• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Πέμπτη, 4 Δεκεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ο άνθρωπος και το περιβάλλον: Ορθόδοξη θεολογική προσέγγιση

17 Οκτωβρίου 2019
in Απόψεις - Γνώμες
Ο άνθρωπος και το περιβάλλον: Ορθόδοξη θεολογική προσέγγιση
Share on FacebookShare on Twitter

Του Μητροπολίτη Περγάμου κ. Ιωάννη, Ακαδημαϊκού*

Τα τεράστια προβλήματα που δημιουργεί η ραγδαία πρόοδος των θετικών επιστημών και της τεχνολογίας στην εποχή μας καθιστoύν διαρκώς και περισσότερο αναγκαία την ανάπτυξη των πνευματικών και ηθικών δυνάμεων του ανθρώπου, ενώ η αδιαφορία της Εκκλησίας και της θεολογίας για τον φυσικό κόσμο και την υλική κτίση εν ονόματι δήθεν της αποκλειστικά πνευματικής της αποστολής, αποδεικνύεται πλέον απαράδεκτη ή και επικίνδυνη. Οι διαπιστώσεις αυτές προβάλλουν ως αυτονόητες και προφανείς σε σχέση με το λεγόμενο οικολογικό πρόβλημα. Αποτελεί πλέον γενική συνείδηση ότι η οικολογική κρίση είναι ίσως το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα στις μέρες μας και το ακούσαμε αυτό ανάγλυφα στις προηγούμενες ομιλίες. Ισως ακούγεται αυτό ως υπερβολή αλλά δύσκολα θα βρεθεί σοβαρός επιστήμονας και υπεύθυνος παρατηρητής της πορείας των πραγμάτων ο οποίος θα διαφωνούσε. Αν συνεχίσουμε την πορεία αυτή η πρόβλεψη ενός αποκαλυπτικού τερματισμού της ζωής, τουλάχιστον στην ανθρώπινη μορφή της, δεν είναι ζήτημα προφητείας αλλά αναπόφευκτη κατάληξη.

To φαινόμενο του θερμοκηπίου θα αφανίσει την ανθρώπινη ζωή

Εχουμε διαβάσει την πρόβλεψη του διαπρεπούς επιστήμονα Stephen Hawking, ότι το φαινόμενο του θερμοκηπίου θα οδηγήσει κατά αυτόν σε πλήρη αφανισμό της ανθρώπινης ζωής μέχρι το 3000 μ.Χ. και ότι ο μόνος τρόπος για να διασωθεί η ζωή θα είναι, κατά τη γνώμη του, η μεταφορά της σε άλλους πλανήτες. Ενώπιον αυτής της καταστάσεως το χρέος της Εκκλησίας και της θεολογίας είναι προφανές και επιτακτικό. Είναι δε ένα χρέος που δεν μπορεί να εξοφληθεί χωρίς τη συνεργασία με την επιστήμη, όπως είπα προηγουμένως. Eχει ήδη παρατηρηθεί από τον αμερικανό ιστορικό Lynn White ότι οι ιστορικές ρίζες του οικολογικού προβλήματος βρίσκονται στην χριστιανική θεολογία, -αλίμονο!- θα διευκρίνιζα βεβαίως στην δυτική χριστιανική θεολογία. Χωρίς μία συγκεκριμένη αντίληψη για τις σχέσεις του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον δεν θα είχαμε την κρίση αυτή και χωρίς μία ορθή αντίληψη για τη σχέση αυτή δεν θα ξεπεραστεί αυτή η κρίση. Το οικολογικό πρόβλημα έχει πελώριες πνευματικές διαστάσεις. Χωρίς τη θεραπεία του ανθρώπου από τον εγωκεντρισμό, τον ευδαιμονισμό, την περιφρόνηση προς τον υλικό κόσμο, η οικολογική κρίση απλώς θα επιδεινώνεται. Πρέπει να αλλάξει η ανθρώπινη νοοτροπία και συμπεριφορά. Δεν επαρκεί η επιστήμη για αυτό χωρίς την Εκκλησία.

Ανθρωπος και φυσικό περιβάλλον

Οι συνέπειες της αποσυνδέσεως του ανθρώπου από το φυσικό περιβάλλον υπήρξαν καίριες για την οικολογία. Ετσι, πρώτον, ο άνθρωπος ανέπτυξε τις διανοητικές του ικανότητες μονομερώς και ανεξάρτητα από το σώμα του. Η ανάπτυξη των Μαθηματικών ως οργάνου παραγωγής καθαρής διανοήσεως (intelligence) οδηγεί ραγδαία ήδη στη δημιουργία σκεπτομένων όντων τα οποία δεν έχουν ανάγκη του ανθρωπίνου σώματος για να παράγουν νόηση. Το πρόβλημα είναι πλέον αν απέμεινε το συναίσθημα ή η βούληση για το ον που λέγεται άνθρωπος, η αδύνατη νόηση, ή αν και αυτό έχει θυσιαστεί, η δυνατή νόηση, στον βωμό της καθαρής, δηλαδή της ασώματης νοημοσύνης. Από την άποψη της οικολογίας πάντως το καίριο και σημαντικό είναι ότι η νοημοσύνη αποσπάστηκε τόσο ριζικά από το ανθρώπινο σώμα ώστε να το καταργεί και να το αχρηστεύει. Αυτό είναι το πρόβλημα. Αυτό είναι και με τους computers και το Internet. Και αυτό κάνει πολύ αμφισβητήσιμη, την αθωότητα της ουδετερότητας με την οποία προσεγγίζουμε συνήθως στην Εκκλησία τα επιτεύγματα αυτά της τεχνολογίας.

Ο μέγας και φοβερός κίνδυνος από τα επιτεύγματα αυτά δεν είναι μήπως μολυνθούν οι ψυχές των ανθρώπων από ανήθικες ιδέες και προγράμματα. Λες και δεν αρκεί η ανθρώπινη φαντασία στις καθημερινές εκφάνσεις της να τις μολύνει. Αλλά το ότι καταργείται σιγά σιγά το σώμα ως όργανο νοήσεως, αφού σκεπτόμεθα, επικοινωνούμε, ψωνίζουμε, ακόμη και ερωτευόμαστε χωρίς το σώμα, αυτό το μοναδικό όργανο που μας συνδέει με το φυσικό μας περιβάλλον και με τους άλλους. Το σώμα πλέον αδυνατεί να παρακολουθήσει τη νόηση και την πληροφόρηση. Είναι τόσο ραγδαία η αύξηση της πληροφορήσεως που δεν μπορεί να την παρακολουθήσει το σώμα. Δεύτερον, ο άνθρωπος ανέπτυξε τις νοητικές του ικανότητες στην περίοδο κυρίως του Μεσαίωνα και εφεξής στους νεότερους χρόνους, σε βάρος του φυσικού του περιβάλλοντος.

Διαπιστώσεις θεολόγων και επιστημόνων

Ολοι, επιστήμονες και θεολόγοι, διαπιστώνουμε ότι το φυσικό περιβάλλον βλάπτεται από την έξαρση της ανθρώπινης νοημοσύνης έναντι της υλικής φύσεως. Αν θελήσουμε να λύσουμε το πρόβλημα με τη βοήθεια της ηθικής, θα πούμε ότι δεν βλάπτει η έξαρση αυτή αρκεί να μην κάνουμε κακή χρήση. Αν όμως βάλουμε το μαχαίρι μέχρι το κόκκαλο, μέχρι το μεδούλι της αλήθειας, τότε θα διερωτηθούμε από κοινού, επιστήμονες και θεολόγοι, μήπως η έξαρση της νοημοσύνης έναντι της σωματικής και φυσικής υποστάσεως του ανθρώπου και του περιβάλλοντός του προσκρούει στην αλήθεια του τι είναι άνθρωπος; Μήπως δηλαδή με όλα αυτά αλλοιώνουμε την έννοια του ανθρώπου; Στο ερώτημα αυτό δεν μπορούμε να αφήσουμε τον θεολόγο και τον επιστήμονα να έχουν τις δικές τους ο καθένας απόψεις. Η αλήθεια για το τι είναι άνθρωπος πρέπει να είναι κοινή μεταξύ επιστήμης και θεολογίας. Δεν μπορούμε να παίζουμε με δύο αλήθειες, εκείνη της γνώσεως και εκείνη της πίστεως. Ο επιστήμονας που είναι πιστός στο προσευχητάρι του αλλά αδιάφορος για το αν αυτό που διαπιστώνει στο εργαστήριο συμβιβάζεται ή όχι με τα δόγματα της πίστεώς του, έχει διχαστεί σχιζοφρενικά. Και εν πάση περιπτώσει έχει καταστήσει τον διάλογο επιστήμης και τεχνολογίας αδύνατο… Ο άνθρωπος δεν βρίσκεται μόνο σε σχέση εξάρτησης από τη φύση αλλά και σε σχέση διαλεκτική μαζί της. Αυτό είναι το νόημα της έννοιας του προσώπου. Στην Πατερική Θεολογία το πρόσωπο χρησιμοποιείται για την Αγία Τριάδα και αυτό σημαίνει ότι ως πρόσωπο ο άνθρωπος προσπαθεί να υπερβεί τη φύση και να λειτουργήσει ελεύθερα από αυτήν, όπως ο Θεός. Πρόσωπο θα πει ελευθερία από την φύση αλλά και ελευθερία για την φύση. Και εδώ έγκειται η σπουδαιότητα του προσώπου για την οικολογία. Στην άσκηση της ελευθερίας του, ο άνθρωπος μπορεί να αντιταχθεί στο φυσικό του περιβάλλον και αυτό κάνει με την καταστροφή που επιφέρει. Αλλά μπορεί, εν ονόματι της ίδιας ελευθερίας και να το αγαπήσει και να το σεβαστεί. Με την ίδια ελευθερία με την οποία υπερβαίνει την δουλεία του στη φύση, μπορεί και να αγαπήσει τη φύση, διότι την θεωρεί ως δώρο της αγάπης εκείνου Τον οποίον ελεύθερα αγαπά.

Ανθρωπος λοιπόν και φυσικό περιβάλλον, επιστήμη και θεολογία. Πώς συνδέονται αυτά με την οικολογική κρίση που περνούμε; Στην ταπεινή εισήγησή μου επέμεινα στις εξής θέσεις:

α) Η οικολογική κρίση δεν συνδέεται μόνο με την ηθική κρίση του κόσμου, ευδαιμονισμός, ατομικισμός, καταναλωτισμός κ.λπ., αλλά κυρίως και προπάντων με την αλλοίωση της ταυτότητας του ανθρώπου. Η κρίση είναι οντολογική και όχι απλώς ηθική.

β) Στην αλλοίωση αυτή μερίδιο ευθύνης έχουν τόσο η θεολογία όσο και η επιστήμη. Η πρώτη στον βαθμό που αποσωμάτωσε την αλήθεια του ανθρώπου και τον απέκοψε από τον υλικό κόσμο με μία «πνευματικότητα» που αποποιείται την ύλη και δεν τονίζει την ανάσταση των σωμάτων ως βασική προϋπόθεση της αλήθειας του ανθρώπου. Η δεύτερη, η επιστήμη, στον βαθμό που καλλιεργεί τη νοημοσύνη ως λειτουργία ανεξάρτητη από το σώμα και με τον τρόπο αυτό καταδυναστεύει με την τεχνολογία τον φυσικό κόσμο, επεμβαίνοντας στον τρόπο του «είναι του» και αλλοιώνοντας επικίνδυνα την αλήθεια της ταυτότητάς του.

γ) Η καταδυνάστευση του φυσικού κόσμου από την ανθρώπινη νοημοσύνη, όχι από τον άνθρωπο, γιατί στρέφεται και κατά του ανθρώπου το φαινόμενο αυτό, ως ψυχοσωματικού όντος, δεν μπορεί να ανατραπεί παρά μόνο με μία κοινή προσπάθεια επιστήμης και θεολογίας να καταδείξουν τον ψυχοσωματικό χαρακτήρα του ανθρώπου και να αναδείξουν το σώμα του ως κρίκου μεταξύ αισθητών και νοητών, ως μέσου κοινωνίας και επικοινωνίας.

δ) Η Ορθόδοξη Εκκλησία καλείται να προβάλλει με όσο πιο μεγάλη έμφαση μπορεί τα δύο μεγάλα οικολογικά της όπλα, την Θεία Ευχαριστία και τον Ασκητισμό. Με το πρώτο βιώνεται η αξία του υλικού κόσμου ως κόσμου του Θεού και με το δεύτερο αποκαθαίρεται το σώμα από ό,τι το εμποδίζει να είναι όργανο κοινωνίας με τους άλλους, με το φυσικό περιβάλλον και με τον ίδιο τον Θεό. Μία ευχαριστία που δεν είναι φυσική, σωματική σύναξη επί το αυτό, αλλά προσευχή εξ αποστάσεως τηλεοπτικής ή άλλης, είναι ανώφελη.

*Από τα Πρακτικά του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου «Επιστήμες, Τεχνολογίες αιχμής και Ορθοδοξία»

Πρόσφατα Άρθρα

Εκκλησία της Ελλάδος

Για πολλοστή φορά επανελήφθησαν οι ίδιες οικουμενιστικές πλάνες στη φετινή θρονική εορτή του Οικουμενικού Πατριαρχείου

3 Δεκεμβρίου 2025

Αρχ. Παύλου Δημητρακοπούλου Θεολόγου- συγγραφέως Ι. Μ. Κυθήρων και Αντικυθήρων Εν Κυθήροις τη 3η Δεκεμβρίου 2025     Με πολλή...

Read more
Ιερατική Σύναξη στην Μητρόπολη Κορίνθου
Εκκλησία της Ελλάδος

Ιερατική Σύναξη στην Μητρόπολη Κορίνθου

3 Δεκεμβρίου 2025

Την Τρίτη 2α Δεκεμβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε με την συμμετοχή όλων των Κληρικών της Μητροπολιτικής μας Επαρχίας η προγραμματισμένη πρώτη (1η)...

Read more
Ο Πρέσβης της Σερβίας στη Μητρόπολη Κίτρους
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Πρέσβης της Σερβίας στη Μητρόπολη Κίτρους

3 Δεκεμβρίου 2025

Την Τρίτη 2 Δεκεμβρίου ο Πρέσβης της Σερβίας στην Ελλάδα Εξοχότατος κ. Νικόλαος Νεντέλκοβιτς επισκέφθηκε στο Μητροπολιτικό Μέγαρο τον Σεβασμιώτατο...

Read more
Γενική Ιερατική Σύναξη των Κληρικών των Ιερατικών Περιφερειών Πωγωνίου και Κονίτσης
Εκκλησία της Ελλάδος

Γενική Ιερατική Σύναξη των Κληρικών των Ιερατικών Περιφερειών Πωγωνίου και Κονίτσης

3 Δεκεμβρίου 2025

Με αισθήματα χαράς και πνευματικής συγκίνησης γνωστοποιούμε οτι την Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Νικολάου...

Read more
Ο Μητρ. Μεσσηνίας ομιλητής σε Ιερατική Σύναξη της Μητροπόλεως Πρεβέζης
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Μητρ. Μεσσηνίας ομιλητής σε Ιερατική Σύναξη της Μητροπόλεως Πρεβέζης

3 Δεκεμβρίου 2025

Γενική Ἱερατική Σύναξη πραγματοποιήθηκε τήν Τρίτη 2 Δεκεμβρίου ἐ.ἔ. καί ὥρα 11 π.μ. στό Πνευματικό Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως στήν...

Read more
«Επί τω ονόματι αυτού έθνη ελπιούσι»
Πνευματικές Διδαχές

Νηστεία των Χριστουγέννων – Πότε, γιατί και πώς;

3 Δεκεμβρίου 2025

τοῦ Σεβ. Μητρ. Νέας Σμύρνης κ. Συμεών 1. Δεύτερη μακρά περίοδος νηστείας μετά τή Μεγάλη Τεσσαρακοστή εἶναι ἡ νηστεία τῶν...

Read more
Άγιος Παΐσιος: Πώς θα ζήσουμε πνευματικά τα Χριστούγεννα
Πνευματικές Διδαχές

Άγιος Παΐσιος: Πώς θα ζήσουμε πνευματικά τα Χριστούγεννα

3 Δεκεμβρίου 2025

«Ο Χριστός με τη μεγάλη Του αγάπη και με την μεγάλη Του αγαλλίαση που σκορπάει στις ψυχές των πιστών με...

Read more
ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΧΑΛΚΙΔΟΣ ΣΤΗ Β. ΕΥΒΟΙΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΧΑΛΚΙΔΟΣ ΣΤΗ Β. ΕΥΒΟΙΑ

3 Δεκεμβρίου 2025

Από τη Δευτέρα 1 έως και την Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2025, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος πραγματοποίησε...

Read more
Ορθόδοξο και Βυζαντινό το Χριστουγεννιάτικο Δένδρο
Απόψεις - Γνώμες

Ορθόδοξο και Βυζαντινό το Χριστουγεννιάτικο Δένδρο

3 Δεκεμβρίου 2025

Του Μητροπ. Αλεξανδρουπόλεως Ανθίμου Συνήθως λέγεται ότι το έθιμο είναι ξενόφερτο και δυτικό. Όμως, από χειρόγραφο κείμενο του Βρετανικού Μουσείου...

Read more
Χριστούγεννα χωρὶς τὸν Χριστό! Γίνονται ἄραγε;
Κηρύγματα

Πώς θα γιορτάσουμε με πνευματικό τρόπο τα Χριστούγεννα

3 Δεκεμβρίου 2025

Απομαγνητοφωνημένα (και ηχητικά) κηρύγματα του Πρωτοπρεσβυτέρου π. Στεφάνου Αναγνωστοπούλου, Κυρ.Προ Χριστουγέννων 2003 Σε τρείς τέσσερεις ημέρες αδελφοί μου, θα γιορτάσουμε...

Read more
“Μάθε, διδάχθητι ευαγγελικήν πολιτείαν”
Πνευματικές Διδαχές

Να έλθουν ή να μην έλθουν τα Χριστούγεννα;

3 Δεκεμβρίου 2025

Πόσο λυπήθηκα, όταν άκουσα μια κοπέλα να λέει με πόνο: «Δεν θέλω να έλθουν τα Χριστούγεννα. Μελαγχολώ». Λυπήθηκα για το...

Read more
Η ανάλυση της συνάντησης Πάπα-Πατριάρχη | Σήμερα στην «Ορθόδοξη Αλήθεια»… Μην τη χάσετε!
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ανάλυση της συνάντησης Πάπα-Πατριάρχη | Σήμερα στην «Ορθόδοξη Αλήθεια»… Μην τη χάσετε!

3 Δεκεμβρίου 2025

Aυτή την εβδομάδα η  “Ορθόδοξη Αλήθεια” κυκλοφορεί με το βιβλίο “ Το μυστήριο της 8ης ημέρας” του αείμνηστου Μητροπολίτη Αχελώου...

Read more
Μητροπολίτης Φωκίδος: Ημέρες Ποιμαντικής Μέριμνας και Κοινωνικής Προσφοράς
Εκκλησία της Ελλάδος

Μητροπολίτης Φωκίδος: Ημέρες Ποιμαντικής Μέριμνας και Κοινωνικής Προσφοράς

3 Δεκεμβρίου 2025

Την Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2025, εορτή του Αποστόλου Ανδρέα, ο Σεβ. Ποιμενάρχης μας Μητροπολίτης Φωκίδος κ. Θεόκτιστος, λειτούργησε στον πανηγυρίζοντα...

Read more
Η επέτειος της Εθνικής Αντίστασης στη νήσο Πάρο
Εκκλησία της Ελλάδος

Η επέτειος της Εθνικής Αντίστασης στη νήσο Πάρο

3 Δεκεμβρίου 2025

Το Σάββατο 29-11-2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Καλλίνικος, έπλευσε από το νησί της Νάξου προς την Πάρο όπου την...

Read more
Πληθωρική υποδοχή της Παναγίας Εικονιστρίας στον Βόλο
Εκκλησία της Ελλάδος

Πληθωρική υποδοχή της Παναγίας Εικονιστρίας στον Βόλο

3 Δεκεμβρίου 2025

Με συγκίνηση και ευγνωμοσύνη η Τοπική μας Εκκλησία υποδέχθηκε την Τρίτη 2/12 την Ιερά και Θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Εικονιστρίας από την...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)
Αποστόλου Ανδρέα Πρωτόκλητου

Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

29 Νοεμβρίου 2025

Mακαριστού Μητροπολίτου Πατρών κυρού Νικοδήμου ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ "Ευρήκαμεν τον Μεσσίαν" (Ιω. ά, 42) Κατά το διάστημα...

Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

29 Νοεμβρίου 2025
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Άγιος Ανδρέας: Ο Πρωτοκλητος Μαθητής του Χριστού

29 Νοεμβρίου 2025
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Η τιμή των γονέων – Κυριακή ΙΓ΄ Λουκά

29 Νοεμβρίου 2025
Ὁ ἅγιος ἀπόστολος Ἀνδρέας

Ὁ ἅγιος ἀπόστολος Ἀνδρέας

29 Νοεμβρίου 2024
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Ένα «ΜΗΝΥΜΑ» του Αγίου Ανδρέα για την Ελληνική οικογένεια

29 Νοεμβρίου 2024
Τό «ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ» τοῦ ἀποστόλου Παύλου – «Ἄκου ἕνα βιβλίο»

Αποστολικά Μηνύματα: «Το μεγάλο Δώρο του Κυρίου μας»

24 Νοεμβρίου 2024
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Εἰ θέλεις εἰσελθεῖν εἰς τὴν ζωήν, τήρησον τὰς ἐντολάς

24 Νοεμβρίου 2024
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Μνήμη αποστόλου Ανδρέου (30-11-2014)

29 Νοεμβρίου 2022
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Κυριακή ΙΓ΄ Λουκά «Αξίως περιπατήσαι της κλήσεως…»

27 Νοεμβρίου 2021

Τα λάθη του άρχοντος Ιουδαίου

24 Νοεμβρίου 2018
Η κατάκτηση της αιώνιας ζωής

Η κατάκτηση της αιώνιας ζωής

24 Νοεμβρίου 2018
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

30 Νοεμβρίου 2016
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Άγιος Ανδρέας: μία χαρακτηριστική περίπτωση!

30 Νοεμβρίου 2016
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Ο Θεός ἡμᾶς τούς ἀποστόλους ἐσχάτους ἀπέδειξεν, ὡς ἐπιθανατίους (Α´ Κορ. 4, 9)

26 Νοεμβρίου 2019
Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

Ην δέ ᾽Ανδρέας… (᾽Ιωάν. 1, 41)

26 Νοεμβρίου 2019
Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

30 Νοεμβρίου – Ανδρέου του Πρωτοκλήτου (Ιω. α΄ 35-52) (Α΄ Κορ. δ΄ 9-16)

26 Νοεμβρίου 2019
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Αγίου Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου (Ιωαν. Α΄ 35-52)

26 Νοεμβρίου 2019

ΑΝΔΡΕΟΥ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΥ

28 Νοεμβρίου 2014

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ

28 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΝΔΡΕΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ – 30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014 Ιερά Μητόπολις Σερβίων και Κοζάνης

28 Νοεμβρίου 2014

Κήρυγμα Κυριακῆς 30.11.2014 Ἀποστόλου Ἀνδρέου Α΄ Κορ. δ΄ 9-16

16 Νοεμβρίου 2023

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ Ο ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ (30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ)

18 Νοεμβρίου 2014
Next Post
Η Κατηχητική Διακονία στην Εκκλησία μας

Η Κατηχητική Διακονία στην Εκκλησία μας

Η Μητρόπολη Δημητριάδος κοντά στον μικρό Παναγιώτη – Ραφαήλ

Η Μητρόπολη Δημητριάδος κοντά στον μικρό Παναγιώτη – Ραφαήλ

87χρονος αφιέρωσε στον Μητροπολίτη Σπάρτης το πρόσφατο χρυσό μετάλλιό του στους Βαλκανικούς αγώνες

87χρονος αφιέρωσε στον Μητροπολίτη Σπάρτης το πρόσφατο χρυσό μετάλλιό του στους Βαλκανικούς αγώνες

Δημητριάδος: H μουσική της Εκκλησίας μιλά στις ανθρώπινες ψυχές

Δημητριάδος: H μουσική της Εκκλησίας μιλά στις ανθρώπινες ψυχές

Αγιασμός για το νέο δικαστικό έτος από τον Μητροπολίτη Μάνης

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist