H μη εκλογή Ποροσένκο στην Ουκρανία έχει ανοίξει και πάλι τον ασκό του Αιόλου και φαίνεται πως αποδυναμώνει το θέμα της αυτοκεφαλίας. Ο Φιλάρετος τα βάζει πλέον ανοικτά με τον Επιφάνιο που είναι του κλίματος του Φαναρίου.
Ο Φιλάρετος πέρασε στην αντεπίθεση δηλώνοντας ότι ο Μητροπολίτης Επιφάνιος δέχεται την «εξωτερική διοίκηση» και την ανελευθερία του στη λήψη αποφάσεων σχετικά με τη διοίκηση της Εκκλησίας ωστόσο υποστήριξε πως ( ο Επιφάνιος ) οφείλει (=βάσει της αρχικής συμφωνίας να συνεργάζεται μαζί του, πράγμα που δεν συμβαίνει).
Δεν απέκλεισε όμως το ενδεχόμενο «να έχουμε σχίσμα στην νέα Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (OCU)».
Σερβικά μέσα ενημέρωσης μετέδιδαν ότι στα σχέδια του μητροπολίτη Επιφάνιου είναι κι η ένωσή του με τους Ουνίτες. Κάτι το οποίο είχε προαναγγείλει κι ο κ. Ποροσένκο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Πρακτορείου Ειδήσεων «Ukrinform», ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Πέτρο Ποροσένκο, κατά το ταξίδι εργασίας στην περιφέρεια Χμελνίτσκυ, στις 19 Μαΐου 2018, αναφέρθηκε στην ανάγκη ενώσεως των τεσσάρων πλέον μεγαλύτερων Εκκλησιών της Ουκρανίας: «Τέσσερις Εκκλησίες διχάζουν τη χώρα, ενώ μία Εκκλησία την ενώνει. Σαν τον καθαρό αέρα χρειαζόμαστε την ενότητα, ειδικά μάλιστα με την εξωτερική επίθεση κατά του κράτους μας, προκειμένου να προχωρήσουμε μπροστά».
Οι τέσσερις μεγαλύτερες ομολογίες της Ουκρανίας είναι: η κανονική Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας με επικεφαλής τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Ονούφριο, οι δύο μη αναγνωρισμένες σύμφωνα με τους ιερούς κανόνες ομάδες, δηλαδή το «Πατριαρχείο Κιέβου» με επικεφαλής τον Φιλάρετο Ντενισένκο και η «Ορθόδοξη Αυτοκέφαλος Εκκλησία της Ουκρανίας» με επικεφαλής τον Μακάριο Μαλέτιτς καθώς και η Ελληνόρυθμη Καθολική Εκκλησία της Ουκρανίας (Ουνίτες) με επικεφαλής τον Αρχιεπίσκοπο Σβιατοσλάβ Σεβτσούκ.
Σε όλα αυτά απάντησε με συνέντευξη στο πρακτορείο ειδήσεων BGNES, η οποία δημοσιεύθηκε στο glavkom.ua, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, όπου μεταξύ άλλων τόνισε: «Στις 11 Οκτωβρίου 2018, η Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, μετά από τις σχετικές αιτήσεις του Φιλάρετου Ντενισένκο και του Μακαρίου Μάλετιτς, τους αποκατέστησε στον Αρχιερατικό βαθμό και όχι στη θέση που κατείχαν. Αυτό σημαίνει ότι ο Φιλάρετος δεν είναι πλέον Πατριάρχης Κιέβου».
Επίσης ο κ. Βαρθολομαίος στη συνέντευξή του αναφέρθηκε στη χορήγηση Αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας τονίζοντας ότι: «η Αυτοκεφαλία αποκατέστησε την ενότητα της Εκκλησίας στην Ουκρανία και θεράπευσε το σχίσμα».
«Ο Πατριάρχης Μόσχας Ιωακείμ (1674-1690) εισέβαλε στη Μητρόπολη Κιέβου, η οποία όπως είπαμε, ανήκε κανονικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και εξέλεξε τον Επίσκοπο Γεδεών ως Μητροπολίτη Κιέβου. Ετσι το εκκλησιαστικό σύστημα της Μητρόπολης Κιέβου που λειτουργούσε από το 988, άλλαξε με πραξικόπημα, παραβιάζοντας τους ιερούς κανόνες υπέρ του Πατριαρχείου Μόσχας και εις βάρος της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης» πρόσθεσε ο Παναγιώτατος.
Τέλος ο Οικουμενικός Πατριάρχης συμπλήρωσε ότι η παρουσία του Πατριαρχείου Μόσχας στην Ουκρανία είναι κατά των συμφερόντων και της ενότητας του ουκρανικού λαού.
«Μετά την προσάρτηση της Κριμαίας το 2014, οι συνθήκες για τη ρωσική παρουσία στην Ουκρανία έγιναν ακόμα πιο δύσκολες. Τα συγκλονιστικά πολιτικά γεγονότα, λόγω των οποίων διαμορφώθηκαν νέες, εντελώς διαφορετικές γεωπολιτικές συνθήκες, κατέστησαν την παρουσία του Πατριαρχείου Μόσχας στην Ουκρανία ανεπιθύμητη, καθώς προκαλεί ζημιά στα συμφέροντα του ουκρανικού έθνους και στην ενότητα του ουκρανικού λαού» υπογράμμισε ο κ. Βαρθολομαίος.
Ο Μητροπολίτης Γαλλίας σε δηλώσεις του υποστήριξε πως δεν συμφωνεί με την άποψη του επίτιμου «Πατριάρχη» Φιλάρετου, ο οποίος μετά τη Συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου είπε πως ο Μητροπολίτης Επιφάνιος επηρεάζεται από φιλορωσικές δυνάμεις, με κύριο στόχο να διαλύσουν την Ουκρανική Εκκλησία.
Επίσης ο εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριάρχη, ο οποίος συλλειτούργησε σήμερα στα ονομαστήρια του Μητροπολίτη Επιφανίου, δήλωσε ότι «ο Τόμος που υπέγραψε ο Οικουμενικός Πατριάρχης και τα Μέλη της Αγίας και Ιεράς Συνόδου, έθεσε τα θεμέλια της νέας Αυτοκέφαλης Εκκλησίας».
Ακόμη ο Μητροπολίτης Γαλλίας πρόσθεσε ότι το κείμενο του Τόμου δεν είναι αποτέλεσμα διαπραγματεύσεων μεταξύ των δύο μερών, αλλά αναφέρεται στον τρόπο λειτουργίας της Εκκλησίας. Παρόμοιο κείμενο δόθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο σε όλες τις τοπικές Εκκλησίες που έλαβαν την Αυτοκεφαλία στην εποχή τους.
«Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να κρίνει τι είναι σωστό και τι όχι στο κείμενο. Και εκείνοι που δεν αποδέχονται κάποιες από τις διατάξεις του Τόμου, αρνούνται να βρεθούν στην αγκαλιά αυτής της Εκκλησίας. Υπάρχει ένα λαμπρό μέλλον για την Εκκλησία, στέκεται στα πόδια της και επιλέγει το μονοπάτι που θα ακολουθήσει», υπογράμμισε ο Μητροπολίτης Γαλλίας.
Εφημερίδα «Κιβωτός της Ορθοδοξίας»