• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Σάββατο, 22 Νοεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ορθόδοξη Εκκλησία και παγκοσμιοποίηση

12 Δεκεμβρίου 2019
in Απόψεις - Γνώμες
Ορθόδοξη Εκκλησία και παγκοσμιοποίηση
Share on FacebookShare on Twitter

Toυ Κων. Δεληκωνσταντή*
 

Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν μπορεί να αγνοήσει αυτά τα δεδομένα. Καλείται και αυτή να αναπτύξει τις δικές της πρωτοβουλίες απέναντι στην πρόκληση της παγκοσμιοποίησης, με τις οποίες έχει μοναδική ευκαιρία να εκφράσει δυναμικά την ανεκτίμητη πνευματική της κληρονομιά, να την υπενθυμίσει στη λοιπή χριστιανοσύνη, στις άλλες θρησκείες και στην παγκόσμια κοινωνία και μέσα από όλα αυτά, να συνειδητοποιήσει, να κατανοήσει και να προβάλει βαθύτερα την οικουμενική της διάσταση (1). Η Εκκλησία δεν μπορεί να αδιαφορεί για τον κόσμο, να αγνοεί τις απαιτήσεις των καιρών, τις επιρροές του πολιτισμού και των πολιτισμών, τα προβλήματα, τις αντιφάσεις αλλά και τις προοπτικές κάθε ιστορικής εποχής, στην οποία καλείται να ζήσει. Δεν επιτρέπεται η Εκκλησία να κλείνεται στον εαυτό της απορρίπτοντας και δαιμονοποιώντας τον κόσμο, να δραπετεύει από την ιστορία και το πολιτισμικό γίγνεσθαι και να μετατρέπεται σε λατρευτικό γκέτο. Η εσχατολογική φύση της Εκκλησίας δεν είναι δυνατόν να οδηγεί σε αντικοινωνικό και αντιιστορικό εσχατολογισμό, η άλλη όψη του οποίου είναι συχνά η υποταγή της Εκκλησίας στην εκάστοτε κοσμική εξουσία.

Φυσικά, η Εκκλησία δεν επιτρέπεται, στην εγκόσμια μαρτυρία και δράση της, να ταυτίζεται με τον κόσμο και να εκκοσμικεύεται. Η αποστολή της Εκκλησίας δεν είναι να αναλύει και να προγραμματίζει, να συνεδριάζει και να αποφασίζει, να οργανώνεται κατά τα πρότυπα των σύγχρονων οργανισμών, να προσαρμόζεται στο πνεύμα των καιρών, να «εκσυγχρονίζεται». Πώς να εκσυγχρονίσει κανείς τον σταυρό, την ευλογημένη άσκηση, το ευχαριστιακό ήθος, την αναστάσιμη ελπίδα;
Συνεπώς, το μέλλον της Ορθοδοξίας δεν είναι ο ορθοδοξισμός, το στένεμα και η αντιοικουμενικότητα, η μονοφυσιτίζουσα άρνηση του κόσμου, η αδυσώπητη κριτική ή η δαιμονοποίηση του κόσμου. Δεν είναι όμως, ούτε η νεστοριανίζουσα ταύτιση με τον κόσμο, με τον πολιτισμό και την ιστορία. «Ο ρόλος της Εκκλησίας» είναι, όπως γράφει ο Χρήστος Γιανναράς, «να συνεχίζει μέσα στους αιώνες την χαλκηδόνεια δυναμική της πρόσληψης και της μεταμόρφωσης» (2).
Η απάντηση της Εκκλησίας στον σύγχρονο κόσμο είναι η πιστότητα της Εκκλησίας στην ίδια την αλήθεια της, η συνεπής ανάπτυξη και ανάδειξη του ευχαριστιακού και εσχατολογικού χαρακτήρα της. Ο κόσμος ελευθερώνεται, αν η Εκκλησία παραμένει πιστή στην αποστολή της, συνεχίζοντας το έργο του Χριστού, προσλαμβάνοντας, μεταμορφώνοντας, καινοποιώντας τον κόσμο, απελευθερώνοντας τη ζωή και την ιστορία από την ειδωλολατρική αυτοερμηνεία και αυτονοηματοδότησή τους, μεταμορφώνοντας ολόκληρη τη δημιουργία σε «κοσμική λειτουργία».
Ολα αυτά ισχύουν και για τη στάση της Ορθόδοξης Εκκλησίας απέναντι στην παγκοσμιοποίηση. Ως ευχαριστιακή και εσχατολογική κοινότητα, η Εκκλησία καλείται να διακονήσει σήμερα τον άνθρωπο, καλείται να μεταδώσει στον «παντοπόρο άπορο» σύγχρονο άνθρωπο το ευαγγέλιο της θεοπόρου χριστιανικής ύπαρξης, να αρθρώσει τη δική της πρόταση ζωής και ελευθερίας, τη δική της ιεράρχηση αξιών, στην κορυφή της οποίας βρίσκεται η ελευθερία του ανθρώπινου προσώπου. Ο πολιτισμός του προσώπου είναι το ήθος που εκφράστηκε ανυπέρβλητα στην προσωποδιάστατη βυζαντινή ναοδομία, η αλήθεια που βιώνεται καθημερινά μέσα στην ολόφωτη εκκλησιαστική λατρεία. Είναι το φως της Λαμπρής, το αναμμένο καντήλι και η εικόνα που προσκυνείται στο εικονοστάσι του σπιτιού – είναι οι γιορτές που ομορφαίνουν τον χρόνο της ζωής μας, είναι η εν Χριστώ ζωή ως ευχαριστία, κοινωνία και σχέση. Είναι το «φυλάττειν τον τόπον και τον τρόπον», το ασκητικό όχι στο ακόρεστο κυνηγητό της ευτυχίας, στο σύγχρονο πανδαιμόνιο του ευδαιμονισμού και στην αποθέωση των συνεχώς διευρυνόμενων αναγκών. Είναι η ελευθερία του προσώπου (3), η ίδια η δυναμική της εν Χριστώ ζωής, που εκφράζεται ως το «συν της αγάπης», ως αληθεύειν εν αγάπη, ως μετέχειν και κοινωνείν. Δεν υπάρχει ελευθερία στο έχειν και στην κτητική στάση, ο ορθόδοξος άνθρωπος-κοινωνός αντιστέκεται τόσο στον ατομοκεντρικό ευδαιμονισμό και στον αυτάρεσκο δικαιωματισμό της αυτονομίας, που ανοίγουν αβύσσους μεταξύ των ανθρώπων, όσο και στην καταρράκωση του ανθρώπινου προσώπου μέσα στις σύγχρονες απρόσωπες, γιγαντιαίες κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές δομές, μέσα στον λαβύρινθο του διαδικτύου και στην ηλεκτρονική οργάνωση της «κοινωνίας της πληροφορίας».
Αυτό τον πολιτισμό του προσώπου καλείται η Εκκλησία μας να προβάλλει αυθεντικά στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, αυτού του εκρηκτικού μείγματος δυτικού ατομοκεντρισμού, οικονομικού φονταμενταλισμού, τεχνοκρατίας, αποθέωσης της αποτελεσματικότητας, της χρηστικότητας και της πληροφορίας, του ακόρεστου ευδαιμονισμού και της καταναλωτικής υστερίας των ατόμων και των μαζών. Είναι προφανές ότι το μόρφωμα αυτό δημιουργεί μία δυναμική απανθρωπισμού του ανθρώπου, απώλειας ανεκτίμητων παραδόσεων του χριστιανικού προσωποκεντρισμού, απαξίωσης των πνευματικών αξιών και του πολιτισμού της αλληλεγγύης, απώλειας της ευχαριστιακής σχέσης με την κτίση, καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος κ.ο.κ. «Ο λόγος του Ευαγγελίου “Ουκ επ’ άρτω μόνω ζήσεται άνθρωπος» (Μτθ. 4,4), έλεγε ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος στο Παγκόσμιο Οικονομικό φόρουμ του Davos στις 2-2-1999, «πρέπει να κατανοηθεί ευρύτερα. Δεν είναι δυνατόν να ζήσουμε αποκλειστικά μόνον από την οικονομική ανάπτυξη, αλλά οφείλουμε να ζητούμε το ρήμα το εκπορευόμενον εκ στόματος Θεού (Μτθ. 4,4), τουτέστιν τις αξίες και τις αρχές που υπερβαίνουν τα οικονομικά ζητήματα. Απαξ και το αποδεχθούμε αυτό, η οικονομία γίνεται διάκονος της ανθρωπότητας, όχι κύριός της». Ούτως ή άλλως, είναι ουτοπικό να πιστεύουμε ότι η προτεραιότητα της οικονομίας της αγοράς ή η μετατροπή της παγκόσμιας κοινωνίας σε ενιαία γιγαντιαία αγορά, θα οδηγήσει σε έναν ειρηνικό κόσμο. Οι σύγχρονες πολιτισμικές συγκρούσεις και οι αγώνες για τη διάσωση των πολιτιστικών ταυτοτήτων άλλα αποκαλύπτουν.

Η Εκκλησία οφείλει να διαποτίζει τον σύγχρονο πολιτισμό με το πνεύμα της «αλήθειας ως κοινωνίας», να ενσαρκώνει τη φωτεινή χριστιανική οικουμενικότητα, που είναι ένας πολιτισμός κοινωνίας και ετερότητας. Η Ορθοδοξία, όπως τονίζει ο Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης, «με άξονα την έννοια του προσώπου, μπορεί να δείξει προς μία παγκοσμιότητα που θα σέβεται τη διαφορά και την ετερότητα, που δεν φοβάται τον άλλο, όσο διαφορετικός και αν είναι αυτός, ακόμη και στη θρησκεία του, αλλά θα τον αγκαλιάζει ως αδελφό» (4). Μόνον άνθρωποι που έχουν ταυτότητα, είναι σε θέση να σεβαστούν τη διαφορετικότητα, την ταυτότητα του άλλου. Γι’ αυτό και η διατήρηση της ιδιαίτερης ταυτότητας των ανθρώπων είναι προϋπόθεση της επικοινωνίας και της παγκοσμιότητας. Οπως τονίζει ο Γεώργιος Μαντζαρίδης, «η παγκόσμια κοινωνία δεν οικοδομείται με την ομογενοποίηση των ανθρώπων, αλλά με την ανύψωσή τους ως προσώπων» (5).

Επίλογος
 
Το καίριο ερώτημα για μας τους ορθόδοξους σήμερα είναι: Τι σημαίνει να είσαι ορθόδοξος χριστιανός κάτω από τις συνθήκες και τα δεδομένα της παγκοσμιοποίησης, να είσαι έμπρακτα ορθόδοξος, όχι ιδεολογικά, χωρίς αντίκρισμα στον τρόπο του βίου σου; Πραγματικά, όπως λέγει και ο Χρήστος Γιανναράς, αυτό το οποίο ζούμε εμείς οι χριστιανοί ως Εκκλησία, ως ευχαριστιακή και εσχατολογική «κοινωνία των σχέσεων» (6), δεν μπορεί να διαχωριστεί από τη ζωή μας μέσα στον κόσμο σε όλες τις διαστάσεις της· δεν μπορεί αυτοί που έχουν κοινωνήσει τη Ζωή μέσα στην Ευχαριστία να μη ζουν ευχαριστιακά, να μη βιώνουν τη δράση τους στον κόσμο ως «λειτουργία μετά τη λειτουργία», φυσικά όχι χωρίς την ένταση της διαλεκτικής του «ήδη» και «όχι ακόμη» της Βασιλείας του Θεού. Ο ορθόδοξος πιστός, ως εκκλησιαστική ύπαρξη που αντλεί την πληρότητα της ταυτότητάς της από τα Εσχατα, δεν μπορεί να παραμένει κλεισμένος στην αυτάρκεια μίας ατομικής πίστης και βεβαιότητας, να είναι εσωστρεφής, αδιάφορος και υποτονικός, αλλά είναι φλεγόμενος άνθρωπος, δημιουργικός και αγαπητικός, ανοικτός, άνθρωπος με νεανική πνοή, όλος φως. «Υμείς εστε το φως του κόσμου. Ου δύναται πόλις κρυβήναι επάνω όρους κειμένη. Ουδέ άπτουσι λύχνον και τιθέασιν αυτόν υπό τον μόδιον, αλλ’ επί την λυχνίαν και λάμπει πάσι τοις εν τη οικία» (Ματθ. 5,14-15). «Κλειστή» και σκυθρωπή Ορθοδοξία είναι λύχνος τοποθετημένος «υπό τον μόδιον».
 
Υποσημειώσεις:
 
(1) Βλ. Ν. Μουζέλης, «Κοσμοπολιτισμός: Η παγκοσμιοποίηση των αξιών και οι εχθροί τους – Η πρόκληση της Ορθοδοξίας», στο έργο: Ισλάμ και φονταμενταλισμός. Ορθοδοξία και παγκοσμιοποίηση, σσ. 107-116.
(2) X. Γιανναράς, «Το εμπερίστατο της Ορθοδοξίας και η αποστολή της στο άμεσο μέλλον», στο έργο: Το εμπερίστατο της Ορθοδοξίας και η αποστολή της στο άμεσο μέλλον, Παγκρήτιο Θεολογικό Συνέδριο (21-23 Οκτωβρίου 1993), Σύνδεσμος Κρητών Θεολόγων, εκδ. Πατριαρχικού Πνευματικού Κέντρου «Αγιος Ραφαήλ», Σπήλι Ρεθύμνης, χ.χρ., σσ. 186-200, εδώ σ. 196.
(3) Βλ. Κ. Δεληκωνσταντής, Το ήθος της ελευθερίας. Φιλοσοφικές απορίες και θεολογικές αποκρίσεις, εκδ. Δόμος, Αθήνα 1997.
(4) Ι. Δ. Ζηζιούλας, Πολιτιστικές ταυτότητες και παγκοσμιοποίηση, σ. 31.
(5) Γ. I. Μαντζαρίδης, Παγκοσμιοποίηση και παγκοσμιότητα, σ. 28.
(6) X. Γιανναράς, «Το εμπερίστατο της Ορθοδοξίας και η αποστολή της στο άμεσο μέλλον», σ. 188.
 
*Η παιδεία ως πολιτισμός του προσώπου, Αθήνα 2009, εκδ. Εννοια, σελ. 151-155. Το κείμενο είναι από την «Πορφυρογέννητο», βιβλιοθήκη της Αποστολικής Διακονίας

Πρόσφατα Άρθρα

ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΝΘΗΜΕΡΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗ ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ ΤΣΑΓΚΟΥΡΗ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΝΘΗΜΕΡΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗ ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ ΤΣΑΓΚΟΥΡΗ

22 Νοεμβρίου 2025

Το Τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο του μακαριστού Αρχιμανδρίτη π. Ιουστίνου Τσαγκούρη, τελέσθηκε σήμερα, Σάββατο 22 Νοεμβρίου, στον ενοριακό Ιερό Ναό Αγίας Βαρβάρας...

Read more
Επίσημη και πανηγυρική επαναλειτουργία   Ιερού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου Αιγίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Επίσημη και πανηγυρική επαναλειτουργία Ιερού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου Αιγίου

22 Νοεμβρίου 2025

Μετά πάσης εκκλησιαστικής λαμπρότητος εορτάστηκε η σεπτή πανήγυρις των Εισοδίων της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Ιερά Μητρόπολη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας, κατά...

Read more
Το Λεωνίδιο έκλινε ευλαβικό το γόνυ στην Παναγία Έλωνα
Εκκλησία της Ελλάδος

Το Λεωνίδιο έκλινε ευλαβικό το γόνυ στην Παναγία Έλωνα

22 Νοεμβρίου 2025

Με ιδιαίτερο σεβασμό προς το πρόσωπο της Παναγίας, Μητέρας του Θεανθρώπου, το γραφικό και παραδοσιακό Λεωνίδιο, το κέντρο της Τσακωνιάς,...

Read more
Η Λάρισα υποδέχθηκε απότμημα της Αγίας Κάρας του Οσίου Στυλιανού του Παφλαγόνος.
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Λάρισα υποδέχθηκε απότμημα της Αγίας Κάρας του Οσίου Στυλιανού του Παφλαγόνος.

22 Νοεμβρίου 2025

Το ιερό θησαύρισμα, το οποίο φυλάσσεται στο Μετόχιον της Αγίας Τριάδος Σάικας, της Ιεράς Μονής Κορώνης, υποδέχθηκε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
Εορτάστηκε η μνήμη του Οσίου Ιακώβου Τσαλίκη στην Άμμο Βεροίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Εορτάστηκε η μνήμη του Οσίου Ιακώβου Τσαλίκη στην Άμμο Βεροίας

22 Νοεμβρίου 2025

Το Σάββατο 22 Νοεμβρίου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον...

Read more
Χαρμοσύνως η Νάξος τίμησε την Παναγία την «Χρυσοπολίτισσα»
Εκκλησία της Ελλάδος

Χαρμοσύνως η Νάξος τίμησε την Παναγία την «Χρυσοπολίτισσα»

22 Νοεμβρίου 2025

Με εκκλησιαστική τάξη και κάθε επισημότητα εορτάσθηκε η Πολιούχος της Νάξου Παναγία η «Χρυσοπολίτισσα», στον Πανηγυρίζοντα Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της...

Read more
Η εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου στη Σαντορίνη
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου στη Σαντορίνη

22 Νοεμβρίου 2025

Με λαμπρότητα εορτάστηκε και φέτος η μεγάλη θεομητορική εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου στη Σαντορίνη, με επίκεντρο τους πανηγυρίζοντες Ιερούς...

Read more
Τα Εισόδια της Θεοτόκου στην Ι.Μ. Φθιώτιδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Τα Εισόδια της Θεοτόκου στην Ι.Μ. Φθιώτιδος

22 Νοεμβρίου 2025

Στον Μώλο του Δήμου Καμένων Βούρλων, στον Μητροπολιτικό Ναό στην Λαμία και στην ιστορική Αμφίκλεια του Δήμου Αμφίκλειας - Ελάτειας...

Read more
Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

22 Νοεμβρίου 2025

Τη μεγάλη θεομητορική εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου εόρτασε η Ιερά Μητρόπολις Χαλκίδος, το διήμερο 20 και 21 Νοεμβρίου 2025....

Read more
Η Εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου: Προετοιμασία για τη Σάρκωση του Χριστού
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου: Προετοιμασία για τη Σάρκωση του Χριστού

22 Νοεμβρίου 2025

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος, την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2025, χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και τέλεσε τη Θεία...

Read more
Κουρά Μοναχής στην Κέρκυρα
Εκκλησία της Ελλάδος

Κουρά Μοναχής στην Κέρκυρα

21 Νοεμβρίου 2025

Το εσπέρας της Παρασκευής 21 Νοεμβρίου 2025, εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου και παραμονή της εορτής του Αγίου Ιακώβου του...

Read more
Μουσικός Θησαυρός

Καταβασίες Χριστουγέννων Αργές | Ψάλλει ο καλλικέλαδος Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος Βαλληνδράς

21 Νοεμβρίου 2025

Ο μακαριστός Μητροπολίτης Πατρών κυρός Νικόδημος Βαλληνδράς, ένας εκ των τελευταίων μεγάλων Ιεραρχών της Εκκλησίας μας, υπήρξε μορφή πνευματικού κύρους,...

Read more
Η ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΝΑΟΥ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΚΑΙ ΑΥΛΟΠΟΤΑΜΟΥ
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Η ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΝΑΟΥ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΚΑΙ ΑΥΛΟΠΟΤΑΜΟΥ

21 Νοεμβρίου 2025

Με πάνδημη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε η Πανήγυρις του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου πόλεως Ρεθύμνης, κατά το διήμερο 20 και...

Read more
Η εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου στη Λιβαδειά
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου στη Λιβαδειά

22 Νοεμβρίου 2025

Με λαμπρότητα εόρτασε η Λιβαδειά τα Εισόδια της Θεοτόκου σήμερα, Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2025, με επίκεντρο του εορτασμού τον πανηγυρίζοντα...

Read more
Δοξολογία για τις Ένοπλες Δυνάμεις στον Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελιστρίας Σπάρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Δοξολογία για τις Ένοπλες Δυνάμεις στον Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελιστρίας Σπάρτης

21 Νοεμβρίου 2025

Το πρωί της Παρασκευής 21 Νοεμβρίου 2025, στον Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελιστρίας Σπάρτης, αμέσως μετά την πανηγυρική Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Η ολέθρια αφροσύνη
Κηρύγματα

Ο Φιλάργυρος πατέρας – Κυριακή Θ’ Λουκά

16 Νοεμβρίου 2024

Τοῦ Μητροπολίτου Ἐλευθερουπόλεως ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ «καὶ διελογίζετο ἐν ἑαυτῷ λέγων, τί ποιήσω, ὅτι οὐκ ἔχω ποῦ συνάξω τοὺς καρπούς μου;» (Λουκᾶ 12, 17)...

Το μήνυμα του άφρονος πλουσίου

Ξυπνήστε ὑπνοβάται!

16 Νοεμβρίου 2024
Τὶ μποροῦμε νὰ κάνουμε γι΄ αὐτοὺς ποὺ πέθαναν;

Κυριακή Θ Λουκά-«Λήθη θανάτου ή «Μνήμη θανάτου»;

16 Νοεμβρίου 2024
Η ιστορική Ιερά Μονή της Άνω Ξενιάς

«Για όσους από εσάς θέλουν να αρέσουν στον κόσμο»

16 Νοεμβρίου 2024
Η ελεημοσύνη εξαφανίζει τον θάνατο!

Η αξία τής ελεημοσύνης κατά τoν Iερό Χρυσόστομο

18 Νοεμβρίου 2023
Ο άφρων πλούσιος

Ο άφρων πλούσιος

18 Νοεμβρίου 2023
Το μήνυμα του άφρονος πλουσίου

Ποιο είναι το δικό σου όραμα σήμερα;

19 Νοεμβρίου 2022

Κυριακή Θ΄ Λουκά

19 Νοεμβρίου 2022
Η ολέθρια αφροσύνη

«Καθελώ μου τας αποθήκας και μείζονας οικοδομήσω»

19 Νοεμβρίου 2022
Η Χριστολογία της οικονομικής εξουσίας

Το φοβερό πάθος της πλεονεξίας

17 Νοεμβρίου 2018
Το μήνυμα του άφρονος πλουσίου

Το μήνυμα του άφρονος πλουσίου

18 Νοεμβρίου 2017
Η ολέθρια αφροσύνη

Η ολέθρια αφροσύνη

13 Νοεμβρίου 2019

Κυριακὴ Θ΄ Λουκᾶ (Λουκ. 12,16-21· 14,35). Ὁ ἄ φ ρ ω ν. (†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος Καντιώτης

16 Νοεμβρίου 2023

Η κατανόηση της αμαρτολότητα μας-Κυριακή Θ’ Λουκά 20 Νοεμβρίου

18 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ Ευαγγέλιο: Λουκ. ιβ΄16-21 18 Νοεμβρίου 2012

18 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ΄ Λουκά Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2011

18 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ – 18 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2012

18 Νοεμβρίου 2014

Kυριακή Θ΄Λουκά Αρνητής του Θεού. (Κυριακή θ΄ Λουκά)

17 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ΄ Λουκά – Η παραβολή του άφρονος πλουσίου

17 Νοεμβρίου 2014

Η αφροσύνη του πλεονέκτου (Κυριακή Θ” Λουκά) Νοεμβρίου 20th, 2011

17 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ’ Λουκά (παραβολή του άφρονα πλουσίου)

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ’ ΛΟΥΚΑ (Λουκά: ιβ’ 16-21) Απληστία και αφροσύνη Αρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζή Αρχιερατικού Επιτρόπου Καμπανίας

17 Νοεμβρίου 2014

Kυριακή Θ΄ Λουκά (Λουκ. 12,16-21· 14,35)

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ, Άφρονος πλουσίου Λ.κ. 12, 16-21) Σάββατο, 19 Νοεμβρίου 2011

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ ΛΟΥΚΑ, Του άφρονος πλουσίου ( Λκ 12,16-21) Σάββατο, 21 Νοεμβρίου 2009

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ’ ΛΟΥΚΑ 14-8-2011

17 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ΄ Λουκᾶ ( 20-11-2011 ) «Ἀνθρώπου τινός πλουσίου ἐφόρησεν ἡ χώρα»

16 Νοεμβρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ 20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2011 Ο ΠΛΟΥΤΟΣ

17 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ΄ Λουκά. Ερμηνεία Ευαγγελίου.

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ (18/11/2012) Αναγνώσματα: Απόστολος: Εφεσ. β΄, 14 – 21. Χριστός και ειρήνη

17 Νοεμβρίου 2014
Next Post
Αλεξανδράκειο «Πτωχοκομείο – Γηροκομείο Καλαμάτας»

Αλεξανδράκειο «Πτωχοκομείο - Γηροκομείο Καλαμάτας»

Πανηγυρικός Εσπερινός του Αγίου Σπυρίδωνος στη Βέροια

Πανηγυρικός Εσπερινός του Αγίου Σπυρίδωνος στη Βέροια

Ὅταν δυσκολεύεσαι νά πιεῖς τό ποτό πού σοῦ ἔφτιαξε ὁ Χριστός…

Συμβιβασμοί στη ζωή

Ἀνοιχτὴ ἐπιστολὴ πρὸς τὴν ΔΙΣ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος γιὰ τὸ Οὐκρανικὸ

«Ουκρανικό»· ενός κακού, μύρια έπονται

«Ουκρανικό»· ενός κακού, μύρια έπονται

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist