• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Κυριακή, 19 Οκτωβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

«Ἀριθμοί»

16 Νοεμβρίου 2023
in Πνευματικές Διδαχές
«Ἀριθμοί»
Share on FacebookShare on Twitter

τοῦ ἀρχιμ.Ἰακώβου Κανάκη

Τό τέταρτο βιβλίο τῆς Ἁγίας Γραφῆς ὀνομάζεται «Ἀριθμοί» γιατί ἀναφέρεται στή ἀρίθμηση-ἀπογραφή τῶν Ἰσραηλιτῶν στό Σινᾶ. Τό βασικό θέμα στό βιβλίο  ἀφορᾶ «στήν καλλιέργεια τῆς ἐθνικῆς συνείδησης καί θρησκευτικῆς παιδείας τοῦ ἀρχαίου Ἰσραήλ».[1] Στά τριάντα ἕξι κεφάλαιά του περιλαμβάνει τήν πορεία τῶν Ἰσραηλιτῶν στήν Αἴγυπτο καί ἐάν θέλουμε νά τό δοῦμε σέ συνάφεια μέ τά ἄλλα βιβλία τῆς Βίβλου θά λέγαμε ὅτι ἀποτελεῖ τήν συνέχεια τῆς «Ἐξόδου» καί τοῦ «Λευϊτικοῦ» ἐνῶ τό βιβλίο  «Δευτερονόμιο» εἶναι ἡ συνέχειά του.

Συνοπτικά θά λέγαμε ὅτι ἀναφέρεται στήν καθοδήγηση τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ στήν ἔρημο καί κυρίως ἐστιάζει στούς γογγυσμούς του γιά τίς δοκιμασίες του ἐκεῖ.[2] Ἐπίσης μιλᾶ γιά τήν ἐκλογή τῶν ἑβδομήντα συνεργατῶν τοῦ Μωϋσῆ[3] καί τά παράπονα πρός αὐτόν τῶν ἀδελφῶν του, Μαριάμ καί Ἀαρών.[4] Ἀκόμα διαβάζουμε γιά «τήν σκευωρία τοῦ Βαλάκ, βασιλιά τῆς Μωάβ, ἐναντίον τῶν Ἰσραηλιτῶν καί τήν ἀνεπιτυχή προσπάθειά του νά χρησιμοποιήσει τόν μάντη Βαλαάμ γιά τούς ἀνίερους σκοπούς του.»[5]

Ὅμως πρίν προχωρήσουμε στά ἐπιμέρους θέματα τῆς διδασκαλίας τῶν «Ἀριθμῶν» εἶναι ἀναγκαῖο νά ἀναφέρουμε ὅτι κάποιες περικοπές τοῦ βιβλίου ἔχει λάβει ὑπόψη της ἡ Καινή Διαθήκη. Ἔτσι ἔχουμε παραλληλισμό ἀντίθεσης μεταξύ τῆς πορείας τοῦ Χριστοῦ στήν ἔρημο γιά νά δοκιμαστεῖ παραμένοντας ὅμως πιστός στό θέλημα τοῦ Θεοῦ Πατρός, ἀπό τήν μιά μεριά, καί ἀπό τήν ἄλλη τήν ἀπιστία τῶν Ἰσραηλιτῶν.[6] Στήν ἔρημο ἔχουμε καί ἄλλο ζήτημα. Ἐκεῖ ὁ Χριστός τρέφει καί ἀνακουφίζει τά πλήθη ἀλλά ἀντί τοῦ μάννα τῶν Ἰσραηλιτῶν[7] τούς προσφέρει «τόν ἄρτον τῆς ζωῆς».[8] Τό ἴδιο καί μέ τό νερό πού χρειάσθηκε ὁ διψασμένος λαός,[9] παρατηροῦμε ὅτι ὁ Χριστός προσφέρει «τό ὕδωρ τό ζῶν».[10] Ὡς κατακλεῖδα στό θέμα αὐτό τῆς χρήσης τῶν «Ἀριθμῶν» στήν Καινή Διαθήκη καταγράφουμε τήν σύγκριση τοῦ χάλκινου ὄφεως[11] μέ τήν ὕψωση τοῦ Ἐσταυρωμένου Ἰησοῦ.[12] ῎Ετσι λοιπόν, ὅπως ὁ Μωϋσῆς στήν πρώτη περίπτωση ὕψωσε τό χάλκινο φίδι καί βλέποντάς το οἱ Ἰουδαίοι σώζονταν ἀπό τά θανατηφόρα δήγματα, κατά παράλληλο τρόπο, καί οἱ πιστοί σώζονται καί θά σώζονται ἀπό τά ἰσχυρά τραύματα τῶν παθῶν βλέποντας καί ζώντας τό Χριστό ἐπί τοῦ Σταυροῦ.[13] Τέλος ἐκτός ἀπό τήν χρήση τῶν «Ἀριθμῶν» στήν Καινή Διαθήκη ἔχουμε καί χρήση τους στά λειτουργικά κείμενα τῆς Ἐκκλησίας ἐνῶ καί οἱ Πατέρες καί ἐκκλησιαστικοί συγγραφεῖς ἀσχολήθηκαν μέ τό ἱερό αὐτό βιβλίο καί εἶναι οἱ: Κύριλλος Ἀλεξανδρείας,[14] Θεοδώρητος Κύρου,[15] Προκόπιος Γαζαῖος,[16] Θεόδωρος Πρόδρομος[17] καί ὁ Ὠριγένης.[18]

                                    Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Ὡς πρός τήν διδασκαλία τοῦ βιβλίου θά ἐστιάσουμε σέ μερικά βασικά σημεῖα. Πρῶτο θέμα ἀποτελεῖ ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ ἀνάμεσα στόν Ἰσραηλιτικό λαό καί γενικότερα τήν πρόνοιά Του γι᾽αὐτόν. Εἶναι πασιφανές ὅτι ὁ Θεός βρίσκεται παρών καί μάλιστα ἡ παρουσία Του εἶναι «ὁρατή καί ἁπτή».[19] Αὐτό γίνεται ὁρατό ἀπό τούς ἀνθρώπους μέσω τῆς Κιβωτοῦ τῆς Διαθήκης, πού ἦταν ἕνα σύμβολο τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ, ἀλλά καί μέσω τῆς Σκηνῆς τοῦ Μαρτυρίου στήν ὁποία ἐμφανιζόταν ὁ Θεός γιά νά κάνει γνωστό τό θέλημά Του. Ἔτσι θά λέγαμε ὅτι κυρίως, ὁ Γιαχβέ, εἶναι παρών προπάντων στήν λατρεία.[20]

Ἄλλο θέμα πού ἀπαντᾶ στούς «Ἀριθμούς» εἶναι «ὁ πειρασμός τοῦ Θεοῦ ἀπό τούς γογγυσμούς τοῦ ἀνθρώπου» ἤ πιό ἁπλά «Ἡ ἀπιστία καί ἡ ἀνυπακοή τοῦ Ἰσραήλ πρός τόν Γιαχβέ».[21] Τί σημαίνουν αὐτά;

Ὁ «πειρασμός τοῦ Θεοῦ» στήν Παλαιά Διαθήκη ὡς θρησκευτική ἐμπειρία τοῦ ἀνθρώπου ἐκδηλώνεται μέ τήν ἀπιστία καί τήν ἀνυπακοή. Πρόκειται οὐσιαστικά γιά πειρασμό περί τοῦ Θεοῦ ἐκ μέρους τῶν ἀνθρώπων. Ἡ ἀπιστία ὑφίσταται ὡς ἄρνηση καί αὐτῆς τῆς ὕπαρξης τοῦ Θεοῦ, ὡς ἀμφισβήτησής Του. Ἡ ἀπιστία καί ἡ ἀμφισβήτηση ὅμως ὁδηγεῖ στήν ἀνυπακοή πρός τόν Θεό.[22] Γι᾽ αὐτούς πού ἀκολουθοῦν αὐτόν τόν δρόμο ἔχει γραφεῖ τό «οὐκ ἐκπειράσεις Κύριον τόν Θεόν σου».[23]Ὑπάρχουν πολλοί χαρακτηρισμοί πού χαρακτηρίζουν τήν συμπεριφορά αὐτήν τῶν Ἰσραηλιτῶν. Γιά παράδειγμα ἀναφέρονται ὡς «ἀποστάτες»,[24] «πειράζοντες»,[25] «γογγύζοντες»[26] ἤ καί «συναγωγή πονηρά».[27] Ὁ Θεός ὅμως παρά τήν συμπεριφορά τους δείχνει καί πάλι τό ἐνδιαφέρον Του καί τήν πρόνοια Του πρός αὐτούς. Θά τούς θυμίζει διά τῶν θρησκευτικῶν τους ταγῶν, προκειμένου νά τούς στηρίξει, τήν γῆ τῆς ἐπαγγελίας, τήν γῆ πού ρέει «μέλι καί γάλα».[28] Στούς «Ἀριθμούς» σχετικά μέ τό θέμα τῆς πρόνοιας τοῦ Θεοῦ ἀναφέρεται τό περιστατικό τοῦ μάντη Βαλαάμ ἀπό τήν Βαβυλώνα. Ἐκεῖ γίνεται ἀναφορά στήν πρόσκληση τοῦ μάντη αὐτοῦ ἀπό τόν μωαβίτη Βαλάκ προκειμένου νά καταρασθεῖ τούς Ἰσραηλίτες. Ὁ Θεός ὅμως ἔδειξε τήν ὑπεροχή Του, τήν δύναμή Του καί τήν μέριμνά Του καί πάλι γιά τούς «ἀσταθεῖς» Ἰσραηλίτες.  Ὁ Βαλαάμ ἀναγνωρίζει αὐτήν τήν δύναμη καί αὐτό μᾶς παραδίδει τό σπουδαῖο μάθημα τῆς παγκοσμιότητας τοῦ Θεοῦ.[29]

Τό τελευταῖο ζήτημα πού θά καταγράψουμε ἀφορᾶ τήν «ἀντίληψη περί τῆς συλλογικῆς εὐθύνης». Πρόκειται γιά ἕνα θεμελιῶδες θέμα, τό ὁποῖο ἀπαντᾶ καί στήν «Ἔξοδο», καί στό «Λευϊτικό», καί στό «Δευτερονόμιο» κ.ἀ. Στά βιβλία αὐτά, ὅπως καί στούς «Ἀριθμούς», γίνεται λόγος γιά τήν συλλογική εὐθύνη καί τήν κληρονομική ἐνοχή τοῦ Ἰσραήλ. Δηλαδή μ᾽αὐτήν τήν ἰδέα μιά οἰκογένεια, μιά φυλή, ἤ ὁλόκληρος ὁ Ἰσραήλ ἔχουν συλλογική εὐθύνη γιά τίς πράξεις τῶν μελῶν τους. Μία κακή ἤ καλή πράξη ἔχει ἐπίπτωση στό σύνολο. Τά πρόσωπα λοιπόν κάθε φυλῆς ἔβλεπαν τούς ἐαυτούς τους ὡς μέλη τοῦ συνόλου καί αὐτό χαράχτηκε στή νοοτροπία τους. Ὡστόσο ἡ μετάβαση τῆς ἁμαρτίας δέν χαρακτηρίζει τόν Θεό. Οἱ προφῆτες ἀργότερα θά ποῦν ξεκάθαρα ὅτι κάθε ἄνθρωπος ἔχει τήν εὐθύνη τῶν ἐπιλογῶν του καί τῶν πράξεών του. Ὁ Θεός δέν τιμωρεῖ τά παιδιά ἐξαιτίας τῶν γονιῶν τους. Αὐτό θά γίνει μόνο ἄν τά παιδιά μιμοῦνται τά λάθη τῶν γονέων τους. Καί ὅταν λέμε τιμωρία ἐννοοῦμε αὐτοτιμωρία διότι ὁ Θεός πάντα εἶναι καί παραμένει ἀγάπη!

 

 


[1] Καλαντζάκη Σ., Εἰσαγωγή στήν Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2006, σσ.337-338.

[2] Ἀρ. 11, 1-3. 14, 1-45. 17, 6-28. 20, 1-13.

[3] Ἀρ. 11, 14-30.

[4] Ἀρ.12.

[5] Καλαντζάκη Σ., Εἰσαγωγή στήν Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2006, σ. 341.

[6] Μτ. 4, 1.

[7] Ἀρ.11, 4-9.

[8] Ἰω. 6, 35.

[9] Ἀρ.20, 7-13.

[10] Ἰω.7,37-39.

[11] Ἀρ. 21, 4-9.

[12] Ἰω. 3,14-15.

[13] Καλαντζάκη Σ., Εἰσαγωγή στήν Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2006, σσ. 350-351.

[14]   PG 69, 589-662.

[15] PG 80, 349-400.

 

[16] PG 87, 793-894.

[17] PG 133, 1128-32.

[18] PG 12, 575-806.

[19] Καλαντζάκη Σ., Εἰσαγωγή στήν Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2006, σ. 342.

[20] Ἀρ. 7,3.

[21] Καλαντζάκη Σ., Εἰσαγωγή στήν Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2006, σ. 344.

[22] Καλαντζάκη Σ., Εἰσαγωγή στήν Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2006, σ. 344.

[23] Δευτ.6,16. Βλ. Μτ. 4,7. Λκ.4,12. Α´Κορ. 10,9.

[24] Ἀρ. 14, 9.

[25] Ἀρ. 14,22.

[26] Ἀρ.14, 2.

[27] Ἀρ.17, 27.

[28] Ἀρ.13,18.

[29] Καλαντζάκη Σ., Εἰσαγωγή στήν Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2006, σ. 348.

Πρόσφατα Άρθρα

Πολυαρχιερατικός Εσπερινός για τον Προφήτη Ιωήλ και τα Ονομαστήρια του Μητροπολίτου Εδέσσης κ. Ιωήλ
Εκκλησία της Ελλάδος

Πολυαρχιερατικός Εσπερινός για τον Προφήτη Ιωήλ και τα Ονομαστήρια του Μητροπολίτου Εδέσσης κ. Ιωήλ

19 Οκτωβρίου 2025

Με λαμπρότητα τελέστηκε ο Πολυαρχιερατικός Εσπερινός επί τη ιερά μνήμη του Προφήτου Ιωήλ και επί τη ευκαιρία των ονοματηρίων του...

Read more
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΤΑ 113α ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΕΔΕΣΣΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΟΥΧΟΥ ΤΗΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΤΑ 113α ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΕΔΕΣΣΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΟΥΧΟΥ ΤΗΣ

19 Οκτωβρίου 2025

Το Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2025, μνήμη του αγίου αποστόλου και ευαγγελιστού Λουκά - πολιούχου της Έδεσσας, εορτάσθηκαν με ιδιαίτερη επισημότητα...

Read more
Λαμπρός εορτασμός του Αγίου Λουκά στην Λαμία
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαμπρός εορτασμός του Αγίου Λουκά στην Λαμία

18 Οκτωβρίου 2025

Με την πάνδημη συμμετοχή χιλιάδων πιστών εορτάσθηκε σήμερα στην πρωτεύουσα της Ρούμελης, Λαμία, η μνήμη του Πολιούχου και Ελευθερωτού πριν...

Read more
Κουρά Παντανάσσης Μοναχής στην Ι.Μ. Ζερμπίτσης
Εκκλησία της Ελλάδος

Κουρά Παντανάσσης Μοναχής στην Ι.Μ. Ζερμπίτσης

18 Οκτωβρίου 2025

Το πρωί του Σαββάτου 18 Οκτωβρίου 2025, στην ιστορική Ι.Μ. Ζερμπίτσης, τελέσθηκαν ο Όρθρος και η Αρχιερατική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος...

Read more
Άρτα: Εορτασμός Παναγίας Εσφαγμένης και υποδοχή Λειψάνου Αγίου Θεράποντος
Εκκλησία της Ελλάδος

Άρτα: Εορτασμός Παναγίας Εσφαγμένης και υποδοχή Λειψάνου Αγίου Θεράποντος

18 Οκτωβρίου 2025

Το απόγευμα του Σαββάτου, 18 Οκτωβρίου 2025, στον ενοριακό Ιερό Ναό Αγίου Θεράποντος, στην περιοχή Αγίων Αναργύρων Άρτης, ετελέσθη με...

Read more
ΑΡΧΙΣΑΝ ΤΑ ΤΡΙΑΚΟΣΤΑ ΤΡΙΤΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΑΡΧΙΣΑΝ ΤΑ ΤΡΙΑΚΟΣΤΑ ΤΡΙΤΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ

18 Οκτωβρίου 2025

Με συγκίνηση και πνευματική χαρά πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Παρασκευής, 17 Οκτωβρίου 2025, στη Χαλκίδα, επί της πλατείας αγ. Νικολάου...

Read more
π. Ειρηναίος Παναγιωτόπουλος: Ο Ευαγγελιστής Λουκάς αξιοποίησε τα τάλαντα που του έδωσε ο Θεός ώστε να γίνει ένας ευαίσθητος άνθρωπος
Εκκλησία της Ελλάδος

π. Ειρηναίος Παναγιωτόπουλος: Ο Ευαγγελιστής Λουκάς αξιοποίησε τα τάλαντα που του έδωσε ο Θεός ώστε να γίνει ένας ευαίσθητος άνθρωπος

18 Οκτωβρίου 2025

Σήμερα η Εκκλησία τιμά και έναν πολύ ευαίσθητο άνθρωπο σε μια εποχή μάλιστα που κυριαρχεί η βία και η σκληρότητα....

Read more
Νέος Πρεσβύτερος στην Ι. Μ. Αιτωλοακαρνανίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Νέος Πρεσβύτερος στην Ι. Μ. Αιτωλοακαρνανίας

18 Οκτωβρίου 2025

Έναν νέο Πρεσβύτερο απέκτησε η ιερατική οικογένεια της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας το Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2025. Ο Σεβασμιώτατος...

Read more
H χειροτονία του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Δομενίκου κ. Αθηναγόρου
Εκκλησία της Ελλάδος

H χειροτονία του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Δομενίκου κ. Αθηναγόρου

18 Οκτωβρίου 2025

Με λαμπρότητα και βυζαντινή μεγαλοπρέπεια πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 18 Οκτωβρίου στον Παλαιό Μητροπολιτικό Ιερό Ναό των Αγίων Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Παύλου...

Read more
Εθνικιστικός Μεσσιανισμός
Εκκλησία της Ελλάδος

«Οφειλόμενη απάντηση»

18 Οκτωβρίου 2025

† Ο ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ Καλαμάτα 16-10-2025 «Οφειλόμενη απάντηση» Τις τελευταίες ημέρες επανήλθε στην επικαιρότητα το θέμα της καύσης των νεκρών...

Read more
Ἐκδημία Ἱερέως π. Χρήστου Τσεβᾶ
Εκκλησία της Ελλάδος

Εκοιμήθη ο π. Ιουστίνος Τσαγκούρης – Θλίψη στην Τρίπολη για τον αγαπητό αρχιμανδρίτη και πνευματικό πατέρα

18 Οκτωβρίου 2025

Ἡ Ἱερὰ Μητρόπολις Μαντινείας καὶ Κυνουρίας μετὰ βαθείας θλίψεως ἀναγγέλλει τὴν κοίμησιν τοῦ Πανοσιολογιωτάτου Ἀρχιμανδρίτου π. Ἰουστίνου Τσαγκούρη, ἐφημερίου καὶ...

Read more
Πλημμύρισε από «Άξιος» ο Καθεδρικός! – Η Χειροτονία του Θεοφ. Επισκόπου Χριστουπόλεως
Εκκλησία της Ελλάδος

Πλημμύρισε από «Άξιος» ο Καθεδρικός! – Η Χειροτονία του Θεοφ. Επισκόπου Χριστουπόλεως

19 Οκτωβρίου 2025

Τελέσθηκε σήμερα Σάββατο 18 Οκτωβρίου η εις Επίσκοπον Χειροτονία του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Χριστουπόλεως κ. Βαρνάβα, στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών....

Read more
Κηρύγματα

Aποστολικό Μηνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

18 Οκτωβρίου 2025

«Η αγωνία του Παύλου» Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι. Μ. Φωκίδος, Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη Αγαπητοί μου αδελφοί. Σήμερα ακούγοντας το αποστολικό...

Read more
Η δράση του π. Αὐγουστίνου Καντιώτη τα χρόνια της Κατοχής (1942-46) στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Κηρύγματα

Κυριακή Γ΄ Λουκά – Έπαινος χηρών

18 Οκτωβρίου 2025

«Καὶ αὕτη ἦν χήρα»(Λουκ. 7,12) Ἀδελφοί, ἡ γῆ αὐτὴ ποὺ πατοῦμε εἶνε ποτισμένη μὲ δάκρυα, εἶνε «κοιλὰς κλαυθμῶνος»(Ψαλμ. 83,7). Ὁ...

Read more
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς
Κηρύγματα

Κυριακή Γ΄ Λουκά –Ο Μεγάλος Παιδαγωγός

18 Οκτωβρίου 2025

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ  ΙΘ΄Κυριακής : Β´ Κορ. ια´ 31-33, ιβ´ 1-9 ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ της Κυριακής : Λουκ. ζ´ 11-16 Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ 1....

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Κηρύγματα

Aποστολικό Μηνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

18 Οκτωβρίου 2025

«Η αγωνία του Παύλου» Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι. Μ. Φωκίδος, Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη Αγαπητοί μου αδελφοί. Σήμερα ακούγοντας το αποστολικό...

Η δράση του π. Αὐγουστίνου Καντιώτη τα χρόνια της Κατοχής (1942-46) στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Κυριακή Γ΄ Λουκά – Έπαινος χηρών

18 Οκτωβρίου 2025
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Κυριακή Γ΄ Λουκά –Ο Μεγάλος Παιδαγωγός

18 Οκτωβρίου 2025
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Κυριακή Γ΄ Λουκά – Η έννοια της ζωής και του θανάτου

18 Οκτωβρίου 2025
«Ἡ ἀσθένεια εὐεργετική στήν ζωή τοῦ ἀνθρώπου»

«Ἡ ἀσθένεια εὐεργετική στήν ζωή τοῦ ἀνθρώπου»

18 Οκτωβρίου 2025
Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

Ο θάνατος στην οικογένεια – Κυριακή Γ’ Λουκά

18 Οκτωβρίου 2025
Το μήνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

Το μήνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

5 Οκτωβρίου 2024
Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

«Καὶ ἰδὼν αὐτὴν ὁ Κύριος ἐσπλαγχνίσθη ἐπ᾿ αὐτῇ καὶ εἶπεν αὐτῇ· μὴ κλαῖε»

5 Οκτωβρίου 2024
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

17 Οκτωβρίου 2023
Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

5 Οκτωβρίου 2019
Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

5 Οκτωβρίου 2019
Το μήνυμα της αναστάσεως του υιού της χήρας στην πόλη Ναΐν

Το μήνυμα της αναστάσεως του υιού της χήρας στην πόλη Ναΐν

16 Νοεμβρίου 2023
Next Post
Κατάρα ἀντί εὐλογίας

Κατάρα ἀντί εὐλογίας

Μεσογαίας: Όποιος θέλει να δεί το πρόσωπο του Θεού, πρέπει να δεί την εικόνα Του που είναι ο αδελφός μας

«Καλῶς την, τί κάνεις; Πῶς τά περνᾶς; Ἔπεσεν ὁλίγον τό «Ἔβερεστ» τοῦ ἐγωισμοῦ, ἤ στέκει;»

«Καλῶς την, τί κάνεις; Πῶς τά περνᾶς; Ἔπεσεν ὁλίγον τό «Ἔβερεστ» τοῦ ἐγωισμοῦ, ἤ στέκει;»

Η νίκη της Ορθοδοξίας, η αναστήλωση της Εικόνας!

Το παν στον άνθρωπο είναι η θέληση

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist