Ο ομιλητής κ. Ιωάννης Πλεξίδας παρουσιάζει τη στάση της ορθόδοξης θεολογίας απέναντι στο σώμα.
Μία στάση που καθορίζεται από δύο αξιωματικές αρχές.
Πρώτον τη διάκριση του υπαρκτού σε κτιστό και άκτιστο, δεύτερον, την ενσάρκωση του δευτέρου προσώπου της Τριάδος, του Υιού Λόγου.
Οι δύο αυτές αρχές είναι τα εφαλτήρια για να κατανοηθεί η θετική στάση των βυζαντινών απέναντι στο σώμα, στάση που έχει ονομαστεί φιλοσωματία.
Είναι άλλωστε γνωστό ότι ο Κέλσος κατηγορούσε τους βυζαντινούς ως γένος υλιστικό και φιλοσώματο.
Το σώμα και η ύλη, για τους βυζαντινούς, δεν είναι απορριπτέα, αλλά εργαλεία σωτηρίας.
Είναι χαρακτηριστική η ρήση του αγίου Ι. Δαμασκηνού: «… σέβων ού παύσομαι την υλην, δι’ ής η σωτηρία μου είργασται».