• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Κυριακή, 23 Νοεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ἐραστὲς τοῦ Λόγου ἀλλὰ καὶ ποιητὲς οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες

29 Ιανουαρίου 2022
in Κηρύγματα, Πνευματικές Διδαχές, Τριών Ιεραρχών
Ἐραστὲς τοῦ Λόγου ἀλλὰ καὶ ποιητὲς οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες
Share on FacebookShare on Twitter

Τοὺς «τρεῖς μεγίστους φωστῆρες» τῆς τρισηλίου Θεότητος, τὶς «κιθάρες τοῦ Πνεύματος» ποὺ «εἰς πᾶσαν τὴν γῆν» ἐξέπεμψαν τὸν θεῖο λόγο, τὰ «εὔλαλα στόματα τῆς ἀληθείας» ποὺ μὲ παρρησία διακήρυξαν τὴν δόξα τοῦ Θεοῦ ἑορτάζομε σήμερα: τὸν σοφὸ Βασίλειο, τὸν θεολόγο Γρηγόριο καὶ τὸν κλεινό Ἰωάννη, «τῶν Ἱεραρχῶν τὴν Τριάδα». «Οὐκ εἰσὶν λαλιαί, οὐδὲ λόγοι, ὧν οὐχὶ ἀκούονται αἱ φωναὶ αὐτῶν» (Στιχηρὸ τοῦ Ἑσπερινοῦ), ἀναφωνεῖ μὲ θαυμασμὸ ὁ ὑμνωδός. Πράγματι, στὰ πέρατα τῆς οἰκουμένης ἀντήχησε ἡ λαλιά τους καὶ «τὴν κτίσιν πᾶσαν» μὲ τὰ νάματα τῆς θεογνωσίας πότισε ὁ λόγος τους.

Δὲν ὑπάρχουν, ἀλήθεια, πολλὲς μορφὲς στὴν ἱστορία ποὺ νὰ ἐμφανίζουν ταυτόχρονα τὴν δύναμη τοῦ πνεύματος, τὴν παρρησία τοῦ λόγου καὶ τὴν προσφορὰ τῆς ὑπάρξεως των ὅλης πρὸς τὸν συνάνθρωπο. Στὴν προσωπικότητα, μάλιστα, τῶν Τριῶν Ἰεραρχῶν τὰ τρία αὐτὰ στοιχεῖα, ποὺ ἀντιστοιχοῦν στὶς ἐπιμέρους λειτουργίες τῆς Καθολικῆς Ὀρθοδοξίας, τὴν πνευματική, τὴν μορφωτικὴ καὶ τὴν κοινωνική, συνδυάζονται ἁρμονικά, γι’ αὐτὸ καὶ ὁ κοινός τους ἑορτασμὸς τὴν 30η Ἰανουαρίου.

Εἶναι πράγματι ἀξιοθαύμαστο ὅτι ὁ καθένας ἀπὸ τοὺς τρεῖς διέθετε ταυτοχρόνως καὶ ἀκτινοβόλο πνεῦμα καὶ μορφωτικὸ πλοῦτο καὶ κοινωνικὴ ἐνέργεια. Παραλλήλως, ὅμως, κατεῖχε κάποιο ἀπὸ αὐτὰ τὰ χαρακτηριστικὰ σὲ μεγαλύτερο βαθμό. Ἔτσι, ὁ Βασίλειος ἦταν ἀσφαλῶς μέγας καὶ σοφώτερος ὅλων, ἀλλὰ δὲν ὑστέρησε καθόλου στὴν πράξη καὶ στὴν κοινωνικὴ προσφορά, ὁ Γρηγόριος χαρακτηρίστηκε θεολόγος ἀλλὰ ἔγραψε ἐξαίρετα καὶ βαθιὰ φιλοσοφικὰ ποιήματα, ἐνῶ διακρίθηκε καὶ γιὰ τὴν εἰρηνευτική του δράση, ὁ δὲ Ἰωάννης, ὁ χρυσοῤῥήμων καὶ φωτισμένος ἑρμηνευτὴς τῶν θείων γραφῶν ἦταν παραλλήλως ὁ πλέον ἐνεργητικός, ἀσυμβίβαστος πρὸς τὴν ἀδικία καὶ ὑπερασπιστὴς τῶν πτωχῶν καὶ ἀδυνάτων.

            Ἑπομένως, γι’ αὐτοὺς ἡ «πρᾶξις ἔγινε θεωρίας ἐπίβασις» καὶ ἡ δογματική τους διδασκαλία ἐπισφραγίστηκε ἀπὸ τὴν ἀνθρωπιστική τους προσφορά. Γι’ αὐτὸ ἡ ἱερατική τους ἰδιότητα δὲν στάθηκε ἐμπόδιο στὴν ἀναγνώριση τῆς προσωπικότητάς τους ἤδη ἀπὸ τοὺς συγχρόνους των μὴ χριστιανούς. Ὁ σοφιστὴς Λιβάνιος, ὁ ἱκανώτερος ῥήτορας τῆς ἐποχῆς του καὶ διδάσκαλός των, ὅταν ἐρωτήθηκε ποιόν θὰ ἐπιθυμοῦσε ὡς διάδοχό του, ἀπήντησε: «Ἰωάννην, εἰ μὴ Χριστιανοὶ αὐτὸν ἐσύλησαν.», δηλ. τὸν Ἰωάννη, ἐὰν δὲν τὸν εἶχαν «κλέψει» οἱ Χριστιανοί, ἐνῶ παραδέχεται μὲ ἀνωτερότητα, ποὺ μόνον ἕνας μεγάλος διαθέτει, τὸν Μεγάλο Βασίλειο γιὰ τὴν ὀμορφιὰ τῆς γλώσσης του: «Ἐν κάλλει ἐποστολῶν, ἥττημαι. Βασίλειος δὲ κεκράτηκεν. Φίλος δὲ ὁ ἀνὴρ καὶ διὰ τοῦτο εὐφραίνομαι.» (PG 32, 1081). Ἀλλὰ καὶ στοὺς μεταγενέστερους χρόνους καὶ στὴν ἐποχή μας ἀκόμη, λόγιοι, φιλόσοφοι καὶ πολιτικοί, ἀνεξαρτήτως πεποιθήσεων, ἀναγνωρίζουν τὴν πνευματικὴ ἐμβέλεια τῶν μεγάλων φωστήρων τῆς οἰκουμένης.

Ἀπαιτεῖται πράγματι πολὺς χῶρος καὶ χρόνος, γιὰ νὰ ἀναφερθῆ ἁπλῶς κάποιος στὸ πολύπλευρο ἔργο τοῦ Χρυσοστόμου, νὰ μελετήση τοὺς λόγους καὶ τὶς ἐπιστολὲς τοῦ Βασιλείου, νὰ ἐμβαθύνη στὴν θεολογικὴ σκέψη καὶ στὸ ποιητικὸ ἔργο τοῦ Γρηγορίου. Γι’ αυτὸ καὶ ἐμεῖς στὸν παρὸν ἄρθρο θὰ σταθοῦμε σὲ μιὰν ἐνδιαφέρουσα πτυχὴ τῆς προσφορᾶς τους σχετικὰ μὲ τὴν ἀντιμετώπιση μιᾶς μεγάλης διαμάχης ποὺ εἶχε ξεσπάσει στὴν ἐποχή τους.

Εἰδικὰ στὴν ἐποχὴ τοῦ Βασιλείου καὶ τοῦ Γρηγορίου εἶχαν διαμορφωθῆ δύο ἀκραῖες τάσεις, ἀπὸ τὴν μία ἐκείνων ποὺ πίστευαν ὅτι οἱ Χριστιανοὶ δὲν πρέπει καθόλου νὰ μελετοῦν τὰ ἀρχαιοελληνικὰ κείμενα, διότι ἀλλοτριώνεται ἡ πίστη τους, καὶ ἀπὸ τὴν ἄλλη ἐκείνων ποὺ πρέσβευαν ὅτι τὸ ἑλληνικὸ πνεῦμα κινδυνεύει νὰ ἀλλοιωθῆ ἀπὸ τὰ διδάγματα τῶν «Ἑβραιοχριστιανῶν», ὅπως τοὺς ἀποκαλοῦσαν.

Ἔχει πραγματικὰ ἐνδιαφέρον νὰ δοῦμε πῶς ἀντιμετώπισαν οἱ ἑλληνομαθεῖς Πατέρες τὴν ὀξύτατη αὐτὴ διαμάχη καὶ πῶς κατάφεραν τελικὰ μὲ τὴν δύναμη τοῦ λόγου καὶ τὴν χάρη τοῦ Πνεύματος νὰ ἐξουδετερώσουν τὶς ἀκραῖες αὐτὲς τάσεις.

Ὁ εὐρυμαθέστατος Βασίλειος στὴν πραγματεία του «Πρὸς τοὺς νέους, ὅπως ἄν ἐξ ἑλληνικῶν ὠφελοῖντο λόγων» διδάσκει ὅτι οἱ φιλομαθεῖς νέοι χρειάζεται νὰ μιμοῦνται στὴν ἀπόκτηση τῶν γνώσεων τὸ παράδειγμα τῶν μελισσῶν, οἱ ὁποῖες ἀπὸ κάθε ἄνθος ἀποκομίζουν μόνον ὅ τι εἶναι ὠφέλιμο γιὰ τὴν σύνθεση τοῦ μελιοῦ. Ὅπως λέει χαρακτηριστικά: «καθάπερ τῆς ῥοδωνιᾶς τοῦ ἄνθους δρεψάμενοι τὰς ἀκάνθας ἐκκλίνομεν, οὕτω καὶ ἐπὶ τῶν τοιούτων λόγων, ὅσον χρήσιμον ἀπωσάμενοι, τὸ βλαβερὸν ἀπορρίψωμεν» (PG 31, 569). Παρομοιάζει μάλιστα τὴν θύραθεν σοφία μὲ τὰ φύλλα ποὺ περιβάλλουν καὶ στολίζουν τὸν καρποὺς τοῦ δένδρου χαρίζοντάς του ὄμορφη ὄψη. Ὁ φιλόσοφος Γρηγόριος, ἄριστος καὶ αὐτὸς μελετητὴς τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς σοφίας, χαρκτηρίζει «σκαιοὺς καὶ ἀπαιδεύτους» τοὺς Χριστιανοὺς ἐκείνους ποὺ ἀπέρριπταν τὴν ἔξωθεν παιδεία «ὡς ἐπίβουλον καὶ σφαλεράν καὶ Θεοῦ πόρρω βάλλουσαν» (=ποὺ ἀπομακρύνει ἀπὸ τὸν Θεό), θεωρώντας την, ὅπως καὶ ὁ Βασίλειος, συμπληρωματικὴ στὴν «εὐγενεστέραν καὶ ἡμετέραν» (χριστιανική) παιδεία [«Ἐπιτάφιος εἰς τὸν Μέγαν Βασίλειον» (PG, 36, 508-9)].

Στὸν Ἰουλιανό, μάλιστα, τὸν Παραβάτη, συμφοιτητή του στὴν Ἀθήνα, ποὺ μὲ διάταγμά του ἀπαγόρευε στοὺς Χριστιανοὺς νὰ διδάσκουν τὰ ἑλληνικὰ γράμματα, ἀπηύθυνε δύο Στηλιτευτικοὺς λόγους. Στὸ ἐρώτημα «Τίνος τοῦ ἑλληνίζειν εἰσὶν οἱ λόγοι;» δηλ. ποιός ἔχει τὸ δικαίωμα νὰ διδάσκῃ καὶ νὰ μελετᾶ τὰ ἑλληνικὰ γράμματα, τὴν ἀπάντηση τὴν δίνει ὁ ἴδιος ὁ Γρηγόριος: «τὸ ἑλληνίζειν ἐστίν πολυσήμαντον». Ἑπομένως τὸ δικαίωμα στὴν ἑλληνικὴ παιδεία, συνεχίζει ὁ Γρηγόριος, τὸ ἔχουν ὅλοι ὅσοι ἔχουν τὴν συνείδηση ὅτι ἀνήκουν στὸ «ἔθνος» (<ἔθος=συνήθεια, παράδοση), ἐμφοροῦνται δηλαδὴ ἀπὸ τὶς ἀξίες ποὺ πηγάζουν τόσο ἀπὸ τὸν ἑλληνισμὸ ὅσο καὶ ἀπὸ τὸν Χριστιανισμό, εἶναι δηλ. δίκαιοι, εἰρηνικοί, ἀγαπητικοὶ καὶ πρὸ πάντων ἀνεκτικοὶ καὶ φιλάδελφοι, κατὰ τὴν εὐαγγελικὴ ῥήση «οὐκ ἔστιν Ἰουδαῖος οὐδὲ Ἕλλην…, ἀλλὰ τὰ πάντα καὶ ἐν πᾶσι Χριστός» (Γαλ., γ’ 23- δ’ 5) .

Ἀλλὰ καὶ ὁ Χρυσοῤῥήμων ποὺ προβάλλεται ἀπὸ κάποιους ἀποκλειστικὰ ὡς κατήγορος τοῦ Ἑλληνισμοῦ ὑπῆρξε ἀσφαλῶς ἐλεγκτικὸς ἀπέναντι στὰ διδάγματα τῶν Ἑλλήνων φιλοσόφων -ὄχι ὅλων-, διότι ἐπηρέαζαν πολλοὺς Χριστιανοὺς στὸν τρόπο ζωῆς τους, ὥστε νὰ ἐνδιαφέρονται περισσότερο γιὰ τὴν ἀπόκτηση ὑλικῶν ἀγαθῶν καὶ ὄχι γιὰ τὴν σωτηρία τῆς ψυχῆς τους. Ἐν τούτοις δὲν ἀπέρριπτε τὴν ἑλληνικὴ παιδεία, τὴν ὁποία θεωροῦσε καὶ ἐκεῖνος, ὅπως καὶ οἱ προκάτοχοί του Πατέρες, ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιὰ τὴν ἐμβάθυνση στὴν χριστιανικὴ παιδεία («Πάντοθεν -καὶ εἰς τὰ παρ’ ἡμῖν καὶ εἰς τὰ τῶν φιλοσόφων-εὑρίσκεις, εἰ βούλει, τὰ ὑποδείγματα», PG 62, 47). Ἐξ ἄλλου σκοπὸς τῆς ἀγωγῆς κατὰ τὸν Χρυσόστομο εἶναι ἡ διάπλαση «εἰς τέλειον Χριστιανὸν καὶ πραγματικὸν φιλόσοφον» (PG 62, 149).

Πράγματι, οἱ ἑλληνομαθεῖς καὶ φωτισμένοι ἀπὸ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα Ὀρθόδοξοι Πατέρες καὶ πρόμαχοι τῆς Ἁγίας Τριάδος, ποὺ υἱοθέτησαν μὲ τὴν στάση τους τὸ ἀρχαιοελληνικὸ «μηδὲν ἄγαν», καθοδηγοῦν ἐμμέσως καὶ ἐμᾶς νὰ ἀποφεύγουμε τὶς ἀκρότητες, τὸν φανατισμὸ καὶ τὸν διχασμό, ἐφ’ ὅσον εἴμαστε τέκνα τοῦ ἑνὸς Τριαδικοῦ Θεοῦ τῆς εἰρήνης, τῆς ὁμόνοιας καὶ τῆς ἀγάπης. Ἄς ἐργαζώμαστε λοιπὸν καὶ ἐμεῖς ὥστε νὰ γινώμαστε τέλειοι Χριστιανοὶ καὶ ἀληθινοὶ φιλό-σοφοι, ἐραστὲς δηλ. ὄχι μόνον τοῦ λόγου ἀλλὰ καὶ τοῦ Λόγου, ὅπως καὶ ἐκεῖνοι.

Ἐξ ἄλλου οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες δὲν κήρυξαν μόνον μὲ τὸν λόγο τους τὴν ἑνότητα, τὴν δικαιοσύνη καὶ τὴν ἀγάπη ἀλλὰ ὑπηρέτησαν καὶ στὴν πράξη τὸ τριπλὸ ἔργο τῆς Καθολικῆς Ὀρθοδοξίας, ὡς οἱ καλύτεροι ἐκφραστές της: Ὑπῆρξαν πνευματικοί, μορφωτικοί καὶ κοινωνικοί διάκονοι, «βάσεις, θεολόγοι, χρυσολόγοι», ὅπως χαρακτηριστικὰ τονίζεται μέσα ἀπὸ τὴν ὑμνολογία τῆς ἑορτῆς ἡ τριπλή τους προσφορά.

Δὲν ἔχουμε, λοιπόν, παρὰ νὰ παρακαλέσουμε «οἱ φιλόσοφοι τοὺς σοφούς, οἱ ἱερεῖς τοὺς ποιμένας, οἱ ἁμαρτωλοὶ τοὺς προστάτας» ὥστε νὰ μᾶς βοηθήσουν στὶς σημερινὲς δύσκολες συγκυρίες νὰ διατηρήσουμε ἀλώβητη τὴν πίστη μας καὶ ἐλεύθερο τὸ φρόνημά μας ὡς ἀληθινοὶ Χριστιανοί καὶ γνήσιοι Ἕλληνες. Εἶναι τὸ καλύτερο δῶρο ποὺ ἔχουμε νὰ προσφέρουμε στὴν μνήμη τους. Γένοιτο!

 Σοφία Μπεκρῆ, φιλόλογος-θεολόγος

Πρόσφατα Άρθρα

ΠΑΝΔΗΜΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΤΟΥ «ΜΕ ΣΥΓΧΩΡΕΙΤΕ» ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΕΩΣ ΤΟΥ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΝΔΗΜΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΤΟΥ «ΜΕ ΣΥΓΧΩΡΕΙΤΕ» ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΕΩΣ ΤΟΥ

22 Νοεμβρίου 2025

Το διήμερο 21 και 22 Νοεμβρίου 2025, εορτάσθηκε η μνήμη του νέου αγίου της Εκκλησίας μας, Οσίου Ιακώβου του Τσαλίκη,...

Read more
Με αφορμή τις 250.000 συνδρομητές και 54.000.000 προβολές στο κανάλι «Geron Nektarios »
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΓΙΔΑ του 21ου Αιώνα! ΤΙ ΜΑΣ ΚΛΕΒΕΙ τον χρόνο και τη Ζωή;

22 Νοεμβρίου 2025

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΓΙΔΑ του 21ου Αιώνα! ΤΙ ΜΑΣ ΚΛΕΒΕΙ τον χρόνο και τη Ζωή;   Η απάντηση είναι ΣΟΚ! Τι είναι...

Read more
Εσπερινός επί τη ιερά μνήμη του Αγίου Γρηγορίου στον Ι.Ν. Αγίας Τριάδος Δαφνοσπηλιάς
Εκκλησία της Ελλάδος

Εσπερινός επί τη ιερά μνήμη του Αγίου Γρηγορίου στον Ι.Ν. Αγίας Τριάδος Δαφνοσπηλιάς

22 Νοεμβρίου 2025

  Το απόγευμα του Σαββάτου 22 Νοεμβρίου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος χοροστάτησε στην ακολουθία του Εσπερινού, επί τη...

Read more
Χειροτονία Διακόνου στο Ησυχαστήριο  του Αγίου Πορφυρίου στο Μήλεσι
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Διακόνου στο Ησυχαστήριο του Αγίου Πορφυρίου στο Μήλεσι

22 Νοεμβρίου 2025

Στο Ησυχαστήριο Μεταμορφώσεως του Σωτήρος (Αγίου Πορφυρίου) στο Μήλεσι λειτούργησε σήμερα, 22/11, ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, ο οποίος...

Read more
Χειροτονία Διακόνου στη Θεσσαλονίκη
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Διακόνου στη Θεσσαλονίκη

22 Νοεμβρίου 2025

Το Σάββατο 22 Νοεμβρίου, μνήμη των Αγίων Αρχίππου, Φιλήμονος και Ονησίμου εκ των Εβδομήκοντα Αποστόλων και του σύγχρονου Αγίου Ιακώβου...

Read more
ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΝΘΗΜΕΡΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗ ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ ΤΣΑΓΚΟΥΡΗ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΝΘΗΜΕΡΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗ ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ ΤΣΑΓΚΟΥΡΗ

22 Νοεμβρίου 2025

Το Τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο του μακαριστού Αρχιμανδρίτη π. Ιουστίνου Τσαγκούρη, τελέσθηκε σήμερα, Σάββατο 22 Νοεμβρίου, στον ενοριακό Ιερό Ναό Αγίας Βαρβάρας...

Read more
Επίσημη και πανηγυρική επαναλειτουργία   Ιερού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου Αιγίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Επίσημη και πανηγυρική επαναλειτουργία Ιερού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου Αιγίου

22 Νοεμβρίου 2025

Μετά πάσης εκκλησιαστικής λαμπρότητος εορτάστηκε η σεπτή πανήγυρις των Εισοδίων της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Ιερά Μητρόπολη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας, κατά...

Read more
Το Λεωνίδιο έκλινε ευλαβικό το γόνυ στην Παναγία Έλωνα
Εκκλησία της Ελλάδος

Το Λεωνίδιο έκλινε ευλαβικό το γόνυ στην Παναγία Έλωνα

22 Νοεμβρίου 2025

Με ιδιαίτερο σεβασμό προς το πρόσωπο της Παναγίας, Μητέρας του Θεανθρώπου, το γραφικό και παραδοσιακό Λεωνίδιο, το κέντρο της Τσακωνιάς,...

Read more
Η Λάρισα υποδέχθηκε απότμημα της Αγίας Κάρας του Οσίου Στυλιανού του Παφλαγόνος.
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Λάρισα υποδέχθηκε απότμημα της Αγίας Κάρας του Οσίου Στυλιανού του Παφλαγόνος.

22 Νοεμβρίου 2025

Το ιερό θησαύρισμα, το οποίο φυλάσσεται στο Μετόχιον της Αγίας Τριάδος Σάικας, της Ιεράς Μονής Κορώνης, υποδέχθηκε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
Εορτάστηκε η μνήμη του Οσίου Ιακώβου Τσαλίκη στην Άμμο Βεροίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Εορτάστηκε η μνήμη του Οσίου Ιακώβου Τσαλίκη στην Άμμο Βεροίας

22 Νοεμβρίου 2025

Το Σάββατο 22 Νοεμβρίου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον...

Read more
Χαρμοσύνως η Νάξος τίμησε την Παναγία την «Χρυσοπολίτισσα»
Εκκλησία της Ελλάδος

Χαρμοσύνως η Νάξος τίμησε την Παναγία την «Χρυσοπολίτισσα»

22 Νοεμβρίου 2025

Με εκκλησιαστική τάξη και κάθε επισημότητα εορτάσθηκε η Πολιούχος της Νάξου Παναγία η «Χρυσοπολίτισσα», στον Πανηγυρίζοντα Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της...

Read more
Η εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου στη Σαντορίνη
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου στη Σαντορίνη

22 Νοεμβρίου 2025

Με λαμπρότητα εορτάστηκε και φέτος η μεγάλη θεομητορική εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου στη Σαντορίνη, με επίκεντρο τους πανηγυρίζοντες Ιερούς...

Read more
Τα Εισόδια της Θεοτόκου στην Ι.Μ. Φθιώτιδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Τα Εισόδια της Θεοτόκου στην Ι.Μ. Φθιώτιδος

22 Νοεμβρίου 2025

Στον Μώλο του Δήμου Καμένων Βούρλων, στον Μητροπολιτικό Ναό στην Λαμία και στην ιστορική Αμφίκλεια του Δήμου Αμφίκλειας - Ελάτειας...

Read more
Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

22 Νοεμβρίου 2025

Τη μεγάλη θεομητορική εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου εόρτασε η Ιερά Μητρόπολις Χαλκίδος, το διήμερο 20 και 21 Νοεμβρίου 2025....

Read more
Η Εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου: Προετοιμασία για τη Σάρκωση του Χριστού
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου: Προετοιμασία για τη Σάρκωση του Χριστού

22 Νοεμβρίου 2025

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος, την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2025, χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και τέλεσε τη Θεία...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Η ολέθρια αφροσύνη
Κηρύγματα

Ο Φιλάργυρος πατέρας – Κυριακή Θ’ Λουκά

16 Νοεμβρίου 2024

Τοῦ Μητροπολίτου Ἐλευθερουπόλεως ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ «καὶ διελογίζετο ἐν ἑαυτῷ λέγων, τί ποιήσω, ὅτι οὐκ ἔχω ποῦ συνάξω τοὺς καρπούς μου;» (Λουκᾶ 12, 17)...

Το μήνυμα του άφρονος πλουσίου

Ξυπνήστε ὑπνοβάται!

16 Νοεμβρίου 2024
Τὶ μποροῦμε νὰ κάνουμε γι΄ αὐτοὺς ποὺ πέθαναν;

Κυριακή Θ Λουκά-«Λήθη θανάτου ή «Μνήμη θανάτου»;

16 Νοεμβρίου 2024
Η ιστορική Ιερά Μονή της Άνω Ξενιάς

«Για όσους από εσάς θέλουν να αρέσουν στον κόσμο»

16 Νοεμβρίου 2024
Η ελεημοσύνη εξαφανίζει τον θάνατο!

Η αξία τής ελεημοσύνης κατά τoν Iερό Χρυσόστομο

18 Νοεμβρίου 2023
Ο άφρων πλούσιος

Ο άφρων πλούσιος

18 Νοεμβρίου 2023
Το μήνυμα του άφρονος πλουσίου

Ποιο είναι το δικό σου όραμα σήμερα;

19 Νοεμβρίου 2022

Κυριακή Θ΄ Λουκά

19 Νοεμβρίου 2022
Η ολέθρια αφροσύνη

«Καθελώ μου τας αποθήκας και μείζονας οικοδομήσω»

19 Νοεμβρίου 2022
Η Χριστολογία της οικονομικής εξουσίας

Το φοβερό πάθος της πλεονεξίας

17 Νοεμβρίου 2018
Το μήνυμα του άφρονος πλουσίου

Το μήνυμα του άφρονος πλουσίου

18 Νοεμβρίου 2017
Η ολέθρια αφροσύνη

Η ολέθρια αφροσύνη

13 Νοεμβρίου 2019

Κυριακὴ Θ΄ Λουκᾶ (Λουκ. 12,16-21· 14,35). Ὁ ἄ φ ρ ω ν. (†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος Καντιώτης

16 Νοεμβρίου 2023

Η κατανόηση της αμαρτολότητα μας-Κυριακή Θ’ Λουκά 20 Νοεμβρίου

18 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ Ευαγγέλιο: Λουκ. ιβ΄16-21 18 Νοεμβρίου 2012

18 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ΄ Λουκά Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2011

18 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ – 18 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2012

18 Νοεμβρίου 2014

Kυριακή Θ΄Λουκά Αρνητής του Θεού. (Κυριακή θ΄ Λουκά)

17 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ΄ Λουκά – Η παραβολή του άφρονος πλουσίου

17 Νοεμβρίου 2014

Η αφροσύνη του πλεονέκτου (Κυριακή Θ” Λουκά) Νοεμβρίου 20th, 2011

17 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ’ Λουκά (παραβολή του άφρονα πλουσίου)

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ’ ΛΟΥΚΑ (Λουκά: ιβ’ 16-21) Απληστία και αφροσύνη Αρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζή Αρχιερατικού Επιτρόπου Καμπανίας

17 Νοεμβρίου 2014

Kυριακή Θ΄ Λουκά (Λουκ. 12,16-21· 14,35)

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ, Άφρονος πλουσίου Λ.κ. 12, 16-21) Σάββατο, 19 Νοεμβρίου 2011

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ ΛΟΥΚΑ, Του άφρονος πλουσίου ( Λκ 12,16-21) Σάββατο, 21 Νοεμβρίου 2009

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ’ ΛΟΥΚΑ 14-8-2011

17 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ΄ Λουκᾶ ( 20-11-2011 ) «Ἀνθρώπου τινός πλουσίου ἐφόρησεν ἡ χώρα»

16 Νοεμβρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ 20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2011 Ο ΠΛΟΥΤΟΣ

17 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ΄ Λουκά. Ερμηνεία Ευαγγελίου.

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ (18/11/2012) Αναγνώσματα: Απόστολος: Εφεσ. β΄, 14 – 21. Χριστός και ειρήνη

17 Νοεμβρίου 2014
Next Post
Γνωρίζοντας τους Τρεις Ιεράρχες μέσα από τα έργα τους και την διδασκαλία τους θα βρούμε πολλές απαντήσεις

Γνωρίζοντας τους Τρεις Ιεράρχες μέσα από τα έργα τους και την διδασκαλία τους θα βρούμε πολλές απαντήσεις

30 Ιανουαρίου Τρεις Ιεράρχες: Από τον βόθρο στο βάθρο – Γέροντας Νεκτάριος Μουλατσιώτης

30 Ιανουαρίου Τρεις Ιεράρχες: Από τον βόθρο στο βάθρο - Γέροντας Νεκτάριος Μουλατσιώτης

Εσπερινός των Τριών Ιεραρχών στο Αγρίνιο

Εσπερινός των Τριών Ιεραρχών στο Αγρίνιο

«Ουδέν πατρίδος γλυκύτερον»

Δέηση μακαριστού Μητροπολίτου Πατρών Νικοδήμου για την εορτή των Τριών Ιεραρχών

«Χαίροις Ιεραρχών η τριάς, ουρανοβάμονες επίγειοι Άγγελοι…»

«Χαίροις Ιεραρχών η τριάς, ουρανοβάμονες επίγειοι Άγγελοι…»

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist