Το εσπέρας της Πέμπτης, 14 Αυγούστου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, κ. Νεκτάριος, χοροστάτησε στον πανηγυρικό εσπερινό της Θεομητορικής Εορτής της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας στην ιστορική Ιερά Μονή Υπεραγίας Θεοτόκου Παλαιοκαστριτίσσης. Στην εν λόγω ανδρική Ιερά Μονή διαβιεί αδελφότητα υπό τον καθηγούμενο Αρχιμ. Σεβαστιανό Δροσόπουλο.
Κατά την ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος, αναφέρθηκε στο ένδοξο γεγονός τη Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου. Κατά την παράδοση, το σώμα της Παναγίας μας δεν είδε διαφθορά, καθώς μετέστη εις τους ουρανούς μετά την κοίμησή της. «Θεαρχίῳ νεύματι», οι μαθητές του Χριστού, οι Άγιοι Απόστολοι, που είχαν εξαποσταλεί να κηρύξουν το Ευαγγέλιο, συνήλθαν ώστε να κηδεύσουν το πρόσωπο της Μητέρας του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, αφού κατά θαυμαστό τρόπο έλαβαν ειδοποίηση από τον Κύριο μας. Έτσι, «ὑπὸ νεφῶν μεταρσίως αἰρόμενοι», δηλαδή «σύννεφο θεαρχικό» τούς μάζεψε όλους από τα πέρατα της γης μπροστά στη νεκρική κλίνη και προσεκύνησαν το σεπτόν λείψανο της Υπεραγίας Θεοτόκου, ενώ μεταξύ αυτών ήταν και οι Άγιος Διονύσιος ο Αεροπαγίτης, ο Άγιος Ιερόθεος Επίσκοπος Αθηνών και ο Απόστολος Παύλος.
Μόνον ο Απόστολος Θωμάς καθυστέρησε κατά Θεία Οικονομία να μεταφερθεί και όταν έφθασε, είδε την Παναγία μας μεταστάσα εις τον ουρανό, ενώ τού έδωσε και ως πειστήριο της Θεία Εσθήτα, δηλαδή την Αγία Ζώνη της. Για αυτόν το λόγο, δεν εορτάζουμε θάνατο αλλά μετάσταση «εκ των προσκαίρων εις τα αιώνια». Πανηγυρίζουμε διότι η Παναγία μας πλέον βρίσκεται στη σωτηρία, στον Παράδεισον. Διότι, όλοι οι Άγιοι όπως και εμείς θα λάβουμε την κρίση κατά τη Δευτέρα Παρουσία, όμως, η Παναγίας μας, σύμφωνα με τη διδασκαλία του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού έχει ήδη κριθεί, καθώς έλαβε στα σπλάχνα της το πυρ της θεότητος. Για αυτό, οι Πατέρες, οι μοναχοί και οι μοναχές έχουν την Παναγία ως στήριγμα και προστασία στη ζωή τους.
Μάλιστα, στο Άγιον Όρος αναφέρεται δοξολογικά σε ένα όμορφο τροπάριο «Χαίροις μετὰ Θεὸν ἡ Θεός, τὰ δευτερεία τῆς Τριάδος ἡ ἔχουσα». Δεν είναι Θεός η Παναγία μας. Είναι μητέρα όπως όλες οι άλλες γυναίκες. Ήτο όμως προορισμένη από τον ίδιο το Θεό και οδηγήθηκε από τους γονείς της στο Ναό, προσευχόμενη και υπήκοη στο θέλημα του Θεού. Είχε φόβο Θεού και για αυτό την επισκίασε η χάρις του Θεού κατά τον Ευαγγελισμό και συνεργάστηκε μαζί Του για να γίνει η Μητέρα του Θεού και να ενανθρωπίσει το Λόγο του Θεού. Εκείνος, στη συνέχεια, με τη σταυρική του θυσία χάρισε την ανάσταση, τη ζωή της αιωνιότητος και της αφέσεως σε όλη την ανθρωπότητα. Για αυτό, όταν προσευχόμαστε στην Παναγία μας, λέμε με πολύ οικειότητα, «Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς». Δεν σώζει η Παναγία μας. Μόνον ο Θεός σώζει, ο Ιησούς Χριστός, αλλά η αγάπη μας και ο σεβασμός μας στο πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου που γνωρίζουμε ότι και Εκείνη συνεργάστηκε για τη σωτηρία του ανθρωπίνου γένους, μάς ωθεί να ζητήσουμε τη σωτηρία μας και από την Παναγία μας.
Αυτό είναι το «θεομητορικό Πάσχα» που γιορτάζει ολόκληρη η Ορθόδοξη Εκκλησία και σπεύδουν οι άνθρωποι στα μοναστήρια για να προσκυνήσουν καθώς εκεί ιδιαίτερα τιμάται το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου. Επίσης, ακόμη και όλες οι ενορίες τιμούν ιδιαίτερα την Παναγία ενώ εμείς, ως ορθόδοξοι Χριστιανοί, γνωρίζουμε όλα όσα οφείλουμε σε Εκείνη. Δεν αρκεί όμως μόνον αυτό. Χρειάζεται να αντιγράψουμε την πίστη της, την υπακοή της και την καθαρότητα της ζωής της. Τότε, η χάρις του Θεού με τις πρεσβείες της θα επισκιάσει και τη δική μας ζωή.
Στο τέλος, ο κ. Νεκτάριος ευχήθηκε Χρόνια Πολλά σε όλους και η κραταιά σκέπη της Παναγίας μας να σκεπάζει και να ευλογεί άπαντες.