• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Τρίτη, 14 Οκτωβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ιερά πράγματα και ιερά σφάλματα

30 Μαΐου 2021
in Εκκλησιαστική Επικαιρότητα, Ελλάδα Κόσμος
Share on FacebookShare on Twitter

Δρ. Αναστάσιος Βαβούσκος
Δικηγόρος
Άρχων Ασηκρήτης του Οικουμενικού Πατριαρχείου

Προχθες ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Πρόεδρος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος δέχθηκε μέλη της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας. Μεταξύ αυτών ο Γενικός Γραμματέας της Δ.Σ.Ο. Βουλευτής Μάξιμος Χαρακόπουλος και ο Πρόεδρος της Γενικής Συνέλευσης, Σεργκέϊ Γκαβρίλοφ, ο οποίος είναι ταυτοχρόνως και μέλος της Ρωσικής Δούμας, οι οποίοι προσεφώνησαν τον Μακαριώτατο.

Καθένας εκ των δύο επιφανών μελών της Δ.Σ.Ο. έθεσε μέσω της προσφωνήσεως του ένα διακριτό πλαίσιο. Ο μεν κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος έκανε εκτεταμένη αναφορά στην στάση της Εκκλησίας της Ελλάδος στο ζήτημα της πανδημίας του κορονοϊού, ο δε κ. Σεργκέϊ Γκαβρίλοφ αναφέρθηκε στην Ουκρανία και στην αποκατάσταση του προσκυνηματικού τουρισμού, αναφορά που παραπέμπει στην απόφαση του Πατριαρχείου Μόσχας να απαγορεύσει την επίσκεψη ρώσων τουριστών σε συγκεκριμένες Ι. Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος. Εν ολίγοις, λοιπόν, δύο κάδρα, «Κορονοϊός» από τον κ. Χαρακόπουλο, «Ουκρανικό» από τον κ. Γκαβρίλοφ.

Στο σημείο αυτό «μπαίνει σφήνα» ανάμεσα στα δύο κάδρα ο Μακαριώτατος με την αντιφώνησή του, δημιουργώντας ένα τρίτο κάδρο αλλά ελαφρώς ασαφές και γενικόλογο. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων τόνισε, ότι: «Πιστεύω ότι και στα ιερότερα πράγματα γίνονται λάθη, αλλά, όμως, ο Χριστός μας λέει ότι και αυτά τα λάθη μπορούν να βελτιώνονται και να διορθώνονται αρκεί να το θέλουμε μέσα από την ψυχή μας. Δεν χρειάζονται εγωισμοί. Δεν χρειάζονται πρωτοκαθεδρίες, αλλά μετάνοια και διακονία. Οι λαοί μας αυτό περιμένουν. Είτε είμαστε στην Ελλάδα, είτε στην Ρωσία, είτε στην Ουκρανία, να δείξουμε το χάρισμα της μετανοίας. Και ο αγώνας αυτός δεν είναι εύκολος, αλλά είναι όμορφος».

Και εδώ δημιουργείται η απορία, ποια είναι τα «ιερότερα πράγματα», ποια είναι τα «λάθη» που γίνονται επ’ αυτών και το κυριότερο, ποιοι τα κάνουν αυτά τα «λάθη».

Με οδηγό τα δύο κάδρα, που δημιούργησαν με τις προσφωνήσεις οι κ.κ. Χαρακόπουλος και Γκαβρίλοφ, θα προσπαθήσω να ερμηνεύσω την αμφίσημη δήλωση του Μακαριωτάτου.

Καταρχήν, θα πρέπει να αποκλείσουμε την περίπτωση, ο Μακαριώτατος να αναφέρθηκε σε «ιερότερα πράγματα», εννοώντας τα εν στενή εννοία ιερά πράγματα, ήτοι τα ιερά σκεύη και τα εκκλησιαστικά κειμήλια. Νομίζω, ότι η άποψη αυτή τυγχάνει ευρύτερης αποδοχής και συμφωνίας. Άρα, ή συγκεκριμένη αναφορά καλύπτει τις περιπτώσεις «πραγμάτων», που απολαμβάνουν της ιερότητος με την έννοια του επηυξημένου σεβασμού. Και τέτοια «πράγματα» είναι από την μία πλευρά το δικαίωμα της θρησκευτικής ελευθερίας και η ίδια η πίστη μας και από την άλλη πλευρά οι θεμελιώδεις θεσμοί της Εκκλησίας, όπως ο θεσμός του αυτοκεφάλου, ο συνοδικός θεσμός, ο θεσμός της εκλογής των επισκόπων, οι θεσμοί της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης και της εκκλησιαστικής εκπαιδεύσεως.

Πρώτη πιθανή ερμηνεία. Η δήλωση του Μακαριωτάτου απαντά στον κ. Γκαβρίλοφ, άποψη η οποία τείνει να ενισχύεται και από την ειδική αναφορά του Μακαριωτάτου στην Ουκρανία «Οι λαοί μας αυτό περιμένουν. Είτε είμαστε στην Ελλάδα, είτε στην Ρωσία, είτε στην Ουκρανία,…». Ωραία, αλλά η απάντηση συνιστά κριτική στην στάση του Πατριάρχη Μόσχας ή στην στάση του Οικουμενικού Πατριάρχη;

Ένα σημαντικό και καίριο δεδομένο είναι, ότι η Εκκλησία της Ελλάδος πήρε μια απόφαση, συμφώνως προς την οποία:

α) αναγνώρισε το δικαίωμα του Οικουμενικού Πατριάρχη να παραχωρεί αυτοκέφαλο καθεστώς. Η απόφαση αυτή, βεβαίως ήταν λάθος, διότι ουδείς δικαιούται να αναγνωρίσει δικαίωμα, το οποίο προβλέπεται από τον νόμο, δηλαδή στην περίπτωσή μας από το Κανονικό Δίκαιο. Διότι, είναι σαν να λέει ο εργοδότης στον εργαζόμενο του, ότι του αναγνωρίζει το δικαίωμα να λαμβάνει τον μισθό του, ενώ ο εργαζόμενος πληρώνεται διότι ο νόμος το ορίζει!!!

β) αναγνώρισε το προνόμιο του Προκαθημένου της Εκκλησίας της Ελλάδος να χειρισθεί περαιτέρω το ζήτημα της αναγνωρίσεως της Εκκλησίας της Ουκρανίας. Μετά από την απόφαση αυτή, ακολούθησε η αναγνώριση από τον Μακαριώτατο του Προκαθημένου της νέας Εκκλησίας, οπότε όσο και αν ήταν λάθος ο δρόμος που ακολουθήθηκε, η απόφαση ήχθη στο σωστό αποτέλεσμα.

Ένα δεύτερο σημαντικό και καίριο δεδομένο είναι, ότι ο Μακαριώτατος δεν δύναται να αποστεί ούτε από την δική του κίνηση αναγνωρίσεως του Μητροπολίτη Κιέβου Επιφανίου αλλά – το κυριότερο – ούτε από την συνοδική απόφαση, η οποία τον δεσμεύει. Διότι, σε αντίθετη περίπτωση, πέραν της ποινής περί απειθείας σε συνοδική απόφαση, θα προβάλλουν ευνοήτως ενστάσεις δύο Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες, ο Κυθήρων και ο Αιτωλίας. Και θα έχουν δίκιο.

Υπό αυτό το πρίσμα, ο Μακαριώτατος πιθανολογείται βασίμως, ότι επέκρινε τον Πατριάρχη Μόσχας για την στάση του στο Ουκρανικό ζήτημα. Κατά το κοινώς λεγόμενο, τού την «είπε» του κ. Γκαβρίλοφ.

Δεύτερη πιθανή ερμηνεία. Αν όμως, τώρα, δούμε την δήλωση του Μακαριωτάτου: «Πιστεύω ότι και στα ιερότερα πράγματα γίνονται λάθη, αλλά, όμως, ο Χριστός μας λέει ότι και αυτά τα λάθη μπορούν να βελτιώνονται και να διορθώνονται αρκεί να το θέλουμε μέσα από την ψυχή μας. Δεν χρειάζονται εγωισμοί. Δεν χρειάζονται πρωτοκαθεδρίες, αλλά μετάνοια και διακονία» ξεχωριστά από την αναφορά του: «Οι λαοί μας αυτό περιμένουν. Είτε είμαστε στην Ελλάδα, είτε στην Ρωσία, είτε στην Ουκρανία,…», τότε μπορεί βασίμως να πιθανολογηθεί, ότι απαντά στον κ. Χαρακόπουλο, αναφερόμενος ειδικότερα στην στάση της Εκκλησίας της Ελλάδος έναντι της πανδημίας του κορονοϊού και των σχετικών αποφάσεων της Κυβερνήσεως. Στην περίπτωση αυτή, όμως, κατακρίνει την Κυβέρνηση ή την Εκκλησία της Ελλάδος; Εξαρτάται, πως θα εννοήσει κανείς τα «ιερότερα πράγματα». Αν υπό αυτή την έννοια θεωρηθεί η δημόσια υγεία και η υγεία των ελλήνων πολιτών, τότε ο Μακαριώτατος εμμέσως πλην σαφώς τα «έψαλε» στην Κυβέρνηση.

Αν, αντιθέτως, υπό την ως άνω έννοια θεωρηθούν το δικαίωμα της θρησκευτικής ελευθερίας και η πίστη μας, τότε ο Μακαριώτατος:

αα) είτε εμέμφθη κατά κάποιον τρόπο την στάση του ιδίου και των συνοδικών οργάνων της Εκκλησίας της Ελλάδος για την εν γένει συμπαράταξη με την Κυβέρνηση, οπότε δικαιώνει εμμέσως πλην σαφώς όσους Μητροπολίτες είχαν αντίθετη άποψη. Στην περίπτωση όμως αυτή, γιατί διώκει τους δύο συγκεκριμένους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες, τον Αιτωλίας και Ακαρνανίας και τον Κυθήρων;

ββ) είτε ασκεί κριτική σε όσους διαφωνούσαν, θεωρώντας τις διαφωνίες τους ως «λάθη» κατά της θρησκευτικής ελευθερίας ή της πίστεως μας, που όμως «μπορούν να βελτιώνονται και να διορθώνονται αρκεί να το θέλουμε μέσα από την ψυχή μας».

Τρίτη πιθανή ερμηνεία. Στην περίπτωση αυτή, η δήλωση του Μακαριωτάτου δεν απευθύνεται σε κανέναν από τους δύο, που τον προσεφώνησαν. Είναι μια δήλωση sui generis, με δική της αυτόνομη πορεία, ανεξάρτητη από τις δύο προσφωνήσεις. Οπότε, εδώ πλέον, ως «ιερότερα πράγματα» θα θεωρηθούν οι προαναφερθέντες θεμελιώδεις θεσμοί της Εκκλησίας (αυτοκέφαλο, συνοδικό σύστημα, εκλογή επισκόπων, εκκλησιαστική δικαιοσύνη, εκκλησιαστική εκπαίδευση). Αυτό σημαίνει, ότι η δήλωση αυτή του Μακαριωτάτου συνιστά μια μορφή αναδοχής χρέους. Του χρέους που έχει κάθε Μητροπολίτης της Εκκλησίας της Ελλάδος – του Αρχιεπισκόπου Αθηνών μη εξαιρουμένου – ατομικώς και ως μέλος της Συνόδου, να διαχειρίζεται και να υπερασπίζεται τόσο το θεμελιώδες δικαίωμα των Ορθοδόξων Ελλήνων πολιτών να πιστεύουν και να ασκούν το δικαίωμά τους αυτό όσο και τους προαναφερθέντες θεμελιώδεις θεσμούς της Εκκλησίας.

Αλλά υπό αυτό το πρίσμα, η αναδοχή αυτή χρέους συνιστά ταυτοχρόνως και παραδοχή τελέσεως λαθών. Οπότε γεννάται το ερώτημα, ποιοι έκαναν αυτά τα λάθη; Η πλειοψηφία των συνοδικών ή μειοψηφία αυτών;

Στην πρώτη περίπτωση – αυτή της πλειοψηφίας – έχουμε το φαινόμενο της αυτοκριτικής, που ταυτοχρόνως σημαίνει, ότι τελικώς η μειοψηφία είχε δίκιο. Τότε όμως γιατί η μειοψηφία κατακρίνεται και «διώκεται»;

Στην δεύτερη περίπτωση – αυτή της μειοψηφίας – έχουμε το φαινόμενο του καταλογισμού λαθών, χωρίς αυτά τα λάθη να έχουν καταγνωσθεί συνοδικώς, οπότε να έχουμε και κατ’ αντικειμενικό και αδιαμφισβήτητο τρόπο καταδίκη αυτών. Αλλά και σ’ αυτήν την περίπτωση αναρωτώμαι: Γιατί θα έπρεπε π.χ. η διαφοροποίηση συγκεκριμένων Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών να αφεθεί να γιγαντωθεί τόσο εκτός των εργασιών των συνοδικών οργάνων, κατά τέτοιο τρόπο ώστε να χρειάζεται τώρα η ιδιαιτέρως έντονη αντίδραση της επίσημης Εκκλησίας για να ανακοπεί; Και είναι ηθικώς ορθό, η επίσημη Εκκλησία να έρχεται τώρα και να διώκει Μητροπολίτες της για συμπεριφορά, που η ίδια ανέχθηκε και επέτρεψε την έκφρασή της αλλά και την γιγάντωσή της, ενώ θα μπορούσε εξαρχής να την σταματήσει;

Άραγε η χθεσινή δήλωση του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών, αμφίσημη, διφορούμενη και γενικόλογη, αποτυπώνει και την βούληση των μελών των συνοδικών οργάνων της Εκκλησίας της Ελλάδος;  Ελπίζω πως όχι. Και ότι θα έρθει η στιγμή, που τα συνοδικά όργανα της Εκκλησίας της Ελλάδος θα αποφασίσουν την πραγματική υπεράσπιση των θεμελιωδών θεσμών της Εκκλησίας και θα επιλύσουν χρόνια ζητήματα, όπως μη εύρυθμη λειτουργία της εκκλησιαστικής εκπαιδεύσεως και της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης αλλά και θα εξαλείψουν φαινόμενα που θίγουν τον τρόπο λειτουργίας του συνοδικού θεσμού «ορθοτομώντας τον λόγον της αληθείας».

Πρόσφατα Άρθρα

Ο «Εκκλησιαστικός Λόγος» το θέμα στο τακτικό Ιερατικό Συνέδριο της Ι.Μ. Φθιώτιδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο «Εκκλησιαστικός Λόγος» το θέμα στο τακτικό Ιερατικό Συνέδριο της Ι.Μ. Φθιώτιδος

14 Οκτωβρίου 2025

Στο εορταστικό κλίμα των ονομαστηρίων του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών πραγματοποιήθηκε σήμερα Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2025 το 6ο κατά σειρά...

Read more
ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΓΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΧΡΥΣΗ ΑΛΜΩΠΙΑΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΓΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΧΡΥΣΗ ΑΛΜΩΠΙΑΣ

14 Οκτωβρίου 2025

Με Αρχιερατική συγχοροστασία την παραμονή και Αρχιερατικό συλλείτουργο την κυρίως ημέρα εορτάσθηκε η ετήσια μνήμη της αγίας νεομάρτυρος Χρυσής (+1795)...

Read more
Μαθητικός Διαγωνισμός Δημιουργίας Ιστορικού Αφηγήματος και Αφίσας με θέμα: «Μικρά Ασία – Πόντος: Ενθυμήματα»
Εκκλησία της Ελλάδος

Μαθητικός Διαγωνισμός Δημιουργίας Ιστορικού Αφηγήματος και Αφίσας με θέμα: «Μικρά Ασία – Πόντος: Ενθυμήματα»

14 Οκτωβρίου 2025

Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, διά της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος, η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου...

Read more
Επταετές Μνημόσυνο μακαριστού Επισκόπου Τανάγρας κυρού Πολυκάρπου
Εκκλησία της Ελλάδος

Επταετές Μνημόσυνο μακαριστού Επισκόπου Τανάγρας κυρού Πολυκάρπου

13 Οκτωβρίου 2025

Την Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2025 τελέστηκε το επταετές Μνημόσυνο του μακαριστού Επισκόπου Τανάγρας κυρού Πολυκάρπου στο Ιερό Ησυχαστήριο Αναλήψεως του...

Read more
Νέος Μεγαλόσχημος Μοναχός στην Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς
Εκκλησία της Ελλάδος

Νέος Μεγαλόσχημος Μοναχός στην Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς

13 Οκτωβρίου 2025

Παρουσία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ και του Θεοφιλεστάτου εψηφισμένου Αρχιεπισκόπου Σινά, Φαράν και Ραϊθώ και Ηγουμένου της Ιεράς...

Read more
Συνεργασία για το περιοδικό “Αχιλλίου Πόλις”.
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνεργασία για το περιοδικό “Αχιλλίου Πόλις”.

13 Οκτωβρίου 2025

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιερώνυμος δέχθηκε στο γραφείο του, τον Γενικό Αρχιερατικό Επίτροπο της Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας...

Read more
Με λαμπρότητα εορτάστηκαν τα Ελευθέρια της πόλεως των Γρεβενών και η Σύναξη Πάντων των εν Γρεβενοῖς Αγίων
Εκκλησία της Ελλάδος

Με λαμπρότητα εορτάστηκαν τα Ελευθέρια της πόλεως των Γρεβενών και η Σύναξη Πάντων των εν Γρεβενοῖς Αγίων

13 Οκτωβρίου 2025

Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και εθνική υπερηφάνεια εορτάστηκαν την Δευτέρα, 13 Οκτωβρίου 2025, τα Ελευθέρια της πόλεως των Γρεβενών, καθώς και η...

Read more
Κουρά Μοναχού στην Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονος Αγιάς
Εκκλησία της Ελλάδος

Κουρά Μοναχού στην Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονος Αγιάς

13 Οκτωβρίου 2025

Σε κλίμα βαθιάς συγκίνησης και με την παρουσία πλήθους προσκυνητών τελέστηκε χθες, 12 Οκτωβρίου, στην Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονος Αγιάς, από...

Read more
Λαμπρός εορτασμός  του Αγίου Νεομάρτυρος Μανουήλ του Κρητός στη Μύκονο
Εκκλησία της Ελλάδος

Ανακοινώσεις για τις χειροτονίες των εψηφισμένων Βοηθών Επισκόπων

13 Οκτωβρίου 2025

Οι χειροτονίες των Εψηφισμένων Βοηθών Επισκόπων Χριστουπόλεως, Επιδαύρου και Ταλαντίου θα τελεσθούν ως εξής: Η χειροτονία του Εψηφισμένου Επισκόπου Χριστουπόλεως...

Read more
Εκκλησία της Ελλάδος

Αναβολή της Σημερινής Συνεδρίας της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου

13 Οκτωβρίου 2025

Ανακοινώνεται ότι η σημερινή προγραμματισθείσα Συνεδρία της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος αναβάλλεται.

Read more
Λαοθάλασσα ευχών και αγάπης στο Επισκοπείο της Λαμίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαοθάλασσα ευχών και αγάπης στο Επισκοπείο της Λαμίας

13 Οκτωβρίου 2025

Για μία ακόμη χρονιά πλημμύρισε ευχές και αγάπη το ιστορικό «Δεσποτικό», το Ιερό Επισκοπείο στο κέντρο της Λαμίας, καθώς ένα...

Read more
Αυλώνος Χριστόδουλος: «Η ΕΛΠΙΔΑ»
Κηρύγματα

Εργάτες του καλού

12 Οκτωβρίου 2025

«Καλῶν ἔργων προΐστασθαι οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ» (Τίτ. 3, 8) Μητροπολίτου Αὐλῶνος ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ Ἡ πίστη στόν Χριστό καί τήν Ἐκκλησία...

Read more
Κερκύρας Νεκτάριος: “Ο σύγχρονος άνθρωπος της ταχύτητας βιώνει μία αλήθεια συσκοτεισμένη”
Εκκλησία της Ελλάδος

Κερκύρας Νεκτάριος: “Ο σύγχρονος άνθρωπος της ταχύτητας βιώνει μία αλήθεια συσκοτεισμένη”

12 Οκτωβρίου 2025

Την Κυριακή, 12 Οκτωβρίου 2025, Κυριακή Δ' Λουκά και Κυριακή των θεοφόρων Πατέρων της εν Νικαια Ζ' Οικουμενικής Συνόδου (787),...

Read more
Έναρξη των Συναντήσεων των Αναγνωστών της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Έναρξη των Συναντήσεων των Αναγνωστών της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος

12 Οκτωβρίου 2025

Το Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε, στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Παρεκκλησίου Αγίου Νεκταρίου Βόλου, ο Αγιασμός για την έναρξη...

Read more
Επίσκεψη του Μητροπολίτου Κινσάσας  Θεοδοσίου στα Γιαννιτσά
Εκκλησία της Ελλάδος

Επίσκεψη του Μητροπολίτου Κινσάσας Θεοδοσίου στα Γιαννιτσά

12 Οκτωβρίου 2025

Με την ευλογία Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ πραγματοποιήθηκε διήμερη επίσκεψη του Σεβ. Μητροπολίτου Κινσάσας κ. Θεοδοσίου στον...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Η δύναμη του θείου λόγου στις καρδιές μας
Κυριακή Δ' Λουκά

Κυριακή Δ’ Λουκᾶ | «ἐξῆλθεν ὁ σπείρων τοῦ σπεῖραι τόν σπόρον…»»

16 Νοεμβρίου 2023

Ἡ παραβολή τοῦ Σπορέως, πού ἀκοῦμε κατά τήν τετάρτη τῶν Κυριακῶν τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ, ἀποτελεῖ τήν ἀπαρχή τοῦ Κυριακοῦ παραβολικοῦ...

Ο λόγος του Θεού και η καρποφορία του σε μας

Το μήνυμα του πρώτου αγρού από την παραβολή του σπορέως

14 Οκτωβρίου 2023
Η καρποφορία του λόγου

Ὁ μεγαλύτερος θησαυρός «Ὁ σπόρος ἐστὶν ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ»

16 Νοεμβρίου 2023
Η καρποφορία του λόγου

Κυριακή Δ’ Λουκά – Λόγος στο ευαγγέλιο που λέγει «βγήκε ο σπορέας να σπείρει τον σπόρο του» (Αγ. Γρηγόριος Παλαμάς)

15 Οκτωβρίου 2022
Ο λόγος του Θεού και η καρποφορία του σε μας

Ο λόγος του Θεού και η καρποφορία του σε μας

15 Οκτωβρίου 2022
Η δύναμη του θείου λόγου στις καρδιές μας

Με υπομονή – Κυριακή Δ΄ Λουκά

10 Οκτωβρίου 2020

Αποστολικό μήνυμα της Κυριακής Δ΄ Λουκά

12 Οκτωβρίου 2019
Η καρποφορία του λόγου

Το μήνυμα του δεύτερου και τρίτου αγρού από την παραβολή του σπορέως

14 Οκτωβρίου 2018
Η δύναμη του θείου λόγου στις καρδιές μας

Η δύναμη του θείου λόγου στις καρδιές μας

14 Οκτωβρίου 2018
Η καρποφορία του λόγου

Το μήνυμα του πρώτου αγρού από την παραβολή του σπορέως

12 Οκτωβρίου 2018
Η καρποφορία του λόγου

Η καρποφορία του λόγου

12 Οκτωβρίου 2018
Η καρποφορία του λόγου

Κυριακή Δ’ Λουκά: Διδαχή εις την παραβολήν του Σπορέως (Αγ. Κοσμάς ο Αιτωλός)

12 Οκτωβρίου 2018
Next Post
Υποδοχή Τιμίας Κάρας του θαυματουργού Αγίου Βησσαρίωνος στην πόλη των Τρικάλων

Υποδοχή Τιμίας Κάρας του θαυματουργού Αγίου Βησσαρίωνος στην πόλη των Τρικάλων

Δημητριάδος Ιγνάτιος: Δώρο Θεού το εμβόλιο

Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος σε 60’’- Αύριο είναι Κυριακή της Σαμαρείτιδος! (video)

Το μοιρολόι δεν δηλώνει Ανάσταση…!

ΚΑΡΔΙΤΣΑ: Δεν υπάρχει χώρος ταφής!

«Ένα ψηφιακό νοσοκομείο στην καρδιά του Αιγαίου»

«Ένα ψηφιακό νοσοκομείο στην καρδιά του Αιγαίου»

Φθιώτιδος Συμεών: «Η ζωή μας είναι γεμάτη θαύματα»

Φθιώτιδος Συμεών: «Η ζωή μας είναι γεμάτη θαύματα»

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist