• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Δευτέρα, 24 Νοεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Η μισθοδοσία των κληρικών

5 Δεκεμβρίου 2018
in Απόψεις - Γνώμες, Εκκλησιαστική Επικαιρότητα
Κουράγιο Πατρίδα, κουράγιο αδελφοί μου Κληρικοί, κουράγιο Λαέ βασανισμένε!
Share on FacebookShare on Twitter

Γράφει ο Νίκος X. Γεωργιάδης (*)

Κατά διάφορες χρονικές περιόδους και ιδίως τα τελευταία χρόνια που επικρατεί οικονομική κρίση στην Ελλάδα τίθενται στο δημόσιο διάλογο οι σχέσεις κράτους και εκκλησίας, δυστυχώς όμως πολλές φορές υπό συναισθηματική φόρτιση και ελλιπή ενημέρωση. Μάλιστα, ιδίως οι υποστηρικτές της άποψης του πλήρους διαχωρισμού Κράτους – Εκκλησίας, συνήθως θέτουν το ευλογοφανές ερώτημα, γιατί να επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός και κατ΄ επέκταση η φορολογία των πολιτών, με την μισθοδοσία των κληρικών, όταν η εκκλησία με την μεγάλη περιουσία της μπορεί να καλύπτει την μισθοδοσία τους.

Κάνοντας όμως κάποιος μία ιστορική αναδρομή στο καθεστώς της μισθοδοσίας των αρχιερέων και του εφημέριου κλήρου από την ίδρυση του Ελληνικού κράτους έως σήμερα, θα διαπιστώσει ότι η μισθοδοσία του κλήρου κατέληξε να χρηματοδοτείται εν τέλει με την πάροδο των χρόνων αποκλειστικά από την Ελληνική Πολιτεία, ακριβώς γιατί η Εκκλησία δεν μπορούσε να συντηρήσει μόνη της την μισθοδοσία του κλήρου, παρότι προσπάθησε τα περίπου πρώτα 100 χρόνια από την ίδρυση του ελληνικού κράτους. Αυτό αποδεικνύεται και από την συνεχή εναλλαγή συνήθως αποτυχημένων νομοθετικών παρεμβάσεων της Πολιτείας για την αντιμετώπιση της αναγκαίας αυτής δαπάνης, από την οποία συντηρούνται χιλιάδες κληρικοί και οι οικογένειες τους.

Το βασιλικό διάταγμα

Πιο συγκεκριμένα, η πρώτη νομοθετική προσπάθεια για την εν μέρει κάλυψη της μισθοδοσίας των αρχιερέων και ιεροκηρύκων έγινε με Βασιλικό Διάταγμα του 1834 με την ίδρυση του Εκκλησιαστικού Ταμείου μέσω της διαχείρισης της δημευθείσας περιουσίας των μονών που είχε διαλύσει η αντιβασιλεία του Όθωνα, ενώ για τους χιλιάδες εφημέριους κληρικούς δεν υπήρχε θεσμοθετημένος πόρος και καλύπτονταν από τις πληρωμές σε είδος, κυρίως των ενοριτών. Ακολούθως, με το νόμο 3414/1909 ιδρύθηκε το Γενικό Εκκλησιαστικό Ταμείο με σκοπό, μεταξύ άλλων, την πληρωμή των αρχιερέων από την ακίνητη περιουσία των μοναστηριών, ενώ με το νόμο 3596/1910 ορίστηκε για πρώτη φορά ότι η μισθοδοσία των κληρικών, ψαλτών, διακόνων θα καταβάλλονταν από τα έσοδα του ενοριακού ναού. Εν συνεχεία, με τον νόμο 2677/1921, ορίστηκε ότι οι ενορίες θα απέδιδαν τα χρήματα στο Δημόσιο Ταμείο, προκειμένου να γίνεται η πληρωμή των μισθών από αυτό. Στην συνέχεια με το Νομοθετικό Διάταγμα του 1923 ορίστηκε ότι η μισθοδοσία των εφημέριων θα καταβάλλεται από το Γενικό Εκκλησιαστικό Ταμείο από πόρους κυρίως από τους ενοριακούς ναούς, το εκκλησιαστικό ένσημο, καθώς και το πρόσθετο 1% επί του συνθετικού φόρου, χωρίς όμως να επιβαρύνονται με αυτό οι μη χριστιανοί και οι ετερόδοξοι. Ακολούθως, λόγω της οικονομικής αδυναμίας του ΓΕΤ να ανταποκριθεί στους μισθοδοσία των κληρικών, ψηφίστηκε ο Νόμος 4684/1930 για την ίδρυση του Οργανισμού Διοικήσεως Εκκλησιαστικής και Μοναστηριακής Περιουσίας (ΟΔΕΠ) ο οποίος μεταξύ άλλων ανέλαβε και την μισθοδοσία των ιεραρχών και ιεροκηρύκων με πόρους από την εκτεταμένη εκποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας. Εν τέλει όμως και ο ΟΔΕΠ λόγω της οικονομικής κρίσης του 1930 και της κατοχής αδυνατούσε και αυτός να ανταποκριθεί στην μισθοδοσία του κλήρου και κατέφευγε σε δανεισμό. Αντίστοιχα με το νόμο 5148/1931 την μισθοδοσία των εφημέριων κληρικών την ανέλαβε το Ταμείο Ασφάλισης Κληρικών (ΤΑΚΕ) από τα έσοδα των Ναών, τα έσοδα από την εκποίηση της μοναστηριακής περιουσίας και τις δωρεές ενώ ένα χρόνο αργότερα οι πλούσιες ενορίες ανέλαβαν εκ νέου την μισθοδοσία των κληρικών (Νόμος 5439/1932).

Ακολούθως, με τον Αναγκαστικό Νόμο 536/1945 την ευθύνη πληρωμής του εφημεριακού κλήρου ανέλαβε το Δημόσιο με την δημιουργία ειδικού λογαριασμού με πόρους την εισφορά του 25%, – η οποία αυξήθηκε σε 35% με το Νόμο 469/1968 -, όλων των ακαθάριστων εσόδων των ναών, την εφάπαξ ετήσια ενοριακή εισφορά των πιστών από κάθε ορθόδοξη χριστιανική οικογένεια και μόνο σε περίπτωση χρηματοδοτικού κενού θα το κάλυπτε το Δημόσιο. Εν συνεχεία, από την 1.1.2004, δυνάμει του Νόμου 3220/2004, το Δημόσιο ανέλαβε εξ ολοκλήρου το βάρος καταβολής της μισθοδοσίας των εφημέριων κληρικών, ενώ οι Αρχιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδας, μισθοδοτούνται εξ ολοκλήρου από τον κρατικό προϋπολογισμό ήδη από το 1980, σύμφωνα με τον Νόμο 1041/1980.

ΥΠΟΘΕΜΑ

Η ακίνητη περιουσία, η διαχείριση και οι ευθύνες

Οι αιτίες βέβαια που η εκκλησία τελικά δεν κατάφερε, παρά την μεγάλη περιουσία της, να συνεχίσει να αυτοχρηματοδοτείται είναι διάφορες, όπως, η αύξηση του πληθυσμού στην Ελλάδα οπότε και του αναγκαίου αριθμού υπηρετούντων κληρικών, η μη δυνάμενη να αξιοποιηθεί σε μεγάλο ποσοστό ακίνητη περιουσία λόγω των πολεοδομικών και δασικών διατάξεων, η αντιδικία με το Ελληνικό Δημόσιο και με ιδιώτες για το ιδιοκτησιακό καθεστώς διαφόρων ακινήτων, η έλλειψη κτηματολογίου και κτηματογράφησης, οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες που βίωσε και βιώνει η Ελλάδα από την ίδρυσή της ως κράτος, η κακή και πρόχειρη νομοθετική αντιμετώπιση από την Πολιτεία του ζητήματος της μισθοδοσίας των κληρικών και εν γένει της διαχείρισης εκκλησιαστικής περιουσίας με την σύσταση ταμείων, οργανισμών κλπ που απέτυχαν, η αφαίμαξη κυρίως δια απαλλοτριώσεων χωρίς ή με ελάχιστη καταβολή αποζημίωσης μεγάλων εκτάσεων της από την Ελληνική Πολιτεία, καθώς και η προφανώς κακή έως και παθητική διαχείριση της περιουσίας της από την ίδια την Εκκλησία.

Επομένως, η απάντηση στο ως άνω φαινομενικά εύλογο ερώτημα, τυγχάνει αρκετά πιο περίπλοκη από όσο φαίνεται, ιδίως την παρούσα χρονική περίοδο, καθώς αφενός μεν η Εκκλησία δεν είναι έτοιμη οικονομικά να επωμιστεί μόνη της το βάρος της μισθοδοσίας των κληρικών, αφετέρου δε και η Πολιτεία δεν συνδράμει ουσιαστικά την Εκκλησία στην αξιοποίηση της περιουσίας της. Αντιθέτως, η Πολιτεία ήδη από το 1833 έως το 1988, συνέβαλε κατ΄ επανάληψη με διάφορους τρόπους στην δραστική μείωση και μη αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, α) η Ελληνική Πολιτεία προχώρησε το 1833 και το 1834 στην κατάργηση 416 αντρικών και γυναικείων μονών και την δήμευση της κινητής και ακίνητης περιουσίας τους, β) προχώρησε με το Νόμο 4684/1930 στην ίδρυση του Οργανισμού Διοικήσεως Εκκλησιαστικής και Μοναστηριακής περιουσίας (ΟΔΕΠ) με σκοπό την διοίκηση και διαχείριση της εκκλησιαστικής περιουσίας και την ρευστοποίηση μεγάλου μέρους της μοναστηριακής περιουσίας, το τίμημα της οποίας υποχρεωτικά επενδύθηκε σε εθνικά χρεόγραφα, των οποίων η αξία εξανεμίστηκε λόγω της κατοχής και της αλλαγής νομισματικής πολιτικής του 1944, με αποτέλεσμα μεγάλη οικονομική ζημία της δ) η Κυβέρνηση Μεταξά με αναγκαστικό νόμο διέγραψε τις οφειλές αγροτών από την αγορά μοναστηριακών κτημάτων, ε)επέβαλε με το νομοθετικό διάταγμα 327/1947 την αναγκαστική εκμίσθωση από τον ΟΔΕΠ γαιών υπέρ ακτημόνων και γεωργών, στ) σύναψε τις από 18 Σεπτεμβρίου 1952 Συμβάσεις περί εξαγοράς υπό του Δημοσίου κτημάτων της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ελλάδος προς αποκατάσταση ακτημόνων καλλιεργητών και ακτημόνων γεωργικών κτηνοτρόφων», ζ) ψήφισε τον Νόμο 1700/1987 (Νόμος Τρίτση) για την ρύθμιση θεμάτων εκκλησιαστικής περιουσίας με τον οποίο μεταβίβαζε μεταξύ άλλων μεγάλο μέρος της μοναστηριακής περιουσίας στο κράτος, ενώ στην συνέχεια προχώρησε στην εν μέρει κατάργησή του, με την ψήφιση του Νόμου 1811/1988, με τον οποίο κυρώθηκε η Σύμβαση παραχώρησης στο Δημόσιο της δασικής και χορτολιβαδικής περιουσίας των Ιερών Μονών της Εκκλησίας της Ελλάδος που συμβάλλονται σε αυτή, οι οποίοι αν και ισχύουν, δεν έχουν εφαρμοστεί με αποτέλεσμα μεγάλο τμήμα της μοναστηριακής περιουσίας να βρίσκεται αναξιοποίητο, τόσο από την Εκκλησία, όσο και από την Πολιτεία και να χρήζει αποσαφήνισης, παρά την νομοθετική προσπάθεια που έγινε προς τούτο το 2013.

Επομένως, ανεξαρτήτως του βαθμού διαχωρισμού ή μη των σχέσεων του κράτους από την Εκκλησία που πιστεύει ο καθένας μας, ειδικά το καθεστώς μισθοδοσίας των κληρικών, καταρχήν εξαρτάται και είναι αλληλένδετο με την αποσαφήνιση κάθε ζητήματος που αφορά την εκκλησιαστική περιουσία, καθώς και με την τουλάχιστον ελαχιστοποίηση των κρατικών εμποδίων προκειμένου την αυτονομία διοίκησης της περιουσίας της από την Εκκλησία. Διαφορετικά, δεν θα καταστεί ποτέ δυνατή ξανά η ανάληψη από την Εκκλησία του βάρος της μισθοδοσίας των κληρικών, ακόμα και αν σε μελλοντική τροποποίηση του Συντάγματος καταργηθεί το άρθρο 3 που αναφέρεται στην επικρατούσα θρησκεία και τις σχέσεις εκκλησίας και κράτους, αφού αργά ή γρήγορα η Ελληνική Πολιτεία θα χρειαστεί να την συνδράμει εκ νέου για πρακτικούς λόγους. Από την άλλη πλευρά, η Εκκλησία θα πρέπει να εξορθολογήσει τα οικονομικά της και με διαφάνεια και σωστή διαχείριση να αξιοποιήσει την περιουσία της, ώστε να είναι έτοιμη για οποιαδήποτε εξέλιξη. Σε αυτό βέβαια θα βοηθήσει και η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου στην Ελλάδα, όπου θα υπάρχει πλέον καθαρή εικόνα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της Εκκλησίας.

ΥΠΟΘΕΜΑ Β΄

Τι κάνουν άλλες χώρες

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί, ότι η πληρωμή των μισθών των κληρικών από το Κράτος δεν είναι δική μας πρωτοτυπία, και συναντάται και σε άλλες χώρες στην Ευρώπη με προχωρημένο στάδιο εκκοσμίκευσης, είτε με απευθείας καταβολή από το κράτος όπως το Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Νορβηγία (καταβάλλεται από τους δήμους), οι περιοχές της Αλσατίας και Λωραίνης στην Γαλλία, είτε εμμέσως δια της φορολογίας και διαφόρων επιχορηγήσεων του κράτους στις αναγνωρισμένες Εκκλησίες τους, όπως στην Γερμανία, ως αποτέλεσμα τόσο της υποχρέωσης της Πολιτείας για την φροντίδα της θρησκευτικής πίστης των πολιτών της ή όσων πιστεύουν, όσο και ως αναγνώριση της προσφοράς της Εκκλησίας στην κοινωνία. Οπότε σε κάθε περίπτωση, η καταβολή της μισθοδοσίας των κληρικών από το Κράτος δεν είναι ζήτημα «παρωχημένης θεοκρατικής αντίληψης» που διέπει το ελληνικό κράτος, αλλά πρωτίστως ζήτημα «τεχνικό» και πιο συγκεκριμένα οικονομικό.

Κατ΄ ακολουθία των ανωτέρω, θεωρώ ότι είναι συμφέρον της Πολιτείας και πολύ περισσότερο της Εκκλησίας να προχωρήσουν σε έναν ειλικρινή και καλοπροαίρετο διάλογο χωρίς εκατέρωθεν επάρσεις, αγκυλώσεις και λαϊκισμούς, προκειμένου καταρχήν να διευθετηθεί κάθε ζήτημα σχετικό με την εκκλησιαστική περιουσία, και τον τρόπο διαχείρισής της, με σκοπό την οικονομική ενδυνάμωσή της Εκκλησίας, ώστε να σταθεί στα πόδια της. Τα υπόλοιπα θα έλθουν μετά από μόνα τους.

(*) Ο κ. Νίκος Χ. Γεωργιάδης είναι Δικηγόρος – Απόφοιτος Θεολογικής Σχολής Αθήνας – ΜSc in Business Studies

Πρόσφατα Άρθρα

Η Μνήμη Του Αγίου Νικολάου Στο Μεγαλύτερο Λιμάνι Της Χώρας
Εκκλησία της Ελλάδος

ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΓΙΕΣ ΓΡΑΦΕΣ «ΚΕΙΜΕΝΑ ΒΙΑΣ, ΔΟΛΟΦΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗΣ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗΣ»;

24 Νοεμβρίου 2025

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Εν Πειραιεί τη 24η Νοεμβρίου 2025. Ο θεοδόχος Δίκαιος Συμεών,...

Read more
ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΗ ΙΕΡΟΥ ΛΕΙΨΑΝΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΧΙΛΛΙΟΥ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΗ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΗ ΙΕΡΟΥ ΛΕΙΨΑΝΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΧΙΛΛΙΟΥ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΗ

24 Νοεμβρίου 2025

Ξεκίνησαν στην Κατερίνη οι λατρευτικές εκδηλώσεις για την Πολιούχο Αγία Αικατερίνη στον Ιερό Καθεδρικό Ναό της πόλεως.  Στο πλαίσιο των...

Read more
ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗ ΓΕΝΕΤΕΙΡΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗ ΓΕΝΕΤΕΙΡΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

24 Νοεμβρίου 2025

Την Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2025, στον Ενοριακό Ι. Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Βασιλικού, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος...

Read more
Τα ονομαστήρια του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων
Εκκλησία της Ελλάδος

Τα ονομαστήρια του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων

24 Νοεμβρίου 2025

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος, την Κυριακή 23 Νοεμβρίου, χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και τέλεσε τη Θεία Λειτουργία...

Read more
«Ο σύγχρονος άνθρωπος δίχως συναίσθηση αμαρτωλότητας και διάθεσης μετανοίας»
Εκκλησία της Ελλάδος

«Ο σύγχρονος άνθρωπος δίχως συναίσθηση αμαρτωλότητας και διάθεσης μετανοίας»

24 Νοεμβρίου 2025

Την Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2025, Θ' Λουκά, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, κ. Νεκτάριος, λειτούργησε και ομίλησε...

Read more
Χειροθεσία Αναγνώστη από τον Μητροπολίτη Παροναξίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροθεσία Αναγνώστη από τον Μητροπολίτη Παροναξίας

24 Νοεμβρίου 2025

Την Κυριακή 23-11-2025 το πρωί, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Καλλίνικος, μετέβη στον Ιερό Ενοριακό Ναό Παντανάσσης πόλεως Νάξου όπου...

Read more
Νέοι όλων των ηλικιών πλημμυρίζουν καθημερινά την Ι.Μ. Φθιώτιδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Νέοι όλων των ηλικιών πλημμυρίζουν καθημερινά την Ι.Μ. Φθιώτιδος

24 Νοεμβρίου 2025

Το «Lamia Youth Forum 2025» , το διήμερο Συνέδριο της νεολαίας του Συμβουλίου Νέων του Δήμου Λαμιέων φιλοξένησε η Ιερά...

Read more
Κυριακή Θ΄ Λουκά στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου Πανοράματος
Εκκλησία της Ελλάδος

Κυριακή Θ΄ Λουκά στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου Πανοράματος

24 Νοεμβρίου 2025

Την Κυριακή 23 Νοεμβρίου (Θ´ Λουκά) ο Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεος, ιερούργησε στον Ενοριακό Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου...

Read more
Κυριακή Θ΄ Λουκά στο Βάλτο Ορεστιάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Κυριακή Θ΄ Λουκά στο Βάλτο Ορεστιάδος

24 Νοεμβρίου 2025

Στον Ιερό Ενοριακό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στο Βάλτο Ορεστιάδος ιερούργησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ.Δαμασκηνός...

Read more
Αρχιμανδρίτης π. Φίλιππος Χαμαριάς: Να κοιτάξουμε ψηλά…
Εκκλησία της Ελλάδος

Αρχιμανδρίτης π. Φίλιππος Χαμαριάς: Να κοιτάξουμε ψηλά…

23 Νοεμβρίου 2025

Ας γίνει η σημερινή ευαγγελική περικοπή ένα ξυπνητήρι που θα μας ξυπνήσει από τον λήθαργο της αφροσύνης στον οποίον βρισκόμαστε....

Read more
Χειροθετήθηκε Πρωτοπρεσβύτερος ο εφημέριος Βασσαρά π. Ανάργυρος Γαλάνης
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροθετήθηκε Πρωτοπρεσβύτερος ο εφημέριος Βασσαρά π. Ανάργυρος Γαλάνης

23 Νοεμβρίου 2025

Το Σαββάτο 22 Νοεμβρίου 2025, στον Ενοριακό Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Βασσαρά, τελέσθηκε Αρχιερατική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη μας...

Read more
Χειροθεσία Πρωτοπρεσβυτέρου στην Ν. Ιωνία Βόλου
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροθεσία Πρωτοπρεσβυτέρου στην Ν. Ιωνία Βόλου

23 Νοεμβρίου 2025

Στον Ιερό Ναό Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου Ν. Ιωνίας Βόλου λειτούργησε σήμερα 23/11 ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος,...

Read more
Χειροτονία πρεσβυτέρου στον Ι. Ναό Αγίου Δημητρίου Ναούσης
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία πρεσβυτέρου στον Ι. Ναό Αγίου Δημητρίου Ναούσης

23 Νοεμβρίου 2025

Την Κυριακή 23 Νοεμβρίου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον...

Read more
Κυριακή Θ΄ Λουκά στην Ενορία των Σανών
Εκκλησία της Ελλάδος

Κυριακή Θ΄ Λουκά στην Ενορία των Σανών

24 Νοεμβρίου 2025

Σήμερα, Κυριακή 23η Νοεμβρίου 2025, Θ΄ Λουκά, (Λουκ. ιβ΄ 16-21), που στις Εκκλησίες μας αναγιγνώσκεται η Περικοπή του άφρονος πλουσίου, ο...

Read more
ΠΑΝΔΗΜΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΤΟΥ «ΜΕ ΣΥΓΧΩΡΕΙΤΕ» ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΕΩΣ ΤΟΥ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΝΔΗΜΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΤΟΥ «ΜΕ ΣΥΓΧΩΡΕΙΤΕ» ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΕΩΣ ΤΟΥ

22 Νοεμβρίου 2025

Το διήμερο 21 και 22 Νοεμβρίου 2025, εορτάσθηκε η μνήμη του νέου αγίου της Εκκλησίας μας, Οσίου Ιακώβου του Τσαλίκη,...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Η ολέθρια αφροσύνη
Κηρύγματα

Ο Φιλάργυρος πατέρας – Κυριακή Θ’ Λουκά

16 Νοεμβρίου 2024

Τοῦ Μητροπολίτου Ἐλευθερουπόλεως ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ «καὶ διελογίζετο ἐν ἑαυτῷ λέγων, τί ποιήσω, ὅτι οὐκ ἔχω ποῦ συνάξω τοὺς καρπούς μου;» (Λουκᾶ 12, 17)...

Το μήνυμα του άφρονος πλουσίου

Ξυπνήστε ὑπνοβάται!

16 Νοεμβρίου 2024
Τὶ μποροῦμε νὰ κάνουμε γι΄ αὐτοὺς ποὺ πέθαναν;

Κυριακή Θ Λουκά-«Λήθη θανάτου ή «Μνήμη θανάτου»;

16 Νοεμβρίου 2024
Η ιστορική Ιερά Μονή της Άνω Ξενιάς

«Για όσους από εσάς θέλουν να αρέσουν στον κόσμο»

16 Νοεμβρίου 2024
Η ελεημοσύνη εξαφανίζει τον θάνατο!

Η αξία τής ελεημοσύνης κατά τoν Iερό Χρυσόστομο

18 Νοεμβρίου 2023
Ο άφρων πλούσιος

Ο άφρων πλούσιος

18 Νοεμβρίου 2023
Το μήνυμα του άφρονος πλουσίου

Ποιο είναι το δικό σου όραμα σήμερα;

19 Νοεμβρίου 2022

Κυριακή Θ΄ Λουκά

19 Νοεμβρίου 2022
Η ολέθρια αφροσύνη

«Καθελώ μου τας αποθήκας και μείζονας οικοδομήσω»

19 Νοεμβρίου 2022
Η Χριστολογία της οικονομικής εξουσίας

Το φοβερό πάθος της πλεονεξίας

17 Νοεμβρίου 2018
Το μήνυμα του άφρονος πλουσίου

Το μήνυμα του άφρονος πλουσίου

18 Νοεμβρίου 2017
Η ολέθρια αφροσύνη

Η ολέθρια αφροσύνη

13 Νοεμβρίου 2019

Κυριακὴ Θ΄ Λουκᾶ (Λουκ. 12,16-21· 14,35). Ὁ ἄ φ ρ ω ν. (†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος Καντιώτης

16 Νοεμβρίου 2023

Η κατανόηση της αμαρτολότητα μας-Κυριακή Θ’ Λουκά 20 Νοεμβρίου

18 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ Ευαγγέλιο: Λουκ. ιβ΄16-21 18 Νοεμβρίου 2012

18 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ΄ Λουκά Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2011

18 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ – 18 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2012

18 Νοεμβρίου 2014

Kυριακή Θ΄Λουκά Αρνητής του Θεού. (Κυριακή θ΄ Λουκά)

17 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ΄ Λουκά – Η παραβολή του άφρονος πλουσίου

17 Νοεμβρίου 2014

Η αφροσύνη του πλεονέκτου (Κυριακή Θ” Λουκά) Νοεμβρίου 20th, 2011

17 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ’ Λουκά (παραβολή του άφρονα πλουσίου)

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ’ ΛΟΥΚΑ (Λουκά: ιβ’ 16-21) Απληστία και αφροσύνη Αρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζή Αρχιερατικού Επιτρόπου Καμπανίας

17 Νοεμβρίου 2014

Kυριακή Θ΄ Λουκά (Λουκ. 12,16-21· 14,35)

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ, Άφρονος πλουσίου Λ.κ. 12, 16-21) Σάββατο, 19 Νοεμβρίου 2011

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ ΛΟΥΚΑ, Του άφρονος πλουσίου ( Λκ 12,16-21) Σάββατο, 21 Νοεμβρίου 2009

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ’ ΛΟΥΚΑ 14-8-2011

17 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ΄ Λουκᾶ ( 20-11-2011 ) «Ἀνθρώπου τινός πλουσίου ἐφόρησεν ἡ χώρα»

16 Νοεμβρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ 20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2011 Ο ΠΛΟΥΤΟΣ

17 Νοεμβρίου 2014

Κυριακή Θ΄ Λουκά. Ερμηνεία Ευαγγελίου.

17 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ (18/11/2012) Αναγνώσματα: Απόστολος: Εφεσ. β΄, 14 – 21. Χριστός και ειρήνη

17 Νοεμβρίου 2014
Next Post
Ο εορτασμός της Προστάτιδας του Πυροβολικού στην Κύμη

Ο εορτασμός της Προστάτιδας του Πυροβολικού στην Κύμη

Η καρποφόρος νηστεία

H νηστεία των Χρστουγέννων

O φιλάγιος λαός της Δράμας εόρτασε την  πολιούχο του Aγία Βαρβάρα

O φιλάγιος λαός της Δράμας εόρτασε την πολιούχο του Aγία Βαρβάρα

Την μνήμη του Αγ. Ιωάννου του Δαμασκηνού  τίμησε ο Σύλλογος Φίλων Βυζαντινής Μουσικής

Την μνήμη του Αγ. Ιωάννου του Δαμασκηνού τίμησε ο Σύλλογος Φίλων Βυζαντινής Μουσικής

Η αιτιώδης συνάφεια ή περί «δαιμονίου μεσημβρινού»

Η αιτιώδης συνάφεια ή περί «δαιμονίου μεσημβρινού»

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist