• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Δευτέρα, 6 Οκτωβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Γιατί οι Ρώσοι κρατούν το παλαιό ημερολόγιο;

22 Αυγούστου 2020
in Απόψεις - Γνώμες
Εκφράζουμε την βαθιά μας αγανάκτηση για την ωμή εισπήδηση από την Εκκλησία της Κων/πόλεως
Share on FacebookShare on Twitter

Νικολάου Μάννη, εκπαιδευτικού 

Όταν στα 1582 ο Πάπας Γρηγόριος ο ΙΓ΄ εισήγαγε το νέο ημερολόγιο (το λεγόμενο Γρηγοριανό) προσπάθησε με διάφορους τρόπους να το επιβάλλει και στους ορθοδόξους λαούς της Ανατολής. Η προπαγάνδα εντάθηκε κυρίως στην περιοχή της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας [1], στην οποία το Τάγμα των Ιησουϊτών είχε τεράστια δύναμη, και στην οποία ζούσαν πολυάριθμοι Ρώσοι. Οι Ιησουΐτες προσπαθούσαν να πείσουν τον ορθόδοξο πληθυσμό πως η Ανατολική Εκκλησία πλανήθηκε («και για αυτό – έλεγαν – επέτρεψε ο Θεός να σκλαβωθεί στους απίστους») και εορτάζει λάθος το Πάσχα, δηλαδή όχι σύμφωνα με την αστρονομική ισημερία που τάχα καθόρισε η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος [2]. Προσπαθούσαν λοιπόν να τους πείσουν να δεχθούν το νέο ημερολόγιο και πασχάλιο του Πάπα.

Αμύντορες των Ορθοδόξων αναδείχθηκαν τότε οι δύο μεγάλοι Πατριάρχες του Γένους, ο Κωνσταντινουπόλεως Ιερεμίας ο Τρανός και ο Αλεξανδρείας Άγιος Μελέτιος ο Πηγάς, οι οποίοι με εγκυκλίους και επιστολές τους ενίσχυσαν τους Ρώσους και τους προέτρεψαν να κρατήσουν με ζήλο τις παραδόσεις της Ορθοδοξίας.

Σε μία από αυτές, που κυκλοφόρησε μάλιστα ευρέως στην περιοχή τυπωμένη στην σλαβωνική γλώσσα, ο Πατριάρχης Ιερεμίας έγραφε: «Όντως εσείς, αληθείς κληρονόμοι της παράδοσης των χριστωνύμων τέκνων, όχι μόνο τον Πάπα και τους αστροθεάμονες μυθοπλάστες του να μην ακούτε, οι οποίοι έφεραν παράδοξες διδασκαλίες στα αυτιά σας, αλλά ούτε και άγγελο εξ ουρανού να μη δεχθείτε. Διότι η Γραφή μαρτυρεί ότι πολλάκις «αὐτὸς γὰρ ὁ σατανᾶς μετασχηματίζεται εἰς ἄγγελον φωτός»  και προσπαθεί με πολλές πανουργίες και πλάνες που φέρνει στα αυτιά των απλοϊκών να τους απομακρύνει από το πρόσωπο του Θεού και να τους παρασύρει στην απώλεια» [3].

Σε άλλη επιστολή, του Αγίου Μελετίου Πηγά αυτή τη φορά, διαβάζουμε: «Ο Πάπας της παλαιάς Ρώμης εξυψώνει τον εαυτό του πάνω από όλους και καταφρονεί τους πάντες, ακόμη δε κατηγορεί το (Πασχάλιο) Κανόνιο των Πατέρων, για να μη φανεί ότι χωρίς λόγο καινοτόμησε το ημερολόγιο, μη βλέποντας ότι το Κανόνιο των Πατέρων είναι σωστό, αφού επιτελείται το Πάσχα μετά την εαρινή ισημερία και όχι με τους Ιουδαίους, όπως απαιτεί ο Ζ΄ Κανόνας των ιερών Αποστόλων· και αφού καλώς έχει το Κανόνιο των Πατέρων, και μάλιστα πατερικού υπάρχοντος, ποικιλοτρόπως αμαρτάνουν εκείνοι που δίνουν προσοχή σε άλλα ημερολόγια» [4].

Διαφωτιστικό αγώνα κατά του νέου ημερολογίου, τον επόμενο αιώνα (ΙΖ΄), έκανε στις περιοχές της Ρωσίας και ο μάρτυρας Πατριάρχης Κύριλλος Λούκαρις· κυρίως όμως οι Έλληνες διδάσκαλοι του Γένους των Ρώσων αδελφοί Σωφρόνιος και Ιωαννίκιος Λειχούδης, οι οποίοι με δημοσίους διαλόγους τους με τους Ιησουΐτες υπερασπίστηκαν την ορθότητα του Ιουλιανού ημερολογίου [5].

Στις αρχές του ΙΗ΄ αιώνος ο αυτοκράτορας Μέγας Πέτρος εισήγαγε το Γρηγοριανό ημερολόγιο μόνο για τις εμπορικές και διπλωματικές σχέσεις με τα άλλα Κράτη, χωρίς να απαιτήσει από την Εκκλησία να το αλλάξει, διατηρώντας το παράλληλα σε χρήση και στα εσωτερικά κρατικά ζητήματα [6]. Εκατό χρόνια όμως μετά, όπως αναφέρει ο διδάσκαλος του Γένους μας Κωνσταντίνος Οικονόμος εξ Οικονόμων, «προεβλήθη παρά τινων Ἀκαδημαϊτῶν τῆς Πετρουπόλεως πρόβλημα περὶ παραδοχῆς τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ ἡμερολογίου (καλενδαρίου). Τὸ πρόβλημα παρὰ τῆς Κυβερνήσεως ἐστάλη εἰς τὴν Σύνοδον, ἡ Σύνοδος ἐψήφησεν ἵνα ἐπικριθῇ ὑπὸ τῆς κοινῆς τῶν ὀρθοδόξων μητρὸς τῆς Μεγ.  Ἐκκλησίας· ἐπεκρίθη καὶ συμφώνως ἀπεβλήθη» [7].

Στα τέλη του ΙΘ΄ αιώνος ο Βαρναβίτης [8] κληρικός Cesare Tondini De Quarenghi, ο οποίος το 1862 είχε ιδρύσει την «Ένωση Προσευχών για την επιστροφή των χωρισμένων αδελφών μας της Ελληνορωσικής Εκκλησίας στην Καθολική Ενότητα» [9] περιήλθε την Ανατολή (Ρωσία, Ρουμανία, Κωνσταντινούπολη) με σκοπό να πείσει τους ορθοδόξους να αποδεχθούν το Γρηγοριανό ημερολόγιο, ώστε να διευκολυνθεί ο σκοπός του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο παπικός αυτός κληρικός θεωρούσε την αποδοχή του Γρηγοριανού ημερολογίου από τους Ορθοδόξους ως αναγνώριση «της μίας πηγής της εκκλησιαστικής δικαιοδοσίας», δηλαδή του παπικού πρωτείου [10]!

Το 1903 συνήλθε στην Ρωσία Τοπική Σύνοδος, υπό την προεδρία του σοφού Μητροπολίτου Πετρουπόλεως Αντωνίου Βαντκόφσκι, και απέρριψε την ημερολογιακή μεταβολή «ὡς διασαλεύουσα τὴν ἀνέκαθεν καὶ πολλάκις καθαγιασθεῖσαν ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας τάξιν» [11].

Ενδεικτικές για το πως έβλεπαν οι Ρώσοι το ημερολογιακό ζήτημα είναι οι θέσεις του Μητροπολίτου Αντωνίου Βαντγκόφσκι: «Το Ιουλιανό ημερολόγιο με την εφαρμογή του στην πράξη της Εκκλησίας, συνιστά σε κάθε περίπτωση την σωτήρια άγκυρα που συγκρατεί τους Ορθοδόξους από την ολοκληρωτική απορρόφηση τους από τον ετερόδοξο κόσμο. Είναι ένα είδος σημαίας κάτω από την οποία τα παιδιά της Ορθοδοξίας συναθροίζονται μαζί. Η αυθαίρετη απόφαση ορισμένων τέκνων της Ορθοδοξίας να θέλουν να χωρίσουν από εμάς στην εκκλησιαστική πράξη και να συμβαδίσουν με τους ετερόδοξους, παρά τα φαινομενικά οφέλη, και μάλιστα χωρίς διάκριση ως προς το δόγμα, μπορεί να έχει στο μέλλον συνέπειες ανεπιθύμητες ή ακόμα και ολέθριες για την ευημερία της καθολικής Εκκλησίας και μπορεί να χρησιμεύσει ως όπλο στα χέρια των εχθρών Της...» [12].

Επομένως ήταν αναμενόμενο ο πιστός ρωσικός λαός όχι μόνο να μην αποδεχθεί το νέο ημερολόγιο που εισήγαγε την άνοιξη του 1923 η, για λίγο διάστημα επί Κομμουνισμού επίσημη κρατική εκκλησία, η λεγόμενη «Ζωντανή ή Ανακαινιστική Εκκλησία», αλλά ούτε και όταν το αποφάσισε η κανονική Εκκλησία, υπό τον Πατριάρχη Μόσχας Άγιο Τύχωνα. Ο τελευταίος, από κακή πληροφόρηση, νόμιζε ότι οι αποφάσεις του λεγόμενου «Πανορθοδόξου Συνεδρίου» [13] εφαρμόστηκαν σε όλες τις Τοπικές Εκκλησίες, αλλά μόλις είδε όχι μόνο ότι αυτό είναι ψευδές, αλλά και το ότι ο πιστός λαός ήταν έτοιμος για επανάσταση, επανέφερε αμέσως το παλαιό ημερολόγιο! Συνολικά η ζωή του νέου ημερολογίου στην Ρωσική Εκκλησία κράτησε μόλις εικοσιτέσσερις μέρες (από τις 15 Οκτωβρίου μέχρι τις 8 Νοεμβρίου 1924! [14]).

Την ίδια περίπου εποχή δημοσιεύτηκαν δύο βαρυσήμαντα κείμενα υπέρ του Ιουλιανού ημερολογίου που έκαναν μεγάλη εντύπωση. Το 1929 είδε το φως της δημοσιότητος  το κείμενο του Αγίου Ιννοκεντίου Φιγκουρόφσκι [15] με τίτλο «Μια ανοιχτή επιστολή προς όλα τα πιστά τέκνα της Εκκλησίας του Χριστού που κρατούν το Ορθόδοξο Ημερολόγιο και τις παραδόσεις της Αγίας Καθολικής Εκκλησίας». Στο κείμενο αυτό [16] στηλιτεύει τους διωγμούς που υφίσταντο οι εμμένοντες στην παράδοση του παλαιού ημερολογίου, αποδεικνύει αστήρικτους τους ισχυρισμούς περί επιστημονικής ακρίβειας του νέου ημερολογίου, επισημαίνει τις επιπτώσεις της εφαρμογής του στο Πασχάλιο και την εκκλησιαστική τάξη και πλέκει το εγκώμιο σε όσους τηρούν τις εκκλησιαστικές παραδόσεις.

Το 1934, μια άλλη αγία μορφή, ο περίφημος Ρώσος ασκητής των Καρουλίων, Θεοδόσιος Χαριτόνοφ [17] έγραψε το κείμενο «Φωνή εξ Αγίου Όρους» [18], ένα αντιρρητικό μανιφέστο υπέρ του παλαιού ημερολογίου, στο οποίο εξέθετε εν συντομία για ποιους λόγους πρέπει να διατηρηθεί το παλιό ημερολόγιο και για ποιους λόγους να απορριφθεί το νέο.

Τις παραπάνω θέσεις εξέφρασε συνοδικώς και η Σύνοδος των Ρώσων της Διασποράς, δηλαδή των Αρχιερέων εκείνων που εκδιώχθηκαν από την αλήστου μνήμης δικτατορία των Σοβιέτ. Αλλά και πολλοί σύγχρονοι Ρώσοι Άγιοι καταφέρθηκαν εναντίον του νέου ημερολογίου, όπως ο Άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς [19] και ο Άγιος Σεραφείμ Σομπόλιεφ [20], ο οποίος στο Πανορθόδοξο Συνέδριο της Μόσχας το 1948, κατέθεσε περισπούδαστο κείμενο για το θέμα αυτό [21].

Βασισμένοι λοιπόν πάνω στις θέσεις τόσων Αγίων Πατέρων είναι εύλογο οι Ρώσοι να κρατούν πεισματικά το παλαιό ημερολόγιο και να αρνούνται να «εκμοντερνιστούν».

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΕΛΟΥΣ
 
[1] Περιελάμβανε κυρίως τα εδάφη της σημερινής Ουκρανίας.
[2] Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος καθόρισε ως συμβατική ημερομηνία της εαρινής ισημερίας την 21η Μαρτίου του Ιουλιανού ημερολογίου, και με βάση αυτήν την εκκλησιαστική ισημερία καθορίζεται και το λεγόμενο «Αιώνιον Πασχάλιον».
[3] Βλ. Νικολάου Μάννη, Διπλούς πέλεκυς κατά του Γρηγοριανού ημερολογίου, Αθήνα, 2015.
[4] Στο ίδιο (εδώ σε νεοελληνική απόδοση).
[5] Βλ. το ελληνικό κείμενο στο Νικολάου Μάννη, Ελληνική ασπίς κατά του Γρηγοριανού ημερολογίου, Αθήνα, 2017.
[6] Tondini Quarenghi, Statutum canonicum sive ecclesiasticum Petri Magni, Paris, 1785.
[7] Κωνσταντίνου Οικονόμου εξ Οικονόμων, Τα σωζόμενα εκκλησιαστικά συγγράμματα, τόμος γ΄, Αθήνα, 1866, σελ. 556-557.
[8] Οι Βαρναβίτες ήταν ένα από τα πολυάριθμα τάγματα της Παπικής Εκκλησίας.
[9] http://www.barnabites.com/ecumenism
[10] Περιοδικό Bessarione, Rome, 1905, σελ. 178.
[11] Η περί των σχέσεων των αυτοκεφάλων ορθοδόξων εκκλησιών και περί άλλων γενικών ζητημάτων Πατριαρχική και Συνοδική Εγκύκλιος του 1902: Αι εις αυτήν απαντήσεις των αγίων αυτοκεφάλων ορθοδόξων εκκλησιών και η ανταπάντησις του Οικουμενικού Πατριαρχείου, Κωνσταντινούπολη, 1904, σελ. 35.
[12] Γκεοργκιέφσκι, Σχετικά με το εκκλησιαστικό ημερολόγιο (ρωσιστί), Μόσχα, 1948. σελ. 16-17. Μετάφραση ημέτερη.
[13] Το λεγόμενο «Πανορθόδοξο Συνέδριο» (που μόνο Πανορθόδοξο δεν ήταν, αφού απείχαν τα Πατριαρχεία Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Ιεροσολύμων και οι Τοπικές Εκκλησίες Ρωσίας, Βουλγαρίας κ.α..) πρότεινε ως ημερομηνία εφαρμογής νέου ημερολογίου και πασχαλίου την 1η Οκτωβρίου 1923, πρόταση που καμία Τοπική Εκκλησία τελικώς δεν εφάρμοσε.
[14] Αρχιμ. Ναζάριου Ομελιάνενκο, Γιατί η Εκκλησία μας χρησιμοποιεί το Ιουλιανό ημερολόγιο; (https://pravlife.org/ru/content/pochemu-nasha-cerkov-ispolzuet-yulianskiy-kalendar).
[15] Μητροπολίτης Πεκίνου της Ρωσικής Εκκλησίας, ο οποίος άσκησε τεράστιο ιεραποστολικό έργο στην Κίνα. Κοιμήθηκε το 1931.
[16] Μπορεί κανείς να το βρει στο διαδίκτυο (στην ρωσική γλώσσα, αλλά και την αγγλική του μετάφραση). Μεταφράστηκε και στα ελληνικά και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Ορθόδοξος Ένστασις και Μαρτυρία, αρ. 30-31, Ιαν.-Ιούν. 1993, σελ. 82-94.
[17] Από τους πλέον μορφωμένους Ρώσους θεολόγους της εποχής του, ο οποίος εγκατέλειψε ακαδημαϊκή καριέρα και έγινε ασκητής στα φρικτά Καρούλια του Αγίου Όρους. Ο γέροντας Σωφρόνιος του Έσσεξ είχε γράψει για αυτόν: «δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πώς τέτοιοι ασκητές σαν τον γέροντα Θεοδόσιο αναπαύονται στη χορεία των Αγίων» (https://iconandlight.wordpress.com/2017/10/02/19282/).
[18] Υπάρχει μόνο στην ρωσική γλώσσα, ενώ σύντομα θα ολοκληρωθεί η ελληνική του μετάφραση.
[19] Από τους μεγαλύτερους Αγίους της εποχής μας, θαυματουργός και με άφθαρτο λείψανο.
[20] Διαπρεπής Ρώσος Ιεράρχης, επίσης θαυματουργός.
[21] Δημοσιεύθηκε στην ελληνική γλώσσα στο περιοδικό Ορθόδοξος Ένστασις και Μαρτυρία, αρ. 24-25, Ιούλ.-Δεκ. 1991, σελ. 322-343. Υπάρχει και στο διαδίκτυο εδώ: http://www.hsir.org/Theology_el/3a4010SerafeimMpok.pdf

Πρόσφατα Άρθρα

Σύναξη Κυκλαρχών στη Μητρόπολη Δημητριάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Σύναξη Κυκλαρχών στη Μητρόπολη Δημητριάδος

6 Οκτωβρίου 2025

Σύναξη των υπευθύνων Ιερέων των ενοριακών Κύκλων Συμμελέτης Αγίας Γραφής και των Εσπερινών Κηρυγμάτων πραγματοποιήθηκε σήμερα, 6/10, στο Συνεδριακό Κέντρο...

Read more
Ο Τοποτηρητής της Ι.Μ. Κορίνθου στον Ι.Ν. Μεταμορφώσεως Κιάτου
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Τοποτηρητής της Ι.Μ. Κορίνθου στον Ι.Ν. Μεταμορφώσεως Κιάτου

6 Οκτωβρίου 2025

Στον Ενοριακό Ι. Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Κιάτου λειτούργησε χθες Κυριακή, 6 Οκτωβρίου 2025, ο Τοποτηρητής της Ι. Μητροπόλεως μας...

Read more
ΣΥΝΑΞΗ ΚΑΤΗΧΗΤΩΝ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΣΥΝΑΞΗ ΚΑΤΗΧΗΤΩΝ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

6 Οκτωβρίου 2025

Το απόγευμα της Κυριακής 5 Οκτωβρίου 2025, στον Προσκυνηματικό Ιερό Ναό Οσίου Ιωάννου του Ρώσσου, στο Ν. Προκόπι, πραγματοποιήθηκε η...

Read more
ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ: Ἡ ἀγωνία τοῦ Σεβασμ. Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης Συμεών
Εκκλησία της Ελλάδος

Πρόγραμμα εορτής ονομαστηρίων Σεβ. Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης

6 Οκτωβρίου 2025

Στίς 12 Ὀκτωβρίου, ἡμέρα Kυριακή ἐφέτος, ἡ Ἐκκλησία μας τιμᾶ τή μνήμη τοῦ ὁσίου Πατρός ἡμῶν Συμεών τοῦ Νέου Θεολόγου...

Read more
Αγιασμός στην Σχολή Βυζ. Μουσική της Ι.Μ. Δημητριάδος – Τιμήθηκε ο Προστάτης των Ιεροψαλτών
Εκκλησία της Ελλάδος

Αγιασμός στην Σχολή Βυζ. Μουσική της Ι.Μ. Δημητριάδος – Τιμήθηκε ο Προστάτης των Ιεροψαλτών

6 Οκτωβρίου 2025

Η μνήμη του Προστάτου των Ιεροψαλτών της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος Οσίου Ιωάννου του Κουκουζέλους τιμήθηκε ιεροπρεπώς την Κυριακή 5/10, στον Ιερό...

Read more
Εκκλησία της Ελλάδος

Πρόγραμμα εργασιών της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας 7–9 Οκτωβρίου

6 Οκτωβρίου 2025

Συνέρχεται από την Τρίτη 7 έως και την Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2025, στην ετήσια Τακτική Σύγκλησή Tης, η Ιερά Σύνοδος...

Read more
Μεθέορτος Εσπερινός και λιτάνευση Θαυματουργού Εικόνoς Παναγίας Βουρλιώτισσας στη Ν. Φιλαδέλφεια
Εκκλησία της Ελλάδος

Μεθέορτος Εσπερινός και λιτάνευση Θαυματουργού Εικόνoς Παναγίας Βουρλιώτισσας στη Ν. Φιλαδέλφεια

6 Οκτωβρίου 2025

Με τη δέουσα κατάνυξη ολοκληρώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις της Ιεράς Μητροπόλεως Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και Χαλκηδόνος για την Σύναξη...

Read more
Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΚΟΠΕΛΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΛΙΟΥΡΑ ΔΙΡΦΥΩΝ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΚΟΠΕΛΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΛΙΟΥΡΑ ΔΙΡΦΥΩΝ

6 Οκτωβρίου 2025

Την Κυριακή, 5 Οκτωβρίου 2025, ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Σκοπέλου κ. Νικόδημος επισκέφθηκε την Ενορία αγ. Νικολάου Πάλιουρα Διρφύων, όπου, στον...

Read more
Η ΣΥΝΑΞΗ ΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΕΝ ΚΥΠΡΩ ΑΓΙΩΝ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΣΥΝΑΞΗ ΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΕΝ ΚΥΠΡΩ ΑΓΙΩΝ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

6 Οκτωβρίου 2025

Η σύναξη πάντων των εν Κύπρω αγίων εορτάσθηκε σήμερα, Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2025, στον Ενοριακό Ιερό Ναό του αγίου Νικολάου...

Read more
Η Κυριακή Β’ Λουκά στην Κέρκυρα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Κυριακή Β’ Λουκά στην Κέρκυρα

6 Οκτωβρίου 2025

Την Κυριακή, 5 Οκτωβρίου 2025, Κυριακή Β' Λουκά, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, κ. Νεκτάριος, λειτούργησε και...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Το διακύβευμα της εποχής είναι πρώτιστα πνευματικό και όχι τεχνοκρατικό»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Το διακύβευμα της εποχής είναι πρώτιστα πνευματικό και όχι τεχνοκρατικό»

6 Οκτωβρίου 2025

Στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου στο Αμούρι του Δήμου Λαμιέων ιερούργησε σήμερα Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2025 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
«Πόθεν, πώς;»: Ιερατικός προβληματισμός για την ύψωση δύο άρτων σε Αρχιερατική Λειτουργία
Εκκλησία της Ελλάδος

«Πόθεν, πώς;»: Ιερατικός προβληματισμός για την ύψωση δύο άρτων σε Αρχιερατική Λειτουργία

6 Οκτωβρίου 2025

Στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της ιστοσελίδας μας, Poimin.gr λάβαμε μήνυμα από ιερέα, ο οποίος, με έκπληξη και απορία, εκφράζει σοβαρό προβληματισμό σχετικά...

Read more
Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Προφητῶν Διστράτου Κονίτσης, ἑόρτασε τὴν Παναγία Φοβερὰ Προστασία
Εκκλησία της Ελλάδος

Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Προφητῶν Διστράτου Κονίτσης, ἑόρτασε τὴν Παναγία Φοβερὰ Προστασία

5 Οκτωβρίου 2025

Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Προφητῶν Διστράτου τῆς ἐπαρχίας Κονίτσης, στὶς 3 καὶ 4 Ὀκτωβρίου 2025, ἑόρτασε μὲ λαμπρότητα τὴν δεύτερη πανήγυρή...

Read more
Ενθρόνιση της Εικόνος της Παναγίας «Η πάντων Ελπίς» στα Λέϊκα Καλαμάτας
Εκκλησία της Ελλάδος

Ενθρόνιση της Εικόνος της Παναγίας «Η πάντων Ελπίς» στα Λέϊκα Καλαμάτας

5 Οκτωβρίου 2025

Στην ακμάζουσα ενορία Κοιμήσεως της Θεοτόκου, της συνοικίας των Λεΐκων, στην πόλη της Καλαμάτας, μετέβη το πρωί της Κυριακής 5ης...

Read more
Η Σύναξη της Παναγίας Βουρλιώτισσας στη Ν. Φιλαδέλφεια
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Σύναξη της Παναγίας Βουρλιώτισσας στη Ν. Φιλαδέλφεια

5 Οκτωβρίου 2025

Πανηγυρικώς και με τη δέουσα λαμπρότητα η Ιερά Μητρόπολη Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και Χαλκηδόνος τίμησε την Σύναξη της Ιεράς...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Οικτίρμονες πατέρες – Κυριακή Β’ Λουκά
Κηρύγματα

Το μήνυμα των λόγων του Κυρίου: «καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι…»

4 Οκτωβρίου 2025

Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Φωκίδος, Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη Το μήνυμα των λόγων του Κυρίου: «καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι...

Ο Θεός δεν θα μας ρωτήσει…

Πορεία προς τη Θέωση

4 Οκτωβρίου 2025
Αγάπησε πολύ τον Χριστό μας

Ἡ ἐντολή τοῦ Χριστοῦ γιὰ τὴν ἀγάπη

4 Οκτωβρίου 2025
Οικτίρμονες πατέρες – Κυριακή Β’ Λουκά

Οικτίρμονες πατέρες – Κυριακή Β’ Λουκά

4 Οκτωβρίου 2025
«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»

Ὁ Χρυσοῦς κανὼν

28 Σεπτεμβρίου 2024
Το ξύλο της ζωής και ως Πρωτευαγγέλιο

Κυριακὴ Β΄Λουκᾶ

28 Σεπτεμβρίου 2019
Ποιο είναι το θέλημα του Θεού;

Ἡ ὁμοίωση τοῦ ἀνθρώπου μὲ τὸ Θεό

28 Σεπτεμβρίου 2019

Το μήνυμα της Κυριακής Β΄ Λουκά

28 Σεπτεμβρίου 2019
Γέροντας Νεκτάριος Μουλατσιώτης: Αφού δεν ενδιαφέρει τους γονείς για τα θρησκευτικά γιατί κοπτόμεθα;

Το μήνυμα των λόγων του Κυρίου: «καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι…».

30 Σεπτεμβρίου 2017

Κυριακὴ Β΄Λουκᾶ π. Γεώργιος Δορμπαράκης

16 Νοεμβρίου 2023

Ἀγάπη στοὺς ἐχθρούς, πρόκληση ζωῆς

16 Νοεμβρίου 2023

«Ἀλλ’ ἐν παντί συνιστῶντες ἑαυτούς ὡς Θεοῦ διάκονοι, ἐν ὑπομονῇ πολλῇ, ἐν θλίψεσιν, ἐν ἀνάγκαις, ἐν στενοχωρίαις»

16 Νοεμβρίου 2023

ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ Η ΧΑΡΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ; «Παρακαλούμεν μή εις κενόν την χάριν του Θεού δέξασθαι υμάς».

11 Οκτωβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΛΟΥΚΑ Ευαγγέλιο: Λουκ. στ΄ 31-6 «Καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, και υμείς ποιείτε αυτοίς ομοίως»

11 Οκτωβρίου 2014

Κυριακὴ Β΄Λουκᾶ

16 Νοεμβρίου 2023

Κυριακὴ Β΄Λουκᾶ

16 Νοεμβρίου 2023

ΜΕ ΘΛΙΨΕΙΣ ΚΑΙ ΧΑΡΕΣ

20 Αυγούστου 2014

Τὸ κλειδὶ «Καθὼς θέλετε ἵνα ποιῶσιν ὑμῖν οἱ ἄνθρωποι, καὶ ὑμεῖς ποιεῖτε αὐτοῖς ὁμοίως»

16 Νοεμβρίου 2023

Κυριακή Β’ Λουκά. Για την αγάπη

20 Αυγούστου 2014
Next Post
Αρχιερατικό συλλείτουργο στην Έδεσσα για την Αγία Βάσσα

Αρχιερατικό συλλείτουργο στην Έδεσσα για την Αγία Βάσσα

Για μια ακόμη φορά ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος στην Γερόντισσα Χαριτίνη

Για μια ακόμη φορά ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος στην Γερόντισσα Χαριτίνη

Xειροθεσία Άρχοντος Υμνωδού της Μ.τ.Χ.Ε από τον Μητροπολίτη Κωνσταντίας

Μητροπολίτης Κωνσταντίας: «Αν η ΟΥΝΕΣΚΟ είναι ανίκανη να προστατεύσει τον πολιτισμό τότε, πρέπει να δημιουργηθεί άλλος οργανισμός»

Nέα πρόκληση Ερντογάν: Μετά την Αγιά Σοφιά μετατρέπει σε τζαμί και τη Μονή της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη

Ν. Αναστασιάδης: «Η μετατροπή της Μονής της Χώρας σε τζαμί είναι μία ακόμη πράξη ασέβειας της Τουρκίας»

Μενδώνη: Ανοικτή πρόκληση προς όλο τον πολιτισμένο κόσμο η απόφαση για την Αγία Σοφία

Λ. Μενδώνη: Προσβολή στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά η μετατροπή της Μονής της Χώρας σε τέμενος

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist