• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Σάββατο, 13 Δεκεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Τα «Κεφάλαια Περί Αγάπης»

14 Απριλίου 2018
in Πνευματικές Διδαχές
Τα «Κεφάλαια Περί Αγάπης»
Share on FacebookShare on Twitter

Πρωτ. Δημήτριος Στανιλοάε,  Εισαγωγή στη «Μυσταγωγία» του Αγ.Μαξίμου του Ομολογητού
Αθήναι, εκδ. Αποστολικὴ Διακονία, 1997, Γ’έκδ. Μτφρ. από τα γαλλικά Ιγνάτιος Σακαλής

***

Ο Μ. Viller είδε τα «Κεφάλαια Περί Αγάπης» —σύμφωνα με τα οποία έκρινε ολόκληρο το έργο του αγίου Μαξίμου— να έχουν τέλεια εξάρτηση από τον Ευάγριο τον Ποντικό (1). Η ίδια άποψη υποστηρίχτηκε από τον J. Hausherr, που ἰσχυρίζεται ότι ο άγιος Μάξιμος ακολουθεί σε τελευταία ανάλυση εξ ολοκλήρου τον Ευάγριο, διδάσκοντας, ὅπως ο Ευάγριος (και όπως ο Ωριγένης), ότι ο νους δεν πρέπει να βγαίνη έξω από τον εαυτό του, για να γνωρίση το Θεό, πράγμα που σκέπτεται ο Διονύσιος ο Ἀρεοπαγίτης, κατά τον οποιό ο Θεός είναι πέρα από κάθε κατανόηση, με το να βρίσκεται μέσα στα σκοτάδια που υπερβαίνουν τη διάνοια. Κατά τον Hausherr, στη βάση της σκέψεως του αγίου Μαξίμου μποροῦμε να βρούμε, σ’ όλη τη γραμμή, την επιρροή του διανοητικοῦ νατουραλισμού του Ευαγρίου. Δε δανείστηκε από το Διονύσιο παρά μόνο λεκτικές διατυπώσεις, αναφομοίοτες στη σκέψη του, που ήταν ολότελα υποταγμένη στιν Ευάγριο. (2).

Πράγματι, τα «Κεφάλαια Περί Αγάπης» δείχνουν κάποια λεκτική εξάρτηση από τον Ευάγριο. Αλλά δεν πρέπει με βάση αυτό να κριθή ο άγιος Μάξιμος συνολικά. Εξ άλλου, ακόμα και μέσα στα «Κεφάλαια» αυτά, πέρα από τη λεκτική εξάρτηση, ξεχωρίζει καθαρά μιά προσωπικὴ σύλληψη.

Ο Η. U. von Balthasar σημείωσε αυτό το πράγμα κατά γενικό μόνο τρόπο το 1941 (3). Ο ίδιος στην «Εισαγωγή» της γερμανικής μετάφρασης αυτού του έργου έκαμε φανερή αυτή τη βεβαιότητα με επαρκείς συγκεκριμένες αποδείξεις.

Τα «Κεφάλαια», το πιο εύκολο απ’ όσα έργα έγραψε ο άγιος Μάξιμος, είναι προωρισμένα να εξυπηρετήσουν στην άσκηση του μοναχισμού, με πρότυπα τα έργα του Ευαγρίου. Γραμμένα με τη μορφή μιας «εκατοντάδας αποφθεγμάτων», δίνουν σαν σκοπό της ασκητικής ζωής όχι τη γνώση, προς την οποία πρέπει να οδηγή, κατά τον Ευάγριο, και η αγάπη, αλλά την αγάπη με τη βιβλική της έννοια. Η γνώση δεν είναι άλλο πράγμα από το εσωτερικό φως της αγάπης. «Ει η ζωή του νου ο φωτισμός εστι της γνώσεως, τούτον δε η εις Θεόν αγάπη τίκτει καλώς, ουδέν της θείας αγάπης είρηται μείζον» (4). Ο τόνος μετατίθεται από τη μυστική θεωρία στην άσκηση της ανιδιοτελούς αγάπης, που είναι προσιτή και στους χριστιανούς που ζουν μέσα στον κόσμο. Η φιλαυτία είναι πηγή όλων των παθών, σαν αποτυχημένων μορφών της ανθρώπινης ζωής. Στην αγάπη αποκαθίσταται η αντικειμενική και θετικὴ στάση έναντι όλων των δημιουργημάτων, στάση που έχει ο Θεός απέναντι σ’ αυτά. Για τούτο αυτὴ είναι και το μέτρο της αλήθειας. Πρέπει ν’ αγαπούμε όλους τους ανθρώπους εξ ίσου (Ι, 17), γιατί αυτός που δεν αγαπά κάποιον δεν μπορεί ν’ αγαπήση πλήρως ούτε το Θεὸ (Ι, 15). Αλλά η αγάπη αυτή, που τρέφεται από την αγάπη του Θεού, που δημιούργησε τον κόσμο εξαιτίας της καλωσύνης του μέσα σε απόλυτη ελευθερία, τρέφεται και αυξάνει ἐπίσης μόνο μέσα στὴν ελευθερία απέναντι στὰ ἐγωιστικὰ πάθη καὶ απέναντι στον κόσμο, στην ελευθερία που δεν μπορεί να έχη όποιος πιστεύει ότι ο κόσμος έχει την ίδια αιωνιότητα και την ίδια αναγκαιότητα με το Θεό. Γι’ αυτό ο άγιος Μάξιμος καταδικάζει με αυστηρότητα τη νεοπλατωνικὴ απορροὴ (III, 28. IV, 6).

Η «απάθεια», που επαινείται από τον άγιο Μάξιμο σαν ελευθερία από τα πάθη που κάνουν τον άνθρωπο σκλάβο τους, είναι, περισσότερο απ’ ότι στο βουδισμό, όχι αδιαφορία για τον κόσμο, αλλὰ απεριόριστη και οικουμενική αγάπη, ακριβώς γιατί δεν εμποδίζεται πια από κανένα εγωισμό. Η χριστιανικὴ απάθεια εκπληρώνει, με το νόημα αυτό, τις πιο υψηλὲς διαισθήσεις και αναζητήσεις της ψυχής της Ασίας.

Αν το λεξιλόγιο είναι ευαγριακό, η βασική σύλληψη είναι αντι-ευαγριακη. Δίνεται αδιάκοπα η βεβαίωση ότι όλα τα δημιουργήματα, πνευματικά και σωματικά, είναι καλά και μόνο η κατάχρησή τους είναι κακή. Συχνά, ακόμα και η κυριότητα αγαθών και η γέννηση παιδιών περιλαμβάνονται στην περιοχή των καλών. Η αντίθεση ανάμεσα στην «εμπαθή» και στην «ψιλήν» έννοια των πραγμάτων δεν περιέχει αναγκαστικά την έξοδο από τα σύνορα της πραγματικότητας, όπως στον Ευάγριο, αλλὰ μόνο την κάθαρση της ψυχής απ’ όλες τις μορφές φθοράς.

Ταυτόχρονα, μαζί μ’ αυτό εμφανίζεται και η ανάγκη να εξυψωθούν οι άλογες δυνάμεις της ψυχής (επιθυμητικό και θυμικό) και να χρησιμοποιηθούν θετικά για την αύξηση της αγάπης του Θεού (III, 71) (5).
Κατά συνέπειαν, ο άγιος Μάξιμος, καταδικάζοντας όλα τα πάθη, επαινεί το πάθος της αγάπης του Θεού (III, 67, 71) και επομένως και το πάθος της καθαρής αγάπης των ανθρώπων (6).


Υποσημειώσεις

(1) Μ . Viller , Aux sources de la spiritualité de Saint Maxime, dans Revue d’ ascétique et de mystique (1930), σ . 136 -184, 239 – 268, 331 – 336.
(2) I. Hausherr , Ignorance infinie, dans Orientalia Christiana Periodica , 1936, σ . 357 κ .e.
(3) Η . U. von Balthasar, Die « Gnostischen Centurien » des Maximus Confessor , Freiburg Br., 1941, σελ . 1, σημ . 3.
(4) P. G. 90, 964 Α .
(5) Η . U. von Balthasar, Kosmische Liturgie, σ . 408 -410.
(6) P. G. 90, 1037.

Πρόσφατα Άρθρα

Η Τσικνοπέμπτη και τ’ Αγιοπότηρο
Κηρύγματα

Περί Θείας Κοινωνίας

13 Δεκεμβρίου 2025

Τό ἱερό Εὐαγγέλιο πού ἀκούσαμε σήμερα, ἀδελφοί χριστιανοί, μᾶς μιλοῦσε παραβολικά γιά τό Δεῖπνο τῆς Θείας Κοινωνίας. Τῆς κοινωνίας τοῦ...

Read more
Αυλώνος Χριστόδουλος: «Η ΕΛΠΙΔΑ»
Πνευματικές Διδαχές

Η πραγματική δικαίωση

13 Δεκεμβρίου 2025

«Ὅταν ὁ Χριστός φανερωθῇ, ἡ ζωή ἡμῶν, τότε καί ὑμεῖς σύν αὐτῷ φανερωθήσεσθε ἐν δόξῃ» (Κολοσ. 3, 4) Μητροπολίτου Αὐλῶνος...

Read more
Η ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

13 Δεκεμβρίου 2025

Ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, κατά την ημέρα μνήμης του αγίου Σπυρίδωνος, συμμετείχε σε πανηγύρεις φερώνυμων Ενοριακών...

Read more
Ο Άγιος Σπυρίδων ως θύρα σωτηρίας και ζωντανό παράδειγμα πίστεως
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Άγιος Σπυρίδων ως θύρα σωτηρίας και ζωντανό παράδειγμα πίστεως

13 Δεκεμβρίου 2025

Την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου, ημέρα κατά την οποία η Εκκλησία τιμά τον Άγιο Σπυρίδωνα τον Θαυματουργό, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας...

Read more
ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ

13 Δεκεμβρίου 2025

Με τη συμμετοχή πλήθους λαού τελέστηκε το πρωί της Παρασκευής 12 Δεκεμβρίου 2025, στο Ιερό Προσκύνημα, Αρχιερατικό Συλλείτουργο για την...

Read more
Στον πανηγυρίζοντα Ναό Αγ. Σπυρίδωνος Τριάδας Μεσσαπίων ο Επίσκοπος Σκοπέλου
Εκκλησία της Ελλάδος

Στον πανηγυρίζοντα Ναό Αγ. Σπυρίδωνος Τριάδας Μεσσαπίων ο Επίσκοπος Σκοπέλου

13 Δεκεμβρίου 2025

Στον πανηγυρίζοντα Ενοριακό Ι. Ναό αγ. Σπυρίδωνος Τριάδας Μεσσαπίων χοροστάτησε ο Θεόφιλέστατος Επίσκοπος Σκοπέλου κ. Νικόδημος, κατά τον πανηγυρικό Εσπερινό...

Read more
Σερρών Θεολόγος: «Ο αγιώτατος Επίσκοπος και Ποιμένας Σπυρίδων ο θαυματουργός, ένθερμος συμπαραστάτης των δικαίων του λαού»
Εκκλησία της Ελλάδος

Σερρών Θεολόγος: «Ο αγιώτατος Επίσκοπος και Ποιμένας Σπυρίδων ο θαυματουργός, ένθερμος συμπαραστάτης των δικαίων του λαού»

12 Δεκεμβρίου 2025

Στον εορτάζοντα, νεόδμητο ιερό Ναό, επ’ ονόματι του Αγ. Σπυρίδωνος, Επισκόπου Τριμυθούντος, στην συνοικία Νέας Κηφισιάς Σερρών, τελέσθηκε πανηγυρικό, Αρχιερατικό...

Read more
Εορτή του Αγίου Σπυρίδωνος και Χειροτονία Πρεσβυτέρου στο Λεωνίδιο
Εκκλησία της Ελλάδος

Εορτή του Αγίου Σπυρίδωνος και Χειροτονία Πρεσβυτέρου στο Λεωνίδιο

12 Δεκεμβρίου 2025

Με επίκεντρο το όμορφο, παραδοσιακό και γραφικό Λεωνίδιο, του δήμου Νότιας Κυνουρίας, τιμήθηκε η μνήμη του εν Αγίοις Πατρός ημών...

Read more
Η εορτή του Αγίου Σπυρίδωνος στην Λαμία
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Αγίου Σπυρίδωνος στην Λαμία

12 Δεκεμβρίου 2025

Η μνήμη του Αγίου Σπυρίδωνος εορτάσθηκε σήμερα με Αρχιερατική Θεία Λειτουργία υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών στον Ιερό...

Read more
Λαμπρός ὁ ἑορτασμός τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρός ἡμῶν Σπυρίδωνος τοῦ θαυματουργοῦ στήν Ι.Μ. Σάμου
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαμπρός ὁ ἑορτασμός τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρός ἡμῶν Σπυρίδωνος τοῦ θαυματουργοῦ στήν Ι.Μ. Σάμου

12 Δεκεμβρίου 2025

Μέ κατάνυξη καί ἰδιαίτερη λαμπρότητα τίμησε κι ἐφέτος ἡ πόλη τῆς Σάμου τήν μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Σπυρίδωνος,...

Read more
Βρεσθένης Θεόκλητος: «Ο Άγιος Σπυρίδων είναι το κάλλος και το ωράϊσμα της Εκκλησίας του Χριστού»
Εκκλησία της Ελλάδος

Βρεσθένης Θεόκλητος: «Ο Άγιος Σπυρίδων είναι το κάλλος και το ωράϊσμα της Εκκλησίας του Χριστού»

12 Δεκεμβρίου 2025

Με εκκλησιαστική ιεροπρέπεια και πανδήμως εορτάζεται και στην Εκκλησία των Σερρών η πανσεβάσμιος ιερά μνήμη του Αγ. Σπυρίδωνος, Επισκόπου Τριμυθούντος,...

Read more
Ο Μυστράς τίμησε με εκκλησιαστική μεγαλοπρέπεια τον Πολιούχο του Άγιο Σπυρίδωνα
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Μυστράς τίμησε με εκκλησιαστική μεγαλοπρέπεια τον Πολιούχο του Άγιο Σπυρίδωνα

12 Δεκεμβρίου 2025

Με εκκλησιαστική μεγαλοπρέπεια εόρτασε τον Πολιούχο του Άγιο Σπυρίδωνα ο Μυστράς. Ειδικότερα, η πανήγυρη ξεκίνησε το απόγευμα της παραμονής της...

Read more
Πανηγύρισε ο Ιερός Ναός Αγίου Σπυρίδωνος στη Βέροια
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγύρισε ο Ιερός Ναός Αγίου Σπυρίδωνος στη Βέροια

12 Δεκεμβρίου 2025

Την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στο...

Read more
ΕΟΡΤΗ ΑΓ. ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΣΤΗΝ Ι.Μ. ΧΙΟΥ  μέ κουρά μοναχοῦ καί χειροτονία Διακόνου
Εκκλησία της Ελλάδος

ΕΟΡΤΗ ΑΓ. ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΣΤΗΝ Ι.Μ. ΧΙΟΥ μέ κουρά μοναχοῦ καί χειροτονία Διακόνου

12 Δεκεμβρίου 2025

Τό ἑσπέρας τῆς Πέμπτης 11ης Δεκεμβρίου 2025 ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χίου, Ψαρῶν καί Οἰνουσσῶν κ. ΜΑΡΚΟΣ ἐτέλεσεν εἰς τήν Ἱεράν Μονήν...

Read more
«Πίστη στο Θεό σημαίνει προσφορά στο συνάνθρωπο»
Εκκλησία της Ελλάδος

«Πίστη στο Θεό σημαίνει προσφορά στο συνάνθρωπο»

12 Δεκεμβρίου 2025

Με κατάνυξη, εορτάστηκε την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2025, ανήμερα της μνήμης του Αγίου Σπυρίδωνος, η πανήγυρη του ομωνύμου Ιερού Ναού...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Η Τσικνοπέμπτη και τ’ Αγιοπότηρο
Κηρύγματα

Περί Θείας Κοινωνίας

13 Δεκεμβρίου 2025

Τό ἱερό Εὐαγγέλιο πού ἀκούσαμε σήμερα, ἀδελφοί χριστιανοί, μᾶς μιλοῦσε παραβολικά γιά τό Δεῖπνο τῆς Θείας Κοινωνίας. Τῆς κοινωνίας τοῦ...

Συνδαιτυμόνες του Μεγάλου Δείπνου

«Έξελθε ταχέως εις τας πλατείας και τας ρύμας της πόλεως…»

14 Δεκεμβρίου 2024
Συνδαιτυμόνες του Μεγάλου Δείπνου

Το μήνυμα του ανθρώπου που «εποίησε δείπνον μέγα»

10 Δεκεμβρίου 2022
Η ιστορική Ιερά Μονή της Άνω Ξενιάς

«Εσύ πού ανήκεις;»

4 Απριλίου 2020
Συνδαιτυμόνες του Μεγάλου Δείπνου

Το κάλεσμα του Τριαδικού Θεού για μετοχή του ανθρωπίνου γένους στην Ουράνια Βασιλεία Του

15 Δεκεμβρίου 2018

Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΑΓΓΑΙΟΣ ΜΗΝ ΑΡΓΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΚΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΤΑΜΑΤΟΣ

13 Δεκεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ 16 Δεκεμβρίου 2001

13 Δεκεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ´ ΛΟΥΚΑ (14-12-2003)

13 Δεκεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ – 14 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2014

13 Δεκεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ 14 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2014 – ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΡΟΠΑΤΟΡΩΝ

13 Δεκεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ ́ ΛΟΥΚΑ (ΠΡΟΠΑΤΟΡΩΝ)

13 Δεκεμβρίου 2014

Το Άθλημα της Πίστεως (Κυριακή των Προπατόρων) γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστή

13 Δεκεμβρίου 2014

Κυριακή ΙΑ Λουκᾶ (τῶν Προπατόρων) π. Γεώργιος Ρ. Ζουμῆς

16 Νοεμβρίου 2023

Κυριακή ΙΑ. Λουκά ή των Αγ. Προπατόρων. Ομιλία Αγ. Γρηγορίου του Παλαμά

13 Δεκεμβρίου 2014

«Οι Κλητοί Και Οι Εκλεκτοί»

13 Δεκεμβρίου 2014
Next Post
Η  Λιτάνευση της  Εικόνας της Ζωοδόχου Πηγής στην Καλογραίζα

Η Λιτάνευση της Εικόνας της Ζωοδόχου Πηγής στην Καλογραίζα

Πολυαρχιερατικός Εσπερινός των Αγίων Ναουσαίων Νεομαρτύρων

Πολυαρχιερατικός Εσπερινός των Αγίων Ναουσαίων Νεομαρτύρων

Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία των Αγίων Ναουσαίων Νεομαρτύρων

Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία των Αγίων Ναουσαίων Νεομαρτύρων

Η έκπλυση της Αγίας Τραπέζης  του Ενοριακού Ναού Αναστάσεως του Κυρίου Βροντάδου

Η έκπλυση της Αγίας Τραπέζης του Ενοριακού Ναού Αναστάσεως του Κυρίου Βροντάδου

Ο  Εσπερινός του Αγίου Αποστόλου Θωμά στην Ι.Μ. Αιτωλίας

Ο Εσπερινός του Αγίου Αποστόλου Θωμά στην Ι.Μ. Αιτωλίας

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist