Η Υπεραγία Θεοτόκος εικονίζει την Εκκλησία και η Εκκλησία εικονίζει την Θεοτόκο.
Του Σταμάτη Μιχαλακόπουλου / Ι. Ν. Ευαγγελιστρίας
Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και κατάνυξη, εορτάσθηκε ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς. Την Παρασκευή 24 Μαρτίου, παραμονή της εορτής, τελέσθηκε ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός και η Δ’ Στάση των Χαιρετισμών, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ.
Ακολούθως, πραγματοποιήθηκε λιτάνευση της ιεράς εικόνος του Ευαγγελισμού καθώς και των Ιερών Λειψάνων των Αγίων Πατέρων της Όπτινα, που μεταφέρθηκαν στο Ναό από την Ιερά Μονή Σαγματά και θα παραμείνουν μέχρι τις 5 Απριλίου.
Κατά την διάρκεια της ακολουθίας, ο Σεβασμιώτατος χειροθέτησε σε αναγνώστη, το Νεκτάριο Λεούση, υιού του Πρωτοπρεσβυτέρου Ανδρέα Λεούση, εφημέριου του Ιερού Ναού.
Μετά το πέρας του Μεγάλου Εσπερινού, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, απηύθυνε ομιλία προς τους χιλιάδες πιστούς που συμμετείχαν και συνέρρεαν συνεχώς.
Και με αφορμή το γεγονός πως στο κέντρο της Εκκλησίας, βρίσκεται η Ιερά εικόνα της Υπεραγίας Θεοτόκου, σημείωσε πως είναι ενδεικτικό αυτό το εξαίρετο λειτουργικό γεγονός, που συμβαίνει κάθε Παρασκευή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Όπου θέτουμε στο κέντρο του Ναού την Εικόνα Της, η οποία κρατά πάντοτε στην αγκαλιά Της, τον ενσαρκωθέντα Θεόν Λόγον.
Και αυτό ακριβώς το γεγονός, υποδηλώνει, πνευματικά και υπαρξιακά, ότι όλη η Εκκλησία, όλο το σώμα των πιστών, ευρίσκεται γύρω από την Υπεραγία Θεοτόκο. Γιατί Εκείνη εικονίζει την Εκκλησία και η Εκκλησία εικονίζει την Θεοτόκο.
Και έχει ενωθεί οντολογικά η Υπεραγία Θεοτόκος με το σώμα της Εκκλησίας, συνέχισε. Αποβαίνει το κέντρο, πέριξ του οποίου συγκαλείται η σύμπασα ανθρωπότητα. Γι’ αυτό το λόγο, όλοι μας περιστρεφόμαστε πνευματικά, γύρω από το δικό Της πανάχραντο πρόσωπο.
«Το μέγα λοιπόν θαύμα, να έχουμε εν τω μέσω ημών την Υπεραγία Θεοτόκο, είναι ένα θαύμα που προκύπτει από το εορταζόμενο γεγονός, την έναρξη της σωτηρίας μας. Την σάρκωση εκ Πνεύματος Αγίου και Μαρίας της Παρθένου, του Θεού Λόγου. Την πρόσληψη της ανθρώπινης φύσης ολοκλήρου, με την ανθρώπινη ψυχή, την ανθρώπινη θέληση και την ανθρώπινη ενέργεια, από Εκείνον ο οποίος δημιούργησε τον άνθρωπο.
Και ο Οποίος από ευγένεια, συγκατάβαση, αγάπη και στοργή, ζήτησε την συνέργεια του ανθρώπου, σεβόμενος την ελευθερία του προσώπου, για να εισέλθει στην ιστορία και τον κόσμο. Για να γίνει Εκείνος η σωτηρία του κόσμου, δια της Υπεραγίας Θεοτόκου, που υπήρξε ο άμεσος συνεργός στο μεγάλο σχέδιο της θεία οικονομίας.»
Ο άυλος και άσαρκος Θεός Λόγος, τόνισε ο Σεβασμιώτατος, γίνεται ένσαρκος και προσλαμβάνει τον άνθρωπο και αναλαμβάνει την πεσμένη μας φύση για να μας χαρίσει τον τρόπο μιας καινούργιας δυναμικής υπάρξεως. Για να μας προσδώσει ένα υπέροχο παράδειγμα βίου, ώστε να αποβούμε κι εμείς, όπως Εκείνος, νικητές της ζωής.
Για να αποβάλλουμε επιτέλους την φθορά και τον θάνατο που μας κατέκλυσαν και μας έκλεισαν σιδηροδέσμιους, στις φυλακές του χωροχρόνου του κόσμου της φθοράς.
«Η Παναγία είναι μοναδική. Είναι ένα μοναδικό και ανεπανάληπτο πρόσωπο. Είναι το σπουδαιότερο, το αγιότερο, το ωραιότερο πρόσωπο, που μπόρεσε ποτέ να γεννήσει η ανθρώπινη οικογένεια. Και γι’ αυτό μέσα σε Αυτήν, εσκήνωσε όλος ο Πανάγιος Θεός, όλο το πλήρωμα της θεότητας σωματικά.
Αλλά την ίδια στιγμή, η Υπεραγία Θεοτόκος είναι μοναδική μεν, αλλά και πρότυπο δε. Αυτό σημαίνει ότι γίνεται για τον κάθε άνθρωπο, το υπέροχο εκείνο παράδειγμα, που προσκομίζει την ζωή και υπερβαίνει τις αντινομίες του κτιστού κόσμου.»
Είναι πρότυπο για τον κάθε άνθρωπο για να προσλάβει τις χάριτες και τις δωρεές και τις αρετές της Κεχαριτωμένης μορφής Της. Και να αποβεί ο κάθε άνθρωπος μέτοχος της ζωής, που Εκείνη γέννησε στον κόσμο.
Ο Ευαγγελισμός Της δεν ήταν κάτι απλό, ένα θαύμα που απλά Την συγκλόνισε. Ήταν και μια υπέρτατη θυσία, μια απόφαση ζωής και εμπιστοσύνης στο θέλημα του Θεού.
Γιατί, όπως σημείωσε ο Σεβασμιώτατος κλείνοντας την ομιλία του:
«Την εποχή Της, μία εγκυμοσύνη εκτός γάμου, σήμαινε θάνατο δια λιθοβολισμού. Πόση πίστη, εμπιστοσύνη, αγάπη, αφοσίωση, λατρεία είχε αυτή η υπέροχη κορασίδα των δεκαπέντε μόλις ετών, όταν δέχθηκε το άγγελμα της θείας ενσαρκώσεως.
Και πόση χάρη και ευλογία είχε, ώστε να έχει αποβεί Κεχαριτωμένη, πριν ακόμη συλλάβει τον Κύριο.»
Το Σάββατο 25 Μαρτίου, ημέρα της εορτής του Ευαγγελισμού, ο Σεβασμιώτατος χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και προεξήρχε της πανηγυρικής Θ. Λειτουργίας στον εορτάζοντα Ιερό Ναό.
Να υπενθυμίσουμε ότι εκτός από τα Ιερά Λείψανα των Αγίων Πατέρων της Όπτινα, στο Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς φιλοξενείται και θα παραμείνει επίσης μέχρι τις 2 Απριλίου, η Ιερά Εικόνα της «Παναγίας της Κοσμοσώτειρας», προστάτιδας της Θράκης και των απανταχού Θρακιωτών. Τα δύο ιερά σεβάσματα, μεταφέρθηκαν στο Ναό με αφορμή τις εορταστικές εκδηλώσεις «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ 2107».