• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Κυριακή, 13 Ιουλίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ποιος και γιατί έκτισε το καθολικό της Κοιμήσεως Θεοτόκου Δαφνίου;

6 Σεπτεμβρίου 2019
in Αφιερώματα, Προσκυνηματικός Τουρισμός
Ποιος και γιατί έκτισε το καθολικό της Κοιμήσεως Θεοτόκου Δαφνίου;
Share on FacebookShare on Twitter

Γράφει ο Σταύρος Γουλούλης Δρος Βυζαντινής Τέχνης

Στο Δελτίον της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας του 2019 (σελ.193-222) η κ. Μαρία Παναγιωτίδη, ομότιμος καθηγήτρια στο ΕΚΠ Αθηνών και πρόεδρος της ΧΑΕ, δημοσίευσε τη μελέτη «Αναζητώντας τον ιδρυτή της μονής Δαφνίου». Χαιρετίσθηκε, θα έλεγα, διθυραμβικά. Είναι ένα παλαιό ερώτημα των ιστορικών-αρχαιολόγων για το τόσο ποιοτικό μνημειακό σύνολο βυζαντινής τέχνης στη χώρα μας με τα ανεπανάληπτα «υπερ-αττικίζοντα» ψηφιδωτά που αποπνέουν Αρχαία Ελλάδα. Απαντούν άμεσα στο αν η αρχαία τέχνη αναγεννάται στον χριστιανικό-βυζαντινό κόσμο.

Η μονή Δαφνίου βρίσκεται πάνω στον πανάρχαιο δρόμο που ενώνει Αθήνα με Ελευσίνα, την Ιερά Οδό, όπου γινόταν πορεία πεζή των Αθηναίων από τον Κεραμεικό προς μύηση στο ιερό της Δήμητρας. Στο μέσον της απόστασης (π. 10ο χιλ.) κτίσθηκε γύρω στο 1100 το καθολικό της Θεοτόκου, ο Παρθενώνας της βυζαντινής Αθήνας, μίας μικρής πόλης εκείνη την περίοδο. Πλην όμως διατηρούσε κατάλοιπα των αρχαίων μνημείων και φαίνεται υπήρξε πολιτική βούληση να συναγωνισθεί, να συνεχίσει την Αρχαία Αθήνα.

Ποιος όμως το φιλοτέχνησε, δηλαδή πλήρωσε τη δαπάνη; Φαίνεται ως στοίχημα πολιτικό, προσωπικό, υποδηλώνοντας νέο προσανατολισμό στην τέχνη, μία υπό διαμόρφωση συνείδηση του κόσμου που το δημιούργησε.

Η κ. Μ. Παναγιωτίδη εστιάζει σε μία μορφή, τον Γρηγόριο Καματηρό, μέλος παλαιάς βυζαντινής οικογένειας, με κτήματα στην Αττική, εξ ων το γνωστό Καματερό. Ηκμασε μεταξύ 1090-1130. Μόνον επιστήμων με δεκαετίες σταδιοδρομίας μπορεί να πάρει επάνω του τέτοια πρόταση. Απαιτείται ειδίκευση στην τεχνοτροπία των αγιογραφιών, τομέα που κατέχει στον υπερθετικό βαθμό, εμπειρία στα μηνύματα που εκπέμπει ένα εικονογραφικό πρόγραμμα με το ιδεολογικό στίγμα του χορηγού, αλλά και ενδελεχή γνώση των ιστορικών πηγών και τεκμηρίων. Ο Καματηρός ήταν το ανώτατο στέλεχος επί των οικονομικών του Κράτους, ιδιαίτερα μορφωμένος, πλούσιος, και τότε οι «έχοντες» αναλάμβαναν τα δαπανηρά έργα τέχνης. Διετέλεσε πραίτωρ, εκπρόσωπος του αυτοκράτορα σε Αθήνα και Ν. Ελλάδα. Το καθολικό ανήκει στον ελλαδικό οκταγωνικό τύπο, δηλαδή με πιο ευρύ θόλο από ό,τι ο απλός σταυροειδής, στηριζόμενο σε οκτώ στηρίγματα. Ο αριθμός συμβολίζει την κοσμική αναγέννηση, έχοντας προέλευση αυτοκρατορική. Σε όλες τις ανακτορικές πόλεις (Κων/πολη, Θεσσαλονίκη, Ραβέννα, Ακυΐσγρανο/Ααχεν, κτλ) υπήρχαν οκταγωνικοί ναοί. Ο ευρύτερος τρούλος έδειχνε εναργέστερα την αγκάλη του ουρανού, του Θεού και του εκπροσώπου του, στους λαούς επί της γης.

Τέτοια καθολικά δεν βρίσκονται σε οποιονδήποτε δρόμο, σε ερημιές και εσχατιές της γης, σε απόκρημνα μέρη. Δεν κτίσθηκε πάνω σε κάποιον σημαντικό αρχαίο ναό [Δαφναίου Απόλλωνα, Δαφνείον, Δαφνί(ν)], για να τονίζει τη χριστιανική συνέχεια. Αυτό συνέβαινε κατά κόρον πιο πριν, στο τέλος του αρχαίου κόσμου. Ούτε βρίσκεται παράπλευρα σε οδό, σε απόμερο τόπο, συνδυάζοντας μοναστική ησυχία και πρόσβαση στις οδικές αρτηρίες, όπου δεν χρειαζόταν να γίνει τόσο μεγάλο έργο. Η τοπογραφία επιβάλλει, επομένως, τη δική της δυναμική, αποκαλύπτει έναν εκπρόσωπο του αυτοκράτορα που το έκτισε σε ειδικό, οριακό χώρο, ήταν το ίδιο ως εντειχισμένο μία στάση (σταθμός, mansio), μόλις το μάτι του ερχόμενου στην Αττική αντικρίζει την Ακρόπολη ή και αντίθετα την αποχαιρετά. Ο δρόμος αυτός (Θεσσαλονίκη-Πάτρα) συνέδεε την Κων/πολη με τη Δύση/Ρώμη μέσω Νοτίου Ελλάδας. Είναι λοιπόν ιερό ίδρυμα ανοικτών οριζόντων, όχι περίσκεψης.

Οι μορφές των ψηφιδωτών εικονίζονται με στάσεις και ενδύματα σαν τα αρχαία αγάλματα που ακόμη υπήρχαν στην Αθήνα. Ο φοβερός και τρομερός Παντοκράτωρ, ο «πλέον Δίας» παντοκράτορας της βυζαντινής τέχνης! Ασχετα τι λέγεται απλουστευτικά, οι μεσαιωνικοί άνθρωποι αγαπούσαν να βλέπουν αρχαία έργα τέχνης και οι καλλιτέχνες να τα μιμούνται. Τώρα η μίμηση φτάνει σε ένα απόγειο, στο ίδιο το κέντρο του αρχέτυπου ελλαδικού κλασικισμού. Ο καλαίσθητος αξιωματούχος θέλησε να ανανεώσει την αρχαία τέχνη στο λίκνο της, τόπο με την πιο φωτεινή ατμόσφαιρα, την πιο γλυκεία Φύση. Οσο κι αν είναι δεδομένο ότι υπήρχε ανάλογης τεχνοτροπίας πρόγραμμα π.χ. σε Κων/πολη, η επίδραση της αρχαίας αθηναϊκής τέχνης εδώ είναι απόλυτη. Οπως συμβαίνει και σήμερα, οι καλλιτέχνες ενίοτε σύχναζαν σε πόλεις που διέσωζαν αρχαία μνημεία και έργα τέχνης και τα μελετούσαν. Αθήνα, Ρώμη, Κων/πολη, Θεσσαλονίκη, υπήρξαν τέτοιες πόλεις-σχολεία τέχνης.

Από τα παραπάνω μπορούμε να εικάσουμε τι είχε στον νου του ο Γρηγόριος Καματηρός. Διαμόρφωσε στο Δαφνίον ένα ίδρυμα σαν σταθμό, όχι για να αφοσιωθούν στην καλογερική κάποιοι μοναχοί. Αισθητική απόλαυση τέτοιου επιπέδου τέχνη δεν είναι το προσήκον στη μοναστική παράδοση. Αλλωστε δεν εικονίζονται μοναχοί άγιοι. Θα ζούσαν κάποιοι που θα συνέδραμαν με τον τρόπο τους στην κλασική παιδεία στο λίκνο του ελληνικού πολιτισμού, την Αθήνα. Ηταν στρατευμένοι, οπότε εξηγείται γιατί δεν εικονίζονται και γυναίκες αγίες! Ο πλούτος της μονής ήταν μεγάλος, μπορούσε να συντηρεί την καλλιέργεια των γραμμάτων. Μετά το 1204 το ίδρυμα ενός οικονομολόγου δόθηκε σε Κιστερκιανούς, τάγμα Δυτικών μοναχών που εξασκούσαν τεχνολογία και εμπόριο! Θα ήταν κάτι σαν μία σχολή συν τοις άλλοις και για επισκέπτες και περιστασιακούς, εκείνους που ερχόμενοι από Ανατολή-Κων/πολη έως Σικελία-Κάτω Ιταλία, θα έβλεπαν από κοντά τις αρχαιότητες, θα σπούδαζαν σε αυτές, και θα αναπαρήγαν από τα πρωτότυπα τεκμήρια μεγάλης τέχνης έναν νέο βυζαντινό πολιτισμό, στην τεχνική και το ήθος. Θα τον μετέδιδαν παντού. Επομένως φαντάζει μνημείο-ατελιέ που σηματοδοτεί την ανάδυση της ελληνικής ταυτότητας των Βυζαντινών. Το ιδανικό αυτό πραγματοποίησαν έναν αιώνα αργότερα οι Λασκαρίδες αυτοκράτορες θεωρώντας τη Νίκαια Νέα Αθήνα.

Είναι λοιπόν το Δαφνί το όραμα ενός ανθρώπου πολύ πιο μπροστά από την εποχή του. Ισως ο ιδρυτής πίστευε ότι μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο, όχι ως ρομαντικός αλλά ως οικονομικός άνθρωπος, να του μεταδώσει νέα αισθητική, αναγεννώντας την αρχαία τέχνη στην κοιτίδα της, για είναι πρότυπο παντού μέσω των επισκεπτών, ανωνύμων και επωνύμων. Με λίγα λόγια να ορίσει μία Αναγέννηση!… Αιώνες πριν από την ευρωπαϊκή. Σε εποχή που το Βυζάντιο έχανε τα παλαιά εδάφη του, αυτός πρότεινε την ψυχή της Ελλάδας ως μέσον πνευματικής ακτινοβολίας του. Η τέχνη στην υπηρεσία των δρόμων, των μεταφορών, του εμπορίου, της οικονομίας, των ιδεών και βιωμάτων. Το μέλλον του Βυζαντίου. Ενα μοναστήρι με στρατευμένα στελέχη που δεν θα έσωζαν μόνον την ψυχή τους, αλλά και την ψυχή του κόσμου τους, θα άλλαζαν τη μοίρα του.

Ενα τέτοιο σύνολο σε κέντρο διερχομένων ερμηνεύεται από τα απώτερα σημεία που οδηγούν οι δρόμοι του, έχει αναφορά σε όλο τον βυζαντινό κόσμο, δεν περιορίζεται σε μία επισκοπή, όπου δεν γίνονταν τόσο δαπανηρά έργα. Ετσι αιτιολογείται η πολυτέλεια, το οικονομικό κόστος, από έναν αρμόδιο στα οικονομικά, ως επένδυση που θα έφερνε αργότερα αποτέλεσμα.

«Κιβωτό της Ορθοδοξίας»

Πρόσφατα Άρθρα

Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στην Εκκλησία των Σερρών – Χειροτονία Πρεσβυτέρου
Πνευματικές Διδαχές

Μοναδική η σχέση με τον Θεό

13 Ιουλίου 2025

Η ανάγκη να εκφράσει ο άνθρωπος τα συναισθήματά του είναι πανανθρώπινη και ξεκινάει από την δημιουργία του. Όταν στην Γένεση...

Read more
Νέος Αρχιμανδρίτης και Πνευματικός στην Μητρόπολη Δημητριάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Νέος Αρχιμανδρίτης και Πνευματικός στην Μητρόπολη Δημητριάδος

13 Ιουλίου 2025

Στην Ιερά Μονή Αγίου Σπυρίδωνος Προμυρίου χοροστάτησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, σήμερα 12/7, κατά τον Μέγα Πανηγυρικό Εσπερινό του εν Κερκύρα θαύματος...

Read more
Σήμερα… μόνο ένας π. Νεκτάριος Μουλατσιώτης γεμίζει τους Ναούς
Εκκλησία της Ελλάδος

Θέλεις να σωθείς; Τότε σώσε κάποιον

13 Ιουλίου 2025

Θέλεις να σωθείς; Τότε σώσε κάποιον. Πολλοί αναζητούν τη σωτηρία της ψυχής τους. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Υπάρχουν πολλοί...

Read more
ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΠΑΪΣΙΟΥ ΣΤΗ ΘΗΡΙΟΠΕΤΡΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΠΑΪΣΙΟΥ ΣΤΗ ΘΗΡΙΟΠΕΤΡΑ

13 Ιουλίου 2025

Το Σάββατο 12 Ιουλίου 2025, εορτή του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτου, τελέσθηκε Αρχιερατική Αγρυπνία στο πανηγυρίζον φερώνυμο παρεκκλήσιο της ενορίας...

Read more
Θυρανοίξια Παρεκλησίου απο τον Μητροπολίτη Καρυστίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Θυρανοίξια Παρεκλησίου απο τον Μητροπολίτη Καρυστίας

13 Ιουλίου 2025

Με ιδαίτερη λαμπρότητα επι τη ιερά μνήμη  του Οσίου και θεοφόρου πατρός ημών Παϊσίου του Αγιορείτου  στο φερώνυμο ιερό παρεκλήσι...

Read more
ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΡΡΟΗ ΚΛΗΡΟΥ ΚΑΙ ΛΑΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΣΙΟ ΠΑΪΣΙΟ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΡΩΣΣΟΥ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΡΡΟΗ ΚΛΗΡΟΥ ΚΑΙ ΛΑΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΣΙΟ ΠΑΪΣΙΟ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΡΩΣΣΟΥ

13 Ιουλίου 2025

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα εορτάσθηκε η μνήμη του οσίου Παϊσίου του Αγιορείτου, στο Ι. Προσκύνημα του οσίου Ιωάννου του Ρώσσου στο...

Read more
Τις κατασκηνώσεις της Χριστιανικής Εστίας Λάρισας επισκέφθηκε ο Μητρ. Ιερώνυμος
Εκκλησία της Ελλάδος

Τις κατασκηνώσεις της Χριστιανικής Εστίας Λάρισας επισκέφθηκε ο Μητρ. Ιερώνυμος

13 Ιουλίου 2025

Στις κατασκηνώσεις της Χριστιανικής Εστίας Λαρίσης, στο Στόμιο, μετέβη σήμερα, Παρασκευή 11 Ιουλίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ....

Read more
Πανηγυρικός Εορτασμός Παναγίας Τριχερούσας και Αγίου Παϊσίου στη Φοινικούντα
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγυρικός Εορτασμός Παναγίας Τριχερούσας και Αγίου Παϊσίου στη Φοινικούντα

12 Ιουλίου 2025

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και πνευματική κατάνυξη εορτάστηκε το πρωί του Σαββάτου 12 Ιουλίου 2025 η πανήγυρη της Παναγίας Τριχερούσας και...

Read more
Θυρανοίξια Παρεκκλησίου του Αγίου Νικολάου στο Πήλιο
Εκκλησία της Ελλάδος

Θυρανοίξια Παρεκκλησίου του Αγίου Νικολάου στο Πήλιο

12 Ιουλίου 2025

Τα Θυρανοίξια του ιστορικού Ιερού Ναού του Αγίου Νικολάου Χορευτού Πηλίου, τέλεσε χθες 11/7, ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος,...

Read more
Ο εορτασμός των Αγίων Σοφρωνίου και Παϊσίου στην Ναύπακτο
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο εορτασμός των Αγίων Σοφρωνίου και Παϊσίου στην Ναύπακτο

12 Ιουλίου 2025

Τό διήμερο 11 καί 12 Ἰουλίου ἑορτάζουν οἱ νεοφανεῖς μεγάλοι ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας Σωφρόνιος ὁ Ἀθωνίτης καί Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης....

Read more
Τα Γιαννιτσά τίμησαν την μνήμη του Αγίου Παϊσίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Τα Γιαννιτσά τίμησαν την μνήμη του Αγίου Παϊσίου

12 Ιουλίου 2025

Το Σάββατο 12 Ιουλίου 2025, εορτή του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτου, τελέσθηκε Αρχιερατικός Εσπερινός στο προαύλιο του πανηγυρίζοντος φερωνύμου παρεκκλησίου...

Read more
Αγρυπνία προς τιμήν του Αγίου Παϊσίου στην Χίο
Εκκλησία της Ελλάδος

Αγρυπνία προς τιμήν του Αγίου Παϊσίου στην Χίο

12 Ιουλίου 2025

Μετά πάσης εκκλησιαστικής λαμπρότητος εορτάστηκε και εφέτος η μνήμη του Οσίου Πατρός ημών Παϊσίου του Αγιορείτου, του διορατικού (+1994), εις...

Read more
Εγκαινιάστηκε «Ο ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΣ» στον Άγιο Παΐσιο Μακρακώμης
Εκκλησία της Ελλάδος

Εγκαινιάστηκε «Ο ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΣ» στον Άγιο Παΐσιο Μακρακώμης

12 Ιουλίου 2025

Ημέρα περισσής ευλογίας και χαράς για την τοπική Εκκλησία της Φθιώτιδος η ετήσιος μνήμη του λαοφιλούς Αγίου της εποχής μας,...

Read more
Λαοθάλασσα πιστών στον Άγιο Παΐσιο στην Μακρακώμη
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαοθάλασσα πιστών στον Άγιο Παΐσιο στην Μακρακώμη

12 Ιουλίου 2025

Κορυφώνεται η «Εβδομάδα Προσευχής» στην Ιερά Μητρόπολη Φθιώτιδος με αφορμή την ετήσιο μνήμη του Οσίου Πατρός Ημών Παϊσίου του Αγιορείτου...

Read more
Εσπερινός Παναγίας Τριχερούσας και Χειροθεσία Αναγνώστου στη Φοινικούντα Μεσσηνίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Εσπερινός Παναγίας Τριχερούσας και Χειροθεσία Αναγνώστου στη Φοινικούντα Μεσσηνίας

12 Ιουλίου 2025

Το απόγευμα της Παρασκευής 11 Ιουλίου 2025, τελέστηκε με λαμπρότητα και ιεροπρέπεια ο πανηγυρικός Εσπερινός προς τιμήν της Παναγίας της...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»
Κηρύγματα

Οι προβατόσχημοι λύκοι

31 Μαΐου 2025

Ἀποστολικὸ Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς 9 Ἰουνίου 2019, τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου (Κυρ. ζ΄ Πράξεων: Πράξ. κ΄ 16-18, 28-36)...

«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

Οι Άγιοι 318 Θεοφόροι Πατέρες της Α΄ εν Νικαία Οικουμενικής Συνόδου

31 Μαΐου 2025
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

Το μήνυμα της Κυριακής των 318 Θεοφόρων Πατέρων

31 Μαΐου 2025
Με την έναρξη της νέας χρονιάς, ας έχουμε υπόψη μας 4 απλά πράγματα

Ἡ Ἀρχιερατικὴ Προσευχὴ

31 Μαΐου 2025
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

«Προσέχετε τους αιρετικούς»

31 Μαΐου 2025
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

Κυριακή των Αγίων Πατέρων

27 Μαΐου 2023
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

Κυριακή των 318 Θεοφόρων Πατέρων

4 Ιουνίου 2022
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

«Ἐφανέρωσά σου τὸ ὄνομα τοῖς ἀνθρώποις» (Ἰωάν. 17,6)

30 Μαΐου 2020
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

8 Ιουνίου 2019
Next Post
Το μάλωμα και ο έπαινος του παιδιού

«Ο Όσιος Παΐσιος λέει»:

Η Διαχείριση της λαϊκής παράδοσης στη σύγχρονη ελληνική Θράκη

Η Διαχείριση της λαϊκής παράδοσης στη σύγχρονη ελληνική Θράκη

Η τιμή της Παναγίας μας και η Ακολουθία των Εγκωμίων της!

Η τιμή της Παναγίας μας και η Ακολουθία των Εγκωμίων της!

Γραφείο του Αγ. Όρους στην Αθήνα;

Δεν θα τελεσθή τον Δεκαπενταύγουστο Θ. Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά

Οι Τούρκοι διεκδικούν κειμήλια της Σουμελά

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist