«Ιησούν τον Ναζωραίον ο Θεός ανέστησε, ελευθερώσας από τα δεσμά του θανάτου γιατί ήταν αδύνατο να τον κρατήσει ο θάνατος»
Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού Δανιήλ
Πανηγυρίζουμε οι πιστοί εορτάζοντες χαρμόσυνα την ένδοξη ανάσταση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού που πέθανε εκουσίως θυσιάζοντας την ζωή Του στον σταυρό επί του Γολγοθά για μας και τη σωτηρίας μας.
- Με την ανάστασή Του ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός επέτυχε την σωτηρία ολοκλήρου του ανθρωπίνου γένους από του Αδάμ και μέχρι της συντελείας των αιώνων.
Ο απόστολος Παύλος θέτει τις προϋποθέσεις με τις οποίες ο κάθε άνθρωπος δύναται να σωθεί: α΄. Πίστη και β΄. Ομολογία.
α΄. Να πιστέψει ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο Κύριος και Θεός και ότι αναστήθηκε από τους νεκρούς.
β΄. Αυτή την πίστη να την ομολογεί κατά την διάρκεια της ζωής του.
Συγκεκριμένα γράφει: «Αν ομολογήσεις με το στόμα σου πως ο Ιησούς είναι ο Κύριος και πιστέψεις με την καρδιά σου πως ο Θεός τον ανάστησε από τους νεκρούς, θα βρεις την σωτηρία. Πραγματικά όποιος πιστεύει με την καρδιά του οδηγείται στην δικαίωση κι όποιος ομολογεί με το στόμα οδηγείται στην σωτηρία» (Προς Ρωμαίους ι΄, 9-10).
Για να συμμετάσχουμε στην πανήγυρη της Αναστάσεως απαιτείται να απαντήσουμε ότι Πιστεύουμε και να Ομολογούμε όπως μας καλεί η Εκκλησία μας:
«Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι
προσκυνήσωμεν άγιον Κύριον Ιησούν τον μόνον αναμάρτητον».
* * * * *
- Με την ανάστασή Του ο Κύριος Ιησούς Χριστός νίκησε τον θάνατο αφού αν και πέθανε ως γνήσιος και αυθεντικός δηλαδή πραγματικός άνθρωπος, εν τούτοις ούτε η ψυχή Του εγκαταλείφθηκε στον Αδη χωρισμένη από τον Θεό, ούτε το σώμα Του διαλύθηκε και φθάρηκε στον τάφο, όπως διεκήρυξε ο απόστολος Παύλος από το υπερώο της Πεντηκοστής:
«Ιησούν τον Ναζωραίον ο Θεός ανέστησε, ελευθερώσας από τα δεσμά του θανάτου γιατί ήταν αδύνατο να τον κρατήσει ο θάνατος» (Πράξεων β΄, 24).
Ετσι ο Ιησούς Χριστός έγινε αρχή της νέας ανθρωπότητος που ελευθερώθηκε από τον θάνατο, ο πρωτοαναστημένος από τους νεκρούς ώστε να γίνει σ’ όλα Εκείνος πρώτος (Προς Κολοσσαείς α΄, 18).
Οσο κι αν ο θάνατος ως λέων ωρυόμενος ζητεί να καταπιεί την ζωή (Α΄ Πέτρου ε΄, 8) δεν θα το επιτύχει. Θα θριαμβεύσει ο αναστημένος Κύριος Ιησούς. Ο απόστολος Παύλος αυτό τον θρίαμβο του Κυρίου Ιησού Χριστού κατά του θανάτου, πανηγυρίζει με τους λόγους του προφήτου Ησαΐου «ο θάνατος αφανίσθηκε· η νίκη είναι πλήρης» (Προς Κορινθίους Α΄, ιε΄, 54).
* * * * *
- Η ανάσταση του Κυρίου Ιησού Χριστού μας βεβαιώνει για την κοινή ανάσταση ολοκλήρου του ανθρωπίνου γένους και για την δική μας προσωπική, διαλύοντας τον φόβο του θανάτου. Για τους ανθρώπους ο Ιησούς Χριστός έγινε και άνθρωπος για να καταργήσει με τον θάνατό Του αυτόν που εξουσίαζε τον θάνατο, δηλαδή τον διάβολο. Μ’ αυτό τον τρόπο απελευθέρωσε όσους ο φόβος του θανάτου τούς είχε καταδικάσει να είναι δούλοι σ’ όλη τους τη ζωή (Προς Εβραίους β΄, 14-15).
* * * * *
- Ο ευαγγελιστής Ιωάννης προλέγει την τελευταία πράξη και την τελική καθοριστική νίκη της Ζωής και της Αθανασίας, λέγοντας ότι «και ο θάνατος και ο Αδης εβλήθησαν εις την λίμνη της φωτιάς και όποιος δεν βρέθηκε γραμμένος στο βιβλίο της ζωής ρίχτηκε κι αυτός στην λίμνη της φωτιάς» (Αποκαλύψεως κ΄, 14-15).
Γι’ αυτό όταν βαπτίζεται ο άνθρωπος, η Εκκλησία εύχεται γι’ αυτόν προς τον Κύριον της Ζωής: «γράψον αυτόν εν βίβλω ζωής».
Η πίστη στον αναστημένο Κύριο Ιησού Χριστό και την Εκκλησία, μας χαρίζει την ζωή και την αθανασία.
Με αναστάσιμες ευχές