• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Τρίτη, 2 Δεκεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ο Θυμός, η οργή και η θεραπεία τους

5 Μαρτίου 2016
in Πνευματικές Διδαχές
Ο Θυμός, η οργή και η θεραπεία τους
Share on FacebookShare on Twitter

1. Όπως οι ιατρικές οδηγίες και συμβουλές είναι πολύ ωφέλιμες, όταν είναι εύστοχες και εφαρμόζονται με βάση την ιατρική επιστήμη και εμπειρία, το ίδιο γίνεται και με τις πνευματικές παραινέσεις. Μετά την έμπρακτη εφαρμογή τους, αποδεικνύεται σοφία τους και η ωφέλειά τους για τη διόρθωση και τελείωση όσων τις ακούνε και τις αποδέχονται. Ακούμε λοιπόν τις Παροιμίες να μας λένε κατηγορηματικά ότι «η οργή συντελεί στο να απολεσθούν και οι φρόνιμοι»2. Και τον Απόστολο να μας προτρέπει και να μας λέει: «Η οργή και ο θυμός, οι φωνές και οι κατηγόριες, ας είναι μακριά από σας, μαζί με κάθε είδους κακία»3. Και τον Κύριο να μας τονίζει ότι «ο καθένας που οργίζεται ενάντια στον αδελφό του, θα δώσει λόγο γι’ αυτό την ώρα της Κρίσεως»4 Ωστόσο, κάποια φορά, είχαμε και εμείς μια εμπειρία του πάθους της οργής. Δεν είχε λάβει βέβαια χώρα μέσα μας το πάθος αλλά το είδαμε να συμβαίνει στο χώρο μας και να έχει τη μορφή μιας απροσδόκητης καταιγίδας. Και τότε εννοήσαμε τη δύναμη και το βάθος των προηγούμενων θείων εντολών και παραγγελμάτων. Δώσαμε, φυσικά, τόπο στην οργή, όπως δίνουμε διέξοδο σε ορμητικό ρεύμα, και μέσα στην ησυχία συνειδητοποιήσαμε πλήρως τη φοβερή ταραχή αυτών των ανθρώπων που κατέχονται από το πάθος της οργής. Έτσι γνωρίσαμε στην πράξη τη σημασία και το εύστοχο του λόγου που λέει: «Ο άνθρωπος ο θυμώδης δεν είναι σεβαστός και έχει αποκρουστική συμπεριφορά και εμφάνιση»5. Πράγματι, από τη στιγμή που το πάθος αυτό θα διώξει το λογικό και θα εξουσιάσει την ψυχή, αποθηριώνει εντελώς τον άνθρωπο και δεν του επιτρέπει να είναι ούτε καν άνθρωπος, αφού βέβαια πλέον του λείπει και η λογική. Διότι ό,τι πράγμα είναι το δηλητήριο στα φαρμακερά φίδια, το ίδιο πράγμα είναι και ο θυμός σ’ αυτούς που εξοργίζονται. Σαν τα σκυλιά λυσσούν, σαν τους σκορπιούς επιτίθενται, σαν τα φίδια δαγκώνουν.Και η Γραφή ακόμη συνηθίζει, αυτούς πού διακατέχονται από αυτό το πάθος, να τους αποκαλεί με τα ονόματα των θηρίων εκείνων, με τα οποία έχουν εξομοιωθεί, λόγω της ενέργειας του πάθους. Δηλαδή τους ονομάζει «ύπουλα σκυλιά»6, φίδια, «γεννήματα εχιδνών»7 και άλλα παρόμοια. Διότι αυτοί που είναι έτοιμοι να αφανίσουν ο ένας τον άλλον και να βλάψουν τους συνανθρώπους τους, εύκολα θα μπορούσαν να συναριθμηθούν ανάμεσα στα θηρία και στα φαρμακερά ζώα, στα όποια εκ φύσεως ενυπάρχει αδιάλλακτο μίσος εναντίον των ανθρώπων. Ο θυμός κάνει τις γλώσσες αχαλίνωτες και τα στόματα απύλωτα. Τα ασυγκράτητα χέρια, οι βρισιές, οι κοροϊδίες, οι κακολογίες, οι πληγές και άλλα αναρίθμητα κακά, όλα είναι γεννήματα τις οργής και του θυμού. Πράγματι, λόγω του θυμού και ξίφη ακονίζονται και δολοφονίες τολμώνται. Τα αδέλφια δεν θέλουν να ξέρουν το ένα το άλλο και οι γονείς και τα παιδιά ξεχνούν τη βαθιά τους συγγένεια. Κι αυτό, διότι, πρώτα- πρώτα, όσοι οργίζονται δεν αναγνωρίζουν τους εαυτούς τους και έπειτα όλοι»; τους συγγενείς και φίλους τους. Και όπως οι χείμαρροι, πού χύνονται στα διάφορα κοιλώματα, παρασύρουν σ ό,τι βρεθεί μπροστά τους, έτσι και ηορμή όσων θυμώνουν και οργίζονται, είναι βίαιη και ασυγκράτητη και παρασύρει τους πάντες και τα πάντα με τον ίδιο τρόπο. Οι οργισμένοι δεν σέβονται τα γηρατειά. Δεν σέβονται τους ενάρετους, τους συγγενείς και οικείους τους, αυτούς που προηγουμένως, τους είχαν ευεργετήσει, ούτε τίποτε άλλο απ’ όσα τιμούν και σέβονται οι άνθρωποι. Ο θυμός είναι στιγμιαία τρέλα! Και όσοι κυριεύονται απ’ αυτόν, πολλές φορές ρίχνονται σε ολοφάνερα κακά, γιατί παραμελούν τον εαυτό τους με τη σπουδή που τους διακατέχει να εκδικηθούν! Δηλαδή συνέχεια τους κεντάει ο νους τους και τους θυμίζει όσους τους αδίκησαν και τους λύπησαν και, σαν να διακατέχονται από οίστρο, βράζει μέσα τους και κοχλάζει ο θυμός και δεν ησυχάζουν παρά μόνο αν ανταποδώσουν το κακό σ’ αυτούς που τους εξόργισαν. Αν βέβαια δεν το λάβουν πρώτα οι ίδιοι, όπως συμβαίνει πολλές φορές, και με τα πράγματα πού χτυπιούνται μεταξύ τους και θρυμματίζονται βιαία. Συνήθως παθαίνουν μεγαλύτερη ζημία και θρυμματίζονται τα πράγματα που πέφτουν πάνω στα άλλα, παρά εκείνα που δέχονται βίαιο κτύπημα.

2. Ποιος θα μπορούσε, στ’ αλήθεια, να περιγράψει το πάθος αυτό; Πώς δηλαδή αυτοί που είναι επιρρεπείς προς το θυμό, ο οποίος ανάβει με τιποτένια πρόφαση, φωνάζουν και αγριεύουν και ορμούν πιο αγρία και πιο επιθετικά και από τα πιο δηλητηριώδη θηρία! Και δεν σταματούν παρά μόνο όταν ξεθυμάνει η φλεγμονή της ψυχής τους! Και όπως σκάει η σαπουνόφουσκα, ξεσπάει η οργή τους και δημιουργούν μεγάλο και αθεράπευτο κακό. Διότι ούτε το σπαθί, ούτε ηφωτιά, ούτε κανένα άλλο φόβητρο είναι ικανό να συγκρατήσει την ψυχή που έχει γίνει σαν μανιακή από την οργή. Και θα έλεγα ότι δεν είναι περισσότερο μανιακή η ψυχή των δαιμονισμένων, από τους οποίους σε τίποτε δεν διαφέρουν, ούτε στη συμπεριφορά ούτε στην εσωτερική κατάσταση όσοι οργίζονται.
Γι’ αυτό, λόγω του ότι διψούν για εκδίκηση, βράζει μέσα στην καρδιά τους το αίμα, σαν να κοχλάζει και να βράζει από την πυρά φοβερής φωτιάς. Και όταν βγει στην επιφάνεια όλο αυτό το κακό, αλλάζει και η όψη του οργισμένου. Ο θυμός μεταβάλλει σαν θεατρική προσωπίδα τη συνηθισμένη και γνώριμη σε όλους μορφή του. Δηλαδή τα μάτια του, που μας είναι γνωστά και οικεία, γίνονται αγνώριστα. Το βλέμμα του γίνεται σκληρό, παράφορο και ξαναμμένο. Ο οργισμένος ακονίζει τα δόντια του όπως τ’ ακονίζουν οι χοίροι, όταν παλεύουν μεταξύ τους. Το πρόσωπό του φουσκώνει και μελανιάζει. Ολόκληρο το σώμα του παραμορφώνεται. Οι φλέβες του είναι έτοιμες να διαρραγούν και η ψυχή του, από την εσωτερική ταραχή, συγκλονίζεται. Η φωνή του γίνεται σκληρή και αγρία. Τα λόγια του άναρθρα, ασυνάρτητα, άτακτα, απρόσεκτα, χωρίς σειρά και ειρμό. Και όταν μάλιστα αποκορυφωθεί η οργή και φθάσει σε βαθμό ανεξέλεγκτο, σαν τη φλόγα που φουντώνει όταν της ρίχνεις καύσιμη ύλη, τότε προπαντός, μπορεί να αντικρίσει κάνεις θέαμα που ούτε με λόγια ούτε με έργα παριστάνεται. Βλέπεις να σηκώνονται χέρια εναντίον του συνανθρώπου και να τον χτυπούν σε όλα τα μέλη του σώματός του. Πόδια να κλωτσούν σπλάγχνα και στα πιο ευαίσθητα σημεία. Και το καθετί που βρίσκεται μπροστά στον οργισμένο να γίνεται όπλο που εξυπηρετεί τη μανία του. Αν τώρα τύχει να κυριευθεί και ο αντίπαλος από το ίδιο πάθος, δηλαδή από παρόμοια οργή και μανία και συγκρουσθούν μεταξύ τους, τότε κάνουν τέτοια πράγματα και παθαίνουν τέτοιες συμφορές, όσες παθαίνουν συνήθως όσοι έχουν στρατηγό έναν τέτοιο δαίμονα. Πολλές φορές δηλαδή αυτοί που μάχονται οργισμένοι ο ένας εναντίον του άλλου, αποκομίζουν, σαν βραβεία της οργής τους, σωματικές αναπηρίες, ακόμη και θανάτους. Έκανε κάποιος την αρχή της χειροδικίας και ο άλλος αμύνθηκε. Ξανακτύπησε ο πρώτος και ο άλλος δεν υποχωρεί. Τότε το σώμα καταξεσχίζεται από τα χτυπήματα, αλλά ο θυμός κάνει ανεπαίσθητο ακόμη και το αίσθημα του πόνου. Γι’ αυτό δεν σταματούν με τίποτα, επειδή έχουν καταληφθεί από το αίσθημα της μανίας και ολόκληρη η ψυχή τους έχει κυριευθεί από την εκδικητικότητα εναντίον εκείνου που τους ερέθισε ήτους πλήγωσε.

3. Μη θεραπεύετε όμως το κακό με το κακό και μην προσπαθείτε να ξεπεράσετε ο ένας τον άλλον στην κακία. Διότι στον ανταγωνισμό της κακίας, χειρότερος είναι ο νικητής, γιατί αποχωρεί από τον αγώνα, αποκομίζοντας το μεγαλύτερο μέρος της αμαρτίας. Να μη γίνεις λοιπόν ένας απ’ αυτούς που ρίχνουν τα χρήματά τους σε έρανο που έχει κακό σκοπό. Ούτε πάλι να γίνεις ο πιο πρόθυμος εξοφλητής ενός ύποπτου δάνειου. Οργίστηκε και σε έβρισε κάποιος και έγινε έξω φρενών; Σταμάτησε το κακό με τη σιωπή. Αντιμετώπισε την οργή, του μέσα στην καρδιά σου σαν ένα ρεύμα που διέρχεται. Να μη μιμείσαι τους ανέμους που με το αντιφύσημα διώχνουν ό,τι τους έρχεται. Να μη, γίνει δάσκαλός σου ο εχθρός, ούτε να ζηλέψεις αυτό που μισείς. Ούτε πάλι να γίνεις σαν ένας καθρέφτης όπου θα καθρεφτίζεται ο οργίλος, με το να αντανακλάς τη συμπεριφορά και τη μορφή, τη δική του επάνω σου. Εκείνος είναι φουντωμένος και κατακόκκινος. Εσύ όμως δεν πρέπει να κοκκινίσεις και να ανάψεις. Έχει μάτια φωτιά εκείνος. Τα δικά σου, πες μου, είναι γαλήνια; Ηφωνή του είναι άγρια, η δική, σου είναι ήπια; Άλλά ούτε ο αντίλαλος στις ερημιές δεν αντανακλά έτσι ολοκάθαρος και δεν επιστέφει τόσο όμοιος, όπως ξαναγυρίζουν οι βρισιές στον υβριστή. Ήκαλύτερα, ο αντίλαλος συνήθως είναι ο ίδιος, η βρισιά όμως και η λοιδορία επανέρχεται με προσθήκη, επηυξημένη. Και τί λέει ο ένας στον άλλον όταν βρίζονται μεταξύ τους; Ο ένας λέει: Τιποτένιε, που κατάγεσαι από τιποτένιους! Και ο άλλος λέει: Δούλε, δούλων! Ο πρώτος ζητιάνε! Ο δεύτερος αλήτη! Ο ένας αγράμματε! Εκείνος τρελέ! Και έτσι πάει λέγοντας μέχρι να εξαντλήσουν όλο το υβρεολόγιο, όπως εξαντλούνται τα βέλη στη φαρέτρα. Και έπειτα, μετά τις ατέλειωτες βρισιές, πιάνονται στα χέρια. Διότι ο θυμός προκαλεί διαμάχη και η διαμάχη γεννάει βρισιές και οι βρισιές χτυπήματα και τα χτυπήματα τραύματα και από τα τραύματα πολλές φορές προέρχονται και θάνατοι! Ας συγκρατήσουμε το θυμό από την αρχή. Αυτό σημαίνει να ξεριζώσουμε με κάθε τρόπο την οργή από τις ψυχές μας. Διότι έτσι θα μπορέσουμε και πάρα πολλά πάθη, που απορρέουν από το θυμό, να τα αποκόψουμε από τη ρίζα, μαζί με τον ίδιο το θυμό. Σε έβρισε κάποιος; Εσύ πες καλό λόγο. Σε κτύπησε; Εσύ να υπομείνεις. Σε φτύνει και σε θεωρεί σκουπίδι; Εσύ σκέψου ποιος είσαι, ότι «προήλθες από το χώμα και στο χώμα πάλι θα διαλυθείς»8. Διότι αυτός που θα συγκρατήσει τον εαυτό του από την αρχή με αυτά τα βιώματα και μ’ αυτά τα λόγια, κάθε ατίμωση που θα του κάνουν, θα τη βρει μικρότερη από την πραγματικότητα. Μ’ αυτό τον τρόπο, και τον εχθρό θα τον αφοπλίσει και συ θα φανείς ότι είσαι άτρωτος από τις ύβρεις. Προπάντων όμως θα προμηθεύσεις στον εαυτό σου το στεφάνι της υπομονής. Με αυτή, την αντιμετώπιση, θα καταστήσεις τη μανία του άλλου αφορμή για να φιλοσοφήσεις και να ασκηθείς. Αν λοιπόν μου δώσεις την εμπιστοσύνη σου και με ακούσεις, θα φανείς ανώτερος από τις ύβρεις. Σε έβρισε ο άλλος και σε είπε άσημο, αφανή και τιποτένιο; Εσύ να δεχθείς, όχι μόνο αυτό, αλλά να ονομάσεις τον εαυτό σου «χώμα και στάκτη»9. Διότι εσύ δεν είσαι ανώτερος από τον Πατέρα μας τον Αβραάμ, ο οποίος απέδιδε στον εαυτό του αυτούς τους χαρακτηρισμούς. Σε είπε αγράμματο και φτωχό και μηδαμινό; Εσύ να ονομάσεις τον εαυτό σου σκουλήκι που προήλθε από την κοπριά, αναφέροντας τα λόγια του Δαβίδ10. Σ’ αυτά όλα πρόσθεσε και το καλό παράδειγμα του Μωυσή. Εκείνος, όταν τον έβρισαν ο Ααρών και η Μαριάμ, δεν παραπονέθηκε στον Θεό, αλλά προσευχήθηκε γι’ αυτούς11. Θέλεις να είσαι μαθητής, των ανδρών εκείνων που υπήρξαν θεοφιλείς και μακάριοι ήεκείνων που υπερίσχυσε μέσα τους το πονηρό πνεύμα; Όταν μέσα σου κινηθεί ο πειρασμός του να θέλεις να βρίσεις κάποιον, να ξέρεις ότι μπαίνεις σε δοκιμασία και πρέπει να επιλέξεις ποιο από τα δύο θα προτιμήσεις. Θα προσφύγεις στον Θεό μακροθυμώντας ήθα αφήσεις την οργή να σε κυριέψει και να γίνεις ένα με τον διάβολο; Βοήθησε το λογισμό σου να διαλέξει την καλή μερίδα. Γιατί, αν διαλέξεις την πραότητα, θα ωφεληθείς, διαφορετικά, πράγμα χειρότερο, θα αμυνθείς με την υπεροψία. Αλλά υπάρχει κάτι πιο οδυνηρό για τον εχθρό, από το να βλέπει τον αντίπαλό του να είναι ανώτερο; από τις ύβρεις; Να σταθείς στο επίπεδό σου και να μην κατεβείς στο επίπεδο εκείνων που σε βρίζουν. Άφησε αυτόν που θέλει να σε υποβιβάσει να γαβγίζει εναντίον σου, χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Ας φωνάξει και ας καταξεσχίζει τον εαυτό του. Διότι, όπως αυτός που κτυπά εκείνον που δεν αισθάνεται τον πόνο, αυτοτιμωρείται -αφού ούτε τον εχθρό χτύπησε ούτε το θυμό του καταπράυνε- έτσι και αυτός που βρίζει αυτόν που δεν ανταποδίδει βρισιές, δεν μπορεί να κατασιγάσει το πάθος του. Αντίθετα, όπως είπα, εξοργίζεται περισσότερο. Και απ’ όσους είναι παρόντες και παρακολουθούν τα δρώμενα, πώς θα θεωρηθεί ο ένας και πώς θα ονομασθεί ο άλλος; Εκείνος θα ονομασθεί υβριστής, ενώ εσύ μεγαλόψυχος και καρτερικός. Εκείνος οργίλος και επικίνδυνος, ενώ εσύ μακρόθυμος και πράος. Αυτός θα μετανοήσει για όσα είπε, ενώ εσύ ουδέποτε θα μεταμεληθείς για την αρετή που επέδειξες.

4. Άλλά τί χρειάζεται να λέω πολλά; Στον οργίλο απέκλεισε τη Βασιλεία των Ουρανών ηλοιδορία. Διότι «οι λoίδoρoι και οι υβριστές δεν θα κληρονομήσουν τη Βασιλεία του Θεού»12. Σε σένα όμως ησιωπή έχει ετοιμάσει τη Βασιλεία του Θεού. Διότι «αυτός που θα υπομείνει ως το τέλος, αυτός θα σωθεί13. Όταν όμως αμύνεσαι και ανταποδίδεις τα ίσα στον υβριστή σου, τότε τί ζητάς το λόγο; Επειδή τάχα έκανε εκείνος πρώτος την αρχή του παροξυσμού; Και νομίζεις ότι γι’ αυτό θα συγχωρεθείς; Αλλά ούτε και ο ανήθικος, αν μεταθέσει την ευθύνη στην πόρνη, ότι δήθεν τον ερέθισε αυτή, προς την αμαρτία, θα αξιωθεί να κατακριθεί λιγότερο. Ούτε στεφάνια δίνονται χωρίς ανταγωνιστές, ούτε νεκροί υπάρχουν χωρίς αντιπάλους. Άσου τον Δαβίδ που λέει: «Ενώ ο ασεβής εξοπλίστηκε εναντίον μου, δεν θύμωσα ούτε υπεράσπισα τον εαυτό μου», αλλά «σαν κωφάλαλος και ταπεινώθηκα και σιώπησα»14. Εσύ όμως εξοργίζεσαι για τη λοιδορία και από την άλλη μεριά τη, μιμείσαι σαν να είναι αρετή. Να λοιπόν, που έπαθες αυτά που κατηγορείς! Ήμήπως το ξένο κακό το εξετάζεις λεπτομερώς, ενώ το δικό σου το αισχρό, δεν το βλέπεις πουθενά; Είναι οι βρισιές πράγμα πονηρό και δαιμονικό; Απόφυγε εσύ να το μιμηθείς. Διότι το ότι ο άλλος έκανε την αρχή, δεν είναι αρκετό για να συγχωρεθείς εσύ. Μάλλον πολύ δικαιότερο είναι, όπως εγώ πιστεύω, να επιβαρύνεις τη θέση σου περισσότερο. Διότι αυτός δεν είχε παράδειγμα που να τον σωφρονίζει, ενώ εσύ είδες τον αντίπαλό σου να οργίζεται και να ασχημονεί, και δεν φυλάχτηκες ούτε πρόσεξες να μην του μοιάσεις. Άλλά αγανακτείς και δυσφορείς και οργίζεσαι εναντίον του και έτσι γίνεται το πάθος σου δικαιολογία γι’ αυτόν, ο οποίος απλώς σε πρόλαβε και οργίστηκε πρώτος! Δηλαδή με αυτά που κάνεις τον απαλλάσσεις από την ευθύνη, ενώ τον εαυτό σου τον καταδικάζεις. Διότι, αν ο θυμός είναι κάτι το κακό, γιατί δεν το αποφεύγεις αυτό το κακό; Αν πάλι είναι άξιο συγνώμης, γιατί δυσφορείς με αυτόν που θυμώνει και δεν τον συγχωρείς; Ώστε λοιπόν το ότι ήλθες δεύτερος στην ανταπόδοση του κακού, σε τίποτε δεν θα σε ωφελήσει. Αφού και στους αγώνες, όπου απονέμονται στεφάνια, δεν στεφανώνεται αυτός που άρχισε τα αγωνίσματα, αλλά αυτός που νικά. Έτσι λοιπόν και κατακρίνεται, όχι μόνο αυτός που έκανε την αρχή του κακού, αλλά και αυτός που ακολούθησε εκείνον που άνοιξε το δρόμο του κακού στην αμαρτία. Αν αυτός που σε βρίζει σε αποκαλέσει «φτωχό», αν λέει την αλήθεια, να το παραδεχθείς. Αν πάλι λέει ψέματα, γιατί ενοχλείσαι από το λόγο του; Ούτε να αποχαυνώνεσαι και να παραλύεις πνευματικά από τους επαίνους, ούτε πάλι να εξαγριώνεσαι από τις βρισιές που δεν αγγίζουν τη δική σου πραγματικότητα. Δεν βλέπεις τα βέλη, πώς εκ φύσεως εξοβελίζονται όταν πέφτουν πάνω σε στερεά και σκληρά αντικείμενα, ενώ στα απαλά και τα μαλακά χαλαρώνουν την ορμή τους; Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στην περίπτωση της λοιδορίας και της ύβρεως. Αυτός που εναντιώνεται, προς τον εαυτό του αντιμάχεται. Ενώ αυτός που υποχωρεί, με την απαλότητα της συμπεριφοράς του, διαλύει την κακία που στρέφεται εναντίον του. Αλήθεια, γιατί τόσο σε ταράζει το να σε πούνε «φτωχό»; Θυμήσου τη φύση σου, ότι «γυμνός εισήλθες στον κόσμο και γυμνός θα φύγεις»15. Υπάρχει πιο φτωχό από τη γύμνια; Δεν σου είπανε λοιπόν τίποτε το σπουδαίο, με το να σε ονομάσουν «φτωχό», αν οικειοποιηθείς και αποδεχθείς αυτά που είπαμε. Πήγε ποτέ κανείς στη φυλακή από τη φτώχεια του; Δεν είναι ντροπή η φτώχεια, αλλά το να μην υπομένει κανείς τη φτώχεια με ευγένεια και ανωτερότητα ψυχής. Φέρε στο νου σου τον Δεσπότη μας Χριστό και σκέψου ότι «ενώ ήταν πλούσιος, έγινε φτωχός για χάρη μας»16. Αν πάλι αυτός που σε βρίζει σε αποκαλέσει ανόητο και αγράμματο, να φέρεις αμέσως στο νου σου τις ύβρεις των Ιουδαίων, με τις οποίες εξυβρίστηκε η αληθινή Σοφία. «Είσαι Σαμαρείτης και έχεις δαιμόνιο»16α, Του είπαν. Αν λοιπόν οργισθείς με τους υβριστές σου, είναι σαν να επιβεβαιώνεις τους ονειδισμούς τους. Διότι τί πράγμα είναι πιο ανόητο από το να οργίζεται κανείς; Αν όμως παραμείνεις νηφάλιος, ντρόπιασες αυτόν που σε έβρισε και εμπράκτως του απέδειξες τη σύνεση και τη σωφροσύνη σου. Σου έδωσαν ράπισμα; Αλλά και ο Κύριος ραπίστηκε. Σε έφτυσαν; Αλλά και τον Δεσπότη μας Τον έφτυσαν. Διότι «δεν έκρυψε το πρόσωπό του, ώστε να μη δεχθεί τη ντροπή που φέρνουν τα φτυσίματα»17. Συκοφαντήθηκες; Αλλά και ο Κριτής συκοφαντήθηκε. Σου ξέσκισαν το ρούχο; Αλλά και τον Κύριο Τον έγδυσαν και μοίρασαν μεταξύ τους τα ενδύματά Του»18. Ακόμη δεν καταδικάστηκες, δεν σταυρώθηκες! Σουυπολείπονται πολλά, για να Του ομοιάσεις.

5. Ένα-ένα απ’ αυτά να περνάει από το μυαλό σου, για να σου καταστέλλει τη φλόγωση του πάθους της οργής. Διότι όταν προετοιμάζεις και προδιαθέτεις έτσι τον εαυτό σου, κότα κάποιο τρόπο, θα σταματήσουν οι ταραχές και θα μετριασθούν οι σφυγμοί της καρδιάς σου και θα επανέλθουν οι λογισμοί σου σε μία σταθερότητα και γαλήνη. Κάτι παρόμοιο δεν εννοεί και ο Δαβίδ όταν λέει «ετοιμάστηκα και δεν ταράχθηκα»19; Πρέπει λοιπόν, με το να φέρνουμε στη μνήμη μας τα παραδείγματα των αγίων ανδρών, να καταστέλλουμε κάθε μανιακή και ανάρμοστη κίνηση της ψυχής μας. Πώς ο μεγάλος Δαβίδ με πραότητα ανεχόταν την υβριστική συμπεριφορά του Σεμεϊ; Δεν έδινε χώρο γιανα εκδηλωθεί ηοργή στην ψυχή του, διότι έστρεφε το νου του προς τον Θεό.  Αναφέρει η Γραφή: «Ο Κύριος επέτρεψε στον Σεμεϊ να καταρασθεί τον Δαβίδ»20. Γι’ αυτό, όταν άκουγε ο Δαβίδ να τον ονομάζει ο Σεμεϊ άνθρωπο αιμοβόρο και παράνομο, δεν δυσφορούσε εναντίον του, αλλά ταπείνωνε τον εαυτό του, σαν να του άξιζαν οι υβριστικοί αυτοί χαρακτηρισμοί. Δύο πράγματα λοιπόν να απομακρύνεις από τον εαυτό σου: Πρώτο να μην τον θεωρείς αξιόλογο και σπουδαίο. Και δεύτερο• να μη θεωρείς ότι κάποιος από τους ανθρώπους είναι κατώτερος από σένα. Μ’αύτη σου τη στάση, ουδέποτε θα ανάψει ο θυμός μέσα σου για τις ατιμώσεις που θα σου γίνονται. Είναι φοβερό πράγμα, αυτός που έχει ευεργετηθεί και είναι χρεωμένος για πολύ μεγάλες ευεργεσίες, κοντά στην αχαριστία, να αρχίζει να βρίζει και να ατιμάζει τον ευεργέτη του. Είναι πράγματι φοβερό, αλλά είναι περισσότερο φθοροποιό γι’ αυτόν που το κάνει παρά γι’ αυτόν που το υφίσταται, Εκείνος ας βρίζει, εσύ να είσαι ανώτερος από την ύβρη. Οι υβριστικές λέξεις του να είναι για σένα άσκηση και γύμνασμα για να φιλοσοφείς. Αν κατορθώσεις να μην πειραχθείς από τα υβριστικά του λόγια, θα είσαι άτρωτος. Αν συμβεί όμως, έστω και ελάχιστα, να επηρεασθείς και να στενοχωρηθείς, κρύψε μέσα στην καρδιά σου τη λύπη. Διότι λέει ο Δαβίδ: «Μέσα η καρδιά μου είναι ταραγμένη από τη λύπη»21. Μ’ αυτόν τον τρόπο το πάθος δεν εκδηλώνεται εξωτερικά, αλλά καταπραΰνεται σαν το κύμα που σπάει στην ακροθαλασσιά. Κάνε μου τη χάρη να ηρεμείς την καρδιά σου, όταν οργίζεται και αγριεύει. Τα πάθη του θυμού και της οργής ας αισχυνθούν την Παρουσία του Θεού-Λόγου που βρίσκεται μέσα σου, όπως ντρέπεται το άτακτο παιδί όταν είναι παρόν κάποιο σεβαστό πρόσωπο. Με ποιο άλλο τρόπο θα μπορούσαμε να αποφύγουμε τη φθορά της ψυχής που προκαλείται από την οργή; Αν καταφέρουμε να πείσουμε το θυμό να μην τρέχει πριν από το λογικό. Αυτό κυρίως να φροντίζουμε, να μην τρέχει ποτέ ο θυμός πιο μπροστά από το νου. Να τον έχουμε σαν ίππο υποταγμένο και υπάκουο σε μας και με τη λογική, σαν να είναι χαλινάρι, να τον τραβάμε και να τον πείθουμε. Σε καμιά περίπτωση να μην ξεφεύγει από τη θέση του, αλλά να οδηγείται από το λογικό εκεί που εκείνο νομίζει και κρίνει σωστό. Διότι το θυμοειδές μέρος της ψυχής (απ’ όπου πηγάζει ο θυμός) έχει τη δυνατότητα και είναι κατάλληλο για την άσκηση της αρετής σε πολλές περιπτώσεις. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί όταν ο θυμός, σαν ένας στρατιώτης, καταθέτει τα όπλα στο στρατηγό του, το λογικό, και προσφέρει πρόθυμα και με ετοιμότητα τις υπηρεσίες του στα προστάγματα που του δίνονται. Με άλλα λόγια, αυτό γίνεται, όταν ο θυμός είναι σύμμαχος με το λογικό κατά της αμαρτίας. Ο θυμός είναι νεύρο της ψυχής, διότι την ενισχύει να δραστηριοποιείται για τη διάπραξη του καλού. Και πραγματικά, αν τη συλλάβει να έχει χαλαρώσει από την ηδονή, την καθιστά από υπερβολικά μαλθακή και έκλυτη, αυστηρή και ανδρεία, έτσι όπως κάνουν με το σίδερο, που όταν θέλουν να το ατσαλώσουν, το βάζουν στο νερό. Διότι, αν δεν θυμώσεις εναντίον του Πονηρού, δεν μπορείς να τον μισήσεις όσο του χρειάζεται. Πρέπει, νομίζω, να έχουμε την ίδια σπουδή και για την αγάπη της αρετής και για το μίσος ενάντια στην αμαρτία. Και σ’ αυτό το σημείο ακριβώς είναι πολύ χρήσιμος ο θυμός.
Δηλαδή ο θυμός πρέπει να ακολουθεί τη λογική, όπως ακολουθεί ο σκύλος τον τσοπάνη. Έτσι θα μένει πράος και ήμερος και εύκολα θα υποτάσσεται στο λογικό του άνθρωπου. Διότι και ο σκύλος, όταν ακούσει ξένη φωνή και δει ξένο πρόσωπο, εξαγριώνεται, έστω κι αν ο ξένος αυτός έρχεται με καλό σκοπό. Αν όμως ο τσοπάνης του δώσει να καταλάβει ότι ο επισκέπτης είναι γνώριμος και τον επιπλήξει, ζαρώνει και σωπαίνει. Αυτή η εικόνα δείχνει ποια είναι για τον φρόνιμο άνθρωπο η άριστη και σωστή συνεργία του θυμοειδούς μέρους της ψυχής προς το αγαθό. Ο άνθρωπος που έχει αυτή τη στάση, θα είναι ασυμφιλίωτος και άσπονδος εχθρός στους επίβουλους δαίμονες. Διότι δεν θα συνταιριαστεί ποτέ με κάτι που τον βλάπτει, αλλά και την επικίνδυνη ηδονή θα την καταδιώκει, σαν να πρόκειται για λύκο, και πάντοτε θα την εξολοθρεύει και θα την αφανίζει. Αυτή η ωφέλεια προκύπτει από το θυμό για όσους ξέρουν σωστά να τον μεταχειρίζονται.
Το ίδιο άλλωστε συμβαίνει και με τις άλλες δυνάμεις της ψυχής. Ανάλογα με τον τρόπο που τις μεταχειριζόμαστε, αποβαίνουν καλές ήκακές για τον κάτοχό τους. Παράδειγμα: Αυτός που χρησιμοποιεί το επιθυμητικό μέρος της ψυχής, για να απολαύσει σαρκική ηδονή, γίνεται σιχαμερός και ακάθαρτος. Αυτός όμως που το στρέφει στην αγάπη του Θεού και στην απόλαυση των αιωνίων αγαθών, είναι αξιομίμητος και μακάριος. Καθώς επίσηςκαι το λογικό. Αυτός που το χρησιμοποιεί καλά, είναι φρόνιμος και συνετός. Αυτός όμως που ακονίζει το μυαλό του και σκέπτεται με ποιο τρόπο θα βλάψει τον πλησίον του, γίνεται κακεντρεχής και κακούργος.

6. Ας μη χρησιμοποιήσουμε λοιπόν εκείνα που μας δόθηκαν από τον Κτίστη και Δημιουργό Θεό για τη σωτηρία μας, ως αφορμή για την αμαρτία. Γιατί και ο θυμός, αν κινείται όπως πρέπει και όταν πρέπει, φέρνει στην ψυχή ανδρεία και υπομονή και εγκράτεια. Ενώ, όταν ενεργεί αντίθετα από τον ορθό λόγο, γίνεται μανία και τρέλα. Γι’ αυτό και ο Ψαλμωδός μας προτρέπει και μας λέει:«Να οργίζεσθε, αλλά να μην αμαρτάνετε»22. Και ο Κύριος επιμένει και λέει «γι’ αυτόν που οργίζεται χωρίς λόγο», ότι «θα απολογηθεί γι’ αυτό την ώρα της Κρίσεως»23. Δεν παραιτείται όμως και χρησιμοποιεί την οργή εκεί που πρέπει σαν ένα είδος φαρμάκου. Δηλαδή λέει: «Θα στήσω έχθρα ανάμεσα σε σένα και στο φίδι»24. Και σε άλλο σημείο: «:Αρχίστε εχθροπραξίες με τους Μαδιανίτες»25. Και μ’ αυτά ασκεί έργο διδασκάλου, για να μας μάθει να χρησιμοποιούμε το θυμό σαν όπλο. ….Κάθε φορά που οργίζεσαι εναντίον του αδελφού σου, κάνεις μία μεγάλη αδικία. Διότι, ενώ ουσιαστικά φταίει άλλος, εσύ χωρίς λόγο εναντιώνεσαι εναντίον άλλου. Κάνεις ακριβώς αυτό που κάνουν οι σκύλοι, που δαγκώνουν τις πέτρες, αλλά δεν πειράζουν αυτόν που τους τις πετά. Ο άνθρωπος που ωθείται από τον διάβολο στην οργή, είναι ελεεινός, αλλά ο δράστης που τον ωθεί, είναι μισητός. Να μεταθέσεις το θυμό σου προς τα εκεί, στον ανθρωποκτόνο διάβολο, που είναι ο πατέρας του ψεύδους και εργάτης της αμαρτίας. Τον αδελφό σου να τον συμπαθήσεις, διότι, αν επιμένει και παραμένει στην αμαρτία, θα παραδοθεί μαζί με τον διάβολο στην αιώνια φωτιά.
Όπως είναι διαφορετικές οι λέξεις «θυμός» και «οργή», έτσι και ησημασία τους διαφέρει πάρα πολύ. Διότι θυμός είναι, θα λέγαμε, κάποια έξαψη και το απότομο ξέσπασμα του πάθους, ενώ οργή είναι η επίμονη λύπη και η διαρκής ορμή και τάση για εκδίκηση. Σαν να κατακαίεται η ψυχή για να αμυνθεί και να εκδικηθεί! Και πρέπει να ξέρουμε ότι οι άνθρωποι πέφτουν και προς τα δύο αυτά πάθη. Δηλαδή ή κινούνται εναντίον αυτών που τους εξοργίζουν με μανία και διάθεση να τους χτυπήσουν ή στήνουν ενέδρες με δόλο και κακία σ’ αυτούς που τους αδίκησαν. Εμείς πρέπει να προσέχουμε να μην πέσουμε ούτε στο ένα ούτε στο άλλο πάθος.

7. Πώς θα γίνει όμως ώστε να μην κινηθεί το πάθος του θυμού εκεί που δεν αρμόζει; Πώς; Αν προπαιδευθείς στην ταπεινοφροσύνη, την οποία ο Κύριος και με λόγο μας υπέδειξε και με έργο. Εκείνος είπε: «Αυτός που θέλει να είναι πρώτος ανάμεσά σας, ας είναι έσχατος»26. Άλλοτε πάλι ανεχόταν με πραότητα και χωρίς κίνηση κάποιου πάθους αϊτούς που Τον χτυπούσαν27. Διότι ο Ποιητής και Δεσπότης του ουρανού και της γης, ο Οποίος προσκυνείται από ολόκληρη την κτίση, τη νοητή και την αισθητή, «Εκείνος που βαστάζει τα σύμπαντα με τη δύναμη του λόγου Του»28, δεν εξαπέστειλε τον υβριστή Του ζωντανό στον Άδη, με το να επιτρέψει να ανοίξει ηγη και να τον καταπιεί, αλλά τον νουθέτησε και τον δίδαξε, λέγοντας: «Αν μίλησα άσχημα, μαρτύρησε το κακό που είπα, ανμίλησα όμως σωστά, γιατί με δέρνεις;»29.
Αν αποκτήσεις τη συνήθεια να έχεις το βίωμα ότι είσαι ο τελευταίος όλων, σύμφωνα με την εντολή του Κυρίου, πώς θα αγανακτήσεις επειδή σε έβρισαν και παρέβλεψαν την αξία σου; Όταν σε κοροϊδέψει ένα μικρό παιδί, συνήθως θεωρείς τις κοροϊδίες του αφορμή για γέλιο. Έτσι να κάνεις και όταν κάποιος, που έχει χάσει τα μυαλά του από τη μανία του πάθους, σου εκτοξεύσει λόγια ατιμωτικά. Μάλλον να τον θεωρήσεις αξιολύπητο παρά να τον μισήσεις. Δεν είναι λοιπόν τα λόγια του υβριστή μας που μας φέρνουν τη λύπη, αλλά η υπεροψία που έχουμε απέναντί του και ημεγάλη ιδέα που έχει ο καθένας για τον εαυτό του. Γι’ αυτό, αν αφαιρέσεις από την καρδιά σου αυτά τα υπερήφανα και λυπηρά βιώματα, τα άλλα όλα είναι κούφιος θόρυβος που ηχεί στο καινό. «Σταμάτα λοιπόν την οργή και δίωξε το θυμό»30, για να αποφύγεις εκείνη την οργή που θα ξεσπάσει «από τον ουρανό για κάθε ασέβεια και κακία δική σου»31. Γιατί, αν μπορέσεις με τους συνετούς σου λογισμούς να ξεριζώσεις την πικρή ρίζα του θυμού, μαζί με τη ρίζα αύτη, θα αφανίσεις και πολλά άλλα κακά. Διότι, πραγματικά, ο δόλος, ηυποψία και ηαπιστία, ηκακοήθεια, ηκακόβουλη διάθεση και η θρασύτητα, και όλο το σμήνος των σχετικών παθών, είναι βλαστάρια αυτού του πάθους.  Ας μην αφήσουμε λοιπόν να περάσει μέσα μας ένα τόσο μεγάλο πάθος. Διότι φέρνει αρρώστια στην ψυχή, σκοτίζει το λογισμό, μας αποξενώνει από τον Θεό, μας χωρίζει από τους συγγενείς, γίνεται αρχή διαμάχης και πολέμου, επισωρεύει συμφορές, γεννάει μέσα στην ψυχή μας τον πονηρό δαίμονα, ο οποίος σαν αναιδέστατος νοικοκύρης, κυριαρχεί στην οικία μας και αποκλείει την είσοδο και παραμονή του Αγίου Πνεύματος σ’ αυτήν. Διότι όπου υπάρχουν έχθρες, φιλονικίες, θυμοί, φατρίες, διαμάχες, που δημιουργούν στην ψυχή ατελείωτες ακαταστασίες και θορύβους, εκεί δεν αναπαύεται το Πνεύμα της πραότητας.
Έχοντας λοιπόν εμπιστοσύνη και αποδεχόμενοι την παραίνεση του μακαρίου Παύλου, «ας αποδιώξουμε κάθε οργή και θυμό και φιλονικία, αλλά και κάθε άλλου είδους κακία. Και ας γίνουμε ο ένας προς τον άλλον ευσπλαχνικοί και αγαπητικοί»32, αναμένοντας την εκπλήρωση της υποσχέσεως που εξήγγειλε ο Κύριος μας για τους πράους. «Ευτυχείς», είπε, «είναι οι πράοι, διότι αυτοί θα κληρονομήσουν τη γη της επαγγελίας»33, εν Χριστώ Ιησού, που είναι ο Κύριός μας. Σ’ Αυτόν ανήκει η δόξα στους αιώνες. Αμήν.

Η εισήγηση του θέματος έγινε από τον π. Λάμπρο Κολώνα  στη συνάντηση των νέων όπου  πραγματοποιείται  κάθε Τρίτη στις 20:30 στο αρχονταρίκι του Μητροπολιτικού Ναού Αγ. Νικολάου Τρικάλων.

Πρόσφατα Άρθρα

Επιμνημόσυνη δέηση στον Καραβά για τους στρατιώτες  που έχασαν τη ζωή τους το 1972
Εκκλησία της Ελλάδος

Επιμνημόσυνη δέηση στον Καραβά για τους στρατιώτες που έχασαν τη ζωή τους το 1972

1 Δεκεμβρίου 2025

Το πρωί της Δευτέρας 1η Δεκεμβρίου 2025, μετά την πανήγυρη του Αγίου Θεοκλήτου στο Καστόρι, οι επίσημοι μετέβησαν στον Καραβά, όπου,...

Read more
Δημητριάδος Ιγνάτιος: «H μαρτυρία της πίστεως δεν δίδεται με εμμονές, αλλά με διάλογο»
Εκκλησία της Ελλάδος

Δημητριάδος Ιγνάτιος: «H μαρτυρία της πίστεως δεν δίδεται με εμμονές, αλλά με διάλογο»

1 Δεκεμβρίου 2025

Τους διορισμούς των μελών των Εκκλησιαστικών Συμβουλίων και των Διαχειριστικών Επιτροπών των Ιερών Ναών Βόλου και περιχώρων, για την τριετία...

Read more
Η Άρτα πανηγύρισε τον Όσιο Πορφύριο Καυσοκαλυβίτη
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Άρτα πανηγύρισε τον Όσιο Πορφύριο Καυσοκαλυβίτη

1 Δεκεμβρίου 2025

Το απόγευμα της Δευτέρας 1 Δεκεμβρίου 2025, μέσα σε πνευματική κατάνυξη, ετελέσθη ο Μέγας Εσπερινός στο πανηγυρίζον Παρεκκλήσιο του Οσίου...

Read more
Το Καστόρι τίμησε με λαμπρότητα τον Πολιούχο του Άγιο Θεόκλητο
Εκκλησία της Ελλάδος

Το Καστόρι τίμησε με λαμπρότητα τον Πολιούχο του Άγιο Θεόκλητο

1 Δεκεμβρίου 2025

Τη μνήμη του Αγίου Θεοκλήτου Επισκόπου Λακεδαιμονίας τίμησε την Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου 2025 η Εκκλησία μας και το Καστόρι εόρτασε...

Read more
Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΟΡΙΝΘΟΥ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΟΡΙΝΘΟΥ

1 Δεκεμβρίου 2025

Τον Άγιο Ιερομάρτυρα Διονύσιο, Επίσκοπο Κορίνθου, τίμησε ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Παύλος με Αρχιερατική Θ. Λειτουργία το Σάββατο, 29...

Read more
Σερρών Θεολόγος: «Ο αναγκεμένος αδελφός μας είναι η εικόνα του ιδίου του Θεού, το μέτρο της ευθύνης μας, η προϋπόθεση της σωτηρίας μας»
Εκκλησία της Ελλάδος

Σερρών Θεολόγος: «Ο αναγκεμένος αδελφός μας είναι η εικόνα του ιδίου του Θεού, το μέτρο της ευθύνης μας, η προϋπόθεση της σωτηρίας μας»

1 Δεκεμβρίου 2025

Στον ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Σερρών, χοροστάτησε την Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2025, στις 6:00 το απόγευμα, ο Σεβ. Μητροπολίτης...

Read more
Περί Αληθείας ουδείς λόγος
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Περί Αληθείας ουδείς λόγος

1 Δεκεμβρίου 2025

Στις 29 και 30 Δεκεμβρίου, ε.έ., πραγματοποιήθηκε ο εορτασμός των 1,700 χρόνων από την σύγκληση της Α’ Οικουμενικής Συνόδου με προεξάρχοντα...

Read more
Επίσκεψη του Μητροπολίτου Δημητριάδος στο Στρατόπεδο «Γεωργούλα»
Εκκλησία της Ελλάδος

Επίσκεψη του Μητροπολίτου Δημητριάδος στο Στρατόπεδο «Γεωργούλα»

1 Δεκεμβρίου 2025

Ποιμαντική επίσκεψη στην 32α Ταξιαρχία Πεζοναυτών (στρατόπεδο Γεωργούλα στη Ν. Ιωνία) πραγματοποίησε σήμερα ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, κατόπιν σχετικής προσκλήσεως της...

Read more
Ο Μητροπολίτης Ν. Ιωνίας  στο Άγιον Όρος για την εορτή  του Αγίου Κοσμά του Πρώτου
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Μητροπολίτης Ν. Ιωνίας στο Άγιον Όρος για την εορτή του Αγίου Κοσμά του Πρώτου

1 Δεκεμβρίου 2025

Κατόπιν ευγενούς προσκλήσεως της Ιεράς Κοινότητος του Αγίου Όρους, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας κ. Γαβριήλ μετέβη το Σάββατο 29...

Read more
Ο ΠΑΝΗΓΥΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΣΤΟΝ ΜΑΛΑΚΩΝΤΑ ΕΥΒΟΙΑΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΠΑΝΗΓΥΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΣΤΟΝ ΜΑΛΑΚΩΝΤΑ ΕΥΒΟΙΑΣ

1 Δεκεμβρίου 2025

Με κατάνυξη και συμμετοχή πολλών ενοριτών και προσκυνητών πανηγύρισε το Ι. Παρεκκλήσιο του αγ. αποστόλου Ανδρέου, της Ενορίας Μαλακώντα, προεξάρχοντος...

Read more
Η Ακολουθία της Τριθέκτης για την Εορτή των Χριστουγέννων στην Ιερά Μητρόπολη Κίτρους
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Ακολουθία της Τριθέκτης για την Εορτή των Χριστουγέννων στην Ιερά Μητρόπολη Κίτρους

1 Δεκεμβρίου 2025

Με κατάνυξη και ιεροπρέπεια τελέστηκε το απόγευμα της Κυριακής 30 Νοεμβρίου, στον Ιερό Ναό Παντανάσσης Κατερίνης, η Ακολουθία της Τριθέκτης,...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Η διακονία και μαρτυρία της Εκκλησίας στην διαχείριση κρίσεων»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Η διακονία και μαρτυρία της Εκκλησίας στην διαχείριση κρίσεων»

30 Νοεμβρίου 2025

Την ετήσιο μνήμη του Προστάτου του Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου και των Ενοριακών Φιλοπτώχων Ταμείων της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος, Αγίου Φιλαρέτου...

Read more
Κουρά μοναχού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά στη Βέροια
Εκκλησία της Ελλάδος

Κουρά μοναχού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά στη Βέροια

30 Νοεμβρίου 2025

Την Κυριακή 30 Νοεμβρίου το εσπέρας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό και κήρυξε...

Read more
Υποδοχή της Ιεράς Εικόνος της Αγίας Παρασκευής στην Καλαμάτα
Εκκλησία της Ελλάδος

Υποδοχή της Ιεράς Εικόνος της Αγίας Παρασκευής στην Καλαμάτα

30 Νοεμβρίου 2025

Με την υποδοχή της Ιεράς Εικόνος της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Παρασκευής,  ξεκίνησαν οι λατρευτικές εκδηλώσεις για την εορτή της Αγίας Μεγαλομάρτυρος...

Read more
Η εορτή του Αγίου Αποστόλου Ανδρέου στο Καρποχώρι
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Αγίου Αποστόλου Ανδρέου στο Καρποχώρι

30 Νοεμβρίου 2025

  Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος, το πρωί της Κυριακής 30 Νοεμβρίου 2025, χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)
Αποστόλου Ανδρέα Πρωτόκλητου

Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

29 Νοεμβρίου 2025

Mακαριστού Μητροπολίτου Πατρών κυρού Νικοδήμου ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ "Ευρήκαμεν τον Μεσσίαν" (Ιω. ά, 42) Κατά το διάστημα...

Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

29 Νοεμβρίου 2025
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Άγιος Ανδρέας: Ο Πρωτοκλητος Μαθητής του Χριστού

29 Νοεμβρίου 2025
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Η τιμή των γονέων – Κυριακή ΙΓ΄ Λουκά

29 Νοεμβρίου 2025
Ὁ ἅγιος ἀπόστολος Ἀνδρέας

Ὁ ἅγιος ἀπόστολος Ἀνδρέας

29 Νοεμβρίου 2024
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Ένα «ΜΗΝΥΜΑ» του Αγίου Ανδρέα για την Ελληνική οικογένεια

29 Νοεμβρίου 2024
Τό «ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ» τοῦ ἀποστόλου Παύλου – «Ἄκου ἕνα βιβλίο»

Αποστολικά Μηνύματα: «Το μεγάλο Δώρο του Κυρίου μας»

24 Νοεμβρίου 2024
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Εἰ θέλεις εἰσελθεῖν εἰς τὴν ζωήν, τήρησον τὰς ἐντολάς

24 Νοεμβρίου 2024
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Μνήμη αποστόλου Ανδρέου (30-11-2014)

29 Νοεμβρίου 2022
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Κυριακή ΙΓ΄ Λουκά «Αξίως περιπατήσαι της κλήσεως…»

27 Νοεμβρίου 2021

Τα λάθη του άρχοντος Ιουδαίου

24 Νοεμβρίου 2018
Η κατάκτηση της αιώνιας ζωής

Η κατάκτηση της αιώνιας ζωής

24 Νοεμβρίου 2018
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

30 Νοεμβρίου 2016
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Άγιος Ανδρέας: μία χαρακτηριστική περίπτωση!

30 Νοεμβρίου 2016
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Ο Θεός ἡμᾶς τούς ἀποστόλους ἐσχάτους ἀπέδειξεν, ὡς ἐπιθανατίους (Α´ Κορ. 4, 9)

26 Νοεμβρίου 2019
Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

Ην δέ ᾽Ανδρέας… (᾽Ιωάν. 1, 41)

26 Νοεμβρίου 2019
Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

30 Νοεμβρίου – Ανδρέου του Πρωτοκλήτου (Ιω. α΄ 35-52) (Α΄ Κορ. δ΄ 9-16)

26 Νοεμβρίου 2019
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Αγίου Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου (Ιωαν. Α΄ 35-52)

26 Νοεμβρίου 2019

ΑΝΔΡΕΟΥ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΥ

28 Νοεμβρίου 2014

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ

28 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΝΔΡΕΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ – 30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014 Ιερά Μητόπολις Σερβίων και Κοζάνης

28 Νοεμβρίου 2014

Κήρυγμα Κυριακῆς 30.11.2014 Ἀποστόλου Ἀνδρέου Α΄ Κορ. δ΄ 9-16

16 Νοεμβρίου 2023

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ Ο ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ (30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ)

18 Νοεμβρίου 2014
Next Post
Πῶς νά ὑπομένουμε τούς πειρασμούς

Πῶς νά ὑπομένουμε τούς πειρασμούς

Δύναμη

Δύναμη

Λαμβάνουν όλοι το Άγιο Πνεύμα;

Λαμβάνουν όλοι το Άγιο Πνεύμα;

Η Αγάπη είναι ανίσχυρη γιατί είναι παντοδύναμη

Η Αγάπη είναι ανίσχυρη γιατί είναι παντοδύναμη

Γέροντας Ιάκωβος – Του προλέγεται ο παγκόσμιος πόλεμος

Γέροντας Ιάκωβος - Του προλέγεται ο παγκόσμιος πόλεμος

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist