• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Σάββατο, 23 Αυγούστου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ἰωάννης ὁ Βαπτιστής καί πρόδρομος τοῦ Κυρίου

16 Νοεμβρίου 2023
in Θεοφάνεια, Κηρύγματα
Ἡ γύμνια μας – Εις τα Άγια Θεοφάνεια
Share on FacebookShare on Twitter
1. Σκιαγράφηση τῆς προσωπικότητας τοῦ Βαπτιστῆ
Οἱ Εὐαγγελιστὲς Μᾶρκος καὶ Ἰωάννης, ἐκφραστὲς δύο διαφορετικῶν παραδόσεων, τῆς συνοπτικῆς καὶ τῆς ἰωάννειας, προτάσσουν στά Εὐαγγέλια καὶ τὶς διηγήσεις τους γιά τὴν ἱστορία τῆς ζωῆς καὶ τῆς δημόσιας δράσης τοῦ Ἰησοῦ, τή συνάντησή του μὲ τὸν Ἰωάννη τὸν Βαπτιστή (Μάρκ. 1,2-6· Ἰωάν. 1,19-23). Ἀλλὰ καὶ οἱ ἄλλοι δύο Εὐαγγελιστές, Ματθαῖος καὶ Λουκᾶς, ἀναφέρονται μὲ ἔμφαση στό πρόσωπο τοῦ Ἰωάννη τοῦ Βαπτιστῆ καὶ τὸν τοποθετοῦν ὡς γέφυρα γιά τή μετάβαση ἀπὸ τὴν παιδικὴ ἡλικία τοῦ Ἰησοῦ στή δημόσια δράση του, ὕστερα ἀπὸ τή γνωστή συνάντηση τῶν δύο ἀνδρῶν καὶ τὴν πραγματοποίηση τῆς βάπτισης στά νερὰ τοῦ Ἰορδάνη (Ματθ. 3,1-6· Λουκ. 3,1-6).
Εἶναι ἐνδεικτικό, ἐπίσης, ὅτι γιά τὴν κατανόηση τοῦ προσώπου τοῦ Ἰωάννη καὶ τή σημασία τοῦ ῥόλου του στήν ὅλη ὑπόθεση τῆς προπαρασκευῆς γιά τὴν ἔλευση τοῦ Μεσσία Χριστοῦ, οἱ τέσσερις Εὐαγγελιστὲς ἀναφέρουν πολλὰ στοιχεῖα ὄχι μόνο γιά τή συνάντηση Ἰησοῦ καὶ Ἰωάννη, ἀλλὰ καὶ γιά τή θαυμαστή γέννηση τοῦ δευτέρου, τὸν ἀσκητικὸ τρόπο ζωῆς του, τὸ μεσσιανικὸ κήρυγμά του, τὸ μαρτυρικὸ θάνατο καὶ τὴν ἐν γένει προσωπικότητά του. Ὁ Ἰωάννης ἦταν, πράγματι, μία ἡγετικὴ φυσιογνωμία μὲ τεράστια πνευματικὴ ἀπήχηση στούς ἀνθρώπους τῆς ἐποχῆς του.
Ὁ Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς μᾶς ὁμιλεῖ, ἀκόμη, γιά τὴν «προκαθορισμένη» μορφὴ τῆς ἀποστολῆς τοῦ Ἰωάννη «ἐκ κοιλίας μητρὸς» καὶ γιά τὰ χρόνια τῆς προετοιμασίας καὶ προπαρασκευῆς του πρὸς ἐπίτευξη αὐτοῦ τοῦ σκοποῦ, ὅπως ἀναδειχθεῖ ἕνας ἀληθινὸς «πρόδρομος» τοῦ Χριστοῦ. Γι’ αὐτὸν εἶχε προαναγγείλει ὁ Ἄγγελος πρὶν τή γεννήσή του, ὅτι «ἔσται μέγας ἐνώπιον τοῦ Κυρίου» (Λουκ. 1,15). Ὁ ἴδιος δέ, ὅπως ὑπονοεῖται στά κείμενα, ἀπὸ μικρὸ παιδὶ εἶχε ὁδηγηθεῖ «ἐν ταῖς ἐρήμοις» καὶ ἐκεῖ μὲ τὴν πάροδο τοῦ χρόνου «ηὔξανε καὶ ἐκραταιοῦτο πνεύματι» (Λουκ. 1,80). Στήν ἔρημο ὁ Ἰωάννης ἔμεινε «ἕως ἡμέρας ἀναδείξεως αὐτοῦ πρὸς τὸν Ἰσραὴλ» (Λουκ. 1,80) καὶ μετὰ ἐξῆλθε ὡς «προφήτης Ὑψίστου» στήν περιοχὴ τοῦ Ἰορδάνη, μὲ σκοπὸ νά κηρύξει μετάνοια καὶ «ἑτοιμᾶσαι ὁδοὺς Κυρίου» (Λουκ. 1,76). Θαυμάσια, ἑπομένως, γεγονότα συνόδευσαν τὸν Ἰωάννη ἀπὸ τὴν πρώτη στιγμὴ τῆς σύλληψης καὶ γεννήσής του ὡς τὴν τελευταία τοῦ μαρτυρικοῦ θανάτου του, ὅπως θὰ δοῦμε καὶ πιὸ κάτω.
Ἡ μητέρα τοῦ Ἰωάννη, ἡ Ἐλισάβετ, ποὺ ἦταν καὶ συγγενὴς τῆς Παρθένου Μαρίας, ὅπως εἴδαμε στό πέμπτο κεφάλαιο τοῦ βιβλίου αὐτοῦ, «συνείληφεν υἱὸν ἐν γήρει αὐτῆς» κατὰ θαυμαστὸ τρόπο (Λουκ. 1,36). Κατὰ τή συνάντηση δὲ ἐκείνῃ τῶν δύο ἐγκύων γυναικῶν, ὅπως γράφει τὸ κείμενο, «ἐσκίρτησεν ἐν ἀγαλλιάσει τὸ βρέφος ἐν τῇ κοιλίᾳ αὐτῆς» καὶ ἡ Ἐλισάβετ «ἐπλήσθη Πνεύματος ἁγίου» καὶ ἀπεκάλυψε μετὰ τὸν ἀσπασμό, ὅτι ἡ Μαρία θὰ γίνει μὲ τὴν κύηση καὶ τή γέννηση «ἡ μήτηρ τοῦ Κυρίου» (Λουκ. 1,4344). Ἀπὸ τὴν ἄλλη πλευρὰ ὁ πατέρας τοῦ Ἰωάννη, ὁ Ζαχαρίας, ἱερέας τοῦ Ναοῦ τὴν περίοδο ἐκείνη, βεβαιώνεται ὕστερα ἀπὸ ὁραματικὴ ἐμπειρία, ὅτι ἡ γέννηση τοῦ υἱοῦ του θὰ πραγματοποιηθεῖ κάτω ἀπὸ θαυμαστὲς συνθῆκες καὶ «χεὶρ Κυρίου» θὰ τὸν συνοδεύει συνεχῶς γιά νά φέρει σὲ πέρας τὴν ὑψηλὴ ἀποστολὴ του. Τὸ ὄνομα δὲ Ἰωάννης πού θὰ πάρει, καὶ ἡ ὅλη μετέπειτα ζωὴ του θὰ εἶναι μία ἀληθινὴ μαρτυρία αὐτῆς ἀκριβῶς τῆς θαυμαστῆς κλήσης του (Λουκ. 1, 60 ἐξ.).
Αὐτός, λοιπόν, ὁ Ἰωάννης, ἡ μετέπειτα «φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ», σύντομα θὰ ἀναδειχθεῖ ἕνα εἶδος «ἐνσάρκου Ἀγγέλου» καὶ προδρόμου γιά νά ἑτοιμάσει «τὴν ὁδὸν Κυρίου» (πρβλ. Ἡσ. 40, 3) καὶ «ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτὸς» (Ἰωάν. 1,7). Χαρακτηριστικὸ τῆς «προδρομικότητάς» του αὐτῆς θὰ εἶναι τὸ κήρυγμα μετανοίας καὶ τὸ βάπτισμα ὕδατος «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν», σύμφωνα καὶ μὲ πρόρρηση τοῦ Ἠσαΐα, ποὺ λέει «φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου, εὐθείας ποιεῖτε τάς τρίβους αὐτοῦ» (Λουκ. 3, 3-4• Ἡσ. 40, 3-5). Μὲ ἀποκορύφωση στό τέλος τὴν ἴδια τή βάπτιση τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ἡ ἐμφάνιση τοῦ Βαπτιστῆ ἦταν ἀσκητικὴ καὶ ἡ ζωὴ του ἐντελῶς λιτή, ἀφοῦ, «τὸ ἔνδυμα αὐτοῦ ἀπὸ τριχῶν καμήλου καὶ ζώνην δερματίνην περὶ τὴν ὀσφὺν αὐτοῦ• ἡ δὲ τροφὴ αὐτοῦ ἦν ἀκρίδες καὶ μέλι ἄγριον» (Μαθτθ. 3,4). Ἐπὶ πλέον διέθετε τεράστια πνευματικὴ αἴγλη καὶ ἐπιρροή, καθ’ ὅσον «ἐξεπορεύετο πρὸς αὐτὸν πᾶσα ἡ Ἰουδαία χώρα καὶ οἱ Ἱεροσολυμῖται πάντες ἐβαπτίζοντο ἐν τῷ Ἰορδάνῃ ποταμῷ ὑπ’ αὐτοῦ ἐξομολογούμενοι τάς ἁμαρτίας αὐτῶν» (Μάρκ. 1, 5). Ὅλα αὐτά, καθὼς καὶ ἡ γενικότερη χαρισματικὴ του φύση, κατέστησαν τὸν Ἰωάννη τή μεγαλύτερη θρησκευτική καὶ πνευματικὴ προσωπικότητα τῆς ἐποχῆς του. Αὐτὸν τὸν εἰδικὰ ἀπεσταλμένο ἄνθρωπο τοῦ Θεοῦ σεβάστηκαν βαθύτατα οἱ δίκαιοι καὶ οἱ ταπεινοὶ τοῦ Ἰσραήλ, ταυτόχρονα ὅμως ἡ παρουσία του προκαλοῦσε φόβο καὶ τρόμο στούς ἀδίκους καὶ μοιχούς.
Βέβαια, ὁ ἀσκητικὸς καὶ «μοναχικὸς» τρόπος ζωῆς τοῦ Προδρόμου, ποὺ γιά τὸν Ἰουδαϊσμὸ δέν ἦταν ποτὲ κάτι τὸ συνηθισμένο καὶ ἀποδεκτό, ἰδιαίτερα μάλιστα στήν ἐποχὴ τοῦ Ἰησοῦ πού κυριαρχοῦσε ὁ φαρισαϊσμὸς καὶ ἡ θρησκευτικὴ ὑποκρισία, ἦταν φυσικὸ νά δημιουργήσει σὲ πολλοὺς διάφορα προβλήματα καὶ ἀντιδράσεις. Ἀκόμη καὶ σήμερα, αὐτὸ τὸ γεγονὸς τῆς ἀσκητικότητας τοῦ Ἰωάννη, ἔγινε αἰτία νά διατυπωθεῖ ἀπὸ πολλοὺς μελετητὲς τῆς Καινῆς Διαθήκης ἡ ἄποψη, πὼς πιθανῶς ὁ Βαπτιστὴς νά εἶχε κάποια ἀμέση σχέση καὶ κοινωνία μὲ τίς ἐσχατολογικὲς κοινότητες τῶν Ἐσσαίων τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, ἀφοῦ καὶ ἐκεῖνοι ζοῦσαν στήν ἔρημο, ὅπως γνωρίζουμε, ἄγαμοι καὶ ἀσκητικοί, κατὰ τρόπο μοναστικὸ καὶ κοινοβιακό. Ἀνεξάρτητα, ὅμως, ἀπὸ τὸ ἂν κάποτε εἶχε καὶ πόση σχέση μπορεῖ νά εἶχε μὲ τὶς ἐσσαϊκὲς κοινότητες τοῦ Κουμράν, φαίνεται ὅτι ὁ Ἰωάννης τὴν ἐποχὴ τῆς συνάντησής του μὲ τὸν Ἰησοῦ ἦταν ἐντελῶς ἐλεύθερος ἀπὸ τέτοιους συσχετισμοὺς καὶ ἀνεξάρτητος, μὲ δικοὺς του μαθητὲς καὶ ὀπαδούς.
Ὁ ἀπόλυτα προσωπικὸς τρόπος ζωῆς του καὶ ἡ μορφὴ προετοιμασίας καὶ δράσης του, θυμίζουν τοὺς μεγάλους προφῆτες τοῦ παρελθόντος.
2. Ἡ ἀποστολὴ τοῦ Βαπτιστὴ
Ὁ Ἰωάννης μέσα ἀπὸ τὰ κείμενα τῶν Εὐαγγελίων παρουσιάζεται ὡς ὁ μοναδικὸς «προφήτης» καὶ «πρόδρομος» πού στέλνεται ἀπὸ τὸν Θεό, γιά νά ἑτοιμάσει πνευματικὰ τὸ λαὸ ἐν ὄψει τῆς ἐπικειμένης ἔλευσης τοῦ Μεσσία. Στό Δ΄ Εὐαγγέλιο τονίζεται μὲ ἔμφαση αὐτὴ ἀκριβῶς ἡ προδρομικὴ ἰδιότητα καὶ ἀποδοχὴ τοῦ Ἰωάννη: «Ἐγένετο ἄνθρωπος, ἀπεσταλμένος παρὰ Θεοῦ, ὄνομα αὐτῷ Ἰωάννης• οὗτος ἦλθεν εἰς μαρτυρίαν, ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός, ἵνα πάντες πιστεύσωσιν δι’ αὐτοῦ. Οὐκ ἦν ἐκεῖνος τὸ φῶς, ἀλλ’ ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτὸς» (Ἰωάν. 1,6-8). Ὁ ἴδιος, ἐξάλλου, ὁ Βαπτιστὴς θὰ πεῖ ἀργότερα γιά τὸν ἑαυτὸ του, ὅταν κάποτε ῥωτήθηκε σχετικά, ὅτι «ἐγὼ οὔκ εἰμι ὁ Χριστός», ἀλλ’ οὔτε καὶ ὁ Ἠλίας, ἢ «ὁ Προφήτης», ποὺ περίμεναν οἱ Ἰουδαῖοι νά ἔρθει εἰδικὰ γι’ αὐτὸ τὸ σκοπὸ στόν κόσμο (βλ. Δευτερ. 18,15). Ὁ ἴδιος εἶχε τὴν αἴσθηση πώς ἦταν ἁπλῶς ἡ «φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ», ὑπενθυμίζοντας μὲ τοὺς λόγους του καὶ τὰ κηρύγματά του αὐτά πού οἱ μεγάλοι προφῆτες καὶ ἰδιαίτερα ὁ Ἠσαΐας προανήγγειλαν γι’ αὐτὸν καὶ τὴν ἀποστολὴ του (βλ. Ἡσ. 40, 3).
Ἀλλὰ καὶ ὁ Ἰησοῦς κάποτε εἶχε πεῖ κάτι παρόμοιο, δημόσια μάλιστα πρὸς τὸ λαό, γιά τὸν Βαπτιστὴ καὶ τὴν ἀποστολὴ του: «τὶ ἐξήλθατε εἰς τὴν ἔρημον θεάσασθαι; κάλαμον ὑπὸ ἀνέμου σαλευόμενον; ἀλλὰ τὶ ἐξήλθατε ἰδεῖν; ἄνθρωπον ἐν μαλακοῖς ἱματίοις ἠμφιεσμένον; ἰδοὺ οἱ τὰ μαλακὰ φοροῦντες ἐν τοῖς οἴκοις τῶν βασιλέων εἰσίν. Ἀλλὰ τὶ ἐξήλθατε ἰδεῖν προφήτην; ναὶ λέγω ὑμῖν, καὶ περισσότερον προφήτου, οὗτος γάρ ἐστι περὶ οὗ γέγραπται• ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν σου ἔμπροσθέν σου. Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, οὐκ ἐγήγερται ἐν γεννητοῖς γυναικῶν μείζων Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ» (Ματθ. 11, 7-11).
Ὁ ὅρος «μείζων» δέν ἀναφέρεται ἐδῶ, πιστεύουμε, στήν προσωπικὴ ἁγιότητα ἢ ἀκεραιότητα τοῦ χαρακτῆρα τοῦ Ἰωάννη καὶ οὔτε θέλει νά φανερώσει κάποια ἠθικῆς φύσεως ἰδιότητα, ἀλλὰ σχετίζεται ἄμεσα μὲ τὴν ὑψηλὴ ἀποστολὴ καὶ κλήση του νά ὑπηρετήσει στό αἰώνιο σωτηριολογικὸ σχέδιο τοῦ Θεοῦ. Ἀπὸ κάποια ἄλλη ἄποψη, ἂν μποροῦσε νά δεῖ τὰ πράγματα κανείς, θὰ ἔλεγε ὅτι καὶ «ὁ μικρότερος ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν μείζων αὐτοῦ ἐστιν» (Ματθ. 11,11). Αὐτὸ τὸ μοναδικὸ προνόμιο, νά δεῖ μὲ τὰ σωματικὰ του μάτια τὸ Μεσσία καὶ νά γίνει Πρόδρομος καὶ Βαπτιστὴς του, τὸ εἶχε μόνο ὁ Ἰωάννης ἀπὸ ὅλους τοὺς μεγάλους προφῆτες τοῦ παρελθόντος. Καὶ ἀπὸ αὐτῆς τῆς ἀπόψεως, πράγματι, ὁ Ἰωάννης ἦταν ὁ «μέγιστος τῶν προφητῶν», ἔστω καὶ ἂν ὁ «ἐλάχιστος» τῆς βασιλείας θὰ εἶναι «μείζων αὐτοῦ».
Ὑπ’ αὐτὴ τὴν προοπτική, ὁ Ἰωάννης κατανοεῖται ὡς προφήτης μοναδικὸς ἀλλὰ καὶ «ὁριακὸς» ταυτόχρονα, γιατὶ μὲ τὴν παρουσία του καὶ τὴν ἀποστολὴ του διακρίνει ἀλλὰ καὶ συνδέει τὸν κόσμο τῆς Παλαιᾶς μὲ τὸν κόσμο τῆς Καινῆς Διαθήκης. Συνδέει δηλαδὴ, τὴν προφητικὴ «γνώση» μὲ τὴν ἱστορικὴ ἐμπειρία, τὴν προσδοκία τοῦ παρελθόντος μὲ τὴν ἐκπλήρωση τοῦ παρόντος. Στόν Ἰωάννη καὶ μὲ τὸν Ἰωάννη γίνεται ἡ μεγάλη μεταβάση ἀπὸ τὸ παλαιὸ στό νέο καὶ ἀπὸ τὸ πρὶν στό τώρα. Ὁ Ἰωάννης εἶναι ὁ «μέγιστος» τοῦ παλαιοῦ κόσμου ἀλλὰ καὶ ὁ «ἐλάχιστος» τοῦ νέου (βλ. Ματθ. 11, 11).
Εἶναι ἡ πιὸ μεγάλη ἀλλὰ ταυτόχρονα καὶ ἡ πιὸ «τραγικὴ» φυσιογνωμία τῆς ἱστορίας τῆς Καινῆς Διαθήκης. Στή δικὴ του προσωπικὴ ἱστορία παρουσιάσθηκε γιά πρώτη φορὰ καὶ τόσο ἔντονα τὸ ἐσωτερικὸ δρᾶμα τοῦ πνευματικοῦ ἀνθρώπου. Ὁ Ἰωάννης ἔδωσε μία «εἰκόνα» καὶ τὸν «τύπο» αὐτοῦ τοῦ δράματος. Στή ζωὴ του φάνηκε κατὰ δραματικὸ τρόπο ἡ ἀνάγκη μιᾶς ἀποφασιστικῆς «διάβασης» ἀπὸ τὴν ἁπλή ἀνθρώπινη καὶ ἱστορικὴ γνώση «περὶ τοῦ Ἰησοῦ» στήν ἀναγνωρίσή του ὡς «Χριστοῦ καὶ Κυρίου». Αὐτὸ σήμαινε γιά τὸν Ἰωάννη ἀποδοχὴ καὶ ἀναγνώριση, ὅτι ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τή Ναζαρὲτ τῆς Γαλιλαίας ἦταν «υἱὸς τῆς Μαρίας» ἀλλὰ ταυτόχρονα καὶ «Υἱὸς τοῦ Θεοῦ».
Γεωργίου Π. Πατρώνου
Ἀπό τό βιβλίο: 
«Ἡ ἱστορικὴ πορεία τοῦ Ἰησοῦ», ἐκδ. Δόμος, σ. 211-215

Πρόσφατα Άρθρα

Απόδοση Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο μαρτυρικό Κομμένο Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Απόδοση Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο μαρτυρικό Κομμένο Άρτης

23 Αυγούστου 2025

Το πρωί του Σαββάτου 23 Αυγούστου 2025, ετελέσθη η Θεία Λειτουργία για την Απόδοση της Εορτής της Κοιμήσεως της Υπεραγίας...

Read more
Μέγα πλήθος προσκυνητών στο Μοναστήρι της Παναγίας Ξενιάς
Εκκλησία της Ελλάδος

Μέγα πλήθος προσκυνητών στο Μοναστήρι της Παναγίας Ξενιάς

23 Αυγούστου 2025

Με την συμμετοχή χιλιάδων προσκυνητών από όλη την Θεσσαλία και το εξωτερικό, πραγματοποιήθηκε, το διήμερο 22-23/8, η μεγάλη Πανήγυρις της...

Read more
Με λαμπρότητα ἑορτάσθηκε ἡ Ἀπόδοσις τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στὴν Ἱ. Μ. Μεγάλης Παναγίας Σάμου
Εκκλησία της Ελλάδος

Με λαμπρότητα ἑορτάσθηκε ἡ Ἀπόδοσις τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στὴν Ἱ. Μ. Μεγάλης Παναγίας Σάμου

23 Αυγούστου 2025

Με την δέουσα λαμπρότητα και κατάνυξη πανηγύρισε ἡ Ἱ. Μ. Μεγάλης Παναγίας (1586) την ἑορτή τῆς Ἀποδόσεως τῆς Κοιμήσεως τῆς...

Read more
Οδύνη ψυχής και πόνος καρδίας…
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Ολοκλήρωση τῶν Ἐργασιῶν τῆς Ἱερᾶς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Αὐστραλίας

23 Αυγούστου 2025

Ὁλοκληρώθηκαν οἱ ἐργασίες τῆς Ἱερᾶς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Αὐστραλίας, ἡ ὁποία συνῆλθε ἀπό τήν 21η ἕως καί σήμερα, 23η...

Read more
Ἀπόδοση τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στήν Ναυπακτία
Εκκλησία της Ελλάδος

Ἀπόδοση τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στήν Ναυπακτία

23 Αυγούστου 2025

Τό διήμερο, 22 καί 23 Αὐγούστου 2025, ἑορτάστηκε στήν Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου ἡ Ἀπόδοση τῆς Ἑορτῆς τῆς...

Read more
Απόδοση εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο  Προσκύνημα Παναγίας Δεμερλιωτίσσης 
Εκκλησία της Ελλάδος

Απόδοση εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο  Προσκύνημα Παναγίας Δεμερλιωτίσσης 

23 Αυγούστου 2025

Την Παρασκευή 22 Αυγούστου 2025 και ώρα 8:00 μ.μ., επί τη αποδόσει της εορτής της Κοιμήσεως και της εις ουρανούς...

Read more
Ανακοινωθέν αποφάσεων ΔΙΣ μηνός Νο­εμ­βρίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνέρχεται την Δευτέρα η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος

22 Αυγούστου 2025

Συνέρχεται την Δευτέρα 25 και την Τρίτη 26 Αυγούστου 2025 η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, της 168ης...

Read more
Προσκυνηματική Εκδρομή του Γραφείου Νεότητας της Ι.Μ. Κίτρους στην Αλβανία και στην Βόρεια Ήπειρο
Εκκλησία της Ελλάδος

Προσκυνηματική Εκδρομή του Γραφείου Νεότητας της Ι.Μ. Κίτρους στην Αλβανία και στην Βόρεια Ήπειρο

23 Αυγούστου 2025

Το Γραφείο Νεότητας της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος διοργάνωσε από 17 έως 21 Αυγούστου Εκπαιδευτική και Προσκυνηματική Εκδρομή...

Read more
Λαμπρός εορτασμός  του Αγίου Νεομάρτυρος Μανουήλ του Κρητός στη Μύκονο
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Καταρτίστηκαν τὰ Τριπρόσωπα γιὰ Καμπέρα καὶ Βοηθὸ Ἐπίσκοπο

23 Αυγούστου 2025

Συνεχίστηκαν σήμερα, Παρασκευή 22 Αὐγούστου 2025, οἱ ἐργασίες τῆς Ἱερᾶς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Αὐστραλίας, ἡ ὁποία ἤδη συνεδριάζει, ἐκτάκτως,...

Read more
Συνάντηση  Μητρ. Δημητριάδος με τους Δ/ντές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνάντηση Μητρ. Δημητριάδος με τους Δ/ντές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας

23 Αυγούστου 2025

Με τους Δ/ντές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας κ.κ. Γεώργιο Πολύζο και Σωκράτη Σαβελίδη, συναντήθηκε σήμερα στο γραφείο του στο...

Read more
Εκκλησία της Ελλάδος

9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Ιερέων Νεότητος και Στελεχών Νεότητος των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος

23 Αυγούστου 2025

Κατόπιν της από 12ης Ιουνίου 2025 Συνοδικής Αποφάσεως, η Συνοδική Επιτροπή επί της Χριστιανικής Αγωγής και της Νεότητος διοργανώνει το...

Read more
Ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας καλωσόρισε τον νέο Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Σύδνεϋ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας καλωσόρισε τον νέο Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Σύδνεϋ

21 Αυγούστου 2025

Τον νέο Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Σύδνεϋ, κ. Γεώργιο Σκέμπερη, καλωσόρισε εγκαρδίως ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ.κ. Μακάριος. Ο...

Read more
ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΣΣΗΣ ΜΕ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΓΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΣΣΗΣ ΜΕ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΓΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ

23 Αυγούστου 2025

Με ιεροπρέπεια και κατάνυξη εορτάσθηκε η μνήμη της αγίας μάρτυρος Βάσσης της Εδεσσαίας στον πανηγυρίζοντα φερώνυμο ιερό ναό της Έδεσσας....

Read more
Αρχιερατική Λειτουργία στον Άγιο Δημήτριο Πετα (Κυράτσα) Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Αρχιερατική Λειτουργία στον Άγιο Δημήτριο Πετα (Κυράτσα) Άρτης

22 Αυγούστου 2025

Την Πέμπτη 21 Αυγούστου 2025, ετελέσθη το 40θήμερο μνημόσυνο του μακαριστού Ιερέως Ελευθερίου Μπόβολου, στον Ενοριακό Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου,...

Read more
Στους τόπους του Αγίου Κοσμά ο Δημητριάδος Ιγνάτιος με προσκυνητές
Εκκλησία της Ελλάδος

Στους τόπους του Αγίου Κοσμά ο Δημητριάδος Ιγνάτιος με προσκυνητές

22 Αυγούστου 2025

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η πενθήμερη προσκυνηματική εκδρομή της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού στους τόπους όπου έδρασε, δίδαξε και...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»
Κηρύγματα

Το μήνυμα της Κυριακής ΙΑ΄ Ματθαίου

19 Αυγούστου 2023

Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Φωκίδος, Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη Αγαπητοί μου αδελφοί. Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος μετά την σεληνιαζόμενη κοινωνία που μας...

Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

Ἡ παραβολὴ τοῦ ἀγνώμονος δούλου

19 Αυγούστου 2023
Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

«Πᾶσαν τὴν ὀφειλὴν ἐκείνην ἀφῆκά σοι, ἐπεὶ παρεκάλεσάς με»

22 Αυγούστου 2020
Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

Συνυπεύθυνη η οικογένεια – Κυριακή ΙΑ΄ Ματθαίου

22 Αυγούστου 2020
Το ξύλο της ζωής και ως Πρωτευαγγέλιο

Το μήνυμα της Κυριακής – (Των μυρίων ταλάντων)

31 Αυγούστου 2019
Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

20 Αυγούστου 2017

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ Γράφει ὁ Ἱεροκῆρυξ Ἀρχιμ. Νικάνωρ Καραγιάννης

16 Νοεμβρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥ-Περί σκληροκαρδίας (Αγ. Λουκά Κριμαίας)

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ, Ευαγγ. Aνάγνωσμα: Ματθ. 18:23-35 (19-8-2012)

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ’ Ματθαίου το έλεος και η συγγνώμη Ματθ. 18, 23-35

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ΄ Ματθαίου – Η συγχωρητικότητα Ευαγγελικό Ανάγνωσμα: Ματθ. 18, 23-35

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ” Ματθαίου

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Α΄ΚΟΡ. θ΄ 2-12)

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ- 19 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2012 (Ματθ. ιη΄ 23-35)

19 Αυγούστου 2014

Κυριακὴ ΙΑ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΙ ΕΡΓΑΤΕΣ Ἀπὸ τὸν πατέρα Παναγιώτη

16 Νοεμβρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Μθ. 18, 23-35)

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ’ Ματθαίου (Ματθ., ιη’ 23 – 35) Αρχιμανδρίτου Ιωήλ Κωνστάνταρου

19 Αυγούστου 2014

Κυριακὴ ΙΑ΄ Ματθαίου – Δύο αριθμοὶ. +Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου

16 Νοεμβρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ Πρὸς Κορ. Α’ θ’ 2-12

16 Νοεμβρίου 2023

«ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ»

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Ματθ. ιη΄, 23 – 35) “Δούλε πονηρέ, ούκ έδει και σέ ελεήσαι τόν σύνδουλον σου, ώς καί εγώ σε ήλέησα; Ο Ελεήμων Θεός και οι ανελεήμονες άνθρωποι

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ – 12 Αυγούστου 2007

19 Αυγούστου 2014
Το Ευαγγέλιο της Χαράς!

Πνευματικοί λόγοι από την αυριανή Ευαγγελική περικοπή

11 Αυγούστου 2018

Κυριακή ΙΑ Ματθαίου «Μακροθύμησον ἐπ΄ἐμοί καί πάντα σοι ἀποδώσω» εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Πάφου

16 Νοεμβρίου 2023

Κυριακή ΙΑ Ματθαίου Μιχαήλ Χούλης, Χριστιανική ζωή σημαίνει μακροθυμία και συγχώρηση (Η παραβολή του άσπλαχνου δούλου)

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ Ματθαίου Η δύναμη της προσευχής εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ΄ Ματθαίου – Η αλληλοσυγχώρηση Ελληνορθόδοξη Κοινότητα Απ. Βαρνάβα

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ Ματθαίου Ἔδει καί σέ ἐλεῆσαι…, ὡς καί ἐγώ σέ ἠλέησα» εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Χίου

16 Νοεμβρίου 2023

Κυριακή ΙΑ’ Ματθαίου – Η παραίτηση από τα δικαιώματά μας του Αρχιμανδρίτου Καλλίνικου Νικολάου

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥ – ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ

16 Νοεμβρίου 2023
Next Post
Ἡ γύμνια μας – Εις τα Άγια Θεοφάνεια

Θεοφάνεια

Ἡ θεολογία τῶν διηγήσεων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης περί τοῦ Προφήτου Ἠλία

Ο άγιος και ένδοξος προφήτης Ηλίας

Ἡ θεολογία τῶν διηγήσεων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης περί τοῦ Προφήτου Ἠλία

Ο Προφήτης Ηλίας

Ἡ θεολογία τῶν διηγήσεων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης περί τοῦ Προφήτου Ἠλία

Ἡ θεολογία τῶν διηγήσεων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης περί τοῦ Προφήτου Ἠλία

Ἡ θεολογία τῶν διηγήσεων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης περί τοῦ Προφήτου Ἠλία

Ο Προφήτης Ηλίας

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist