• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Πέμπτη, 28 Αυγούστου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Νέας Ιωνίας Γαβριήλ: Ο Άνθρωπος ως πηγή των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

17 Φεβρουαρίου 2019
in Εκκλησία της Ελλάδος, Εκκλησιαστική Επικαιρότητα
Νέας Ιωνίας Γαβριήλ: Ο Άνθρωπος ως πηγή των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Share on FacebookShare on Twitter

Εισήγηση Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου κ. Γαβριήλ στις εργασίες του Διεπιστημονικού Συνεδρίου «Θρησκείες και Ανθρώπινα Δικαιώματα», του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α.

***

Ὁ ἄνθρωπος ὡς «κατ’εἰκόνα» τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ δημιουργία ἀποτελεῖ ὄχι ἀπλά μόνο δυναμική φανέρωση τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ ἤ καί «ἔργο» τῆς ἄρρητης θεϊκῆς ἀγάπης καί βουλήσεως, στό ὁποῖο ὁ Θεός «ἐνεφύσησε… πνοήν ζωῆς» , ἀλλά καί ἕνα ὑπαρκτικό γεγονός προσωπικῆς σχέσεως καί κοινωνίας, μία ὑπόσταση ἐλεύθερης ἀγάπης ἀπό κάθε προκαθορισμό , μία ἀνεπανάληπτη ἤ καί ἀναντικατάστατη ὀντολογική ἀξία, τήν αὐθεντική αἰτία θα λέγαμε καί ἀρχή ὅλων τῶν ἀξιῶν.

Βεβαίως, ἡ ἀλήθεια τοῦ ἀνθρώπου δέν βρίσκεται στήν ὕλη, ἡ ὁποία ἁπλῶς συνιστᾶ τήν κτιστή ὑποδομή τῆς βιολογικῆς του ὑπάρξεως, ἀλλά στό πρωτότυπο, στό ἄκτιστο ἀρχέτυπο, ἀπό τό ὁποῖο λαμβάνει τό θεῖο περιεχόμενό της καί ὑψώνει τόν ἄνθρωπο στίς διαστάσεις τῆς θείας ἀπειρίας. Ἔτσι, ὁ ἄνθρωπος, ὁ «χοῦς ἀπό τῆς γῆς» , ὁ «μικρόκοσμος» τῆς ὑλικῆς κτίσεως κατά τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό δημιουργήθηκε γιά νά γίνει κοινωνός τῆς ζωῆς τοῦ Θεοῦ καί μέτοχος τοῦ πληρώματος Αὐτοῦ , ἤτοι στήν ἐλευθερία τῆς ἀγάπης πού εἶναι ἡ ὄντως ζωή.

Πράγματι, ὁ ἄνθρωπος πλάσθηκε μέ τή δυνατότητα νά ὑπάρξει ὡς
ὑπόσταση μέσα ἀπό τίς ἀγαπητικές σχέσεις πού ἀναπτύσσει καί καλλιεργεῖ μέ σκοπό νά ὁμοιάσει στό Δημιουργό του καί νά μιμηθεῖ τήν ἁγιότητά Του στό πρότυπο: «Ἅγιοι γένεσθε, ὅτι ἐγώ ἅγιος εἰμί» , μετέχοντας χαρισματικά ἔτσι στόν τρόπο ὑπάρξεώς Του.

Ὅπως ὁ Θεός ἀγαπᾶ ὅλους τούς άνθρώπους καί ἀνατέλλει τόν ἥλιο γιά πονηρούς καί ἀγαθούς , ἔτσι καί ὁ ἄνθρωπος, ὡς μιμητής τοῦ Θεοῦ, ἀποτελεῖ κοινωνία ἀγάπης κατά τό πρότυπο τῆς Ἁγίας Τριάδος καί κινείται σέ μία ἐλεύθερη ἀγαπητική, προσωπική, κοινωνική σχέση τόσο μέ τά ἄλλα πρόσωπα, τά ὁποῖα καλεῖται νά ἀγαπήσει ὡς ἑαυτόν καί δίχως διακρίσεις, ἀνεξαρτήτως φυλῆς, φύλου, γλώσσας, μορφώσεως καί κοινωνικής θέσεως, ὅσο καί μέ τήν πηγή τῆς ἀγάπης, τόν ἴδιο τόν Θεό. Ἄλλωστε, ὁ ἅγιος Γρηγόριος Νύσσης ὁρίζει τόν χριστιανισμό «ὡς μίμησιν θείας φύσεως» , ἑνῶ κατά τόν ἅγιο Κλήμεντα Ἀλεξανδρείας ὁ χριστιανισμός διδάσκει «πολιτεύεσθαι εἰς δύναμιν ἐξομοιωτικήν τῷ Θεῷ».

Συνεπῶς, ἡ κορύφωση καί συγκεφαλαίωση τῆς θείας δημιουργίας εἶναι ὁ ἄνθρωπος καί ὡς θείο δημιούργημα κατέχει ὅχι μόνο μία κυρίαρχη ἤ καί ὑπέροχη θέση μέσα στήν κτίση, ἀλλά καί μία ἱερότατη ἀξία, ἡ ὁποία διακρίνεται ἀφ’ἑνός μέν στόν τρόπο καί στά συστατικά μέ τά ὁποῖα πλάσθηκε, ἀφ’ἑτέρου δέ στήν ἀσύγκριτη τιμή τῆς πνευματικῆς καί ἀθάνατης ψυχῆς του, ἀφοῦ «οὐδὲν γὰρ ὅσον ἄνθρωπος ἱερόν, ᾧ καὶ φύσεως ἐκοινώνησεν ὁ Θεός» σύμφωνα μέ τόν Ἅγιο Νικόλαο Καβάσιλα . Ὑπό τό πνεῦμα αὐτό, ὁ οἰκουμενικός διδάσκαλος καί ἱερός Πατέρας τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας Μέγας Βασίλειος προτρέπει ἐπίσης ὅλους μας: «…Πρόσεχε σεαυτῷ· τουτέστι τῇ ψυχῇ σου… Ἐξέτασον σεαυτὸν τίς εἶ, γνῶθι σεαυτοῦ τήν φύσιν, ὅτι θνητόν μέν τό σῶμα, ἀθάνατος δέ ἡ ψυχή· ἐπιμελοῦ ψυχῆς πράγματος ἀθανάτου» .

Εἶναι λοιπόν εὐνόητο ὅτι κάθε ἄνθρωπος, ὡς ζωντανή εἰκόνα τοῦ Ζώντος Θεοῦ, καλεῖται νά τελειωθεῖ στήν ἀγάπη κατά τά πρότυπα της κοινωνίας καί τῆς ἀγαπητικής σχέσεως τῶν προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος, ἤτοι νά ξεπεράσει τή θνητή του ἀτομικότητα, νά ἀπεγκλωβισθεῖ ἀπό τήν ἀπλή βιολογική του συνύπαρξη μέ τό διαφορετικό καί νά προβεῖ σέ μία οὐσιαστική καί βαθιά ἀγαπητική κοινωνία μέ τά ἄλλα πρόσωπα, καθώς καί σέ μία ἐλεύθερη θεληματική ἀποδοχή τῆς ἑτερότητας τοῦ ἄλλου, ἤτοι νά ζήσει ὡς πρόσωπο καί ὄχι ὡς ἄτομο.

Βεβαίως, αὐτή ἡ ἑτερότητα, τό ἀνεπανάληπτο καί ἰδιάζον τοῦ κάθε προσώπου δέν μπορεῖ νά ἀναλυθεῖ, δέν μπορεῖ νά ἐρμηνευθεῖ καί νά προσδιορισθεῖ κατά τρόπο θεωρητικό καί ἀφηρημένο παρά μόνο νά βιωθεῖ ὡς σχέση. Ἄλλωστε, αὐτή ἀποτελεῖ καί τήν κατεξοχήν εἰδοποιό διαφορά μεταξύ τοῦ «προσώπου» καί τοῦ «ἀτόμου», ἀφοῦ τό πρόσωπο ἀναδύεται μόνο ἀπό τή σχέση του μέ τά ἄλλα ὄντα , ἤτοι δέν μπορεῖ νά ὑπάρξει ἔξω ἀπό τή σχέση μέ τόν Θεό Δημιουργό καί τούς συνανθρώπους, μία σχέση, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ κοινωνία ἀγάπης καί ἀπό τήν ὁποία ἀποκτᾶ ἀυτογνωσία καί συνείδηση.

Ἔτσι, μέ τή σχέση, ἡ ἀνώνυμη, ἀνθρώπινη, βιολογική ὕπαρξη μεταμορφώνεται σέ ἐπώνυμη ὑπόσταση καί γίνεται «πρόσωπο» , γι’ αὐτό καί ἡ ὀρθόδοξη θεολογική διδασκαλία, μέ ἀφετηρία προφανῶς τήν διάκριση τῶν προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος, προσδιόρισε τό ἀνθρώπινο πρόσωπο ὡς τήν ξεχωριστή καί ἑπώνυμη ὑπόσταση, ἀντίθετα ἀπό τό ἀνώνυμο φυσικό ἄτομο .

Στό πλαίσιο αὐτό, ἔχει ἰδιαίτερη σημασία νά τονισθεῖ ὅτι ἡ ἱερότητα ἤ καί ἡ θειότητα τῆς ἀξίας τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου ὡς μεμονωμένου φορέα τῆς εἰκόνας τοῦ προσωπικοῦ Θεοῦ, ὅπως ἀπορρέει ἀπό τόν χριστιανισμό, ἀποτέλεσε ὄχι μόνο πηγή ἔμπνευσης γιά τούς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, οἱ ὁποῖοι ἔθεσαν τά θεμέλια τῆς ὀντολογίας τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου γιά νά ἐμβαθύνουν στό μυστήριο τῆς θείας οἰκονομίας, ἀλλά βασική πηγή καί κέντρο τῶν ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων, ἀφοῦ ὅλες οἱ σχετικές διακηρύξεις τῶν ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων κάνουν ἀναφορά τόσο στήν ἀξία τῆς ἀνθρώπινης προσωπικότητας, ὅσο στήν ἐλεύθερη καί ὁλοκληρωμένη ἀνάπτυξή της. Τό γεγονός αὐτό ἀποδεικνύει ὅτι, ἀν μή τι ἄλλο, ὁ σεβασμός πρός τήν «προσωπικότητα» τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ἵσως τό πλέον σημαντικό ἰδεώδες τῆς ἐποχῆς μας .

Ἐπιπλέον, ἡ θεμελιώδης σημασία καί σπουδαιότητα τοῦ χριστιανικοῦ μηνύματος γιά τόν κόσμο, ἔρχεται νά ἑδραιωθεῖ καί ἀπό σύγχρονους εὐρωπαίους στοχαστές, οἱ ὁποῖοι ἐπισημαίνουν ὅτι ἡ χριστιανική διδασκαλία εἶναι τόσο σημαντική, ὥστε «ὅλες οἱ ἐπαναστάσεις τοῦ νεώτερου κόσμου, ἀνάμεσά τους βεβαίως καί ἡ οἰκουμενική Διακήρυξη τῶν Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων, ἔχουν τίς καταβολές τους στόν χριστιανισμό, ἀκόμη καί ἄν ὡς πρός τό δόγμα τους ἦταν ἄθεες».

Πράγματι, τά δικαιώματα τοῦ ἀνθρώπου ἀποδείχθηκαν, κυρίως τούς δύο τελευταίους αἰώνες, μία δυναμική πραγματικότητα ἰκανά ὄχι μόνο νά ἀντιμετωπίζουν τίς νέες ἤ καί αἰφνίδιες παγκόσμιες κρίσεις καί προκλήσεις, ἀλλά νά ἐξελίσσονται ἤ καί νά προσαρμόζονται στά νέα δεδομένα, ἀκόμη δε καί νά ἀνταποκρίνονται στίς μεγάλες κρίσεις τῆς σύγχρονης πολυπολιτισμικότητας .

Εἶναι λοιπόν προφανές, ὅτι στήν ἐποχή τῆς σύγχρονης παγκοσμιοποίησης, τῶν πολυπολιτισμικῶν κοινωνιῶν καί τοῦ πλουραλισμοῦ, τῶν κατάφορων καί προκλητικῶν παραβιάσεων ἤ καί ἀντιφάσεων, στήν ἑποχή ὅπου ἡ ἀνθρώπινη ἀξιοπρέπεια καί ἐλευθερία καταρρακώνεται στό βωμό τῶν πολιτικῶν συμφερόντων καί οἰκονομικῶν σκοπιμοτήτων, ἀλλά καί σέ μία ἐποχή ἐξάρσεως τοῦ ἐθνικισμοῦ, τά ἀνθρώπινα δικαιώματα βρίσκονται καί σήμερα στό ἐπίκεντρο τοῦ παγκοσμίου ἐνδιαφέροντος, ἀφοῦ καλοῦνται νά παίξουν ἕναν καθοριστικό οἰκουμενικό εἰρηνοποιητικό ρόλο μέ βάση τόν σεβασμό τῆς ἀνθρώπινης ἀξιοπρέπειας, ἡ ὁποία καί ἀποτελεῖ τό κεντρικό σημείο ἀναφορᾶς τους.

Πράγματι, ἡ Οἰκουμενική Διακήρυξη τῶν Δικαιωμάτων τοῦ Ἀνθρώπου πού υἱοθετήθηκε ἀπό τή Γενική Συνέλευση τοῦ Ὀργανισμοῦ Ἡνωμένων Ἐθνῶν (Ο.Η.Ε.) τόν Δεκέμβριο τοῦ 1948 ἀποτέλεσε καί συνεχίζει ἕως σήμερα νά ἀποτελεί τό θεμελιώδες ὑπόβαθρο γιά τήν θέσπιση ἤ καί καθορισμό τῶν βασικῶν ἀρχῶν πού ἐξασφαλίζουν τήν ἐλευθερία, τή δικαιοσύνη, τήν εἰρήνη καί τήν ἰσότητα μεταξῦ τῶν λαῶν τοῦ κόσμου, καθώς καί τό ὑψηλότερο κοινό ἱδανικό πού ἀφορᾶ στό σεβασμό, στήν αξία καί στήν ἀξιοπρέπεια τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου.

Ἔτσι, μετά τό τέλος τοῦ Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κρίθηκε ἐπιτακτική ἡ ἀνάγκη, προκειμένου νά ἀποφευχθεῖ στό μέλλον ὁποιαδήποτε παρόμοια κτηνωδία ἤ καί ἀπαξίωση τῆς ἀνθρώπινης ὑποστάσεως, γιά τήν ἑδραίωση ἑνός καταλόγου Δικαιωμάτων πού θά διαφυλάττουν ἀκέραια τόσο τήν ἐλευθερία τῆς συνειδήσεως, τήν ἐλευθερία τοῦ λόγου, τῆς ἐργασίας, τῆς ἐκπαιδεύσεως, τῆς ἐκφράσεως, τοῦ συνέρχεσθαι καί συνεταιρίζεσθαι, ὅσο καί γενικότερα τήν ἐλευθερία τῆς ζωῆς τοῦ ἀνθρώπου, τά ὁποῖα καί θά συνέβαλαν ἀποφασιστικά στήν προώθηση καί ἐξέλιξη τῆς κοινωνικῆς προόδου. Μέ λίγα λόγια ξεκίνησε ἡ διαδικασία πραγματικῆς διεθνοποίησης τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου μέ τή σταδιακή ἔνταξή τους στό διεθνές δίκαιο, καίτοι, ἡ διατύπωση ἤ και ἡ προώθησή τους ἔγινε ὑπόθεση διεθνῶν ἐπιτροπῶν.

Μολονότι θά μπορούσε νά θεωρηθεῖ εὔλογα ἀφάνταστο ἤ ἀκόμη καί τραγικό τό γενόνος αὐτό γιά τήν κοινωνία μας, ἤτοι νά φθάνουμε στό σημείο νά διεκδικοῦμε ἤ καί νά νομιμοποιοῦμε τήν ἀνθρώπινη ἀξιοπρέπεια, ἀντί νά τήν θεωροῦμε ἀδιαπραγμάτευτο δεδομένο, ἐντούτοις ἡ Οἰκουμενική Διακήρυξη τῶν Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων καίτοι «οἱ περισσότεροι εἰδικοί ἀναφέρουν ὅτι πρόκειται γιά μία ἰδέα μοντέρνα» , δεν ἀναφέρεται, θά λέγαμε στό περιεχόμενό της, ἀπλά σέ «μοντέρνες» καί ἀφηρημένες μόνο θεωρητικές ἀρχές ἤ καί σέ στατικές τυπικές ἐκφράσεις.

Ἀντιθέτως, ἀποτελεῖ μία δυναμική πραγματικότητα πού ἀπορρέει τόσο ἀπό τή λογική, ὁσο καί ἀπό τή συνείδηση τῆς ἀνθρώπινης ὑπάρξεως, πού στό περιεχόμενό της ὑπογραμμίζει ἀφ’ἑνός μέν τήν ἄρρηκτη σχέση τῶν θεμελιωδῶν ἐλευθεριῶν μέ τήν κοινωνική δικαιοσύνη, τήν εἰρήνη καί τήν ἀσφάλεια, ἀφ’ἑτέρου δε τήν ἱσοτιμία τῶν πολιτικῶν, κοινωνικῶν καί πολιτιστικῶν δικαιωμάτων καθώς καί τή μεταξύ τους ἀλληλεξάρτηση .

Βεβαίως, τό γεγονός ὅτι τά ἀνθρώπινα δικαιώματα θέτουν ὡς κέντρο τους τό ἀνθρώπινο πρόσωπο καί θεμελιώνονται στήν ἰδέα ὅτι ἀπόλυτη ἀξία ἔχει ὁ ἄνθρωπος ὡς ἡθικῆ ὀντολογική ὕπαρξη δέν σημαίνει ὅτι ὁ πολιτισμός στερεῖται ἀξίας. Ἀπεναντίας, ὡς θεμελιώδεις ἀξίες, προφυλάσσουν καί καθιστοῦν δυνατό τόν πολιτισμό, δίνοντας στήν πολιτισμική ἔκφραση τήν ἀληθινή της θέση καί ἀξία, ἀφοῦ στό ὅνομα τῆς ἀνθρώπινης ἀξιοπρέπειας, ἡ ἰδέα τῶν ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων ἀπαιτεῖ τή σχετικοποίηση τοῦ δικοῦ μας ἐπιμέρους πολιτισμοῦ μέ στόχο τό «ὕψιστο πολιτικό ἀγαθό» , ἤτοι τήν αἰώνια εἰρήνη, μέσα ἀπό τήν ὁποία προωθεῖται ἡ διαπολιτισμική συνεργασία, ἡ δημιουργική ἔκφραση καθώς καί ἡ ἀλληλοπεριχώρηση τῶν πολιτισμῶν .

Ἀναμφίβολα, ἡ Ορθόδοξη Εκκλησία ἀναγνωρίζει καί σέβεται τή Διακήρυξη τῶν Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων τόσο ὡς ἐμπνευσμένο κατόρθωμα, ὅσο καί ὡς κορυφαίο επίτευγμα τῆς ἀνθρώπινης βουλήσεως, ἀφοῦ πηγή της ἀποτελεῖ ὁ ἄνθρωπος. Σέ ἀντίθεση μέ τον δυτικό πολιτισμό, ὁ ὁποῖος χαρακτηρίζεται κυρίως ἀπό ρώσους φιλοσόφους «ὡς ξένος πρός τήν Ὀρθοδοξίαν» , ἀφοῦ δομικό στοιχείο του εἶναι τό ἀκοινώνητο ἄτομο καί τά δικαιώματά του, ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία προβάλλει ἑναν χαρακτήρα ἀποφασιστικά «ἀντιατομιστικό».

Ἔτσι, μολονότι ὁ λόγος Της ὑπήρξε πάντοτε διακριτικός ὡς μία ὀφειλετική παρέμβαση ὑπέρ τοῦ ἀνθρώπου, ἡ προσέγγιση τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου ἐπικεντρώνεται ἀπό τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία στόν κίνδυνο ἐκπτώσεως τοῦ ἀτομικού δικαιώματος, στόν ἀτομοκεντρισμό, στόν δικαιωματισμό, ἤ καί στόν ὑποκειμενισμό, ἀφού τά δικαιώματα τοῦ άνθρώπου μετατρέπονται εὔκολα σέ ὑποκειμενικά αἰτήματα, προκειμένου νά προφυλάξουν τήν ἰδιωτική σφαίρα τοῦ ἀτόμου. Ἀσφαλῶς, μία τέτοια ἐκτροπή μπορεῖ ἀφ’ἑνός μέν νά λειτουργήσει εἰς βάρος τοῦ κοινοτικοῦ περιεχομένου τῆς ἐλευθερίας, ἀφ’ἑτέρου δε νά ὑποσκάψει τά θεμέλια τῶν κοινωνικῶν ἀξιών τοῦ ἔθνους, τῆς θρησκείας, τῆς οἰκογενείας , ἀλλά καί τῆς ἱσότητας τῶν δύο φύλων.

Ἄλλωστε, ἡ εμβληματική διακήρυξη τοῦ Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν Παῦλου ὅτι «οὐκ ἔνι Ἰουδαίος οὐδέ Ἕλλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδέ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καί θήλυ∙ πάντες γάρ ὑμεῖς εἰς ἐστέ ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ» ὑπενθυμίζει σέ ὅλους μας ὅτι ἡ ἀναγνώριση τῆς ἱσότητας ἤ καλύτερα τῆς ἱσοτιμίας τῶν ἀνθρώπων βρίσκει τό πραγματικό της περιεχόμενο μόνο ἐν Χριστῷ καί ὅτι ἡ ἑνότητα τοῦ ἀνθρωπίνου γένους εἶναι μία ζωντανή πραγματικότητα χάρη στόν Ἐνανθρωπήσαντα Κύριο.

Γιά τήν ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, τά δικαιώματα τοῦ ἀνθρώπου κατοχυρώνονται, ὄταν συνδέονται μέ τά δικαιώματα τοῦ Θεοῦ, τά ὁποῖα καθιστοῦν τόν ἄνθρωπο ὑπεύθυνο καί ἐλεύθερο ἀπέναντί του. Τά δικαιώματα τοῦ Θεοῦ πού ἀπορρέουν τόσο μέσα ἀπό την τήρηση τῶν ἐντολῶν Του, ὅσο καί μέσα ἀπό τό εὐαγγελικό μήνυμα τῆς ἀγάπης συνεπάγονται τήν ἐφαρμογῆ τῆς δικαιοσύνης στήν καθημερινή ζωή τῶν ἀνθρώπων. Τό γεγονός αὐτό σημαίνει ὅτι ὅταν τά δικαιώματα αὐτά γίνουν σεβαστά, τότε ἔτσι γίνονται σεβαστά καί τά δικαιώματα τοῦ ἀνθρώπου καί μέ τόν τρόπο αὐτό ἱκανοποεῖται ὁ βαθύτερος ἀνθρώπινος πόθος γιά ἐλευθερία καί ἱσοτιμία .

Συνεπῶς, γιά τήν ὀρθόδοξη διδασκαλία ἡ θεμελίωση τῶν ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων δέν στηρίζεται ἀπλά στήν ὀρθή λειτουργία τῆς κοινωνίας, ἀλλά μετατίθεται σέ μία διαφορετική κεντρική βάση, ἤτοι τήν ὀντολογική ὕπαρξη τοῦ προσώπου σέ μία ἁγιαστική καί ἐλεύθερη κοινωνία ἀγάπης μεταξύ τῶν προσώπων μέ κριτήρια τόσο τόν σεβασμό στό πρόσωπο αὐτό καθ’ ἑαυτό ὡς κατ’ εἰκόνας τοῦ Θεοῦ δημιουργία, ὅσο καί τήν ἀνιδοτελῆ ἀγάπη στόν πλησίον πέρα ἀπό τόν ἀτομοκεντρισμό, τήν σκοπιμότητα καί τήν ἰδιοτέλεια.

Ἄλλωστε, ἡ ἀνθρώπινη ἐλευθερία πού ἀποτελεῖ ὑψιστη δωρεᾶ τῆς θείας χάριτος δέν διεκδικεῖ δικαιώματα, ἀλλά τίθεται σέ ἕνα πλαίσιο ἀγάπης ἐντεταγμένο σέ μία ἀνυπέρβλητη κίνηση πρός τόν πλησίον. Γιά τόν λόγο ἀυτό, ἡ ἐπιδίωξη τῆς Ἐκκλησίας προβάλλει πολύ πιό ἐπαναστατική ἀπό ὁποιαδήποτε ἄλλη πολιτική ἤ κοινωνική ἐπιδίωξη, διότι πολύ ἀπλά δέν μεριμνᾶ μόνο γιά τήν παγκόσμια εἰρήνη, τή δικαιοσύνη ἤ καί τήν εὐημερία τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ, ἀλλά κυρίως νοιάζεται νά μεταμορφωθοῦν οἱ ἄνθρωποι σέ ἀληθινούς ἀνθρώπους, «σέ τέκνα φωτός» , σέ ἀληθινά πρόσωπα.

Σᾶς εὐχαριστῶ!

Πρόσφατα Άρθρα

Επίσκεψη στελεχών του «Χριστοδούλειου Οίκου Ξενίας» της Ι. Μητροπόλεως Δράμας στα Καθημερινά Συσσίτια «Άρτος ο Επιούσιος» της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους
Εκκλησία της Ελλάδος

Επίσκεψη στελεχών του «Χριστοδούλειου Οίκου Ξενίας» της Ι. Μητροπόλεως Δράμας στα Καθημερινά Συσσίτια «Άρτος ο Επιούσιος» της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους

27 Αυγούστου 2025

Οι υπεύθυνοι Ιερείς και οι Εθελόντριες της Τράπεζας Αγάπης «Χριστοδούλειος Οίκος Ξενίας» της Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας πραγματοποίησαν την Τρίτη 26...

Read more
Ολοκληρώθηκε το 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Νεότητος
Εκκλησία της Ελλάδος

Ολοκληρώθηκε το 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Νεότητος

27 Αυγούστου 2025

Ολοκληρώθηκαν την Τρίτη 26 Αυγούστου 2025 οι εργασίες του τριημέρου 9ου Πανελληνίου Συνεδρίου Υπευθύνων Ιερέων Νεότητος και Στελεχών Νεότητος των...

Read more
Η εορτή της Αγ. Αικατερίνης στο Ευρωσιναϊτικό Κέντρο στην Τραγάνα
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Αρχιεπίσκοπος Δαμιανός: Ευχαριστίες στην Ελλάδα και στους πιστούς για τη στήριξη στη Μονή Σινά

27 Αυγούστου 2025

Ο Αρχιεπίσκοπος Σινά Δαμιανός δήλωσε: «Η Ελληνική Κυβέρνηση επικοινώνησε σήμερα 27/8/2025 μαζί μου και την ενημέρωσα για την κατάσταση που...

Read more
Αρχιεπίσκοπος Σινά: «Μακεδονία, Ἑλλάς ἐστί! Τό ἄδικον οὐκ εὐλογεῖται».
Ελλάδα Κόσμος

Έκκληση Δαμιανού στις κυβερνήσεις Ελλάδας και Αιγύπτου: «Κινδυνεύει η ζωή μου» – Βίντεο από τα χθεσινά επεισόδια στη Μονή Σινά

27 Αυγούστου 2025

Έκκληση στις κυβερνήσεις Ελλάδος και Αιγύπτου απευθύνει ο Αρχιεπίσκοπος Σινά, Φαράν και Ραϊθώ, Δαμιανός. Σε βιντεοσκοπημένο μήνυμά του ο αρχιεπίσκοπος...

Read more
Επ’ ονόματι του Αγίου Φανουρίου πανηγύρισε το Παρεκκλήσιο της Αγίας Παρασκευής Σοφάδων
Εκκλησία της Ελλάδος

Επ’ ονόματι του Αγίου Φανουρίου πανηγύρισε το Παρεκκλήσιο της Αγίας Παρασκευής Σοφάδων

27 Αυγούστου 2025

 Το απόγευμα της Τρίτης 26 Αυγούστου 2025, στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής Σοφάδων τελέσθηκε με λαμπρότητα ο Εσπερινός προς τιμήν...

Read more
«Ουρανούπολη 2025»: Πετυχημένη και φέτος η κατασκηνωτική περίοδος στη Μητρόπολή Αλεξανδρουπόλεως
Εκκλησία της Ελλάδος

«Ουρανούπολη 2025»: Πετυχημένη και φέτος η κατασκηνωτική περίοδος στη Μητρόπολή Αλεξανδρουπόλεως

27 Αυγούστου 2025

Συνολικά 500 ομαδόπουλα και 100 στελέχη συμμετείχαν στις τέσσερις κατασκηνωτικές περιόδους που πραγματοποιήθηκαν και φέτος από την Ιερά Μητρόπολη Αλεξανδρουπόλεως....

Read more
«Κάθε αληθινή αγάπη είναι ποτισμένη με αίμα και με δάκρυα»
Εκκλησία της Ελλάδος

«Κάθε αληθινή αγάπη είναι ποτισμένη με αίμα και με δάκρυα»

27 Αυγούστου 2025

Στο Ιερό Παρεκκλήσιο του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Φανουρίου της Ενορίας του Μώλου στον Δήμο Καμένων Βούρλων χοροστάτησε απόψε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
«Μια φανουρόπιτα για μια θέση παρκινγκ»
Απόψεις - Γνώμες

Αλλο η τιμή του Αγίου Φανουρίου και άλλο η «θρησκευτικότητα της φανουρόπιτας»!

27 Αυγούστου 2025

Όταν η παράδοση γίνεται συναλλαγή

Read more
Φανούριος ο Νεοφανής: Ο θαυματουργός Μεγαλομάρτυρας {27 Αυγούστου}
Πνευματικές Διδαχές

Φανούριος ο Νεοφανής: Ο θαυματουργός Μεγαλομάρτυρας {27 Αυγούστου}

27 Αυγούστου 2025

Ο Αγιος Φανούριος είναι ένας εκ των πλέον αγαπητών αγίων στην Ελλάδα, τιμάται  στις 27 Αυγούστου, μια μέρα όπου πολλοί...

Read more
Φιλοξενία παιδιών από την Σερβία στην Μητρόπολη Κίτρους
Εκκλησία της Ελλάδος

Φιλοξενία παιδιών από την Σερβία στην Μητρόπολη Κίτρους

27 Αυγούστου 2025

Η Ιερά Μητρόπολη Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος, στο πλαίσιο της φιλανθρωπικής και κοινωνικής της διακονίας, ανέλαβε να φιλοξενήσει για δέκα...

Read more
Εκκλησία της Ελλάδος

Ολοκλήρωση των εργασιών της 168ης Συνοδικής Περιόδου της ΔΙΣ

27 Αυγούστου 2025

Συνήλθε επί διήμερο, την Δευτέρα 25 και την Τρίτη 26 Αυγούστου 2025, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος...

Read more
Λαμπρή πανήγυρις στην Ιερά Μονή Παναγίας Φανερωμένης Χιλιομοδίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαμπρή πανήγυρις στην Ιερά Μονή Παναγίας Φανερωμένης Χιλιομοδίου

27 Αυγούστου 2025

Την 23ην Αυγούστου 2025, ημέρα της εορτής της αποδόσεως της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, πανηγυρίζει η Ιερά Γυναικεία Μονή Παναγίας Φανερωμένης...

Read more
Συνεχίστηκε για δεύτερη ημέρα το 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Ιερέων και Στελεχών Νεότητος της Ιεράς Συνόδου
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνεχίστηκε για δεύτερη ημέρα το 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Ιερέων και Στελεχών Νεότητος της Ιεράς Συνόδου

27 Αυγούστου 2025

Με ιδιαίτερη επιτυχία συνεχίστηκε για δεύτερη ημέρα σήμερα, 25/8, στις εγκαταστάσεις της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος στα Μελισσάτικα Βόλου, το 9ο...

Read more
Εκδημία του Πρωτοπρεσβυτέρου Ηλία Κεντρωτή της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Εκδημία του Πρωτοπρεσβυτέρου Ηλία Κεντρωτή της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας

26 Αυγούστου 2025

Η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας, μετά βαθυτάτης συγκινήσεως και κατ’ άνθρωπον θλίψεως, αναγγέλλει την εις Κύριον εκδημία του Πρωτοπρεσβυτέρου Ηλία Κεντρωτή,...

Read more
Η εορτή του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού στον Πυργετό
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού στον Πυργετό

27 Αυγούστου 2025

Στον Ιερό Ναό Αγίου Κοσμά του Αιτωλού, στο χωριό Πυργετός, μετέβη σήμερα, Κυριακή 24 Αυγούστου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Εἰς τὴν Ἀποτομὴν τῆς κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου. † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος
Η Αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου

Εἰς τὴν Ἀποτομὴν τῆς κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου. † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος

30 Αυγούστου 2021

«Ἔσται γάρ μέγας ἐνώπιον τοῦ Κυρίου» Οταν ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριήλ ἀπεστάλη παρά τοῦ Θεοῦ πρός τόν Ζαχαρίαν τόν ἱερέα, διά...

Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Ο χορός της Σαλώμης «Ὅπου χορός, ἐκεῖ ὁ Διάβολος»

28 Αυγούστου 2019
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Το Συναξάρι της Aποτομής

28 Αυγούστου 2019
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

ΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΣΑΛΩΜΗΣ «Ὅπου χορός, ἐκεῖ ὁ Διάβολος». (Ἱ. Χρυσόστομος) +Μητροπολίτης Φλωρίνης Αυουστίνος

23 Ιουνίου 2020
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Αποτομή της κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Αποτομή της Κεφαλής του Τιμίου Προφήτου, Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Η Αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Εἰς τὴν Ἀποτομὴν τῆς κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου. † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος

Κήρυγμα εις την Αποτομή του Προδρόμου

28 Αυγούστου 2018
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Στήν ἀποτομή τῆς κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου

16 Νοεμβρίου 2023
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Ομιλία στην Αποτομή της Κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννη

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Στήν ἀποτομή τῆς κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου

16 Νοεμβρίου 2023
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Ἡ ἀποτομὴ τῆς κεφαλῆς τοῦ Προδρόμου

16 Νοεμβρίου 2023
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Το «κεράκι» πριν από το Ευαγγέλιο. Μνήμη αποτομής της κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Μνήμη της αποτομής της τίμιας κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Στον Τίμιο Πρόδρομο

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Αποτομή της τιμίας κεφαλής του Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Next Post
Ο εορτασμός του οσιομάρτυρος Δαμιανού του εκ Μυριχόβου στην Ι.Μ. Θεσσαλιώτιδος

Ο εορτασμός του οσιομάρτυρος Δαμιανού του εκ Μυριχόβου στην Ι.Μ. Θεσσαλιώτιδος

Αρχιεπίσκοπος Σινά: «Ειρήνη στις καρδιές μας»

Αρχιεπίσκοπος Σινά: «Ειρήνη στις καρδιές μας»

Τη βασιλόπιτα του Λιμεναρχείου Γυθείου ευλόγησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Μάνης

Τη βασιλόπιτα του Λιμεναρχείου Γυθείου ευλόγησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Μάνης

Ολοκλήρωσε τις εργασίες της η Σύνοδος του Οικ. Πατριαρχείου

Με την έναρξη της νέας χρονιάς, ας έχουμε υπόψη μας 4 απλά πράγματα

Για να αρέσουμε στον Θεό

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist