• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Δευτέρα, 12 Μαΐου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Θεολογία καί ἱστορία

16 Νοεμβρίου 2023
in Απόψεις - Γνώμες, Εκκλησιαστική Επικαιρότητα
Share on FacebookShare on Twitter

του Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου

Ἐξοχώτατε Πρόεδρε τῆς Ἑλληνικῆς Δημοκρατίας,

Μακαριώτατε Ἀρχιεπίσκοπε Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος,

Ἡ σύνδεση τῆς Κυριακῆς τῆς Ὀρθοδοξίας μέ τήν ἀναστήλω­ση τῶν ἱερῶν εἰκόνων, πού ἔγινε τό ἔτος 843, καί στό βάθος ἡ σύνδεσή της μέ τήν ἀπόφαση τῆς Ζ΄  Οἰκου­μενικῆς Συνόδου, τό ἔτος 787, ἡ ὁποία ἀπεφάνθη γιά τήν τιμητική προσκύνηση τῶν ἱερῶν εἰκόνων, γιά ἰσχυρούς θεολογικούς λόγους, εἶναι ἕνα σημαντικό γεγονός πού ἔχει μεγάλη διαχρονική σημασία, ἀλλά καί καταπληκτική ἐπικαιρότητα.

Κατ’ ἀρχάς, ὅπως μπορεῖ νά παρατηρήση κανείς, ἡ ἑορτή αὐτή συνδέει στενά τήν θεολογία μέ τήν ἱστορία. Πρόκειται γιά ἕνα ἱστορικό γεγονός πού πραγματοποιήθηκε τόν 8ο καί 9ο αἰώνα, καί γιά μιά θεολογία πού εἶναι συνέχεια τῆς Χριστολογικῆς θεολογίας τῶν πρώτων αἰώνων.

Ἡ ἐνσάρκωση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ, ἤτοι ἡ θεολογία τῆς οἰκονομίας καί τῆς φιλανθρωπίας τοῦ Θεοῦ, τῆς ἑνώσεως κτιστοῦ καί ἀκτίστου στό πρόσωπο τοῦ Λόγου, ἔγινε σέ συγκεκριμένο τόπο καί χρόνο, μέσα στήν ἱστορία. Ἔτσι, ἡ θεολογία περί τοῦ Χριστοῦ, τήν ὁποία διακηρύσ­σουν οἱ ἱερές εἰκόνες, διακηρύσσεται καί ἀπό τήν Ζ΄  Οἰκουμενική Σύνοδο κατά τόν 8ο αἰώνα, πού σημαίνει ὅτι ἡ θεολογία συνδέεται μέ τήν ἱστορία καί ἡ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας εἶναι «θεολογία γεγονότων» καί ὄχι ἀφηρημένων στοχασμῶν καί διαλεκτικῶν συλ­λογισμῶν. Καί ἐπειδή ἡ ἱστορία ἐμπλέκεται μέ τήν πολιτική, γι’ αὐτό, δυστυχῶς, μερικές φορές ἡ πολιτική ἐπηρεάζει καί τήν θεολογία καί δημιουργεῖ σημαντικές παραχαράξεις καί παρα­ποιήσεις τῆς ἀληθείας.

Ἔτσι, ἡ ἀναστήλωση τῶν ἱερῶν εἰκόνων πού ἑορτάζεται τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, ὡς νίκη τῆς Ὀρθοδόξου θεολογίας ἐναντίον τῶν παραχαράξεων τῆς Ἀποκαλυπτικῆς ἀληθείας, δείχνει ἔντονα τήν σύνδεση μεταξύ θεολογίας καί ἱστορίας.

Ὅμως, μετά τήν Ζ΄ Οἰκουμενική Σύνοδο, ἡ ὁποία θεολόγησε γιά τήν σπουδαιότητα τῶν ἱερῶν εἰκόνων καί θέσπισε τήν σύνδεση τῆς θεολογίας μέ τήν ἱστορία, ἤτοι τήν ἐνσάρκωση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ, καί ὄχι μέ τόν στοχασμό, τίς φαντασιώσεις, τίς ἰδέες καί τούς διαλεκτικούς συλλο­γισμούς, παρατηρήθηκε ἡ ἐκτροπή τῆς συνδέσεως τῆς θεολογίας μέ τήν πολιτική, τήν ἐγκοσμιοκρατική σκοπιμότητα σέ Δύση καί Ἀνατο­λή, πού διασώζεται μέχρι σήμερα. Θά γίνη μιά μικρή ἀναφορά στό θέμα αὐτό, δηλαδή τό τί ἐπακο­λούθησε τόσο στήν Δύση ὅσο καί στήν Ἀνα­το­λή μετά τήν Ζ΄  Οἰκουμενική Σύνοδο, ἡ ὁποία καθιέρωσε τήν ἀξία καί τήν θεολογία τῶν ἱερῶν εἰκόνων.

Κατ’ ἀρχάς, στό δυτικό τμῆμα τῆς τότε ἑνιαίας Χριστιανικῆς Ρωμαϊκῆς Αὐτο­­κρατορίας κυριαρχοῦσε ἡγετικά, κυρίως στό κέντρο τῆς Εὐρώ­πης, ὁ Βασιλεύς τῶν Φράγκων, Κάρολος Μέγας ἤ Καρλομάγνος. Αὐτός βρῆκε τήν εὐκαιρία, μέ ἀφορμή τήν σύγκληση τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, νά διαφοροποιηθῆ ἀπό τήν πολιτιστική καί θεολογική παράδοση τῆς Ὀρθοδόξου Ἀνατολῆς. Ἔτσι, ἀνέθεσε σέ θεολόγους καί κυρίως τόν Θεοδοῦλφο, νά μελετήσουν τά Πρακτικά τῆς Ζ΄  Οἰκουμενικῆς Συνόδου, καί αὐτός συνέταξε τά λεγόμενα Libri Carolini (βιβλία Καρόλου), στά ὁποῖα παραποιήθηκαν τά Πρακτικά τῆς μεγάλης αὐτῆς Συνόδου καί τήν παρουσίασαν ὅτι δῆθεν δογμάτισε γιά τήν λατρευτική προσκύνηση τῶν εἰκόνων, καί ὄχι γιά τήν τιμητική προσκύνησή τους, ὅπως ἦταν τό σωστό. Δηλαδή, τήν λέξη τιμητική προσκύνηση τήν μετέτρεψαν σέ λατρευτική. Τά Libri Carolini διαβάστηκαν στήν Σύνοδο τῆς Φραγκφούρτης τό 794, δηλαδή ἑπτά χρόνια μετά τήν Ζ΄ Οἰκουμενική Σύνοδο, μέ ἀποτέλεσμα οἱ Χριστιανοί τοῦ ἀνατολικοῦ τμήματος τῆς Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας νά χαρακτηρισθοῦν γιά πρώτη φορά Γραικοί, δηλαδή Ἕλληνες μέ τήν ἔννοια τοῦ εἰδωλολάτρου. Ἔτσι, μετά τήν παραποίηση τῶν Πρακτικῶν τῆς Ζ΄  Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ἀκολούθησε καί ἡ πλαστογράφηση τοῦ ὀνόματος τῶν Ἀνατολικῶν Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν ἀπό Ρωμαίους σέ Γραικούς.

Ἀπό ἐκεῖ ἄρχισε μιά ἐσκεμμένη διαφορετική πολιτιστική καί θεολογική παράδοση στήν Δύση, μέ τήν ἐμφάνιση τοῦ σχολα­στι­κισμοῦ, ὁ ὁποῖος στηρίχθηκε κυρίως στούς διαλεκτικούς συλλογισμούς, στήν φιλοσοφία καί φθάνει μέχρι τόν διαφωτισμό, τόν ὑπαρξισμό καί τόν γερμανικό ἰδεαλισμό. Ἀπό πλευρᾶς θεολογικῆς αὐτή ἡ πολιτιστική διαφοροποίηση ἐκδηλώθηκε κατ’ ἀρχάς μέ τήν κατασκευή ἀγαλμάτων στούς Ναούς, στήν συνέχεια μέ τίς θρησκευτικές τέχνες τῆς Ἀναγεννήσεως καί τήν ἀπόρριψη τῶν εἰκόνων ἀπό τούς Ναούς, ὅπως ἔγινε μέ τούς Μεταρρυθμιστές Προτεστάντες.

Ἔπειτα, ὑπάρχει μιά θεολογική καί πολιτιστική διαφοροποίηση καί στό ἀνατολικό τμῆμα τῆς Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας. Εἶχαν ἀπωθηθῆ πρός τά ἀνατολικά ὅρια τῆς Αὐτοκρατορίας ὅσοι καταδικάστηκαν ἀπό τίς Οἰκουμενικές Συνόδους, ἤτοι οἱ ἀρειανοί, οἱ νεστοριανοί, οἱ μονοφυσίτες καί οἱ μονοθελῆτες, ἀπό τούς ὁποίους οἱ Ἰσλαμιστές προσέλαβαν διάφορα χριστιανικά στοιχεῖα. Ὁ ἀναπτυσσόμενος τότε Ἰσλαμισμός,  ἐπηρεασμένος στό θέμα αὐτό ἀπό τούς αἱρετικούς Χριστιανούς ἀπέβαλε τήν κατασκευή τῶν εἰκόνων.  Ἔτσι, στό Κοράνιο γίνεται ἀναφορά στόν Χριστό ὡς Λόγο τοῦ Θεοῦ, ὄχι ὅμως ὡς Υἱό τοῦ Θεοῦ, καί θεσπίζεται τό ἀνεικόνιστο. Τό Κοράνιο ἀπαρτίσθηκε ἀπό στοιχεῖα προϊσλαμικά, ἰουδαϊκά καί τόν αἱρετικό Χρι­στια­νισμό, μαζί μέ ἄλλα στοιχεῖα. Αὐτό σημαίνει ὅτι ὁ Ἰσλαμισμός στήν ἀρχή δέν παρουσιάσθηκε ὡς ἰδιαίτερη θρησκεία, ἀλλά ὡς αἵρεση τοῦ Χριστιανισμοῦ, γι’ αὐτό ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός τόν συμπεριέλαβε στό βιβλίο του κατά τῶν αἱρέσεων μέ τόν ὅρο Ἀγαρηνοί καί Ἰσμαηλίτες. Μάλιστα δέ τότε οἱ Ἰσλαμιστές ἔτρεφαν μεγάλη ἀγάπη πρός τούς Χριστιανούς Ρωμαίους καί ἀντέγραφαν τόν πολιτιστικό τρόπο ζωῆς τους. Ὅταν, ὅμως, ὁ Ἰσλαμισμός ἐπεκτάθηκε πρός ἀνατολάς, στήν Περσία, τότε τό ἐθνικό μίσος τῶν Περσῶν ἐναντίον τῶν Ἑλλήνων μετατράπηκε σέ θρησκευτικό μίσος ἐναντίον τῶν Ὀρθοδόξων Ρωμηῶν.

Τό γεγονός εἶναι ὅτι οἱ αἱρετικές Χριστιανικές ἀπόψεις ἐναν­τίον τῶν ἱερῶν εἰκόνων πέρασαν στήν Ἰσλαμική Θρησκεία, γι’ αὐτό ἀπαγορεύεται ἡ κατασκευή εἰκόνων τοῦ Θεοῦ καί τιμωροῦνται οἱ ποιηταί εἰκόνων. Ἔτσι, ἀρκέσθηκαν στά περίφημα ἀραβουργήματα, «τά ὁποῖα ἔφθασαν σέ καλλιτεχνικά ὕψη».

Τά δύο αὐτά παραδείγματα ἀπό τήν Δύση καί τήν Ἀνατολή δείχνουν ὅτι ἡ Ζ΄  Οἰκουμενική Σύνοδος, τό 787, καί ἡ ἀναστήλωση τῶν ἱερῶν εἰκόνων, τό 843, εἶναι σημαντικά γεγονότα κεντρικῆς σημασίας πού συνδέουν τό μεγαλεῖο τοῦ κάλλους τοῦ ἑλληνικοῦ στοιχείου μέ τήν μυστική ἀποφατική διδασκαλία τοῦ Χριστιανισμοῦ. Αὐτός εἶναι ὁ ἄξονας τῆς ἑλληνορθοδόξου παραδόσεως πού διαφέρει σαφῶς ἀπό τόν σχολαστικισμό τῆς Δύσεως, ἀλλά καί τόν ἀπρόσωπο μυστικισμό τῆς Ἀνατολῆς. Γι’ αὐτό ὁμίλησα στήν ἀρχή ὅτι ἡ σημερινή ἑορτή τῆς Ὀρθοδοξίας συνδέει τήν θεολογία μέ τήν ἱστορία, καί δείχνει τήν διαφοροποίησή της ἀπό τόν δυτικό ὀρθολογισμό καί τόν ἀνατολικό μυστικισμό.

Οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας πού συγκρότησαν τίς Οἰκουμε­νικές Συνόδους ἐδογμάτισαν ἀσφαλῶς καί Θεοπνεύστως, ἀφοῦ ἀντιμετώπισαν μέ τήν «σφενδόνην τοῦ Πνεύματος» τόσο τόν δυτικό ὀρθολογισμό ὅσο καί τόν ἀνατολικό μυστικισμό καί ἀνέπτυξαν τήν θαυμάσια ὀρθόδοξη εἰκονογραφία πού προκαλεῖ δέος καί σεβασμό. Ἡ ὀρθόδοξη εἰκόνα μέ ὅλη τήν θεολογία της δείχνει ὅτι ἡ Ὀρθοδοξία δέν εἶναι οὔτε σχολαστική καί ὀρθολογιστική οὔτε μυστικιστική, ἀλλά ἀποδέχεται τόν ἀποδεικτικό συλλογισμό ἀντί τοῦ διαλεκτικοῦ, καί τόν μυστικό ἀποφατικό τρόπο ζωῆς, ἀντί τοῦ ἀπρό­σωπου μυστικισμοῦ.

Ἡ ὀρθόδοξη εἰκόνα ἐκφράζει μιά ἱστορική πραγματικότητα καί ὄχι φανταστική, παρουσιάζει τήν ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ στήν ἱστορία, τήν Θεοτόκο Μητέρα Του, ἀλλά καί τούς τραυματίες τοῦ Νυμφίου Χριστοῦ πού εἶναι οἱ ἐράσμιοι φίλοι Του. Συγχρόνως, ἁγιογραφεῖ τήν μεταμορφωμένη ἱστορία, δηλαδή τήν μεταμόρ­φωση τοῦ σώματος καί τήν ἀλλαγή τῆς κτίσεως ἀπό τήν ἄκτιστη ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ, γι’ αὐτό ἡ ὀρθόδοξη εἰκόνα πλέει μέσα στήν δόξα πού εἶναι τό φῶς τοῦ Θεοῦ, καί εἶναι ἡ μέθεξη ἀπό τώρα τῆς μέλλουσας οὐράνιας δόξας.

Ἐπί πλέον ἡ ὀρθόδοξη εἰκόνα δέν ἀπολυτοποιεῖ τό ἐξωτερικό κάλλος, δέν παραμένει σέ μιά ἔστω ἐξωτερική μεταμορφωμένη ἱστορία, ἀλλά ἐκφράζει ἀποφατικά τό ἐσωτερικό βάθος τῶν φίλων τοῦ Νυμφίου Χριστοῦ, τό βάπτισμα τοῦ οὐρανίου πυρός, δείχνει τήν κίνηση τοῦ νοῦ πρός τήν καρδία, ὅπως τήν θεολογεῖ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στήν Β΄ πρός Κορινθίους Ἐπιστολή: «ὁ Θεός ὁ εἰπών ἐκ σκότους φῶς λάμψαι, ὅς ἔλαμψεν ἐν ταῖς καρδίαις ἡμῶν πρός φωτισμόν τῆς γνώσεως τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ ἐν προσώπῳ Ἰησοῦ Χριστοῦ» (Β΄ Κορ. δ΄, 6). Τό ἴδιο παρουσιάζει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος σέ ἄλλο σημεῖο τῆς ἐπιστολῆς του: «λογισμούς καθαιροῦντες καί πᾶν ὕψωμα ἐπαιρόμενον κατά τῆς γνώσεως τοῦ Θεοῦ, καί αἰχμαλωτίζοντες πᾶν νόημα εἰς τήν ὑπακοήν τοῦ Χριστοῦ» (Β΄ Κορ. ι΄, 5).

Ἑπομένως, ἡ ἱερά εἰκόνα συνδέει στενώτατα τήν ἱστορία μέ τήν ὀρθόδοξη διαχρονική ἐσχατολογία, ἡ ὁποία ἀναδύεται ἀπό τό βάθος τῆς μεταμορφωμένης καρδιᾶς καί κάνει τόν ἄνθρωπο πού τήν ἀσπάζεται τιμητικά νά ἀναφωνῆ, κατά τόν λόγο τοῦ Ἀποστόλου Παύλου: «μετά χαρᾶς εὐχαριστοῦντες τῷ Θεῷ καί πατρί τῷ ἱκανώσαντι ἡμᾶς εἰς τήν μερίδα τοῦ κλήρου τῶν ἁγίων ἐν τῷ φωτί» (Κολ. α΄, 12).

Ὅλα αὐτά δείχνουν ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη θεολογία εἶναι μιά σταθερή δύναμη στόν σύγχρονο μεταβαλλόμενο καί ἀνισόρροπο κόσμο, μέ τίς σκληρές ἰδεολογίες, ἀκόμη καί Χριστιανικές, καί τούς μισαλλό­δοξους φανατισμούς ἀπό ὁποιονδήποτε καί ἄν προέρχονται. Συνδέει σταθερά τήν θεολογία μέ τήν ἱστορία, θεολογεῖ στήν ἱστορία, μέσα ἀπό τήν δόξα τῆς Βασιλείας καί ἱστορεῖ τήν θεολογία μέσα στήν δόξα τῆς Βασιλείας, καταγράφει τά ἄκτιστα ρήματα τῆς ἀποκαλυπτικῆς ἐμπειρίας μέ τά κτιστά ρήματα, νοήματα καί εἰκονίσματα τῆς ἱστορικῆς πραγματικό­τητας. Ἡ Ὀρθόδοξη θεολογία γιά ὅσους τήν γνωρίζουν καί τήν ζοῦν εἶναι τό οὐράνιο κάλλος στήν γῆ, τό τέλειο μέτρο τῶν πραγμάτων, ὁ ἔρως τοῦ Θεοῦ καί τοῦ ἀνθρώπου, ὁ «ἀχόρταγος χορτασμός τοῦ θείου ἐλέους», «ἡ τελεία τῶν τελείων ἀτέλεστος τελειότης», ἡ «σκιαγραφία τοῦ οὐρανοῦ στήν γῆ» καί ἡ βίωση τῶν ἐσχάτων, ὁ ἐκκλησιασμός τῶν πάντων στό ἀνέσπερο φῶς τῆς Βασιλείας.

Τό λυπηρό εἶναι ὅτι πολλοί δέν γνωρίζουν τόν πλοῦτο τῆς Ὀρθοδόξου θεολογίας καί παραδόσεως, διότι ἔχουν γνώση τῆς Ὀρθοδοξίας ἀπό παραχαράξεις πού μαθαίνουν ἀπό τά μικρά τους χρόνια, καί ὅμως στρέφονται ἐναντίον της. Ἄλλοι ἀποδίδουν στήν Ὀρθόδοξη θεολογία τήν λογικοκρατία τοῦ σχολαστικισμοῦ, ἄλλοι ταυτίζουν τήν Ὀρθόδοξη θεολογία μέ τόν δυτικό πουριτανισμό-ἠθικισμό, καί ἄλλοι ἐκφράζονται γιά τήν Ὀρθοδοξία μέσα ἀπό σχήματα τοῦ εὐδαιμονικοῦ Ἰσλαμισμοῦ.

Ὅμως, ὁ ὀρθόδοξος θεολόγος ἀποσχολαστικο­ποιεῖ τόν Χριστιανισμό καί ἀποϊσλαμοποιεῖ τόν ἀνθρώπινο βίο. Ἡ Ὀρθόδοξη θεολογία δέν συνδέεται οὔτε μέ τόν σχολαστικισμό, οὔτε μέ τόν πουριτανισμό, οὔτε μέ τόν εὐδαιμονισμό. Εἶναι ἡ γαμήλια σχέση τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Χριστό, τόν Νυμφίο τῆς Ἐκκλησίας.

Καί ἐπειδή ἐφέτος, τήν Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς, θά συνέλθη ἡ Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος στήν Κρήτη, εὐχή ὅλων μας εἶναι ἡ Ὀρθόδοξη θεολογία τῶν εἰκόνων καί ἡ θεολογική γλώσσα τῶν πραγμάτων νά διαποτίσουν τίς ἀποφάσεις της, καί νά φανῆ ἡ πληρότητα τοῦ κόσμου στό φῶς τῆς ὀρθόδοξης θεολογίας. Πρέπει νά φανῆ ἡ σύνδεση θεολογίας καί ἱστορίας στό φῶς τῆς ἐσχατολογίας τῆς δόξας καί ὄχι ἡ σύνδεση θεολογίας καί πολιτικῆς στό σκοτάδι τῆς κοσμικῆς ἀδοξίας.

Ἡ Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας εἶναι ἀπόρριψη τῆς μισαλλοδοξίας, ἀποβολή τῆς ὑποκρισίας, ἔκφραση τῆς οὐράνιας Βασιλείας, βίωση τῆς δοξαστικῆς παρουσίας, μεταμόρφωση τῆς ἱστορίας, εἰκόνα τῆς οὐράνιας θείας Λειτουργίας, ἁγιογράφιση τῆς φωτεινῆς καί ἀνεκφρά­στου κοινωνίας, τῆς ἔνδοξης Συνοδικῆς Εὐχαριστίας, τῆς οὐράνιας ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας. Ἀμήν.

Η ομιλία εκφωνήθηκε την πρώτη Κυριακή των Νηστειών, Κυριακή τής Ορθοδοξίας  στον Ιερό Ναό Αγίου Διονυσίου τού Αρεοπαγίτου Αθηνών

Πρόσφατα Άρθρα

Μνήμη Ἱερομαρτύρων τῆς Σφαγῆς τῆς Χίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Μνήμη Ἱερομαρτύρων τῆς Σφαγῆς τῆς Χίου

12 Μαΐου 2025

Μέ ἐκκλησιαστική εὐλάβεια, λατρευτική κατάνυξη καί ἐθνικό φρόνημα ἡ Ἱερά Μητρόπολη Χίου, Ψαρῶν καί Οἰνουσσῶν ἐτίμησε τήν Κυριακή τοῦ Παραλύτου...

Read more
Η Β΄ Στάση των Χαιρετισμών στη Νότια Κέρκυρα
Εκκλησία της Ελλάδος

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΕΡΚΥΡΑΣ κ. ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ

12 Μαΐου 2025

Προς Τον Αξιότιμον κ. Κυριάκον Μητσοτάκην, Πρωθυπουργόν Το Υπουργικόν Συμβούλιον Την κ. Λ. Μενδώνη, Υπουργόν Πολιτισμού Αθήνας Κοινοποίησις: Ιεράν Σύνοδον της...

Read more
Άγιος Επιφάνιος Κύπρου: Ο Μεγάλος Αντιαιρετικός Πατέρας
Πνευματικές Διδαχές

Άγιος Επιφάνιος Κύπρου: Ο Μεγάλος Αντιαιρετικός Πατέρας

12 Μαΐου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού Ορισμένοι από τους αγίους μας χαρακτηρίζονται ως Πατέρες και Διδάσκαλοι της Εκκλησίας. Κι’ αυτό...

Read more
Σερρών Θεολόγος: «Μάνα: Το λίκνο της ζωής»
Εκκλησία της Ελλάδος

Σερρών Θεολόγος: «Μάνα: Το λίκνο της ζωής»

12 Μαΐου 2025

Στιγμές ευφρόσυνες, μουσικής πανδαισίας και πνευματικής ανατάσεως, προερχόμενες, από την ελπίδα και την χαρά του κόσμου, τα παιδιά, μέσα στην...

Read more
Η πόλη της Καρδίτσης κλίνει ευλαβώς γόνυ ενώπιον της Αγίας Ζώνης της Υπεραγίας Θεοτόκου
Εκκλησία της Ελλάδος

Η πόλη της Καρδίτσης κλίνει ευλαβώς γόνυ ενώπιον της Αγίας Ζώνης της Υπεραγίας Θεοτόκου

12 Μαΐου 2025

Tην Κυριακή 11 Μαΐου 2025 και ώρα 6:30 μ.μ., ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ. Τιμόθεος,...

Read more
Τελετή Λήξης Κατηχητικών Συνάξεων της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους
Εκκλησία της Ελλάδος

Τελετή Λήξης Κατηχητικών Συνάξεων της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους

12 Μαΐου 2025

Με ιδιαίτερη επιτυχία και πνευματική χαρά πραγματοποιήθηκε η Τελετή Λήξης των Κατηχητικών Συνάξεων της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος,...

Read more
Ο εορτασμός του Αγ. Ανανία στον Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελιστρίας – Χειροτονήθηκε Πρεσβύτερος ο π. Θεόδωρος Κυριαζόπουλος
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο εορτασμός του Αγ. Ανανία στον Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελιστρίας – Χειροτονήθηκε Πρεσβύτερος ο π. Θεόδωρος Κυριαζόπουλος

12 Μαΐου 2025

Με την πρέπουσα λαμπρότητα η Ιερά Μητρόπολή μας τίμησε τη μνήμη του Αγίου Ανανία Λαμπάρδη, Μητροπολίτη Λακεδαιμονίας και εθνοϊερομάρτυρος του...

Read more
Η επέτειος της Κοιμήσεως του Ηγιασμένου Γέροντος Οσίου Φιλοθέου Ζερβάκου στην Πάρο
Εκκλησία της Ελλάδος

Η επέτειος της Κοιμήσεως του Ηγιασμένου Γέροντος Οσίου Φιλοθέου Ζερβάκου στην Πάρο

12 Μαΐου 2025

Με τη δέουσα εκκλησιαστική λαμπρότητα αλλά και με κατάνυξη, εορτάσθηκε στην Ιερά Μονή Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης (Θαψανών), η επέτειος της Κοιμήσεως...

Read more
Κυριακή του Παραλύτου στο Διδυμότειχο
Εκκλησία της Ελλάδος

Κυριακή του Παραλύτου στο Διδυμότειχο

12 Μαΐου 2025

Στον Ιερό Καθεδρικό Ναό Παναγίας Ελευθερωτρίας Διδυμοτείχου ιερούργησε την Κυριακή του Παραλύτου, 11η του μηνός Μαΐου ε.έ., ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
Κυριακή του Παραλύτου στον Ι.Ν. Κοιμήσεως της Θεοτόκου Κέδρου
Εκκλησία της Ελλάδος

Κυριακή του Παραλύτου στον Ι.Ν. Κοιμήσεως της Θεοτόκου Κέδρου

11 Μαΐου 2025

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος, την Κυριακή του Παραλύτου 11 Μαΐου 2025, χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και τέλεσε...

Read more
ΠΟΛΥΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ Η ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΑΞΕΩΝ ΤΩΝ ΕΥΒΟΕΩΝ ΑΓΙΩΝ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΟΛΥΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ Η ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΑΞΕΩΝ ΤΩΝ ΕΥΒΟΕΩΝ ΑΓΙΩΝ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ

11 Μαΐου 2025

Την Κυριακή του Παραλύτου, 11 Μαΐου 2025, το Νησί της Ευβοίας, πανηγύρισε τους προστάτες και εφόρους του, τους Ευβοείς Αγίους,...

Read more
Τιμητική διάκριση στον Πρύτανη του ΕΚΠΑ από την Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Τιμητική διάκριση στον Πρύτανη του ΕΚΠΑ από την Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας

11 Μαΐου 2025

Με την παρουσία πλήθους κόσμου πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Κυριακής 11 Μαΐου ε.έ., στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας, Επιστημονική - ενημερωτική...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Πάρτε την Ανάσταση και κάντε την ζωή»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Πάρτε την Ανάσταση και κάντε την ζωή»

11 Μαΐου 2025

Στον Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στον ορεινό Καλλίδρομο, στις παρυφές του ομωνύμου όρους της Φθιώτιδος ιερούργησε σήμερα...

Read more
Εγκαινιάστηκε η 31η Έκθεση ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

Εγκαινιάστηκε η 31η Έκθεση ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ

11 Μαΐου 2025

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα τελέστηκε ο αγιασμός και εγκαινιάστηκε η 31η Έκθεση Εκκλησιαστικής Τέχνης ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ, από τον σεβασμιότατο Μητροπολίτη Πειραιώς κ.κ....

Read more
Η εις Διάκονον Χειροτονία του Μοναχού Νεκταρίου Βαρλααμίτη – Πολυαρχιερατικό συλλείτουργο για την εορτή της Συνάξεως των Οσίων Μετεωριτών Πατέρων
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εις Διάκονον Χειροτονία του Μοναχού Νεκταρίου Βαρλααμίτη – Πολυαρχιερατικό συλλείτουργο για την εορτή της Συνάξεως των Οσίων Μετεωριτών Πατέρων

11 Μαΐου 2025

Με την δέουσα λαμπρότητα και την παρουσία εκατοντάδων πιστών εορτάστηκε στην Καλαμπάκα η ετήσια εορτή της Συνάξεως των Οσίων Μετεωριτών...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…. Μεγάλη η απουσία του μακαριστού Μητρ. Πατρών Νικοδήμου!
Κηρύγματα

Ομιλία μακαριστού Μητροπολίτου Πατρών ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ την Κυριακή του Παραλύτου 1998

10 Μαΐου 2025

Ομιλία του μακαριστού Μητροπολίτου Πατρών ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ την Κυριακή του Παραλύτου 1998 ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΩΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΣΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΝΑΟ...

«Όταν προστάζει ο Χριστός»

«Άνθρωπον ουκ έχω»

10 Μαΐου 2025
«Όταν προστάζει ο Χριστός»

«Ἴδε ὑγιὴς γέγονας· μηκέτι ἁμάρτανε»

10 Μαΐου 2025
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

10 Μαΐου 2025
Κοιτάζοντας κατάματα την αμαρτία

Η προσφορά της Ορθοδόξου Ελληνίδος

10 Μαΐου 2025
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

«Γιατί οι άγιοι έθεσαν αυτήν την σειρά στις Ευαγγελικές περικοπές;»

6 Μαΐου 2023
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

Το μήνυμα της Κυριακής του Παραλύτου

6 Μαΐου 2023
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

Ο πόνος στη ζωή μας

14 Μαΐου 2022
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

Ο άνθρωπος μας

10 Μαΐου 2020
«Όταν προστάζει ο Χριστός»

«Όταν προστάζει ο Χριστός»

18 Μαΐου 2019
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

Ο Ιησούς Χριστός και ο παράλυτος της Βηθεσδά

18 Μαΐου 2019
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

Το μήνυμα της Κυριακής του Παραλύτου

29 Απριλίου 2018
“Πειρατήριον εστίν ο βίος του ανθρώπου” (Ιώβ ζ΄,1)

“Πειρατήριον εστίν ο βίος του ανθρώπου” (Ιώβ ζ΄,1)

25 Απριλίου 2018
Next Post
Οι Στρατιωτικοί Ιερείς κατά την περίοδο του Όθωνα

Οι Στρατιωτικοί Ιερείς κατά την περίοδο του Όθωνα

Περί νηστείας

Περί νηστείας

Απόρριψη της απογνώσεως

Απόρριψη της απογνώσεως

Τα  δύο υπέρλογα της 25ης Μαρτίου

Τα δύο υπέρλογα της 25ης Μαρτίου

Ο Μητροπολίτης Γόρτυνος εφ όλης της ύλης {ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ}

Οι αγώνες των Προφητών για την καθαρότητα της Πίστης στο ΓΙΑΧΒΕ

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist