• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Συναξάρι 20ῆς Ἰανουαρίου

22 Ιανουαρίου 2021
in Πνευματικές Διδαχές
Συναξάρι 20ῆς Ἰανουαρίου
Share on FacebookShare on Twitter

Μητροπολίτου Φαναρίου Ἀγαθαγγέλου
Γενικοῦ Διευθυντοῦ Ἀποστολικῆς Διακονίας
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος

 

† Μνήμη τοῦ ὁσίου πατρός ἡμῶν Εὐθυμίου τοῦ Μεγάλου.

῾Ο Ὅσιος Εὐθύμιος ὁ Μέγας ἐγεννήθηκε στή Μελιτηνή[1] τῆς Ἀρμενίας τό ἔτος 377 μ.Χ. κατά τούς χρόνους τῆς βασιλείας τοῦ Γρατιανοῦ (375-383 μ.Χ.). Οἱ γονεῖς του, Παῦλος καί Διονυσία, ἀνῆκαν σέ ἐπίσημη γενιά. Οἱ γονεῖς του, ἄτεκνοι ὄντες, ἀξιώθηκαν νά ἀποκτήσουν παιδί, τό ὁποῖο καί ἀφιέρωσαν στή διακονία τοῦ Θεοῦ, καί στό ὁποῖο καί κατά θεία ἐπιταγή ἔδωσαν τό ὄνομα Εὐθύ-μιος, ἀφοῦ μέ τή γέννησή του τούς ἐχάρισε τήν εὐθυμία, τή χαρά καί τήν ἀγαλλίαση.

Σέ ἡλικία μόλις τριῶν ἐτῶν ὁ Εὐθύμιος ἔχασε τόν πατέρα του. Τότε ἡ χήρα μητέρα του τόν παρέδωσε στόν εὐλαβῆ Ἐπίσκοπο τῆς Μελιτηνῆς Εὐτρώϊο, ὁ ὁποῖος μαζί μέ τούς ἀναγνῶστες Ἀκάκιο καί Συνόδιο, πού ἔγιναν ἀργότερα Ἐπίσκοποι Μελιτηνῆς, τόν ἐκπαί-δευσε καλῶς καί τόν κατέταξε στόν ἱερό κλῆρο καί τόν ἐτοποθέ-τησε ἔξαρχο τῶν μοναστηρίων.

Ἀπό τή Μελιτηνή ὁ Ὅσιος μετέβη, περί τό 406 μ.Χ., στά Ἱερο-σόλυμα καί ἐκλείσθηκε στό σπήλαιο τοῦ Ἁγίου Θεοκτίστου, ὅπου καί ἀσκήτευε μέ αὐστηρότητα καί ἀναδείχθηκε κανόνας μοναζό-ντων καί καύχημα. Τόσο δέ πολύ ἐπρόκοψε στήν ἀρετή, ὥστε πολ-λοί ἀπό τούς Σαρακηνούς ἐπίστεψαν στόν Χριστό. Τά μεγάλα πνευ-ματικά του χαρίσματα γρήγορα τόν ἀνέδειξαν καί ἡ φήμη του ὡς Ἁγίου ἁπλώθηκε παντοῦ. Γύρω του συγκεντρώθηκαν πάμπολλοι μοναχοί, οἱ ὁποῖοι τόν ἐξέλεξαν ἡγούμενό τους.

Ὁ Μέγας Εὐθύμιος μέ τήν ἁγιότητα τοῦ βίου του συνετέλεσε στό νά ἐπιστρέψουν στήν πατρώα εὐσέβεια πολυάριθμοι αἱρετικοί, ὅπως Μανιχαῖοι, Νεστοριανοί καί Εὐτυχιανοί, πού ἀπέρριπταν τίς ἀποφάσεις τῆς Δ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Παντοῦ, στήν Αἴγυπτο καί τή Συρία, ἐπικρατοῦσαν οἱ Μονοφυσῖτες. Στήν Παλαιστίνη, ὅμως, χάρη στήν παρουσία τοῦ Ἁγίου Εὐθυμίου καί τῶν μαθητῶν του, ἐπικράτησε ἡ Ὀρθοδοξία.  Καί ὅταν ὁ Ὅσιος συνάντησε τήν βασίλισσα Εὐδοκία, ἡ ὁποία εἶχε περιπλακεῖ στά δίκτυα τῆς αἱρέ-σεως τῶν Μονοφυσιτῶν, τόσο πειστικά καί ἀκαταμάχητα ὁμίλησε πρός αὐτή, ὥστε τήν ἀπέδωκε στά ὀρθόδοξα δόγματα.

῾Ο Ὁσιος Εὐθύμιος ὁ Μέγας εἶχε λάβει ἀπό τόν Θεό τό προ-ορατικό χάρισμα καί τή δύναμη τῆς θαυματουργίας. Μέ ἐλάχιστα ψωμιά κατόρθωσε νά χορτάσει τετρακόσιους ἀνθρώπους πού κάπο-τε τήν ἴδια ἡμέρα τόν ἐπισκέφθηκαν στό κελλί του. Πολλές γυναῖ-κες, πού ἦταν στεῖρες, ὅπως ἦταν καί ἡ δική του μητέρα, μέ τίς προσευχές τοῦ Ἁγίου ἀπέκτησαν παιδί καί ἔζησαν τή χαρά τῆς τε-κνογονίας. Καί ὅπως ὁ Προφήτης ᾿Ηλίας, ἔτσι καί αὐτός προσευ-χήθηκε στόν Θεό καί ἄνοιξε τίς πύλες τοῦ οὐρανοῦ καί ἐπότισε μέ πολλή βροχή τή διψασμένη γῆ, ἡ ὁποία καί ἀναζωογονήθηκε καί ἔδωσε πλούσιους τούς καρπούς της.

᾿Ενῶ κάποτε ἐτελοῦσε τό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας, οἱ πιστοί εἶδαν μία δέσμη φωτός πού ἐξεκινοῦσε ἀπό τόν οὐρανό καί κατερχόταν μέχρι τόν Ἅγιο. Τό οὐράνιο αὐτό φῶς παρέμεινε μέχρι πού ἐτελείωσε ἡ Θεία Λειτουργία καί ἐδήλωνε τήν ἐσωτερική καθα-ρότητα καί λαμπρότητα τοῦ Ἁγίου. ᾿Επίσης, σημάδι τῆς ἁγνότητος καί ἁγιότητός του ἀποτελοῦσε καί τό γεγονός ὅτι ἦταν σέ θέση νά γνωρίζει ποιός προσερχόταν νά κοινωνήσει μέ καθαρή ἤ ἐσπιλω-μένη συνείδηση.

Ὁ Ὅσιος ἐκοιμήθηκε μέ εἰρήνη τό ἔτος 473 μ.Χ., σέ ἡλικία 97 ἐτῶν, ἐπί βασιλείας Λέοντος τοῦ Μεγάλου (457-474 μ.Χ.). ῾Η Σύναξή του ἐτελεῖτο στή Μεγάλη ᾿Εκκλησία.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τῶν ἁγίων μαρτύρων Βάσσου, Εὐσεβίου, Εὐτυχίου καί Βασιλείδου.

ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΒΑΣΣΟΥ, ΕΥΣΕΒΙΟΥ ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΕΙΔΟΥ

Οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες Βάσσος, Εὐσέβιος, Εὐτύχιος καί Βασι-λείδης ἔζησαν κατά τούς χρόνους τοῦ αὐτοκράτορος Διοκλητιανοῦ (284-305 μ.Χ.), περί τά τέλη τοῦ 3ου μ.Χ. αἰῶνος. ῏Ησαν πλούσιοι καί μέλη τῆς Συγκλήτου. Προσῆλθαν στό Χριστό καί ἐβαπτίσθησαν,  ὅταν παρεστάθησαν στό μαρτύριο τοῦ Ἐπισκόπου Θεοπέμπτου († 5 Ἰανουαρίου), ὁ ὁποῖος ὑπέμενε μέ πνευματική ἀνδρεία τίς φρικώ-δεις βασάνους στίς ὁποῖες τόν εἶχαν ὑποβάλει οἱ εἰδωλολάτρες.

 Οἱ εἰδωλάτρες τούς κατήγγειλαν ὡς Χριστιανούς. Ἀμέσως τούς συνέλαβαν καί τούς ὁδήγησαν μπροστά στόν αὐτοκράτορα. Οἱ Ἅγιοι δέν δείλιασαν καθόλου, ἀλλά διεκήρυξαν μέ παρρησία τήν πίστη τους στόν Χριστό καί πρόθυμα ἐβάδισαν τήν ὁδό τοῦ μαρτυ-ρίου. Στό Συναξάρι ἀναφέρεται, ὅτι πρῶτα τούς ἀφαίρεσαν τίς ζῶνες, τά διακριτικά δηλαδή τοῦ ἀξιώματός τους, καί ἔπειτα ὑπέ-βαλαν τόν καθένα σέ σκληρά βασανιστήρια.

Τόν Ἅγιο Βάσσο τόν ἔρριψαν μέχρι τούς μηρούς σέ βόθρο, τοῦ ἀπέκοψαν τά χέρια καί ἀκολούθως τοῦ κομμάτιασαν ὅλο τό σῶμα. ῎Ετσι ὁ Ἅγιος παρέδωσε τήν ψυχή του στόν Κύριο. Τόν Ἅγιο Εὐσέ-βιο τόν ἐκρέμασαν ἀπό τό κεφάλι καί τοῦ ἐτεμάχισαν τό σῶμα μέ τσεκούρια. Τόν Ἅγιο Εὐτύχιο τόν ἔβαλαν σέ τέσσερις πασσάλους, ἐτέντωσαν μέ δύναμη τό σῶμα του καί τόν ἐχώρισαν σέ κομμάτια. Τοῦ Ἁγίου Βασιλείδου τοῦ ἐξέσκισαν τήν κοιλία.῎Ετσι καί οἱ ῞Αγι-οι αὐτοί Μάρτυρες ἔλαβαν τό στέφανο τοῦ μαρτυρίου.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τῶν ἁγίων μαρτύρων ᾿Ιννᾶ, Πιννᾶ καί Ριμμᾶ.

Οἱ ἅγιοι Μάρτυρες ᾿Ιννᾶς, Πιννᾶς καί Ριμμᾶς κατάγονταν ἀπό τό βορρᾶ, τήν περιοχή τῆς Σκυθίας, καί ὀνομάζονταν οἱ κρυστάλλι-νοι. Συνελήφθησαν ἀπό βάρβαρους εἰδωλολάτρες καί ὁδηγήθηκαν στόν ἄρχοντα τῆς χώρας τους. Τούς ἔδεσαν, λοιπόν, σέ περίοδο τρο-μεροῦ ψύχους σέ ξύλα μέσα σέ παγωμένο ποτάμι. ᾿Εκεῖ ἐτελείωσε ἡ ζωή τους μέ ἀνυπόφορους πόνους, λόγῳ τοῦ ψύχους, καί παρέδω-σαν τίς μακάριες ψυχές τους στά χέρια τοῦ Θεοῦ.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ μακαρίου Πέτρου τοῦ Τελώνου.

῾Ο Ἅγιος Πέτρος εἶχε τό ἀξίωμα τοῦ πατρικίου κατά τούς χρό-νους τοῦ αὐτοκράτορος ᾿Ιουστινιανοῦ (527-565 μ.Χ.) καί ἦταν διοι-κητής τῆς Ἀφρικῆς. Δυστυχῶς ἦταν ἄνθρωπος ἄσπλαχνος, ἀνελεή-μων, πλεονέκτης καί φιλάργυρος. Κάποτε προσῆλθε σ᾿ αὐτόν ἕνας φτωχός, γιά νά τόν δοκιμάσει, καί τοῦ ἐζητοῦσε ἐλεημοσύνη. Τότε ἐκεῖνος ἅρπαξε ἕναν ἄρτο, ἀπό ἐκείνους πού ἐκείνη τή στιγμή τοῦ εἶχε φέρει ὁ ἀρτοποιός, καί σάν πέτρα τόν ἐπέταξε κατά τοῦ πτω-χοῦ ἀνθρώπου.

Μέ τή Χάρη τοῦ Θεοῦ, κάποια στιγμή ἐκράτησε στά χέρια του τό ἱερό Εὐαγγέλιο. Ἀπό περιέργεια τό ἄνοιξε, ἀλλά ἡ ἀνάγνωσή του δέν τόν ἄφησε ἀδιάφορο. Τότε ἄνοιξαν τά μάτια του. Καί μέ εἰλικρίνεια εἶδε τόν πραγματικό του ἑαυτό. Μέ θλίψη εἶδε τήν ἀλη-θινή εἰκόνα τῆς ψυχικῆς του καταστάσεως. Ἀμέσως ἦλθε στόν ἑαυτό του ἐφαρμόζοντας τό λόγο τῶν Πατέρων: «Εἴσελθε στόν ἑαυτό σου. Ἐκεῖ ἡ χαρά καί ἡ βασιλεία». Στή μνήμη του καί στή συνείδησή του ἔρχονταν οἱ φυσιογνωμίες τῶν τελωνῶν τοῦ Εὐαγγελίου, τούς ὁποί-ους ὁ Χριστός ἔσωσε. Καί, ὅπως ἐκεῖνοι, μετανόησε.

Τότε, σέ ὥρα ἀσθένειας, εἶδε ὄνειρο. Τοῦ φάνηκε ὅτι παρίστα-το στήν κρίση τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος ἄλλους ἐδικαίωνε καί ἄλλους κατεδίκαζε. Ἐκείνη τήν ὥρα τῆς κρίσεως εἶδε κοντά του μιά ζυγα-ριά. Στό ἀριστερό μέρος τῆς ζυγαριᾶς ἔβλεπε νά συγκεντρώνονται δαίμονες καί νά ἐναποθέτουν πολλές κακές του πράξεις, ἐνῶ στό δεξιό ἔβλεπε Ἀγγέλους νά μή βρίσκουν κάποιο ἄλλο καλό νά ἐνα-ποθέσουν πρός ἰσορροπία τῆς ζυγαριᾶς, παρά μόνο τόν ἄρτο ἐκεῖνο πού ἐπέταξε μέ θυμό κατά τοῦ φτωχοῦ.

Ἀφοῦ ἐξύπνησε, ἔλαβε τή μεγάλη καί σωτήρια ἀπόφασή του. Ἐμοίρασε τήν περιουσία στούς πτωχούς καί ἔκανε ἔργο του νά ἀνευρίσκει τούς πάσχοντες καί τούς ἐνδεεῖς. Ἀλλά ἡ χαρακτηριστι-κότερη ἀπόδειξη τῆς τέλειας καλῆς ἀλλοιώσεώς του καί τῆς αὐτα-παρνήσεώς του εἶναι, ὅτι ἐπώλησε ὡς δοῦλο τόν ἴδιο τόν ἑαυτό του καί ἔδωσε τά χρήματα πού πῆρε στούς πτωχούς.

Ἀφοῦ ἀνέκτησε τήν ἐλευθερία του πῆγε στά Ἱεροσόλυμα, γιά νά προσκυνήσει τοῦς Ἁγίους Τόπους, ὅπου ἐσταυρώθηκε καί ἀνα-στήθηκε ὁ Σωτήρας τοῦ κόσμου. Καί τέλος, ἐπέστρεψε στήν Κων-σταντινούπολη, ὅπου καί ὁσίως ἐκοιμήθηκε καί ἐνταφιάσθηκε στήν τοποθεσία τοῦ Βοός, στό πατρικό του σπίτι, πτωχός κατά κόσμον, ἀλλά πλούσιος σέ αἰώνιους θησαυρούς. 

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τῶν ἁγίων μαρτύρων Θύρσου καί Ἁγνῆς.

    Εἶναι ἄγνωστο ποῦ καί πότε ἐμαρτύρησαν οἱ Ἅγιοι Μάρ-τυρες Θῦρσος καί Ἁγνή. Ἡ Σύναξη αὐτῶν ἐτελεῖτο πλησίον τῶν Ἑλενιανῶν, μεταξύ τῶν Ὑψωμαθείων καί τοῦ Ξηρολόφου Κωνστα-ντινουπόλεως.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ ἁγίου μάρτυρος Εὐσεβίου.

    Ὁ Ἅγιος Μάρτυς Εὐσέβιος ζοῦσε στά χρόνια τοῦ Διοκλη-τιανοῦ (284-305 μ.Χ.) καί ἔφερε τό ἀξίωμα τοῦ συγκλητικοῦ. Ἀσπά-σθηκε τό Χριστιανισμό κατά τό μαρτύριο τοῦ Ἐπισκόπου Θεο-πέμπτου στή Ρώμη (+5 Ἰανουαρίου), ὅταν ἔβλεπε τήν πνευματική ἀνδρεία τοῦ Ἁγίου κατά τή διάρκεια τῶν βασανιστηρίων καί  τά θαύματα πού αὐτός ἐπιτελοῦσε. Ἐπειδή ἔγινε Χριστιανός τόν συνέ-λαβαν καί τόν ὁδήγησαν ἐνώπιον τοῦ αὐτοκράτορος, ὅπου καί ὁμο-λόγησε τήν πίστη του στόν Χριστό. Ἐμαρτύρησε μέ βρικτά βασανι-στήρια καί διαμελίσθηκε μέ πέλεκυ τό ἔτος 298 μ.Χ. 

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τῆς ἁγίας μάρτυρος Ἄννης.

    Ἡ Ἁγία μάρτυς Ἄννα ἐμαρτύρησε στή Ρώμη[2]. 

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ εὐσεβεστάτου βασιλέως Λέοντος τοῦ Μεγάλου, τοῦ καλουμένου Μακέλλη.

    Ὁ Ἅγιος Λέων καταγόταν ἀπό τή Θράκη καί ἐβασίλευσε περί τό 457 μ.Χ. μέχρι τό 474 μ.Χ. Διαδέχθηκε στό θρόνο τοῦ Βυζαντίου τόν Μαρκιανό (450-457 μ.Χ.). Ὁ Λέων ὁ Α´ ἀναγορεύθηκε αὐτο-κράτορας στίς 7 Φεβρουαρίου τοῦ 457 μ.Χ. στό Ἕβδομο, μέ τήν πα-ρουσία τοῦ Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως. Ἦταν εὐσεβέστατος καί προασπίσθηκε τήν ὀρθόδοξη πίστη κατά τῶν αἱρετικῶν.

    Στήν Ἀντιόχεια, ὅπου οἱ Μονοφυσίτες ἀποκτοῦσαν πάλι σιγά-σιγά τήν παλαιά τους δύναμη, ἕνας πρεσβύτερος, γνωστός ὡς Πέτρος ὁ Γναφεύς, εἶχε κατορθώσει νά γίνει Πατριάρχης τό 469 ἤ 470 μ.Χ., χάρη στήν ὑποστήριξη τοῦ Ζήνωνος, κόμητος τῶν δομε-στίκων, πού στό μεταξύ εἶχε γίνει στρατηλάτης τῆς Ἀνατολῆς καί εὐνοοῦσε τούς Μονοφυσίτες. Ὁ νέος Πατριάρχης Ἀντιοχείας ἄρχισε ἀμέσως τόν ἀγώνα ἐναντίον τῶν ἀποφάσεων τῆς Συνόδου τῆς Χαλ-κηδόνος. Στό Τρισάγιο τῆς Θείας Λειτουργίας ὁ Γναφεύς προσέθεσε μετά τό «ἅγιος ἅγιος, ἅγιος, Κύριος» τή φράση «ὁ σταυρωθείς δι’ ἡμᾶς». Αὐτό ἐθεωρήθηκε ὅτι ἦταν μιά νέα ἔκφραση τοῦ Μονοφυ-σιτισμοῦ καί ὁ αὐτοκράτορας Λέων καί ὁ Πατριάρχης Κωνσταντι-νουπόλεως Γεννάδιος (458-471 μ.Χ.) ἀντέδρασαν. Ὁ Γναφεύς ἐξο-ρίσθηκε στή Θηβαΐδα τῆς Αἰγύπτου, ὅπου εἶχε περάσει τά τελευταῖα του χρόνια ὁ Νεστόριος.

    Ἀπό τίς 31 Μαρτίου 468 μ.Χ. ἕνα αὐτοκρατορικό διάταγμα ὅριζε ὅτι, στό ἑξῆς, μόνο οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί θά μποροῦσαν νά ἐργασθοῦν στίς κρατικές καί στίς δικαστικές ὑπηρεσίες. Παρ’ ὅλες τίς δυσκολίες τά μέτρα τοῦ εὐσεβοῦς αὐτοκράτορος ἀπέβλεπαν στήν ὑπεράσπιση τῆς Ὀρθοδοξίας καί τήν ἑνότητα τῆς αὐτοκρατο-ρίας. Κατά τήν παράδοση δέ ἀνήγειρε τό ναό τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς.

Ὁ Ἅγιος Λέων ἐκοιμήθηκε ἀπό ἀσθένεια  στίς 18 Ἰανουαρίου τοῦ 474 μ.Χ. 

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τῶν ὁσίων πατέρων ἡμῶν Εὐθυμίου τοῦ ἡσυχαστοῦ καί Λαυρεντίου τοῦ ἐγκλείστου.

Ο ΟΣΙΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ Ο ΗΣΥΧΑΣΤΗΣ

    Οἱ Ὅσιοι ἔζησαν θεοφιλῶς, μέ ἄσκηση καί προσευχή, στή Λαύρα τοῦ Κιέβου. Ὁ Ἅγιος Εὐθύμιος ἀσκήτεψε κατά τόν 14ο αἰώνα μ.Χ.  στή μονή τοῦ Ἁγίου Θεοδοσίου τῆς Μεγάλης Λαύρας τοῦ Κιέβου καί ὁ Ἅγιος Λαυρέντιος κατά τόν 13ο-14ο αἰώνα μ.Χ. στή μονή τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, ὅπου ἔζησε ἔγκλειστος.

Ο ΟΣΙΟΣ ΛΑΥΡΕΝΤΙΟΣ

    Κάποτε ἔφεραν στόν Ὅσιο Λαυρέντιο ἕναν δαιμονιζόμενο ἀπό τό Κίεβο. Ὁ μάκάριος Λαυρέντιος ἀπό ταπείνωση ἰσχυρίσθηκε ὅτι δέν μποροῦσε νά θεραπεύσει τόν ἄνθρωπο. Γιά νά ἀποκαλυφθεῖ σέ ὅλους ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ, πού ἀναπαυόταν στή μονή τῶν Σπη-λαίων τοῦ Κιέβου, εἶπε νά ὁδηγήσουνε ἐκεῖ τό δαιμονισμένο, πού ἐφώναζε ἔντρομος καί μόνο στό ἄκουσμα τῆς μονῆς καί τῶν Ὁσίων Πατέρων αὐτῆς. Ἔτσι καί ἔγινε. Ὁ ταλαιπωρημένος ἀνθρωπος ἔγινε καλά καί ἀπηλλάγη ὁριστικά ἀπό τή δαιμονική τυραννία[3]. 

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ ἁγίου Εὐθυμίου, ἀρχιεπισκόπου Τυρνόβου.

    Ὁ Ἅγιος Εὐθύμιος ἔζησε κατά τόν 14ο καί 15ο αἰώνα μ.Χ. στή Βουλγαρία. Ἐγεννήθηκε περί τό 1325-1330 στήν τότε βουλγαρική πρωτεύουσα Τύρνοβο ἀπό εὐγενῆ οἰκογένεια, ἴσως ἐκείνη τῶν Καμπλάκ. Εἶχε τήν τύχη νά ἔχει ἐκεῖνον πού θά ἦταν ὁ καλός του βιογράφος, ἕναν ἀπό τήν οἰκογένειά του, τόν Γρηγόριο Καμπλάκ, πού μετέπειτα ἔγινε μητροπολίτης τοῦ Κιέβου καί ἔλαβε μέρος στή Σύνοδο τῆς Κοστάντζας (1414-1417).

Σέ ἀρκετά νεαρή ἡλικία ἔλαβε τό μοναχικό σχῆμα στή μονή τῆς Παναγίας τῆς Ὁδηγήτριας, στά προάστια τῆς βουλγαρικῆς πρωτεύουσας. Τό 1350 εἰσήχθη στό μοναστήρι πού εἶχε ἱδρύσει ὁ Ἅγιος Θεοδόσιος τοῦ Tυρνόβου στό Καλιφάρεβο, πού βρισκόταν στά ἴδια περίχωρα. Ἀπό τόν ἴδιο τόν Ἅγιο Θεοδόσιο εἰσάγεται στήν πνευματική καί ἡσυχαστική ζωή καί προκόπτει κατά Χριστόν. Ἐκείνη τήν ἐποχή ὁ Ἅγιος Θεοδόσιος, προφητεύοντας τό μέλλον τοῦ ὑποτακτικοῦ του, ἀποκαλύπτει ὅτι κάποια ἡμέρα ὁ Ἅγιος Εὐθύμιος θά δεθεῖ μέ ἁλυσίδες καί θά σταλεῖ στήν ἐξορία.

Τό ἔτος 1363, ὁ Ἅγιος Εὐθύμιος συνόδευσε τό δάσκαλό του, μαζί μέ ἄλλους τρεῖς μαθητές, στήν Κωνσταντινούπολη. Μετά τήν κοίνηση τοῦ Ἁγίου Θεοδοσίου παρέμεινε γιά κάποιο χρονικό διά-στημα στή μονή τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Στουδίτου, ἕνα ἀπό τά μεγαλύτερα πολιτιστικά καί πνευματικά βυζαντινά κέντρα. Ἐκεῖ, πιθανότατα, συνέταξε τή βιογραφία τοῦ Ἁγίου Θεοδοσίου, τήν ὁποία  ὁ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Κάλλιστος ἀντέγραψε πιστά.

Τό ἔτος 1365 ἐπισκέφθηκε τό Ἅγιον Ὄρος. Ἀρχικά μετέβη στή Μεγίστη Λαύρα καί στή συνέχεια στή μονή Ζωγράφου. Τότε ἦταν πού κατηγορήθηκε ἐνώπιον τοῦ αὐτοκράτορος Ἰωάννου Ε΄ τοῦ Παλαιολόγου (1341-1391),  ὅτι δέν ἐτηροῦσε καθόλου τή μοναχική ὑπόσχεση τήν ἀκτημοσύνης.  Γι’ αὐτό  ἐξορίσθηκε καί ξαναβρέθηκε στό Ἅγιον Ὄρος μόνο ὅταν ὁ αὐτοκράτορας διεπίστωσε τήν ἀλήθεια μετά ἀπό ἕνα ὅραμα.

Περί τό 1371 ὁ Ἅγιος Εὐθύμιος ἐπέστρεψε στήν πατρίδα του καί ἵδρυσε στήν πρωτεύουσα τή μονή τῆς Ἁγίας Τριάδος, πού ἀνα-δείχθηκε σέ ἕνα ἀπό τά μεγαλύτερα κέντρα ἀκτινοβολίας τοῦ σλαβι-κοῦ πολιτισμοῦ. Πράγματι, ἐκεῖ πραγματοποιήθηκε ἡ ὀρθογραφική καί γραμματική μεταρρύθμιση τῆς γραφῆς, τῆς ἐπονομαζόμενης «εὐ-θυμιανῆς», πού ὁδήγησε σέ μία γενική ἀναθεώρηση ὅλων τῶν ἔργων πού ἦταν γραμμένα στά σλαβικά. Ἡ μεταρρύθμιση τοῦ Ἁγίου Εὐθυμίου, βασιζόμενη στήν ἑνοποίηση τῆς ὀρθογραφίας καί στήν πι-στότητα στά αὐθεντικά ἑλληνικά κείμενα, ἐχαρακτήρισε τά λειτουρ-γικά κείμενα ὁλόκληρου του σλαβο-ὀρθοδόξου κόσμου μέχρι τόν Μέγα Πέτρο, ὁ ὁποῖος εἰσήγαγε πιό σύγχρονους κανόνες.

Τό ἔτος 1375, μέ τό θάνατο τοῦ Πατριάρχου Ἰωακείμ, ὁ Ἅγιος Εὐθύμιος ἐκλέγεται Πατριάρχης τοῦ Tύρνοβο. Ἀπό τόν πατριαρχικό θρόνο συνέχισε τό ἔργο τῆς ἀναθερήσεως τῶν κειμένων, ἔγραψε ἐπιστολές, πού ἀπετέλεσαν ποιμαντικά καί διδακτικά κείμενα, σέ διάφορες προσωπικότητες τοῦ ὀρθόδοξου κόσμου, συνέθεσε Βίους Ἁγίων.

Ὁ Ἅγιος Εὐθύμιος ἐκοιμήθηκε μέ εἰρήνη τό ἔτος 1402.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ ὁσίου πατρός ἡμῶν Εὐθυμίου, τοῦ ἐκ Ρωσίας.

    Ὁ Ὅσιος Εὐθύμιος τοῦ Ἀρχαγγέλσκ ἔζησε κατά τόν 15ο καί 16ο αἰώνα μ.Χ. Ἀσκήτεψε θεοφιλῶς καί ἐκοιμήθηκε μέ εἰρήνη τό ἔτος 1523. Τήν ὕπαρξή του ἀγνοοῦσαν γιά περισσότερο ἀπό ἕνα χρόνο ἀπό τό θάνατό του, δηλαδή μέχρι τίς 7 Ἰουλίου 1643, ἡμέρα κατά τήν ὁποία ὁ τεχνίτης Ὀσταφέϊ Τρόφιμωφ ἀνεκάλυψε τυχαῖα τά λείψανά του σκάβοντας ἕνα χαντάκι στήν αὐλή τοῦ ἀφε-ντικοῦ του εὐγενοῦ Γεωργίου Πέτροβιτς Μπουγνόσωφ Ροστόφσκϊυ, στήν περιοχή τοῦ Ἀρχαγγέλσκ. Ὁ Ὅσιος Εὐθύμιος παρουσιάσθηκε στόν ὕπνο πολλῶν πιστῶν στούς ὁποίους ἀπεκάλυψε τήν ὕπαρξή του καί τήν ἡμερομηνία τῆς κοιμήσεώς του.

    Τό 1683, ὅμως, ὁ Ἀρχιεπίσκοπος τοῦ Χολμόγκορυ Ἀθανάσιος ἔγραψε μία ἐπιστολή πρός τόν ἡγούμενο τῆς μονῆς Ἀντώνεφ-Σίσκϊυ στήν ὁποία ἀνέφερε ὅτι στό Ἀρχαγγέλσκ εἶχε δεῖ τόν τάφο καί τήν εἰκόνα τοῦ Ὁσίου Εὐθυμίου, ἀλλά καί ὅτι δέν εἶχε καμία ἀπόδειξη τῆς ἁγιότητάς του. Ἐζήτησε, παρ’ ὅλα αὐτά, ἀπό τόν ἡγούμενο νά τοῦ ἀποστείλει ὅλα τά διαθέσιμα ἔγγραφα σχετικά μέ τόν Ὅσιο Εὐθύμιο.  Τό ἔτος 1829 ἡ Ἐκκλησία καθιέρωσε τή λειτουργική μνήμη τοῦ Ὁσίου Εὐθυμίου τήν 20ή Ἰανουαρίου, ἑορτή τοῦ Ἁγίου Εὐθυ-μίου τοῦ Μεγάλου.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ ἁγίου νεομάρτυρος Ζαχαρίου.

    Ὁ Νεομάρτυρας Ζαχαρίας καταγόταν ἀπό τά μέρη τῆς Ἄρ-τας. Σέ μικρή ἡλικία ἐξισλαμίσθηκε καί ἦλθε στίς Παλαιές Πάτρες ὅπου ἐξασκοῦσε τήν τέχνη τοῦ γουναρᾶ. Ὅμως μετανόησε πού ἀλ-λαξοπίστησε. Ἔτσι, ἀφοῦ ἦλθε σέ μετάνοια, βρῆκε κάποιο πνευμα-τικό στόν ὁποῖο ἐξομολογήθηκε τό ἁμάρτημα τῆς ἐξωμοσίας του καί ἐζήτησε τήν εὐλογία νά πορευθεῖ πρός τό μαρτύριο. Ὁ πνευ-ματικός, φοβούμενος μήπως ὁ Μάρτυρας δειλιάσει κατά τή διάρ-κεια τῶν βασανιστηρίων, τόν ἀπέτρεπε. Τότε ὁ Ἅγιος ἀποκρίθηκε στόν πνευματικό καί τοῦ εἶπε: «Ἔχω τόση δίψα νά βασανισθῶ γιά τό Χριστό, ὅπου ἐπιθυμῶ νά λάβω, ἄν ἦσαν και περισσότερα βασα-νιστήρια, ἀπό αὐτά πού μοῦ ἀνέφερες». Πρό τῶν λόγων αὐτῶν τῆς δυνάμεως τῆς πίστεως καί τῆς ἀγάπης στόν Χριστό, ὁ πνευματικός μετέδωσε τά Ἄχραντα Μυστήρια στόν Ἅγιο καί τόν εὐλόγησε. Ὁ Ἅγιος πῆγε στό ἐργαστήριό του, ἐπώλησε ὅλα του τά ὑπάρχοντα τά ὁποῖα ἔδωσε ἐλεημοσύνη στούς πτωχούς καί ἐπαρουσιάσθηκε στόν κριτή ἐνώπιον τοῦ ὁποίου ὁμολόγησε τήν πίστη του στό Χριστό. Παρά τίς κολακεῖες ἐκεῖνος ἐπέμενε σθεναρά  στήν ὁμολογία του. Ἔτσι τόν ἔκλεισαν στή φυλακή καί τόν ἐβασάνισαν ἐπί πολλές ἡμέ-ρες. Ἐκεῖνος ὑπέμεινε τά φρικτά μαρτύρια μέ πνευματική ἀνδρεία καί ἀξιοθαύμαστη καρτερία, γιά νά παραδώσει τό πνεῦμα του τό 1782 μ.Χ. Ἡ Τοπική Ἐκκλησία τῆς Ἄρτας ἑορτάζει τή μνήμη του καί εἰκόνα του φυλάσσεται στήν ἱερά μονή Κάτω Παναγιᾶς Ἄρτας. Τή μνήμη του πανηγυρίζει καί ἡ τοπική Ἐκκλησία τῶν Πατρῶν, ἀφοῦ ὁ Ἅγιος ἐργάσθηκε ἐκεῖ.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ ὁσίου πατρός ἡμῶν Θεοδώρου τοῦ δικαίου, τοῦ ἐκ  Ρωσίας.

Ὁ Ὅσιος Θεόδωρος τοῦ Τόμσκ ἐκοιμήθηκε μέ εἰρήνη τό ἔτος 1864[4].

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ ὁσίου πατρός ἡμῶν Εὐθυμίου, τοῦ ἐκ  Γεωργίας, τοῦ Ὁμολογητοῦ.

    Ὁ Ὅσιος Εὐθύμιος καταγόταν ἀπό τή Γεωργία καί ἔδδωσε τή μαρτυρία τῆς πίστεως σέ δύσκολα χρόνια καί δίσεκτους καιρούς γιά τήν Ὀρθόδοξη πίστη. Γι’ αὐτό καί ὀνομάσθηκε Ὁμολογητής. Ἐκοιμήθηκε ὁσίως μέ εἰρήνη τό ἔτος 1944.

Ταῖς αὐτῶν ἁγίαις πρεσβείαις, ὁ Θεός, ἐλέησον ἡμᾶς. Ἀμήν!

[1] Ἡ ἀρχαία Μελίτα, ὅπως τήν ὀνομάζει ὁ Πλίνιος, πόλη τῆς δευτέρας Ἀρμενίας. Σήμε-ρα ὀνομάζεται Μαλάτια (Γενῆ-Μαλάτια στήν τουρκική).
[2] Παρισινός Κῶδιξ 1578.
[3] Βλ. Filaret Cernigovskij, Russkie svjatye, Sankt Peterburg, 1861, σελ. 120, 123. Πατε-ρικόν τῶν Σπηλαίων τοῦ Κιέβου, σελ. 149-153.
[4] Aleksandr Skakov, Teodoro Kuz’ mič di Tomsk, στό Enciclopedia dei Santi, Le Chiese Orientali, σελ. 1183-1186.

Πρόσφατα Άρθρα

Μεγαλειώδης εκδήλωση από το Ωδείο «Γερμανός ο Μελωδός»
Εκκλησία της Ελλάδος

Μεγαλειώδης εκδήλωση από το Ωδείο «Γερμανός ο Μελωδός»

17 Δεκεμβρίου 2025

Μέσα σε κλίμα συγκίνησης, χαράς και εορταστικής κατάνυξης πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο του Πνευματικού και Διοικητικού Κέντρου της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος...

Read more
Εκδήλωση για τα 30 χρόνια διακονίας του “ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ” και την “ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΟΥ
Εκκλησία της Ελλάδος

Εκδήλωση για τα 30 χρόνια διακονίας του “ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ” και την “ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΟΥ

16 Δεκεμβρίου 2025

Τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου, ημέρα κατά την οποία εορτάζει η εκκλησία μας τον Άγιο Ελευθέριο, ο Σύλλογος Συμπαραστάσεως Κρατουμένων, «Ο...

Read more
Σερρών Θεολόγος: «Ο ένας και μοναδικός Σωτήρας του κόσμου είναι ο ενανθρωπήσας Κύριος Ιησούς Χριστός»
Εκκλησία της Ελλάδος

Σερρών Θεολόγος: «Ο ένας και μοναδικός Σωτήρας του κόσμου είναι ο ενανθρωπήσας Κύριος Ιησούς Χριστός»

16 Δεκεμβρίου 2025

Η Ιερά Μητρόπολις Σερρών και Νιγρίτης, με την ευλογία και την πρωτοβουλία του Σεβ. Ποιμενάρχου Της κ. Θεολόγου και την...

Read more
Ο π. Χρυσόστομος Αγιορείτης ομιλητής, σε Ιερατική Σύναξη στη Μητρόπολη Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο π. Χρυσόστομος Αγιορείτης ομιλητής, σε Ιερατική Σύναξη στη Μητρόπολη Άρτης

16 Δεκεμβρίου 2025

Το πρωί της Τρίτης 16 Δεκεμβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε Ιερατική Σύναξη των Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Άρτης, στον Ιερό Ναό Εισοδίων...

Read more
Τρισάγιο στον τάφο του μακαριστού και Αγίου Ιεράρχη Πατάρων Μελετίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Τρισάγιο στον τάφο του μακαριστού και Αγίου Ιεράρχη Πατάρων Μελετίου

16 Δεκεμβρίου 2025

Ο δόκιμος Στυλιανός Κατινάκης ιατρός στο επάγγελμα, ο οποίος εργάζεται στο Κέντρο Υγείας Ναυπάκτου είναι εγγονός του σεπτού και Αγίου...

Read more
Δέματα Αγάπης από την Ιερά Μητρόπολη Ν. Ιωνίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Δέματα Αγάπης από την Ιερά Μητρόπολη Ν. Ιωνίας

16 Δεκεμβρίου 2025

Στην διανομή μεγάλης ποσότητας «Δεμάτων Αγάπης» προχώρησε η Ιερά Μητρόπολη Νέας Ιωνίας Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και Χαλκηδόνος, μέσω του δικτύου αλληλεγγύης...

Read more
Τα κάλαντα έψαλλε η χορωδία της ΣΜΥ στον Σεβ. Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητο.
Εκκλησία της Ελλάδος

Τα κάλαντα έψαλλε η χορωδία της ΣΜΥ στον Σεβ. Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητο.

16 Δεκεμβρίου 2025

Την χορωδία της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών δέχθηκε ο Σεβ. Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος στα Γραφεία της Ιεράς Μητροπόλεως...

Read more
Χειροτονία Διακόνου στην  ενορία του Αγίου Παντελεήμονος Λεβαδείας
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Διακόνου στην  ενορία του Αγίου Παντελεήμονος Λεβαδείας

16 Δεκεμβρίου 2025

Η μνήμη του Αγίου Ελευθερίου τιμήθηκε τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025 στην  ενορία του Αγίου Παντελεήμονος Λεβαδείας, αφού έχει την...

Read more
Αγιασμός στην Κτηνιατρική Υπηρεσία Μαγνησίας από τον Μητροπολίτη Δημητριάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Αγιασμός στην Κτηνιατρική Υπηρεσία Μαγνησίας από τον Μητροπολίτη Δημητριάδος

16 Δεκεμβρίου 2025

Στην Κτηνιατρική Υπηρεσία Μαγνησίας βρέθηκε σήμερα ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, προκειμένου να τελέσει τον Αγιασμό, παρουσία της Αντιπεριφερειάρχου...

Read more
Χριστουγεννιάτικη Εκδήλωση Σχολής Εκκλησιαστικής Μουσικής Μητροπόλεως Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Χριστουγεννιάτικη Εκδήλωση Σχολής Εκκλησιαστικής Μουσικής Μητροπόλεως Άρτης

16 Δεκεμβρίου 2025

Τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025, το απόγευμα, πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση της Σχολής Εκκλησιαστικής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Άρτης,...

Read more
ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΑΝΗΓΥΡΗ ΤΗΣ ΑΝΔΡΩΑΣ Ι. ΜΟΝΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΣΤΟ ΛΟΥΤΡΑΚΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕ Ο ΜΗΤΡ. ΚΟΡΙΝΘΟΥ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΑΝΗΓΥΡΗ ΤΗΣ ΑΝΔΡΩΑΣ Ι. ΜΟΝΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΣΤΟ ΛΟΥΤΡΑΚΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕ Ο ΜΗΤΡ. ΚΟΡΙΝΘΟΥ

16 Δεκεμβρίου 2025

Τον Ιερομάρτυρα Άγιο Ελευθέριο και τη μητέρα του Αγία Ανθία τιμά στη δεύτερη πανήγυρή της η Ι. Μονή Αναστάσεως Χριστού...

Read more
Χειροτονία Πρεσβυτέρου στη Λάρισα
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Πρεσβυτέρου στη Λάρισα

16 Δεκεμβρίου 2025

Με λαμπρότητα και πνευματική κατάνυξη εορτάσθηκε σήμερα η μνήμη του Αγίου ενδόξου Ιερομάρτυρος Ελευθερίου, στον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και...

Read more
Χειροτονία Πρεσβυτέρου στον Καθεδρικό Ναό Τιμίου Προδρόμου Νεαπόλεως
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Πρεσβυτέρου στον Καθεδρικό Ναό Τιμίου Προδρόμου Νεαπόλεως

16 Δεκεμβρίου 2025

Μέσα σε κλίμα ιδιαίτερης χαράς και συγκίνησης, τελέστηκε το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025 στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Τιμίου Προδρόμου Νεαπόλεως,...

Read more
Πανήγυρις του Αγίου Ελευθερίου στην Αλεξανδρούπολη
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανήγυρις του Αγίου Ελευθερίου στην Αλεξανδρούπολη

16 Δεκεμβρίου 2025

Την Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025, η Εκκλησία μας εόρτασε την μνήμη του Αγίου Ιερομάρτυρος Ελευθερίου και της μητέρας του Ανθίας....

Read more
Η εορτή του Αγίου Ελευθερίου στο Ντεπώ Θεσσαλονίκης
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Αγίου Ελευθερίου στο Ντεπώ Θεσσαλονίκης

16 Δεκεμβρίου 2025

   Τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου, ημέρα κατά την οποία η Εκκλησία μας τιμά και εορτάζει τη μνήμη του Αγίου Ελευθερίου,...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Απόρρητο: Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός στον Ιερό Ναό του Αγίου Ελευθερίου στο Γκύζη
Αγίου Ελευθερίου

Άγιος Ελευθέριος: Ο ηρωικός Ιερομάρτυς του Χριστού

14 Δεκεμβρίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού Οι ιερομάρτυρες αποτελούν μια ειδική τάξη στο αγιολόγιο της Εκκλησίας μας. Είναι οι ιερείς,...

῾Μήν οὖν ἐπαισχυνθῇς τό μαρτύριον τοῦ Κυρίου ἡμῶν᾽

Ο Άγιος Ιερομάρτυς Ελευθέριος

14 Δεκεμβρίου 2024
῾Μήν οὖν ἐπαισχυνθῇς τό μαρτύριον τοῦ Κυρίου ἡμῶν᾽

῾Μήν οὖν ἐπαισχυνθῇς τό μαρτύριον τοῦ Κυρίου ἡμῶν᾽

14 Δεκεμβρίου 2018
Next Post
Νὰ γίνει τὸ θέλημα τὸ δικό Σου, Θεέ μου, καὶ ὄχι τὸ δικό μου

Εκδημία Πρωτοπρεσβυτέρου Αριστείδου Θεοδωρή

Πανήγυρις Ι.Ν. Αγίου Αθανασίου Ευόσμου

Πανήγυρις Ι.Ν. Αγίου Αθανασίου Ευόσμου

Μνημόσυνο μακαριστού Μητροπολίτου Χαλκίδος κυρού Νικολάου (Σελέντη)

Μνημόσυνο μακαριστού Μητροπολίτου Χαλκίδος κυρού Νικολάου (Σελέντη)

Ο εορτασμός του Πολιούχου της Αμφιλοχίας Αγίου Αθανασίου

Ο εορτασμός του Πολιούχου της Αμφιλοχίας Αγίου Αθανασίου

Φθιώτιδος Συμεών: «….ἀποδέχου ἐν τῇ καρδίᾳ σου πᾶν ὅ,τι ἄδεις τῷ στόματι….»

Φθιώτιδος Συμεών: «….ἀποδέχου ἐν τῇ καρδίᾳ σου πᾶν ὅ,τι ἄδεις τῷ στόματι….»

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist