Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Φωκίδος, Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη
Ἡ ἑλληνική γλῶσσα εἶναι τόσο πλούσια σέ νοήματα καί σέ μηνύματα, πού μέσα ἀπό μία λέξη μπορεῖ κάποιος νά κατανοήσει πολλές δύσκολες ἔννοιες. Ἴσως ἄλλες γλῶσσες νά μήν μποροῦν νά ἀποδώσουν τόσο παραστατικά τά νοήματα πού περιέχουν οἱ λέξεις, ὅσο μπορεῖ ἡ ἑλληνική γλῶσσα. Γι᾿ αὐτό καί ἡ ἐπιστήμη πολλές φορές, γιά νά ἀποδώσει ἐπακριβῶς αὐτό πού ἐννοεῖ, χρησιμοποιεῖ τό ἑλληνικό λεξιλόγιο, τόσο στήν ἰατρική, ὅσο καί ἀλλοῦ. Ὁμοίως καί ἡ θεολογία χρησιμοποίησε τήν ἑλληνική γλῶσσα, γιατί αὐτή ἦταν ἡ μόνη ἱκανή νά ἀποδώσει ὀρθά τίς ἔννοιες, τά νοήματα καί τά μηνύματα πού ἤθελε νά μεταδώσει.
Διαβάζουμε, λοιπόν, σέ πολλά βιβλία ὅτι ὁ Χριστιανισμός, ἡ Ὀρθοδοξία, δέν εἶναι ἁπλῶς μιά θρησκεία, ἀλλά εἶναι πίστη καί βίωμα, καί μάλιστα καθημερινό. Ἴσως κανείς νά δυσκολεύεται νά ἐννοήσει τό τί σημαίνει βίωμα καθημερινό καί πίστη. Ἔχουμε καταλήξει σέ κάποια συμπεράσματα ὡς πρός τούς λόγους πού ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος τοῦ 20ου καί 21ου αἰῶνα ἀπομακρύνθηκε ἀπό τό Θεό κι ἀπό τήν Ἐκκλησία Του. Οἱ λόγοι τῆς ἀπομάκρυνσής τοῦ αὐτῆς πιστεύουμε ὅτι βρίσκονται στήν παραπάνω τοποθέτηση, στό ὅτι δηλαδή μιά μεγάλη μερίδα ἀνθρώπων διαστρέβλωσε τό νόημα ἤ δέν ἔχει ἐννοήσει καί κατανοήσει μέχρι σήμερα τί σημαίνει πίστη καί τί σημαίνει ὅτι ὁ Χριστιανισμός εἶναι καθημερινό βίωμα καί τρόπος ζωῆς.
Οἱ γραμμές πού θά ἀκολουθήσουν ἔχουν ἀκριβῶς αὐτό τό σκοπό: Μέσα ἀπό τήν Ἁγία Γραφή, τούς Πατέρες, τούς ἁγίους μας, ἀλλά καί ἀπό τήν προσωπική μας ἐμπειρία καί γνώση νά δώσουμε στούς συνανθρώπους μας νά ἐννοήσουν, ὅσο πιό παραστατικά μποροῦμε, τίς παραπάνω ἔννοιες. Εἴμαστε ἀκράδαντα πεπεισμένοι ὅτι, ἄν κάποιος κατανοήσει πλήρως τήν ἀλήθεια αὐτή, οὐδέποτε θά ἐγκαταλείψει, θά προδώσει καί θά ἀπομακρυνθεῖ ἀπό τό Θεό. Ἐκτός κι ἄν αὐτό πού θά βιώσει προσωπικά δέν τοῦ ἀρέσει καί δέν τόν γεμίζει, πράγμα ἀδύνατο!
Ὅσοι ὅμως βίωσαν τό Χριστιανισμό, αὐτοί ὄχι μόνο δέν ἐγκατέλειψαν τό Θεό, ἀλλά αἰσθάνθηκαν ἕνα μεγαλεῖο μέσα στήν ψυχή τους, μιά ἀτέλειωτη κι ἀστείρευτη χαρά καί εὐτυχία, πού ὅμοιά τους ὁ ἄνθρωπος δέ συναντᾶ πάνω σ᾿ αὐτή τή γῆ. Παρόμοια δείγματα αὐτῆς τῆς χαρᾶς καί τῆς εὐτυχίας μπορεῖ νά συναντήσει κανείς, ἀλλά μόνο σέ μικρή δόση καί σέ ἄλλο ἐπίπεδο, ὅταν πρωτοερωτεύεται, καί αἰσθάνεται μέσα στήν καρδιά του τούς χτύπους τοῦ ἀνθρώπινου ἔρωτα.
Ἔχετε ποτέ συναντήσει ἄνθρωπο ἐρωτευμένο; Δεῖτε τον πῶς λάμπει! Δεῖτε τον πῶς πετάει ἀπό χαρά καί εὐτυχία! Τοῦ εἶναι ἀδύνατο νά κρύψει αὐτό πού ἡ καρδιά του νιώθει, αὐτό πού βιώνει ὅλη του ἡ ὕπαρξη!
Ἄν σ᾿ αὐτή τήν κατάσταση βρίσκεται ὁ ἄνθρωπος ὅταν ἐρωτεύεται ἕναν ἄλλον ἄνθρωπο, μπορεῖτε νά ἐννοήσετε ἤ νά κατανοήσετε τό πῶς αἰσθάνεται καί τό τί βιώνει ἡ καρδιά καί ὁλόκληρη ἡ ὕπαρξη ἑνός ἀνθρώπου, ὅταν αὐτός πού ἐρωτεύεται δέν εἶναι ἕνας ἁπλός ἄνθρωπος, ἀλλά ὁ ἴδιος ὁ Θεός; Ὅταν ὁ ἐραστής του δέν εἶναι ἕνα πρόσωπο τυχαῖο, πού συνάντησε κάποια στιγμή στή ζωή του, ἀλλά ὁ Πλάστης του καί Δημιουργός τοῦ σύμπαντος κόσμου, ὁ Ἰησοῦς Χριστός;
Πρέπει νά σᾶς πληροφορήσω ὅτι τό μέγεθος τῆς χαρᾶς καί τῆς εὐτυχίας μεταξύ ἀνθρώπινου καί θεϊκοῦ ἔρωτα διαφέρει τόσο πολύ, ὅσο διαφέρει τό χαλίκι ἀπό τό διαμάντι, ἡ σελήνη καί τά ἄστρα ἀπό τόν ἥλιο κι ὁ θάνατος ἀπ’ τή ζωή.
Πολλές φορές σέ ὁμιλίες μας, ἀλλά καί σέ τηλεοπτικές μας ἐμφανίσεις, ἀναφέραμε ὅτι ὁ Χριστιανισμός καί ἡ Ὀρθοδοξία εἶναι ἔρωτας, εἶναι πίστη ἐρωτική καί ὄχι μιά ἁπλή θρησκεία. Οἱ θρησκεῖες εἶναι κυρίως ἀνθρώπινα κατασκευάσματα. Ὁ ἔρωτας ὅμως εἶναι κατάσταση βιωματική. Καί γι᾿ αὐτόν ἀκριβῶς τό λόγο ἡ Ὀρθοδοξία εἶναι ἐρωτική:
Γιατί εἶναι μιά βιωματική κατάσταση. Μόνο ὅποιος βιώσει τόν Ἰησοῦ, τό μόνο πραγματικό Ἐραστή τοῦ ἀνθρώπου, θά ἐννοήσει τί εἶναι ὁ Χριστιανισμός καί γιατί ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος ἔχει ἐλάχιστες, ἕως καθόλου σχέσεις μέ τήν Ἐκκλησία Του. Εὐχόμαστε τά ἄρθρα πού θά ἀκολουθήσουν νά βοηθήσουν τό σύγχρονο ἄνθρωπο, πού πλανᾶται σέ διάφορα ἀδιέξοδα μονοπάτια, νά ξαναβρεῖ τό δρόμο πού θά τόν ὁδηγήσει στήν πραγματική σχέση πού πρέπει νά ἔχει μέ τόν Ἰησοῦ.