Ο Γάμος αποτελεί ένα από τα επτά μυστήρια της εκκλησίας μας, και είναι μία πράξη ιερή και άγια.
Το γάμο ανήγαγε σε Μυστήριο ο Σωτήρας Χριστός στην Καινή Διαθήκη με την παρουσία του στο γάμο της Κανά τον οποίο ευλόγησε και είπε τα εξής στους παρισταμένους Φαρισαίους «και έσονται οι δύο εις σάρκα μίαν• ώστε ουκ έτι εισί δύο, αλλά σαρξ μία, ο ουν Θεός συνέζευξεν, άνθρωπος μη χωριζέτω». Επίσης ο Απόστολος των Εθνών Παύλος τονίζει την σπουδαιότητα του μυστήριου του γάμου καθώς αναφέρει «Το μυστήριον τούτο μέγα εστίν».
Ο Γάμος όπως τονίσαμε αρχικά είναι μυστήριο και λαμβάνει χώρο μέσα στο ναό σε ένα τόπο ιερό, ένα τόπο λατρείας και προσευχής. Παρατηρείται βέβαια πως τόσο οι μελλόνυμφοι όσο και οι συγγενείς και οι φίλοι τους να μην τηρούν την απαραίτητοι στάση μέσα στον ιερό χώρο και όσα τελούνται μέσα σε αυτόν. Τον σεβασμό μας απέναντι στο τελούμενο μυστήριο την δείχνουμε τόσο με την διάθεση της ψυχής μας όσο και με το ευπρεπές ντύσιμο μας εντός του ναού. Παρατηρείται τελευταία οι καλεσμένοι να εμφανίζονται στο μυστήριο του γάμου με προκλητικό ντύσιμο ανεξαρτήτως εποχής. Η συμπεριφορά αυτή δεν τιμά, ούτε τους ίδιους γιατί με την προκλητική τους ενδυμασία δεν σέβονται πρωτίστως τον Θεό αλλά, ούτε τον ιερό χώρο και κυρίως το τελούμενο μυστήριο.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος στις μέρες μας είναι η πλήρης εκκοσμίκευση του μυστήριου του γάμου. Οι καλεσμένοι αντί να προσεύχονται ο θεός να ευλογήσει το νέο ζευγάρι το όποιο σε λίγο θα ενωθεί με τα ιερά δεσμά του γάμου συζητάει, κάνει θόρυβο, κουτσομπολεύει άλλοι πάλι δεν εισέρχονται καν μέσα στον ιερό ναό παρά κάθονται έξω συζητώντας και καπνίζοντας αγνοώντας την ιερότητα του χώρου. Κάποιοι μελλόνυμφοι δεν τους ενδιαφέρει η ευλογία, αλλά κυρίως η επίδειξη. Κατά την τέλεση του μυστηρίου κοιτάζουν γύρω τους καλεσμένους συνήθως τους χαιρετούν και τους χαμογελούν άλλοι πάλι συζητούν με τους κουμπάρους τους και κάποιοι ποζάρουν επιδεικτικά στις κάμερες. Επιπλέον οι φωτογράφοι με τις υποδείξεις τους και την περιφρόνηση τους απέναντι στους λειτουργούς και το τελούμενο μυστήριο πλήττουν την ιερότητα των στιγμών αυτών και αποσπούν την προσοχή τόσο των μελλόνυμφων όσο και των καλεσμένων. Ακόμη τα έθιμα που εφαρμόζονται εδώ και αρκετούς αιώνες δεν έχουν καμία σχέση με την ιερότητα του τελουμένου μυστήριου. Ένα από αυτά είναι το λεγόμενο «πάτημα» της νύφης στο γαμπρό. Η ανόητη αυτή κίνηση της νύφης κατά την στιγμή όπου ο ψάλτης εκφωνεί τον αποστολικό λόγο στη φράση «ἡ δέ γυνή ἵνα φοβῆται τόν ἄνδρα» να πατάει το πόδι του συζύγου της με την πρόφαση να έχει αυτή το πάνω χέρι αποτελεί πλήρης παρανόηση του αποστολικού λόγου και είναι μια κίνηση άκρως προκλητική και ασεβής. Επιπλέον η ρίψη του ρυζιού την ώρα του χορού του Ησαΐα μεταβάλλεται την ιερή αυτή στιγμή σε χαβαλέ με τον κόσμο να γελάει πετώντας ρύζι με την πρόφαση ότι ο γάμος για να κρατήσει, να «ριζώσει» εξαρτάται από το ρύζι και όχι από τις ευχές τις εκκλησίας.
Το νέο ζευγάρι εισέρχεται στο ναό για να για να ζητήσει την ευλογία της μητέρας εκκλησιάς και να ενωθεί με το ιερό μυστήριο του γάμου. Όλοι εμείς οι παρευρισκόμενοι οφείλουμε να προσευχηθούμε με θέρμη προς τον Κύριο μας να τους δίδει την ευλογία του, να του ενδυναμώνει ώστε να μπορέσουν να ζήσουν με αγάπη, αρμονία και να αποφέρουν ευλογημένους απογόνους. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος ανάγει τον γάμο σε μυστήριο και αναφέρει τα εξής «Τι τα σεμνά του γάμου μυστήρια εκπομπεύεις; Δέον άπαντα ταύτα απελαύνειν και την αιδώ εκ προοιμίων εκπαιδεύειν την κόρην, και Ιερέας καλείν και δι’ ευχών των ευλογιών την ομόνοιαν του συνοικεσίου συσφίγγειν, ίνα και ο πόθος του νυμφίου αύξηται και της κόρης η σωφροσύνη επιτείνηται και δια πάντων τα της αρετής έργα εισελεύσεται εις την οικίαν εκείνην και πάσαι του διαβόλου αι μηχαναί εκποδών έσονται»
της Μαρίας Χατζησταμάτη