• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Κυριακή, 29 Ιουνίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ἡ θεολογία τῆς εἰκόνας τῆς Γέννησης τοῦ Χριστοῦ

10 Δεκεμβρίου 2018
in Εκκλησιαστική Επικαιρότητα, Πνευματικές Διδαχές
Η οικονομία του Θεού
Share on FacebookShare on Twitter

τοῦ ἀρχιμ. Ἰακώβου Κανάκη

Ἕνα μέσο πού μπορεῖ κάποιος να προσεγγίσει τά νοήματα τῶν μεγάλων ἑορτῶν εἶναι διά τῶν ἱερῶν τεχνῶν και εἰδικότερα τῆς ἁγιογραφίας. Ἔτσι, θά προσπαθήσουμε μέ  συντομία νά ἑρμηνεύσουμε τῆς εἰκόνα τῶν Χριστουγέννων. Θά γίνει μέσα ἀπό την προσπάθεια αὐτή νά φανεῖ πῶς εἶναι δυνατόν μέσα σέ μία εἰκόνα νά κρύβεται ὅλη ἡ θεολογία τῆς μεγάλης αὐτῆς Δεσποτικῆς ἑορτῆς. Στήν προσπάθειά μας αὐτή, θά μᾶς βοηθήσει κυρίως ἕνα πολύτιμο πόνημα, τό ἔργο  τοῦ μοναχοῦ Παταπίου Καυσοκαλυβίτου, μέ τίτλο  «Διαβάζοντας τήν εἰκόνα τῶν Χριστουγέννων».

Τό πρῶτο πού βλέπουμε στήν εἰκόνα εἶναι το σπήλαιο. Ἐτοῦτο ἔχει μαύρο χρῶμα, ἐνῶ τό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ ἀνοικτό καί λαμπερό. Ἐδῶ ὁ ἁγιογράφος κάνει συμβολικά μία ἀντίθεση, ἀνάμεσα στό σκότος τῆς κοινωνίας τῆς ἐποχῆς ὅπου ἔρχεται ὅ Χριστός -μιᾶς κοινωνίας εἰδωλολατρείας καί παρακμῆς- καί στό φῶς, τήν ἐλπίδα πού ἔρχεται Αὐτός νά δώσει.Τό τοπίο ὅπου διαδραματίζεται τό θαυμαστό αὐτό γεγονός εἶναι λιτό. Στό κέντρο τῆς εἰκόνος ὑψώνεται ἕνα βουνό, βραχῶδες καί συνήθως τριγωνικό, μέ τή βάση τοῦ τριγώνου στή γῆ καί τίς δύο ἄλλες συγκλίνουσες πλευρές πρός τόν οὐρανό, ὡς σέ ἄλλη Ἱερουσαλήμ. Τό σκοτεινόχρωμο σπήλαιο στό ἐσωτερικό τοῦ βουνοῦ αὐτοῦ, ὅπου διαδραματίζεται τό κοσμοσωτήριο γεγονός τῆς ἐνανθρώπισης τοῦ Θεοῦ, δέν προέρχεται ἀπό τά Εὐαγγέλια ἀλλά ἀπό τήν παράδοση πού υἱοθέτησε ὁ ὀρθόδοξος πατερικός στοχασμός καί καθιέρωσε ἡ ὑμνολογία τῆς ἐκκλησίας. Εἶναι αὐτό τό μαῦρο τῆς ἐσχάτης ἀπογνώσεως τοῦ προχριστιανικοῦ κόσμου, τό ὁποῖο ὅμως ἔρχεται τώρα νά φωτισθεῖ ἀπό τό φῶς τοῦ Χριστοῦ, ἀφοῦ «ὁ λαός ὁ καθήμενος ἐν σκότει, εἶδε φῶς μέγα». Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Νύσσης, συγκρίνει τή Γέννηση μέσα στό σπήλαιο, μέ τό πνευματικό φῶς πού ἄναψε μέσα στά σκοτάδια τοῦ θανάτου, πού περιέβαλαν τό ἀνθρώπινο γένος. Ἐπιπλέον, τό σπήλαιο συνδέεται καί μέ τόν Ἄδη πού θά φωτίσει ὁ  «Ἤλιος τῆς δικαιοσύνης».

Ἐπίσης, μέσα στό σπήλαιο παρατηροῦμε τή φάτνη, μέ τό θεῖο βρέφος σπαργανωμένο, καί ποτέ γυμνό, ὅπως στά ἀναγεννησιακά ἔργα τῆς Δύσης. Τό πρόσωπο τοῦ Θείου βρέφους ἔχει τή φωτεινή ἁγνότητα καί καθαρότητα ἑνός κοινοῦ παιδιοῦ, ἀλλά συγχρόνως διακρίνουμε καί τήν ἐνηλικιωμένη σοφία τοῦ Θεανθρώπου, ἡ ὁποία μέ ἰδιαίτερα λεπτό τρόπο ἀπεικονίζεται στή βυζαντινή τεχνοτροπία.

Ποῦ εἶναι ὅμως τοποθετημένο τό παιδί αὐτό; Μά μέσα σέ ἕνα φέρετρο! Εἶναι ἕνα σχῆμα ὀξύμωρο· μαζί μέ τήν χαρά τῆς Γέννησης, ἀποδίδεται καί ἡ πορεία αὐτοῦ τοῦ παιδιοῦ, τό ὁποῖο γεννήθηκε γιά νά θυσιαστεῖ, νά πεθάνει γιά ὅλους. Καί βλέπουμε πώς εἶναι σπαργανωμένο, ὅπως συνήθιζαν γιά τούς νεκρούς τήν ἐποχή ἐκείνη. Στά σπάργανα παρατηροῦμε κάποιες ῥιγωτές ταινίες, ἴδιες μέ τά σπάργανα τοῦ σαβανωμένου Χριστοῦ. Δηλαδή αὐτό τό παιδί σπαργανώθηκε μέ σάβανο, δηλώνοντας τήν ἰδιαιτερότητά τῆς ἀποστολῆς του.

Ἄς πᾶμε νά δοῦμε τώρα τό πρόσωπο τῆς Παναγίας, τό ὁποῖο εἶναι τό μεγαλύτερο σε μέγεθος ἀπό ὅλα τά ἄλλα πού ἀπεικονίζονται. Ἡ Παναγία δέν εἶναι σέ στάση γυναίκας πού γέννησε. Ἀπεικονίζεται σχεδόν καθιστή, γιά νά δηλώσει ὅτι ἡ γέννηση ἔγινε ἀνωδίνως, χωρίς πόνους, παρθενικά. Κεντρικό πρόσωπο λοιπόν ἡ Παναγία, σέ Αὐτήν τά ὀφείλουμε ὅλα, ἐκείνη ἔφερε τό Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ στόν κόσμο. Ἡ Θεοτόκος! Καί εἶναι ὄντως φοβερότατο καί παράδοξο τό μυστήριο, πῶς αὐτή ἡ κοιλιά χώρεσε μέσα της Ἐκείνον πού δέν τόν χωρᾶ ὁ κόσμος ὁλάκερος! Καί θά μπορούσαμε νά ποῦμε, ὅτι πρώτη ἁγιογράφος στάθηκε ἡ Κυρία Θεοτόκος, ὅπως ψάλλουμε σχετικά τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας: «ὁ ἀπερίγραπτος Λόγος τοῦ Πατρός, ἐκ σοῦ, Θεοτόκε, περιεγράφη σαρκούμενος». Ἡ θέση τῆς Παναγίας εἶναι ἐξέχουσα στήν εἰκόνα, θέλοντας νά τονίσει τόν καταλυτικό της ῥόλο στό ἔργο τῆς σωτηρίας. Ἄλλωστε κατά τόν Ἅγιο Νικόδημο τόν ἁγιορείτη, ἡ Παναγία κατέχει «τά δευτερεῖα τῆς Ἁγίας Τριάδος».

Κάτι ἄλλο πού μποροῦμε νά παρατηρήσουμε στήν εἰκόνα, εἶναι δύο ζῶα, ὁ βοῦς καί ὁ ὄνος. Αὐτά τά δύο εἶναι μιά καυστική ὑπόμνηση γιά τούς Ἑβραίους· ὅπως εἶπε ὁ προφήτης: «Ἔγνω βοῦς τό κτισάμενον, καί ὄνος τήν φάτνη τοῦ Κυρίου αὐτοῦ, Ἰσραήλ δέ οὐκ ἔγνω». Δηλαδή τά ζώα κατάλαβαν ποιός εἶναι ὁ Μεσσίας, καί οἱ Ἰουδαίοι περιμένουν ἀκόμη τόν ἐρχομό Του. Μέ τόν τρόπο αὐτό στηλιτεύεται λοιπόν ἡ ἀποστασία τοῦ ἐκλεκτοῦ λαοῦ, καί δίδεται παράδειγμα πρός ἀποφυγήν σέ ἐμᾶς, ὡστέ νά μήν Τόν ἀρνηθοῦμε, ἀλλά νά τόν ἀναγνωρίσουμε ὡς ἀληθινό Χριστό καί Μεσσία.

Ὁ Ἰωσήφ. Ὁ Ἰωσήφ φαίνεται σκεπτικός, ἐνῶ κάποιος τοῦ μιλᾶ. Αὐτός εἶναι ὁ Διάβολος, ὁ ὁποῖος τόν ἔχει γεμίσει ἀμφιβολίες σχετικῶς μέ τό παρθενικόν τῆς Γεννήσεως. Ὅπως διαβάζουμε καί στόν Ἀκάθιστό Ὕμνο: «Ζάλην ἔνδοθεν ἔχων, λογισμῶν ἀμφοβόλων, ὁ σώφρων Ἰωσήφ ἐταράχθη· καί τήν ἄγαμόν σέ θεωρῶν καί κλεψίγαμον ὑπονοῶν, Ἄμεμπτε». Ὁ Διάβολος κρατᾶ ἕνα ῥοζιασμένο ῥαβδί, τό ὁποῖο δείχνει στόν Ἰωσήφ, λέγοντάς του εἰρωνικά, ὅτι, ὅπως ἐκεῖνο τό κούτσουρο ἦταν ἀδύνατο νά βγάλει φύλλα, ἔτσι ἦταν ἀδύνατο καί μία παρθένος νά γεννήσει. Στό πρόσωπο τοῦ Ἰωσήφ, γράφει ὁ Εὐδοκίμωφ, ἡ εἰκόνα ἀφηγεῖται ἕνα παγκόσμιο δράμα, πού ἀναπαράγεται διά μέσου ὅλων τῶν αἰώνων. Ὄντως, τό μυστήριο τοῦ Εὐαγγελίου ἀπευθύνεται στήν Πίστη τοῦ ἀνθρώπου. Χρειάζεται πίστη στήν παρθενία τῆς Παναγίας. Ἀλλά αὐτό συναντᾶ τό ἐμπόδιο τῆς ἀμφιβολίας, ἀπό τότε ἕως καί σήμερα. Ὁ Ἰωσήφ γίνεται τό σύμβολο μιᾶς πάλης, ἀνάμεσα στή λογική καί τήν ἐμπειρία, τήν πίστη· μιά πίστη ἡ ὁποία νικᾶ τούς ὅρους τῆς φύσης. Τελικά ὅμως, ὁ Ἰωσήφ διώχνει κάθε ἀμφιβολία, καί γίνεται αὐτός πού θά ὑπηρετήσει μέ μεγάλη προσοχή καί εὐλάβεια τό Μυστήριο  τῆς Σαρκώσεως.

Στά ἀριστερά τῆς εἰκόνας ὑπάρχει ἕνα λουτρό. Πρόκειται για το λουτρό  τοῦ θείου βρέφους ἀπό τίς γυναῖκες. Αὐτό, εἰκονογραφικῶς, ἀνάγεται στίς ἀρχές τοῦ 8ου αἰώνα, καί προέρχεται ἀπό τήν ἀπόκρυφη χριστιανική γραμματεία. Συμβολίζει, δέ, τή Θεϊκή συγκατάβαση γιά τήν τήρηση τοῦ νόμου· δηλαδή ὅτι ὁ Χριστός δέν εἶναι μόνο Θεός τέλειος, μά καί ἄνθρωπος τέλειος. Βέβαια, κάπου χίλια χρόνια μετά (18ος αἰώνας), ἡ ἀναπαράσταση αὐτή θεωρήθηκε μειωτική τῆς Θεότητας, ὅτι δέν ταιριάζει δηλαδή αὐτό γιά τό Χριστό, ἀφοῦ δέν ὑπῆρχε ἀνἀγκη πλύσης τοῦ βρέφους. Μολαταύτα, κάποιοι ἐξακολουθοῦν νά ἀπεικονίζουν παραδοσιακά τή σκηνή αὐτή τῆς φροντίδας τοῦ μικροῦ Ἰησοῦ.

Στήν εἰκόνα βλέπουμε ἐπίσης τούς Ἀγγέλους, τούς ποιμένες, τούς Μάγους πού ἔρχονται μέ τά δῶρα, καί τό ἀστέρι πού στέκεται ψηλά καί τό φῶς του φτάνει ἕως καί τό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ. Οἱ Ἄγγελοι ἐμφανίζονται νά σκύβουν, σέ στάση προσκύνησης πρός τό Θεῖο βρέφος, καί ὅλοι στρέφονται πρός τό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ, πού ἀποτελεῖ τό κέντρο τῆς εἰκόνας. Ἀκόμη, οἱ Ἄγγελοι δίδουν τήν πληροφορία τῆς Γεννήσεως στούς βοσκούς, οἱ ὁποίοι καί πηγαίνουν νά προσκυνήσουν πρώτοι, ὡς ἁγνοί καί ταπεινοί τῇ καρδίᾳ. Οἱ βοσκοί εἶναι  «ἀγραυλοῦντες», προσέχοντας τά ποίμνιά τους μέσα στή νύχτα καί παίζοντας μέ τούς αὐλούς, ἐνῶ οἱ Ἄγγελοι, μελωδικῷ τῷ τρόπῳ, ὑμνοῦν τό Θεό μέ τό γνωστό «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καί ἐπί γῆς εἰρήνη ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία». Ὅμως, καλεσμένοι στό λαμπρό γεγονός εἶναι καί οἱ μάγοι, αὐτοί πού ἔχουν τήν κοσμική μόρφωση καί σοφία, οἱ ἀστρονόμοι τῆς ἐποχῆς, γιατί κανείς δέν ἀποκλείεται ἀπό αὐτό τό προσκλητήριο τῆς χαρᾶς. Οἱ μάγοι φοροῦν στολές καί κομίζουν δῶρα, φθάνουν, δέ, ὑπό τήν καθοδήγηση τοῦ λαμπροῦ ἀστέρα· ἀστέρα πού, σύμφωνα μέ τόν Ἅγιο Ἰωάννη τό Χρυσόστομο, ἦσαν Ἄγγελος φωτεινός, ὁ ὁποῖος εἶχε λάβει τήν ἐντολή νά τούς ὁδηγήσει ἔπειτα ἀπό μακροῦ δρόμου -ἴσως δρόμου μηνῶν- στόν τόπο τῆς Γεννήσεως.

Ἀξίζει νά ἀναφερθεῖ ὅτι μέ τήν ταυτόχρονη ἀπεικόνιση μέσα στήν ἴδια σύνθεση, γεγονότων πού διαφέρουν χρονικά μεταξύ τους, δίδεται μιά ἄλλη αἴσθηση τοῦ χρόνου, πού εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς ἐνόρασης τῶν Χριστουγέννων ὡς γεγονότος, καί πέρα ἀπό τήν ἱστορία. Βλέπουμε ταυτόχρονα τήν Παναγία καί τό Χριστό στή φάτνη τήν ὥρα τῆς γεννήσεως, τίς ἀμφιβολίες τοῦ Ἰωσήφ, τήν πλύση τοῦ βρέφους, τούς μάγους πού ἔρχονται, τούς Ἀγγέλους πού βρίσκονται ἐκεῖ, τούς βοσκούς πού μαθαίνουν· οὐσιαστικά ὁ χρόνος χάνεται, γιατί τό γεγονός αὐτό ἀφορᾶ σέ κάθε ἄνθρωπο καί σέ κάθε έποχή. Ὑπογραμμίζεται, ἔτσι, μέ ἀπαράμιλλη ὀμορφιά, ἡ ὑπέρβαση τοῦ τρισδιάστατου φυσικοῦ χώρου καί χρόνου καί ἡ ἀναγωγή του σέ ἕνα συνεχές «ἐδῶ» καί ἕνα διαρκές δοξολογικό «τώρα».

Οἱ ἱερές τέχνες, καί εἰδικά αὐτή τῆς ἁγιογραφίας βοηθοῦν τόν κάθε πιστό στήν βίωση τῶν ἑορτῶν. Πολλά μᾶς  προσφέρει ἡ Ἐκκλησία ὥστε τά  Χριστούγεννα, τά Θεοφάνεια και ὅλες οἱ ἄλλες ἑορτές να γίνονται πραγματικά αἰτία γιά τήν προσέγγιση τοῦ Θεοῦ ἀπό τόν ἄνθρωπο.

Πρόσφατα Άρθρα

Σερρών Θεολόγος: «Η φιλοπατρία συνιστά για τον Έλληνα, δια-¬ χρονικώς, κορυφαία αρετή»
Εκκλησία της Ελλάδος

Σερρών Θεολόγος: «Η φιλοπατρία συνιστά για τον Έλληνα, δια-¬ χρονικώς, κορυφαία αρετή»

29 Ιουνίου 2025

Την 29η Ιουνίου, ημέρα κατά την οποία, η αγία Μητέρα μας Ορθόδοξος Εκκλησία, με λαμπρότητα τελεί την ιερά σύναξη των...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Το σημείο της ομόνοιας είναι η Εκκλησία μας»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Το σημείο της ομόνοιας είναι η Εκκλησία μας»

29 Ιουνίου 2025

Την ολιγάριθμη ενορία της Νέας Μάκρυσης Δήμου Δομοκού και την πολυπληθή ενορία στο Παγκράτι του Δήμου Λαμιέων επέλεξε ο Σεβασμιώτατος...

Read more
Νέα κουρά μεγαλόσχημου μοναχού στην Ιερά Μονή Τρικόρφου
Εκκλησία της Ελλάδος

Νέα κουρά μεγαλόσχημου μοναχού στην Ιερά Μονή Τρικόρφου

29 Ιουνίου 2025

Το Σάββατο 28 Ιουνίου 2025 ο Σεβ. Ποιμενάρχης μας Μητροπολίτης Φωκίδος κ. Θεόκτιστος παρευρέθηκε στην Ιερά Μονή Αγίων Αυγουστίνου Ιππώνος...

Read more
Τρισάγια στους τάφους των Μακαριστών Αρχιερέων Χίου Παύλο και Νεοχωρίου Παύλο
Εκκλησία της Ελλάδος

Τρισάγια στους τάφους των Μακαριστών Αρχιερέων Χίου Παύλο και Νεοχωρίου Παύλο

29 Ιουνίου 2025

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος, κατά το διάστημα 28 και 29 Ιουνίου 2025, ημέρες κατά την οποία η Αγία...

Read more
Λαμπρή η πανήγυρις των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στην Ν. Ιωνία
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαμπρή η πανήγυρις των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στην Ν. Ιωνία

29 Ιουνίου 2025

Με την δέουσα λαμπρότητα εορτάστηκε στην Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος η μνήμη των Πρωτοκοφυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου. Επίκεντρο του εορτασμού...

Read more
Λαμπρό Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο για την εορτή των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων στη Βέροια
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαμπρό Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο για την εορτή των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων στη Βέροια

29 Ιουνίου 2025

Με λαμπρότητα το πρωί της Κυριακής, 29ης Ιουνίου 2025, εορτάστηκε η μνήμη των Αγίων Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, του...

Read more
Μνήμη Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου & Επέτειος Απελευθέρωσης της Άρτας
Εκκλησία της Ελλάδος

Μνήμη Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου & Επέτειος Απελευθέρωσης της Άρτας

29 Ιουνίου 2025

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και θρησκευτική κατάνυξη εορτάστηκε την Κυριακή 29 Ιουνίου 2025, η μνήμη των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου,...

Read more
Τέσσερεις Αρχιερείς, πλήθος ιερέων και λαού για την Γερόντισσα Παϊσία την Ελεήμονα
Εκκλησία της Ελλάδος

Τέσσερεις Αρχιερείς, πλήθος ιερέων και λαού για την Γερόντισσα Παϊσία την Ελεήμονα

29 Ιουνίου 2025

Το Σάββατο 28 Ιουνίου 2025, στην Ιερά Μονή Τρικόρφου Φωκίδος, τελέστηκε πολυαρχιερατικό μνημόσυνο της Γερόντισσας Παϊσίας της ελεήμονος και του...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Τα 26 Μοναστήρια της Μητροπόλεως μας είναι η δύναμη μας!»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Τα 26 Μοναστήρια της Μητροπόλεως μας είναι η δύναμη μας!»

29 Ιουνίου 2025

Με ιερά αρχιερατική ολονύκτια πολύωρη  αγρυπνία  υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών εορτάστηκε στην ιστορική Ιερά Μονή Μεταμορφώσεως του...

Read more
Καλύτερα στην υγεία του ο Μητροπολίτης Αργυροκάστρου Δημήτριος
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Ἐκδημία τοῦ Μητροπολίτου Ἀργυροκάστρου κυροῦ Δημητρίου

28 Ιουνίου 2025

Μετὰ βαθυτάτης θλίψεως ἐνημερώνομεν διὰ τὴν εἰς Κύριον ἐκδημίαν τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἀργυροκάστρου κυροῦ Δημητρίου, ἀδελφοῦ καὶ συλλειτουργοῦ ἡμῶν γενομένου....

Read more
Σερρών Θεολόγος: «Η κατασκήνωση, συνέχεια και εμπλουτισμός του έργου της Εκκλησίας μας»
Εκκλησία της Ελλάδος

Σερρών Θεολόγος: «Η κατασκήνωση, συνέχεια και εμπλουτισμός του έργου της Εκκλησίας μας»

28 Ιουνίου 2025

Με την χάρη του αγίου Θεού και τις ευχές του Σεβ. Μητροπολίτου Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου, σήμερα, Σάββατο 28...

Read more
Ο πανηγυρικός Εσπερινός των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στη Λάρισα
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο πανηγυρικός Εσπερινός των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στη Λάρισα

29 Ιουνίου 2025

Στον εορτάζοντα Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου Λαρίσης χοροστάτησε στον πανηγυρικό Εσπερινό ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης και...

Read more
Εορτασμός των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στο μαρτυρικό Κομμένο Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Εορτασμός των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στο μαρτυρικό Κομμένο Άρτης

29 Ιουνίου 2025

Το απόγευμα του Σαββάτου, 28 Ιουνίου 2025, με λαμπρότητα και κατάνυξη τελέστηκε ο Μέγας Εσπερινός στον πανηγυρίζοντα Ενοριακό Ιερό Ναό...

Read more
Τριήμερες εκδηλώσεις στο Τρίκορφο Φωκίδος για τον Όσιο Χριστόφορο Παπουλάκο
Εκκλησία της Ελλάδος

Άθως της Ρούμελης το μοναστήρι του Τρικόρφου

28 Ιουνίου 2025

Άθως της Ρούμελης το μοναστήρι του Τρικόρφου. Καλώς ήρθατε σε ένα μοναδικό μικρό οδοιπορικό στο «Άγιον Όρος» της Ρούμελης —...

Read more
30 χρόνια παρουσίας του 1ου ΤΕΕ/Π.
Εκκλησία της Ελλάδος

30 χρόνια παρουσίας του 1ου ΤΕΕ/Π.

28 Ιουνίου 2025

Στην 110 ΠΜ μετέβη ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιερώνυμος, προσκεκλημένος του Διοικητού του 1ου Τάγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Τό «ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ» τοῦ ἀποστόλου Παύλου – «Ἄκου ἕνα βιβλίο»
Κηρύγματα

«Παύλος ο ουρανοπολίτης»

28 Ιουνίου 2025

Του μακαριστού Μητροπολίτου Καστορίας κυρού Σεραφείμ Αν θέλει κανείς να μαθητεύσει στον Απόστολο Παύλο, τον οποίο και φέτος εορτάζει η...

Ἑορτάζουν οἱ ἅγιοι Πέτρος καί ὁ Παῦλος

«Οι των αποστόλων πρωτόθρονοι και της Οικουμένης Διδάσκαλοι…»

28 Ιουνίου 2025
ΟΙ Πρωτοκορυφάιοι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος

Οι πρωτοκορυφαίοι απόστολοι Πέτρος και Παύλος

28 Ιουνίου 2025
Απόστολος Πέτρος: Ο κορυφαίος μαθητής του Χριστού

Απόστολος Πέτρος: Ο κορυφαίος μαθητής του Χριστού

28 Ιουνίου 2025
Πανηγυρικός Εσπερινός στον I. Ναό του Αγ. Παύλου Περιστερίου

Πώς ἐγκωμιάζει ὁ Ἱερός Χρυσόστομος τόν μέγαν Παῦλον

28 Ιουνίου 2025
Ο εναγκαλισμός των Αποστόλων Πέτρου και Πάυλου

Ο εναγκαλισμός των Αποστόλων Πέτρου και Πάυλου

28 Ιουνίου 2024
Η Εκκλησία της Ελλάδος τιμά τον ιδρυτή της

Παύλος: Ο Μέγας Απόστολος των Εθνών

27 Ιουνίου 2024
Ο Μητροπολίτης Σπάρτης  για την χαρισματική προσωπικότητα του Αποστόλου Παύλου

Ο Μητροπολίτης Σπάρτης για την χαρισματική προσωπικότητα του Αποστόλου Παύλου

28 Ιουνίου 2023
Ἁγίων Ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου

Θείον Κήρυγμα: Ἁγ. Ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου

28 Ιουνίου 2023
ΟΙ Πρωτοκορυφάιοι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος

ΟΙ Πρωτοκορυφάιοι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος

28 Ιουνίου 2022
Πανηγυρικός Εσπερινός στον I. Ναό του Αγ. Παύλου Περιστερίου

Οι Πρωτοκορυφαίοι του τότε και του σήμερα

28 Ιουνίου 2019
«Το σκεύος της εκλογής»

Ο Απόστολος Παύλος και το όρομά του

28 Ιουνίου 2019
«Το σκεύος της εκλογής»

«Το σκεύος της εκλογής»

28 Ιουνίου 2019
Η Εκκλησία της Ελλάδος τιμά τον ιδρυτή της

«Ψυχήν υπερβαίνουσαν πάσαν την γην»

27 Ιουνίου 2019
Τό «ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ» τοῦ ἀποστόλου Παύλου – «Ἄκου ἕνα βιβλίο»

Ο Απόστολος Παύλος και το όραμά του

27 Ιουνίου 2019
Πέτρος, ὁ κορυφαῖος τῶν Ἀποστόλων

Πέτρος, ὁ κορυφαῖος τῶν Ἀποστόλων

27 Ιουνίου 2019
Η μεγαλοπρεπής λιτάνευση της Ι. Εικόνος του Αποστόλου Παύλου στην Αθήνα

Τα δάκρυα του Αποστόλου

27 Ιουνίου 2019
«Δεῦτε ὀπίσω μου καὶ ποιήσω ὑμᾶς ἁλιεῖς ἀνθρώπων»

Ιεραποστολικός Ζήλος – Κυριακή Β’ Ματθαίου – Πέτρου και Παύλου

3 Απριλίου 2020
Τό «ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ» τοῦ ἀποστόλου Παύλου – «Ἄκου ἕνα βιβλίο»

Αφιέρωμα στον Απόστολο των Εθνών Παύλο

28 Ιουνίου 2018
Ἁγίων Ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου

Εμοί το ζην Χριστός

28 Ιουνίου 2018
Ἁγίων Ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου

Οι Άγιοι Απόστολοι

26 Ιουνίου 2018
Ἁγίων Ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου

Ἁγίων Ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου

26 Ιουνίου 2018
Next Post
Θυρανοίξια από τον Μητροπολίτη Ρεθύμνης στο χωριό Μαρουλάς

Πρόγραμμα Ονομαστηρίων Μητροπολίτου Ρεθύμνης

Την διεκδίκηση Αναδρομικών, Δώρων και Επιδομάτων αποφάσισε ο Ι.Σ.Κ.Ε.

Η εορτή της Συλλήψεως της Αγ. Προμήτορος Άννης στην Ι.Μ. Καισαριανής

Η εορτή της Συλλήψεως της Αγ. Προμήτορος Άννης στην Ι.Μ. Καισαριανής

H εορτή της Αγίας θεοπρομήτορος Άννης στην Ι.Μ. Καστορίας

H εορτή της Αγίας θεοπρομήτορος Άννης στην Ι.Μ. Καστορίας

40νθήμερο Μνημόσυνο της αδελφής του Μητροπολίτη Γλυφάδας

40νθήμερο Μνημόσυνο της αδελφής του Μητροπολίτη Γλυφάδας

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist