• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Τρίτη, 16 Σεπτεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Την επαύριον της Άλωσης: Η Κωνσταντινούπολη του Γένους

29 Μαΐου 2019
in Αφιερώματα
Την επαύριον της Άλωσης: Η Κωνσταντινούπολη του Γένους
Share on FacebookShare on Twitter
Κωνσταντίνου Σβολόπουλου, Constantinopla. 550 anos de su caida Κωνσταντινούπολη. 550 χρόνια από την άλωση, Γρανάδα 2006, σελ. 9-13
 
Η μετάβαση από τον Μεσαίωνα στους Νεώτερους Χρόνους στον ιστορικό χώρο που σφραγίζεται από τη διαχρονική παρουσία του Ελληνισμού, συνέπεσε με ένα φαινόμενο βαρύνουσας σημασίας: την μετάλλαξη της θέσης και του προσώπου όσων συναπάρτιζαν το Γένος των Ελλήνων. Η ’λωση της Πόλης -πριν από 550 χρόνια- αποτελεί καθεαυτή γεγονός καταλυτικής βαρύτητας με την ιστορία της Ευρώπης και γενικότερα, της ανθρωπότητας. Σηματοδοτεί όμως, και ειδικότερα, συμβατικά και ουσιαστικά, τη διαδικασία του μεταβολισμού ανανεωμένων κυττάρων στο σώμα του Ελληνισμού, ζωντανό και μετά την υποταγή της ιστορικής Βασιλεύουσας σε αλλότριους δυνάστες. Ο πυρήνας της βαθειάς αυτής ζύμωσης θα εντοπιστεί εκ νέου στο χώρο της Κωνσταντινούπολης. Τα ειδικότερα ερωτήματα που εύλογα ανακύπτουν επικεντρώνονται στη διευκρίνηση κατά κύριο λόγο των όρων και των περιστάσεων υπό τις οποίες συντελέστηκε η μετάλλαξη της πρωτεύουσας της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας σε πρωτεύουσα του υπόδουλου Γένους.
 
• Ερώτημα θεμελιακό, συνυφασμένο με ένα μείζον πρόβλημα: πότε, αναδύονται μέσα από τον ασθενή κορμό της βυζαντινής επικράτειας τα ακμαία γονίδια του νέου Ελληνισμού;
 
Ανεπίδεκτη αμφισβήτησης είναι η διαπίστωση ότι η ’λωση επισφράγισε το 1453 την ήδη προγενέστερη αποψίλωση της κραταιάς Βασιλεύουσας από κάθε έρεισμα ισχύος. Η άλλοτε περικλεής πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας εξέτεινε πλέον την κυριαρχία της σε ακτίνα ολίγων μόλις χιλιομέτρων, περιεκλείοντας στους κόλπους της ένα αριθμητικά ανίσχυρο ανθρώπινο δυναμικό. Πέρα από την γλισχρότητα των υλικών μέσων, έκδηλη ήταν η πενία της και σε έμψυχο υλικό, τα σήμαντρα της φθοράς του [ημετέρου] Γένους -κατά μία έκφραση της επο­χής- προάγγελαν την επικείμενη καταστροφή.
 
Ποιά δύναμη προσφερόταν για να αποδώσει στο Γένος το σφρίγος και την αλκή που είχε έκδηλα απωλέσει; Ορισμένοι είχαν στρέψει το βλέμμα στις νοτιότερες εσχατιές της φθίνουσας αυτοκρατορικής επικράτειας, στην επαρχία του Μορέως -ειδικότερα στο Μυστρά όπου είχε αναφανεί μία σπίθα ευρωστίας, πολιτικής και πνευματικής. Ο Γεώργιος Γεμιστός, ηθικός προφήτης του Γένους κατά τον Π. Κανελλόπουλο, είχε -όπως είναι γνωστό- καταρτίσει και σχέδιο ριζικής μεταρρύθμισης -οικονομικής, στρατιωτικής και κοινωνικής-, αποβλέποντας στην ανατροπή του μεσαιωνικού καθεστώτος και στον αναπροσανατολισμό των Ελλήνων εντός του εκκολαπτόμενου νέου κόσμου. Περισσότερο πραγματιστική, χωρίς όμως τελικώς ούτε αυτή να αποδώσει άμεσα καρπούς, υπήρξε η προσπάθεια του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, ως Δεσπότου του Μορέως, να αναζωπυρώσει τα ζωντανά κύτταρα του Γένους στην τελευταία αυτή ελεύθερη εσχατιά της καταρρέουσας αυτοκρατορίας: Δια να συγκροτηθεί κράτος -γράφει με αναφορά στην απόπειρα αυτή ο Κ. Παπαρρηγόπουλος- απαιτούνται προπάντων αποχρώντα εθνικά στοιχεία· ματην δε αι δημιουργικαί του ανδρός εκείνου χείρες εζήτησαν κατ’ εκείνου του χρόνου την απαραίτητον ταύτην πλαστουργικήν ύλην. Η ανεπάρκεια, εντούτοις, των αναγκαίων προϋποθέσεων -δικαιούμαστε να προσθέσουμε- δεν αναιρεί το γεγονός ότι ο προορισμένος ως τελευταίος Βυζαντινός Αυτοκράτορας είχε τραπεί στην αναζήτηση μιας αδιόρατης ακόμη σε πρώτη όψη δυναμικής. Δεινός μαχητής, κατά την ρήση του Βησσαρίωνα, θα μεταφέρει το ίδιο μήνυμα στην αγωνιώσα Βασιλεύουσα και, πίπτοντας στις επάλξεις της, θα την μεταλαμπαδεύσει στις επερχόμενες γενεές των Ελλήνων.
 
Πώς όμως, άραγε, ο ίδιος αυτός που δεν κατόρθωσε εν ζωή να αναχαιτίσει την πορεία προς την πτώση κατέληξε, μετά τον αφανισμό του, να εκφράζει την ελπίδα στην αναστήλωση – την ανάσταση του Γένους; Ίσως, οι λόγοι που είχε εκφέρει, ή η δράση που είχε αναπτύξει να μην είχαν, μόνοι, αρκέσει για να επιτευχθεί αυτό το αποτέλεσμα όπως, μόνοι, ούτε η αυταπάρνηση και, τελικά, ούτε αυτός ο θάνατός του θα αρκούσαν. Απαιτήθηκε η σύναψη όλων αυτών των πραγματικών γεγονότων για να γεννηθεί και να επιβιώσει η παράδοση για τον μαρμαρωμένο Βασιλιά, από εθνικής απόψεως… η πολυτιμοτάτη πασών -κατά τον Ν. Πολίτη- διότι εις ταύτην αποκορυφούνται οι πόθοι και αι ελπίδες του δουλωθέντος Γένους περί ελευθερίας και ανορθώσεως. Ο αυτοκράτωρ Κωνσταντίνος -επισημαίνει εύστοχα ο Π. Κανελλόπουλος ήξερε καλά ότι, κι’ αν όλοι τους πέθαιναν, δεν θα πέθαινε το Γένος ενώ, αν, υιοθετώντας τις προτάσεις του σουλτάνου, δεχόταν να σώσει τον εαυτό του και όλους τους άρχοντες, το Γένος θα χανόταν… Το πεδίο της ύστατης αντιπαράθεσης, η Πόλη μαχόμενη, θα αναχθεί, και αυτή, σε σύμβολο του Γένους εν εγρηγόρσει. Παραστατική είναι η εικόνα του Σπυρίδωνος Ζαμπελίου: Υπεράνω και Τούρκων πολιορκητών και Ρωμαίων πολιορκημένων εφίπταται, και το στερέωμα εν είδει φλογεράς ρομφαίας περιαυγάζει, το πνεύμα της επαγγελλομένης Αναγεννήσεως. Ο εντοπισμός -έως τη στιγμή αυτή- της αναφοράς στο πρόσωπο που διεδραμάτισαν κυρίως οι πρωταγωνιστές, δεν συνεπάγεται ασφαλώς την παραγνώριση της καθοριστικής συμβολής στη ροή των εξελίξεων, παραγόντων συλλογικών και δυνάμεων βαθύτερων. Ο Ζαμπέλιος είχε πρώιμα διακρίνει την αυτοδύναμη παρουσία ενός συγκεκριμένου Λαού, ο οποίος, εκφράζοντας το ενεστώς και το μέλλον της κοινωνίας, ενδύεται την Νεοελληνικήν στολήν του και συγκροτεί την τέταρτη αρχή πέραν των τριών εξ αυθεντίων παραδοσίμων ορμωμένων και εις απώτατον του παρελθόντος ορίζοντα εγκεκειμένων”, ήτοι της Πολιτείας (Ρωμαϊκής), της Εκκλησίας (Συνοδικής Ορθοδόξου) και της λόγιας κοινότητας των Αττικιστών: “Δεν είναι [ο Λαός αυτός] μεν Ρωμαίος, διότι ησπάσατο της ελληνικής ονομασίας, δεν είναι δε δούλος του αρχιερατικού συλλόγου, διότι εξουσίαν έχει του ακυρώσαι Συνόδους Φλωρεντινάς και αυτοκρατορικά μονοκονδύλια· αλλ’ ούτε θιασώτης είναι των Αττικιστών λογίων, διότι αντί της γλώσσης του παρελθόντος, λαλεί την ζώσαν διάλεκτον των προσεχών αγωνισμάτων του. Η πρώτη εμφάνισή του στο ιστορικό προσκήνιο εντοπιζόταν από τον σκαπανέα αυτόν της ιστορικής επιστήμης στα 1204, έτος της άλωσης της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους. Ο Απόστολος Βακαλόπουλος, τεκμηριώνοντας, πρόσφατα, την ίδια αυτή άποψη, αναζητεί την πρώτη σφριγηλή παρουσία του Νέου Ελληνισμού στα κράτη που είχαν αναδυθεί από τα ερείπια της κατακερματισμένης βυζαντινής αυτοκρατορίας – στη Νίκαια, στην Τραπεζούντα, στα Ιωάννινα και, αργότερα, στο Δεσποτάτο του Μορέως, έξω από την επίδραση της Κωνσταντινουπόλεως με την παλιά επίσημη ρωμαϊκή παράδοση. Η συναφομοίωση -κατά τον όρο του Ζαμπελίου- Ορθοδοξίας, Μοναρχίας και Αττικού λογιοτατισμού θα συντελεστεί ακριβώς μεταξύ των δύο Αλώσεων, Φραγκικής και Οθωμανικής. Τότε και ο Λαός, ως αυθύπαρκτη οντότητα συμπληρώνει το πολυδύναμο αυτό σχήμα και υποστασιοποιεί την έννοια του Γένους· τότε προφέρεται και από επισήμων χειλέων, του Ιωάννη Γ. Δούκα-Βατάτση, ο όρος ημέτερον Γένος, Γένος των “Ελλήνων” κατά μία διατύπωση που είχε υιοθετηθεί στη διάρκεια ήδη του ΙΓ’ και του ΙΔ’ αιώνα.
 
• Στο σημείο αυτό είναι εύλογο να τεθεί ένα δεύτερο ερώτημα: ποιά στοιχεία συ­νέθεταν, στη θεμελιακή της υπόσταση, μια συγκεκριμένη ιδιοπροσωπία του Νέου Ελληνισμού; και, συμπληρωματικά, σε αμεσότερη συνάρτηση με το θέμα της παρού­σας εισήγησης: εστιαζόταν, πράγματι, η παρουσία του, ουσιαστικά ή ενδεχομένως συμβολικά, στο χώρο της Βασιλεύουσας – πριν ή μετά την ’λωση; Η γενική αναφορά στους όρους υπό τους οποίους αναδύθηκε το πρόσωπο του Νέου Ελληνισμού συνυφάνθηκε ήδη με την επισήμανση εν δυνάμει των στοιχείων αυτών κατά τις ώρες της ύστατης δοκιμασίας της Πόλεως των πόλεων. Η πληρέστερη, εντούτοις, επεξεργασία και η οριστική μορφοποίησή τους θα συντελεστεί κατά την σκοτεινή περίοδο που θα ακολουθήσει την ’λωση. Τότε επέτειλε -κατά τη χαρακτηριστική έκφραση του Παπαρρηγόπουλου- η γλώσσα, πρώτον, του Νέου Ελληνισμού, αφού είχε, μετά την δω­δέκατη εκατονταετηρίδα, πέρα ήδη από κοινώς λαλουμένη, αποτυπωθεί σε αξιόλογα μνημεία του πεζού και του έμμετρου λόγου. “Τι έστιν Ελληνισμός; – είχε διερωτηθεί κατά τον πρυτανικό λόγο του, το έτος 1872, για να απαντήσει: ελληνική γλώσσα, τι δε ελληνική γλώσσα; – Ελληνισμός. Θεμελιακό στοιχείο, δεύτερο, επάλληλο με τη γλώσσα, η Παιδεία, έμελλε, και αυτή, να συμβάλει στη διαμόρφωση της φυσιο­γνωμίας του Νέου Ελληνισμού. Η οθωμανική κατάκτηση έμελλε να επιφέρει την καθίζηση της εκπαίδευσης και, αυτονόητα, να αναστείλει την άμεση επικοινωνία με την κλασσική αρχαιότητα που είχε αποκατασταθεί κατά τους παλαιολόγειους χρόνους. Ο μεταβολισμός όμως ζωογόνων συστατικών της στο σώμα της υπό διαμόρφωση εθνι­κής κοινότητας είχε ήδη συντελεστεί· ενωρίς, εξ άλλου, την επαύριον της ’λωσης, η ελπιδοφόρα ενατένιση προς το μέλλον ήταν για ορισμένους -πρώτος ο Λαόνικος Χαλκονδύλης- αναπόσπαστη από αυτό το όραμα της κλασικής Ελλάδας. Ο ησυ­χαστής πατριάρχης Γεννάδιος Β’, ο ίδιος που είχε ρίψει στην πυρά τους Νόμους, μέσω των οποίων προσέβλεπε ο Πλήθων στην αναμόρφωση του καταρρέοντος βυζα­ντινού κόσμου, ίδρυσε την επαύριον της ’λωσης, την Μεγάλη Πατριαρχική Σχολή, όπου έμελλε να ανθήσει εκ νέου η διδασκαλία των ελληνικών γραμμάτων. Το γεγονός αυτό, πέρα από πράξη συστατική του εκπαιδευτικού κλάδου, υποδηλώνει την τάση συλλειτουργίας της εκκλησιαστικής και της, ολοένα έκτοτε αναπτυσσόμενης, θύρα­θεν παιδείας. Δεν είναι τυχαία η επιγραμματική ρήση του Στήβεν Ράνσιμαν ότι η Ορθοδοξία διατήρησε τον Ελληνισμό μέσα από τους σκοτεινούς αιώνες· αλλά και ότι χωρίς την ηθική δύναμη του Ελληνισμού και αυτή η Ορθοδοξία θα είχε απισχναθεί. Την στιγμή, πράγματι, που είχε το βυζαντινό Κράτος απωλέσει την αυτοτέλεια και την αυτοδυναμία του, η Μεγάλη Εκκλησία, πέρα από την πνευματική, έδινε υπόστα­ση κοινωνική και πολιτική σε μια νέα σφριγηλή, εν δυνάμει εθνική κοινότητα. Η δια­πίστωση αυτή οδηγεί στην επαλήθευση του θεμελιακού σχήματος που είχε, κατά την αυγή της νεοελληνικής ιστοριογραφίας, προτείνει ο Ζαμπέλιος: ο Πατριάρχης των Ρωμαίων -κατά την προσωνυμία της οσμανικής κυβέρνησης- δεν προσωποποιούσε, πράγματι, την συναφομοίωση Μοναρχίας, Ορθοδοξίας και Αττικής λογιοσύνης, η οποία και προσέδωσε στο υπόδουλο Γένος την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του;
 
• Η Κωνσταντινούπολη του Γένους: η υιοθέτηση του όρου υποδηλώνει ότι ο πυρήνας της βαθειάς αυτής ζύμωσης που συντελέστηκε στους κόλπους του ελ­ληνισμού εντοπίζεται στο χώρο της υπό δουλείαν πρωτευούσης του. Οι ανα­μνήσεις του παρελθόντος και οι παρακαταθήκες της παράδοσης δεν θα αρκούσαν για να ερμηνεύσουν το ιστορικό αυτό φαινόμενο. Περισσότερο καθοριστικό υπήρξε το γεγονός ότι οι παράγοντες που είχαν επενεργήσει στη γένεσή του, οι ίδιοι που έμελλαν κατά βάση να καθορίσουν και την περαιτέρω ανάπτυξή του, συναρμόζονταν δυναμικά στο χώρο, ακριβώς, της Κωνσταντινούπολης. Θα ήταν -οπωσδήποτε- αδιανόητο να ερμηνευτεί η διαδικασία ενδυνάμωσης του Ελληνι­σμού χωρίς να προσμετρηθούν όσοι παράγοντες συνέχονταν με την οικονομική ανάκαμψη, την κοινοτική οργάνωση, την πνευματική άνθηση: το πεδίο απόδοσης των προσπαθειών στους συγκεκριμένους αυτούς τομείς εκτεινόταν στην ευρύτε­ρη γεωγραφική κλίμακα που οι Έλληνες επικάλυπταν με την παρουσία τους. Οι θετικές όμως αυτές επιδόσεις συνυφάνθηκαν με τη δυνατότητα διατήρησης της εθνικής ιδιοπροσωπίας και την αξιοποίηση δυνατοτήτων που τους προσφέρθηκαν στο πλαίσιο μιας συγκεκριμένης ιστορικής συγκυρίας. Ο Ελληνισμός, στην υποστασιακή του έκφανση προτού η έννοια του έθνους αποκτήσει ολοκληρωμένο δογματικό περιεχόμενο, διεσπαρμένος κατά τους τελευταίους βυζαντινούς αιώνες σε εδάφη υπό διαφορετική ή μεταλλασσόμενη κυριαρχία, συναρθρωνόταν μετά την ’λωση, βαθμιαία στο σύνολό του, υπό ενιαία υπερκείμενη αρχή, εκείνη της οθωμανικής εξουσίας, αλλά και, ταυτόχρονα, της πνευματικής δικαιοδοσίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το οποίο και “μόνον” -κατά τον Παπαρρηγόπουλο- εξεπροσώπει εν μέρει την διοικητικήν του ελληνικού έθνους ενότητα”· ο Οι­κουμενικός Πατριάρχης, “Εθνάρχης” κατά την προσωνυμία της Πύλης, αναγόταν στη συνείδηση των Ελλήνων σε “αυθέντη” και “Βασιλέα”.
 
Ιδού η δυναμική που, με επίκεντρο την Κωνσταντινούπολη, χαρακτηρίζει και προσδιορίζει την λειτουργία του ελληνικού Γένους κατά τους σκοτεινούς αιώνες της Οθωμανικής κυριαρχίας· και στηρίζει, ακόμη, την ιθύνουσα παρουσία του στον ευρύτερο χώρο της “καθ’ ημάς Ανατολής. Ο Δ. Ζακυθηνός αναφέρεται στην ηγε­μονική πρωτοβουλία του Ελληνικού Γένους”· και επεκτείνεται, επισημαίνοντας ειδικότερα τη δημιουργία ορθόδοξου εκκλησιαστικού Κράτους του Ελληνικού Έθνους, ως παρακρατικού οργανισμού στο πλαίσιο της οθωμανικής αυτοκρατο­ρίας: ολόκληρον δίκτυον μητροπόλεων, αρχιεπισκοπών, επισκοπών, χωρεπισκοπών, μοναστηριακών κοινοτήτων εκάλυψεν το υπό τουρκικήν κυριαρχίαν έδαφος, ήτο δε το δίκτυον τούτο πυκνότερον και πληρέστερον του κρατικού, όπερ εστηρίζετο επί των διαλυτικών θεσμών του τιμαριωτισμού. Στο πλαίσιο αυτό απελευθερώ­θηκαν, ολοένα και περισσότερο με την πάροδο του χρόνου, οι ζωογόνες δυνάμεις που ενέκλειε η ελληνική γλώσσα και η ελληνική κλασική παιδεία. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι, τέσσερις αιώνες αργότερα, στον ίδιο αυτό χώρο της Κωνσταντινού­πολης θα αποδώσει ο Νεολόγος στην ελληνική κοινότητα τον χαρακτηρισμό της κολυμβήθρας δια την αναγέννησιν της Ανατολής. Τότε ακριβώς θα προφερθεί από υπεύθυνα χείλη και η χαρακτηριστική φράση: Η Κωνσταντινούπολις υπό το αχανές δάσος των μιναρέδων και των κυπαρίσσων αυτής κρύπτει τα ερείσματα δύο αυτοκρατοριών και τα σπέρματα μιας άλλης.
 
Οι ιστορικές ανακατατάξεις που συντελέστηκαν κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα μετέβαλαν ριζικά τη λειτουργία αυτή. Η πλήρης αρχικά, αποτυχία των Μεταρρυθμίσεων στο πολιτικό πεδίο, η ανάδυση, στη συνέχεια, του ξενόφοβου τουρκικού εθνικισμού, η αποτυχία της μικρασιατικής εκστρατείας και η ελληνο­τουρκική συμφωνία για την ανταλλαγή των πληθυσμών, η δημιουργία ενός συμπα­γούς και ισχυρού τουρκικού κράτους, ο ριζικός, τέλος, αναπροσανατολισμός της ελληνικής διπλωματικής στρατηγικής, συνέβαλαν ώστε η αναφορά της Κωνσταντι­νούπολης, έως και σήμερα, ως κοιτίδας του Γένους να υποδηλώνει τη συντήρηση μιας ανεκτίμητης πολιτιστικής παρακαταθήκης και να ενεργοποιεί τη συλλογική μας ιστορική μνήμη ως Ελλήνων και ως Ευρωπαίων.

Πρόσφατα Άρθρα

Λαμπρός ὁ ἑορτασμός τῆς Παγκοσμίου Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου και Ζωοποιοῦ Σταυροῦ
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαμπρός ὁ ἑορτασμός τῆς Παγκοσμίου Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου και Ζωοποιοῦ Σταυροῦ

15 Σεπτεμβρίου 2025

Μέ λαμπρότητα καί μεγαλοπρέπεια, καί μέ τήν συμμετοχή τῶν Πολιτικῶν και Στρατιωτικῶν Ἀρχῶν τῆς Νήσου, πλειάδος Ἱερέων καί πλῆθος εὐλαβῶν...

Read more
Πανηγύρισε η Μονή του Αγίου Γερασίμου του Νέου στη Μακρινίτσα
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγύρισε η Μονή του Αγίου Γερασίμου του Νέου στη Μακρινίτσα

15 Σεπτεμβρίου 2025

Η μνήμη του τοπικού μας Αγίου Γερασίμου του Νέου εορτάστηκε και φέτος ιεροπρεπώς στην ομώνυμη Ιερά Μονή στη Μακρινίτσα. Στον...

Read more
ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΚΑΙ ΤΡΙΗΜΕΡΗ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΗ Ι. ΛΕΙΨΑΝΟΥ ΑΓΙΑΣ ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΚΑΙ ΤΡΙΗΜΕΡΗ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΗ Ι. ΛΕΙΨΑΝΟΥ ΑΓΙΑΣ ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ

15 Σεπτεμβρίου 2025

Ολοκληρώθηκε σε κλίμα κατανύξεως η τριήμερη προσκύνηση του ιερού λειψάνου της Αγίας Ελένης στον ιερό ενοριακό ναό Αγίων Κωνσταντίνου και...

Read more
Τεσσαράκοντα ημέρες από την εκδημία του μακαριστού Μητροπολίτου  Κορίνθου
Εκκλησία της Ελλάδος

Τεσσαράκοντα ημέρες από την εκδημία του μακαριστού Μητροπολίτου Κορίνθου

15 Σεπτεμβρίου 2025

Σήμερα, 15η Σεπτεμβρίου 2025, συμπληρώνονται τεσσαράκοντα (40) ημέρες από την εκδημία του Πατρός και Ποιμενάρχου της Αποστολικής Ιεράς Μητροπόλεως μας...

Read more
Ου ψευδομαρτυρήσεις…
Συνοπτικός

Καθοριστική συνάντηση ή παράσταση αναμονής;

15 Σεπτεμβρίου 2025

Αύριο η συνοδική αντιπροσωπεία της Εκκλησίας της Κρήτης, με επικεφαλής τον Αρχιεπίσκοπο κ. Ευγένιο, θα περάσει το κατώφλι του Μεγάρου...

Read more
Αγιασμός επαναλειτουργίας Πνευματικού Κέντρου Ι.Μ. Κίτρους «Άγιος Φώτιος» και εγκαίνια έκθεσης φωτογραφίας  «Μνήμη Αγαθονίκου»
Χωρίς κατηγορία

Η Εκκλησία Κρήτης “σπάει τη σιωπή”… Καμία ανοχή σε εγκληματικές συμπεριφορές»

15 Σεπτεμβρίου 2025

Ἡ Ἱερά Ἐπαρχιακή Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας Κρήτης, συνελθοῦσα σέ Συνοδική Σύσκεψη, στήν ἕδρα Της, στό Ἡράκλειο, τή Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου...

Read more
Η Εορτή της Παγκόσμιας Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού στην Κέρκυρα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Εορτή της Παγκόσμιας Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού στην Κέρκυρα

15 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου 2025, εoρτή της Παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Οι σταυρωμένοι άνθρωποι είναι οι ήρωες της καθημερινότητας»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Οι σταυρωμένοι άνθρωποι είναι οι ήρωες της καθημερινότητας»

15 Σεπτεμβρίου 2025

Στην προσφυγική συνοικία της Νέας Μαγνησίας Λαμίας και στον νεόδμητο Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου & Ελένης ιερούργησε σήμερα για...

Read more
Λαμπρός Εορτασμός της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού  στην Ιερά Μονή Μεγάλου Σπηλαίου Καλαβρύτων
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαμπρός Εορτασμός της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στην Ιερά Μονή Μεγάλου Σπηλαίου Καλαβρύτων

14 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου 2025, ημέρα κατά την οποία η Εκκλησία μας τιμά την Ύψωση του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού,...

Read more
«Το Έθνος των Ελλήνων πορεύθηκε πάντοτε κάτω από την σκιά του Σταυρού του Χριστού»
Εκκλησία της Ελλάδος

«Το Έθνος των Ελλήνων πορεύθηκε πάντοτε κάτω από την σκιά του Σταυρού του Χριστού»

14 Σεπτεμβρίου 2025

Στον πανηγυρίζοντα ιερό Ναό Τιμ. Σταυρού Σερρών ιερούργησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, σήμερα Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου...

Read more
«Αν αγκαλιάσουμε τον Σταυρό, δε θα φοβηθούμε τίποτα στη ζωή μας»
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

«Αν αγκαλιάσουμε τον Σταυρό, δε θα φοβηθούμε τίποτα στη ζωή μας»

14 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου, εορτάστηκε με την προσήκουσα ιεροπρέπεια, μέσα σε κλίμα βαθειάς κατανύξεως, η εορτή της παγκοσμίου Υψώσεως του...

Read more
Χαίροις, ὁ τοῦ Κυρίου Σταυρός…
Εκκλησία της Ελλάδος

Χαίροις, ὁ τοῦ Κυρίου Σταυρός…

14 Σεπτεμβρίου 2025

Η σημερινή εορτή της Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού, προβάλλει και τιμά το σύμβολο εκείνο της απεριόριστης αγάπης και...

Read more
Η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού στην Λάρισα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού στην Λάρισα

14 Σεπτεμβρίου 2025

Στον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Λαρίσης χοροστάτησε στον Όρθρο και λειτούργησε σήμερα, Εορτή της Παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου...

Read more
Η ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ

14 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2025, επί τη εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, στον Ενοριακό Ι. Ναό Ευβοέων Αγίων στη...

Read more
Ο Σταυρός Φαρσάλων πανηγύρισε την Ύψωση του Σταυρού της πίστεως
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Σταυρός Φαρσάλων πανηγύρισε την Ύψωση του Σταυρού της πίστεως

14 Σεπτεμβρίου 2025

Η Εκκλησία μας τίμησε σήμερα Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2025, την Ύψωση του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού, υπενθυμίζοντας σε όλους το...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Η Παγκόσμια ύψωση του τιμίου και ζωοποιού Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου)
Κηρύγματα

Η Παγκόσμια ύψωση του τιμίου και ζωοποιού Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου)

14 Σεπτεμβρίου 2025

Σήμερα η Εκκλησία εορτάζει την παγκόσμια ύψωση του τιμίου και ζωοποιού Σταυρού. Η γιορτή είναι αρχαιότατη και μια από τις...

Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Η μίμηση του Σταυρού είναι δύσκολη»

Σταυρός, «η ωραιότης της Εκκλησίας»

14 Σεπτεμβρίου 2025
Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας

Τον Σταυρόν Σου προσκυνούμεν Δέσποτα

12 Σεπτεμβρίου 2025
Το σημείο του Σταυρού: Δύναμη, Σημασία καὶ Θαύματά του

Το σημείο του Σταυρού: Δύναμη, Σημασία καὶ Θαύματά του

12 Σεπτεμβρίου 2025
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Πῶς βρέθηκε καὶ ὑψώθηκε ὁ Τίμιος Σταυρὸς

13 Σεπτεμβρίου 2024
Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας

Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας

13 Σεπτεμβρίου 2024
Χαῖρε Σταυρέ, οἰκουμένης φύλαξ•  χαῖρε, ἡ δόξα τῆς Ἐκκλησίας

Χαῖρε Σταυρέ, οἰκουμένης φύλαξ• χαῖρε, ἡ δόξα τῆς Ἐκκλησίας

13 Σεπτεμβρίου 2021
“Μη τοίνυν επαισχυνθής τοσούτον αγαθόν”

Το Πολίτευμα του Σταυρού

14 Σεπτεμβρίου 2021
Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

«Ὁ λόγος ὁ τοῦ Σταυροῦ . . . ἡμῖν δύναμις Θεοῦ ἐστι»

13 Σεπτεμβρίου 2021
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

῾Η παγκόσμιος ῞Υψωσις τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ

14 Σεπτεμβρίου 2020
Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας

Η Παγκόσμια Ύψωση

14 Σεπτεμβρίου 2020
Τα άγια προσκυνήματα και η δαιμονοποίηση: μια «άσπονδη» συνύπαρξη

«Το μέγα φυλακτήριον»

13 Σεπτεμβρίου 2019
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Λόγος εἰς τὸν Τίμιον καὶ Ζωοποιὸν Σταυρόν Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς

13 Σεπτεμβρίου 2019
Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στον Ι.Ν. Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

«Σταυρός Παράδεισον ηνέωξαι»

14 Σεπτεμβρίου 2020
Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

10 Σεπτεμβρίου 2019
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Τό καύχημα τοῦ Σταυροῦ

9 Σεπτεμβρίου 2019
«Σταυρός ὑψοῦται σήμερον…»

«Σταυρός ὑψοῦται σήμερον…»

14 Σεπτεμβρίου 2018
Λόγος περί της Παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού – Μάνης Χρυσόστομος

Λόγος περί της Παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού – Μάνης Χρυσόστομος

14 Σεπτεμβρίου 2018
Κέρδη ζημιές και ανταλλάγματα

Κέρδη ζημιές και ανταλλάγματα

12 Σεπτεμβρίου 2018
Το ξύλο της ζωής και ως Πρωτευαγγέλιο

Το ξύλο της ζωής και ως Πρωτευαγγέλιο

15 Σεπτεμβρίου 2017
Τα μηνύματα της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού

Τα μηνύματα της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού

14 Σεπτεμβρίου 2017
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Γιατί νηστεύουμε την ημέρα του Σταυρού;

13 Σεπτεμβρίου 2017
Αγάπη χωρίς τέλος

Αγάπη χωρίς τέλος

13 Σεπτεμβρίου 2017
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

12 Σεπτεμβρίου 2016
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Ομιλία στην εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, του π. Μελετίου Καλαμαρά

12 Σεπτεμβρίου 2016
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Ἡ προϊστορία καὶ ἡ ἱστορία τοῦ Τιμίου Σταυροῦ π. Ἀθανάσιος Γιουσμᾶς

16 Νοεμβρίου 2023
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Λόγος στήν Παγκόσμιο Ύψωση τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ Ἁγίου Ἀνδρέου Ἀρχιεπισκόπου Κρήτης

16 Νοεμβρίου 2023
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Η ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ

13 Σεπτεμβρίου 2016
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Η Παγκόσμια Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

13 Σεπτεμβρίου 2016
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Η ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ

13 Σεπτεμβρίου 2016
Next Post
Επίσκεψη του πρ. Αρχιεπισκόπου Καντουαρίας στην Ι.Μ. Νέας Ιωνίας

Επίσκεψη του πρ. Αρχιεπισκόπου Καντουαρίας στην Ι.Μ. Νέας Ιωνίας

Όσιος Μελέτιος ο εν Υψενή: Με τη Θεοτόκο στο πλευρό

Όσιος Μελέτιος ο εν Υψενή: Με τη Θεοτόκο στο πλευρό

Όσιος Σάββας ο Εν Καλύμνω: «Ο ακτήμων μοναχός, υψιπέτης αετός»

Όσιος Σάββας ο Εν Καλύμνω: «Ο ακτήμων μοναχός, υψιπέτης αετός»

Μνήμη Αλώσεως στην Μητρόπολη Μαρωνείας

Μνήμη Αλώσεως στην Μητρόπολη Μαρωνείας

Η «Κιβωτός της Ορθοδοξίας» κυκλοφορεί την Πέμπτη 30 Μαΐου με δυο μεγάλες προσφορές

Η «Κιβωτός της Ορθοδοξίας» κυκλοφορεί την Πέμπτη 30 Μαΐου με δυο μεγάλες προσφορές

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist