• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Κυριακή, 21 Σεπτεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Πολυαρχιερατικός Εσπερινός επί τη εορτή του Αγίου Δαμασκηνού του Στουδίτου στον Λαγκαδά

27 Νοεμβρίου 2019
in Εκκλησία της Ελλάδος, Εκκλησιαστική Επικαιρότητα
Πολυαρχιερατικός Εσπερινός επί τη εορτή του Αγίου Δαμασκηνού του Στουδίτου στον Λαγκαδά
Share on FacebookShare on Twitter

Για φωτογραφικό υλικό πατήστε εδώ.

Θέλοντας η Ιερά Μητρόπολη Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης να τιμήσει την μνήμη του Αγίου Δαμασκηνού του Στουδίτου, Επισκόπου Λητής και Ρεντίνης και εν συνεχεία Μητροπολίτού Ναυπάκτου, Άρτης και Εξάρχου πάσης Αιτωλίας, του οποίου εφέτος συμπληρώνονται 500 έτη από την γέννηση του και 460 έτη από την εις Επίσκοπον Χειροτονία του, οργάνωσε εόρτιες λατρευτικές και επιστημονικές εκδηλώσεις οι οποίες και πραγματοποιούνται κατά το τρέχον διήμερο 26-27 Νοεμβρίου ε.έ., εις τον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό των Αγίου Αθανασίου και των Αγίων Ακακίου και Δαμασκηνού του Στουδίτου, της ιστορικής περιοχής της Λητής,  η οποία και είχε αποτελέσει έδρα της παλαιάς Επισκοπής Λητής και Ρεντίνης.

Ο Άγιος Δαμασκηνός (1558-1574) «υπήρξε σύμφωνα με Θεολόγους του 16ου αιώνα, ένας από τους τρείς πιο μορφωμένους Ορθοδόξους Κληρικούς τής εποχής του και από αυτούς ὁ πιο επαινετός», ενώ όπως μαρτυρεί Επίγραμμα μετά τον θάνατο του, τον χαρακτηρίζει «σοφία των Ελλήνων» του οποίου ο θάνατος άφησε τους Έλληνες ορφανούς: «Ἑλλήνων μὲν τὴν σοφίαν βαρὺς ὤλεσεν αἰών. Ὃς δὲ φιλέλληνας πάντας ἀπωρφάνισεν».

Παράλληλα υπήρξε πολυγραφότατος με σπουδαιότερο όλων το περισπούδαστο έργο «Θησαυρός Δαμασκηνού», το οποίο εκδόθηκε 51 περίπου μέχρι το 1926, και διεδόθη και στους άλλους Ορθοδόξους λαούς με σερβικές, ρωσικές και βουλγαρικές μεταφράσεις. Ειδικά για τίς βουλγαρικές μεταφράσεις, τα λεγόμενα «Δαμασκηνάρια», υπήρξαν πολύ μεγάλη ἡ συμβολή τους στην ενίσχυση του βουλγαρικού λαού κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας.

Το εσπέρας της Τρίτης τελέσθηκε με την προσήκουσα λαμπρότητα ο Μέγας Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός της εορτής χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φιλίππων, Νεαπόλεως καί Θάσου κ.κ. Στεφάνου, ο οποίος και ομίλησε περί της πνευματικής μορφής του Αγίου Δαμασκηνού, και συνχοροστατούντων του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φιλιππουπόλεως (Πλόβδιδ) κ.κ. Νικολάου (Πατριαρχείο Βουλγαρίας), του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Άνδριανουπόλεως κ.κ. Ευλογίου, του και Ηγουμένου της Ιεράς Μονής Ρίλας Βουλγαρίας, καθώς επίσης και του επιχώριου Μητροπολίτου Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ.κ. Ιωάννου.

Πλήθος Πιστών παρέστησαν, μεταξύ αυτών εκπρόσωποι της Δημοτικής Αυτοδιοικήσεως του Ωραιοκάστρου, οι Τοπικοί Φορείς και εκπρόσωποι της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., προσήλθαν με χαρά για να τιμήσουν την μνήμη του Σοφού αυτού Ιεράρχου και δεινού Θεολόγου της Ορθοδοξίας, ο οποίος και ανέπτυξε πλούσια ιερατική δράση σε διάφορες περιοχές του ελλαδικού χώρου και ως Μοναχός, και ως Επίσκοπος αλλά και ως Μητροπολίτης, ενώ παράλληλα έλαβε και τιμητικά αξιώματα στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.

Μετά το πέρας του Αρχιερατικού Εσπερινού, εις την Κεντρική Αίθουσα του Πολυδύναμου Πνευματικού Κέντρου της ενορίας της Λητής «Άγιοι Ακάκιος και Δαμασκηνός ο Στουδίτης», πραγματοποιήθηκε κατά το έθος το Ζ΄ Θεολογικό – Αγιολογικό Συμπόσιο, το οποίο εφέτος είχε ως κεντρικό τίτλο: «Μνήμη Ιερά Δαμασκηνού του Στουδίτου», υπό την άριστη προεδρεία του Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου, Ιεροκήρυκος και Καθηγητού της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. π. Νικοδήμου Σκρέττα.

Στην αρχή της εσπερίδας ανεγνώσθη ο Χαιρετισμός του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου, ενώ την έναρξη των εργασιών κήρυξε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ.κ. Ιωάννης, ο οποίος μετέφερε τις ευχές και τις ευλογίες της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου και αναφέρθηκε στο πολυσχιδές έργο που επιτέλεσε ο προκάτοχος του Άγιος Δαμασκηνός ο Στουδίτης, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στους αγώνες του στην «Μικρά Ρωσία» που είχαν σαν σκοπό την προάσπιση της Ορθοδοξίας έναντι του παπισμού και του προτεσταντισμού, αλλά και την ανύψωση του πνευματικού επιπέδου των Ορθοδόξων, κληρικών και λαϊκών, λόγω της βίαιης επιβολής της Ουνίας από τούς βασιλείς της Πολωνίας.

Την πρώτη εισήγηση του Πανοσιολ. Αρχιμ. π. Ειρηναίου Δεληδήμου, με θέμα: H αποστολή του Αγίου Δαμασκηνού του Στουδίτου, Επισκόπου Λητής και Ρεντίνης στην Ουκρανία περί το 1570 και η πορεία της Ουκρανικής Εκκλησίας την εποχή εκείνη», ανέγνωσε ο Αιδες. Πρωτοπρ. π. Δημήτριος Αβδελάς.

Μέσα από την επιστημονική και κατά πάντα άρτια και εμπεριστατωμένη εισήγηση του ο π. Ειρηναίος αναφέρθηκε στην αρχή στους λόγους της αποστολής του Αγίου από τον Πατριάρχη Μητροφάνη Γ΄, στην λεγομένη «Μικρή Ρωσία» και στην εκκλησιαστική κατάσταση που υπήρχε εκεί περί το 1570, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι «την εποχή εκείνη είχε πλέον προ πολλού παγιωθεί η διαίρεση της εκκλησίας των Ρώσων ορθοδόξων σε δύο μέρη. Το ένα βρισκόταν στην επικράτεια της μεγάλης Ρωσίας, με πρωτεύουσα την Μόσχα και μονάρχη τον Ρώσο αυτοκράτορα, Ορθόδοξο Χριστιανό. Η εκκλησία της Μόσχα με αφορμή την Σύνοδο της Φλωρεντίας είχε αυτοανακηρυχθεί αυτοκέφαλη και ανεξάρτητη από το Πατριαρχείο Κωνσταντινούπόλεως. Επί κεφαλής της βρισκόταν ο «Μέγας Μητροπολίτης Μόσχας και πάσης Ρωσίας», φορών και το λευκόν καλυμμαύχιον, σύμβολο της τρίτης Ρώμης. Το άλλο μέρος βρισκόταν στην επικράτεια της ενωμένης Πολωνίας και Λιθουανίας, με μονάρχη τον βασιλέα της Πολωνίας και μέγα δούκα της Λιθουανίας, ένα πρόσωπο με δύο αξιώματα, για τα δύο ενωμένα κράτη. Ο μονάρχης αυτός ήταν Ρωμαιοκαθολικός και η συμπεριφορά του προς τους Ορθοδόξους υπηκόους του καθοριζόταν από διακηρύξεις ανεξιθρησκείας και από πράξεις αδικίας, αφού οι νόμοι για τα δικαιώματα των Ορθοδόξων παραβιάζονταν, μάλιστα με απροκάλυπτο κυνισμό».

»Η Ορθόδοξη Εκκλησία μέσα στην επικράτεια αυτή είχε επί κεφαλής τον «Μητροπολίτη Κιέβου, Γαλίτσης και πάσης Ρωσίας», διότι μέσα στο έδαφος της Πολωνο-Λιθουανικής μοναρχίας βρισκόταν και η αρχική πρωτεύουσα της Ρωσίας, το Κίεβο. Αλλ΄ ο μητροπολίτης Κιέβου δεν είχε πλέον την έδρα του εκεί. Για πρακτικούς λόγους από τον 14ο αιώνα η έδρα είχε μεταφερθεί στο Νοβογκρούντεκ (Novogrudek), που βρισκόταν πλησιέστερα προς την πρωτεύουσα του Μεγάλου Δουκάτο της Λιθουανίας, την Βίλνα. Η επισκοπική περιφέρεια του μητροπολίτου Κιέβου είχε τεράστια έκταση, περιλαμβάνοντας μεγάλες περιοχές της Ουκρανίας, της Λευκορωσίας και της Λιθουανίας. Εκτός όμως από την μητροπολιτική περιφέρεια, υπήρχαν και 7 υποκείμενες επισκοπές. Σήμερα τα εδάφη της μητροπόλεως εκείνης του Κιέβου και των επισκοπών της ευρίσκονται διαμοιρασμένα στα ανεξάρτητα κράτη Ουκρανίας, Λευκορωσίας, Πολωνίας και Λιθουανίας».

»Η μητρόπολις Κιέβου εξακολουθούσε να υπάγεται στην μητέρα Εκκλησία όλων των Ρώσων, το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως. Είχε πλήρη εσωτερική αυτονομία και οι εκλογές και χειροτονίες επισκόπων διενεργούνταν επιτοπίως. Αλλ΄ ο μητροπολίτης Κιέβου εμνημόνευε μόνον τον Οικουμενικό Πατριάρχη και όταν χρειαζόταν να γίνει νέα εκλογή προκαθημένου απέστελλαν πρεσβεία στην Κωνσταντινούπολη, ζητούσαν από τον σουλτάνο να δώσει άδεια στον Πατριάρχη να τους δώσει την ευλογία να προχωρήσουν στην εκλογή, και αφού έπαιρναν γραπτή πατριαρχική ευλογία («συνοδικήν έκδοσιν») επέστρεφαν στην χώρα τους, όπου γινόταν η εκλογή του νέου προκαθημένου τους μητροπολίτου Κιέβου. Την διαδικασία αυτή, η οποία συνεχίστηκε μέχρι την αναγκαστική υπαγωγή τους στο πατριαρχείο της Μόσχας, την περιγράφει ο πατριάρχης Ιεροσολύμων Δοσίθεος στην Δωδεκάβιβλό του. Δηλαδή ο Οικουμενικός Πατριάρχης δεν υπεδείκνυε πρόσωπα ούτε αναμιγνύετέ στην εκλογή. Αυτή η ελευθερία την οποίαν τους παρείχε η Μήτηρ Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως, κατηργήθη μετά την προσάρτησή τους στο πατριαρχείο της Μόσχας, που δεν ετήρησε όσα προέβλεπε το «Συνοδικόν εκδόσεως γράμμα» του 1686. Στο γράμμα εκείνο της Μητρός Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως ρητώς αναφέρει ότι νέος μητροπολίτης Κιέβου καθίσταται εκλεγόμενος ελευθέρως υπό των επισκόπων, αρχιμανδριτών, ηγουμένων, ιερέων, μοναχών και των αρχόντων της χώρας, «ως συνήθεια τω τόπώ επεκράτησε». Αλλ΄ αυτή η ελευθερία έπαυσε πλέον να υπάρχει από τότε».

Αναφερόμενος εν συνεχεία στο έργο που πραγματοποίησε ο Άγιος Δαμασκηνός στις εκεί χώρες, ο οποίος «διαρκώς προσπαθούσε να ανυψώσει τον λαό μέσα από την παιδεία, τα κηρύγματα και την ίδρυση σχολείων, έχοντας ως σύμμαχο την απλή και ταπεινή προσωπικότητα αλλά και την σπουδαία μόρφωση του, χαρακτηριστικά τα οποία τον βοήθησαν στο γεγονός να τον εμπιστευτούν οι ευγενείς της περιοχής και οι Ορθόδοξες Αδελφότητες».

Καταλήγοντας την εισήγησή του σημείωσε ότι  «οι καρποί όλων αυτών των έργων που επιτέλεσε ο χαρακτηριζόμενος από τον Γερμανό Στέφαν Γκέρλαχ (Gerlach) ως ο «λογιώτερος των Ελλήνων» (der gelehrteste der Griechen), μετά την αναχώρηση του καρποφόρησαν και βρήκαν ανταπόκριση χάρη στις συμβουλές και τις παραινέσεις του, μέσα από τον μέγα ευεργέτη Κωνσταντίνο – Βασίλειο του Οστρόγ, ο οποίος ξεκίνησε να ιδρύει το 1571 σχολείο στο Τουρώφ (βορείως του Οστρόγ), το 1577 στο Βολοντιμίρ και πολύ αργότερα, το 1590, στο ίδιο το Οστρόγ. Όμως στο Οστρόγ είχε ιδρύσει πολύ νωρίς, το 1576, την περίφημη Ακαδημία του Οστρόγ, ένα ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα απ΄ όπου άρχισε μια πραγματική αναγέννηση της παιδείας και της πνευματικής ζωής της Ορθόδοξης Ουκρανίας. Επίσης ίδρυσε στο Οστρόγ και τυπογραφείο το 1578, όπου τυπώθηκε το 1581 και η πρώτη έντυπη έκδοση όλης της Βίβλου (Παλαιάς και Καινής Διαθήκης) στη σλαυική γλώσσα. Είναι η περίφημη «Βίβλος του Οστρόγ»

»Ομοίως οι αδελφότητες οργανώθηκαν καλύτερα με καταστατικούς χάρτες. Τον καταστατικό του Λβωφ επεκύρωσε το 1586 ο Πατριάρχης Αντιοχείας Ιωακείμ και το 1589 ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης Ιερεμίας Β΄, διασφαλίζοντας την σταυροπηγιακή αξία και την ανεξαρτησία της αδελφότητος από τον τοπικό επίσκοπο (που μπορούσε να τον διατάζει ο βασιλεύς της Πολωνίας)».

»Όλα αυτά τα έργα και ενέργειες που ξεκινούν από τις υποδείξεις και προτάσεις του Δαμασκηνού ως πατριαρχικού εξάρχου εστερέωσαν την Ορθοδοξία σε τέτοιο βαθμό ώστε να μπορέσει αργότερα, το 1596, να αντισταθεί στις πιέσεις του βασιλέως της Πολωνίας και Ρωμαιοκαθολικών επισκόπων της ενωτικής Συνόδου της Brest, που προσπάθησαν να επιβάλουν την Ουνία στους Ορθόδοξους. Πρωταγωνιστές της αντιστάσεως υπήρξαν ο Δουξ του Οστρόγ και οι Ορθόδοξες αδελφότητες, αλλά και οι απεσταλμένοι των Ορθοδόξων Πατριαρχών Κωνσταντινουπόλεως και Αλεξάνδρειας, ο Νικηφόρος Παράσχης και ο Κύριλλος Λούκαρις, αντιστοίχως. Εξ΄ ουρανών συμπαραστεκόταν και ο Άγιος Δαμασκηνός, που έθεσε εκεί τα θεμέλια για την ανάπτυξη των υγιών δυνάμεων, που τώρα έδιναν την μάχη. Και η Ορθοδοξία επέζησε και μέχρι σήμερα αποτελεί την συντριπτική πλειοψηφία των πληθυσμών της Ουκρανίας και της Λευκορωσίας».

Εν συνεχεία ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμ. π. Μακάριος Chakarov, εκ της Ιεράς Μονής Ρίλας της Βουλγαρίας, ανέπτυξε το θέμα: «Το δαμασκηνάριο στην βιβλιοθήκη της Ιεράς Μονής Ρίλας Βουλγαρίας», σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «Η σύγχρονη κατανοητή γλώσσα και η πρακτική προσέγγιση των θεμάτων στο κήρυγμα του Αγ. Δαμασκηνού του Στουδίτη, καθώς και η θερμή υποδοχή των λόγων του από τους πιστούς, είναι ο κύριος λόγος το έργο «Θησαυρός» να γίνει βασικό βιβλίο για τους ιεροκήρυκες στα σκοτεινά χρόνια της τουρκοκρατίας. Βούλγαροι λόγιοι μεταφράζουν τα έργα του Αγ. Δαμασκηνού και έτσι η φήμη του εξαπλώνεται πέραν του ελληνικού εδάφους».

«Ήδη κατά το 16ο αιώνα ο «Θησαυρός» μεταφράστηκε στα Βουλγάρικα δυο φορές – από το Γρηγόριο από το Πρίλεπ και από κάποιον άγνωστο Βούλγαρο λόγιο από τα δυτικά μέρη της χώρας. Οι μεταφράσεις αυτές είναι στην αρχαΐζουσα λόγια γλώσσα. Οι χρήστες και οι αντιγραφείς επονομάζουν τις συλλογές αυτές «Δαμασκηνάρια» διότι περιέχουν έργα μόνο του Αγ. Δαμασκηνού. Κατά το 17ο αιώνα εκτελείται ευρύ ανθολογικό έργο βάσει μεταφράσεων  του «Θησαυρού», καθώς κα παλαιότερων βουλγαρικών συλλογών, όπως και μεταφράσεων κειμένων από ελληνικά και ρωσικά έντυπα βιβλία. Κυκλοφόρησαν μικτές συλλογές κυρίως με διδακτικό περιεχόμενο, γραμμένες στη νέα βουλγαρική ομιλούμενη γλώσσα, στις οποίες οι Λόγοι του Αγ. Δαμασκηνού αποτελούν ουσιαστικό μέρος. Μέσα σ΄αυτές ξεχωρίζονται οι τοπικοί διάλεκτοι της βουλγαρικής γλώσσας. Μαζί με τον όρο «δαμασκήν» (δηλαδή Δαμασκηνάριο, συλλογή διδακτικών λόγων) εμφανίζεται και η λέξη «δαμασκηνάρ», με την οποία ονομάζονται οι Βούλγαροι λόγιοι και ιεροκήρυκες του 17ου, 18ου και 19ου αιώνα».

»Στη βιβλιοθήκη της Ιεράς Μονής του οσίου Ιωάννου της Ρίλας φυλάσσεται μια από τις πρώτες μεταφράσεις του «Θησαυρού» του αγ. Δαμασκηνού στη βουλγαρική γλώσσα. Το Δαμασκηνάριο 4/10 της Ρίλας είναι ένα ογκώδες χειρόγραφο, έργο τριών καλλιγράφων, καθώς συμπεραίνεται από το διάφορο χρώμα της μελάνης και το μέγεθος των γραμμάτων. Κατατάσσεται στην ομάδα των Μεσαιοριακών Δαμασκηνάριων. Περιέχει 413 φύλλα χαρτιού με πρωτότυπη αρίθμηση, 20 μικρογραφίες, δυο από τις οποίες καταλαμβάνουν ολόκληρο το recto, όπως και 5 κουφικές διακοσμήσεις. Για τα επίτιτλα και τα πρωτογράμματα χρησιμοποιήθηκε χρυσή και κόκκινη μελάνη.

Τρίτος ομιλητής του Θεολογικού Συμποσίου ήταν ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμ. π. Νεκτάριος Πέττας, Δρ. Φιλοσοφίας και Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως, ο οποίος παρουσίασε την εισήγηση «Ο «Θησαυρός Δαμασκηνού» ως πηγή έμπνευσης του ζωγράφου της Ιεράς Μονής Αγίου Νικολάου του όρους Τζιώρας Ιωαννίνων (1663) και των μνημείων που συνδέονται με αυτή».

Στην αρχή της εισηγήσεώς του ο π. Νεκτάριος, έκανε μία γενική αναφορά στην Ι. Μονή Αγίου Νικολάου του Όρους, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι: «Η Μονή Τζιώρας θα διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο κατά την Τουρκοκρατία, με την πνευματική, κοινωνική και υλική της προσφορά. Στην διάρκεια του 17 τοιχογραφούνται οι δύο ναοί, δηλαδή το καθολικό του Αγίου Νικολάου (1663) και πλησίον αυτού ο ναός της Αγίας Παρασκευής, στα ανατολικά της Μονής».

Εν συνεχεία αναφέρθηκε στην ιστόρηση στον Νάρθηκα και εν γένει στην Δευτέρα Παρουσία, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην σπάνια απόδοση, άγγελοι να κρατούν κόκκινους χιτώνες. Οι άγγελοι αυτοί παρουσιάζονται με άλλους αγγέλους που βαστούν τα σύμβολα του μαρτυρίου του Χριστού. Ως πηγή έμπνευσης αυτών των πορφυρών χιτώνων, σύμφωνα με τον πανιοσ. Εισηγητή, είναι το κηρυγματικό πόνημα του λογίου οσίου Δαμασκηνού, του τότε υποδιακόνου της Μονής Στουδίου, ο γνωστός ως «Θησαυρός».

»Στον 23ο Λόγο του Δαμασκηνού, ο οποίος αφορά στη Συντέλεια του κόσμου και στη Δευτέρα Παρουσία του Χριστού –μετάφραση αντίστοιχου κειμένου του αγίου Ιππολύτου Πάπα Ρώμης–αναφέρεται ότι ο Χριστός θα επανέλθει, και οι άνθρωποι θα δουν τα τρυπημένα άκρα του. Στην κεφαλή του θα φέρει το ακάνθινο στεφάνι και δίπλα του θα είναι ο Σταυρός, τα καρφιά, ο σπόγγος και ο κάλαμος. Τέλος, ο Χριστός θα φέρει το κόκκινο ένδυμα, που του φόρεσαν (οι Ιουδαίοι), για να τον ντροπιάσουν. Γενικότερα, τα «Άγια Κατάλοιπα», από τη Σταύρωση του Χριστού, σύμφωνα την παράδοση της Εκκλησίας, θα επιστρέψουν κατά τη Δευτέρα Παρουσία, γεγονός που εικονίζεται κατά κανόνα σε άμεση συνάρτηση με την ετοιμασία του Θρόνου στην σκηνή της Δευτέρας Παρουσίας. Άγγελος να κρατά χιτώνα εικονογραφείται, επίσης, σε μνημεία τα οποία συνδέονται με τη Μονή Τζιώρας, όπως στις Μονές Πλαισίων των Κατσανοχωρίων Ιωαννίνων (1664), Παναγίας Σέλτσου στις Πηγές της Άρτας (1697) και στον Προφήτη Ηλία Δραγαμέστου Ακαρνανίας (στα τέλη του 17ου αιώνα). Κόκκινος χιτώνας απαντά επίσης σε συγγενείς Μονές, όπως του Αγίου Δημητρίου (1678) και Βουτσάς Γρεβενιτίου Ιωαννίνων (1680).»

»Η ανάλυση του Δαμασκηνού για την Δεύτερη Έλευση του Χριστού, αποκαλύπτει τις ευαισθησίες και τις θεολογικές τοποθετήσεις του, τις οποίες εκθέτει με απλό τρόπο διδασκαλίας. Ωστόσο, δεν είναι μόνον αυτό: από την προηγηθείσα εξέταση κατέστη σαφές ότι το κείμενό του κατέστη πηγή έμπνευσης στη μεταβυζαντινή εικονογραφία, ιδιαίτερα στην περιοχή της Ηπείρου».  Από αυτή δε την επίδραση σε ζωγράφους ικανούς, μαρτυρείται η πνευματική επίδραση του «Θησαυρού» στην εποχή του 17 αιώνα, μιας περιόδου που η φιλομοναχική και ησυχαστική παράδοση είναι ζώσα!»

Ακολούθησε ευρεία συζήτηση και διάλογος πάνω στα ερώτημα που απεύθυναν οι παρευρισκόμενοι προς τους ομιλητές, ενώ στην αποφώνηση  του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνη κ.κ. Ιωάννης, ευχαρίστησε όλους τους ομιλητές για άρτιες και κατά πάντα τεκμηριωμένες εισηγήσεις τους, με τις οποίες φωτίστηκαν ακόμη περισσότερο άγνωστες πλευρές από το πολυσχιδές έργο του σήμερα τιμωμένου Αγίου Δαμασκηνού  του Στουδίτου.

Αύριο κυριώνυμο ημέρα της εορτής, θα κορυφωθούν οι εκδηλώσεις τιμής και μνήμης που διοργανώνει η Ιερά Μητρόπολη Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης, για τον Άγιο Δαμασκηνό τον Στουδίτη με το Αρχιερατικό Συλλείτουργο, το οποίο θα πραγματοποιηθεί εις τον πανηγυρίζοντα  παλαιό Ιερό Ναό των Αγίου Αθανασίου και των Αγίων Ακακίου και Δαμασκηνού του Στουδίτου της ιστορικής κωμοπόλεως της Λητής.

Πρόσφατα Άρθρα

Ο εορτασμός των ονομαστηρίων του Μητροπολίτη Μονεμβασίας και Σπάρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο εορτασμός των ονομαστηρίων του Μητροπολίτη Μονεμβασίας και Σπάρτης

20 Σεπτεμβρίου 2025

Το Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025 η Εκκλησία μας τιμά την μνήμη του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Ευσταθίου, της συζύγου του Θεοπίστης και...

Read more
Τίμιο Ξύλο και Άρραφος Χιτώνας του Κυρίου μας στην Ι. Μητρόπολη Πειραιώς
Εκκλησία της Ελλάδος

Τίμιο Ξύλο και Άρραφος Χιτώνας του Κυρίου μας στην Ι. Μητρόπολη Πειραιώς

20 Σεπτεμβρίου 2025

Με τις δέουσες εκκλησιαστικές τιμές ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, επικεφαλής κλήρου και λαού της τοπικής μας Εκκλησίας και...

Read more
Άρτης Καλλίνικος: “Όποιος στηρίζεται στον Ιησού δεν λυγίζει ποτέ”
Εκκλησία της Ελλάδος

Άρτης Καλλίνικος: “Όποιος στηρίζεται στον Ιησού δεν λυγίζει ποτέ”

20 Σεπτεμβρίου 2025

Το πρωί του Σαββάτου, 20 Σεπτεμβρίου 2025, ετελέσθη Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, στον Ενοριακό Ιερό Ναό Αγίου Μαξίμου του Γραικού, στην...

Read more
Η εορτή του Αγίου Ευσταθίου στην Ι.Μ. Φθιώτιδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Αγίου Ευσταθίου στην Ι.Μ. Φθιώτιδος

20 Σεπτεμβρίου 2025

Στα ορεινά της Ανατολικής Φθιώτιδας και στην καρδιά της Παρνασσίδος, στην ιστορική Αμφίκλεια, σε δύο πανηγυρίζοντες Ναούς ιερούργησε ο Σεβασμιώτατος...

Read more
Λαοθάλασσα πιστών υποδέχθηκε την Παναγία Βουλκανιώτισσα στην Μεσσήνη
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαοθάλασσα πιστών υποδέχθηκε την Παναγία Βουλκανιώτισσα στην Μεσσήνη

20 Σεπτεμβρίου 2025

Με ευλάβεια και την συμμετοχή εκατοντάδων πιστών υποδέχθηκε σήμερα η πόλη της Μεσσήνης, την Ιερά και Θαυματουργό Εικόνα της Παναγίας...

Read more
4η ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ ΤΗΣ Ι.Μ. ΕΔΕΣΣΗΣ ΜΕ ΟΜΙΛΗΤΗ ΤΟΝ ΠΑΝΙΕΡΩΤΑΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΛΕΜΕΣΟΥ κ. ΑΘΑΝΑΣΙΟ
Εκκλησία της Ελλάδος

4η ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ ΤΗΣ Ι.Μ. ΕΔΕΣΣΗΣ ΜΕ ΟΜΙΛΗΤΗ ΤΟΝ ΠΑΝΙΕΡΩΤΑΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΛΕΜΕΣΟΥ κ. ΑΘΑΝΑΣΙΟ

20 Σεπτεμβρίου 2025

Την Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε η 4η Ιερατική Σύναξη των κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας στον...

Read more
Στον 6ο χρόνο επιτυχίας το ΚΔΑΠ «Άγιος Εφραίμ» της Ι.Μ. Φθιώτιδος και της «Αποστολής» στην Λαμία
Εκκλησία της Ελλάδος

Στον 6ο χρόνο επιτυχίας το ΚΔΑΠ «Άγιος Εφραίμ» της Ι.Μ. Φθιώτιδος και της «Αποστολής» στην Λαμία

20 Σεπτεμβρίου 2025

Τον 6ο χρόνο απρόσκοπτης και επιτυχούς λειτουργίας του Κέντρου Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιού «Άγιος Εφραίμ» της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος και του...

Read more
Γιατί εκδηλώνονται οι κακίες στον άνθρωπο;
Κηρύγματα

Κυριακή μετά την Ύψωση. Ο Σταυρός στη ζωή μας.

20 Σεπτεμβρίου 2025

“Όστις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν, και αράτω τον σταυρόν αυτού, και ακολουθείτω μοι.“ Στην επί του Όρους ομιλία...

Read more
Τα άγια προσκυνήματα και η δαιμονοποίηση: μια «άσπονδη» συνύπαρξη
Κηρύγματα

Τα αληθινά κέρδη ή οι ζημιές φαίνονται μόνο με τα μέτρα της αιωνιότητας

20 Σεπτεμβρίου 2025

Ευαγγέλιο: Μαρκ. η΄ 34-θ΄ 1 «Όστις θέλει οπίσω μου ακολουθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθείτω μοι»...

Read more
Συνάντηση του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας με αντιπροσωπεία του Ελληνοαυστραλιανού Συνδέσμου
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Συνάντηση του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας με αντιπροσωπεία του Ελληνοαυστραλιανού Συνδέσμου

19 Σεπτεμβρίου 2025

Την Πέμπτη, 18 Σεπτεμβρίου, ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ.κ. Μακάριος υποδέχθηκε με εγκαρδιότητα στην Έδρα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής, στο Σύδνεϋ,...

Read more
Γέροντας Βασ. Γοντικάκης: Έλα και κάμε το θέλημά Σου σε μένα!
Ελλάδα Κόσμος

Αποχαιρετισμός στον Μακαριστό Αρχιμανδρίτη π. Βασίλειο Γοντικάκη, Προηγούμενο της Ιεράς Μονής Ιβήρων του Αγίου Όρους

20 Σεπτεμβρίου 2025

Οι Θεολόγοι και οι Φίλοι της Πανελλήνιας Ενώσεως Θεολόγων, με βαθύτατη θλίψη αποχαιρετούμε σήμερα τον σεβαστό και αγαπητό μας Ιερομόναχο...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Εκατομμύρια μερίδες φαγητό γεμάτες με γεύσεις αληθινής αγάπης»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Εκατομμύρια μερίδες φαγητό γεμάτες με γεύσεις αληθινής αγάπης»

19 Σεπτεμβρίου 2025

Με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών, τον οποίο πλαισίωσαν ο Διευθυντής του Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου της Ιεράς...

Read more
Τέλος εποχής…
Εκκλησία της Ελλάδος

Τέλος εποχής…

20 Σεπτεμβρίου 2025

Μετά από 65 χρόνια κατά τα οποία η κρεμαστή γέφυρα της κοιλάδας των Τεμπών στεκόταν αγέρωχη και εξυπηρετούσε τη διάβαση...

Read more
Νέες αυταρχικές ενέργειες του Φαναρίου
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ

20 Σεπτεμβρίου 2025

Από την Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, ανακοινώνεται -μετά μεγίστης χαράς- η επικείμενη σεπτή επίσκεψη του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, ο...

Read more
Αυστραλίας Μακάριος προς νέο Πρεσβύτερο: «Να γίνει η ιερωσύνη σου “Σαμαρειτική”»
Απόψεις - Γνώμες

Εκκλησία δεν είναι τα καμώματα των παπάδων…

20 Σεπτεμβρίου 2025

Toυ π. Ηλία Μάκου Το τελευταίο διάστημα στον χώρο της Εκκλησίας συμβαίνουν διάφορα πράγματα, τα οποία, αν και δεν γνωρίζουμε...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Γιατί εκδηλώνονται οι κακίες στον άνθρωπο;
Κηρύγματα

Κυριακή μετά την Ύψωση. Ο Σταυρός στη ζωή μας.

20 Σεπτεμβρίου 2025

“Όστις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν, και αράτω τον σταυρόν αυτού, και ακολουθείτω μοι.“ Στην επί του Όρους ομιλία...

Τα άγια προσκυνήματα και η δαιμονοποίηση: μια «άσπονδη» συνύπαρξη

Τα αληθινά κέρδη ή οι ζημιές φαίνονται μόνο με τα μέτρα της αιωνιότητας

20 Σεπτεμβρίου 2025
Ο ταπεινός ποτέ δεν πέφτει

Ἡ ὑψίστη ἀξία τοῦ ἀνθρώπου

19 Οκτωβρίου 2023
Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

Όχι επανάσταση, αλλά ανάσταση (Κυριακή μετά την Ύψωση)

17 Σεπτεμβρίου 2022
Αναζητώντας σήμερα τον «τύπο» και τον «τόπο» του Χριστού

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού – Θέλει αυταπάρνηση

17 Σεπτεμβρίου 2022
Αυλώνος Χριστόδουλος: «Η ΕΛΠΙΔΑ»

Η Σωτηρία προέρχεται από το Χριστό

19 Σεπτεμβρίου 2021
«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»

Το μήνυμα του Ευαγγελίου της Κυριακής μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

18 Σεπτεμβρίου 2021
Ο Τίμιος και Ζωοποιός Σταυρός ως πανοπλία

«Τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;»

19 Σεπτεμβρίου 2020
Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στον Ι.Ν. Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

Αυταπάρνηση και οικογένεια – Κυριακή μετά την Ύψωση

19 Σεπτεμβρίου 2020
Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στον Ι.Ν. Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

«Χριστώ συνεσταύρωμαι»

19 Σεπτεμβρίου 2020
“Μη τοίνυν επαισχυνθής τοσούτον αγαθόν”

Η Θεολογία του Σταυρού και του Εσταυρωμένου Κυρίου μας

15 Σεπτεμβρίου 2018
Η Εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στη Νέα Ιωνία

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

15 Σεπτεμβρίου 2018
Αναζητώντας σήμερα τον «τύπο» και τον «τόπο» του Χριστού

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού – Σταυρώθηκε για μένα (Αποστολικό Ανάγνωσμα)

14 Σεπτεμβρίου 2019
Η Ακολουθία των Αγίων Παθών στον Ι.Ν. Aγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

Το ζωηφόρο “σκάνδαλο” του Σταυρού

14 Σεπτεμβρίου 2019

Κυριακής μετά την Ύψωση Αποστολικό ανάγνωσμα

14 Σεπτεμβρίου 2019

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ Ευαγγέλιο : Μαρκ. 8,34-9,1 ΒΑΣΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ, Μαρκ, 8,34,9-1 Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ, Ευαγγ. Ανάγνωσμα: Μαρκ. 8,34 – 9, 1 (16-9-2012)

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού – Τί συμβολίζει ὁ Σταυρός (β΄)

16 Νοεμβρίου 2023

Σωτήρια υπέρβαση Toυ Χρηστάκι Ευσταθίου Θεολόγου

21 Αυγούστου 2014

Προς αναζήτηση νοήματος για τη ζωή-Κυριακή μετά την Ύψωσιν

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή μετά την ύψωση του Σταυρού

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή Μετά την Ύψωσιν Το Ευαγγέλιο της εορτής, η απόδοσή του στην νεοελληνική.

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ – 18 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2011

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή μετά την Ύψωση

21 Αυγούστου 2014

15 Σεπ 2012 Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού -«Ος γαρ αν θέλη την ψυχήν αυτού σώσαι, απολέσει αυτήν».

21 Αυγούστου 2014
Next Post
Κάλεσμα Ενότητος και Συνεργασίας του Φθιώτιδος Συμεών προς όλους για το κοινό καλών όλων και κυρίως των αδυνάτων

Κάλεσμα Ενότητος και Συνεργασίας του Φθιώτιδος Συμεών προς όλους για το κοινό καλών όλων και κυρίως των αδυνάτων

Πραγματοποιήθηκε στην Κατερίνη η B’ Πανελλήνια Σύναξη των υπευθύνων Ιερέων των Γραφείων Νεότητας

Η νεότητα ως ποιμαντική διακονία στην Εκκλησία μας!

Κουρά Μοναχού στην Ιερά Μονή Αγίου Γεωργίου Ρητίνης

Κουρά Μοναχού στην Ιερά Μονή Αγίου Γεωργίου Ρητίνης

Ο Αυστραλίας Μακάριος επισκέφθηκε τη «Βασιλειάδα», στο Λακέμπα του Σύδνεϋ

Ο Αυστραλίας Μακάριος επισκέφθηκε τη «Βασιλειάδα», στο Λακέμπα του Σύδνεϋ

Φθιώτιδος: Απαντούμε στη Βία με την Αγάπη του Χριστού

Φθιώτιδος: Απαντούμε στη Βία με την Αγάπη του Χριστού

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist