• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Σάββατο, 12 Ιουλίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ορθόδοξη παγκοσμιοποίηση – Εθνικές εκκλησίες μπροστά στο ξόδι της ΕΕ

29 Μαρτίου 2019
in Εκκλησία της Ελλάδος, Εκκλησιαστική Επικαιρότητα
Share on FacebookShare on Twitter

του Σεβ. Μητροπολίτου  Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθίμου

Το 1872 συνεκλήθη στην ΚΠολη η πατριαρχική Σύνοδος που καταδίκασε τον εθνοφυλετισμό. Ποιός ήταν, όμως, ο λόγος συγκλήσεώς της;

Είχε προηγηθεί κατά ένα αιώνα το όραμα του Ρήγα για μια «Ανατολική Πολιτεία», όπου Βαλκάνια και Μ. Ασία θα αποτελούσαν τους άξονες μιας απέραντης κρατικής οντότητος, με ισότιμους πολίτες, ανεξαρτήτου εθνικότητος και θρησκείας. Η μεγάλη εκείνη δημοκρατία, χωρίς εσωτερικά σύνορα (που διαρκώς μεταβάλλονται και συνεχώς πυροδοτούν εκρήξεις), ήταν το όραμα του Βελεστινλή, το οποίο εισηγήθηκε ως τη μοναδική λύση που αρμόζει στα Βαλκάνια και τη Μ. Ασία.

Όμως· το όραμα μαζί με τον οραματιστή, στραγγαλίστηκαν από τους αυστριακούς στον πύργο Νεμπόϊσα του Βελιγραδίου, επειδή «στενοχωρούσαν» το δόγμα Μέτερνιχ. Ακολούθησε η Επανάσταση του 1821 κατά την οποία ονομαστήκαμε «έλληνες· για να ρίξουμε στάχτη στα μάτια του κόσμου, πραγματικά ρωμιοί» (Μακρυγιάννης). Αντιγράφοντάς μας οι υπόλοιπες ψηφίδες της ποτέ βυζαντινής Κοινοπολιτείας, άρχισαν κι εκείνες να επαναστατούν, αναζητώντας όμως εθνικά ονόματα, προκειμένου να αποτελέσουν ξεχωριστές οντότητες.

Με το ξεψύχισμα της πολυεθνικής οθωμανικής αυτοκρατορίας, άρχισαν να εμφανίζονται νεότευκτα εθνικά κέντρα και να επιδιώκουν (κατά το παράδειγμα της Αθήνας) να αυτονομηθούν από το εθναρχικό τους κέντρο, που ήταν η ΚΠολη. Τα εθνοκρατικά οράματα κλυδώνισαν την Ορθόδοξη Κοινοπολιτεία αλλά και την εθναρχούσα Εκκλησία της, που έδρευε στη Βασιλεύουσα. Για να προλάβει, λοιπόν, εκείνη την κοσμοχαλασιά που έβλεπε να έρχεται, συνεκλήθη το 1872 στην Πόλη η πατριαρχική Σύνοδος που απεφάσισε: «ἀποκηρύττομεν κατακρίνοντες καὶ καταδικάζοντες τὸν φυλετισμόν, τουτέστι τὰς φυλετικὰς διακρίσεις καὶ τὰς ἐθνικὰς ἔρεις καὶ ζήλους καὶ διχοστασίας ἐν τῇ τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίᾳ, ὡς ἀντικείμενον τῇ διδασκαλίᾳ τοῦ Εὐαγγελίου». Αφορμή της αποφάσεως, υπήρξε η βουλγαρική Εξαρχία, όμως η τραγωδία εκτυλίχθηκε ανάμεσα στην ΚΠολη και στην Αθήνα. Το εθναρχικό κέντρο της ΚΠολης ήταν αδύνατο να υποταχθεί στο εθνικό κέντρο της Αθήνας. Γι’ αυτό και σθεναρά αντιστάθηκε στη μετατροπή του σε υπηρεσία του Υπουργείου των Εξωτερικών της τρικουπικής τότε Αθήνας. (Νανάκη Ἀνδρέα, Ἐκκλησία ἐθναρχοῦσα καὶ ἐθνική, σελ. 51)

Ωστόσο, η δυναμική των εθνικών ιδεολογιών είχε επιφέρει αδιόρθωτες ρωγμές στην ενότητα της ρωμιοσύνης και απομείωνε την εθναρχούσα Εκκλησία του millet. Η φυγόκεντρη τάση των λαών οδηγούσε σε κατακερματισμό και αναδόμηση του μέχρι τότε οικουμενικού status quo. Οι εθνικοί βηματισμοί ήταν ενθουσιώδεις αλλά και πρωτόγνωροι, για τους λαούς από την Αδριατική μέχρι την Κασπία, οι οποίοι έπρεπε να πάρουν διαζύγιο ύστερα από συζυγία δύο χιλιάδων χρόνων, σχεδόν!

Η πατριαρχική Σύνοδος του 1872 τελικά δεν κατόρθωσε ν’ αποσοβήσει τον κίνδυνο που έβλεπε να ορθώνεται μπροστά της. Έτσι τα Βαλκάνια και η Μ. Ασία μπήκαν για εκατό και πλέον χρόνια στις γνωστές αλυτρωτικές περιπέτειες που ακόμα βαστούν στη γειτονιά μας.

Η Πατρίδα μας απομονώθηκε από την βαλκανική για 60 χρόνια. Όμως, με την ένταξή μας στην ΕΟΚ, η εθνική μας κυριαρχία έγινε ισότιμη με τις κυριαρχίες άλλων εννέα τότε ανεπτυγμένων και κυρίαρχων χωρών. Με ίσους όρους η Ελλάδα, πρώτα αναβάθμισε το κυριαρχικό της δικαίωμα και στη συνέχεια, εισπράττοντας την «υπεραξία» του, εκχώρησε ένα μέρος του στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα.

Στο Μάαστριχτ το 1993 και στο Άμστερνταμ το 1999 οι χώρες της ΕΕ εκχώρησαν ακόμα περισσότερη κυριαρχία στον υπερεθνικό τους συνασπισμό. Με τη συνθήκη Σένγκεν, τη συνθήκη της Λισσαβόνας και το κοινό νόμισμα από το 2000, παραχώρησαν ακόμα μεγαλύτερο μέρος από την αυτόνομη πολιτική τους.

Στο μεταξύ, αφυπνίστηκαν από τον κομμουνιστικό λήθαργο οι υπόλοιπες βαλκανικές χώρες και άρχισαν να χτυπούν την πόρτα της ΕΕ για να αιτούνται την είσοδό τους. Όμως, φευ, η ΕΕ δεν ήταν πια η ίδια! Είχε τα δάχτυλα, όμως της είχαν πέσει τα δαχτυλίδια! Άρχισε πλέον να όζει η πολιτική και οικονομική αποσύνθεσή της. Οι ηγέτες της Ένωσης έπαυσαν να υποστηρίζουν τις αξίες της, ενώ κάποιοι τις αντιστρατεύονταν κιόλας. Η ΕΕ καταστάθηκε ένας μηχανιστικός, τεχνοκρατικός θεσμός, ένα γραφειοκρατικό εγχείρημα, αποκομμένο από τα καθημερινά ενδιαφέροντα των πολιτών, αδιαπέραστο, δυσκίνητο και κοστοβόρο. Όταν προτείνονταν μια κοινή πολιτική, αυτή λιγότερο βασιζόταν σε ένα κοινό όραμα και περισσότερο σε μια ανάλυση κόστους-οφέλους των επιμέρους κρατών-μελών. Σήμερα, όσοι επιχειρηματολογούν υπέρ της οικονομικής και πολιτικής ολοκλήρωσης της Ευρώπης, θεωρούνται ύποπτα μέλη μιας ελίτ που προωθεί μόνο τα δικά της συμφέροντα, παραμελώντας των υπολοίπων.

Οι ευρωπαϊκοί λαοί κατανοούμε, ότι τα κράτη μας, είναι λιγότερο αποτελεσματικά από μόνα τους στην αντιμετώπιση των προβλημάτων μας, γι’ αυτό χρειάζονται συνεργασίες και δίκτυα που θα ενισχύουν τη φωνή μας και θα ενδυναμώνουν την επιρροή μας. Κατανοούμε ότι τα παγκόσμια ζητήματα μπορούν να αντιμετωπισθούν καλύτερα, διαμέσου παγκοσμίων προσεγγίσεων. Όμως, οι ευρωπαίοι χάσαμε την εμπιστοσύνη μας στο ευρωπαϊκό εγχείρημα, κορυφώθηκε η δυσπιστία μας στους πολιτικούς και στις δομές που υπηρετούν, οπότε, ολοένα και ασφυκτικότερα, τους «αναγκάζουμε» να περιοριστούν αποκλειστικά στην προάσπιση των εθνικών μας συμφερόντων. Βλέπουμε την πληθωρική επιθυμία πολλών ευρωπαίων να θέλουν να ελέγχουν τις πολιτικές που επηρεάζουν την καθημερινότητά τους και διακρίνουμε την αυξανόμενη πλειοδότηση στην εθνική ταυτότητα-κυριαρχία και στην επαν-εθνικοποίηση των πολιτικών.

Τα παραπάνω εντάθηκαν με την προκύψασα στο μεταξύ παγκόσμια κρίση (ως οικονομική ύφεση), τις γεωπολιτικές κρίσεις (Συρία, Ιράκ) και την «παγωμένη σύγκρουση» στην ανατολική Ουκρανία, που απέδειξαν την τέλεια ανικανότητα της ΕΕ να παίξει ρόλο στον τερματισμό ή έστω στην πρόληψη των παραπάνω συγκρούσεων. Κράτησε παθητική στάση, δεν κίνησε διπλωματικές πρωτοβουλίες, δεν εξασφάλισε αποφόρτιση των εντάσεων και δεν ανέπτυξε ευκρινή κοινή εξωτερική πολιτική (διαμέσου της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Δράσεων Εξωτερικού).

Όταν η Ευρώπη δέχτηκε βαρύτατα πλήγματα τρομοκρατικών επιθέσεων, παραδέχτηκε ταπεινωμένη ότι μια από τις θεμελιώδεις αξίες του υπερεθνικού Οργανισμού, που είναι η ειρήνευση, δεν υφίσταται πια!

Τέλος, όταν ήρθε αντιμέτωπη με το προσφυγικό, έδειξε απροθυμία να αλλάξει τον Κανονισμό του Δουβλίνου, επέτρεψε την πυροδότηση αντι-προσφυγικών αισθημάτων, δεν αντέδρασε σε σκληρές αποτρεπτικές ενέργειες που υιοθέτησαν κάποια κράτη-μέλη της (με κίνδυνο αυτές οι ενέργειες να γενικευθούν) και έτσι, μάλλον ναρκοθέτησε οριστικά τη Συνθήκη Σένγκεν.

Κασσάνδρες υπήρξαν:

Το 2001 οι Εκκλησίες στην Ευρώπη, όπως είχε κάνει και η πατριαρχική Σύνοδος του 1872, έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου και υπέγραψαν τον Οικουμενικό Χάρτη, προκειμένου να προλάβουν την διάλυση της ΕΕ. Στον Χάρτη δήλωσαν: «δίχως κοινές αξίες, η ενότητα αδυνατεί να διαρκέσει».

Ο πάπας Ιωάννης Παύλος ο Β΄, σε μια έσχατη προσπάθεια να αποτρέψει την σύγκρουση των πολιτισμών, αποτόλμησε τον όρο «ηθική παγκοσμιοποίηση». Διεκήρυξε ότι: «…στις αρχές της τρίτης χιλιετίας γινόμαστε μάρτυρες της οικονομικής παγκοσμιοποίησης. Χρέος μας είναι η θέσπιση διεθνών θεσμών και νόμων, ώστε να την ελέγξουμε. Για να συμβεί αυτό, απαιτείται η εξάπλωση της ηθικής παγκοσμιοποίησης».

Δυστυχώς, στις παραπάνω κραυγές αγωνίας, οι περισσότεροι κώφευσαν.

Σήμερα, στροβιλιζόμαστε επικίνδυνα ανάμεσα στην νοσταλγία των κλειστών εθνικών κρατών και την φοβία των εθνικισμών!

Βέβαια, μετά την απόρριψη της Συνθήκης της Ρώμης για μια ακόμα πιο στενή ΕΕ, η μοναδική πολιτική πρόταση που διαμορφώνεται είναι η Συνομοσπονδιακή Ευρώπη, για την οποία απαιτείται τροποποίηση της Συνθήκης της Λισαβόνας, ώστε να επαναπροσδιορισθεί η «Ένωση» με ισχυρή συνομοσπονδιακή δομή και όχι απλά ως ομοσπονδία (David John Lee, Paul Mills και Michael Schlutter). Προσωπικά, θεωρούσα ότι η πρόταση αυτή είναι ακόμα ιδέα «επί χάρτου». Άρχισα, όμως, να διαβλέπω την υλοποίησή της όταν ο Πρωθυπουργός κ. Αλέξης Τσίπρας εξήγγειλε στο Βελιγράδι ότι: «…είναι ανάγκη να συνεχίσουν οι λαοί των Βαλκανίων το όραμα του Ρήγα Φεραίου, ένα όραμα που μας εμπνέει, παρά τις μεγάλες δυσκολίες» (Τετραμερής Σύνοδος Συνεργασίας Βουλγαρίας-Ελλάδος-Σερβίας- Ρουμανίας, 22-12-2018).

Για το χώρο της Βαλκανικής και της Μ. Ασίας, δεν ξέρω αν η «ιδέα» της συνομοσπονδίας (είδαμε τον πρώτο βηματισμό της) είναι η λύση. Φαίνεται όμως βέβαιο, ότι η επιστροφή σε εθνικισμούς στην περιοχή, θα είναι μοιραία. Το ζήτημα είναι γεωπολιτικό, όμως χτυπάει την πόρτα της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Όχι της ρωσόφωνης, φυσικά, μετά την ανέντιμη στάση του πατριαρχείου Μόσχας απέναντι στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Κρήτης και τη δήλωση του πατριάρχου Κυρίλλου, ότι «είμαστε πρώτα Ρώσοι κι έπειτα Ορθόδοξοι». Φυσικά, όπως το 1872, η τραγωδία, ήδη εκτυλίσσεται ανάμεσα στην ΚΠολη και στην Αθήνα.

Παρήγορο κι ελπιδοφόρο είναι το γεγονός ότι μετά την επικράτηση του νεοφιλευθερισμού η γηραιά Ήπειρος άρχισε με δύσκολο τοκετό να ξαναγεννιέται σε αμερικανική θερμοκοιτίδα! Η πρόσφατη επικαιροποίηση του σχεδίου Μάρσαλ στην περιοχή μας (John Agnew and J. Nicholas Entrikin, eds. The Marshall Plan Today: Model and Metaphor. Routledge, 2004) και η απαρχή υλοποίησής του, αναπτερώνει τις ελπίδες για ειρηνική συνύπαρξη των βαλκανικών λαών μας με κοινό παρονομαστή τις θεμελιώδεις δυτικές αξίες.

Αυτές είναι πολιτικά ικανές να εμπνεύσουν στα Βαλκάνια και στη Μ. Ασία: σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, ειρήνη, δικαιοσύνη, ελευθερία, ανοχή, συμμετοχή, αλληλεγγύη και βιωσιμότητα. Μια τέτοια ιδέα θα «αναπαύσει» την ψυχοσύνθεση των βαλκάνιων. Μια παρόμοια στόφα θα τέρψει την όρασή μας, όμως, πρέπει να ραφτεί στα μέτρα μας. Μας είναι οικεία η υφή της, όμως, οι αργαλιοί πρέπει να είναι «αυτοκρατορικοί». Το άρωμα «μυρίζει» Ρήγα και τα τζιβαϊρικά αξίζουν!

Θέλω να πω· το αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Εκκλησίας (παρά τον κλυδωνισμό) και η Συμφωνία των Πρεσπών (παρά τον παραπικρασμό) είναι το crash test για τα Βαλκάνια και τη Μ. Ασία. Ο ρόλος της Ορθοδοξίας στη νέα σελίδα της Ιστορίας μας χρειάζεται να είναι συνετός. Το «δράμα» της Ορθοδοξίας δεν πρέπει να ξαναπαιχτεί! Προ ημερών ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος χτύπησε ξανά την καμπάνα του κινδύνου: «Άλλο είναι η προσοικείωση ενός έθνους προς την Ορθοδοξία και άλλο η αντίληψη ότι η Εκκλησία αποτελεί αποκλειστική ιδιοκτησία κάποιου έθνους ή ορισμένων εθνών» (Σερβική Εφημερίδα «Πολιτικά», «Ρομφαία» Σάββατο 16 Μαρτίου 2019). Πάντως, η λεκτική αποκήρυξη των εθνικισμών χρειάζεται να προχωρήσει. Με Ορθόδοξη «οικουμενική» μαεστρία, είναι ανάγκη να προαχθεί Ορθόδοξη «πρόταση» για παγκοσμιοποίηση των λαών της Βαλκανικής. Πάει να πει επικαιροποίηση και εγκαθίδρυση, σε Βαλκάνια-Μ. Ασία, των δυτικών αξιών, οι οποίες θα σέβονται τα πολιτιστικά σύνορα και τις ευαισθησίες των συνομόσπονδων κρατών-μελών. (Αν αυτό, βεβαίως, είναι το νέο μοντέλο του έθνους που «φέρνει» ο Πρόεδρος Τράμπ -κατευναστικό των εθνικών παθών, χωρίς μείωση της εθνικής υπερηφάνειας- τότε είναι καλοδεχούμενο).

Τα παραπάνω θα είναι προτάσεις του Ευαγγελίου «για να ζήσει ο κόσμος μας», σήμερα! Οι Ορθόδοξοι, με παρόμοιες προτάσεις ζήσαμε επί χίλια ένδοξα χρόνια. Σκλαβωμένοι τις μεταχειριστήκαμε σαν σωστικές λέμβους και χαρακτηρίστηκε η ιδιοπροσωπία μας «ανατολικό ζήτημα». Η Γαλλική Επανάσταση τις «σκότωσε» επειδή τις έκανε συνθήματα! Σήμερα μας προτείνονται από τη Δύση, ως αντιδάνειο. Αν το απορρίψουμε, το λόγο θα έχει ο «πατήρ πάντων», κατά τον Ηράκλειτο.

Πρόσφατα Άρθρα

Πανηγυρικός Εορτασμός Παναγίας Τριχερούσας και Αγίου Παϊσίου στη Φοινικούντα
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγυρικός Εορτασμός Παναγίας Τριχερούσας και Αγίου Παϊσίου στη Φοινικούντα

12 Ιουλίου 2025

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και πνευματική κατάνυξη εορτάστηκε το πρωί του Σαββάτου 12 Ιουλίου 2025 η πανήγυρη της Παναγίας Τριχερούσας και...

Read more
Θυρανοίξια Παρεκκλησίου του Αγίου Νικολάου στο Πήλιο
Εκκλησία της Ελλάδος

Θυρανοίξια Παρεκκλησίου του Αγίου Νικολάου στο Πήλιο

12 Ιουλίου 2025

Τα Θυρανοίξια του ιστορικού Ιερού Ναού του Αγίου Νικολάου Χορευτού Πηλίου, τέλεσε χθες 11/7, ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος,...

Read more
Ο εορτασμός των Αγίων Σοφρωνίου και Παϊσίου στην Ναύπακτο
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο εορτασμός των Αγίων Σοφρωνίου και Παϊσίου στην Ναύπακτο

12 Ιουλίου 2025

Τό διήμερο 11 καί 12 Ἰουλίου ἑορτάζουν οἱ νεοφανεῖς μεγάλοι ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας Σωφρόνιος ὁ Ἀθωνίτης καί Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης....

Read more
Τα Γιαννιτσά τίμησαν την μνήμη του Αγίου Παϊσίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Τα Γιαννιτσά τίμησαν την μνήμη του Αγίου Παϊσίου

12 Ιουλίου 2025

Το Σάββατο 12 Ιουλίου 2025, εορτή του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτου, τελέσθηκε Αρχιερατικός Εσπερινός στο προαύλιο του πανηγυρίζοντος φερωνύμου παρεκκλησίου...

Read more
Αγρυπνία προς τιμήν του Αγίου Παϊσίου στην Χίο
Εκκλησία της Ελλάδος

Αγρυπνία προς τιμήν του Αγίου Παϊσίου στην Χίο

12 Ιουλίου 2025

Μετά πάσης εκκλησιαστικής λαμπρότητος εορτάστηκε και εφέτος η μνήμη του Οσίου Πατρός ημών Παϊσίου του Αγιορείτου, του διορατικού (+1994), εις...

Read more
Εγκαινιάστηκε «Ο ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΣ» στον Άγιο Παΐσιο Μακρακώμης
Εκκλησία της Ελλάδος

Εγκαινιάστηκε «Ο ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΣ» στον Άγιο Παΐσιο Μακρακώμης

12 Ιουλίου 2025

Ημέρα περισσής ευλογίας και χαράς για την τοπική Εκκλησία της Φθιώτιδος η ετήσιος μνήμη του λαοφιλούς Αγίου της εποχής μας,...

Read more
Λαοθάλασσα πιστών στον Άγιο Παΐσιο στην Μακρακώμη
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαοθάλασσα πιστών στον Άγιο Παΐσιο στην Μακρακώμη

12 Ιουλίου 2025

Κορυφώνεται η «Εβδομάδα Προσευχής» στην Ιερά Μητρόπολη Φθιώτιδος με αφορμή την ετήσιο μνήμη του Οσίου Πατρός Ημών Παϊσίου του Αγιορείτου...

Read more
Εσπερινός Παναγίας Τριχερούσας και Χειροθεσία Αναγνώστου στη Φοινικούντα Μεσσηνίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Εσπερινός Παναγίας Τριχερούσας και Χειροθεσία Αναγνώστου στη Φοινικούντα Μεσσηνίας

12 Ιουλίου 2025

Το απόγευμα της Παρασκευής 11 Ιουλίου 2025, τελέστηκε με λαμπρότητα και ιεροπρέπεια ο πανηγυρικός Εσπερινός προς τιμήν της Παναγίας της...

Read more
Στη σημερινή εποχή της αθεΐας, οφείλουμε να διαφυλάξουμε την πίστη μας ως κόρη οφθαλμού
Εκκλησία της Ελλάδος

Στη σημερινή εποχή της αθεΐας, οφείλουμε να διαφυλάξουμε την πίστη μας ως κόρη οφθαλμού

12 Ιουλίου 2025

Την Παρασκευή, 11 Ιουλίου 2025, ημέρα ανάμνησης του θαύματος της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Ευφημίας, δια του οποίου επικύρωσε τον Όρο της...

Read more
Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η απόφαση για την επιστροφή της Ιεράς Μονής Παναγίας της Πέτρας Ολύμπου στην Ι.Μ. Κίτρους

11 Ιουλίου 2025

Δημοσιεύτηκε τη Δευτέρα 7 Ιουλίου στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ), η απόφαση σύμφωνα με την οποία επιστρέφεται στην Εκκλησία...

Read more
Στο μοναστήρι του Τρικόρφου ο Γεώργιος Τσιάκκας και η «μητέρα» του Αγίου Παϊσίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Στο μοναστήρι του Τρικόρφου ο Γεώργιος Τσιάκκας και η «μητέρα» του Αγίου Παϊσίου

11 Ιουλίου 2025

O Σεναριογράφος της τηλεοπτικής σειράς «Ο Άγιος Παΐσιος από τα Φάρασα στον Ουρανό» Γεώργιος Τσιάκκας και η εκλεκτή ηθοποιός και σύζυγός...

Read more
“Τάδε λέγει Παΐσιος ο θεηγόρος”
Πνευματικές Διδαχές

Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης {12 Ιουλίου}

11 Ιουλίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ  Θεολόγου – Καθηγητού Η αδιάκοπη ανάδειξη αγίων στο δισχιλιόχρονο διάβα της ιστορίας είναι το μόνιμο θαύμα στην...

Read more
Η εορτή του Οσίου Παϊσίου στον  Μητροπολιτικό Ναό της Μεγάλης Παναγιάς Μυκόνου
Πνευματικές Διδαχές

Ο Άγιος του πονεμένου λαού

11 Ιουλίου 2025

Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης (25 Ιουλίου 1924 – 12 Ιουλίου 1994) Πνευματικός θησαυρός της εποχής μας , με ακτινοβολία σε...

Read more
Επίσκεψη ρωμαιοκαθολικών φοιτητών-στελεχών  του Βατικανού στην Ιερά Σύνοδο
Εκκλησία της Ελλάδος

Επίσκεψη ρωμαιοκαθολικών φοιτητών-στελεχών του Βατικανού στην Ιερά Σύνοδο

11 Ιουλίου 2025

Χθες, Πέμπτη 10 Ιουλίου 2025, 21 ρωμαιοκαθολικοί φοιτητές-στελέχη του Βατικανού από 14 χώρες επισκέφθηκαν τα Γραφεία της Ιεράς Συνόδου της...

Read more
ΟΜΙΛΟΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΟΜΙΛΟΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

11 Ιουλίου 2025

Την Παρασκευή 11 Ιουλίου 2025, το πρωί, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, υποδέχθηκε στο Ιερό Προσκύνημα του...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»
Κηρύγματα

Οι προβατόσχημοι λύκοι

31 Μαΐου 2025

Ἀποστολικὸ Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς 9 Ἰουνίου 2019, τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου (Κυρ. ζ΄ Πράξεων: Πράξ. κ΄ 16-18, 28-36)...

«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

Οι Άγιοι 318 Θεοφόροι Πατέρες της Α΄ εν Νικαία Οικουμενικής Συνόδου

31 Μαΐου 2025
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

Το μήνυμα της Κυριακής των 318 Θεοφόρων Πατέρων

31 Μαΐου 2025
Με την έναρξη της νέας χρονιάς, ας έχουμε υπόψη μας 4 απλά πράγματα

Ἡ Ἀρχιερατικὴ Προσευχὴ

31 Μαΐου 2025
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

«Προσέχετε τους αιρετικούς»

31 Μαΐου 2025
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

Κυριακή των Αγίων Πατέρων

27 Μαΐου 2023
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

Κυριακή των 318 Θεοφόρων Πατέρων

4 Ιουνίου 2022
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

«Ἐφανέρωσά σου τὸ ὄνομα τοῖς ἀνθρώποις» (Ἰωάν. 17,6)

30 Μαΐου 2020
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

8 Ιουνίου 2019
Next Post
Η Γ΄ Στάση των Χαιρετισμών στην Μητρόπολη Λαγκαδά

Η Γ΄ Στάση των Χαιρετισμών στην Μητρόπολη Λαγκαδά

Η Γ΄ Στάση των Χαιρετισμών στην Μητρόπολη Καρυστίας

Η Γ΄ Στάση των Χαιρετισμών στην Μητρόπολη Καρυστίας

Η Γ΄ Στάση των Χαιρετισμών στην Ενορία Ταξιαρχών πόλεως Άρτης

Η Γ΄ Στάση των Χαιρετισμών στην Ενορία Ταξιαρχών πόλεως Άρτης

Στην Ελλάδα η ιερά και σεβασμία Eικόνα της Παναγίας  του Τιχβίν της Ρωσίας

Στην Ελλάδα η ιερά και σεβασμία Eικόνα της Παναγίας του Τιχβίν της Ρωσίας

Ο Αυστραλίας Στυλιανός Εκκλησιαστικός ανήρ πρώτου μεγέθους

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist