Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Φώτα, Αϊ Γιαννιού. Ολοι προσμένουμε να βρεθούμε με αγαπημένα πρόσωπα. Πόσοι όμως θα απολαύσουμε την εορταστική διάθεση και την παρέα συγγενών και φίλων και πόσοι απλά θα επιδοθούμε σ’ ένα αδιάκοπο φαγοπότι; Φέτος όμως… θα κάνουμε τη διαφορά! Θα πούμε όχι στη βασανιστική δυσπεψία, τα δαπανηρά αλκοτέστ και τα 2-3 κιλά των εορτών. Ας δούμε μερικούς τρόπους για να τα καταφέρουμε: 

Ψυχολογική προετοιμασία!

Τα Χριστούγεννα είναι κατά βάση μια θρησκευτική εορτή και όχι ένα πανδαιμόνιο καταναλωτισμού. Αναμένουμε τις Γιορτές για να ξεκουραστούμε, να έρθουμε κοντά με τους ανθρώπους μας, να διασκεδάσουμε, να προσφέρουμε σε όσους έχουν ανάγκη. Δεν αναμένουμε τις γιορτές για τα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες! Ας νιώσουμε λοιπόν τη μαγεία των Χριστουγέννων όπως τότε που ήμασταν παιδιά. 

Να μυρίσει το σπίτι!

Μελομακάρονα, κουραμπιέδες, δίπλες, βασιλόπιτα, όλα φτιαγμένα με τα χεράκια μας. Με τη λιγότερη δυνατή ζάχαρη, αποφεύγοντας το βούτυρο και τη σοκολάτα και δίνοντας έμφαση στο ελαιόλαδο, τους ξηρούς καρπούς και το μέλι. Το μικρό μέγεθος των γλυκών μας είναι επίσης σημαντικό. Ετσι θα τα φτιάξουμε όσο πιο υγιεινά μπορούμε κι ας μην ξεχνάμε ότι τα μικρά παιδιά θα χαρούν πολύ να αναλάβουν το ρόλο ζαχαροπλάστη. Προσοχή όμως! Δε χρειάζεται να φτιάξουμε τόσα πολλά γλυκά ώστε να υπάρχουν στο σπίτι έναν ολόκληρο μήνα. Μπορούμε να υπολογίσουμε ένα τεμάχιο (πχ. ένα μελομάκαρονο ή έναν κουραμπιέ) για κάθε μέρα του Δωδεκαήμερου. Ούτε είναι απαραίτητες οι σοκολάτες, οι πάστες, τα τσουρέκια… Τα παραδοσιακά μας γλυκά είναι ήδη αρκετά.

Ευκαιρία για βόλτα!

Η πόλη στολισμένη, τα καταστήματα εορταστικά, περισσότερος ελεύθερος χρόνος. Μικροί και μεγάλοι έχουν ανάγκη για έναν περίπατο, μια βόλτα με ποδήλατο ή και ακόμα με παγοπέδιλα! Εκμεταλλευτείτε την ευκαιρία ώστε να χάσετε μερικές απ’ τις επιπλέον θερμίδες που θα καταναλώσετε αυτές τις μέρες.

Δεν αλλάζουμε συνήθειες!

Υπάρχουν δύο εορταστικά τραπέζια, των Χριστουγέννων και της Παραμονής Πρωτοχρονιάς. Δεν είναι ένα τραπέζι που ξεκινά στις 24 Δεκεμβρίου και τελειώνει στις 7 Ιανουαρίου! Αυτό σημαίνει ότι ακολουθούμε τη συνήθη μας διατροφή όλες τις μέρες και απλά υπάρχουν δύο πιο πλούσια γεύματα.

Υγιεινό μενού!

Η γαλοπούλα είναι εξαιρετική επιλογή, μιας και ανήκει στα λευκά, άπαχα κρεατικά. Σε αντίθεση, το κατσίκι και το αρνί θα μας δώσουν πολύ περισσότερο κορεσμένο λίπος και χοληστερόλη. Ιδανικά μπορούμε να ψήσουμε τη γαλοπούλα χωρίς το δέρμα, σε αλουμινόχαρτο για να διατηρήσει τα υγρά της και να επιλέξουμε πιο άπαχα τμήματα, όπως το στήθος αντί τα μπούτια. Η γέμιση με καστανό ρύζι, σταφίδες, ξηρούς καρπούς, κάστανα, είναι πολύ πιο υγιεινή συγκριτικά με τα εντόσθια, τον κιμά, τα λουκάνικα κλπ. Η γεμιστή γαλοπούλα αποτελεί ένα πλήρες πιάτο χωρίς να είναι απαραίτητο να συμπληρώσουμε το μενού μας με πίτες, ζυμαρικά, τηγανητά, κρεατικά, τα οποία θα αυξήσουν χωρίς λόγο τις θερμίδες, τα λιπαρά, αλλά και το κόστος του τραπεζιού μας. Με μια πλούσια σαλάτα λαχανικών με ελαιόλαδο, λεμόνι ή ξύδι, έχουμε ένα πλήρες και επαρκές μενού. Αποφύγετε γενικά τα τηγανητά, τα αλλαντικά, τη μαγιονέζα, το βούτυρο και την κρέμα γάλακτος.

Τρώτε αργά!

Για να γευτείτε πραγματικά όλες τις γαστρονομικές προτάσεις των ημερών, θα πρέπει να μασάτε επαρκώς και να τρώτε αργά. Αν καταπίνετε αμάσητη την τροφή, δε θα προλάβετε να αισθανθείτε τη γεύση της και πιθανότατα θα υποφέρετε από δυσπεψία. Η παρέα μαζεύεται από το μεσημέρι έως αργά το απόγευμα, όχι για να τρώτε διαρκώς, αλλά για να τρώτε αργά και να απολαμβάνετε ταυτόχρονα λίγη κουβεντούλα. Αφήστε το πιρούνι στο πιάτο μετά από κάθε μπουκιά και πείτε στους φίλους σας μια διασκεδαστική ιστορία!

Ένα πιάτο αρκεί!

Φροντίστε να γεμίσετε μόνο μία φορά το πιάτο σας και να μην τσιμπολογάτε συνεχώς από τις πιατέλες, γιατί έτσι θα χάσετε τον έλεγχο της ποσότητας που καταναλώνετε. Το μισό σας πιάτο θα πρέπει να καταλαμβάνουν τα λαχανικά, το ένα τέταρτο του πιάτου τα κρεατικά (πχ. γαλοπούλα) και το άλλο τέταρτο τα αμυλούχα τρόφιμα (πχ. γέμιση ή πατάτες φούρνου). Δε ξεχνάμε ότι ξεκινάμε πάντα το γεύμα μας με τη χορταστική, φτωχή σε θερμίδες, μα πλούσια σε θρεπτικά συστατικά σαλάτα.

Ένα ποτήρι αρκεί!

Ένα ποτό για τις γυναίκες και δύο ποτά για τους άντρες είναι αρκετά. Προτιμάται το κρασί ή η μπύρα, που είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Ενα ποτό θεωρείται ένα κρασοπότηρο κρασί (120ml) ή ένα κουτάκι μπύρα (330ml).

Καλές γιορτές!

Εφημερίδα «Κιβωτός της Ορθοδοξίας»

Γίνετε συνοδοιπόροι μας στην γνώση και την ενημέρωση. Στείλτε στο info@poimin.gr άρθρα, φωτογραφίες, βίντεο ή κάτι που πιστεύετε ότι αξίζει να μοιραστείτε τόσο με εμάς όσο και με τους αναγνώστες μας.