• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Τρίτη, 8 Ιουλίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Το πηγάδι που επέφερε την σωτηρία

31 Αυγούστου 2016
in Απόψεις - Γνώμες, Εκκλησιαστική Επικαιρότητα
Το πηγάδι που επέφερε την σωτηρία
Share on FacebookShare on Twitter

Διεπιστημονική  Ημερίδα του Συλλόγου Μεταπτυχιακών Φοιτητών και Υποψηφίων Διδακτόρων του Τμήματος της Θεολογίας – Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. με τίτλο «Από το Πάθος στην Ανάσταση: το νόημα της ορθόδοξης σωτηριολογίας»  διεξάγεται σήμερα Πέμπτη 26 Μαΐου 2016, από τις 09:00 – 21:00, στην Αίθουσα Τελετών της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης, με την ευλογία του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου κ.κ. Ανθίμου. Ομιλητές της ως άνω Ημερίδας είναι Καθηγητές Πανεπιστημίων και Διδάκτορες. Ανάμεσα στους Ομιλητές είναι και ο συνεργάτης της Ιστοσελίδας μας Αρχιμ. Γρηγόριος Κωνσταντίνου Διδάκτωρ Θεολογίας με θέμα εισηγήσεως του «Ύδωρ το ζων» και η συμμετοχή μας στην Ανάσταση του Χριστού. Οι επισκέπτες της Ιστοσελίδας μας poimin. gr. Έχουν την δυνατότητα να την μελετήσουν όπως την έχουμε αναρτήσει.

grigorios_konstantinou3

«Το Ύδωρ το Ζών» και Συμμετοχή μας στην Ανάσταση του Χριστού[1]

 του Αρχιμ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου

Διδάκτωρος Θεολογίας

Η Ανάσταση του Χριστού δεν είναι μόνο ένα κοσμοϊστορικό γεγονός μέσα στην ιστορία, περισσότερο δεν αποτελεί μια ανάμνηση και μία εγωιστική τοποθέτηση της Χριστιανικής πίστης, είναι το Φως και το ύδωρ, τα δύο στοιχεία που πηγάζουν από την ίδια την Ανάσταση. Στην ορθόδοξη θεολογία και πνευματικότητα τα δύο αυτά στοιχεία, έχουν ένα βαθύτερο και πλουσιότερο περιεχόμενο, σε αντίθεση με μια κοσμική αντίληψη. Το πρώτο κήρυγμα του Αποστόλου  μαρτυρεί. (Πρξ. 2, 22-24). Αυτή η μαρτυρία του Αποστόλου αποτελεί μια βασική αναφορά ανάμεσα στης μυστηριώδεις και ανεξιχνίαστου σχέσης υπευθυνότητας της ανθρώπινης ελευθερίας – βούλησης και της προγνώσεως του Θεού.

Κάθε φορά λοιπόν που  προσπαθούμε να προσεγγίσουμε το  Μυστήριο του Σταυρού και της Αναστάσεως, του τι συνέβηκε επάνω στον Σταυρό, στον άδειο τάφο, τον πανικό των Αποστόλων, που ήταν κεκλεισμένοι των θυρών για τον φόβο των Ιουδαίων, ενδεχομένως να είναι ορισμένες θεολογικές πρακτικές ή και θρησκευτικές σκέψεις που προέρχονται από όσα γνωρίζουμε από την Παλαιά Διαθήκη. Αυτά για την βιωτή του ανθρώπου περιγράφονται ως σωτηρία, αλλά και ιστορία και υπόσχεση. Στην προσπάθεια μας να κατανοήσουμε τις διάφορες πτυχές της εμπειρίας του θανάτου και της Αναστάσεως, αγνοούμε τις περισσότερες φορές ότι αυτά δεν είναι ιστορικά γεγονότα μιας περασμένης εποχής ή αναμνηστικές εορτές τις Εκκλησίας, είναι γεγονότα ανάτασης της ανθρώπινης ψυχής, ένα ξεδίψασμα ατέρμονο μέσα στην σημερινή πραγματικότητα.

Η περίοδος του Πεντηκοσταρίου είναι ο χρόνος της μέθεξης σε αυτά τα δύο στοιχεία, από την πνευματική απογραφή της  κατανυκτικής Μεγάλης Τεσσαρακοστής, οδηγούμαστε πλέων στην ανανέωση στο φως της αναστάσεως. Η δίψα είναι μια δυσάρεστη αλλά πολλές φορές και επώδυνη αίσθηση: ξηρότητα, κενότητα, μια λαχτάρα για το νερό. Η πνευματική ζωή υπό το φως της Ανάστασης μας πλησιάζει στα δύο δέντρα: του Ξύλου της γνώσεως στον Κήπο της Εδέμ και του Ξύλου του Γολγοθά και της αναστάσεως. Η καθημερινή πορεία του Χριστιανού είναι η επιθυμία για αναζήτηση του ύδατος, την δίψα εκείνη που έχουν πολλοί άνθρωποι που δεν είναι χριστιανοί, αλλά μένουν στα γήινα και πρόσκαιρα. Το ύδωρ αποτελεί το βασικό συστατικό στοιχείο για την βιολογική μας ζωή, γι’ αυτό και πνευματικά είναι επίσης απαραίτητο για την ζωή της ψυχής. Φως, ύδωρ και Χάρης πηγάζουν από τον καινό Τάφο του Χριστού, που αναζωογονούν κάθε επιθυμία ανθρώπινης δίψας και χορτασμού. Αυτήν την δίψα μας βοηθά να καταλάβουμε η περίπτωση της Σαμαρείτιδας γυναίκας στο φρέαρ του Ιακώβ. Η γυναίκα αυτή ήταν διψασμένη, αναζητούσε ύδωρ για να γεμίσει την ψυχή της. Η ίδια όμως δεν ήξερε που θα μπορούσε να το βρει αυτό το ύδωρ το ζων. Η Σαμαρείτιδα είναι μια αμαρτωλός, είναι ένα πρόσωπο που φανερώνει στους ανθρώπους την κατάσταση αυτών που ζουν εκτός πνευματικής ζωής, αλλά συγχρόνως και η πρόσκληση του Χριστού να του δώσει ένα ποτήρι νερό, κάνει ακόμα πιο βαθύτερα αυτήν την νοσταλγία του φωτός, του ύδατος και της χάριτος του Αγίου Πνεύματος.

Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης στο Ευαγγέλιό του αποκαλύπτει ότι ο Λόγος του Θεού σαρκώθηκε, πέθανε και αναστήθηκε για την σωτηρία της κτίσεως και του ανθρώπου. Στην γυναίκα την Σαμαρείτιδα ο Χριστός αποκαλύπτει τον εαυτό του ότι είναι ο Μεσσίας[2]. Της δίνει το ύδωρ το ζων, εκείνο που δεν μπορεί να αντικατασταθεί με τίποτα. Ο Χριστός αγαπά τον κάθε άνθρωπο, άνδρα και γυναίκα, ανεξαιρέτως, αλλά με το συγκεκριμένο πρόσωπο, συμβαίνει κάτι το διαφορετικό. Στη συνέχεια τη γυναίκα αυτή την συναντάμε με το όνομα   Αγία Φωτεινή η Ισαπόστολος. Το όνομά τη συνδέει ακριβώς το ύδωρ το ζων με την Ανάσταση. Όλα φωτίζονται, όλα μετέχουν εκείνου του φωτισμού για την πορεία της καθημερινότητας. Η Αγία Φωτεινή παρανοεί αρχικά την διάκριση που κάνει ο Χριστός μεταξύ του κτιστού ύδατος, του υλικού από του πνευματικού. Το αίτημα του Χριστού για ένα ποτήρι νερό, μπορεί να φαίνεται αρκετά συνηθισμένο σε εμάς, αλλά για τον Χριστό και την Αγία Φωτεινή δεν ήταν.

Μεταξύ Σαμαρειτών και Εβραίων, υπήρχε μεγάλο χάσμα, αποστροφή και μίσος. Πάνω από όλα υπήρχε και θρησκευτικό σχίσμα. Ο Χριστός αν και γνωρίζοντας τη διαμάχη για τις θρησκευτικές διαφορές τις αγνοεί, προχωρώντας σε ένα βαθύτερο ζήτημα, ένα ζήτημα που βρίσκεται στις ρίζες της αποξένωσης μεταξύ Σαμαρειτών και Ιουδαίων. Δεν μπορεί να υπάρξει τίποτα στον άνθρωπο και στην κοινωνία, μια ανάταση, μια ανάσταση, ένα ξεδίψασμα, εάν δεν κατανοήσουμε ότι δεν υπάρχει μόνο η κοινωνική θα λέγαμε αμαρτία, αλλά περισσότερο δε η προσωπική. Ο διαχωρισμός αυτός ίσταται στην συμπεριφορά του Χριστού προς αυτή την γυναίκα, ένα στοιχείο που δείχνει την διαφορετική αντιμετώπιση και σχέση μεταξύ Θεού και ανθρώπων. Ο Χριστός στο πρόσωπο της Σαμαρείτιδας απογυμνώνει το διαχωριστικό σημείο, την προστριβή και τα αγκάθια από μια προσωπική αμαρτωλή ζωή για να την οδηγήσει στην αναζήτηση μιας ποιο ουσιαστικής και γνήσιας, που είναι η ανάγκη της λύτρωσης. Η Σαμαρείτιδα γυναίκα προσπαθεί να εγκλωβίσει τον Χριστό στις θρησκευτικές διαφορές θέτοντας θρησκευτικά ζητήματα. Όμως ο Χριστός στον πικρό αυτό θρησκευτικό και πολιτικό ανταγωνισμό, μεταξύ Εβραίων και Σαμαρειτών, παρέχει την αρχή της δωρεάς του ύδατος του ζώντος, που είναι η αφετηρία της συμφιλίωσης. Αυτό το αναστάσιμο ύδωρ είναι αναμειγμένο με το φως της Αναστάσεως. Είναι αυτό που καθορίζει την ζωή μας στην εμπειρία και την μέθεξη της θείας χάριτος. Η μετέπειτα Αγία Φωτεινή επιτελώντας μεγάλο ιεραποστολικό έργο, μας δείχνει ότι το δώρο του Θεού, το «ύδωρ το ζών», είναι το αναστάσιμο ύδωρ, αυτό που εξεγείρει τον άνθρωπο από τα πάθη και τις αμφιβολίες του και τον οδηγεί στην φωτεινή πορεία. Αυτό το ύδωρ δεν αφήνει τον άνθρωπο να μαραζώσει στην δίψα της αμαρτίας, αλλά γίνεται  δεκτικό προς  όλους μας.

Η συνομιλία του Χριστού με την Σαμαρείτιδα μας προβάλει ακόμη τις διαφορετικές θέσεις μέσα στον περιβάλλον χώρο τους και φανερώνουν την αποξένωση από την εμπειρία της απόρριψης, της προκατάληψης και της απομόνωσης. Η γυναίκα αυτή που ζούσε στο περιθώριο της κοινωνίας βρίσκει κάποιον για φιλοξενία, για διάλογο. Στο φρέαρ του Ιακώβ ο Χριστός αποκαλύπτει την πραγματική δίψα, την δίψα της ψυχής για τα πνευματικά κι αυτά που της ανήκουν. Ο πόνος της μοναξιάς, η δίψα για εκπλήρωση για την ζωή, η απογοήτευση ριζώνει πολλές φορές στον άνθρωπο.

 α) Η καρδιά του ανθρώπου

Μια βασική πτυχή που ξεδιψά από αυτό το ύδωρ είναι η ανθρώπινη καρδιά.  Η καρδιά αποτελεί το κεντρικό σημείο για όλα όσα εισέρχονται στην ψύχη μας, και είναι αυτά που διαμορφώνουν τις πνευματικές και ενεργές πτυχές του φωτός και του ύδατος του ζώντος. Γι’ αυτό και είναι το κέντρο της ζωής. Η καρδιά συνεχώς και επίμονα ανιχνεύει την κατάσταση της ψυχής και του σώματος και τις επιμέρους ενέργειες και γενικότερα την πορεία της ζωής. Αποφεύγοντας κάθε τι το δυσάρεστο αλλά και οδηγώντας στο ευχάριστο. Ωστόσο, η σημασία της καρδιάς στην καθημερινή μας ζωή, δεν είναι μόνο να υπόκεινται παθητικά σε εντυπώσεις, αλλά και να βεβαιώνει ως προς την ικανοποίηση ή τη δυσαρέσκεια την κατάστασή μας. Η καρδιά διατηρεί επίσης την ενέργεια όλων των δυνάμεων της ψυχής και του σώματος. Κοιτάξτε πόσο γρήγορα κάτι επιτυγχάνεται όταν έχουμε την καρδιά μας σε αυτό. Στην αναζήτηση του ύδατος, για να μας κάνει ζωντανούς. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μόνο εκείνοι που ξέρουν πώς να ελέγχουν τον εαυτό τους, όταν αντιμετωπίζουν κάτι που πρέπει να γίνει, ακόμα και αν η καρδιά δεν βρίσκεται σε αυτό.  Η βιασύνη για να βρούμε μια ευχάριστη πλευρά και να τη διατηρήσουμε στο εσωτερικό  μας    απαιτείται η ανάλογη προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του έργου αυτού. Ο  ζήλος, η κινητήρια δύναμη της θέλησης, προέρχεται από την καρδιά. Αυτή είναι επίσης η βάση για την πνευματική εργασία και προκοπή. Αν κάποιος θα πρέπει να καθαριστεί από τα πάθη, αυτό θα το αναζητήσει στην καρδιά του. Όσα πάθη εγκλωβίζουν τον άνθρωπο, ο νους του μπορεί να τον οδηγήσει την αβεβαιότητα.

β) Η συνείδηση του ανθρώπου

Αναγνωρίζοντας την πνευματική λειτουργία της καρδιάς  η ευγνωμοσύνη να ευχαριστήσουμε το Θεό προέρχεται από την συνείδηση. Αυτή η πτυχή της ψυχής υποδεικνύει τι είναι σωστό και τι λάθος, τι είναι αρεστό στο Θεό και τι είναι δυσάρεστο, τι πρέπει να γίνει και τι δεν πρέπει. Από τη στιγμή που έχει δηλώσει αυτά τα πράγματα, θα πρέπει επιτακτικά να τα εκτελέσει, και στη συνέχεια να ανταμείψει τις πράξεις αυτές. Στην αρνητική διάσταση η συνείδηση προκαλεί τύψεις. Η συνείδηση ​​είναι ο νομοθέτης, ο κηδεμόνας, ο δικαστής και ο εκτελεστής. Είναι ο φυσικός κώδικας τηρήσεως των εντολών του Θεού, που έχουν σπείρει σε όλους τους ανθρώπους. Και βλέπουμε τη δράση της συνείδησης μαζί με το φόβο του Θεού σε όλα τα ανθρώπινα όντα.

γ) Η λαχτάρα για το Θεό.

Αυτό εκφράζεται με την καθολική λαχτάρα για το υπέρτατο αγαθό, και είναι πιο ξεκάθαρο όταν προσεγγίζουμε τον Σταυρό και την ανάσταση. Η λαχτάρα για το ξεδίψασμα της ψυχής όταν δεν υπάρχει, προκαλεί αγωνιώδεις τρόπους ικανοποίησης. Ένα από αυτά είναι και η δυσαρέσκεια, η οποία ενεργεί ως υποκατάστατο προσπαθώντας να βρει αντί του ύδατος και του φωτός. Το πνεύμα προέρχεται από το Θεό, επιδιώκει τον Θεό, θέλει να έρθει σε σχέση και επαφή μαζί του. Όταν επιτυγχάνεται αυτό τότε έρχεται η ειρήνη στον άνθρωπο. Αυτό σημαίνει  ότι πολλοί αναζητούν το λάθος πράγμα σε λάθος μέρος, και όχι τι πρέπει να αναζητούν, και όχι όταν πρέπει να το επιδιώκουν. Δεν είναι αυτή η απτή απόδειξη ότι υπάρχει μια δύναμη μέσα μας που συνδέει μακριά τα γήινα και τις λύπες προς τον ουρανό;

Επομένως  το ερώτημα που μας προκύπτει είναι το είδος και η σημασία του ύδατος του ζώντος. Ο Χριστός αποκάλυψε στην  Σαμαρείτιδα ότι   δεν   είναι   σημαντικό   για   έναν   πιστό   τόσο   ο   χώρος   της προσευχής όσο ο τρόπος της. Σε αυτήν την περίπτωση το  ύδωρ το  ζων   αποτελεί   το  δώρο   του   θεού   προς  τον κάθε  πιστό, σταλαγματιές από την χάρη του Αγίου Πνεύματος που εκχυλίζεται στις ψυχές   των. Το   δώρο   αυτό   μας   προσφέρεται   στο Μυστήριο του Χρίσματος. Αυτή η σφραγίδα περιγράφεται από το Χριστό ως ύδωρ το ζων στην Σαμαρείτιδα, ζωντανό και καθάριο. Αυτό καθαρίζει και αναζωογονεί όσους το λαμβάνουν οδηγώντας τους σε πνευματικές αναβάσεις. Το ερώτημα που  θέτουμε εάν θέλουμε να   προχωρήσουμε, είναι   το πως   θέλουμε   να   βρούμε  το ζωντανό   ύδωρ   που   προσφέρει   ο   Χριστός. Ο Θεός ζητάει από τον άνθρωπο την «ἐν πνεύματι καίἀληθείᾳ» προσκύνηση. Στην ερώτηση της γυναίκας εάν πρέπει να προσκυνήται ο Θεός στο Ναό του Σολομώντα, κατά την ιουδαϊκή παράδοση, ή στο παρακείμενο όρος, σύμφωνα με την παράδοση των Σαμαρειτών, ο Χριστός τονίζει τον τρόπο της προσκύνησης που αρμόζει στον Θεό: εφόσον ο Θεός είναι πνεύμα, η λατρεία προς Αυτόν οφείλει να είναι «ἐν πνεύματι καίἀληθείᾳ».

Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία για όλους εμάς δεν είναι ο τόπος, ούτε οι εξωτερικοί τύποι, αλλά ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζουμε τον Θεό. Η μία προϋπόθεση είναι “ἐν πνεύματι”, δηλαδή ότι στην προσευχή μας δεν αρκεί να συμμετέχει το σώμα, αλλά κυρίως το πνεύμα μας, η διάνοιά μας, όλος μας ο ψυχικός κόσμος. Και επιπλέον, η προσευχή μας να βρίσκεται εντός του πνεύματος του Θεού, δηλαδή να είμαστε καθαροί κατά το δυνατόν όταν προσευχόμαστε από κάθε πειρασμό και πονηρό λογισμό και να ζητάμε τα πνευματικά πράγματα, τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος στη ζωή μας. Το “ἐνἀληθείᾳ” πάλι, σημαίνει ότι για να λατρέψουμε σωστά τον Θεό οφείλουμε να γνωρίζουμε τις αλήθειες της πίστεώς μας και ότι η προσκύνησή μας δεν είναι ευπρόσδεκτη στον θεό, όταν είναι προσχηματική, υποκριτική ή και επίπλαστη, όταν δηλαδή δεν συμβαδίζει με τη ζωή μας και με τις πράξεις μας. Επομένως  για να μπορέσουμε να δεχτούμε τον Χριστό στη ζωή μας, ώστε να γίνει μέσα μας πηγή που θα αναβλύζει και θα ξεδιψά τη ζωή μας, οφείλουμε να αγωνιστούμε να καθαρίσουμε τους εαυτούς μας και να γίνουμε αληθινοί προσκυνητές Του, “ἐν πνεύματι καίἀληθείᾳ”.

Αισθανόμαστε πραγματικά δίψα για το Θεό ή όχι; τις περισσότερες φορές σήμερα προσφεύγουμε στο Θεό όποτε μας βολεύει και όποτε βρισκόμαστε σε ανάγκη. Η πνευματική ζωή καταλήγει καθημερινά να  αποτελεί μια   μερική   απασχόληση   για   τον κάθε χριστιανό. Ο   άγιος   Σεραφείμ   του Σάρωφ μας υπενθυμίζει ότι ο πραγματικός στόχος της ζωής του χριστιανού είναι η απόκτηση του Αγίου Πνεύματος.  Εκείνο θα μας δώσει σιγά-σιγά   σταγόνες του «ζωντανού νερού» που όλοι μας   επιθυμούμε και   όσο πιο πολύ  μας   δίνεται,  και   άλλο τόσο   περισσότερο  θα θέλουμε να το μοιραστούμε με άλλους. Ακριβώς όπως η γυναίκα  η Σαμαρείτιδα έκανε, όταν   έλαβε   μια   σταγόνα   από   το   «ζωντανό νερό»   από   τον   Χριστό   στο   Φρέαρ   του   Ιακώβ.

Το αποτέλεσμα ήταν, να οδηγήσει πλήθος Σαμαρειτών πίσω στο πηγάδι, όπου όλοι πίστεψαν ότι ο Ιησούς ήταν ο Υιός του Θεού του ζώντος. Ο αγώνας για την πνευματική ζωή είναι το ξεδίψασμα από τα πνευματικά ξεραμένα   στοιχεία   στην   ζωή   μας. Μέσω του διαλόγου που είχε μαζί της, δίνει τη δυνατότητα στη γυναίκα να συναισθανθεί την ψυχική της κατάσταση, την αμαρτωλότητά της. Έτσι οδηγείται στο γκρέμισμα του τείχους του εγωισμού που ήταν μέχρι τότε αδιαπέραστο. Σε σημείο μάλιστα που να βλέπει πια καθαρά με τα μάτια της ψυχής της. Αναγνωρίζει, λοιπόν, τις προφητικές ικανότητες του συνομιλητή της. Καταξιώνεται να γίνει δέκτης της πιο μεγάλης αποκάλυψης: της Θεότητας του Κυρίου. Και ακόμα πιο πέρα: αφήνει στην πορεία διάφανο τον εαυτό της στην χάρη του Θεού και γίνεται η αγία Φωτεινή.   Όταν την ύπαρξή μας καταυγάζει η   παρουσία του Θεού τότε αισθανόμαστε την ανάγκη να τον λατρεύουμε αληθινά. Η αληθινή λατρεία, όπως μας διαβεβαιώνει ο Χριστός είναι η «εν Πνεύματι και αληθεία». Είναι η γεύση ότι η ύπαρξη μας ανακαινίζεται από την παρουσία της θείας χάριτος, μέσα στο φως της Αναστάσεως.

grigorios_konstantinou2

[1] Εισήγηση που έγινε σε Διεπιστημονική Ημερίδα στη Θεσ-νίκη της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.

[2]Jo Ann Davidson,  ”John 4: Another Look at the Samaritan Woman”, στοAndrews University Seminary Studies, 43,  1 (2005). σ. 159-168 .’

Πρόσφατα Άρθρα

Μεγαλειώδης λιτανεία στην Αγία Μαρίνα Ηλιουπόλεως
Συνοπτικός

Ο παπα-Σεραφείμ βάζει «κόκκινη κάρτα» στους πολιτικούς για το πανηγύρι της Αγίας Μαρίνας

8 Ιουλίου 2025

Την επόμενη της κατακραυγής που ξεσήκωσε η επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο Άγιον Όρος, ήρθε η φωνή ενός θαρραλέου παπά να...

Read more
Τιμώντας τον Άγιο Προκόπιο στην Πορτίτσα
Εκκλησία της Ελλάδος

Τιμώντας τον Άγιο Προκόπιο στην Πορτίτσα

8 Ιουλίου 2025

Στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του Αγίου Προκοπίου στην Τοπική Κοινότητα Πορτίτσας, όπου πλήθος πιστών συγκεντρώθηκε με ευλάβεια, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
Η εορτή της Αγίας Κυριακής στην Κέρκυρα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή της Αγίας Κυριακής στην Κέρκυρα

8 Ιουλίου 2025

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, κ. Νεκτάριος, εόρτασε τη μνήμη της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Κυριακής της αθληφόρου στην...

Read more
Ο Άγιος ένδοξος Μεγαλομάρτυρας Προκόπιος (+ 8 Ιουλίου)
Πνευματικές Διδαχές

Ο Άγιος ένδοξος Μεγαλομάρτυρας Προκόπιος (+ 8 Ιουλίου)

8 Ιουλίου 2025

Ο μέγας αυτός και περιβόητος ανάμεσα στους μάρτυρες Προκόπιος, έζησε στα χρόνια του αυτοκράτορα Διοκλητιανού κατά το έτος 290. Καταγόταν...

Read more
Ἁγιολογικό ἀφιέρωμα  Β΄ Ἑβδομάδος μηνός Ἰουλίου
Πνευματικές Διδαχές

Άγιος Προκόπιος ο Μεγαλομάρτυς Αθλητής του Χριστού

8 Ιουλίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού Η εποχή των διωγμών των πρωτοχριστιανικών χρόνων είναι η πλέον ηρωική περίοδος της Εκκλησία...

Read more
ΠΟΛΥΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΕΣΕΩΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΙΚΟΝΙΣΤΡΙΑΣ ΣΤΗ ΣΚΙΑΘΟ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΟΛΥΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΕΣΕΩΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΙΚΟΝΙΣΤΡΙΑΣ ΣΤΗ ΣΚΙΑΘΟ

7 Ιουλίου 2025

Κάθε πρώτο Σαββατοκύριακο εκάστου Ιουλίου, στη νήσο Σκιάθο, εορτάζεται η ανάμνηση της ευρέσεως της θαυματουργού εικόνας της Παναγίας «Εικονιστρίας». Εφέτος,...

Read more
Αρχιμ. Δανιήλ Ψωίνος: Οι άγιοι της Εκκλησίας μας, είναι οι καλύτεροι αδελφοί μας
Εκκλησία της Ελλάδος

Αγιορείτες Πατέρες μας πικράνατε πολύ…

7 Ιουλίου 2025

Δείτε το ΒΙΝΤΕΟ του π. Δανιήλ Ψωίνος https://youtu.be/43g0g-9d2hg?si=CdZ87UpSgnd7Wljl

Read more
Ο Εσπερινός της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Κυριακής στις Μικροθήβες
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Εσπερινός της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Κυριακής στις Μικροθήβες

7 Ιουλίου 2025

Στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου Μικροθηβών, ο οποίος τιμά τη μνήμη της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Κυριακής, χοροστάτησε χθες, 6/7, ο...

Read more
ΤΟ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΝΘΗΜΕΡΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΤΗΣ ΑΟΙΔΙΜΟΥ ΗΓΟΥΜΕΝΗΣ ΣΑΛΩΜΗΣ ΜΟΝΑΧΗΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΤΟ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΝΘΗΜΕΡΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΤΗΣ ΑΟΙΔΙΜΟΥ ΗΓΟΥΜΕΝΗΣ ΣΑΛΩΜΗΣ ΜΟΝΑΧΗΣ

7 Ιουλίου 2025

Την Κυριακή, 6 Ιουλίου 2025, ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Κεγχρεών κ. Αγάπιος, με την σεπτή ευλογία του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ....

Read more
Θεία Λειτουργία στις Κατασκήνωσης της Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας
Εκκλησία της Ελλάδος

Θεία Λειτουργία στις Κατασκήνωσης της Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας

7 Ιουλίου 2025

Με πατρική αγάπη και μέριμνα, την Κυριακή 7 Ιουλίου 2025, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων...

Read more
Εορτασμός Αγίας Κυριακής και χειροτονία Ιερομονάχου στην Άρτα
Εκκλησία της Ελλάδος

Εορτασμός Αγίας Κυριακής και χειροτονία Ιερομονάχου στην Άρτα

7 Ιουλίου 2025

Με ιδιαίτερη συγκίνηση και κατάνυξη εορτάστηκε το πρωί της Δευτέρας, 7 Ιουλίου 2025, η μνήμη της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Κυριακής στον...

Read more
Η εορτή της Αγίας Κυριακής στην Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή της Αγίας Κυριακής στην Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας

7 Ιουλίου 2025

Με την δέουσα εκκλησιαστική τάξη και μεγαλοπρέπεια τιμήθηκε η μνήμη της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Κυριακής στην Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας. Επίκεντρο του...

Read more
Καλαβρύτων Ιερώνυμος: «Η Εκκλησία ανέκαθεν διατρανώνει: Η πίστη στον Χριστό δεν εξαγοράζεται με κανέναν τρόπο και για κανέναν λόγο»
Εκκλησία της Ελλάδος

Καλαβρύτων Ιερώνυμος: «Η Εκκλησία ανέκαθεν διατρανώνει: Η πίστη στον Χριστό δεν εξαγοράζεται με κανέναν τρόπο και για κανέναν λόγο»

8 Ιουλίου 2025

Με τη χάρη του Θεού και την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερωνύμου, πραγματοποιήθηκε, στις 5 και...

Read more
Ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Κυριακῆς στήν Ὀρεινή Ναυπακτία
Εκκλησία της Ελλάδος

Ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Κυριακῆς στήν Ὀρεινή Ναυπακτία

8 Ιουλίου 2025

Σέ ὑψόμετρο 1300 μ. καί μέσα σέ πυκνό δάσος ἀπό ἔλατα ἑορτάστηκε ἡ μνήμη τῆς ἁγίας Μεγαλομάρτυρος Κυριακῆς, στόν ὁμώνυμο Ἱερό Ναό...

Read more
Έναρξη “Νικοδημείων 2025” – Πανηγυρικός Εσπερινός Αγίας Κυριακής
Εκκλησία της Ελλάδος

Έναρξη “Νικοδημείων 2025” – Πανηγυρικός Εσπερινός Αγίας Κυριακής

7 Ιουλίου 2025

Την έναρξη των φετινών "Νικοδημείων 2025" κήρυξε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας Παροναξίας κ. Καλλίνικος, από τον Ιερό Ναό της Αγίας...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Η Μεγαλομάρτυς Αγία Κυριακή {7 Ιουλίου}
Αγίας Κυριακής

Η Μεγαλομάρτυς Αγία Κυριακή {7 Ιουλίου}

7 Ιουλίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου Καθηγητού Οι Μάρτυρες κατέχουν τη σημαντικότερη θέση στην Εκκλησία μας, διότι Αυτή είναι θεμελιωμένη στη μαρτυρία,...

Ἁγία Κυριακή

Αγία μάρτυς Κυριακή, η θαρραλέα αθλήτρια του Κυρίου

7 Ιουλίου 2025
Ἁγία Κυριακή

Ἁγία Κυριακή

6 Ιουλίου 2018
Next Post

"Οἱ ψυχές μας βρίσκονται σέ συνεχή ἐπαφή μέ τόν ἀόρατο κόσμο, μέ ἀόρατες ὑπάρξεις."

Κάνε το καλό και ρίχτο στο γιαλό.

Κάνε το καλό και ρίχτο στο γιαλό.

Τα θαύματα του Αγίου Σπυρίδωνος που αναφέρονται στο Απολυτίκιο του Αγίου

Τα θαύματα του Αγίου Σπυρίδωνος που αναφέρονται στο Απολυτίκιο του Αγίου

Συγκλονιστικό θαῦμα τοῦ Ἁγίου Ἀρχαγγέλου Μιχαήλ

Συγκλονιστικό θαῦμα τοῦ Ἁγίου Ἀρχαγγέλου Μιχαήλ

Η αυτοκτονία και η θέση της Ορθόδοξης Εκκλησία

Η αυτοκτονία και η θέση της Ορθόδοξης Εκκλησία

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist