• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Δευτέρα, 17 Νοεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ὁ θαυματουργός Ἱεράρχης τῆς Ἠπείρου Ἅγιος Δονᾶτος, Ἐπίσκοπος Εὐροίας καί οἱ ἱστορικές περιπέτειες τῶν ἱερῶν λειψάνων του

30 Απριλίου 2020
in Πνευματικές Διδαχές
Ὁ θαυματουργός Ἱεράρχης τῆς Ἠπείρου Ἅγιος Δονᾶτος, Ἐπίσκοπος Εὐροίας καί οἱ ἱστορικές περιπέτειες τῶν ἱερῶν λειψάνων του
Share on FacebookShare on Twitter

Μητροπολίτου Φαναρίου Ἀγαθαγγέλου,
Γενικοῦ Διευθυντοῦ Ἀποστολικῆς Διακονίας
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
 
 
Ὁ Ἅγιος Δονᾶτος ἔζησε κατά τούς χρόνους τοῦ αὐτοκράτορος Θεοδοσίου τοῦ Μεγάλου (379-395 μ.Χ.). Ἐγεννήθηκε περί τό 330 μ.Χ. στήν Εὔροια[1] καί ἐμορφώθηκε στό Βουθρωτό τῆς Ἠπείρου. Σέ ἡλικία τριάντα ἐτῶν ἐχειροτονήθηκε Ἐπίσκοπος Εὐροίας καί ἀρχι-εράτευσε ἐπί ἑξήντα χρόνια. Μετεῖχε δέ στήν Β´ Οἰκουμενική Σύνοδο. Ἄλλες πηγές θεωροῦν ὅτι ὁ Ἅγιος καταγόταν ἀπό τή Δύση, ἀφοῦ τό ὄνομα αὐτό ἦταν πολύ διαδεδομένο ἐκεῖ.
Στίς λατινικές πηγές παρατηρεῖται σύγχυση μεταξύ τοῦ Ἁγίου Δονάτου, Ἐπισκόπου Εὐροίας, καί τοῦ ὁμωνύμου του Ἐπισκόπου Ἀρητίου Τυρρηνίας, ὁ ὁποῖος ἐμαρτύρησε ἐπί Ἰουλιανοῦ τοῦ Παρα-βάτου. Αὐτό ἦταν εὔκολο νά συμβεῖ, ἀφ’ ἑνός μέν γιά τή συνωνυμία, ἀφ’ ἑτέρου δέ διότι ἡ Ἐπισκοπή Εὐροίας ὑπαγόταν ἐκκλησιαστικά στή Δύση, ἄν καί πολιτικά ἀνῆμε στό Βυζάντιο.
 
Οἱ ἁγιολογικές πηγές μαρτυροῦν πλῆθος θαυμάτων ἀπό τόν Ἅγιο. Στό Συναξάρι ἀναφέρεται καί τό θαῦμα τοῦ Ἁγίου πού ἐφό-νευσε τό δράκοντα. Κοντά στήν Εὔροια ὑπῆρχε ἕνα χωριό πού ὀνο-μαζόταν Σωρεία, στό ὁποῖο ὑπῆρχε μιά πηγή, ἀπό τήν ὁποία ὅποιος ἔπινε πέθαινε. Ὅταν ὁ Ἅγιος ἐπληροφορήθηκε τό γεγονός, πῆρε μαζί του καί ἄλλους ἱερεῖς καί πῆγε στήν πηγή. Τή στιγμή πού ἔφθασε ἐκεῖ ἀκούσθηκε μιά βροντή. Ἀμέσως ἐμφανίσθηκε μπροστά του ἕνας δράκοντας πού εἶχε τή φωλιά του στήν πηγή. Μόλις ὁ Ἅγιος ἔστρεψε τό βλέμμα του καί εἶδε τό θηρίο, πῆρε στά χέρια του τό σχοινί, μέ τό ὁποῖο ἐκτυποῦσε τόν ὄνο ἐπάνω στόν ὁποῖο ἐπέβαι-νε, καί ἐκτύπησε τό θηρίο στή ράχη πού ἔπεσε νεκρό στό ἔδαφος. Στή συνέχεια, ὁ Ἅγιος εὐλόγησε τήν πηγή, ἤπιε πρῶτος αὐτός νερό ἀπ’ αὐτή καί, ἀκολούθως, προέτρεψε καί τούς ἄλλους νά πιοῦν χωρίς κανένα φόβο. Ἐκεῖνοι, πράγματι, ἤπιαν καί εὐφράνθηκαν καί ἐπέστρεψαν ἀσφαλεῖς στίς οἰκίες τους.
 
Ἡ φήμη τῶν θαυμάτων τοῦ Ἁγίου ἔφθασε μέχρι τόν αὐτοκράτορα Θεοδόσιο τόν Μεγάλο, ὁ ὁποῖος τόν ἐκάλεσε στήν Κων-σταντινούπολη, γιά νά θεραπεύσει τή θυγατέρα του πού ἔπασχε ἀπό δαιμόνιο. Ὁ Ἅγιος ἐθεράπευσε τή βασιλόπαιδα καί ὁ Θεοδόσι-ος προσέφερε τόπο, στό Ὀμφάλιο Ἠπείρου, καί χρήματα προκειμέ-νου ὁ Ἅγιος νά ἀνεγείρει ναό. Στήν τοποθεσία αὐτή σώζονται ἐρείπια ἀρχαίου ναοῦ πού χρονολογεῖται ὅμως ἀπό τήν ἐποχή τοῦ Δεσποτᾶτου τῆς Ἠπείρου. Εἶναι πιθανό ὁ νεώτερος αὐτός ναός νά οἰκοδομήθηκε ἐπί τῶν θεμελίων ἐκείνου, τόν ὁποῖο ἔκτισε ὁ Ἅγιος, διότι κατά τίς ἀνασκαφές βρέθηκε καί παλαιοχριστιανικό ὑλικό.
 
Ὁ Ἅγιος Δονᾶτος «εἰς μακρόν γῆρας ἐλάσας, ἀπῆλθε»”, μᾶλλον τό 388 μ.Χ., καί ἐνταφιάσθηκε πλησίον τοῦ ἀνωτέρου ναοῦ, σέ μνημεῖο, τό ὁποῖο κατά τήν παράδοση εἶχε ὁ ἴδιος ἑτοιμάσει.
 
Ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου Δονάτου τιμᾶται ἰδιαίτερα στή Θεσπρω-τία, τήν Πρέβεζα καί τά Ἰωάννινα στίς 30 Ἀπριλίου. Τό ἱερό σκή-νωμά του ἀναπαύεται στή νῆσο Murano τῆς Βενετίας, καί μετα-κομίσθηκε ἐκεῖ ὑπό τῶν Βενετῶν τό ἔτος 1125[2]. Ἀκολουθία στόν Ἅγιο Δονᾶτο συνετάγη καί ἐκδόθηκε τό 1690 καί τό 1774 στή Βενε-τία. Αὐτή ἐπανεκδόθηκε τό 1964[3].
 

Οἱ «ἱστορικές περιπέτειες» τῶν ἱερῶν λειψάνων αὐτοῦ.

ΤΟ ΙΕΡΟ ΣΚΗΝΩΜΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΟΝΑΤΟΥ ΣΤΗ ΝΗΣΟ ΜΟΥΡΑΝΟ ΤΗΣ ΒΕΝΕΤΙΑΣ
Ὁ Ἅγιος Δονᾶτος ἔζησε σ’ ἕνα πολιτισμικό περιβάλλον, ὅπως ἡ Ἤπειρος, περί τά τέλη τοῦ 4ου αἰῶνος, ἡ ὁποία εὑρισκόταν στό ὅριο μεταξύ τῆς ἑλληνικῆς καί τῆς λατινικῆς γλωσσολογικῆς περιο-χῆς[4]. Ἔχοντας εἰσέλθει μέ καθυστέρη στό Συναξάριο τῆς Κωνστα-ντινουπόλεως[5], τό ἀρχικό ἁγιογραφικό του dossier συνετέθη σέ ἑλληνική γλώσσα, ἀλλά, ὅπως ἔδειξε ἡ Enrica Follieri, αὐτό συνέβη κατά ἕνα τμῆμα στή Μεσημβρινή Ἑλληνόφωνη Ἰταλία καί ἀκριβῶς στήν Καλαβρία, ὅπου ἡ πόλη τῆς Εὔροιας (σήμερα Umbriatico) διεκδικοῦσε τήν ἵδρυσή της ἀπό πρόσφυγες τῆς ὁμώνυμης πόλεως τῆς Ἠπείρου[6]. Τό σκήνωμα τοῦ μυροβλήτου αὐτοῦ Ἁγίου, ὅπως μᾶς πληφοροῦν ὁ Andrea Dandolo καί ὁ Pietro Calò ἀπό τήν Chioggia[7], τό ἔφερε στή λιμνοθάλασσα τό ἔτος 1126 [8] ὁ δόγης Δομήνικος Michiel, ἐπιστρέφοντας ἀπό τήν ἴδια ἀποστολή στήν Παλαιστίνη ( 1122 -1125) στήν ὁποία εἶχε ἀφαιρέσει ἀπό τή Χίο τό σκήνωμα τοῦ Ἁγίου Ἰσιδώρου, σέ μιά στιγμή ὀξείας διαμάχης μέ τόν Ἰωάννη Β´ Κομνηνό[9] παίρνοντάς το ἀπό τό Ἰονικό νησί τῆς Κεφαλονιᾶς καί τοποθετώντας το στό Μουράνο, στήν ἐπισκοπή τοῦ Torcello, στό ναό τῆς Παναγίας (Santa Maria)[10], πού ἑτοιμαζόταν νά ἀνοικοδομήσει σέ εὐρύτερη μορφή[11]. Τό σκήνωμα τοῦ Ἁγίου εἶναι ἐνδεδυμένο μέ ἐπισκοπικά ἄμφια καί ἡ κάρα αὐτοῦ καλυμμένη ἀπό ἕνα γύψινο προσωπεῖο, φτιαγμένο τό ἔτος 1964. Σήμερα εὑρίσκεται ἐπάνω στήν κεντρική Ἁγία Τράπεζα τῆς Βασιλικῆς, ἐνῶ ὥς τό ἔτος 1719 εὑρισκόταν στό προσκείμενο Βαπτιστήριο, καί ὑπῆρξε ἀντικείμενο ἀναγνωρίσεως τό ἔτος 1991[12].
Τό λείψανο μετακομίσθηκε ἀπό τήν Ἤπειρο περί τά τέλη τοῦ 6ου αἰῶνος, ἐξ αἰτίας τῶν ὁμαδικῶν μεταναστεύσεων τῶν Ἰλλυρικῶν πληθυσμῶν, πού εἶχαν προκληθεῖ ἀπό τήν ἀβαρο-σλαβική ἐπιδρομή. Ὁδηγούμενοι ἀπό τούς Ἐπισκόπους τῶν τοπικῶν Ἐκκλη-σιῶν τους καί παίρνοντας μαζί τους τίς ἱερές μνῆμες τῆς πατρίδος τους, ἔψαχναν καταφύγιο στίς νησιωτικές ζῶνες. Γνωρίζουμε ἀπό τόν κατάλογο τῆς ἀλληλογραφίας τοῦ Γρηγορίου τοῦ Διαλόγου, ὅτι ὁ πληθυσμός τῆς Εὔροιας μέ τόν Ἐπίσκοπο Ἰωάννη εἶχε καταφύγει στήν Κέρκυρα, στήν πόλη τῆς Κασσιόπης, στήν βορειοανατολική ἀκτή τοῦ νησιοῦ, δημιουργώντας εὐαίσθητα θέματα κανονικῆς-ἐκκλησιαστικῆς δικαιοδοσίας στόν τοπικό Ἐπίσκοπο, τόν Alciso-ne. Ὁ Πάπας ἐπιβεβαιώνει στόν τελευταῖο τήν ἀκεραιότητα καί κανονικότητα τῆς ἐπισκοπικῆς του δικαιοδοσίας, τονίζοντας πά-ντως τό δικαίωμα τοῦ Ἐπισκόπου Ἰωάννου Εὐροίας νά ἐγκατα-σταθεῖ στήν Κέρκυρα μέ τούς Χριστιανούς του καί νά τοποθετήσει τό λείψανο στήν τοπική ἐκκλησία, τήν ἀφιερωμένη στόν Ἅγιο Ἰωάννη[13]. Οἱ πηγές μᾶς ἀφήνουν στό σκοτάδι σχετικά μέ τίς περι-πέτειες τοῦ λειψάνου ἀνάμεσα στήν ἀρχή τοῦ 7ου αἰῶνος, ὅταν ἐμφανίζεται στήν Κερκυρα, καί τό πρῶτο τέταρτο τοῦ 12ου αἰῶ-νος, ὅταν τό εὑρίσκουμε ἀντίθετα στό κοντινό νησί τῆς Κεφαλο-νιᾶς, ἔτσι ὥστε ὁ Α. Niero νά ἀμφιβάλει γιά τό ἄν πρόκειται γιά τό ἴδιο [14].
 
Ἡ Follieri παρατηρεῖ εὐκαιριακά ὅτι ἡ βενετσιάνικη λατρεία γιά τόν Ἅγιο Δονᾶτο, πού ἔφθασε στή λιμνοθάλασσα μέ τό σῶμα τοῦ μυροβλήτου Ἁγίου, ἄφησε ἀνέγγιχτη τήν προσωπική φυσιογνω-μία τοῦ Ἠπειρώτου Ἐπισκόπου, τή συγκεχυμένη, ἀντίθετα, στό ὑπόλοιπο τοῦ λατινικοῦ κόσμου ἀπό τήν ὁμοιότητα στίς προσωπι-κές του περιπέτειες, ὅπως ἤδη ἐμφανίζεται στήν ἰταλο-ελληνική παράδοση, πρός ἐκεῖνες τοῦ ὁμώνυμου Ἐπισκόπου τοῦ Arezzo, πού ἐμαρτύρησε τήν ἐποχή τοῦ Ἰουλιανοῦ τοῦ Ἀποστάτου.
 
Τά βενετσιάνικα ἡμερολόγια ἀναφέρουν τήν ἑορτή τοῦ Ἁγίου στίς 30 Ἀπριλίου[15], τήν ἴδια ἡμερομηνία τῆς μνήμης τοῦ Ἁγίου στό Συναξάριο τῆς Κωνσταντινούπολεωςς[16], ἐνῶ ἤδη ἡ λατινική μετά-φραση τῆς Vita brevior καί ἡ ἰταλο-ελληνική Vita amplior (ὅπως ἀκριβῶς τά ἰταλο-ελληνικά μηναῖα) τοποθετοῦν τή γενέθλια ἡμέρα του στίς 7 Μαΐου, πού εἶναι ὅμως ἡ ἡμερομηνία τοῦ μαρτυρίου τοῦ Ἀρετινοῦ Ἐπισκόπου[17].
[1] Πόλη τῆς ἀρχαίας Ἠπείρου. Ἀπό τό βυζαντινό ἱστορικό Προκόπιο (Περί Κτισμά-των, βιβλίον Δ´, ἔκδ. Βόννης, σελ. 269) καταφαίνεται ὅτι ἡ βυζαντινή Εὔροια δέν ἔκειτο ἐπί τῆς ἀρχαίας. Ἡ καταστροφή καί ὁ νέος οἰκισμός ἔγιναν μετά τήν κατα-στροφή τῶν ἠπειρωτικῶν πόλεων ὑπό τοῦ Αἰμιλίου Παύλου (168 π.Χ.). Πάντως καί οἱ δύο ἔκειντο στήν ἀρχαία Θεσπρωτία καί μάλιστα στήν ἐπαρχία τῆς Παραμυθίας, ὅπως συμπεραίνουμε ἐκ τοῦ ὅτι ἡ Παραμυθιά παλαιότερα ὠνομαζόταν Ἅγιος Δονᾶτος. Ἄλλοι βέβαια ὑποστηρίζουν ὅτι εὑρισκόταν κοντά στά Ἰωάννινα, ἐνῶ ἄλλοι ὅτι εὑρισκόταν κοντά στό Σοῦλι. Ἀλλά καί ἡ θέση τῆς ἀρχαίας Σωρείας, πού ἀναφέρεται στό Συναξάρι τοῦ μηνός Ἀπριλίου, δέν ἔχει καθορισθεῖ. Ἄλλοι τήν ταυτίζουν μέ τό Σοῦλι καί ἄλλοι τήν τοποθετοῦν κοντά στή λίμνη τοῦ Βουθρωτοῦ, ὅπου ὑπάρχουν ἐρείπια μέ τό ὄνομα «Σαρωνειά».
[2] Analecta Bollandiana, XXIV, 1914, σελ. 48, 107.
[3] Φωτίου Οἰκονόμου, Ὁ Ἅγιος Δονᾶτος, Ἀθῆναι 1962.
[4] E. Follieri, S. Donato, vescovo di Èvria in Epiro, στό Byzantina Mediolanensia acura di F. Conca (Atti del V Congresso Nazionale di Studi Bizantini, Milano, 19-22 ottobre 1994), Soveria Manneli (Cz), 1966 (Medioevo Romanzo e Orientale, Colloqui, 3), sel. 165- 175.
[5] Syn. Eccl. Cp., cit., coll 643- 644. P. Bertocchi, Donato, vescovo di Evorea (Euria) nell’ Epiro, santo, BS, IV, Roma, 1964, coll. 786-787.
[6] A. Kominis, I. Polemis, Unpublished Texts on St. Donatos of Euroia (BHG 2111-2112), στό Rivista di Studi Bizantini e Neoellenici, N.S., XXXI (1994), σελ. 3-44. A. Proïou, Canones Augusti, Romae, 1980 (Analecta Hymnica Graeca e codicibus eruta Italiae Inferioris Joseph Schirò consilio et ductu edita, XII), σελ. 82-110, 431-447. Ἀθ. Κομίνη, Ἁγιολογικά καί ὑμνογραφικά εἰς Ἅγιον Δονᾶτον Ἐπίσκοπον Εὐροίας, στό Μνήμη Σουλίου, ΑΘΗΝΑΙ, 1973, σελ. 280- 285. Πρβλ. L. Petit, Bibliographie des acolouthies grecques, Bruxelles, 1926, [Subsidia Hagiographica, 16], σελ. 73.
[7] Πρβλ. Poncelet, Le Légendier cit., n. 858, σελ. 107- 108.
[8] D. Nicol, Venezia e Bisanzio cit., σελ. 111. Tramontin, Il Kalendarium cit., σελ. 309. Τοῡ ἰδίου, Influsso cit., σελ. 807.
[9] Andreae Danduli Chronica, IX, 14, ed. cit., σελ. 236.
[10] Fl. Corner (Flaminius Cornelius), Ecclesiae Torcellanae antiquis monumentis nunc etiam primum editis illustratae, Venetiis, 1749, II, σελ. 48-138. Ughelli, Italia sacra sive de episcopis Italiae, cit., Venetiis, V, 1720(2) (rist. : anast. : Nendeln, Liechtenstein, 1970), col. 1180 C,
[11] A. Niero, La basilica dei Santi Maria e Donato. Storia e arte, Padova, s.d. [Venezia Sacra, 22], σελ. 9-10.
[12] Corrain, Capitanio, Ricognizioni cit., n. 4, σελ. 18-21. V. Zanetti, La basilica dei Ss. Maria e Donato di Murano, Venezia, 1873. Πρβλ. J. Bidez, G. Chr. Hansen, Sozomenus Kirchengeschichte, Berlin, 1960, [G.C.S., 50], σελ. 341.
[13] S. Gregorii Magni Registrum Epistolarum, XIV, 7-8, 13, ed. D. Norberg, II, Turnholti, 1982 (C.C., 140A), σελ. 1074-1085. Follieri, S. Donato cit., σελ. 166. P. Soustal, J. Koder, Nikopolis und Kephallenia, Wien, 1981 (Tabula Imperii Byzantini, 3), σελ. 172.
[14] A. Niero, La basilica dei Santi Maria e Donato, σελ. 9
[15] Tramontin, Il Kalendarium cit., σελ. 296. Chiesa, Sanità d’ importazione, σελ. 114.
[16] Syn. Eccl. Cp., col. 643.
[17] Petrus de Natalibus, Catalogus cit., lib. VIII, cap. 87.

Πρόσφατα Άρθρα

229 κενά και μόνο 17 καλύφθηκαν: Η κυβέρνηση αφήνει τα Θρησκευτικά στο… έλεος
Συνοπτικός

229 κενά και μόνο 17 καλύφθηκαν: Η κυβέρνηση αφήνει τα Θρησκευτικά στο… έλεος

17 Νοεμβρίου 2025

Στο Υπουργείο Παιδείας φαίνεται πως βρήκαν νέα στρατηγική αν δεν τους αρέσει ένα μάθημα, απλώς το αφήνουν χωρίς εκπαιδευτικούς. Έτσι,...

Read more
ΠΕΘ: Με 229 κενά Θεολόγων, το υπουργείο προσέλαβε 17 Θεολόγους
Ελλάδα Κόσμος

ΠΕΘ: Με 229 κενά Θεολόγων, το υπουργείο προσέλαβε 17 Θεολόγους

17 Νοεμβρίου 2025

Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων διαμαρτύρεται έντονα και καταγγέλλει την προκλητική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας,  ως προς τη σκανδαλώδη αδικία που...

Read more
ΑΡΧΙΣΑΝ ΟΙ ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΑΡΧΙΣΑΝ ΟΙ ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

17 Νοεμβρίου 2025

Την Κυριακή, 16 Νοεμβρίου 2025, πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες συναντήσεις, για το νέο έτος 2025-2026 της Σχολής Γονέων της Ιεράς Μητροπόλεως...

Read more
Ιερό Ευχέλαιο στο Γενικό Νοσοκομείο Άρτας
Εκκλησία της Ελλάδος

Ιερό Ευχέλαιο στο Γενικό Νοσοκομείο Άρτας

17 Νοεμβρίου 2025

Το πρωί της Δευτέρας 17 Νοεμβρίου 2025, στο Γενικό Νοσοκομείο Άρτας, ετελέσθη το Ιερό Ευχέλαιο από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Άρτης...

Read more
Μητροπολίτης Φλωρίνης Ειρηναίος για γάμο ομοφύλων: «Kαταστρεπτικός για τις ανθρώπινες κοινωνίες»
Πνευματικές Διδαχές

Ο δρόμος των 40 ημερών για τη Φάτνη

17 Νοεμβρίου 2025

Η Αγία μας Εκκλησία χαρίζει στον άνθρωπο μια πνευματική πορεία αναβάσεως. Ένα δρόμο αγάπης, ταπεινώσεως και φωτισμού που δεν είναι...

Read more
Σύναξη της Παναγίας Οδηγήτριας στο Ν. Φάληρο
Εκκλησία της Ελλάδος

Σύναξη της Παναγίας Οδηγήτριας στο Ν. Φάληρο

17 Νοεμβρίου 2025

Με την τέλεση Αρχιερατικής Θείας Λειτουργίας και Ιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ.Σεραφείμ, ξεκίνησαν χθες Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025, στον...

Read more
Στον Ι. Ν. Αγίων Πάντων Καλλιθέας ιερούργησε ο Μητρ. Λαρίσης  για τα 100 χρόνια από της ιδρύσεως της Ενορίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Στον Ι. Ν. Αγίων Πάντων Καλλιθέας ιερούργησε ο Μητρ. Λαρίσης για τα 100 χρόνια από της ιδρύσεως της Ενορίας

17 Νοεμβρίου 2025

Με την κανονική άδεια και ευλογία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου του Β´, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
Κιλκισίου Βαρθολομαίος: «Το “Ακολούθει μοι” στον Ματθαίο, αποτελεί προσκλητήριο για όλους!
Εκκλησία της Ελλάδος

Κιλκισίου Βαρθολομαίος: «Το “Ακολούθει μοι” στον Ματθαίο, αποτελεί προσκλητήριο για όλους!

17 Νοεμβρίου 2025

Στον Ιερό Ναό Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού του Οικισμού Παντελήμονας του Δήμου Κιλκίς ιερούργησε σήμερα, Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025, ο...

Read more
Τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο μακαριστής μοναχής Ρόδης
Εκκλησία της Ελλάδος

Τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο μακαριστής μοναχής Ρόδης

17 Νοεμβρίου 2025

Το Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025 στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Αγίου Ιωάννου Θεολόγου (Μαζαράκι) Βαγίων, τελέστηκε Θεία Λειτουργία και το...

Read more
Ὁ ἄνθρωπος πρέπει νὰ προετοιμάζεται γιὰ τὰ Χριστούγεννα καὶ πνευματικῶς, νὰ ἐξομολογεῖται καὶ νὰ βρίσκεται ἐν μετανοία…
Πνευματικές Διδαχές

Ὁ ἄνθρωπος πρέπει νὰ προετοιμάζεται γιὰ τὰ Χριστούγεννα καὶ πνευματικῶς, νὰ ἐξομολογεῖται καὶ νὰ βρίσκεται ἐν μετανοία…

17 Νοεμβρίου 2025

«Δὲν ξέρω ἐσεῖς πῶς ἑτοιμάζεστε γιὰ τὰ Χριστούγεννα. Ἂν ἑτοιμάζεστε μόνο ὑλικῶς, μὲ ὅλο τὸ φορτίο τῶν ἁμαρτιῶν σας δηλ....

Read more
«ΜΗ ΞΕΧΑΣΕΙΣ Ν’ ΑΓΑΠΗΣΕΙΣ» ΟΜΙΛΙΑ ΣΕ ΝΕΑΝΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΗ
Εκκλησία της Ελλάδος

«ΜΗ ΞΕΧΑΣΕΙΣ Ν’ ΑΓΑΠΗΣΕΙΣ» ΟΜΙΛΙΑ ΣΕ ΝΕΑΝΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΗ

17 Νοεμβρίου 2025

Το Σάββατο 15 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε στην Κατερίνη Νεανική Σύναξη με ομιλητή τον λόγιο Αρχιμανδρίτη π. Ιάκωβο Κανάκη, Κληρικό της Ιεράς...

Read more
Η εορτή του Ευαγγελιστού Ματθαίου στην Κέρκυρα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Ευαγγελιστού Ματθαίου στην Κέρκυρα

17 Νοεμβρίου 2025

Στην εορτή του Ευαγγελιστού Ματθαίου, ο Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων λειτούργησε και ομίλησε στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου...

Read more
113η Ἐπέτειος Ἑνώσεως τῆς Σάμου  μετὰ τῆς Μητρὸς Ἑλλάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

113η Ἐπέτειος Ἑνώσεως τῆς Σάμου μετὰ τῆς Μητρὸς Ἑλλάδος

17 Νοεμβρίου 2025

Μέ ἐκκλησιαστικὴ λαμπρότητα καὶ αἰσθήματα ἐθνικῆς ὑπερηφανείας, ὁ λαὸς τῆς Σάμου τὴν Κυριακὴ 16 Νοεμβρίου 2025 ἐόρτασε τὴν ἐπέτειο τῶν...

Read more
Η Πνευματική Πορεία της Νηστείας των Χριστουγέννων
Πνευματικές Διδαχές

Η Πνευματική Πορεία της Νηστείας των Χριστουγέννων

17 Νοεμβρίου 2025

Η νηστεία των Χριστουγέννων ανοίγει μπροστά μας ως πύλη μυσταγωγική, καλώντας την ψυχή σε βαθύτερη κοινωνία με το θείο μυστήριο...

Read more
Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Η Εκκλησία συγκροτείται από τους αμαρτωλούς που μετανοούν»
Εκκλησία της Ελλάδος

Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Η Εκκλησία συγκροτείται από τους αμαρτωλούς που μετανοούν»

16 Νοεμβρίου 2025

Στην Ιερά Μονή Παμμεγίστων Ταξιαρχών Πηλίου λειτούργησε σήμερα ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, παρουσία του Αναπληρωτού Υπουργού Μεταφορών κ. Κων/νου Κυρανάκη και...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Αυλώνος Χριστόδουλος: «Η ΕΛΠΙΔΑ»
Κηρύγματα

Η Χριστιανική ισότητα

16 Νοεμβρίου 2025

«Οὐ γάρ ἐστι διαστολή Ἰουδαίου τε καί Ἕλληνος» (Ρωμ. 10, 12) Μητροπολίτου Αὐλῶνος ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ Πολλοί εἶναι ἐκεῖνοι, πού θέλησαν νά...

Ο αδιάφορος Ιουδαίος ιερεύς και λευίτης

Πως θα γνωρίσουμε το θέλημα του Θεού

15 Νοεμβρίου 2025
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Κυριακή H΄ Λουκά – Ο «πλησίον» (+Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου)

15 Νοεμβρίου 2025
Ή αλλάζουμε ή θα παραμείνουμε μια άσπλαχνη κοινωνία

Ή αλλάζουμε ή θα παραμείνουμε μια άσπλαχνη κοινωνία

15 Νοεμβρίου 2025
Η Εκκλησία της Ελλάδος τιμά τον ιδρυτή της

Υπάρχει αυτοσωτηρία;

11 Νοεμβρίου 2023
Το μήνυμα του καλού Σαμαρείτη

Καθολικότητα και αυτοθυσία

12 Νοεμβρίου 2022
Ο αδιάφορος Ιουδαίος ιερεύς και λευίτης

Σαμαρείτες – Κυριακή Η΄ Λουκά

14 Νοεμβρίου 2020
Το μήνυμα του καλού Σαμαρείτη

Το μήνυμα του καλού Σαμαρείτη

14 Νοεμβρίου 2020
Ή αλλάζουμε ή θα παραμείνουμε μια άσπλαχνη κοινωνία

Η Εκκλησία είναι το Πανδοχείο που μας προφυλάσσει από τις ενέδρες των ληστών της ψυχής

10 Νοεμβρίου 2019
Ο αδιάφορος Ιουδαίος ιερεύς και λευίτης

Ο αδιάφορος Ιουδαίος ιερεύς και λευίτης

10 Νοεμβρίου 2018
Ή αλλάζουμε ή θα παραμείνουμε μια άσπλαχνη κοινωνία

Η αυτοθυσία της αγάπης για τον πλησίον μας

10 Νοεμβρίου 2018
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Το Κήρυγμα της Κυριακής Η΄ Λουκά Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Ζιμπάμπουε Σεραφείμ

14 Φεβρουαρίου 2016
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Κυριακὴ Η΄ Λουκᾶ. Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου

16 Νοεμβρίου 2023
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Κυριακή Η΄ Λουκά

14 Φεβρουαρίου 2016
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Κυριακή Η΄ Λουκά

14 Φεβρουαρίου 2016
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Ομιλία εις την παραβολήν του καλού Σαμαρείτου (Γερμανός Β’ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως)

14 Φεβρουαρίου 2016
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Κυριακή Η΄ Λουκά

14 Φεβρουαρίου 2016
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Η έννοια του πλησίον

14 Φεβρουαρίου 2016
Next Post
Μονή Καστρίτσας: Με λειτουργίες… και κλαρίνα

Μονή Καστρίτσας: Με λειτουργίες... και κλαρίνα

Μεσσηνίας: Όχι τόσο ικανοποιητικές οι θέσεις της κυβέρνησης – Ενδεχόμενο σύγκλησης Ιεραρχίας

Μεσσηνίας: Όχι τόσο ικανοποιητικές οι θέσεις της κυβέρνησης - Ενδεχόμενο σύγκλησης Ιεραρχίας

Συναξάρι 30ῆς Ἀπριλίου

Συναξάρι 30ῆς Ἀπριλίου

ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 2020  «Κεκλεισμένων των θυρών»

Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Όλοι μαζί τα καταφέραμε και όλοι μαζί θα συνεχίσουμε»

O εορτασμός των 191 ετών από τη νικηφόρα Μάχη του Μεγάλου Σπηλαίου

Ο Μητροπολίτης Αμβρόσιος ξανάπιασε στα χέρια του το καριοφίλι και αγωνίζεται για την αγία μας Εκκλησία

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist