• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Τρίτη, 26 Αυγούστου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

«Πρότυπα Ιπποκρατικής Ιατρικής Ηθικής στη διάρκεια του 20ου αιώνα»

18 Μαρτίου 2018
in Εκκλησία της Ελλάδος, Εκκλησιαστική Επικαιρότητα
«Πρότυπα Ιπποκρατικής Ιατρικής Ηθικής στη διάρκεια του 20ου αιώνα»
Share on FacebookShare on Twitter

Για φωτογραφικό υλικό πατήστε εδώ.

Το Σάββατο 17 Μαρτίου 2018 στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ξενοδοχίου «ΑΙΓΕΣ ΜΕΛΑΘΡΟΝ» έλαβε μέρος το συνέδριο «Πρότυπα Ιπποκρατικής Ιατρικής Ηθικής στη διάρκεια του 20ού αιώνα – Συσχέτιση με σύγχρονα κοινωνικά φαινόμενα» .

Το συνέδριο διοργανώθηκε από την Εταιρεία Διάδοσης Ιπποκράτειου Πνεύματος (ΕΔΙΠ) με τη συνεργασία του Ιατρικού Συλλόγου Ημαθίας, του Ιδρύματος Λούρου Ιστορίας Ιατρικής και της Πανελλήνιας Εταιρείας Αρχαιολογίας και Ιστορίας Ιατρικής.

Το συνέδριο παρακολούθησε και χαιρέτισε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, ο οποίος εκφώνησε εισήγηση και έκανε την απονομή τιμητικής πλακέτας αναγόρευσης σε κήρυκα του Ιπποκράτειου Πνεύματος του Ιατρού και Επιστήμονα κ. Διονύσιου Κυρμιζάκη.

Η εισήγηση του Σεβασμιωτάτου στο Συνέδριο :

Ὁ ὅρος ἠθικός καί ἠθική εἶναι ἕνας ὅρος πολυχρησιμοποιημένος καί πολυσυζητημένος, ὁ ὁποῖος ὅμως, ἀκόμη καί στίς ἡμέρες μας, ἤ ἴσως περισσότερο στίς ἡμέρες μας, ἀπο­τελεῖ «σημεῖο ἀντιλεγό­με­νο».

Τί εἶναι ἠθικό; Ποιά ἡ σχέση ἀνά­μεσα στό ἠθικό καί τό νόμιμο, τό ἠθικό καί τό χρήσιμο, τό ἠθικό καί τήν προσωπική βούληση τοῦ κάθε ἀνθρώπου; Ἡ συζήτηση περί ἠθι­κοῦ καί ἠθικῆς γίνεται πιό κρί­σι­μη, ὅταν τό διακύβευμα εἶναι ἡ ἴδια ἡ ἀνθρώπινη ὑπό­στα­ση καί ζωή, τήν ὁποία κανείς δέν μπορεῖ νά τή δώσει, καί κατά συνέ­πεια δέν ἔχει οὔτε τό δικαί­ω­μα νά τήν ἀφαι­ρέσει, καλεῖται ὅμως ὁ κα­θέ­νας μας νά τήν διαχει­ρι­σθεῖ ἤ καί νά τήν συνδιαχειρισθεῖ, ὄχι βεβαί­ως ὡς ἰδιοκτήτης, ἀκόμη καί ἐάν πρό­κει­ται γιά τή δική του ζωή, ἀλλά ὡς καλός καί σώφρων οἰ­κο­νό­μος της.

Στή διαδικασία αὐτή ἐμπλέκεται ἀναγκαστικά καί ὁ ἰατρός, ἐφόσον αὐτός ἀποτελεῖ τόν φυσικό συμ­πα­­­ρα­στάτη τοῦ ἀνθρώπου στή δια­χείριση τοῦ σώματος καί τῆς ζωῆς του καί στά προβλήματα πού ἀντι­με­τωπίζει σέ αὐτή. Παράλληλα ὅμως ἐμπλέκεται στή σχέση αὐτή καί ἡ ἰατρική ἠθική.

Ἡ ἰατρική ἠθική εἶναι ἕνας ἰδιαί­τε­ρος τομέας τῆς ἠθικῆς, ὄχι γιατί οἱ ἰατροί ἔχουν ἤ μποροῦν νά ἔχουν μία διαφορετική ἠθική ἀπό τούς ἄλλους ἀνθρώπους, ἀλλά γιατί αὐτή ἡ ἠθική θά πρέπει νά διέπει τή σχέση τους μέ τόν ἄλλο ἄνθρωπο, μέ τόν ἀσθενῆ τους, ὁ ὁποῖος ἐμπιστεύεται στά χέρια τους καί στήν ἐπιστημονική τους γνώση τόν ἑαυτό του, καί μάλιστα συχνά σέ κάποιες δύσκολες στιγ­μές τῆς ζωῆς του.

Οἱ ἀρχές τῆς ἰατρικῆς ἠθικῆς ξε­κινοῦν ἀπό τόν Ἱπποκρατικό ὅρ­κο, πού ἀποτελεῖ, ὅπως εἶναι γνω­στό, τό πιό σύντομο ἔργο τῆς συλ­λο­γῆς κειμένων πού παραδί­δεται μέ τό ὄνομα τοῦ Ἱπποκράτη, καί σφρά­γισε, ὅπως λένε οἱ εἰδικοί, ὅσο κανένα ἄλλο ἀρχαῖο κείμενο τήν εἰκόνα τοῦ ἰατροῦ.

Παρότι ἡ πατρότητά του ἀμφι­σβη­τεῖται, εἶναι χωρίς ἀμφιβολία ἕνα ἀπό τά παλαιότερα κείμενα τῆς Ἱπποκρατικῆς συλλογῆς, πιθα­νόν ἀπό τά τέλη τοῦ 5ου αἰώνα π.Χ., καί περιλαμβάνει βεβαίως τίς ὑποχρεώσεις τοῦ νέου ἰατροῦ, τό­σο ἀπέναντι στούς ὁμοτέχνους του ἰατρούς ὅσο καί ἀπέναντι στούς ἀσθενεῖς.

Τό πιό βασικό σημεῖο τῆς Ἱπ­πο­κρατικῆς ἠθικῆς πού ἐκφράζεται μέσα ἀπό τόν ὅρκο τοῦ Ἱπποκράτη εἶναι τό σημεῖο στό ὁποῖο ὁ ἀνώ­νυ­μος συντάκτης ἀναφέρει ὅτι ὑπέρτατο κριτήριο τῶν πράξεων τοῦ ἰατροῦ εἶναι τό συμφέρον τοῦ ἀσθενοῦς.

Ἑπομένως ὁ ἰατρός καλεῖται πρω­­τίστως νά παραμερίσει τό προ­σωπικό του συμφέρον κατά τή διάρ­κεια τῆς ἀσκήσεως τοῦ λει­τουργήματός του καί νά προτάξει αὐτό τοῦ ἀσθενοῦς.

Ἡ πρόταξη τοῦ συμφέροντος τοῦ ἀσθενοῦς ἀπό τόν ἰατρό δημιουρ­γεῖ γι᾽ αὐτόν τό ἠθικό καθῆκον τῆς ἀγαθοεργίας, ἡ ὁποία βρίσκει διάφορες ἐφαρμογές τόσο σέ ἀτο­μι­κό ἐπίπεδο, μέ τήν προσφορά βοη­­θείας πρός κάθε πάσχοντα ἄν­θρωπο, ἀνεξαρτήτως τῆς σχέσεώς του μέ τόν ἰατρό, ὅσο καί σέ γε­νι­κό ἐπίπεδο, μέ τή δραστηριο­ποί­η­ση τῶν ἰατρῶν πρός ἀποφυγή τῆς ἐξαπλώσεως διαφόρων νοση­μά­των.

Ἡ ἀρχή τῆς ἀγαθοεργίας περι­λαμ­­βάνεται, κατά τήν ἄποψη τῶν μελετητῶν, στή φράση τοῦ Ἱππο­κρα­τικοῦ ὅρκου «Συνταγές θά δί­νω ἰατρικές πού θά εἶναι, ὅσο ἀπό τή δύναμη καί τή δική μου κρίση ἐξαρτᾶται, μόνο γιά τό καλό τοῦ ἀρρώστου, καί θά φυλάγομαι μή δώσω συνταγή γιά τό κακό ἤ γιά νά βλάψω («Διαιτήμασί τε χρή­σο­μαι ἐπ᾽ ὠφελείη καμνόντων κα­τά δύναμιν καί κρίσιν ἐμήν, ἐπί δη­λήσει δέ καί ἀδικίῃ εἴρξειν»), καί ἀκόμη: «σέ ὅποια σπίτια θά μπαί­νω, γιά τό καλό θά μπαίνω τῶν ἀρρώστων», ἐνῶ πιστεύεται ὅτι ὑπο­νοεῖται καί στή φράση «ὠφε­λέ­ειν ἤ μή βλάπτειν» τοῦ πρώτου βιβλίου τῶν Ἐπιδημιῶν, καί θεω­­­ρεῖται ἡ πιό σημαντική ἀρχή γιά τήν παραδοσιακή ἰατρική καί τήν ἄσκηση τῆς ἰατρικῆς μέχρι πε­ρί­που τό τέλος τοῦ 20ου αἰώνα.

Τά τελευταῖα ὅμως χρόνια  ἔχει ἀρχίσει νά προβάλλεται περισσό­τε­ρο ἡ ἀρχή τῆς αὐτονομίας, ἡ ὁποία συνδέεται ἀφενός μέ τήν ὑποχρέωση τοῦ ἰατροῦ νά ἐνη­με­ρώνει τόν ἀσθενῆ, καί ἐκεῖ­νος νά συμμετέχει στή λήψη τῶν ἀπο­φά­σεων πού ἀφοροῦν στήν ὑγεία του καί κατ᾽ ἐπέκταση στή ζωή του, καί ἀφετέρου μέ ἄλλα θέματα πού σχετίζονται μέ τήν τήρηση τοῦ ἰα­τρικοῦ ἀπορρήτου, προσωπικῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀσθενοῦς κλπ.

Ἡ ἀρχή τῆς αὐτονομίας δέν περι­λαμ­βάνεται στόν Ἱπποκρα­τικό ὅρ­κο, γιατί σύμφωνα μέ Ἱπποκράτη ὁ ἰατρός εἶναι ὁ μόνος πού γνω­ρί­ζει καί κατά συνέπεια κατανοεῖ τίς ἀνά­γκες τοῦ ἀσθενοῦς. Ἑπο­μένως ἔχει τήν ἀποκλειστική εὐθύνη νά προσφέρει τήν κατάλληλη θερα­πεία στόν ἀσθενῆ, σεβόμενος πά­ντο­τε τήν Ἱπποκρατική ἀρχή πού ὁρίζει ὅτι τίς ἰατρικές συνταγές πρέ­πει νά ἀποβλέπουν μόνο στό συμφέρον τοῦ ἀσθενοῦς, τό ὁποῖο ὑπερτερεῖ αὐτό τοῦ ἰατροῦ.

Ἡ ἀρχή βεβαίως τῆς αὐτονομίας μπορεῖ νά θέσει τόν ἰατρό ἐνώπιον ἑνός διαφορετικοῦ ἠθικοῦ διλήμ­μα­τος, καθώς ἡ δική του ἰατρική ἠθική εἶναι ἐνδεχόμενο σέ ὁρι­σμέ­νες περιπτώσεις νά ἔρχεται σέ ἀντί­θεση μέ τήν ἄποψη τοῦ ἀσθε­νοῦς γιά τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο ἐπιθυμεῖ ὁ ἴδιος νά διαχειρισθεῖ ἤ νά διαθέσει τό σῶμα ἤ τή ζωή του, ὅπως παραδείγματος χάριν συμ­βαί­νει μέ περιπτώσεις εὐθανασίας, δωρεᾶς ὀργάνων, διακοπῆς κυή­σεως κλπ., οἱ ὁποῖες ἔρχονται σέ ἀντίθεση μέ τήν Ἱπποκρατική ἀρ­χή τοῦ «μή βλάπτειν».

Ἀναμφίβολα ἡ Ἱπποκρατική ἠθι­κή ἀποτελεῖ γιά τούς ἰατρούς κάθε ἐποχῆς ἕναν ὁδηγό πορείας ἤ ἕνα χαλινό, ὁ ὁποῖος χειραγωγεῖ τήν εὐεπίφορη στήν ἐπιδίωξη τοῦ προ­σω­πικοῦ καί ἰδιοτελοῦς συμφέρο­ντος ἀνθρώπινη φύση στό ἠθικά ὀρθό καί προστατεύει, ὡς ἕνα του­λάχιστον βαθμό τούς ἀσθενεῖς, τούς ἀνθρώπους δηλαδή πού βρί­σκο­νται σέ δύσκολη κατάσταση καί ἀδυναμία καί ἔχουν ἄμεση ἀνά­γκη τῆς ἀρωγῆς τοῦ ἰατροῦ. Παράλληλα ὅμως ὑποστηρίζει καί σέ μεγάλο βαθμό τήν ἐθελοντική προσφορά τῶν ἰατρῶν πρός ἀν­θρώ­πους, οἱ ὁποῖοι γιά διάφορους λόγους δέν ἔχουν πρόσβαση σέ ἰατρική καί φαρμακευτική περί­θαλ­ψη, ὅπως συμβαίνει μέ εὐά­λωτες κοινωνικές ὁμάδες, ἤ σέ πε­ριπτώσεις ἐκτάκτων φαινομέ­νων ἤ φυσικῶν καί λοιπῶν καταστρο­φῶν, ἀλλά καί σέ περιπτώ­σεις προσφύγων, μεταναστῶν καί ἀν­θρώ­πων τῶν ὁποίων ἡ ζωή βρί­σκεται σέ κίνδυνο.

Ἡ Ἱπποκρατική ἠθική δέν εἶναι ἀσφαλῶς ἄσχετη μέ αὐτό στό ὁποῖο ἀναφέρεται ὁ πρωτοκο­ρυ­φαῖος ἀπόστολος Παῦλος στήν ἐπι­στολή του πρός τούς χριστια­νούς τῆς Ρώμης λέγοντας: «ὅταν ἔθνη τά μή νόμον ἔχοντα φύσει τά τοῦ νόμου ποιῶσιν, οὗτοι νόμον μή ἔχοντες ἑαυτοῖς εἰσιν νόμος· οἵτινες ἐνδείκνυνται τό ἔργον τοῦ νόμου γραπτόν ἐν ταῖς καρδίαις αὐτῶν συμμαρτυρούσης αὐτῶν τῆς συνειδήσεως» (Ρωμ. 2, 14-15). «Ὅσο, δηλαδή, γιά τά ἄλλα ἔθνη, πού δέν γνωρίζουν τόν νόμο, πολ­λές φορές κάνουν ἀπό μόνοι τους αὐτό πού ἀπαιτεῖ ὁ νόμος. Αὐτό δείχνει πώς, ἄν καί δέν τούς δό­θη­κε ὁ νόμος, μέσα τους ὑπάρχει νόμος. Ἡ διαγωγή τους φανερώ­νει πώς οἱ ἐντολές τοῦ νόμου εἶναι γραμμένες στίς καρδιές τους καί σ᾽αὐτό συμφωνεῖ καί ἡ συνεί­δησή τους».

Ἐμεῖς ὅμως πού ἔχουμε τήν εὐ­λογία νά μᾶς ἔχει δοθεῖ νόμος. καί μάλιστα ἀπό τόν ἴδιο τόν Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ, τόν Χριστό, νόμος πού δέν περιορίζεται σέ κάποιους μόνο ἠθικούς κανόνες, ἀλλά μᾶς δείχνει τήν «καθ᾽ ὑπερβολήν ὁδόν», τήν ὁδό τῆς ἀγάπης πρός τόν Θεό καί τόν συνάνθρωπο, τῆς ἀγάπης πρός τόν πλησίον, ὅπως καί πρός τόν ἑαυτό μας, ἔχουμε φωτεινά παραδείγματα καί πρότυ­πα ἁγίων ἰατρῶν οἱ ὁποῖοι τίμη­σαν τό ὑψηλό λειτούργημα πού διακονοῦν καί τήν ἰατρική ἐπι­στή­μη, προσφέροντας ἀνιδιοτε­λῶς καί αὐτοθυσιαστικῶς καί τίς γνώ­σεις καί τίς δυνάμεις του καί τόν ἑαυτό τους γιά τή σωτηρία τῶν συνανθρώπων τους.

Καί δέν ἀναφερθῶ στά πολυά­ριθμα θαύματα τῶν ἰατρῶν ἁγίων, τῶν ἁγίων Ἀναργύρων Κοσμᾶ καί Δαμιανοῦ, Κύρου καί Ἰωάννου, Παντελεήμονος καί Ἑρμολάου καί ὅλων τῶν ἄλλων. Θά ἤθελα ὅμως νά ἀναφερθῶ σέ ἕνα σύγχρονό μας ἅγιο ἰατρό, σέ ἕνα καθηγητή τῆς Χει­ρουργικῆς ὁ ὁποῖς ἔζησε στίς ἡμέρες μας, ὁ ὁποῖος ἀντιμε­τώπισε ὡς ἰατρός καί καθηγητής τῆς Ἰατρικῆς προβλήματα παρό­μοια μέ αὐτά πού ἀντιμετωπίζετε καί σεῖς στήν καθημερινή ἰατρική πράξη, καί ἀκόμη μεγαλύτερα, για­τί ἐκεῖνος ἔζησε καί ἔδρασε, ἔζη­σε καί διακόνησε τόν ἄνθρωπο ὡς ἰατρός σέ ἕνα καθεστώς ἀνε­λεύθερο, σέ ἕνα καθεστώς πού μέ τίς πρακτικές καί τίς μεθόδους βίας πού χρησιμοποιοῦσε ὄχι μόνο δέν ἐξασφάλιζε τήν ὑγεία τῶν πο­λιτῶν του ἀλλά καί προκα­λοῦσε σέ αὐτούς σοβαρά ἰατρικά προβλή­ματα, γιά τή θεραπεία καί ἀποκα­τάσταση τῶν ὁποίων ἀδιαφο­ροῦ­σε.

Ἀναφέρομαι φυσικά στόν ἅγιο Λουκᾶ, ἀρχιεπίσκοπο Συμφερου­πό­λεως, τόν ἰατρό καί θαυμα­τουργό, ὁ ὁποῖος ὡς ἰατρός καί καθηγητής τῆς Χειρουργικῆς ἀντι­μετώπισε πολυάριθμα προβλήμα­τα καί ἠθικά διλήμ­ματα ἐξαιτίας τῆς ἀπάνθρωπης καί ἀνελεύθερης πολιτικῆς τοῦ σοβιετικοῦ καθε­στῶ­τος στό ὁποῖο ζοῦσε καί τοῦ ὁποίου ὑπῆρξε καί ὁ ἴδιος θύμα, ἐφόσον πολλές ἀπό τίς ἀσθένειες ἀπό τίς ὁποῖες ὑπέφερε ὀφειλόταν στίς μακροχρόνιες ἐξορίες, φυλα­κί­σεις καί βασανιστήρια στά ὁποῖα τόν ὑπέβαλαν οἱ κρατικές ἀρχές, πού δέν μποροῦσαν νά ἀνεχθοῦν οὔτε τήν χριστιανική του πίστη, οὔτε τό ἱερατικό του σχῆμα, οὔτε τή διακονία τῆς ἀγάπης του πρός τούς ἀσθενεῖς καί πάσχοντες σέ ὅλες ἐκεῖνες τίς ἀπομακρυσμένες καί παγωμένες περιοχές τῆς Σο­βιε­τικῆς Ἑνώσεως πού τόν ἐξόρι­ζαν. Δέν μποροῦσαν ἀκόμη νά ἀνε­χθοῦν τήν ἀφιλοχρήματη προσ­φο­ρά του σέ ἀσθενεῖς γιά τούς ὁποίους δέν εἶχε καμία ὑπο­χρέωση καί καμία εὐθύνη καί τῶν ὁποίων ἐκεῖνοι ὑποτιμοῦσαν ἀκό­μη καί τήν προσωπικότητα.

Ἡ περίπτωση τοῦ μεγάλου αὐτοῦ ἰατροῦ καί ἁγίου, τοῦ ἁγίου Λου­κᾶ, δείχνει σέ ὅλους μας, ἰατρούς καί μή, ὅτι ἡ ἀγάπη τοῦ ἰατροῦ καί ἡ ἀφοσίωση του στόν Θεό καί στούς συνανθρώπους του ὑπερ­βαί­νει κάθε ἠθική, ἀκόμη καί τήν Ἱπποκρατική ἠθική, διότι μείζων καί αὐτῆς εἶναι ἡ ἀγάπη. Καί αὐτή εἶναι πού σώζει τόν ἀσθενῆ καί ἀναδεικνύει τήν προσ­φο­ρά καί τήν ἀξία τοῦ ἰατροῦ.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Πρόσφατα Άρθρα

Φιλοξενία παιδιών από την Σερβία στην Μητρόπολη Κίτρους
Εκκλησία της Ελλάδος

Φιλοξενία παιδιών από την Σερβία στην Μητρόπολη Κίτρους

26 Αυγούστου 2025

Η Ιερά Μητρόπολη Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος, στο πλαίσιο της φιλανθρωπικής και κοινωνικής της διακονίας, ανέλαβε να φιλοξενήσει για δέκα...

Read more
Εκκλησία της Ελλάδος

Ολοκλήρωση των εργασιών της 168ης Συνοδικής Περιόδου της ΔΙΣ

26 Αυγούστου 2025

Συνήλθε επί διήμερο, την Δευτέρα 25 και την Τρίτη 26 Αυγούστου 2025, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος...

Read more
Λαμπρή πανήγυρις στην Ιερά Μονή Παναγίας Φανερωμένης Χιλιομοδίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαμπρή πανήγυρις στην Ιερά Μονή Παναγίας Φανερωμένης Χιλιομοδίου

26 Αυγούστου 2025

Την 23ην Αυγούστου 2025, ημέρα της εορτής της αποδόσεως της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, πανηγυρίζει η Ιερά Γυναικεία Μονή Παναγίας Φανερωμένης...

Read more
Συνεχίστηκε για δεύτερη ημέρα το 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Ιερέων και Στελεχών Νεότητος της Ιεράς Συνόδου
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνεχίστηκε για δεύτερη ημέρα το 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Ιερέων και Στελεχών Νεότητος της Ιεράς Συνόδου

26 Αυγούστου 2025

Με ιδιαίτερη επιτυχία συνεχίστηκε για δεύτερη ημέρα σήμερα, 25/8, στις εγκαταστάσεις της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος στα Μελισσάτικα Βόλου, το 9ο...

Read more
Εκδημία του Πρωτοπρεσβυτέρου Ηλία Κεντρωτή της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Εκδημία του Πρωτοπρεσβυτέρου Ηλία Κεντρωτή της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας

26 Αυγούστου 2025

Η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας, μετά βαθυτάτης συγκινήσεως και κατ’ άνθρωπον θλίψεως, αναγγέλλει την εις Κύριον εκδημία του Πρωτοπρεσβυτέρου Ηλία Κεντρωτή,...

Read more
Η εορτή του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού στον Πυργετό
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού στον Πυργετό

26 Αυγούστου 2025

Στον Ιερό Ναό Αγίου Κοσμά του Αιτωλού, στο χωριό Πυργετός, μετέβη σήμερα, Κυριακή 24 Αυγούστου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης...

Read more
Η Μνήμη του Αγίου Κοσμά τιμήθηκε στο Ασημοχώρι
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Μνήμη του Αγίου Κοσμά τιμήθηκε στο Ασημοχώρι

25 Αυγούστου 2025

Την Κυριακή 24 Αυγούστου, ημέρα κατά την οποία η Εκκλησία μας τιμά τη μνήμη του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού, του...

Read more
Μεγάλη επιτυχία η εκδήλωση μοναστηριακής κουζίνας της Ι.Μ. Κίτρους στο Εμπορικό Φεστιβάλ Κατερίνης
Εκκλησία της Ελλάδος

Μεγάλη επιτυχία η εκδήλωση μοναστηριακής κουζίνας της Ι.Μ. Κίτρους στο Εμπορικό Φεστιβάλ Κατερίνης

25 Αυγούστου 2025

Την Κυριακή 24 Αυγούστου, ανήμερα των εγκαινίων του Εμπορικού Φεστιβάλ Κατερίνης, η Ιερά Μητρόπολη Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος διοργάνωσε με...

Read more
Λάμπρος ο εορτασμός του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού στο Μετόχιον της Ιεράς Μονής Μαρίτσης
Εκκλησία της Ελλάδος

Λάμπρος ο εορτασμός του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού στο Μετόχιον της Ιεράς Μονής Μαρίτσης

25 Αυγούστου 2025

Με θρησκευτική λαμπρότητα και με τις ευχές του Σεπτού Ποιμενάρχου μας Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου εορτάσθη η μνήμη του...

Read more
ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ Θ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΗΝ Ι. ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΛΕΧΩΒΗΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ Θ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΗΝ Ι. ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΛΕΧΩΒΗΣ

25 Αυγούστου 2025

Την Κυριακή, 24 Αυγούστου 2025, ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Κεγχρεών κ. Αγάπιος με την «ευλογία» του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας...

Read more
Ο Γέροντας Νεκτάριος αύριο θα ομιλήσει στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου στον Καρέα
Εκκλησία της Ελλάδος

Κάνε Σωστά το Σταυρό Σου και Δες τον Διάβολο να ΤΡΕΜΕΙ!

25 Αυγούστου 2025

Η δύναμη του Σταυρού δεν είναι απλά μια κίνηση με το χέρι... Ο Σταυρός είναι το πιο ισχυρό πνευματικό όπλο...

Read more
Συγκίνηση στον Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Βόλου
Εκκλησία της Ελλάδος

Συγκίνηση στον Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Βόλου

24 Αυγούστου 2025

Στον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Βόλου λειτούργησε σήμερα ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, παρουσία πλήθους πιστών. Στο...

Read more
Σερρών Θεολόγος: «Χριστός και Ελλάδα! Όρος επιβιώσεως  σήμερα και πάντοτε!»
Εκκλησία της Ελλάδος

Σερρών Θεολόγος: «Χριστός και Ελλάδα! Όρος επιβιώσεως σήμερα και πάντοτε!»

26 Αυγούστου 2025

Στον ιερό Ναό Αγ. Αναργύρων Χιονοχωρίου, στις πλαγιές του Μενοικίου Όρους, όπου υπάρχει και το αρχαίο σπηλαιώδες ασκητήριο του 13ου...

Read more
Αγρυπνία στις κατασκηνώσεις της Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας
Εκκλησία της Ελλάδος

Αγρυπνία στις κατασκηνώσεις της Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας

24 Αυγούστου 2025

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος τέλεσε μικρή αγρυπνία για την τελευταία κατασκηνωτική περίοδο των αγοριών...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Ο Άγ. Κοσμάς ο Αιτωλός έβαψε με το αίμα του μαρτυρίου του τα δένδρα της ζωής»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Ο Άγ. Κοσμάς ο Αιτωλός έβαψε με το αίμα του μαρτυρίου του τα δένδρα της ζωής»

26 Αυγούστου 2025

Στον πανηγυρίζοντα Ναό του Αγίου Εθνοϊερομάρτυρος και Ισαποστόλου Κοσμά του Αιτωλού στην συνοικία των Εργατικών Κατοικιών Νέας Μαγνησίας Λαμίας ιερούργησε...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Εἰς τὴν Ἀποτομὴν τῆς κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου. † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος
Η Αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου

Εἰς τὴν Ἀποτομὴν τῆς κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου. † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος

30 Αυγούστου 2021

«Ἔσται γάρ μέγας ἐνώπιον τοῦ Κυρίου» Οταν ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριήλ ἀπεστάλη παρά τοῦ Θεοῦ πρός τόν Ζαχαρίαν τόν ἱερέα, διά...

Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Ο χορός της Σαλώμης «Ὅπου χορός, ἐκεῖ ὁ Διάβολος»

28 Αυγούστου 2019
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Το Συναξάρι της Aποτομής

28 Αυγούστου 2019
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

ΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΣΑΛΩΜΗΣ «Ὅπου χορός, ἐκεῖ ὁ Διάβολος». (Ἱ. Χρυσόστομος) +Μητροπολίτης Φλωρίνης Αυουστίνος

23 Ιουνίου 2020
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Αποτομή της κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Αποτομή της Κεφαλής του Τιμίου Προφήτου, Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Η Αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Εἰς τὴν Ἀποτομὴν τῆς κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου. † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος

Κήρυγμα εις την Αποτομή του Προδρόμου

28 Αυγούστου 2018
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Στήν ἀποτομή τῆς κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου

16 Νοεμβρίου 2023
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Ομιλία στην Αποτομή της Κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννη

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Στήν ἀποτομή τῆς κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου

16 Νοεμβρίου 2023
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Ἡ ἀποτομὴ τῆς κεφαλῆς τοῦ Προδρόμου

16 Νοεμβρίου 2023
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Το «κεράκι» πριν από το Ευαγγέλιο. Μνήμη αποτομής της κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Μνήμη της αποτομής της τίμιας κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Στον Τίμιο Πρόδρομο

8 Φεβρουαρίου 2017
Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Αποτομή της τιμίας κεφαλής του Προδρόμου

8 Φεβρουαρίου 2017
Next Post
π. Νίκων Αγιορείτης: «Η κατάκριση»

π. Νίκων Αγιορείτης: «Η κατάκριση»

Η λαμπρά εορτή των Φθιωτών Αγίων

Η λαμπρά εορτή των Φθιωτών Αγίων

Μεγαλοσχημία δοκίμου Μοναχής στην Ιερά Μονή Ρεντίνης

Μεγαλοσχημία δοκίμου Μοναχής στην Ιερά Μονή Ρεντίνης

Ο Ε’ Κατανυκτικός Εσπερινός στην Ι.Μ. Νέας Ιωνίας

Ο Ε’ Κατανυκτικός Εσπερινός στην Ι.Μ. Νέας Ιωνίας

Ο Ε’ Κατανυκτικός Εσπερινός στην Καρδίτσα

Ο Ε’ Κατανυκτικός Εσπερινός στην Καρδίτσα

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist