• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Τρίτη, 21 Οκτωβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ο Μεσσηνίας Χρυσόστομος μιλάει για όλους και για όλα

28 Ιουνίου 2019
in Εκκλησία της Ελλάδος, Εκκλησιαστική Επικαιρότητα
Η εορτή του Γενεθλίου του Τιμίου Προδρόμου στο Ίδρυμα Απόρων Ανιάτων της Ι.Μ. Μεσσηνίας
Share on FacebookShare on Twitter

Mεσσηνίας Χρυσόστομος: Η Εκκλησία δεν είναι παράγοντας ακτιβιστικός!

«Δυστυχώς σήμερα, ακόμη και εκκλησιαστικά πρόσωπα πιστεύουν ότι η Εκκλησία είναι ένας ακόμη παράγοντας μέσα στο κοινωνικό και ακτιβιστικό σύνολο της κοινωνίας που καλείται να θεραπεύσει «πάσαν νόσον και πάσα μαλακίαν». Τη θέση αυτή διατυπώνει σε μία εκ βαθέων συνέντευξη στην «Κιβωτό της Ορθοδοξίας» ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος. Ο δυναμικός ιεράρχης μιλά για όλους και για όλα υπερασπιζόμενος τον πραγματικό ρόλο της Εκκλησίας στην κοινωνία.

Ποιο είναι το σημαντικότερο πρόβλημα, κατά τη γνώμη σας, για την περιοχή σας;

Η οικονομική κρίση δεν έχει ξεπεραστεί απόλυτα και οι συνέπειές της συνεχίζουν να δίνουν το στίγμα τους, κυρίως στο επίπεδο της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, που ως γνωστόν σε μη αστικές περιοχές αποτελεί έναν από τους δύο κύριους πνεύμονες της τοπικής οικονομίας. Ο άλλος πνεύμονας είναι η αγροτογεωργική και κτηνοτροφική επιχειρηματικότητα. Νομίζω ότι και στον χώρο αυτό υπάρχουν ακόμη αρκετά προβλήματα, κυρίως ως προς τις επενδύσεις, την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό. Σε αντίθεση βέβαια με αυτόν τον τομέα, ένας άλλος, αυτός του τουρισμού, έχει κάνει αρκετά άλματα γιατί έχει επιτευχθεί μία τουριστική κινητικότητα και ανάπτυξη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, 12 δηλαδή μήνες τον χρόνο, τουρισμός κυρίως συνεδριακός και εκδρομικός, και ήδη έχει αρχίσει να εμφανίζεται η ανάγκη δημιουργίας νέων ξενοδοχειακών μονάδων εντός και εκτός του αστικού ιστού.

Ενα άλλο ζήτημα είναι η έλλειψη οργανωμένης εμπορίας και εκμετάλλευσης του ελαιολάδου. Το «μικρόβιο» της ατομικότητας δεν έχει εξαλειφθεί, με αποτέλεσμα ενώ υπάρχει παραγωγή, ποσοτική και ποιοτική, η ανταποδοτικότητα σε επίπεδο συλλογικό να μην είναι η ανάλογη.

Σε επίπεδο κοινωνικό, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η παραβατικότητα. Η έλλειψη ενός σχεδίου κοινωνικοποίησης και ένταξης των ρομά, έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνονται τα περιστατικά εκείνα που επιτείνουν και την παραβατικότητα και την εγκληματικότητα.

Ολοι μιλούν για μεγάλη κοινωνική κρίση. Πόσο έχει επηρεάσει αυτή την Εκκλησία;

Σε επίπεδο οικονομικό η επιβάρυνση είναι αρκετή. Η Εκκλησία πρέπει να επιλύσει προβλήματα που αφορούν τη μισθοδοσία υπαλλήλων (νεωκόρων, ψαλτών, συμβασιούχων υπαλλήλων), να συντηρεί και να λειτουργεί τις διάφορες κοινωνικές, φιλανθρωπικές και ποιμαντικές δομές και κυρίως τα ιδρύματα, τα οποία έχουν πολλά λειτουργικά έξοδα και ασφαλιστική επιβάρυνση, να πληρώνει φόρους και επίσης να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των κοινωνικών ομάδων και των ατόμων που απευθύνονται σ’ Αυτήν για κάποια βοήθεια ή για επίλυση προβλημάτων επιβίωσης. Μαζί με όλα αυτά, εάν λάβουμε υπόψη και τη μείωση των εσόδων εξαιτίας της οικονομικής δοκιμασίας και της δυσπραγίας των πιστών, καταλαβαίνετε ότι το πρόβλημα γίνεται αρκετά σοβαρό.

Ομως για την Εκκλησία υπάρχει εκτός από την κρίση την οικονομική και η κοινωνική, η οποία εκδηλώνεται ως ανασφάλεια ή άγχος, είτε ατομικά είτε οικογενειακά. Σ’ αυτή τη μορφή κρίσης η Εκκλησία, μέσα από τους ιερείς και τις διάφορες κοινωνικές δομές, καλείται να συμβάλει ώστε τα άτομα αυτά ή τα σύνολα να στηριχθούν. Στα άτομα αυτά, όπως και στον καθένα που αναζητεί την βοήθεια της Εκκλησίας, υπάρχει άμεση ανταπόκριση, με σεβασμό στη προσωπικότητα και κατανόηση των προβλημάτων τους.

Δεν είναι λίγοι αυτοί οι οποίοι κατηγορούν την Εκκλησία ότι δεν αφουγκράζεται τα προβλήματα της νεολαίας.

Θεωρώ ότι υπάρχει μία λανθασμένη αντίληψη για τον τρόπον με τον οποίον κατανοούν κάποιοι τον ρόλο και την παρουσία της Εκκλησίας σε σχέση με την κοινωνία και τον κόσμο.

Δυστυχώς σήμερα, ακόμη και εκκλησιαστικά πρόσωπα πιστεύουν ότι η Εκκλησία είναι ένας ακόμη παράγοντας μέσα στο κοινωνικό και ακτιβιστικό σύνολο της κοινωνίας που καλείται να θεραπεύσει «πάσαν νόσον και πάσαν μαλακίαν». Την ταυτίζουν με κάποιον άλλο κοινωνικό φορέα, δομή ή Μ.Κ.Ο. και θεωρούν ότι και η Εκκλησία, όπως και άλλοι προνοιακοί και κοινωνικοί φορείς, στην ποιμαντική Της δράση πρέπει να ακολουθήσει αντίστοιχα ή ανάλογα σχήματα όπως των κοινωνικών φορέων ή ομάδων, τότε όμως η Εκκλησία μετατρέπεται σε φορέα κοινωνικής πρόνοιας και δράσης, ο οποίος πολλές φορές τείνει να υποκαταστήσει δυστυχώς και αυτό το κράτος πρόνοιας, το οποίο βέβαια πάντοτε αναζητά τη συνεργασία της Εκκλησίας.

Η Εκκλησία όμως έχει και μία άλλη λειτουργικότητα μέσα στον κόσμο. Σεβόμενη την ελευθερία του κάθε προσώπου δεν το απορρίπτει αλλά αντίθετα κάθε φορά που αυτό προστρέχει σ’ Αυτήν, Εκείνη το δέχεται και διαλέγεται μαζί του. Επίσης η Εκκλησία μέσα στον κόσμο δεν μπορεί να εφαρμόζει, έστω και ιεραποστολικά (!!!) καμία μορφή «προσηλυτισμού» αλλά τον ερχόμενο προς Αυτήν «ου μη εκβάλλει έξω».

Τώρα ειδικότερα, σε σχέση με τα προβλήματα των νέων. Το πρόβλημα δεν είναι ότι η Εκκλησία δεν αφουγκράζεται τα προβλήματά τους. Το πρόβλημα είναι ποια «γλώσσα» χρησιμοποιεί η Εκκλησία για να διαλεχθεί με τους νέους και να συζητήσει τα προβλήματά τους. Και στο σημείο αυτό υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, γιατί η «γλωσσική» απόσταση επιβεβαιώνει και τη σχεσιακή απομάκρυνση. Μία «ξύλινη» εκκλησιαστική διαλεκτική, η οποία κινείται στον χώρο του «πρέπει» χωρίς να απαντά επίσης στο «γιατί» και στο «πώς» δεν μπορεί να αποτελέσει μέσο διαλόγων και επικοινωνίας με τους νέους.

Κάθε εποχή έχει τον δικό της κώδικα επικοινωνίας, τον οποίο η Εκκλησία, κυρίως στις σχέσεις Της με τους νέους, πρέπει να τον χρησιμοποιήσει ώστε να δώσει ουσιαστικές απαντήσεις στα υπαρξιακά προβλήματα που απασχολούν τους νέους ανθρώπους σήμερα, αλλά και να νοηματοδοτήσει την ίδια τη ζωή τους προσφέροντας έναν άλλο τρόπο ζωής, ως υπέρβαση του ατομισμού, της εσωστρέφειας και της απομόνωσης.

Ποια η γνώμη σας για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;

Ολόκληρη η τεχνολογική ανάπτυξη στην οποίαν συμπεριλαμβάνονται και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι αποδεκτή ως μέσο χρηστικό για την επικοινωνία και πληροφορία ή την πληροφόρηση. Αυτή η χρηστικότητα όμως δεν μπορεί ούτε να κηδεμονεύει, ούτε να κατευθύνει, ούτε πολλώ μάλλον να καταδυναστεύει τους χρήστες τους και κυρίως τους νέους ανθρώπους.

Οταν η τεχνολογική ανάπτυξη τείνει να οδηγεί σε μία απομονωτική, εσωστρεφή αποδυνάμωση της προσωπικότητας, σε μία πλήρως καθοδηγούμενη χρήση της ελευθερίας με την εφαρμογή ενός άλλου πλαισίου σχέσεων, για παράδειγμα την πραγμάτωση μίας συνομιλίας μέσα από το facebook στον ίδιο χώρο μεταξύ των μελών μιας ομάδας, ή τέλος τη διαμόρφωση μίας άλλης συνείδησης ή βούλησης (fakenews) ακόμη και για τα θέματα της ζωής και της ύπαρξης, τότε η λειτουργία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να μας απασχολήσει σοβαρά και άμεσα. Ανάλογα προβλήματα έχουμε και με την ανάπτυξη της λεγόμενης «τεχνητής νοημοσύνης», για την οποίαν όπως και για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η Εκκλησία με τη βοήθεια και της Θεολογίας και στα πλαίσια της πατερικής ανθρωπολογίας, θα πρέπει να τοποθετηθεί σε όλη αυτή τη ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη και να απαντήσει σε πολλά ερωτηματικά που αφορούν το «γιατί» και το «πώς» αυτής της τεχνολογικής εφαρμογής.

Είμαστε έτοιμοι για την πραγματοποίηση ενός τέτοιου διαλόγου;

Πρέπει η Εκκλησία να έχει λόγο στα εθνικά θέματα της Πατρίδας;

Ο ρόλος της Ορθόδοξης Εκκλησίας από την δημιουργία του ελεύθερου Ελληνικού Κράτους, αλλά και κατά τους απελευθερωτικούς αγώνες διαχρονικά, είχε μία πρωτεύουσα συμβολή, τόσο οικονομική όσο και κοινωνική. Μην ξεχνάμε τι προσέφερε σε έμψυχο και άψυχο δυναμικό στους απελευθερωτικούς αγώνες όσο και στο ελεύθερο κράτος για την οικονομική στήριξή του και την απαρχή της συγκρότησής του.

Επιπλέον η διαμόρφωση των σχέσεων με την εκάστοτε πολιτειακή αρχή του κράτους δεν ήταν αντιθετικά ταξική όπως στα ευρωπαϊκά κράτη, αλλά πάντοτε διαλεκτική και συμπληρωματική. Μέσα από αυτή τη διαλεκτική η σχέση Εθνους και Εκκλησίας υπερβαίνει κάθε σχήμα εθνικιστικό ή τη θεώρηση της Εκκλησίας ως μίας «εθνικής» Εκκλησίας.

Επιπλέον ο λόγος της Εκκλησίας σε θέματα που αφορούν το Εθνος δεν συνεπάγεται και χάραξη εξωτερικής πολιτικής αλλά ούτε και συσχηματισμό με τα του κόσμου πράγματα και μορφές, γιατί τότε η Εκκλησία χωρίς να διαφεύγει τη σκύλλα του διχασμού κινδυνεύει να υπηρετεί τη χάρυβδη του εθνικισμού.

Κάποιοι επιμένουν ότι η Εκκλησία θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί. Ποια είναι η θέση σας;

Η έννοια του εκσυγχρονισμού είναι πάρα πολύ επικίνδυνος όρος γιατί τα όρια μεταξύ του εκσυγχρονισμού και της εκκοσμίκευσης είναι πολλές φορές δυσδιάκριτα. Κάθε τι που δεν αγγίζει τη μυστηριακή δομή και λειτουργία της Εκκλησίας μπορεί να εκσυγχρονιστεί, αρκεί να μην αλλοιώνει την παράδοσή Της.

Το τελευταίο το αναφέρω γιατί με την οποιαδήποτε αλλοίωση της παράδοσης κινδυνεύουμε να αποκοπούμε από τις ρίζες μας και ο κίνδυνος μιας εκκοσμίκευσης γίνεται εντονότερος και πιο δυναμικός. Αλλά και στο στοιχείο της παράδοσης χρειάζεται να είμαστε αρκετά προσεκτικοί ώστε να μπορούμε να διακρίνουμε μεταξύ του τύπου-γράμματος της παράδοσης, της παραδοσιομανίας δηλαδή και της παραδοσιολαγνείας, και του πνεύματος ή της ουσίας της παράδοσης, ως βάση για μία δυναμική χρήση της παράδοσης για το μέλλον. Με την πρώτη αντίληψη του τύπου και του γράμματος, κινδυνεύουμε να καταστούμε σαν τη γυναίκα του Λωτ, στήλη άλατος, γιατί το γράμμα «αποκτείνει». Κινδυνεύουμε να γίνουμε τυπολάτρες και να χάσουμε την ουσία και το πνεύμα της παράδοσης μέσα από την οποία αναδεικνύεται η αλήθεια της παράδοσης, ως μία δυναμική πορεία από το παρελθόν στο παρόν και στην προοπτική του μέλλοντος.

Με την αποδοχή του πνεύματος της παράδοσης αποκτούμε τα κριτήρια εκείνα ώστε πάντοτε «τοις έμπροσθεν επεκτεινόμενοι» και «τοις όπισθεν επιλανθανόμενοι», χωρίς συγχρόνως να κινδυνεύουμε να αλλοιωθούμε και να εκκοσμικευθούμε, αλλά πάντοτε να είμεθα επίκαιροι και σύγχρονοι.

Για να γίνει όμως αυτό η Εκκλησία κάθε φορά, στην προσπάθειά Της να υιοθετήσει τον εκσυγχρονισμό ή να απορρίψει την εκκοσμίκευση, θα πρέπει να αναζητεί και να καθορίζει τα κριτήρια τα οποία θα αντλεί από την παράδοσή Της, υπό την προοπτική της δυναμικής ανανέωσης.

Σε αυτή τη διαδικασία του προσδιορισμού των κριτηρίων αποφασιστικό ρόλο καλείται να διαδραματίσει η Θεολογία ως «θεραπαινίδα» της Εκκλησίας.

Υπάρχουν πολλοί που ισχυρίζονται ότι η Εκκλησία δεν έχει αποστολή τη φιλανθρωπία, αλλά τη σωτηρία της ψυχής. Ωστόσο είναι αυτή που στηρίζει χιλιάδες οικογένειες σε όλη τη χώρα. Μήπως τελικά το ένα αποδυναμώνει το άλλο;

Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την κοινωνική προσφορά και τη διακονική της φιλανθρωπία σε κάθε άνθρωπο που δοκιμάζεται, αυτή όμως η διακονία δεν μπορεί να υποκαταστήσει ή να αντικαταστήσει το αγιαστικό και μεταμορφωτικό έργο της Εκκλησίας μέσα στην ίδια την ιστορική πραγματικότητα. Οι απολυτοποιήσεις και οι αποκλειστικότητες λειτουργούν πολωτικά μέσα στο σώμα της Εκκλησίας και οδηγούν σε καταστάσεις όπου η Εκκλησία προσδιορίζεται με μία μονομέρεια, γεγονός το οποίο αλλοιώνει την ίδια την ταυτότητα της Εκκλησίας. Αυτό είναι το σύγχρονο πρόβλημα μέσα στη ζωή της Εκκλησίας. Το δίπολο μεταξύ της ακτιβιστικής κοινότητας, όπου η μυσταγωγική διάσταση της Εκκλησίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη ζωή και τη λειτουργία της ως σώμα Χριστού τίθεται σε «δεύτερη μοίρα», και της λειτουργούσας κοινότητας αδιάφορης έναντι των προβλημάτων του ποιμνίου της.

Η Εκκλησία ως σώμα Χριστού, μέσα στη θεία λειτουργία, προσλαμβάνει τα του κόσμου πράγματα και τα προβλήματα του κόσμου τα εξαγιάζει και τα χαριτώνει και προσπαθεί να τα επιλύσει, χωρίς όμως αυτή η πρόσληψη να οδηγεί σε μία ταύτιση της Εκκλησίας με τον κόσμο.

Γι’ αυτό και η διακονική φιλανθρωπία της, όπως και στη λειτουργική και ευχαριστιακή αναφορά, γίνεται με αγάπη, ανιδιοτέλεια, απροσωπόληπτα, χωρίς διακρίσεις, με σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην ιδιοπροσωπία του κάθε ανθρώπου, μέλους της ευχαριστιακής κοινότητας. Δεν μπορούμε να ταυτίζουμε την Εκκλησία αποκλειστικά με έναν φορέα ο οποίος επιλύει προβλήματα που αγγίζουν τη δράση άλλων φορέων και δομών (πχ διαχείριση απορριμάτων) ή που διεκδικεί την αναγραφή στο «βιβλίο γκίνες» για δράσεις που δεν έχουν να κάνουν με τη διαχείριση προβλημάτων και ζητημάτων της καθημερινότητας του πολίτη.

Μπορεί όμως η Εκκλησία να ευαισθητοποιήσει το ποίμνιο για την ανάγκη διαμόρφωσης ενός οικολογικού, φιλανθρωπικού ή κοινωνικού ήθους και άρα συμπεριφοράς.

Πώς θα πρέπει να είναι στο εξής οι σχέσεις Εκκλησίας-Πολιτείας και ποιες οι κόκκινες γραμμές;

Νομίζω ότι οι σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας είναι συνταγματικά κατοχυρωμένες και μάλιστα σε μία μορφή σχέσεων συναλληλίας αλλά και νομοθετικά περιγεγραμμένες και προσδιορισμένες στα όρια των διακριτών ρόλων.

Στα πλαίσια λοιπόν των διακριτών ρόλων ό,τι αφορά τα interna corporis της Εκκλησίας αποτελεί τις «κόκκινες γραμμές» με τις οποίες οριοθετούνται οι σχέσεις Εκκλησίας-Πολιτείας. Στα όρια της συναλληλίας, ως «κόκκινες γραμμές» καθορίζονται τα σημεία εκείνα όπου σε αναφορά προς το συνταγματικό πλαίσιο απαιτείται συνεργασία και συναντίληψη.

Βεβαίως πρέπει να πούμε ότι το θέμα της μισθοδοσίας των κληρικών και της αξιοποίησης της εκκλησιαστικής περιουσίας έξω και από το πλαίσιο αυτό, δηλαδή της αρχής της συναλληλίας και των διακριτών ρόλων, βρίσκεται γιατί τα δύο αυτά θέματα καθορίζονται από το ίδιο το εσωτερικό δίκαιο της Πολιτείας και σε σχέση πάντοτε προς τη συμβατική υποχρέωση της εκάστοτε κυβερνήσεως ως προς τη μισθοδοσία των κληρικών, των εκκλησιαστικών υπαλλήλων και τη λειτουργία της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης, έναντι της παραχωρηθείσας εκκλησιαστικής περιουσίας, από το 1833 κ. εξής… Αυτή η συμβατική υποχρέωση επιβεβαιώνεται διαχρονικά από την ίδια τη νομοθεσία.

Εχω πολλές φορές δηλώσει ότι οι σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας είναι ένα ζήτημα πολύπλοκο, πολυσύνθετο και πολυδιάστατο το οποίο δεν προσεγγίζεται ούτε περιγράφεται με μονομερείς ενέργειες και μακράν ενός πολυετούς διαλόγου. Οσες προσπάθειες κατά καιρούς έγιναν για επανακαθορισμό του πλαισίου των σχέσεων Εκκλησίας και Πολιτείας, ή ήταν αποσπασματικές και μονομερείς, ή ήταν μεμονωμένες ενέργειες της Πολιτείας, γι’ αυτό και δεν ευδοκίμησαν αλλά μάλλον απέτυχαν.

Πρόσφατα Άρθρα

Γυρίζει σελίδα η Μονή Σινά! – Αύριο Τετάρτη στην “Ορθόδοξη Αλήθεια”… Μην τη χάσετε!
Εκκλησία της Ελλάδος

Γυρίζει σελίδα η Μονή Σινά! – Αύριο Τετάρτη στην “Ορθόδοξη Αλήθεια”… Μην τη χάσετε!

21 Οκτωβρίου 2025

Aυτή την Τετάρτη η  “Ορθόδοξη Αλήθεια” κυκλοφορεί με το βιβλίο “Ειπέ τη Εκκλησία” B΄ τόμος. Οι ιστορικές εισηγήσεις του μακαριστού...

Read more
Σερρών Θεολόγος: «Σήμερα ο κόσμος έχει ανάγκη, πρωτίστως, από ισορροπημένους ανθρώπους με καθαρή ψυχή και λόγο»
Εκκλησία της Ελλάδος

Σερρών Θεολόγος: «Σήμερα ο κόσμος έχει ανάγκη, πρωτίστως, από ισορροπημένους ανθρώπους με καθαρή ψυχή και λόγο»

21 Οκτωβρίου 2025

Με την παρουσία του Πρυτάνεως κ. Σταματίου Αγγελοπούλου, των Αντιπρυτάνεων, μελών του Συμβουλίου Διοικήσεως, του Εκτελεστικού Διευθυντού, διοικητικών στελεχών, φοιτητών...

Read more
1η Σύναξις Κατηχητῶν Ἱερᾶς Μητροπόλεως Γλυφάδας
Εκκλησία της Ελλάδος

1η Σύναξις Κατηχητῶν Ἱερᾶς Μητροπόλεως Γλυφάδας

21 Οκτωβρίου 2025

Τό ἀπόγευμα τῆς Κυριακῆς, 19 Ὀκτωβρίου 2025, στό Ἱερόν Παρεκκλήσιον τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους τῆς Ἐνορίας Ἁγίας Τριάδος Γλυφάδας ἐτελέσθη ἡ...

Read more
Η εορτή της Αγ. Βαρβάρας στην  Μητρόπολη Νεαπόλεως
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Θεός θέλει να σε βοηθήσει, αλλά ΕΣΥ ΤΟΝ ΔΙΩΧΝΕΙΣ!

21 Οκτωβρίου 2025

Ο Θεός θέλει να σε βοηθήσει, αλλά ΕΣΥ ΤΟΝ ΔΙΩΧΝΕΙΣ! Είναι δυνατόν να διώχνεις ΕΣΥ τη βοήθεια του Θεού; Γιατί...

Read more
Η Χάρης του Θεού φωτίζει την έναρξη του Πνευματικού Έργου της Μητροπόλεως Γρεβενών
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Χάρης του Θεού φωτίζει την έναρξη του Πνευματικού Έργου της Μητροπόλεως Γρεβενών

21 Οκτωβρίου 2025

Στης 20 Οκτωβρίου 2025, στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό τελέστηκε, μετά τον Εσπερινό, ο Αγιασμός για την έναρξη του πνευματικού έργου...

Read more
Το Γεράκι τίμησε με λαμπρότητα τον νεομάρτυρα Άγιο Ιωάννη
Εκκλησία της Ελλάδος

Το Γεράκι τίμησε με λαμπρότητα τον νεομάρτυρα Άγιο Ιωάννη

21 Οκτωβρίου 2025

Την Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2025 εορτάσθηκε με εκκλησιαστική λαμπρότητα στο Γεράκι η μνήμη του νεομάρτυρος Αγίου Ιωάννη του Μονεμβασιώτη. Στον...

Read more
«ΛΟΓΟΣ – LOGOS»: Η Ι.Μ. Νέας Ιωνίας δημιουργεί το πρώτο εργαλείο «Τεχνητής Νοημοσύνης» για θέματα πίστεως
Εκκλησία της Ελλάδος

«ΛΟΓΟΣ – LOGOS»: Η Ι.Μ. Νέας Ιωνίας δημιουργεί το πρώτο εργαλείο «Τεχνητής Νοημοσύνης» για θέματα πίστεως

21 Οκτωβρίου 2025

Η Ιερά Μητρόπολη Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και Χαλκηδόνος εγκαινιάζει το «ΛΟΓΟΣ - LOGOS», ένα καινοτόμο ψηφιακό εργαλείο πνευματικής αναφοράς,...

Read more
Επίσκεψη του Ηγουμένου της Ιεράς Μονής Γενεσίου της Θεοτόκου Hadambu  στον Μητροπολίτη Δημητριάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Επίσκεψη του Ηγουμένου της Ιεράς Μονής Γενεσίου της Θεοτόκου Hadambu στον Μητροπολίτη Δημητριάδος

21 Οκτωβρίου 2025

Τον Σεβ. Μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ιγνάτιο επισκέφθηκε σήμερα, Τρίτη 21/10, ο Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Γενεσίου της Θεοτόκου Hadambu της Αρχιεπισκοπής Ιασίου, Αρχιμ.Νικόδημος Γεωργίτας, συνοδευόμενος...

Read more
Η εορτή της Αστυνομίας στην Λαμία στο πλαίσιο της 5ης Παμφθιωτικής Λιτανείας
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή της Αστυνομίας στην Λαμία στο πλαίσιο της 5ης Παμφθιωτικής Λιτανείας

21 Οκτωβρίου 2025

Συνεχίζεται η 5η Παμφθιωτική Λιτανεία του Ευαγγελιστού της χαράς, του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Λουκά του Πολιούχου Λαμίας, σε όλο...

Read more
«Ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος βρίσκεται στις καρδιές των Ελλήνων»
Εκκλησία της Ελλάδος

«Ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος βρίσκεται στις καρδιές των Ελλήνων»

21 Οκτωβρίου 2025

Την Ανακομιδή των ιερών Λειψάνων του Οσίου Χριστοδούλου του εν Πάτμω πανηγύρισε σήμερα το ομώνυμο ιερό Παρεκκλήσιο του Συνεδριακού Κέντρου...

Read more
Κλοπή Ιερών Εικόνων και Ιερών Αντικειμένων από Ιερούς Ναούς του Πηλίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Κλοπή Ιερών Εικόνων και Ιερών Αντικειμένων από Ιερούς Ναούς του Πηλίου

21 Οκτωβρίου 2025

Η Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος και Αλμυρού ενημερώνει τον ευσεβή λαό ότι, κατά την πρόσφατη χρονική περίοδο, σημειώθηκαν διαρρήξεις και κλοπές...

Read more
Ο πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός στις Γούβες για το νεομάρτυρα Άγιο Ιωάννη
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός στις Γούβες για το νεομάρτυρα Άγιο Ιωάννη

21 Οκτωβρίου 2025

Την Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2025 η Εκκλησία μας τίμησε τη μνήμη του Αγίου νεομάρτυρος Ιωάννη του Μονεμβασιώτη, που ανήκει στη...

Read more
Με λαμπρότητα τιμήθηκε η Ναυμαχία του Ναβαρίνου
Εκκλησία της Ελλάδος

Με λαμπρότητα τιμήθηκε η Ναυμαχία του Ναβαρίνου

21 Οκτωβρίου 2025

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα εορτάστηκε σήμερα στην Πύλο, η 198η Επέτειος της Ναυμαχίας του Ναβαρίνου.Οι εορταστικές εκδηλώσεις ξεκίνησαν με την τέλεση...

Read more
Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΗ ΑΓΙΟΥ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΗ ΑΓΙΟΥ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

21 Οκτωβρίου 2025

Στις 20 Οκτωβρίου 2025, ημέρα εορτασμού του αγίου μεγαλομάρτυρα Αρτεμίου, προστάτη της Ελληνικής Αστυνομίας, στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό αγίου Δημητρίου...

Read more
Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ  ΤΗΣ ΟΣΙΑΣ ΜΑΤΡΩΝΗΣ ΤΗΣ ΧΙΟΠΟΛΙΤΙΔΟΣ  ΕΙΣ ΤΟΝ ΤΟΠΟΝ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΕΩΣ ΤΗΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΤΗΣ ΟΣΙΑΣ ΜΑΤΡΩΝΗΣ ΤΗΣ ΧΙΟΠΟΛΙΤΙΔΟΣ ΕΙΣ ΤΟΝ ΤΟΠΟΝ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΕΩΣ ΤΗΣ

21 Οκτωβρίου 2025

Πνευματέμφορος καί χαριτόβρυτος ἀνέτειλεν ἡ Ἱερά Μνήμη τῆς Ὁσίας Μητρός ἡμῶν Ματρώνης τῆς Χιοπολίτιδος, ἰδιαιτέρως, διά τήν ὁμώνυμον Ἐνορίαν τοῦ...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»
Κυριακή Γ' Λουκά

ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΑΣ «Ὁ Θεός καί πατήρ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ οἶδεν…»

19 Οκτωβρίου 2025

ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΑΣ «Ὁ Θεός καί πατήρ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ οἶδεν…» (Β΄ Κορ. 11, 31) Μητροπολίτου Αὐλῶνος...

Aποστολικό Μηνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

18 Οκτωβρίου 2025
Η δράση του π. Αὐγουστίνου Καντιώτη τα χρόνια της Κατοχής (1942-46) στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Κυριακή Γ΄ Λουκά – Έπαινος χηρών

18 Οκτωβρίου 2025
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Κυριακή Γ΄ Λουκά –Ο Μεγάλος Παιδαγωγός

18 Οκτωβρίου 2025
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Κυριακή Γ΄ Λουκά – Η έννοια της ζωής και του θανάτου

18 Οκτωβρίου 2025
«Ἡ ἀσθένεια εὐεργετική στήν ζωή τοῦ ἀνθρώπου»

«Ἡ ἀσθένεια εὐεργετική στήν ζωή τοῦ ἀνθρώπου»

18 Οκτωβρίου 2025
Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

Ο θάνατος στην οικογένεια – Κυριακή Γ’ Λουκά

18 Οκτωβρίου 2025
Το μήνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

Το μήνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

5 Οκτωβρίου 2024
Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

«Καὶ ἰδὼν αὐτὴν ὁ Κύριος ἐσπλαγχνίσθη ἐπ᾿ αὐτῇ καὶ εἶπεν αὐτῇ· μὴ κλαῖε»

5 Οκτωβρίου 2024
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

17 Οκτωβρίου 2023
Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

5 Οκτωβρίου 2019
Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

5 Οκτωβρίου 2019
Το μήνυμα της αναστάσεως του υιού της χήρας στην πόλη Ναΐν

Το μήνυμα της αναστάσεως του υιού της χήρας στην πόλη Ναΐν

16 Νοεμβρίου 2023
Next Post
Άγιος Ιωάννης Κλίμακος: Για τον άνθρωπο και τη ζωή

Άγιος Ιωάννης Κλίμακος: Για τον άνθρωπο και τη ζωή

ΚΕ΄ Παύλεια: «Μίκης ο Ευξείνιος». Κεντρική καλλιτεχνική εκδήλωση

ΚΕ΄ Παύλεια: «Μίκης ο Ευξείνιος». Κεντρική καλλιτεχνική εκδήλωση

Η εορτή του Οσίου Ονουφρίου στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων

Η εορτή του Οσίου Ονουφρίου στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων

Μητροπολίτης Γαλλίας: Ουδέποτε οι Έλληνες μίλησαν υποτιμητικά για τους Εβραίους

Μητροπολίτης Γαλλίας: Ουδέποτε οι Έλληνες μίλησαν υποτιμητικά για τους Εβραίους

Έναρξη Συνεδρίου «Η ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΑΥΛΟ»

Έναρξη Συνεδρίου «Η ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΑΥΛΟ»

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist