Του π. Ευάγγελου Φεγγούλη, Εκπροσώπου του εφημεριακού κλήρου στη συμβουλευτική επιτροπή του ΕΦΚΑ

Στην Ορθόδοξη Εκκλησία, όπως καλώς γνωρίζουμε, ισχύει ο ορισμένος θεσμός, σύμφωνα με τον οποίο ο ιερεύς που επιθυμεί να ζει εν κοινωνία γάμου, οφείλει να συνάψει αυτόν προ της χειροτονίας, διότι μετά από αυτή απαγορεύεται απολύτως ο γάμος.

Ωστόσο η πρόσφατη απόφαση της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου να επιτρέπεται του λοιπού ο δεύτερος γάμος των ιερέων, σε περίπτωση χηρείας τους ή εάν τους εγκαταλείπει η πρεσβυτέρα τους, δημιουργεί πλέον νέα δεδομένα στον χώρο του εγγάμου κλήρου, που προσωπικά με βρίσκουν σύμφωνο, υπό την προϋπόθεση κάθε περίπτωση, κατ’ οικονομίαν, να ελέγχεται και να εξετάζεται με λεπτομέρεια και ξεχωριστή προσοχή.

Πρόκειται για ένα τεράστιο ζήτημα που απασχολεί την εκκλησία μας εδώ και πολλά χρόνια και πιστεύω πως με αυτή την απόφαση θα δοθεί λύση στις ειδικές εκείνες περιπτώσεις όπου ένας νέος κληρικός οικογενειάρχης μένει χήρος ή εγκαταλείπεται από την πρεσβυτέρα χωρίς την δική του υπαιτιότητα.

Για την ιστορία και προς ενημέρωση των χιλιάδων αναγνωστών σας, να αναφέρουμε πως το συγκεκριμένο θέμα δεν είναι νέο αλλά απασχόλησε την Ορθόδοξη Εκκλησία, όταν το 1910, ο τότε Αρχιεπίσκοπος Καρλοβικίου Λουκιανός ως πρόεδρος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Σερβίας υπέβαλε επιστολή του στον Οικουμενικό Πατριάρχη Ιωακείμ Γ’ στην οποία του εξέθετε το όλο ζήτημα που είχε ανακύψει στη Μητρόπολη Καρλοβικίου, όπως προηγουμένως και στη Μητρόπολη Βουκοβίνης και Δαλματίας, ζητώντας την επίσημη θέση της Μητρός Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως. Το θέμα τότε παρότι ετέθη δεν συζητήθηκε και δεν υπήρξε καμία απόφαση.

Ωστόσο, 10 χρόνια αργότερα, το έτος 1920, το ζήτημα επανέφερε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ο Αρχιεπίσκοπος Βελιγραδίου Δημήτριος, αποστέλλοντας σχετική επιστολή στον τότε Μητροπολίτη Προύσης Δωρόθεο, Τοποτηρητή του Οικουμενικού Θρόνου, προκειμένου να αναλάβει η Μητέρα Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως την επίλυση του όλου ζητήματος.

Ανάλογη κρούση έκανε η Εκκλησία της Σερβίας και προς την Εκκλησία της Ελλάδος, όταν ο Επίσκοπος Ζίτσης Νικόλαος εζήτησε από τον τότε Μητροπολίτη Αθηνών Μελέτιο (Μεταξάκη) να λάβει θέση επί του φλέγοντος τούτου ζητήματος. Η Εκκλησία της Ελλάδος εν Συνόδω ήταν πρόθυμη να συμμετάσχει ενεργώς στην επίλυση του ζητήματος αλλά διά της συγκλήσεως Οικουμενικής Συνόδου.

Η διαφαινόμενη διστακτικότητα της Εκκλησίας της Ελλάδος ώθησε τον αοίδιμο Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Γεννάδιο (Αλεξιάδη) να ασχοληθεί διεξοδικά με το όλο ζήτημα και τα πορίσματά του δημοσιεύθηκαν στο αξιόλογο περιοδικό της Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, «Γρηγόριος ο Παλαμάς». Ο Θεσσαλονίκης Γεννάδιος υπεστήριξε ότι είναι δυνατή η σύναψη γάμου μετά τη χειροτονία καθώς και η παντελής κατάργηση της καταναγκαστικής αγαμίας των Επισκόπων.

Απεδέχθη επίσης την άποψη ότι είναι δυνατή η μεταβολή του αυστηρού θεσμού και ο κατ’ οικονομίαν δεύτερος γάμος των χηρευσάντων διακόνων και ιερέων θεωρώντας ότι πρώτιστα και αποκλειστικά αρμόδια για τη μεταβολή αυτή «είναι η καθόλου Εκκλησία εν Οικουμενική Συνόδω συνερχομένη», αλλά και ότι οι αυτοκέφαλες Εκκλησίες μπορούν να προβούν στη μεταβολή αυτή, εφόσον η ανάγκη θα επέβαλλε αυτό, κατ’ οικονομίαν.

Τις απόψεις του Θεσσαλονίκης Γενναδίου επέκρινε, καταπολέμησε και αναίρεσε ο Μητροπολίτης Βεροίας Καλλίνικος, οπότε το όλο ζήτημα παρέμεινε σε στασιμότητα. Στο δε Πανορθόδοξο Συνέδριο, που συνεκλήθη στην Κωνσταντινούπολη του 1923, ετέθη το ζήτημα από την Εκκλησία της Σερβίας αλλά απασχολούσε και τις Εκκλησίες της Ρουμανίας και της Ρωσίας. Ετσι, το Πανορθόδοξο Συνέδριο έκρινε βεβαίως ότι στο ζήτημα αυτό, λόγω και της ιδιαιτερότητας και σοβαρότητάς του, έπρεπε να δοθεί οριστική λύση από Πανορθόδοξη Σύνοδο, απεφάνθη όμως ενθαρρυντικώς υπέρ του δευτέρου γάμου των χηρευσάντων διακόνων και ιερέων.

Υστερα από εκατό και πλέον χρόνια που ετέθη επίσημα από τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία (της Σερβίας) το ζήτημα του δευτέρου γάμου των εν χηρεία κληρικών και παρά τα όσα μεσολάβησαν για την αντιμετώπιση του ευαίσθητου, υπαρκτού και αντικειμενικά φλέγοντος αυτού θέματος, μπορούμε να πούμε πως η προ ολίγων ημερών απόφαση του Οικουμενικού μας Πατριάρχη, έχει θετικό χαρακτήρα, γιατί μπορεί να λύσει προβλήματα ζωτικής σημασίας, του εγγάμου Ιερού κλήρου.

Εφημερίδα «Κιβωτός της Ορθοδοξίας»

Γίνετε συνοδοιπόροι μας στην γνώση και την ενημέρωση. Στείλτε στο [email protected] άρθρα, φωτογραφίες, βίντεο ή κάτι που πιστεύετε ότι αξίζει να μοιραστείτε τόσο με εμάς όσο και με τους αναγνώστες μας.

Πρόσφατα Άρθρα

Εντυπωσιάζει με την πρόοδό του το Παράρτημα Σπερχειάδος – Μακρακώμης του Ωδείου της Ι.Μ. Φθιώτιδος

Mια όμορφη βραδιά λόγου, ποίησης και μελωδίας αφιερωμένη στην Μικρά Ασία χάρισε το 5ο Παράρτημα του Ωδείου της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος «ΓΕΡΜΑΝΟΣ ο ΜΕΛΩΔΟΣ»...

Άγιος Μιχαήλ Χωνιάτης ή Ακομινάτος. Ο λόγιος επίσκοπος των Αθηνών {4 Ιουλίου}

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ,Θεολόγου - Καθηγητού Μέσα από τη σύγχρονη πνευματική Βαβέλ και το πυκνό σκοτάδι της ψυχαναγκαστικής ιδεοληψίας κατά της χριστιανικής πίστης, προβάλλουν οι ολόφωτες...

Άγιος Ανδρέας Κρήτης: Ο ποιητής του Μεγάλου Κανόνος {4 Ιουλίου}

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ, Θεολόγου - Καθηγητού Την Πέμπτη της Ε΄ εβδομάδος των Νηστειών ψάλλεται στην Εκκλησία μας ο Μέγας Κανόνας, το έξοχο ποίημα του αγίου...

Δέηση υπέρ ανευρέσεως του αγνοουμένου Συνταγματάρχου συνεπεία της Τουρκικής εισβολής στην Κύπρο το 1974

Με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ. Τιμοθέου, ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος π. Θωμάς Κάιας, Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος της Ιεράς μας Μητροπόλεως,...

Μνήμη Ιωάννη Γαλάνη Ομότιμου Καθηγητή του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ

Χαράλαμπος Γ. Ατματζίδης, Ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ Το Σάββατο 2 Ιουλίου τελέστηκε η Νεκρώσιμη Ακολουθία του Καθηγητή Ιωάννη Γαλάνη, στον Ιερό Ναό...

Ο Μητροπολίτης Παροναξίας στις κατασκηνώσεις της Ιεράς Μητροπόλεως

Ξεκίνησαν φέτος με την Χάρη του Θεού και την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ. Καλλινίκου, οι κατασκηνώσεις της Ιεράς Μητροπόλεώς μας, στην περιοχή...

Με λαμπρότητα πανηγύρισε η Παναγία Εικονίστρια Πολιούχος Σκιάθου

Με την πρέπουσα εκκλησιαστική λαμπρότητα πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 και την Κυριακή 3 Ιουλίου 2022 η Πανήγυρη της επετείου ευρέσεως της Ιεράς Εικόνος της...

Η Εξόδιος Ακολουθία της Μοναχής Θεοδότης

Η Τοπική μας Εκκλησία προέπεμψε σήμερα Δευτέρα, 4 Ιουλίου 2022, την Αδελφή της Ι. Μονής Αγ. Βλασίου Τρικάλων, μακαριστή Μοναχή Θεοδότη, (κατά κόσμον Μαρία)...

Αύριο η κηδεία της Ηγουμένης Ευπραξίας

Η Αποστολική Ιερά Μητρόπολή μας αναγγέλλει μετά θλίψεως την εις Κύριον εκδημία της μακαριστής Ηγουμένης της Ι. Μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου Φανερωμένης Χιλιομοδίου Γερόντισσας Ευπραξίας...

Θυρανοίξια Ιερού Παρεκκλησίου της Αγίας Υπομονής στα Κύμινα

Την Κυριακή 3 Ιουλίου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον Ιερό Ναό των Αγίων Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων...

Στην κατασκήνωση του Αγίου Λαυρεντίου λειτούργησε ο Μητροπολίτης Δημητριάδος

Κάτω από τον ίσκιο των πλατάνων στην κατασκήνωση της Τοπικής μας Εκκλησίας στον Άγιο Λαυρέντιο Πηλίου, λειτούργησε την Κυριακή 3/7 ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος...

Στον Ναό του Αγίου Δωροθέου, στο ομώνυμο χωριό «Δωροθέα» Αριδαίας o Μητρ. Σύρου

Ο Σεβασμιώτατος κ. Δωρόθεος Β' , πραγματοποίησε σήμερα το καθιερωμένο το ετήσιο προσκύνημά του στον Ενοριακό Ιερό Ναό του Αγίου Δωροθέου, στο χωριό Δωροθέα...

Κυριακή Γ΄ Ματθαίου στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Νέας Περάμου

Την Κυριακή 3 Ιουλίου 2022, Γ΄ Ματθαίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Χρυσόστομος ετέλεσε την Θεία Λειτουργία στον ενοριακό Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου...

Η Σύναξη Πάντων των Κρητών Διαλαμψάντων Αγίων

Επί τη Συνάξει Πάντων των Κρητών Διαλαμψάντων Αγίων, ο Σεβασμ. Μητροπολίτης κ. Γεράσιμος ιερούργησε την Κυριακή 3 Ιουλίου στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Μεγάλης Παναγίας...

Πραγματοποιήθηκε στον Βόλο ο Ι΄ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΨΑΛΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Με απόλυτη επιτυχία, διεξήχθη το Σάββατο 2/7, στο Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλίας, ο Ι΄ Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ψαλτικής Τέχνης, στον οποίο συμμετείχαν 52 σπουδαστές και σπουδάστριες...