Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, διά της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος, η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και η Έδρα Ποντιακών Σπουδών του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης συνδιοργανώνουν για το σχολικό έτος 2025-2026 τον 2ο Μαθητικό Διαγωνισμό δημιουργίας ιστορικού αφηγήματος και αφίσας με θέμα: «Μικρά Ασία – Πόντος: Ενθυμήματα».
Στον διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν, έως 22 Ιανουαρίου 2026, μαθητές/τριες Α΄, Β΄ και Γ΄ Λυκείου που ανήκουν στις Διευθύνσεις Δ/θμιας Εκπ/σης Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ Αθήνας, Ανατολικής Αττικής, Δυτικής Αττικής, Πειραιά, Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Δυτικής Θεσσαλονίκης, Αρκαδίας, Αργολίδος, Αχαΐας, Ηλείας, Κορινθίας, Λακωνίας, Μεσσηνίας καί Χίου.
Όσοι διακριθούν θα λάβουν μέρος σε εκπαιδευτικό ταξίδι στην περιφερειακή ενότητα Μαγνησίας, σε σημεία τα οποία σχετίζονται με την ελληνική ιστορία και τον πολιτισμό της Μικράς Ασίας και του Πόντου. Τα έργα τους θα δημοσιευθούν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και στην ιστοσελίδα της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος και οι αφίσες που θα βραβευθούν θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία της αφίσας στον διαγωνισμό του επόμενου σχολικού έτους.
Θεματικό πεδίο του διαγωνισμού αποτελεί o δημιουργικός προβληματισμός για τις ελληνορθόδοξες ρίζες, την ενεργό παρουσία του ελληνικού στοιχείου στη Μικρά Ασία και τον Πόντο και τον βίαιο εκτοπισμό από τη γενέθλια γη.
Οι μαθητές/τριες καλούνται να δημιουργήσουν ένα ιστορικό αφήγημα ή μία αφίσα αναφερόμενοι/ες σε μία ή περισσότερες από τις κατωτέρω θεματικές:
- στην ακμή του Ελληνισμού στην περιοχή της Μικράς Ασίας και του Πόντου,
- στη Γενοκτονία του Ποντιακού και Μικρασιατικού Ελληνισμού,
iii. στην εγκατάσταση και την εξέλιξη των Μικρασιατών και Ποντίων προσφύγων στην Ελλάδα,
- στην εξασφάλιση της ιστορικής συνέχειας στη νέα πατρίδα.
Μέσα από τη δημιουργία τους οι μαθητές/τριες θα γίνουν οι ίδιοι/ίδιες ερευνητές/τριες του παρελθόντος, μελετώντας ιστορικές πηγές, θα διευρύνουν και θα εμπλουτίσουν τις ιστορικές τους γνώσεις για τον Ελληνισμό της Μικράς Ασίας και του Πόντου, θα μάθουν να αξιολογούν τις πηγές διασταυρώνοντας την αξιοπιστία τους, θα συνειδητοποιήσουν την ακτινοβολία και την εμβέλεια του Ελληνορθόδοξου Πολιτισμού τόσο στην Ανατολή, όσο και στην κυρίως Ελλάδα ή και αλλού, όπου μετεγκαταστάθηκαν οι πρόσφυγες, θα εξοικειωθούν με τις αρχές, τα ιδανικά, τα ήθη και τα έθιμα του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας και του Πόντου, θα έχουν την ευκαιρία να εκφραστούν ελεύθερα και δημιουργικά με την παραγωγή ενός πρωτότυπου έργου και θα αξιοποιήσουν τα ταλέντα τους.