
Και σε μεσίτριαν έχω, προς τον φιλάνθρωπον Θεόν καλό δεκαπεντάρη, ο μήνας της παναγιάς. την πρωταυγουστιά αλλά και όλες τις μέρες, μέχρι τον δεκαπενταύγουστο, λέμε «καλή παναγιά», στη νηστεία της παναγίας νηστεύουμε κρέας, γαλακτερά, ψάρι, λάδι, κρασί ας δούμε περισσότερες λεπτομέρειες. Από την 1η Αυγούστου μέχρι και την 14η νηστεύουμε προς τιμήν της εορτής της κοιμήσεως της Θεοτόκου, της μεγαλύτερης θεομητορικής εορτής του ορθοδόξου εορτολογίου. H νηστεία αυτή είναι αυστηρή νηστεύουμε από λάδι όλες τις ημέρες, κατάλυση οίνου και ελαίου έχουμε μόνο τα Σάββατα και τις Κυριακές που παρεμβάλλονται. Ψάρι καταλύουμε μόνο στην εορτή της μεταμορφώσεως του σωτήρος μας (6 αυγούστου). Η νηστεία είναι εντολή του θεού. η πρώτη. η πιο παλιά από όλες. την έδωκε στον Αδάμ μέσα στον παράδεισο. το νόημα της νηστείας ήταν: με το όπλο της νηστείας να συνηθίσουν οι άνθρωποι στην υπακοή στο θεό και στην πάλη κατά του διαβόλου. κατά την παράδοση, είθισται περίοδος νηστείας για τη συγκεκριμένη εορτή, που καθιερώθηκε τον 7ο αιώνα. αρχικά ήταν χωρισμένη σε δύο περιόδους, εκείνη πριν την γιορτή της μεταμόρφωσης του σωτήρα και εκείνη πριν της γιορτής της κοίμησης της Θεοτόκου. το 10ο αιώνα, συνενώθηκαν σε μια νηστεία που περιλαμβάνει 14 ημέρες και ξεκινά την 1η Αυγούστου. “η κοίμησις της Θεοτόκου – το γεγονός – η εορτή” η κοίμηση της Θεοτόκου είναι μια θεομητορική εορτή των χριστιανικών εκκλησιών, η οποία εορτάζεται στις 15 Αυγούστου. στην Ελλάδα γιορτάζεται με ιδιαίτερη λαμπρότητα σε πολλά μέρη της χώρας, ονομάζεται δε και «Πάσχα του καλοκαιριού». Κατά την παράδοση, όταν η παναγία πληροφορήθηκε άνωθεν τον επικείμενο θάνατό της, προσευχήθηκε στο όρος των ελαιών, ετοιμάστηκε και ανέφερε το γεγονός στους αποστόλους. επειδή κατά την ημέρα της κοίμησης δεν ήταν όλοι οι απόστολοι στα Ιεροσόλυμα, μια νεφέλη τους άρπαξε και τους έφερε κοντά της. την τοποθέτησαν στο μνήμα της Γεσθημανής. μετά από τρεις μέρες ο τάφος ήταν άδειος. η παναγία ανελήφθη στους ουρανούς. επισημάνσεις σε περιόδους νηστείας, η σωματική νηστεία πρέπει να συνδυάζεται με την πνευματική νηστεία (δηλαδή με περισσότερη προσευχή και μελέτη της αγίας γραφής, καθώς και άλλων χριστιανικών βιβλίων), με μεγαλύτερη ευαισθησία προς εκείνους που έχουν την ανάγκη μας, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αποχή από τα αμαρτήματα, με εξομολόγηση και θεία κοινωνία.
γράφει, αρχιμανδρίτης του οικουμενικού θρόνου και Ἱεροκήρυξ της Ι.Μ. Αρκαλοχωρίου π Μελχισεδέκ Αμπελικάκης
Γίνετε συνοδοιπόροι μας στην γνώση και την ενημέρωση. Στείλτε στο [email protected] άρθρα, φωτογραφίες, βίντεο ή κάτι που πιστεύετε ότι αξίζει να μοιραστείτε τόσο με εμάς όσο και με τους αναγνώστες μας.