• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Πέμπτη, 4 Δεκεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Η Κατήχηση και οι διάφορες μορφές της

6 Μαρτίου 2019
in Πνευματικές Διδαχές
Από την Ζωοποίηση του Ανθρώπου απο τον Δαρβινισμό και τον Μαρξισμό στην Θέωση του απο τον Χριστιανισμό
Share on FacebookShare on Twitter

Ηλία Βουλγαράκη 
Πάντα τα Έθνη 21 (1987), σελ. 6-8

Κάνοντας εδώ λόγο για Κατήχηση δεν αναφερόμαστε στο άμεσα διδακτικό έργο που ασκεί σήμερα η Εκκλησία προς τα παιδιά με τα Κατηχητικά. Ούτε επίσης στο έμμεσο διδακτικό της έργο με τη διδασκαλία των Θρησκευτικών στα σχολεία, με τη χριστιανική αγωγή μέσω των πιστών γονέων ή ακόμη με την τόσο σημαντική για τα παιδιά παρουσία της Εκκλησίας που εκφράζεται μέσα από την παράδοσή της, το εορτολόγιό της, τη λειτουργική της ζωή καθώς και από αυτό ακόμη το παρόν της που δίνει με τους ιερούς ναούς, τις εικόνες, τους ήχους της καμπάνας, αλλά και με τη συμμετοχή της σε έργα κοινωνικά και ακόμη εθνικά. Ο όρος Κατήχηση στον τίτλο του άρθρου μας αναφέρεται κυρίως στο κατηχητικό έργο που άσκησε και εξακολουθεί να ασκεί η Εκκλησία μας προς τους ενηλίκους, που, μέσω του ιεραποστολικού της κηρύγματος, ανοίγονται στην πίστη προς το Χριστό και ζητούν να γίνουν μέλη του πνευματικού του σώματος, δηλαδή της Εκκλησίας.

Το γεγονός της κατηχήσεως

Η πρώτη εντολή που έδωσε ο Χριστός στους μαθητές του μετά την ανάσταση είναι η γνωστή μας προτροπή για ιεραποστολή· «Πορευθέντες ουν μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετειλάμην υμίν» (Ματθ. 28, 19). Στα λόγια αυτά του Κυρίου περιέχεται συνοπτικά η εντολή και ταυτόχρονα η εξουσιοδότηση στους μαθητές για τη διακήρυξη του Ευαγγελίου σε όλο τον κόσμο για τη διδασκαλία αυτών που θα πιστέψουν σχετικά με το τι πρέπει να τηρούν και τέλος για το βάπτισμα.

Το τρίπτυχο αυτό· «κήρυγμα, κατήχηση, βάπτισμα» από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής της Εκκλησίας δεν υπήρξε κάτι το απόλυτα άκαμπτο, κυρίως ως προς τη μεταξύ τους σχέση των τριών αυτών πτυχών του. Βέβαια το κήρυγμα είχε πάντα το προβάδισμα. Πολύ παραστατικά παρουσιάζει το γεγονός αυτό ο απ. Παύλος· «Πώς ουν επικαλέσονται εις ον ουκ επίστευσαν; Πώς δε πιστεύσουσιν ου ουκ ήκουσαν; Πώς δε ακούσουσι χωρίς κηρύσσοντος;…» (Ρωμ. 10, 15). Ωστόσο οι διάφορες περιστάσεις, οι ανάγκες του ιεραποστολικού έργου, αλλά και τα ίδια τα πρόσωπα που πίστευαν, έδιναν κατά περίπτωση την αφορμή να γίνονται μεταβολές στη σχέση των τριών αυτών πτυχών. Έτσι συχνά το κήρυγμα και η κατήχηση ταυτίζονταν, σε τέτοιο μάλιστα σημείο που να χρησιμοποιείται ο όρος «κατηχείν» με την έννοια του κηρύγματος (1 Κορ. 14, 19). Ο ίδιος πάλι όρος χρησιμοποιόταν και με την έννοια της διδασκαλίας τόσο γενικά (Ρωμ. 2, 18), όσο και ειδικά ως διδασκαλία που συνεχιζόταν και μετά το βάπτισμα (Λουκ. 1, 4, Πράξ. 21, 12, Γαλ. 6, 6).

Ωστόσο η λέξη «κατήχηση» φαίνεται ότι συναντιέται ήδη από τα χρόνια της Κ. Διαθήκης και με την έννοια που της αποδίδουμε σήμερα. Θυμίζουμε το σχετικό χωρίο των Πράξεων, που κάνει λόγο για τον αλεξανδρινής καταγωγής Ιουδαίο λόγιο, τον Απολλώ. Λέει· «Ούτος ην κατηχημένος την οδόν του Κυρίου… επιστάμενος μόνο το βάπτισμα του Ιωάννου» (Πράξ. 18, 24), δηλαδή είχε μόνο βαπτιστεί στον Ιορδάνη ποταμό από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο, με άλλα λόγια δεν είχε λάβει το χριστιανικό βάπτισμα. Για το λόγο αυτό, ενώ κήρυττε αυτεπάγγελτα το Χριστό, είχε ανάγκη πρόσθετης κατηχήσεως. Τη φροντίδα αυτή την ανέλαβαν οι γνωστοί συνεργάτες του απ. Παύλου Ακύλας και Πρισκίλλα (Πράξ. 18, 26).

Ανεξάρτητα πάντως από το νόημα που αποδιδόταν κάθε φορά στη λέξη «κατήχηση», ήταν γεγονός ότι πριν από το βάπτισμα προηγείτο μια διδασκαλία. Ο απ. Παύλος την ονομάζει «τύπο διδαχής» (Ρωμ. 6, 17). Μάλιστα σ᾿ άλλη ευκαιρία μας περιγράφει με συντομία τα διάφορα μέρη αυτής της διδαχής. Κι αυτά είναι η μετάνοια, η πίστη στο Θεό, η διδασκαλία για το βάπτισμα, η χειροθεσία με την οποία έρχεται το Άγιο Πνεύμα, η ανάσταση των νεκρών και η αιώνια κρίση (Εβρ. 6, 1)

Στο διάβα των χρόνων η κατήχηση αυτή προς τους ενηλίκους, χωρίς να αλλάξει στην ουσία της, πήρε, κατά τις διάφορες περιόδους της ιστορίας της Εκκλησίας, ανάλογες μορφές. Οι πιο βασικές απ᾿ αυτές είναι οι εξής τέσσερις.

Η πρώτη μορφή

Στις Πράξεις των Αποστόλων αναφέρονται μερικές περιπτώσεις που ασφαλώς δεν θα ήσαν κι οι μόνες, όπου το βάπτισμα ακολουθεί σχεδόν αμέσως μετά τη διδασκαλία. Θυμίζουμε τους 3.000 Ιουδαίους κατά την Πεντηκοστή (2, 41), τις καθημερινές βαπτίσεις στα Ιεροσόλυμα, που ακολουθούσαν την πρώτη μαζική βάπτιση (2, 47· 4, 4· 6, 7), τον ευνούχο της Κανδάκης που βαπτίστηκε από το διάκονο Φίλιππο (8, 38), τον εκατόνταρχο Κορνήλιο από τον απ. Πέτρο (10, 48), τον δεσμοφύλακα των Φιλίππων από τον απ. Παύλο (16, 33), τους γύρω στους δώδεκα μαθητές του Ιωάννη του Προδρόμου στην Έφεσο (19, 5) κ.λπ. Στις παραπάνω περιπτώσεις τη θέση της κατηχήσεως, που σχεδόν απουσίαζε, την υποκατέστησαν θαυμαστά γεγονότα, τα οποία λειτούργησαν σαν άλλη κατήχηση και μάλιστα με τρόπο πολύ πιο αποτελεσματικό. Ως τέτοια ήσαν το γλωσσολαλικό χάρισμα του Αγ. Πνεύματος (2, 4· 10, 46· 19, 6), η θαυματουργική αρπαγή του διακόνου Φιλίππου (8, 39), το γεγονός ότι οι κρατούμενοι στις φυλακές των Φιλίππων δεν έφυγαν μετά το σεισμό αν και ελευθερώθηκαν από τα δεσμά τους (16, 27) και άλλα. Πέρα όμως από τα παραπάνω θαυμαστά γεγονότα που υποκατέστησαν για τους συγκεκριμένους ανθρώπους την έλλειψη της επαρκούς κατηχήσεως, τα άλλα σημεία και θαύματα των αποστόλων, που οι πιστοί τα έβλεπαν σχεδόν καθημερινά, πρόσφεραν την πιο δυνατή υποστήριξη σ᾿ αυτούς για να παραμένουν στην πίστη και να αυξάνουν σ᾿ αυτή.

Η δεύτερη μορφή

Στα μεταγενέστερα χρόνια η διάρκεια της κατηχήσεως των ολοένα και περισσότερο νεοπροσερχόμενων στην πίστη άρχισε σιγά σιγά να αυξάνει. Ως πρώτο πρώιμο στάδιο εξελίξεως πρέπει να ήταν η χρησιμοποίηση αναγνωσμάτων από την Παλαιά Διαθήκη. Αυτά ήσαν διαλεγμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να προβάλλουν στους κατηχούμενους το σχέδιο της θείας οικονομίας, δηλαδή την πορεία της προετοιμασίας του κόσμου από το Θεό για να δεχτεί την εν Χριστώ σωτηρία. Τα αναγνώσματα αυτά έχουν περισωθεί στην ακολουθία του πρωινού του Μ. Σαββάτου.

Στις αρχές του δευτέρου αιώνα η κατήχηση άρχισε να συστηματοποιείται περισσότερο. Δημιουργήθηκε η τάξη των Κατηχουμένων και ταυτόχρονα η διάρκεια του χρόνου της κατηχήσεως επιμηκύνθηκε μέχρι τα τρία χρόνια. Η επιμήκυνση αυτή του χρόνου δεν προέκυψε τόσο από την ανάγκη της καλύψεως μιας μεγάλης «διδακτέας ύλης» κατηχήσεως. Απέβλεπε κυρίως στη στήριξη της πίστεως των υποψήφιων για το βάπτισμα μπροστά για να είναι ικανοί να αντιμετωπίζουν τη νέα πραγματικότητα στην οποία βρέθηκε η Εκκλησία, δηλαδή τους διωγμούς. Από την άλλη πάλι μεριά οι διωγμοί λειτουργούσαν, όχι βέβαια όπως στην προηγούμενη περίοδο τα θαύματα, αλλά κατά κάποιον άλλον, εξίσου όμως άμεσο τρόπο, ως μορφή κατηχήσεως. Ο υποψήφιος για το βάπτισμα, μπροστά στο ενδεχόμενο του διωγμού και της περιπτώσεως να κληθεί να ομολογήσει την πίστη του στο Χριστό, έπρεπε να αναμετρήσει, κατά τα ανθρώπινα μέτρα, με κάθε σοβαρότητα τις δυνάμεις του.

Η τρίτη μορφή

Όταν τις αρχές του τέταρτου αιώνα η Εκκλησία με το διάταγμα των Μεδιολάνων και τον Μέγα Κωνσταντίνο ελευθερώθηκε από την κρατική καταπίεση, μπήκε σε μια νέα φάση της ζωής της. Στην περίοδο αυτή ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων άρχισε να ενδαφέρεται για την ένταξή του στις τάξεις της. Είναι προφανές ότι το ενδιαφέρον αυτό δεν ήταν πάντα ειλικρινές, μια και τα κίνητρα που το προκαλούσαν έκρυβε ιδιοτέλεια. Ασφαλώς πολλοί ήταν αυτοί που, μπαίνοντας στην Εκκλησία, όχι μόνο δεν διακινδύνευαν, κατά κόσμο, τίποτε, αλλά αντίθετα προσδοκούσαν λογής λογής ωφέλη, εφόσον ο αυτοκράτορας ήταν θετικά διατεθειμένος απέναντι στην Εκκλησία.

Στην περίοδο αυτή η μορφή της κατηχήσεως άλλαξε. Έγινε πιο συστηματική. Οι κατηχούμενοι έπρεπε να έρχονται πιο συχνά στους ναούς, να παρακολουθούν τα κηρύγματα, να δέχονται εξορκισμούς από τα εντεταλμένα πρόσωπα της Εκκλησίας κ.ά. Παραλληλα διαμορφώθηκε πλήρως η τάξη των Φωτιζόμενων, δηλαδή η ομάδα εκείνη των κατηχούμενων που περνούσε από ειδική προετοιμασία για να λάβει το βάπτισμα. Συγχρόνως συστηματοποιήθηκαν οι ειδικές κατηχήσεις για τη συγκεκριμένη αυτή προετοιμασία των Φωτιζόμενων. Δημιουργήθηκαν επίσης νέες κατηχήσεις για μετά το βάπτισμα, που ονομάζονταν μυσταγωγικές. Τέλος λειτούργησε πιο καθοριστικά ο θεσμός των αναδόχων, που τότε ο ρόλος τους δεν συνίστατο στην παρουσία τους κατά το βάπτισμα, αλλά στην παρακολούθηση του κατηχούμενου και στη μύησή του στη νέα ζωή.

Είναι φανερό ότι η νέα αυτή μορφή κατηχήσεως διαμορφώθηκε για να αντιμετωπίσει, όσο ήταν άνθρωπινα δυνατό, την προσέλευση ανθρώπων στο βάπτισμα με ανεπιτρέπτως ιδιοτελή κριτήρια, μια και οι προηγούμενες μορφές έμμεσης κατηχήσεως δεν ήσαν πια απόλυτα αποτελεσματικές, εφόσον τα θαύματα είχαν περιοριστεί και οι διωγμοί είχαν γενικά σταματήσει, τουλάχιστον στα πλαίσια της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.

Η τέταρτη μορφή

Μετά από ένα αιώνα η Εκκλησία άρχισε να περνά σε μια νέα φάση ζωής. Ο Χριστιανισμός έμπαινε στο στάδιο της παγιώσεως. Η διδασκαλία του τόσο από τους Πατέρες της Εκκλησίας όσο και από τις δογματικές διαμάχες της Εκκλησίας με τους αιρετικούς γινόταν ολοένα και πιο γνωστή. Το ίδιο συνέβαινε και με τη μύηση του κόσμου στο νέο χριστιανικό ήθος που έφερε ο Χριστιανισμός. Από την άλλη πάλι πλευρά, χωρίς βέβαια να έχουν εξαλειφθεί τα ιδιοτελή κίνητρα εισόδου στην Εκκλησία, οι κατηχούμενοι δεν επείγονταν πια να βαπτιστούν. Η αναβολή του βαπτίσματος, κάτι που την έψεγαν οι Πατέρες, έφτανε κάποτε και μέχρι τη στιγμή του θανάτου. Πολλοί προτιμούσαν την αναβολή αυτή ως την καλύτερη, κατά τη γνώμη τους, προετοιμασία για την άλλη ζωή, μια και το βάπτισμα απαλλάσσει τον άνθρωπο οριστικά από την αμαρτία. Άλλοι πάλι αποφάσιζαν την αναβολή από τους ίδιους λόγους αλλά με κίνητρα ιδιοτελή και εξαιτίας μιας νομικιστικής από μέρους τους αντιλήψεως του μυστηρίου. Γι᾿ αυτούς το βάπτισμα κατά το Γρηγόριο Νύσσης αποτελούσε «ηδονών κώλυμα». Με άλλα λόγια οι άνθρωποι αυτοί προτιμούσαν να απολαύσουν την εδώ ζωή και ταυτόχρονα με το βάπτισμα πριν το θάνατό τους να «κερδίσουν» την άλλη! Από την άλλη πάλι μεριά η αναβολή του βαπτίσματος μαρτυρεί ότι η παλιά μορφή ιδιοτελών κριτηρίων για προσέλευση σ᾿ αυτό πρέπει να είχε αρκετά μεταβληθεί.

Έτσι φτάνουμε στην τέταρτη μορφή κατηχήσεως. Η Εκκλησία κατά την περίοδο αυτή, χωρίς να διακόψει την προηγούμενη μορφή κατηχήσεως, την τροποποίησε περιορίζοντάς την. Το βάρος πλέον της κατηχήσεως το έριξε στην ίδια τη ζωή της Εκκλησίας. Χαρακτηριστική διατύπωση της μορφής αυτής της κατηχήσεως μας τη δίνει ο ιεραπόστολος επίσκοπος Γάζης όσιος Πορφύριος. Το ποίμνιο της επισκοπής του ήταν ολιγάριθμο. Τούτο οφειλόταν στο έντονα εχθρικό για το χριστιανικό περιβάλλον της πόλεως, που ένα αιώνα μετά το διάταγμα των Μεδιολάνων εξακολουθούσε να μη δέχεται τη νέα θρησκεία. Όμως όταν τελικά άρχισε να μεταστρέφεται η πόλη στο Χριστιανισμό κι ένας σημαντικός αριθμός πιστών ήρθε στην Εκκλησία, οι παλαιοί πιστοί διαμαρτυρήθηκαν στον επίσκοπό τους που εκδήλωσε την πρόθεσή του να βαπτίσει τους νεοπροσερχόμενους σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, με άλλα λόγια όχι επαρκώς κατηχουμένους. Στη διαμαρτυρία τους αυτή η απάντηση που τελικά δόθηκε από τον Πορφύριο και που οι ίδιοι τη δέχτηκαν και συμφώνησαν με αυτή, ήταν· «όσοι από αυτούς βαφτιστούν μπορούν να σωθούν συναναστρεφόμενοι με το καλό», δηλαδή ζώντας με τη χριστιανική κοινότητα. Και ο βίος του οσίου Πορφυρίου συνεχίζει· «Όταν είπε αυτά ο όσιος Πορφύριος και έπεισε τους αδελφούς, δέχτηκε να βαφτίσει όλους όσους ήθελαν να βαφτιστούν».

Πρόσφατα Άρθρα

Ο εορτασμός της Αγίας Βαρβάρας στην Καλογωνιά
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο εορτασμός της Αγίας Βαρβάρας στην Καλογωνιά

4 Δεκεμβρίου 2025

Την μνήμη της μεγαλομάρτυρος Αγίας Βαρβάρας τίμησε την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2025  η Εκκλησία μας και στην Σπάρτη πανηγύρισε ο...

Read more
Η ΠΑΝΗΓΥΡΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ ΣΤΟ ΣΤΡΑΤΩΝΙ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΠΑΝΗΓΥΡΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ ΣΤΟ ΣΤΡΑΤΩΝΙ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

4 Δεκεμβρίου 2025

Η Αγία Ένδοξος Μεγαλομάρτυς Βαρβάρα τιμάται σε ολόκληρη την Ελλάδα από τον φιλομάρτυρα και φιλάγιο Λαό μας, ως προστάτης του...

Read more
Πανήγυρις της Αγίας Βαρβάρας στο ομώνυμο Δημοτικό Διαμέρισμα Βεροίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανήγυρις της Αγίας Βαρβάρας στο ομώνυμο Δημοτικό Διαμέρισμα Βεροίας

4 Δεκεμβρίου 2025

Την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον...

Read more
Έκπληξη και δυσαρέσκεια για την απόφαση του Πατριαρχείου – Αμετακίνητη η στήριξη στον Ποιμενάρχη τους!!!
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Έκπληξη και δυσαρέσκεια για την απόφαση του Πατριαρχείου – Αμετακίνητη η στήριξη στον Ποιμενάρχη τους!!!

4 Δεκεμβρίου 2025

Την στήριξή τους στο πρόσωπο του Μητροπολίτη Ειρηναίου και την λύπη τους για το γεγονός ότι ο ίδιος δεν είχε...

Read more
Ο εορτασμός της Αγίας Βαρβάρας στην Λαμία
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο εορτασμός της Αγίας Βαρβάρας στην Λαμία

4 Δεκεμβρίου 2025

Στον Ιερό Ναό της Αγίας Βαρβάρας Λαμίας ιερούργησε σήμερα Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2025 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, πλαισιούμενος...

Read more
Χειροτονία Πρεσβυτέρου στον εορτάζοντα Ναο της Αγίας Βαρβάρας στην Τρίπολη.
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Πρεσβυτέρου στον εορτάζοντα Ναο της Αγίας Βαρβάρας στην Τρίπολη.

4 Δεκεμβρίου 2025

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα πανηγύρισε σήμερα, Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2025, ο ενοριακός Ιερός Ναός της Αγίας Βαρβάρας στην Τρίπολη. Του Όρθρου...

Read more
Μαθητές λυκείου επισκέτηκαν τον Μητροπολίτη Κορίνθου
Εκκλησία της Ελλάδος

Μαθητές λυκείου επισκέτηκαν τον Μητροπολίτη Κορίνθου

4 Δεκεμβρίου 2025

Αντιπροσωπεία μαθητών του 2ου Λυκείου Κορίνθου, συνοδευόμενοι από  τη διευθύντρια κα. Λουκία Πολυχρονίου – Κολαΐτη και εκπαιδευτικούς του σχολείου, επισκέφθηκαν...

Read more
Η εορτή της Αγίας Βαρβάρας στην Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή της Αγίας Βαρβάρας στην Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας

4 Δεκεμβρίου 2025

Με την πρέπουσα εκκλησιαστική τάξη και μεγαλοπρέπεια και με την παρουσία πλήθους πιστών ακόμα και εκτός του ναΐσκου,  παρά τις...

Read more
Η Καρδίτσα υποκλίνεται στον Άγιο Σεραφείμ: στιγμές ευλάβειας και κατάνυξης
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Καρδίτσα υποκλίνεται στον Άγιο Σεραφείμ: στιγμές ευλάβειας και κατάνυξης

4 Δεκεμβρίου 2025

  Η τοπική μας Εκκλησία τιμά και φέτος την ιερά μνήμη του πολιούχου και προστάτη της Καρδίτσας, του αγίου και ενδόξου...

Read more
Δήλωση διαμαρτυρίας του Ιερού Κλήρου της Ι.Μ. Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων για την εκλογή του Ποιμενάρχου τους σε Μητροπολίτη Μοσχονησίων
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Δήλωση διαμαρτυρίας του Ιερού Κλήρου της Ι.Μ. Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων για την εκλογή του Ποιμενάρχου τους σε Μητροπολίτη Μοσχονησίων

4 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ Σύνδεσμος Κληρικῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων «Οἱ Ἅγιοι Τέσσερεις Μάρτυρες», πληροφορηθείς ἀπό τά Μέσα Ἐνημέρωσης τήν...

Read more
Αρχιερατική Θεία Λειτουργία υπέρ των μαθητών του Γυμνασίου και του Λυκείου Διακοπτού
Εκκλησία της Ελλάδος

Αρχιερατική Θεία Λειτουργία υπέρ των μαθητών του Γυμνασίου και του Λυκείου Διακοπτού

4 Δεκεμβρίου 2025

Στο πλαίσιο της αδιάλειπτης ποιμαντικής μέριμνας του Σεβασμιωτάτου  Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερωνύμου για τη Νεότητα και με σκοπό...

Read more
Πολυαρχιερατικός Εσπερινός της Αγίας Βαρβάρας στην Ι. Μ. Μαντινείας
Εκκλησία της Ελλάδος

Πολυαρχιερατικός Εσπερινός της Αγίας Βαρβάρας στην Ι. Μ. Μαντινείας

4 Δεκεμβρίου 2025

Πολυαρχιερατικός Εσπερινός επί τη μνήμη της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Βαρβάρας τελέσθηκε απόψε, Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025, στον φερώνυμο ενοριακό Ιερό Ναό...

Read more
Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός: Ο μεγάλος Θεολόγος και Υμνογράφος της Εκκλησίας
Πνευματικές Διδαχές

Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός: Ο μεγάλος Θεολόγος και Υμνογράφος της Εκκλησίας

4 Δεκεμβρίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου - Καθηγητού Οι μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας μας έβαλαν τη δική τους σφραγίδα ο καθένας στη...

Read more
Ουράνιες αντοχές (Κυριακή Ι΄Λουκά)
Αγίας Βαρβάρας

Αγία Βαρβάρα η Μεγαλομαρτυς

4 Δεκεμβρίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού Ορισμένοι άγιοι της Εκκλησίας μας έχουν την προσωνυμία Μεγαλομάρτυρες, διότι υπέστησαν ιδιαίτερα σκληρά βασανιστήρια,...

Read more
Ουράνιες αντοχές (Κυριακή Ι΄Λουκά)
Αγίας Βαρβάρας

Ο βίος και το μαρτύριο της αγίας και ενδόξου μεγαλομάρτυρος Βαρβάρας

4 Δεκεμβρίου 2025

Η Αγία Βαρβάρα βίος-φρικτό μαρτύριο παρακλητικός κανών. Αρχιμ. Πέτρου Γ. Δακτυλίδη, εκδ. Αποστολικής Διακονίας, Αθήναι 1986 αναπληρωτού γενικού διευθυντού  της...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)
Αποστόλου Ανδρέα Πρωτόκλητου

Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

29 Νοεμβρίου 2025

Mακαριστού Μητροπολίτου Πατρών κυρού Νικοδήμου ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ "Ευρήκαμεν τον Μεσσίαν" (Ιω. ά, 42) Κατά το διάστημα...

Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

29 Νοεμβρίου 2025
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Άγιος Ανδρέας: Ο Πρωτοκλητος Μαθητής του Χριστού

29 Νοεμβρίου 2025
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Η τιμή των γονέων – Κυριακή ΙΓ΄ Λουκά

29 Νοεμβρίου 2025
Ὁ ἅγιος ἀπόστολος Ἀνδρέας

Ὁ ἅγιος ἀπόστολος Ἀνδρέας

29 Νοεμβρίου 2024
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Ένα «ΜΗΝΥΜΑ» του Αγίου Ανδρέα για την Ελληνική οικογένεια

29 Νοεμβρίου 2024
Τό «ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ» τοῦ ἀποστόλου Παύλου – «Ἄκου ἕνα βιβλίο»

Αποστολικά Μηνύματα: «Το μεγάλο Δώρο του Κυρίου μας»

24 Νοεμβρίου 2024
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Εἰ θέλεις εἰσελθεῖν εἰς τὴν ζωήν, τήρησον τὰς ἐντολάς

24 Νοεμβρίου 2024
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Μνήμη αποστόλου Ανδρέου (30-11-2014)

29 Νοεμβρίου 2022
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Κυριακή ΙΓ΄ Λουκά «Αξίως περιπατήσαι της κλήσεως…»

27 Νοεμβρίου 2021

Τα λάθη του άρχοντος Ιουδαίου

24 Νοεμβρίου 2018
Η κατάκτηση της αιώνιας ζωής

Η κατάκτηση της αιώνιας ζωής

24 Νοεμβρίου 2018
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

30 Νοεμβρίου 2016
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Άγιος Ανδρέας: μία χαρακτηριστική περίπτωση!

30 Νοεμβρίου 2016
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Ο Θεός ἡμᾶς τούς ἀποστόλους ἐσχάτους ἀπέδειξεν, ὡς ἐπιθανατίους (Α´ Κορ. 4, 9)

26 Νοεμβρίου 2019
Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

Ην δέ ᾽Ανδρέας… (᾽Ιωάν. 1, 41)

26 Νοεμβρίου 2019
Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

30 Νοεμβρίου – Ανδρέου του Πρωτοκλήτου (Ιω. α΄ 35-52) (Α΄ Κορ. δ΄ 9-16)

26 Νοεμβρίου 2019
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Αγίου Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου (Ιωαν. Α΄ 35-52)

26 Νοεμβρίου 2019

ΑΝΔΡΕΟΥ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΥ

28 Νοεμβρίου 2014

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ

28 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΝΔΡΕΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ – 30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014 Ιερά Μητόπολις Σερβίων και Κοζάνης

28 Νοεμβρίου 2014

Κήρυγμα Κυριακῆς 30.11.2014 Ἀποστόλου Ἀνδρέου Α΄ Κορ. δ΄ 9-16

16 Νοεμβρίου 2023

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ Ο ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ (30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ)

18 Νοεμβρίου 2014
Next Post
Ο Γαβρόγλου καλεί την Ιεραρχία να στηρίξει τα «τρανσέξουαλ» μαθήματα

Γαβρόγλου: Περιμένουμε από την Ιεραρχία να ανακοινώσει τις αποφάσεις της

Η καθημερινή οικογενειακή ζωή

Η μεγαλοπρεπής λιτάνευση της Ι. Εικόνος της Οσίας Αναστασίας της Πατρικίας στο Περιστέρι

Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ιερού Ναού Αγιας Αναστασιας της Πατρικιας

Φτου ξελευθερία…

Φτου ξελευθερία…

Το βαθύ νόημα των πόνων στη ζωή μας

Κρίσιμα επίκαιρη η μετάνοια

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist