• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Τρίτη, 23 Δεκεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Η Κατήχηση και οι διάφορες μορφές της

6 Μαρτίου 2019
in Πνευματικές Διδαχές
Από την Ζωοποίηση του Ανθρώπου απο τον Δαρβινισμό και τον Μαρξισμό στην Θέωση του απο τον Χριστιανισμό
Share on FacebookShare on Twitter

Ηλία Βουλγαράκη 
Πάντα τα Έθνη 21 (1987), σελ. 6-8

Κάνοντας εδώ λόγο για Κατήχηση δεν αναφερόμαστε στο άμεσα διδακτικό έργο που ασκεί σήμερα η Εκκλησία προς τα παιδιά με τα Κατηχητικά. Ούτε επίσης στο έμμεσο διδακτικό της έργο με τη διδασκαλία των Θρησκευτικών στα σχολεία, με τη χριστιανική αγωγή μέσω των πιστών γονέων ή ακόμη με την τόσο σημαντική για τα παιδιά παρουσία της Εκκλησίας που εκφράζεται μέσα από την παράδοσή της, το εορτολόγιό της, τη λειτουργική της ζωή καθώς και από αυτό ακόμη το παρόν της που δίνει με τους ιερούς ναούς, τις εικόνες, τους ήχους της καμπάνας, αλλά και με τη συμμετοχή της σε έργα κοινωνικά και ακόμη εθνικά. Ο όρος Κατήχηση στον τίτλο του άρθρου μας αναφέρεται κυρίως στο κατηχητικό έργο που άσκησε και εξακολουθεί να ασκεί η Εκκλησία μας προς τους ενηλίκους, που, μέσω του ιεραποστολικού της κηρύγματος, ανοίγονται στην πίστη προς το Χριστό και ζητούν να γίνουν μέλη του πνευματικού του σώματος, δηλαδή της Εκκλησίας.

Το γεγονός της κατηχήσεως

Η πρώτη εντολή που έδωσε ο Χριστός στους μαθητές του μετά την ανάσταση είναι η γνωστή μας προτροπή για ιεραποστολή· «Πορευθέντες ουν μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετειλάμην υμίν» (Ματθ. 28, 19). Στα λόγια αυτά του Κυρίου περιέχεται συνοπτικά η εντολή και ταυτόχρονα η εξουσιοδότηση στους μαθητές για τη διακήρυξη του Ευαγγελίου σε όλο τον κόσμο για τη διδασκαλία αυτών που θα πιστέψουν σχετικά με το τι πρέπει να τηρούν και τέλος για το βάπτισμα.

Το τρίπτυχο αυτό· «κήρυγμα, κατήχηση, βάπτισμα» από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής της Εκκλησίας δεν υπήρξε κάτι το απόλυτα άκαμπτο, κυρίως ως προς τη μεταξύ τους σχέση των τριών αυτών πτυχών του. Βέβαια το κήρυγμα είχε πάντα το προβάδισμα. Πολύ παραστατικά παρουσιάζει το γεγονός αυτό ο απ. Παύλος· «Πώς ουν επικαλέσονται εις ον ουκ επίστευσαν; Πώς δε πιστεύσουσιν ου ουκ ήκουσαν; Πώς δε ακούσουσι χωρίς κηρύσσοντος;…» (Ρωμ. 10, 15). Ωστόσο οι διάφορες περιστάσεις, οι ανάγκες του ιεραποστολικού έργου, αλλά και τα ίδια τα πρόσωπα που πίστευαν, έδιναν κατά περίπτωση την αφορμή να γίνονται μεταβολές στη σχέση των τριών αυτών πτυχών. Έτσι συχνά το κήρυγμα και η κατήχηση ταυτίζονταν, σε τέτοιο μάλιστα σημείο που να χρησιμοποιείται ο όρος «κατηχείν» με την έννοια του κηρύγματος (1 Κορ. 14, 19). Ο ίδιος πάλι όρος χρησιμοποιόταν και με την έννοια της διδασκαλίας τόσο γενικά (Ρωμ. 2, 18), όσο και ειδικά ως διδασκαλία που συνεχιζόταν και μετά το βάπτισμα (Λουκ. 1, 4, Πράξ. 21, 12, Γαλ. 6, 6).

Ωστόσο η λέξη «κατήχηση» φαίνεται ότι συναντιέται ήδη από τα χρόνια της Κ. Διαθήκης και με την έννοια που της αποδίδουμε σήμερα. Θυμίζουμε το σχετικό χωρίο των Πράξεων, που κάνει λόγο για τον αλεξανδρινής καταγωγής Ιουδαίο λόγιο, τον Απολλώ. Λέει· «Ούτος ην κατηχημένος την οδόν του Κυρίου… επιστάμενος μόνο το βάπτισμα του Ιωάννου» (Πράξ. 18, 24), δηλαδή είχε μόνο βαπτιστεί στον Ιορδάνη ποταμό από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο, με άλλα λόγια δεν είχε λάβει το χριστιανικό βάπτισμα. Για το λόγο αυτό, ενώ κήρυττε αυτεπάγγελτα το Χριστό, είχε ανάγκη πρόσθετης κατηχήσεως. Τη φροντίδα αυτή την ανέλαβαν οι γνωστοί συνεργάτες του απ. Παύλου Ακύλας και Πρισκίλλα (Πράξ. 18, 26).

Ανεξάρτητα πάντως από το νόημα που αποδιδόταν κάθε φορά στη λέξη «κατήχηση», ήταν γεγονός ότι πριν από το βάπτισμα προηγείτο μια διδασκαλία. Ο απ. Παύλος την ονομάζει «τύπο διδαχής» (Ρωμ. 6, 17). Μάλιστα σ᾿ άλλη ευκαιρία μας περιγράφει με συντομία τα διάφορα μέρη αυτής της διδαχής. Κι αυτά είναι η μετάνοια, η πίστη στο Θεό, η διδασκαλία για το βάπτισμα, η χειροθεσία με την οποία έρχεται το Άγιο Πνεύμα, η ανάσταση των νεκρών και η αιώνια κρίση (Εβρ. 6, 1)

Στο διάβα των χρόνων η κατήχηση αυτή προς τους ενηλίκους, χωρίς να αλλάξει στην ουσία της, πήρε, κατά τις διάφορες περιόδους της ιστορίας της Εκκλησίας, ανάλογες μορφές. Οι πιο βασικές απ᾿ αυτές είναι οι εξής τέσσερις.

Η πρώτη μορφή

Στις Πράξεις των Αποστόλων αναφέρονται μερικές περιπτώσεις που ασφαλώς δεν θα ήσαν κι οι μόνες, όπου το βάπτισμα ακολουθεί σχεδόν αμέσως μετά τη διδασκαλία. Θυμίζουμε τους 3.000 Ιουδαίους κατά την Πεντηκοστή (2, 41), τις καθημερινές βαπτίσεις στα Ιεροσόλυμα, που ακολουθούσαν την πρώτη μαζική βάπτιση (2, 47· 4, 4· 6, 7), τον ευνούχο της Κανδάκης που βαπτίστηκε από το διάκονο Φίλιππο (8, 38), τον εκατόνταρχο Κορνήλιο από τον απ. Πέτρο (10, 48), τον δεσμοφύλακα των Φιλίππων από τον απ. Παύλο (16, 33), τους γύρω στους δώδεκα μαθητές του Ιωάννη του Προδρόμου στην Έφεσο (19, 5) κ.λπ. Στις παραπάνω περιπτώσεις τη θέση της κατηχήσεως, που σχεδόν απουσίαζε, την υποκατέστησαν θαυμαστά γεγονότα, τα οποία λειτούργησαν σαν άλλη κατήχηση και μάλιστα με τρόπο πολύ πιο αποτελεσματικό. Ως τέτοια ήσαν το γλωσσολαλικό χάρισμα του Αγ. Πνεύματος (2, 4· 10, 46· 19, 6), η θαυματουργική αρπαγή του διακόνου Φιλίππου (8, 39), το γεγονός ότι οι κρατούμενοι στις φυλακές των Φιλίππων δεν έφυγαν μετά το σεισμό αν και ελευθερώθηκαν από τα δεσμά τους (16, 27) και άλλα. Πέρα όμως από τα παραπάνω θαυμαστά γεγονότα που υποκατέστησαν για τους συγκεκριμένους ανθρώπους την έλλειψη της επαρκούς κατηχήσεως, τα άλλα σημεία και θαύματα των αποστόλων, που οι πιστοί τα έβλεπαν σχεδόν καθημερινά, πρόσφεραν την πιο δυνατή υποστήριξη σ᾿ αυτούς για να παραμένουν στην πίστη και να αυξάνουν σ᾿ αυτή.

Η δεύτερη μορφή

Στα μεταγενέστερα χρόνια η διάρκεια της κατηχήσεως των ολοένα και περισσότερο νεοπροσερχόμενων στην πίστη άρχισε σιγά σιγά να αυξάνει. Ως πρώτο πρώιμο στάδιο εξελίξεως πρέπει να ήταν η χρησιμοποίηση αναγνωσμάτων από την Παλαιά Διαθήκη. Αυτά ήσαν διαλεγμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να προβάλλουν στους κατηχούμενους το σχέδιο της θείας οικονομίας, δηλαδή την πορεία της προετοιμασίας του κόσμου από το Θεό για να δεχτεί την εν Χριστώ σωτηρία. Τα αναγνώσματα αυτά έχουν περισωθεί στην ακολουθία του πρωινού του Μ. Σαββάτου.

Στις αρχές του δευτέρου αιώνα η κατήχηση άρχισε να συστηματοποιείται περισσότερο. Δημιουργήθηκε η τάξη των Κατηχουμένων και ταυτόχρονα η διάρκεια του χρόνου της κατηχήσεως επιμηκύνθηκε μέχρι τα τρία χρόνια. Η επιμήκυνση αυτή του χρόνου δεν προέκυψε τόσο από την ανάγκη της καλύψεως μιας μεγάλης «διδακτέας ύλης» κατηχήσεως. Απέβλεπε κυρίως στη στήριξη της πίστεως των υποψήφιων για το βάπτισμα μπροστά για να είναι ικανοί να αντιμετωπίζουν τη νέα πραγματικότητα στην οποία βρέθηκε η Εκκλησία, δηλαδή τους διωγμούς. Από την άλλη πάλι μεριά οι διωγμοί λειτουργούσαν, όχι βέβαια όπως στην προηγούμενη περίοδο τα θαύματα, αλλά κατά κάποιον άλλον, εξίσου όμως άμεσο τρόπο, ως μορφή κατηχήσεως. Ο υποψήφιος για το βάπτισμα, μπροστά στο ενδεχόμενο του διωγμού και της περιπτώσεως να κληθεί να ομολογήσει την πίστη του στο Χριστό, έπρεπε να αναμετρήσει, κατά τα ανθρώπινα μέτρα, με κάθε σοβαρότητα τις δυνάμεις του.

Η τρίτη μορφή

Όταν τις αρχές του τέταρτου αιώνα η Εκκλησία με το διάταγμα των Μεδιολάνων και τον Μέγα Κωνσταντίνο ελευθερώθηκε από την κρατική καταπίεση, μπήκε σε μια νέα φάση της ζωής της. Στην περίοδο αυτή ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων άρχισε να ενδαφέρεται για την ένταξή του στις τάξεις της. Είναι προφανές ότι το ενδιαφέρον αυτό δεν ήταν πάντα ειλικρινές, μια και τα κίνητρα που το προκαλούσαν έκρυβε ιδιοτέλεια. Ασφαλώς πολλοί ήταν αυτοί που, μπαίνοντας στην Εκκλησία, όχι μόνο δεν διακινδύνευαν, κατά κόσμο, τίποτε, αλλά αντίθετα προσδοκούσαν λογής λογής ωφέλη, εφόσον ο αυτοκράτορας ήταν θετικά διατεθειμένος απέναντι στην Εκκλησία.

Στην περίοδο αυτή η μορφή της κατηχήσεως άλλαξε. Έγινε πιο συστηματική. Οι κατηχούμενοι έπρεπε να έρχονται πιο συχνά στους ναούς, να παρακολουθούν τα κηρύγματα, να δέχονται εξορκισμούς από τα εντεταλμένα πρόσωπα της Εκκλησίας κ.ά. Παραλληλα διαμορφώθηκε πλήρως η τάξη των Φωτιζόμενων, δηλαδή η ομάδα εκείνη των κατηχούμενων που περνούσε από ειδική προετοιμασία για να λάβει το βάπτισμα. Συγχρόνως συστηματοποιήθηκαν οι ειδικές κατηχήσεις για τη συγκεκριμένη αυτή προετοιμασία των Φωτιζόμενων. Δημιουργήθηκαν επίσης νέες κατηχήσεις για μετά το βάπτισμα, που ονομάζονταν μυσταγωγικές. Τέλος λειτούργησε πιο καθοριστικά ο θεσμός των αναδόχων, που τότε ο ρόλος τους δεν συνίστατο στην παρουσία τους κατά το βάπτισμα, αλλά στην παρακολούθηση του κατηχούμενου και στη μύησή του στη νέα ζωή.

Είναι φανερό ότι η νέα αυτή μορφή κατηχήσεως διαμορφώθηκε για να αντιμετωπίσει, όσο ήταν άνθρωπινα δυνατό, την προσέλευση ανθρώπων στο βάπτισμα με ανεπιτρέπτως ιδιοτελή κριτήρια, μια και οι προηγούμενες μορφές έμμεσης κατηχήσεως δεν ήσαν πια απόλυτα αποτελεσματικές, εφόσον τα θαύματα είχαν περιοριστεί και οι διωγμοί είχαν γενικά σταματήσει, τουλάχιστον στα πλαίσια της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.

Η τέταρτη μορφή

Μετά από ένα αιώνα η Εκκλησία άρχισε να περνά σε μια νέα φάση ζωής. Ο Χριστιανισμός έμπαινε στο στάδιο της παγιώσεως. Η διδασκαλία του τόσο από τους Πατέρες της Εκκλησίας όσο και από τις δογματικές διαμάχες της Εκκλησίας με τους αιρετικούς γινόταν ολοένα και πιο γνωστή. Το ίδιο συνέβαινε και με τη μύηση του κόσμου στο νέο χριστιανικό ήθος που έφερε ο Χριστιανισμός. Από την άλλη πάλι πλευρά, χωρίς βέβαια να έχουν εξαλειφθεί τα ιδιοτελή κίνητρα εισόδου στην Εκκλησία, οι κατηχούμενοι δεν επείγονταν πια να βαπτιστούν. Η αναβολή του βαπτίσματος, κάτι που την έψεγαν οι Πατέρες, έφτανε κάποτε και μέχρι τη στιγμή του θανάτου. Πολλοί προτιμούσαν την αναβολή αυτή ως την καλύτερη, κατά τη γνώμη τους, προετοιμασία για την άλλη ζωή, μια και το βάπτισμα απαλλάσσει τον άνθρωπο οριστικά από την αμαρτία. Άλλοι πάλι αποφάσιζαν την αναβολή από τους ίδιους λόγους αλλά με κίνητρα ιδιοτελή και εξαιτίας μιας νομικιστικής από μέρους τους αντιλήψεως του μυστηρίου. Γι᾿ αυτούς το βάπτισμα κατά το Γρηγόριο Νύσσης αποτελούσε «ηδονών κώλυμα». Με άλλα λόγια οι άνθρωποι αυτοί προτιμούσαν να απολαύσουν την εδώ ζωή και ταυτόχρονα με το βάπτισμα πριν το θάνατό τους να «κερδίσουν» την άλλη! Από την άλλη πάλι μεριά η αναβολή του βαπτίσματος μαρτυρεί ότι η παλιά μορφή ιδιοτελών κριτηρίων για προσέλευση σ᾿ αυτό πρέπει να είχε αρκετά μεταβληθεί.

Έτσι φτάνουμε στην τέταρτη μορφή κατηχήσεως. Η Εκκλησία κατά την περίοδο αυτή, χωρίς να διακόψει την προηγούμενη μορφή κατηχήσεως, την τροποποίησε περιορίζοντάς την. Το βάρος πλέον της κατηχήσεως το έριξε στην ίδια τη ζωή της Εκκλησίας. Χαρακτηριστική διατύπωση της μορφής αυτής της κατηχήσεως μας τη δίνει ο ιεραπόστολος επίσκοπος Γάζης όσιος Πορφύριος. Το ποίμνιο της επισκοπής του ήταν ολιγάριθμο. Τούτο οφειλόταν στο έντονα εχθρικό για το χριστιανικό περιβάλλον της πόλεως, που ένα αιώνα μετά το διάταγμα των Μεδιολάνων εξακολουθούσε να μη δέχεται τη νέα θρησκεία. Όμως όταν τελικά άρχισε να μεταστρέφεται η πόλη στο Χριστιανισμό κι ένας σημαντικός αριθμός πιστών ήρθε στην Εκκλησία, οι παλαιοί πιστοί διαμαρτυρήθηκαν στον επίσκοπό τους που εκδήλωσε την πρόθεσή του να βαπτίσει τους νεοπροσερχόμενους σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, με άλλα λόγια όχι επαρκώς κατηχουμένους. Στη διαμαρτυρία τους αυτή η απάντηση που τελικά δόθηκε από τον Πορφύριο και που οι ίδιοι τη δέχτηκαν και συμφώνησαν με αυτή, ήταν· «όσοι από αυτούς βαφτιστούν μπορούν να σωθούν συναναστρεφόμενοι με το καλό», δηλαδή ζώντας με τη χριστιανική κοινότητα. Και ο βίος του οσίου Πορφυρίου συνεχίζει· «Όταν είπε αυτά ο όσιος Πορφύριος και έπεισε τους αδελφούς, δέχτηκε να βαφτίσει όλους όσους ήθελαν να βαφτιστούν».

Πρόσφατα Άρθρα

Η εορτή της Αγίας Αναστασίας της Φαρμακολυτρίας στη Ν. Ιωνία
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή της Αγίας Αναστασίας της Φαρμακολυτρίας στη Ν. Ιωνία

22 Δεκεμβρίου 2025

Πανηγυρικώς και με τη δέουσα λαμπρότητα η Ιερά Μητρόπολη Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και Χαλκηδόνος τίμησε τη σεπτή μνήμη της...

Read more
Πλημμύρισε παιδικές μελωδίες το Ιερό Επισκοπείο Σπερχειάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Πλημμύρισε παιδικές μελωδίες το Ιερό Επισκοπείο Σπερχειάδος

22 Δεκεμβρίου 2025

Τα πρώτα του Μελωδικά Χριστούγεννα εόρτασε σήμερα το προσφάτως εγκαινιασθέν υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών Ιερό Επισκοπείο της...

Read more
Ποιμαντικές επισκέψεις του Μητροπολίτου Δημητριάδος στα Σωφρονιστικά Καταστήματα Κασσαβετείας και Βόλου
Εκκλησία της Ελλάδος

Ποιμαντικές επισκέψεις του Μητροπολίτου Δημητριάδος στα Σωφρονιστικά Καταστήματα Κασσαβετείας και Βόλου

22 Δεκεμβρίου 2025

Μέσα σε κλίμα χαράς, συγκίνησης και ευγνωμοσύνης, εκ μέρους των κρατουμένων, των εκπαιδευτικών και των σωφρονιστικών υπαλλήλων, πραγματοποιήθηκαν σήμερα, 22/12,...

Read more
Το φωτεινό Άστρο ενός «άσωτου υιού»! – Αυτή την Τετάρτη στην “Ορθόδοξη Αλήθεια”… Μην τη χάσετε!
Εκκλησία της Ελλάδος

Το φωτεινό Άστρο ενός «άσωτου υιού»! – Αυτή την Τετάρτη στην “Ορθόδοξη Αλήθεια”… Μην τη χάσετε!

22 Δεκεμβρίου 2025

Το φωτεινό Άστρο ενός «άσωτου υιού»! Aυτή την εβδομάδα η  “Ορθόδοξη Αλήθεια” κυκλοφορεί για πρώτη φορά με το “Ευλογημένο Ημερολόγιο...

Read more
Τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα τραγούδησαν μαθητές και μαθήτριες στον Μητροπολίτη Σερρών
Εκκλησία της Ελλάδος

Τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα τραγούδησαν μαθητές και μαθήτριες στον Μητροπολίτη Σερρών

22 Δεκεμβρίου 2025

Τα πατροπαράδοτα κάλαντα των Χριστουγέννων τραγούδησαν με τις γλυκόλαλες φωνές τους, μαθήτριες και μαθητές του Πειραματικού  Δημοτικού και του Ειδικού...

Read more
ΛΑΜΠΡΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΙΕΡΙΣΣΟΥ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΛΑΜΠΡΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΙΕΡΙΣΣΟΥ

22 Δεκεμβρίου 2025

Την Κυριακή 21η  Δεκεμβρίου 2025, στις 7 το βράδυ πραγματοποιήθηκε η Χριστουγεννιάτικη Εκδήλωση της Ιεράς Μητροπόλεως Ιερισσού, με θέμα: «Σήμερον...

Read more
Τά κάλαντα τῶν Χριστουγέννων στόν Μητροπολίτη  Νέας Σμύρνης
Εκκλησία της Ελλάδος

Τά κάλαντα τῶν Χριστουγέννων στόν Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης

22 Δεκεμβρίου 2025

 Σήμερα, Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου, ἦρθαν στά Γραφεία τῆς Μητροπόλεως καί ἔψαλαν τά Κάλαντα τῶν Χριστουγέννων οἱ μαθητές τῆς Β΄ τάξεως...

Read more
Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση της Ιεράς Μητροπόλεως Θηβών
Εκκλησία της Ελλάδος

Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση της Ιεράς Μητροπόλεως Θηβών

22 Δεκεμβρίου 2025

Με μεγάλη επιτυχία και προσέλευση πολλών ανθρώπων πραγματοποιήθηκε η Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση της Ιεράς Μητροπόλεως Θηβών, Λεβαδείας και Αυλίδος στην αίθουσα...

Read more
«Το Παλαιοημερολογιακό ζήτημα – Η απαρχή και η εξέλιξή του στην Ελλάδα»
Εκκλησία της Ελλάδος

Αυξημένο και φέτος τα Χριστούγεννα το ποσό του επιδόματος 3ου τέκνου

22 Δεκεμβρίου 2025

Σε εξέλιξη βρίσκεται η καταβολή του επιδόματος 3ου τέκνου από την Μητρόπολή μας και αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν τις γιορτές...

Read more
Οι νέοι της Εκκλησίας των Σερρών φωταγώγησαν το χριστουγεννιάτικο δένδρο τους
Εκκλησία της Ελλάδος

Οι νέοι της Εκκλησίας των Σερρών φωταγώγησαν το χριστουγεννιάτικο δένδρο τους

22 Δεκεμβρίου 2025

Με την πληθωρική παρουσία πολλών παιδιών των χριστιανικών ομάδων της Σερραϊκής Εκκλησίας, συνοδευομένων από τους γονείς τους, τους υπευθύνους ιερείς,...

Read more
ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΔΙΑΚΟΝΟΥ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΚΙΤΡΟΥΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΔΙΑΚΟΝΟΥ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΚΙΤΡΟΥΣ

22 Δεκεμβρίου 2025

Το Σάββατο 20 Δεκεμβρίου, στον Ιερό Ναό Αγίου Αντωνίου στον Σβορώνο Κατερίνης, τελέστηκε η Χειροτονία του νέου Διακόνου Διονυσίου Μπατζογιάννη....

Read more
Σύντομα η παλαιά Ιερά Μονή Κάτω  Ξενιάς θα αποκτήσει το ιστορικό της κάλλος
Εκκλησία της Ελλάδος

Σύντομα η παλαιά Ιερά Μονή Κάτω Ξενιάς θα αποκτήσει το ιστορικό της κάλλος

22 Δεκεμβρίου 2025

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες αναστήλωσης και αποκατάστασης της παλιάς Ιεράς Μονής Κάτω Ξενιάς στην επαρχία του Αλμυρού, με...

Read more
«Η τιμή στους προγόνους μας, προϋπόθεση προκοπής και ευλογίας»
Εκκλησία της Ελλάδος

«Η τιμή στους προγόνους μας, προϋπόθεση προκοπής και ευλογίας»

22 Δεκεμβρίου 2025

Ένα ακόμη γεγονός, ιδιαιτέρας πνευματικής βαρύτητος, κατεγράφη στην ζωή της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης, καθώς μία ξεχωριστή και ανέλπιστη...

Read more
Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση Κατηχητικού Σχοελείου Βίβλου Νάξου
Εκκλησία της Ελλάδος

Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση Κατηχητικού Σχοελείου Βίβλου Νάξου

22 Δεκεμβρίου 2025

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση των Κατηχητικών Συνάξεων της Ενορίας Κοιμήσεως της Θεοτόκου Βίβλου Νάξου, το απόγευμα του Σαββάτου...

Read more
Η Κυριακή προ των Χριστουγέννων στην Κέρκυρα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Κυριακή προ των Χριστουγέννων στην Κέρκυρα

22 Δεκεμβρίου 2025

Την Κυριακή, 21 Δεκεμβρίου 2025, Προ των Χριστουγέννων, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, κ. Νεκτάριος, λειτούργησε και...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Αυλώνος Χριστόδουλος: «Η ΕΛΠΙΔΑ»
Κυριακή προ της Χριστού γεννήσεως

Το θαυμαστότερο παράδειγμα πίστεως

21 Δεκεμβρίου 2025

«Πίστει παρώκησεν εἰς τήν γῆν τῆς ἐπαγγελίας ὡς ἀλλοτρίαν…» (Ἑβρ. 11,9) Μητροπολίτου Αὐλῶνος ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ Ἡ σημερινή ἡμέρα «Κυριακή πρό τῆς...

Το πνευματικό νόημα των Χριστουγέννων και με ποιούς τρόπους βιώνεται από μας τους Χριστιανούς.

Το πνευματικό νόημα των Χριστουγέννων και με ποιούς τρόπους βιώνεται από μας τους Χριστιανούς.

20 Δεκεμβρίου 2025
Χριστούγεννα χωρὶς τὸν Χριστό! Γίνονται ἄραγε;

Πώς θα γιορτάσουμε με πνευματικό τρόπο τα Χριστούγεννα

3 Δεκεμβρίου 2025
Αρχιμ. Ιάκωβος Κανάκης: “Η Παναγία στην υμνολογία των Χριστουγέννων”

Κατηγορῶ τοὺς Χριστιανούς – Κυριακή πρὸ Χριστουγέννων

21 Δεκεμβρίου 2024
Τῶν Προπατόρων τὸ σύστημα, οἱ φιλέορτοι ψαλμικῶς εὐφημήσωμεν

Το αποστολικό μήνυμα της Κυριακής προ της Χριστού Γεννήσεως

21 Δεκεμβρίου 2024
Η γενεαλογία του Ιησού Χριστού

Ο Γενεαλογικός κατάλογος του Ιησού Χριστού

23 Δεκεμβρίου 2023
Αυλώνος Χριστόδουλος: «Η ΕΛΠΙΔΑ»

Οι Ήρωες – Άγιοι της Πίστεως

18 Δεκεμβρίου 2021
Η γενεαλογία του Ιησού Χριστού

Αμαρτωλοί πρόγονοι – Κυριακή προ της Χριστού γεννήσεως

2 Ιανουαρίου 2021

Κυριακή πρό τῶν Χριστουγέννων (Ματθ. α΄ 1-25)

22 Δεκεμβρίου 2018
Η προσπάθεια να κάνουμε φάτνη την καρδιά μας

Ομιλία εις την Κυριακή προ των Χριστουγέννων

22 Δεκεμβρίου 2018

Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως: «Συγκληρονόμοι της επαγγελίας»

22 Δεκεμβρίου 2018
Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως

Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως

22 Δεκεμβρίου 2018
Χριστούγεννα χωρὶς τὸν Χριστό! Γίνονται ἄραγε;

Αγ. Κυρίλλου Ιεροσολύμων «Κατήχησις προς τους φωτιζομένους, περί Ενανθρωπήσεως.»

21 Δεκεμβρίου 2016

Η ευλογημένη γενεά. “Πάσαι αι γενεαί από Αβραάμ έως … Χριστού”.

19 Δεκεμβρίου 2016

Ο ύμνος των αγγέλων

9 Δεκεμβρίου 2018

Τὸ Εὐαγγέλιο τὴς Κυριακής προ της Χριστού Γεννήσεως. Γενεαλογία τοῦ ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ

16 Νοεμβρίου 2023

Κυριακή προ Χριστού Γεννήσεως

18 Δεκεμβρίου 2016

Κυριακή προ Χριστού Γεννήσεως (Ματθ. 1, 25)

18 Δεκεμβρίου 2016

Κυριακή προ Χριστού Γεννήσεως Απoστ. Ανάγν.: Εβρ. 11, 9-10,32-40 (18-12-2011)

18 Δεκεμβρίου 2016
Αρχιμ. Ιάκωβος Κανάκης: “Η Παναγία στην υμνολογία των Χριστουγέννων”

Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως, Μθ. 1, 1-25 Ο Θεός μαζί μας- Τα σωτήρια του κόσμου

18 Δεκεμβρίου 2016
Χριστούγεννα χωρὶς τὸν Χριστό! Γίνονται ἄραγε;

Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως Ματθ. α΄, 1-25

18 Δεκεμβρίου 2016

Κυριακή τῆς πρό Χριστοῦ Γεννήσεως (Πρός Ἑβραίους ια΄ 9-10, 32 -40)

16 Νοεμβρίου 2023

Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως

18 Δεκεμβρίου 2016

Οι κατά σάρκα πρόγονοι του Χριστού

16 Δεκεμβρίου 2016
Χριστούγεννα χωρὶς τὸν Χριστό! Γίνονται ἄραγε;

Κυριακή προ Χριστού Γεννήσεως

18 Δεκεμβρίου 2016

Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως (Λκ. ιγ΄ 10-17)

18 Δεκεμβρίου 2016

Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως. Υποδοχή του θείου βρέφους.

16 Δεκεμβρίου 2016
Αρχιμ. Ιάκωβος Κανάκης: “Η Παναγία στην υμνολογία των Χριστουγέννων”

Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως

18 Δεκεμβρίου 2016

Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως

18 Δεκεμβρίου 2016

Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως

18 Δεκεμβρίου 2016
Next Post
Ο Γαβρόγλου καλεί την Ιεραρχία να στηρίξει τα «τρανσέξουαλ» μαθήματα

Γαβρόγλου: Περιμένουμε από την Ιεραρχία να ανακοινώσει τις αποφάσεις της

Η καθημερινή οικογενειακή ζωή

Η μεγαλοπρεπής λιτάνευση της Ι. Εικόνος της Οσίας Αναστασίας της Πατρικίας στο Περιστέρι

Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ιερού Ναού Αγιας Αναστασιας της Πατρικιας

Φτου ξελευθερία…

Φτου ξελευθερία…

Το βαθύ νόημα των πόνων στη ζωή μας

Κρίσιμα επίκαιρη η μετάνοια

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist