• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Παρασκευή, 24 Οκτωβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Η δεξιά τσέπη του ράσου

25 Αυγούστου 2022
in Ελλάδα Κόσμος
Ο πανηγυρικός Εσπερινός της Θρονικής εορτής στο Φανάρι
Share on FacebookShare on Twitter

Όχι, δεν είναι τίτλος είδησης ενός οικονομικού εκκλησιαστικού σκανδάλου, πραγματικού ή φανταστικού, με διεκδικήσεις real estate και παρόμοια, που γίνονται ή επινοούνται προκειμένου να εκτονωθεί μια πολιτική κατάσταση ή να αποπροσανατολιστεί η κοινή γνώμη.

Το κείμενο που ακολουθεί είναι μια πρόταση για ανάγνωση ή και για θέαση. Πρόκειται για το βιβλίο του Χιώτη συγγραφέα Γιάννη Μακριδάκη,  μια σημειολογική νουβέλα με τίτλο «Η δεξιά τσέπη του ράσου» (εκδ. Εστίας), που κυκλοφόρησε το 2009 και έχει ήδη κάνει 5 εκδόσεις. Δέκα χρόνια μετά, το 2019 ολοκληρώνεται η εξαιρετικά επιτυχημένη μεταφορά της στη μεγάλη οθόνη. Το σενάριο υπογράφει η Στέλλα Βασιλαντωνάκη και στην καρέκλα του σκηνοθέτη κάθεται ο Γιάννης Λαπατάς [1].

Το κείμενο του βιβλίου, όπως και το σενάριο, δεν έχουν ιδιαίτερη πλοκή, ούτε εντάσεις και εκπλήξεις. Ο συγγραφέας μάς παραθέτει μια περίληψη στο οπισθόφυλλο και έτσι δεν περιμένουμε κάτι, όταν πάρουμε στα χέρια μας το βιβλίο.

Ο μοναχός Βικέντιος ζει ολομόναχος σ’ ένα μοναστήρι της Χίου, στο ερημοβράχι της Παναγιάς. Η μοναξιά δεν είναι επιλογή του. Κάποτε το μοναστήρι έσφυζε από ζωή. Τότε που, μόλις 17 ετών, επιθύμησε να μπει στη δύναμη του μοναστηριού. Σύντομα ο Βικέντιος «με αγάπη ακατέργαστη για τη ζωή του μοναχού» πήρε το μοναχικό σχήμα από τα χέρια του Γέροντά του, ενός αυστηρού ηγούμενου που θεωρούσε πως η χαρά δεν έχει θέση στην ψυχή ενός μοναχού και μάλιστα νεαρού, που έδιωξε 3-4 μορφωμένους νέους που ήλθαν στο μοναστήρι μετά τον Βικέντιο, από φόβο μην χάσει την πρωτοκαθεδρία.

Με το πέρασμα του χρόνου οι παλαιότεροι μοναχοί αναπαύθηκαν, οι νεότεροι έφυγαν κι απέμεινε ο Βικέντιος μοναδικός κάτοικος της Μονής, αντίκρυ σε μια θάλασσα ανταριασμένη κι απάνω έναν ουρανό κατασκότεινο.

Τότε ήταν που ο αγαθός και συνάμα δύστροπος Μάρκος, ο υπεύθυνος για την τροφοδοσία της Μονής, τού έφερε μια λευκή σκυλίτσα, που είναι στο εξής η συντροφιά του [2]. Όταν η σκυλίτσα ζευγαρώνει ο Βικέντιος βάζει στην τσέπη του ράσου του 60 φουντούκια. Κάθε μέρα τρώει κι από ένα, ώστε να ξέρει πότε θα είναι η μέρα της γέννας.

Κάποια μέρα τα φουντούκια σώνονται και η σκυλίτσα δεν έχει ακόμα γεννήσει. Βαριά και δυσκίνητη τον ακολουθεί όπου πάει: στον κήπο, στο προαύλιο του ναού, στην κουζίνα… Κάποιο από τα επόμενα βράδια ο αρχιεπίσκοπος αφήνει την τελευταία του πνοή, η σκυλίτσα γεννά τρία κουταβάκια, αλλά αμέσως μετά πεθαίνει. Οι προσπάθειες του Βικέντιου να σώσει τα κουταβάκια δεν τελεσφορούν, καθώς πεθαίνουν τα δύο και τα θάβει δίπλα στη μητέρα τους. Τώρα πια, κάνει την ύστατη προσπάθεια για να ζήσει το τελευταίο. Το βάζει στη δεξιά τσέπη του ράσου του (για την ακρίβεια του εσώρασου) τυλιγμένο σε μια κάλτσα, προκειμένου να διατηρείται ζεστό και για να το έχει πάντα μαζί του.

Το κείμενο ακροβατεί μέσω μιας σειράς αντιθέσεων, ανάμεσα στο συλλογικό και το προσωπικό. Το πένθος για τον θανόντα αρχιεπίσκοπο από τη μια, ο σιωπηλός πόνος για το χαμό της σκυλίτσας από την άλλη. Οι διαδικασίες διαδοχής του αρχιεπισκόπου από τη μια και η προσπάθεια του Βικέντιου να κρτατήσει στη ζωή τους διαδόχους της σκυλίτσας από την άλλη (εξαιρετική η σκηνή στην οποία ο μοναχός κλείνει το ραδιόφωνο που μεταδίδει τα νέα για τον θάνατο του αρχιεπισκόπου και ο θεατής τότε αντιλαμβάνεται το κλάμα των νεογέννητων κουταβιών).

Τα πλάνα είναι αριστουργηματικά [3], η μουσική υπέροχη, το μοντάζ έξοχο και οι διάλογοι είναι τόσο δυνατοί που μπαίνεις στον πειρασμό να κάνεις κλικ στο «15 δευτερόλεπτα πριν» για να ακούσεις ξανά μια ατάκα [4].

Η ταινία ξεχειλίζει από τρυφερότητα, όχι όμως επιφανειακή και ανάλαφρη. Οι σκηνές με τα ζόρια εναλλάσσονται με αστεία πλάνα, που ισορροπούν έξυπνα, χαρίζοντας πηγαίο γέλιο (σπαρταριστή η σκηνή με τη θρησκευόμενη κυρία που ζητά να γίνει αγιασμός στο νέο αυτοκίνητο και στη συνέχεια αντιδρά με έντονο καθωσπρεπισμό, όταν ο γιος της ξινίζει επειδή ο αγιασμός έβρεξε το ακριβό του αμάξι).

Ο συγγραφέας κινείται στα όρια μιας προσωπικής εξομολόγησης. Ο Βικέντιος ανοίγει την ψυχή του όχι στην ευσεβή κυρία που ήλθε με τα παιδάκια της για να τους διαβάσει μια ευχή, αλλά στους δύο νεαρούς που, όχι μόνο ο φαινότυπός τους είναι μακριά από τα θρησκευτικά dress code, αλλά και οι ερωτήσεις τους ίσως έφερναν σε αμηχανία κάποιον άλλον. «Καμιά φορά πιο εύκολα ανοίγεις την καρδιά σου σε έναν ξένο, παρά στον ίδιο σου τον αδελφό» τους λέει με αφοπλιστική ειλικρίνεια.

Το θέμα της μοναξιάς είναι το κυρίαρχο, αλλά όχι το μοναδικό της ταινίας. Ένα θέμα για το οποίο έχουν γραφτεί κείμενα, στίχοι τραγουδιών, σενάρια ταινιών. Συνήθως αναφέρονται στη μοναξιά όσων ακούσια δεν μοίρασαν τη ζωή τους με ένα ταίρι ή όσων ξέμειναν στο τέλος της ζωής τους χωρίς σύντροφο, μακριά από παιδιά. Η μοναξιά όμως, που νιώθει κάποιος περιτριγυρισμένος από ανθρώπους είναι κάτι που δύσκολα λέγεται ή ανιχνεύεται.

Δεν ήταν επιλογή του Βικέντιου να ζει ολομόναχος. Οι επισκέπτες που έρχονται, επιτείνουν τη μοναξιά του, αντί να την γιατρεύουν. «Η μοναξιά με στενεύει τις μέρες και με αγριεύει τις νύχτες» ομολογεί ο ίδιος. Μα, κι όταν ήταν περιτριγυρισμένος από αδελφούς δεν αισθανόταν όλα όσα είχε φανταστεί.

Η ανεπάρκεια του Γέροντά του -«είναι δύσκολη η καλογερική όταν ο Γέροντάς σου δεν σε καθοδηγεί με αγάπη» λέει χαρακτηριστικά- ήταν η αιτία της ερήμωσης της μονής, αφού «με την παραξενιά του δε στέριωνε κανένας εδώ». Όλα κυλούσαν «μέσα από το δρόμο του φόβου, όχι της χαράς», αφού ο ηγούμενος «δεν την άντεχε τη χαρά, την είχε για αμαρτία».

Και στη συνέχεια μάς δίνει τον δικό του ορισμό τού σωστού Γέροντα: «Ο πνευματικός αν χρειαστεί, θα πάει και στην “κόλαση” για ένα πνευματικό του παιδί. Αλλά αν πάει, θα κάνει την “κόλαση” παράδεισο. Γιατί θα βρίσκεται εκεί μόνο από αγάπη».

Κι ενώ θα περιμέναμε να απορρίψει εντελώς ο Βικέντιος τον ηγούμενο ή και να αμφισβητήσει την κλήση του, εκείνος στέκεται στα θετικά του σημεία και ομολογεί: «Ο Γέροντάς ήταν αυστηρός και σκληρός, αλλά ο πρώτος που έκανε αυτά που ζητούσε ήταν ο ιδιος!», δηλώνοντας επανειλημμένα πως ούτε μια φορά δε μετάνιωσε που ήλθε στο μοναστήρι. Μόνο που, όντας ώριμος άντρας, επαναπροσδιορίζει πλέον στάσεις και αξίες. «Είναι δύσκολη η ζωή του καλόγερου, όμως αν τη θες αληθινά, ο φόβος περισσεύει. Αν έχεις διαλέξει αυτή τη ζωή, μπορείς και να χαίρεσαι και να αγαπάς».

Και στο ενδεχόμενο ερώτημα που θα αναδυθεί στον αναγνώστη/θεατή «ο μοναχός αδιαφορεί για τα κοινωνικά τεκταινόμενα;» δίνει ο σκηνοθέτης μια απάντηση: «Θα έλεγε κανείς ότι με μια πρώτη ματιά ο Βικέντιος είναι αποκομμένος από το κοινωνικό σύνολο. Αντιθέτως, όμως, ο Βικέντιος εκφράζει τον συνειδητοποιημένο άνθρωπο, που δεν εντυπωσιάζεται από τα ψεύτικα μεγαλεία και αναζητά την απλότητα, την αγάπη, τη συντροφικότητα. Εκφράζει τον άνθρωπο που έχει χαράξει τη δική του πορεία, που υπερασπίζεται τις επιλογές του και δεν τις μετανιώνει ούτε κι όταν μένει τελείως μόνος»

Ο Βικέντιος με όχημα τον πόνο κοιτά κατάματα το θάνατο και πορεύεται. Από τις πιο συγκλονιστικές σκηνές της ταινίας είναι εκείνη που ο Μάρκος επιχειρεί να πετάξει στη θάλασσα τη νεκρή σκυλίτσα και την τελευταία στιγμή ο Βικέντιος τού την παίρνει από τα χέρια για να τη θάψει δίπλα στον ιστό της σημαίας, αφού πρώτα τη νεκροστολίσει με κυκλάμινα και κλαράκια από δεντρολίβανο. Μπορεί σε κάποιους από μας με πενιχρή αναγνωστική ή κινηματογραφική εμπειρία, να μας φανεί υπερβολικό όλο αυτό. Είναι που ο στολισμός και γενικότερα η φροντίδα του νεκρού έχει εξοβελιστεί από τη ζωή μας και έχει ανεπιστρεπτί παραδοθεί σε έμπειρους επαγγελματίες. Είναι ίσως που συνηθίσαμε το γραφείο τελετών να μας παραδίδει τον ακριβό μας νεκρό μια ώρα (το πολύ!) πριν από τη νεκρώσιμη ακολουθία.

Μας φαίνεται ίσως το ίδιο υπερβολικό όσο η εκδήλωση της αγάπης που είχαν για τη πανίδα αλλά και την χλωρίδα οι άγιοί μας. ας θυμηθούμε το περίφημο περιστατικό με τον άγιο Σιλουανό και το μοναχό που χτύπησε με το ραβδί του ένα χόρτο [5].

Κανένα ανθρώπινο συναίσθημα δεν περιθωριοποιείται στο βιβλίο και την ταινία και συνάμα όλα μεταμορφώνονται και παίρνουν θεϊκή χροιά. Η μάνα αντιδρά όταν μαθαίνει την απόφαση του γιου της να πάει στο μοναστήρι («Αφού το θέλει τόσο πολύ, ας γίνει παπάς… Αλλά ας παντρευτεί τουλάχιστον, ας κάνει οικογένεια»), αλλά είναι η ίδια που, μερικά πλάνα αργότερα σφίγγει μέσα στα χέρια της τα χέρια του και τα λούζει με τα δάκρυά της, καθώς του σιγοψιθυρίζει «Πώς εκλήθης αδελφέ;».

Κάθε λεπτομέρεια, κάθε λέξη, κάθε παράγραφος δεν επιλέχτηκε τυχαία στη «δεξιά τσέπη του ράσου». Ακόμα κι αυτός ο τίτλος: σε διαφορετικούς χώρους, χρόνους και πολιτισμούς η λέξη δεξιός/ιά ήταν ανέκαθεν δηλωτικό καλής, ευνοϊκής κατάστασης [6].

Αξίζει να διαβάσουμε το βιβλίο ή και να δούμε την ταινία. Αν δεν το βρείτε σε κάποιο βιβλιοπωλείο ή σε κάποια δανειστική βιβλιοθήκη, δείτε τουλάχιστον την ταινία. Την έχει ανεβάσει η ΕΡΤ στην πλατφόρμα ertflix δωρεάν ως τις 30 Αυγούστου (https://www.ertflix.gr/vod/vod.174593-e-dexia-tsepe-tou-rasou).

Και θα μας αποζημιώσει όλους, μοναχικούς και όχι, ζωόφιλους και μη, έγγαμους ή άγαμους, μικρούς (άνετα μπορεί να τη δει ένας έφηβος) ή μεγάλους.

Γιατί ίσως κάποιοι από μας να βρεθήκαμε κάποτε μόνοι κι απροστάτευτοι.

Ίσως τότε κάποια χέρια να μάς ζέσταναν στη δεξιά τσέπη ενός «ράσου».

Και ίσως να μην μάθουμε ποτέ πόσες φορές ο Θεός άκουσε το όνομά μας στις προσευχές εκείνων που μας έχουν έγνοια και μας αγαπούν …

Υπ.

_______________

[1] Γράφει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης για τον συγγραφέα:  «Με συνεχή μικρά αφηγηματικά ξαφνιάσματα “συντονίζει” το συναίσθημα του αναγνώστη που πάλλεται συνεχώς όπως το διαπασών από τα μικρά χτυπήματα!»

[2] Εκτός από τη σκυλίτσα, στο μοναστήρι ζουν κότες, φαραόνια και μερικές γάτες. Η σκυλίτσα έχει όμως, το μοναδικό προνόμιο να μπαίνει στο κελί του Βικέντιου.

[3] Θεωρώ πως ακόμα πιο εκφραστικά από τα μάτια του Βικέντιου, που υποδύεται εκπληκτικά στην ταινία ο Θοδωρής Αντωνιάδης, είναι τα χέρια του κι ότι τα κοντινά πλάνα αποδίδουν στο έπακρο όλα όσα είχε να πει ο συγγραφέας. Η σκηνή με τα χέρια που τρέμουν σφίγγοντας το ζωστικό, όταν ο Βικέντιος βρίσκει τη σκυλίτσα νεκρή είναι εξίσου -αν όχι πιο δυνατή- από εκείνη με τα δακρυσμένα μάτια και το στόμα ανοιχτό σε στάση σιωπηλής κραυγής. Αλλά κι όταν μιλάει, είτε on camera είτε voice over, είναι εκπληκτικός.

[4] «Τελικά όταν αγαπάς, πρέπει να αγαπάς τα πράγματα ολόκληρα, πρέπει να αγαπάς και τον θάνατό τους με κάποιο τρόπο… Είναι λάθος να αισθανόμαστε προδομένοι ή αδικημένοι από κάτι. Από τις ίδιες τις ψυχές που φεύγουν… Από το Θεό …  Η αρχή και το τέλος είναι ένα πράγμα κι είναι μαζί» λέει ο γέρο Συμεών στο νεαρό δόκιμο, εξιστορώντας την τραγική ζωή του.

[5] «Κρατούσαμε στα χέρια ραβδιά, όπως συνηθίζεται στις ορεινές περιοχές. Και στις δυο πλευρές τού δρόμου φύτρωναν αραιά ψηλά αγριόχορτα. Με τη σκέψη να μην αφήσω τα χόρτα να κλείσουν το μονοπάτι, χτύπησα με το ραβδί εάν βλαστό στην κορυφή του, ώστε να εμποδίσω την ωρίμανση των σπόρων. Η χειρονομία μου φάνηκε βάναυση στον Γέροντα και με αμηχανία κούνησε ελαφρά το κεφάλι. Κατάλαβα τι σήμαινε αυτό και ντράπηκα». Βλ. Αρχιμ. Σωφρονίου (Σαχάρωφ), Ο άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης, εκδ. Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Έσσεξ, σ. 111.

Δεν θα ξεχάσω την εξαιρετική σκηνή από την πρόσφατη ταινία «Ο άνθρωπος του Θεού». ο άγιος Νεκτάριος ως διευθυντής της Ριζαρείου σχολής, σκύβει στο χώμα και φυτεύει λουλούδια με κινήσεις λεπτές, προσεκτικές, με μιαν αγάπη που ρέει από τα ακροδάχτυλά του.

[6] Στην αγγλική γλώσσα η λέξη right σημαίνει ο δεξιός, αλλά και ο σωστός, ο κατάλληλος, ο ευθύς· αντίστοιχα στη γαλλική με τη λέξη droit, εκτός από τη δεξιά πλευρά, αποδίδεται το δίκαιο και ο ευθύς.

Όταν χαιρετάμε κάποιον τού δίνουμε το δεξί μας χέρι. Αυτό κάνουμε όταν καλωσορίζουμε κάποιον. από κεί προήλθε η λέξη δεξίωση.

Ευχόμαστε «να έρθουν όλα δεξιά» (ευνοϊκά), ενώ όταν επαινούμε έναν συνεργάτη μας για την ικανότητα και την προσφορά του λέμε ότι «είναι το δεξί μας χέρι».

Όταν κάτι ξεκινήσει καλά λέμε ότι «ξεκινήσαμε με το δεξί».

Στο Ευαγγέλιο της Κρίσεως οι ευλογημένοι κάθονται εκ δεξιών του Πατρός κλπ.

Στον αντίποδα οι προάγγελοι της συμφοράς στα κείμενα της αρχαιοελληνικής γραμματείας έρχονταν πάντα από τα αριστερά.

Πρόσφατα Άρθρα

Η αρχαιοπρεπής Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου στον Ι.Ν. Οσίου Νίκωνος Σπάρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Η αρχαιοπρεπής Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου στον Ι.Ν. Οσίου Νίκωνος Σπάρτης

23 Οκτωβρίου 2025

Την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2025 η Εκκλησία μας τίμησε την μνήμη του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου και στον Ιερό Ναό...

Read more
Αυλώνος Χριστόδουλος: «Η ΕΛΠΙΔΑ»
Πνευματικές Διδαχές

Θεού Αποκάλυψη

23 Οκτωβρίου 2025

«Ἀδελφοί τό Εὐαγγέλιον τό εὐαγγελισθέν ὑπ’ ἐμοῦ, οὐκ ἔστι κατ’ ἄνθρωπον» (Γαλ. 1, 11) Μητροπολίτου Αὐλῶνος ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ Ἕνα μεγάλο καί...

Read more
Η αρχαιοπρεπής Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου στον Άγιο Αχίλλιο Λαρίσης
Εκκλησία της Ελλάδος

Η αρχαιοπρεπής Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου στον Άγιο Αχίλλιο Λαρίσης

23 Οκτωβρίου 2025

Την αρχαιοπρεπή Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου τέλεσε σε Αγρυπνία στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Αχιλλίου Λαρίσης,...

Read more
Ετιμήθη στην Άρτα ο Άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος και ο Όσιος Αθανάσιος ο Χαμακιώτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Ετιμήθη στην Άρτα ο Άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος και ο Όσιος Αθανάσιος ο Χαμακιώτης

23 Οκτωβρίου 2025

Με κατάνυξη ετιμήθη στην Ιερά Μητρόπολη Άρτης η μνήμη του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου, του πρώτου Επισκόπου Ιεροσολύμων, καθώς και...

Read more
Ιερατική Σύναξη στην Ιερά Μητρόπολη Καστορίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Ιερατική Σύναξη στην Ιερά Μητρόπολη Καστορίας

23 Οκτωβρίου 2025

Με τη χάρη του Τριαδικού Θεού και υπό την πνευματική καθοδήγηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Καλλινίκου, πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη...

Read more
Ιερά Αγρυπνία για τη μνήμη του Οσίου Αθανασίου του Χαμακιώτου στην «Κόκκινη Εκκλησιά»
Εκκλησία της Ελλάδος

Ιερά Αγρυπνία για τη μνήμη του Οσίου Αθανασίου του Χαμακιώτου στην «Κόκκινη Εκκλησιά»

23 Οκτωβρίου 2025

Το βράδυ της Τετάρτης 22 Οκτωβρίου 2025, τελέσθηκε στο Ιερό Μητροπολιτικό Παρεκκλήσιο Αγίων Δώδεκα Αποστόλων, την επονομαζόμενη «Κόκκινη Εκκλησιά» Καρδίτσης,...

Read more
Με αφορμή τις 250.000 συνδρομητές και 54.000.000 προβολές στο κανάλι «Geron Nektarios »
Εκκλησία της Ελλάδος

ΜΗΝ τινάζεις τη ζωή σου στον αέρα! (Το λάθος που σε καταστρέφει!!!)

23 Οκτωβρίου 2025

ΜΗΝ τινάζεις τη ζωή σου στον αέρα! (Το λάθος που σε καταστρέφει!!!) Μάθε ποιο είναι το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν...

Read more
Νέος Μητροπολίτης Πάφου ο Αρχιμανδρίτης Τυχικός Βρυώνης
Ελλάδα Κόσμος

Ὀκτώ εἰλικρινεῖς ἀπορίες ἁπλῶν πιστῶν πάνω στήν πρόσφατη ἀπόφαση τῆς Συνόδου τοῦ Οἰκ. Πατριαρχείου γιά τόν μητροπολίτη Πάφου κ.Τυχικό

23 Οκτωβρίου 2025

1. Ὁ Θεάνθρωπος Ἰησοῦς Χριστός εἶναι ἡ ΑΛΗΘΕΙΑ. Ἡ πρόσφατη σύνοδος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου  συντάχθηκε μέ τήν Ἀλήθεια; 2. Ὁ Θεάνθρωπος...

Read more
ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΑΦΡΑΤΙΟΥ ΣΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΑΦΡΑΤΙΟΥ ΣΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

23 Οκτωβρίου 2025

Μαθητές και μαθήτριες των Ε΄ και Στ΄ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου Αφρατίου, με αφορμή την εκπαιδευτική περιήγησή τους στο ιστορικό...

Read more
Εκοιμήθη ο πολιός Πρωτοψάλτης Αγριάς  Απόστολος Μιχάλης
Εκκλησία της Ελλάδος

Εκοιμήθη ο πολιός Πρωτοψάλτης Αγριάς Απόστολος Μιχάλης

23 Οκτωβρίου 2025

Μετά πολλής θλίψεως, η Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος αναγγέλλει την εις Κύριον εκδημία του πολιού τ. Πρωτοψάλτου Αποστόλου Μιχάλη, ο οποίος,...

Read more
Σπουδαστές της Ιερατικής Σχολής Καρλοβικίου Σερβίας                       στην Ιερά  Μητρόπολη Κίτρους
Εκκλησία της Ελλάδος

Σπουδαστές της Ιερατικής Σχολής Καρλοβικίου Σερβίας στην Ιερά Μητρόπολη Κίτρους

23 Οκτωβρίου 2025

Στον εκκλησιαστικό ξενώνα της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος φιλοξενήθηκαν το διήμερο 21 και 22 Οκτωβρίου σπουδαστές της Ιερατικής...

Read more
Η Θεία Λειτουργία Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου στη Μητρόπολή Αλεξανδρουπόλεως
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Θεία Λειτουργία Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου στη Μητρόπολή Αλεξανδρουπόλεως

23 Οκτωβρίου 2025

Στην βραδυνή Θεία Λειτουργία στον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Νικολάου, την Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ....

Read more
ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΤΟΥ ΑΓ. ΙΑΚΩΒΟΥ ΤΟΥ ΑΔΕΛΦΟΘΕΟΥ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΤΟΥ ΑΓ. ΙΑΚΩΒΟΥ ΤΟΥ ΑΔΕΛΦΟΘΕΟΥ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

23 Οκτωβρίου 2025

Με την πρέπουσα εκκλησιαστική τάξη εορτάστηκε η μνήμη του αγίου αποστόλου Ιακώβου του αδελφοθέου στην Ιερά Μητρόπολη Χαλκίδος. Το βράδυ...

Read more
Προσκυνηματική επίσκεψη του Σεβ. Μητροπολίτου Σερρών στην ομόδοξη χώρα της Βουλγαρίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Προσκυνηματική επίσκεψη του Σεβ. Μητροπολίτου Σερρών στην ομόδοξη χώρα της Βουλγαρίας

23 Οκτωβρίου 2025

Την ομόδοξη, γειτονική χώρα της Βουλγαρίας, επισκέφθηκε προσκυνηματικώς ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, από 21 έως 22...

Read more
Έναρξη μαθημάτων Σχολής Προσφόρου Ι.Μ. Φθιώτιδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Έναρξη μαθημάτων Σχολής Προσφόρου Ι.Μ. Φθιώτιδος

23 Οκτωβρίου 2025

Με την ακολουθία του Αγιασμού ξεκίνησαν τα μαθήματα της Πρότυπης Σχολής Σπουδής Παρασκευής Προσφόρου της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος για τη...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»
Κυριακή Γ' Λουκά

ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΑΣ «Ὁ Θεός καί πατήρ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ οἶδεν…»

19 Οκτωβρίου 2025

ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΑΣ «Ὁ Θεός καί πατήρ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ οἶδεν…» (Β΄ Κορ. 11, 31) Μητροπολίτου Αὐλῶνος...

Aποστολικό Μηνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

18 Οκτωβρίου 2025
Η δράση του π. Αὐγουστίνου Καντιώτη τα χρόνια της Κατοχής (1942-46) στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Κυριακή Γ΄ Λουκά – Έπαινος χηρών

18 Οκτωβρίου 2025
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Κυριακή Γ΄ Λουκά –Ο Μεγάλος Παιδαγωγός

18 Οκτωβρίου 2025
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Κυριακή Γ΄ Λουκά – Η έννοια της ζωής και του θανάτου

18 Οκτωβρίου 2025
«Ἡ ἀσθένεια εὐεργετική στήν ζωή τοῦ ἀνθρώπου»

«Ἡ ἀσθένεια εὐεργετική στήν ζωή τοῦ ἀνθρώπου»

18 Οκτωβρίου 2025
Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

Ο θάνατος στην οικογένεια – Κυριακή Γ’ Λουκά

18 Οκτωβρίου 2025
Το μήνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

Το μήνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

5 Οκτωβρίου 2024
Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

«Καὶ ἰδὼν αὐτὴν ὁ Κύριος ἐσπλαγχνίσθη ἐπ᾿ αὐτῇ καὶ εἶπεν αὐτῇ· μὴ κλαῖε»

5 Οκτωβρίου 2024
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

17 Οκτωβρίου 2023
Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

5 Οκτωβρίου 2019
Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

5 Οκτωβρίου 2019
Το μήνυμα της αναστάσεως του υιού της χήρας στην πόλη Ναΐν

Το μήνυμα της αναστάσεως του υιού της χήρας στην πόλη Ναΐν

16 Νοεμβρίου 2023
Next Post
Η εορτή των Αγ. Κωνσταντίνου και Ελένης στη Νέα Υόρκη

Μητρόπολη Αρκαλοχωρίου: Νέος Αρχιερατικός Επίτροπος και αλλαγή φρουράς στο Γηροκομείο

Το «τελευταίον ἐπ΄ αὐτῇ μυστήριον»…

Το «τελευταίον ἐπ΄ αὐτῇ μυστήριον»…

«Tα Εννιάμερα της Παναγίας», στην Ιερά Μονή Κρεμαστής, στο Λάνθι Ηλείας

«Tα Εννιάμερα της Παναγίας», στην Ιερά Μονή Κρεμαστής, στο Λάνθι Ηλείας

Βλέπω πάνω από τα κεφάλια σας τα κέρατα

Βλέπω πάνω από τα κεφάλια σας τα κέρατα

Η εορτή της αποδόσεως της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Κέρκυρα

Η εορτή της αποδόσεως της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Κέρκυρα

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist