• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Παρασκευή, 9 Μαΐου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Η δεξιά τσέπη του ράσου

25 Αυγούστου 2022
in Ελλάδα Κόσμος
Ο πανηγυρικός Εσπερινός της Θρονικής εορτής στο Φανάρι
Share on FacebookShare on Twitter

Όχι, δεν είναι τίτλος είδησης ενός οικονομικού εκκλησιαστικού σκανδάλου, πραγματικού ή φανταστικού, με διεκδικήσεις real estate και παρόμοια, που γίνονται ή επινοούνται προκειμένου να εκτονωθεί μια πολιτική κατάσταση ή να αποπροσανατολιστεί η κοινή γνώμη.

Το κείμενο που ακολουθεί είναι μια πρόταση για ανάγνωση ή και για θέαση. Πρόκειται για το βιβλίο του Χιώτη συγγραφέα Γιάννη Μακριδάκη,  μια σημειολογική νουβέλα με τίτλο «Η δεξιά τσέπη του ράσου» (εκδ. Εστίας), που κυκλοφόρησε το 2009 και έχει ήδη κάνει 5 εκδόσεις. Δέκα χρόνια μετά, το 2019 ολοκληρώνεται η εξαιρετικά επιτυχημένη μεταφορά της στη μεγάλη οθόνη. Το σενάριο υπογράφει η Στέλλα Βασιλαντωνάκη και στην καρέκλα του σκηνοθέτη κάθεται ο Γιάννης Λαπατάς [1].

Το κείμενο του βιβλίου, όπως και το σενάριο, δεν έχουν ιδιαίτερη πλοκή, ούτε εντάσεις και εκπλήξεις. Ο συγγραφέας μάς παραθέτει μια περίληψη στο οπισθόφυλλο και έτσι δεν περιμένουμε κάτι, όταν πάρουμε στα χέρια μας το βιβλίο.

Ο μοναχός Βικέντιος ζει ολομόναχος σ’ ένα μοναστήρι της Χίου, στο ερημοβράχι της Παναγιάς. Η μοναξιά δεν είναι επιλογή του. Κάποτε το μοναστήρι έσφυζε από ζωή. Τότε που, μόλις 17 ετών, επιθύμησε να μπει στη δύναμη του μοναστηριού. Σύντομα ο Βικέντιος «με αγάπη ακατέργαστη για τη ζωή του μοναχού» πήρε το μοναχικό σχήμα από τα χέρια του Γέροντά του, ενός αυστηρού ηγούμενου που θεωρούσε πως η χαρά δεν έχει θέση στην ψυχή ενός μοναχού και μάλιστα νεαρού, που έδιωξε 3-4 μορφωμένους νέους που ήλθαν στο μοναστήρι μετά τον Βικέντιο, από φόβο μην χάσει την πρωτοκαθεδρία.

Με το πέρασμα του χρόνου οι παλαιότεροι μοναχοί αναπαύθηκαν, οι νεότεροι έφυγαν κι απέμεινε ο Βικέντιος μοναδικός κάτοικος της Μονής, αντίκρυ σε μια θάλασσα ανταριασμένη κι απάνω έναν ουρανό κατασκότεινο.

Τότε ήταν που ο αγαθός και συνάμα δύστροπος Μάρκος, ο υπεύθυνος για την τροφοδοσία της Μονής, τού έφερε μια λευκή σκυλίτσα, που είναι στο εξής η συντροφιά του [2]. Όταν η σκυλίτσα ζευγαρώνει ο Βικέντιος βάζει στην τσέπη του ράσου του 60 φουντούκια. Κάθε μέρα τρώει κι από ένα, ώστε να ξέρει πότε θα είναι η μέρα της γέννας.

Κάποια μέρα τα φουντούκια σώνονται και η σκυλίτσα δεν έχει ακόμα γεννήσει. Βαριά και δυσκίνητη τον ακολουθεί όπου πάει: στον κήπο, στο προαύλιο του ναού, στην κουζίνα… Κάποιο από τα επόμενα βράδια ο αρχιεπίσκοπος αφήνει την τελευταία του πνοή, η σκυλίτσα γεννά τρία κουταβάκια, αλλά αμέσως μετά πεθαίνει. Οι προσπάθειες του Βικέντιου να σώσει τα κουταβάκια δεν τελεσφορούν, καθώς πεθαίνουν τα δύο και τα θάβει δίπλα στη μητέρα τους. Τώρα πια, κάνει την ύστατη προσπάθεια για να ζήσει το τελευταίο. Το βάζει στη δεξιά τσέπη του ράσου του (για την ακρίβεια του εσώρασου) τυλιγμένο σε μια κάλτσα, προκειμένου να διατηρείται ζεστό και για να το έχει πάντα μαζί του.

Το κείμενο ακροβατεί μέσω μιας σειράς αντιθέσεων, ανάμεσα στο συλλογικό και το προσωπικό. Το πένθος για τον θανόντα αρχιεπίσκοπο από τη μια, ο σιωπηλός πόνος για το χαμό της σκυλίτσας από την άλλη. Οι διαδικασίες διαδοχής του αρχιεπισκόπου από τη μια και η προσπάθεια του Βικέντιου να κρτατήσει στη ζωή τους διαδόχους της σκυλίτσας από την άλλη (εξαιρετική η σκηνή στην οποία ο μοναχός κλείνει το ραδιόφωνο που μεταδίδει τα νέα για τον θάνατο του αρχιεπισκόπου και ο θεατής τότε αντιλαμβάνεται το κλάμα των νεογέννητων κουταβιών).

Τα πλάνα είναι αριστουργηματικά [3], η μουσική υπέροχη, το μοντάζ έξοχο και οι διάλογοι είναι τόσο δυνατοί που μπαίνεις στον πειρασμό να κάνεις κλικ στο «15 δευτερόλεπτα πριν» για να ακούσεις ξανά μια ατάκα [4].

Η ταινία ξεχειλίζει από τρυφερότητα, όχι όμως επιφανειακή και ανάλαφρη. Οι σκηνές με τα ζόρια εναλλάσσονται με αστεία πλάνα, που ισορροπούν έξυπνα, χαρίζοντας πηγαίο γέλιο (σπαρταριστή η σκηνή με τη θρησκευόμενη κυρία που ζητά να γίνει αγιασμός στο νέο αυτοκίνητο και στη συνέχεια αντιδρά με έντονο καθωσπρεπισμό, όταν ο γιος της ξινίζει επειδή ο αγιασμός έβρεξε το ακριβό του αμάξι).

Ο συγγραφέας κινείται στα όρια μιας προσωπικής εξομολόγησης. Ο Βικέντιος ανοίγει την ψυχή του όχι στην ευσεβή κυρία που ήλθε με τα παιδάκια της για να τους διαβάσει μια ευχή, αλλά στους δύο νεαρούς που, όχι μόνο ο φαινότυπός τους είναι μακριά από τα θρησκευτικά dress code, αλλά και οι ερωτήσεις τους ίσως έφερναν σε αμηχανία κάποιον άλλον. «Καμιά φορά πιο εύκολα ανοίγεις την καρδιά σου σε έναν ξένο, παρά στον ίδιο σου τον αδελφό» τους λέει με αφοπλιστική ειλικρίνεια.

Το θέμα της μοναξιάς είναι το κυρίαρχο, αλλά όχι το μοναδικό της ταινίας. Ένα θέμα για το οποίο έχουν γραφτεί κείμενα, στίχοι τραγουδιών, σενάρια ταινιών. Συνήθως αναφέρονται στη μοναξιά όσων ακούσια δεν μοίρασαν τη ζωή τους με ένα ταίρι ή όσων ξέμειναν στο τέλος της ζωής τους χωρίς σύντροφο, μακριά από παιδιά. Η μοναξιά όμως, που νιώθει κάποιος περιτριγυρισμένος από ανθρώπους είναι κάτι που δύσκολα λέγεται ή ανιχνεύεται.

Δεν ήταν επιλογή του Βικέντιου να ζει ολομόναχος. Οι επισκέπτες που έρχονται, επιτείνουν τη μοναξιά του, αντί να την γιατρεύουν. «Η μοναξιά με στενεύει τις μέρες και με αγριεύει τις νύχτες» ομολογεί ο ίδιος. Μα, κι όταν ήταν περιτριγυρισμένος από αδελφούς δεν αισθανόταν όλα όσα είχε φανταστεί.

Η ανεπάρκεια του Γέροντά του -«είναι δύσκολη η καλογερική όταν ο Γέροντάς σου δεν σε καθοδηγεί με αγάπη» λέει χαρακτηριστικά- ήταν η αιτία της ερήμωσης της μονής, αφού «με την παραξενιά του δε στέριωνε κανένας εδώ». Όλα κυλούσαν «μέσα από το δρόμο του φόβου, όχι της χαράς», αφού ο ηγούμενος «δεν την άντεχε τη χαρά, την είχε για αμαρτία».

Και στη συνέχεια μάς δίνει τον δικό του ορισμό τού σωστού Γέροντα: «Ο πνευματικός αν χρειαστεί, θα πάει και στην “κόλαση” για ένα πνευματικό του παιδί. Αλλά αν πάει, θα κάνει την “κόλαση” παράδεισο. Γιατί θα βρίσκεται εκεί μόνο από αγάπη».

Κι ενώ θα περιμέναμε να απορρίψει εντελώς ο Βικέντιος τον ηγούμενο ή και να αμφισβητήσει την κλήση του, εκείνος στέκεται στα θετικά του σημεία και ομολογεί: «Ο Γέροντάς ήταν αυστηρός και σκληρός, αλλά ο πρώτος που έκανε αυτά που ζητούσε ήταν ο ιδιος!», δηλώνοντας επανειλημμένα πως ούτε μια φορά δε μετάνιωσε που ήλθε στο μοναστήρι. Μόνο που, όντας ώριμος άντρας, επαναπροσδιορίζει πλέον στάσεις και αξίες. «Είναι δύσκολη η ζωή του καλόγερου, όμως αν τη θες αληθινά, ο φόβος περισσεύει. Αν έχεις διαλέξει αυτή τη ζωή, μπορείς και να χαίρεσαι και να αγαπάς».

Και στο ενδεχόμενο ερώτημα που θα αναδυθεί στον αναγνώστη/θεατή «ο μοναχός αδιαφορεί για τα κοινωνικά τεκταινόμενα;» δίνει ο σκηνοθέτης μια απάντηση: «Θα έλεγε κανείς ότι με μια πρώτη ματιά ο Βικέντιος είναι αποκομμένος από το κοινωνικό σύνολο. Αντιθέτως, όμως, ο Βικέντιος εκφράζει τον συνειδητοποιημένο άνθρωπο, που δεν εντυπωσιάζεται από τα ψεύτικα μεγαλεία και αναζητά την απλότητα, την αγάπη, τη συντροφικότητα. Εκφράζει τον άνθρωπο που έχει χαράξει τη δική του πορεία, που υπερασπίζεται τις επιλογές του και δεν τις μετανιώνει ούτε κι όταν μένει τελείως μόνος»

Ο Βικέντιος με όχημα τον πόνο κοιτά κατάματα το θάνατο και πορεύεται. Από τις πιο συγκλονιστικές σκηνές της ταινίας είναι εκείνη που ο Μάρκος επιχειρεί να πετάξει στη θάλασσα τη νεκρή σκυλίτσα και την τελευταία στιγμή ο Βικέντιος τού την παίρνει από τα χέρια για να τη θάψει δίπλα στον ιστό της σημαίας, αφού πρώτα τη νεκροστολίσει με κυκλάμινα και κλαράκια από δεντρολίβανο. Μπορεί σε κάποιους από μας με πενιχρή αναγνωστική ή κινηματογραφική εμπειρία, να μας φανεί υπερβολικό όλο αυτό. Είναι που ο στολισμός και γενικότερα η φροντίδα του νεκρού έχει εξοβελιστεί από τη ζωή μας και έχει ανεπιστρεπτί παραδοθεί σε έμπειρους επαγγελματίες. Είναι ίσως που συνηθίσαμε το γραφείο τελετών να μας παραδίδει τον ακριβό μας νεκρό μια ώρα (το πολύ!) πριν από τη νεκρώσιμη ακολουθία.

Μας φαίνεται ίσως το ίδιο υπερβολικό όσο η εκδήλωση της αγάπης που είχαν για τη πανίδα αλλά και την χλωρίδα οι άγιοί μας. ας θυμηθούμε το περίφημο περιστατικό με τον άγιο Σιλουανό και το μοναχό που χτύπησε με το ραβδί του ένα χόρτο [5].

Κανένα ανθρώπινο συναίσθημα δεν περιθωριοποιείται στο βιβλίο και την ταινία και συνάμα όλα μεταμορφώνονται και παίρνουν θεϊκή χροιά. Η μάνα αντιδρά όταν μαθαίνει την απόφαση του γιου της να πάει στο μοναστήρι («Αφού το θέλει τόσο πολύ, ας γίνει παπάς… Αλλά ας παντρευτεί τουλάχιστον, ας κάνει οικογένεια»), αλλά είναι η ίδια που, μερικά πλάνα αργότερα σφίγγει μέσα στα χέρια της τα χέρια του και τα λούζει με τα δάκρυά της, καθώς του σιγοψιθυρίζει «Πώς εκλήθης αδελφέ;».

Κάθε λεπτομέρεια, κάθε λέξη, κάθε παράγραφος δεν επιλέχτηκε τυχαία στη «δεξιά τσέπη του ράσου». Ακόμα κι αυτός ο τίτλος: σε διαφορετικούς χώρους, χρόνους και πολιτισμούς η λέξη δεξιός/ιά ήταν ανέκαθεν δηλωτικό καλής, ευνοϊκής κατάστασης [6].

Αξίζει να διαβάσουμε το βιβλίο ή και να δούμε την ταινία. Αν δεν το βρείτε σε κάποιο βιβλιοπωλείο ή σε κάποια δανειστική βιβλιοθήκη, δείτε τουλάχιστον την ταινία. Την έχει ανεβάσει η ΕΡΤ στην πλατφόρμα ertflix δωρεάν ως τις 30 Αυγούστου (https://www.ertflix.gr/vod/vod.174593-e-dexia-tsepe-tou-rasou).

Και θα μας αποζημιώσει όλους, μοναχικούς και όχι, ζωόφιλους και μη, έγγαμους ή άγαμους, μικρούς (άνετα μπορεί να τη δει ένας έφηβος) ή μεγάλους.

Γιατί ίσως κάποιοι από μας να βρεθήκαμε κάποτε μόνοι κι απροστάτευτοι.

Ίσως τότε κάποια χέρια να μάς ζέσταναν στη δεξιά τσέπη ενός «ράσου».

Και ίσως να μην μάθουμε ποτέ πόσες φορές ο Θεός άκουσε το όνομά μας στις προσευχές εκείνων που μας έχουν έγνοια και μας αγαπούν …

Υπ.

_______________

[1] Γράφει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης για τον συγγραφέα:  «Με συνεχή μικρά αφηγηματικά ξαφνιάσματα “συντονίζει” το συναίσθημα του αναγνώστη που πάλλεται συνεχώς όπως το διαπασών από τα μικρά χτυπήματα!»

[2] Εκτός από τη σκυλίτσα, στο μοναστήρι ζουν κότες, φαραόνια και μερικές γάτες. Η σκυλίτσα έχει όμως, το μοναδικό προνόμιο να μπαίνει στο κελί του Βικέντιου.

[3] Θεωρώ πως ακόμα πιο εκφραστικά από τα μάτια του Βικέντιου, που υποδύεται εκπληκτικά στην ταινία ο Θοδωρής Αντωνιάδης, είναι τα χέρια του κι ότι τα κοντινά πλάνα αποδίδουν στο έπακρο όλα όσα είχε να πει ο συγγραφέας. Η σκηνή με τα χέρια που τρέμουν σφίγγοντας το ζωστικό, όταν ο Βικέντιος βρίσκει τη σκυλίτσα νεκρή είναι εξίσου -αν όχι πιο δυνατή- από εκείνη με τα δακρυσμένα μάτια και το στόμα ανοιχτό σε στάση σιωπηλής κραυγής. Αλλά κι όταν μιλάει, είτε on camera είτε voice over, είναι εκπληκτικός.

[4] «Τελικά όταν αγαπάς, πρέπει να αγαπάς τα πράγματα ολόκληρα, πρέπει να αγαπάς και τον θάνατό τους με κάποιο τρόπο… Είναι λάθος να αισθανόμαστε προδομένοι ή αδικημένοι από κάτι. Από τις ίδιες τις ψυχές που φεύγουν… Από το Θεό …  Η αρχή και το τέλος είναι ένα πράγμα κι είναι μαζί» λέει ο γέρο Συμεών στο νεαρό δόκιμο, εξιστορώντας την τραγική ζωή του.

[5] «Κρατούσαμε στα χέρια ραβδιά, όπως συνηθίζεται στις ορεινές περιοχές. Και στις δυο πλευρές τού δρόμου φύτρωναν αραιά ψηλά αγριόχορτα. Με τη σκέψη να μην αφήσω τα χόρτα να κλείσουν το μονοπάτι, χτύπησα με το ραβδί εάν βλαστό στην κορυφή του, ώστε να εμποδίσω την ωρίμανση των σπόρων. Η χειρονομία μου φάνηκε βάναυση στον Γέροντα και με αμηχανία κούνησε ελαφρά το κεφάλι. Κατάλαβα τι σήμαινε αυτό και ντράπηκα». Βλ. Αρχιμ. Σωφρονίου (Σαχάρωφ), Ο άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης, εκδ. Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Έσσεξ, σ. 111.

Δεν θα ξεχάσω την εξαιρετική σκηνή από την πρόσφατη ταινία «Ο άνθρωπος του Θεού». ο άγιος Νεκτάριος ως διευθυντής της Ριζαρείου σχολής, σκύβει στο χώμα και φυτεύει λουλούδια με κινήσεις λεπτές, προσεκτικές, με μιαν αγάπη που ρέει από τα ακροδάχτυλά του.

[6] Στην αγγλική γλώσσα η λέξη right σημαίνει ο δεξιός, αλλά και ο σωστός, ο κατάλληλος, ο ευθύς· αντίστοιχα στη γαλλική με τη λέξη droit, εκτός από τη δεξιά πλευρά, αποδίδεται το δίκαιο και ο ευθύς.

Όταν χαιρετάμε κάποιον τού δίνουμε το δεξί μας χέρι. Αυτό κάνουμε όταν καλωσορίζουμε κάποιον. από κεί προήλθε η λέξη δεξίωση.

Ευχόμαστε «να έρθουν όλα δεξιά» (ευνοϊκά), ενώ όταν επαινούμε έναν συνεργάτη μας για την ικανότητα και την προσφορά του λέμε ότι «είναι το δεξί μας χέρι».

Όταν κάτι ξεκινήσει καλά λέμε ότι «ξεκινήσαμε με το δεξί».

Στο Ευαγγέλιο της Κρίσεως οι ευλογημένοι κάθονται εκ δεξιών του Πατρός κλπ.

Στον αντίποδα οι προάγγελοι της συμφοράς στα κείμενα της αρχαιοελληνικής γραμματείας έρχονταν πάντα από τα αριστερά.

Πρόσφατα Άρθρα

Η εορτή της Υπεραγίας Θεοτόκου Κασσωπίτρας στην Κέρκυρα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή της Υπεραγίας Θεοτόκου Κασσωπίτρας στην Κέρκυρα

9 Μαΐου 2025

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, κ. Νεκτάριος, το εσπέρας της Τετάρτης, 7 Μαΐου, χοροστάτησε στον πανηγυρικό εσπερινό...

Read more
Πλήθος προσκυνητών στην πανήγυρη της Ι.Μ. Αγίου Ιωάννη Θεολόγου Χάρακα
Εκκλησία της Ελλάδος

Πλήθος προσκυνητών στην πανήγυρη της Ι.Μ. Αγίου Ιωάννη Θεολόγου Χάρακα

9 Μαΐου 2025

Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και παρουσία πλήθους προσκυνητών από την ευρύτερη περιοχή πανηγύρισε η Ιερά Μονή Αγίου Ιωάννη Θεολόγου, που βρίσκεται...

Read more
Η εορτή του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, στην Κεραμωτή Νάξου
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, στην Κεραμωτή Νάξου

9 Μαΐου 2025

Στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ενοριακό Ναό Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου Κεραμωτής Νάξου, μετέβη την Πέμπτη 8-5-2025 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ....

Read more
Σερρών Θεολόγος: «Σεμνύνομαι εν Κυρίω για τον φιλόθεο λαό μας και τους καλούς μου συνεργάτες κληρικούς και λαϊκούς»
Εκκλησία της Ελλάδος

Σερρών Θεολόγος: «Σεμνύνομαι εν Κυρίω για τον φιλόθεο λαό μας και τους καλούς μου συνεργάτες κληρικούς και λαϊκούς»

8 Μαΐου 2025

Πανηγυρική, πολυαρχιερατική θ. Λειτουργία, τελέσθηκε σήμερα, Πέμπτη 8 Μαΐου 2025, στον ιερό Καθεδρικό και Προσκυνηματικό Ναό Αγ. Θεοδώρων Σερρών, προεξάρχοντος...

Read more
Επιμνημόσυνη δέηση στην ΕΛΔΥΚ
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Επιμνημόσυνη δέηση στην ΕΛΔΥΚ

8 Μαΐου 2025

Με την ευκαιρία της πρώτης επίσημης επίσκεψης του εξοχότατου Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κωνσταντίνου Τασούλα, στην Κύπρο, τελέστηκε σήμερα, Πέμπτη...

Read more
Διαμαρτυρία για την επαναφορά των έργων της έκθεσης «Η σαγήνη του αλλόκοτου» στην Εθνική Πινακοθήκη
Εκκλησία της Ελλάδος

Διαμαρτυρία για την επαναφορά των έργων της έκθεσης «Η σαγήνη του αλλόκοτου» στην Εθνική Πινακοθήκη

8 Μαΐου 2025

Η Ιερά Μητρόπολη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία της για την επαναφορά των προσβλητικών έργων της έκθεσης «Η...

Read more
Η εορτή του Ευαγγελιστού της Αγάπης στον Χατζή Μεσσηνίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Ευαγγελιστού της Αγάπης στον Χατζή Μεσσηνίας

8 Μαΐου 2025

Με κάθε λαμπρότητα και κατά την εκκλησιαστική τάξη τιμήθηκε η μνήμη του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ιωάννου του Θεολόγου, στην...

Read more
ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ: Η αγία των θρύλων
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Αλ Σίσι: Η Αιγυπτιακή Κυβέρνηση δεσμεύεται για την προστασία της Μονής Σινά

8 Μαΐου 2025

Επίσημη επίσκεψη την 7-8 Μαΐου πραγματοποίησε στην Αθήνα ο Εξοχώτατος Πρόεδρος της Αιγύπτου, Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι. Μετά την υποδοχή...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Στην Εκκλησία πρώτα ζεις κάτι και μετά το περιγράφεις»
Χωρίς κατηγορία

Φθιώτιδος Συμεών: «Στην Εκκλησία πρώτα ζεις κάτι και μετά το περιγράφεις»

8 Μαΐου 2025

Στον πανέμορφο παραθαλάσσιο Θεολόγο της Λοκρίδος και στον Ναό του Αγίου Ευαγγελιστού Ιωάννου του Θεολόγου ιερούργησε σήμερα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
Ανακηρύχτηκε Επίτιμος Διδάκτορας του Ε.Κ.Π.Α. ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Μακάριος
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Ανακηρύχτηκε Επίτιμος Διδάκτορας του Ε.Κ.Π.Α. ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Μακάριος

8 Μαΐου 2025

Το βράδυ της  Τετάρτης, 7 Μαΐου, σε μία λαμπρή τελετή, την οποία τίμησε με την υψηλή και ευλογητή παρουσία του...

Read more
Ο εορτασμός του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου στην Άρτα
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο εορτασμός του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου στην Άρτα

8 Μαΐου 2025

Στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του Ευαγγελιστού Ιωάννου του Θεολόγου, στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Άρτης, ετελέσθη, το πρωΐ της...

Read more
Ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου μὲ Χειροτονία Διακόνου στὴν Ι. Μ. Καστορίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου μὲ Χειροτονία Διακόνου στὴν Ι. Μ. Καστορίας

8 Μαΐου 2025

Τὴν Πέμπτη τῶν Μυροφόρων , 8 Μαΐου 2025, ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου, τελέσθηκε ὁ Ἀναστάσιμος...

Read more
Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός στον Άγιο Ιωάννη Μονεμβασίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός στον Άγιο Ιωάννη Μονεμβασίας

8 Μαΐου 2025

Τη μνήμη του αποστόλου και ευαγγελιστή Ιωάννη του Θεολόγου τίμησε την Πέμπτη 8 Μαΐου 2025 η Εκκλησία μας. Το απόγευμα...

Read more
Άγιος Αρσένιος ο Μέγας {εορτάζεται στις 8 Μαΐου}
Πνευματικές Διδαχές

Άγιος Αρσένιος ο Μέγας {εορτάζεται στις 8 Μαΐου}

8 Μαΐου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ  Θεολόγου – Καθηγητού Λίγοι ασκητές της Εκκλησίας μας έχουν τον τίτλο του Μεγάλου. Η Εκκλησία μας υπήρξε...

Read more
Σερρών Θεολόγος: «Μετά τον Θεόν, η αγάπη του λαού μας στηρίζει και πολλαπλασιάζει τα έργα της Εκκλησίας»
Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου

Ο Άγιος Απόστολος και Ευαγγελιστής Ιωάννης

8 Μαΐου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού Ο απόστολος και ευαγγελιστής Ιωάννης ανήκει στα ιερά εκείνα πρόσωπα που αποτελούσαν το στενό...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Και οι ογκόλιθοι υποχωρούν
Κηρύγματα

Η επίσκεψη των Μυροφόρων στον Τάφο, ο λαμπροφορεμένος άγγελος και η αναγγελία της Αναστάσεως

3 Μαΐου 2025

Θεοφάνους Κεραμέως Ομιλία στο β΄ Εωθινό Ευαγγέλιο Η επίσκεψη των Μυροφόρων στον Τάφο (Μάρκ. ις’ 2-4) Όταν πλέον πέρασε η...

Η Θεοτόκος προσκύνησε πρώτη τον Αναστάντα Κύριο

Η Θεοτόκος προσκύνησε πρώτη τον Αναστάντα Κύριο

3 Μαΐου 2025
Μάρτυρες της Αναστάσεως

«Τολμήσας εἰσῆλθε πρός Πιλάτον»

3 Μαΐου 2025
«Οι γυναίκες στην διακονία της Εκκλησίας»

«Οι γυναίκες στην διακονία της Εκκλησίας»

3 Μαΐου 2025
Συναξάρι 27ης Ἰουνίου

Οι Μυροφόρες Γυναίκες – Η Παναγία είδε πρώτη την Ανάσταση του Υιού της;

18 Μαΐου 2024
«Τόλμη στο καθήκον»

«Τόλμη στο καθήκον»

18 Μαΐου 2024
Οι «υπουργοί» του σχεδίου της Θείας Οικονομίας Του Θεού!

Οι «υπουργοί» του σχεδίου της Θείας Οικονομίας Του Θεού!

18 Μαΐου 2024
Το μήνυμα των λόγων του αγγέλου «είπατε τοις Μαθηταίς αυτού και τω Πέτρω»

Η πρωτοβουλία της γυναίκας – Κυριακή των Μυροφόρων

18 Μαΐου 2024
Και οι ογκόλιθοι υποχωρούν

Και οι ογκόλιθοι υποχωρούν

3 Μαΐου 2020
«Ταῖς μυροφόροις Γυναιξί, παρὰ τὸ μνῆμα ἐπιστάς»

Προσμονή καί Ἀπόφαση

2 Μαΐου 2020
Το μήνυμα των λόγων του αγγέλου «είπατε τοις Μαθηταίς αυτού και τω Πέτρω»

Το μήνυμα της Κυριακής των Μυροφόρων

11 Μαΐου 2019
Το μήνυμα των λόγων του αγγέλου «είπατε τοις Μαθηταίς αυτού και τω Πέτρω»

«Αἱ Μυροφόροι γυναῖκες ὄρθρου βαθέος, ἀρώματα λαβοῦσαι τοῦ Κυρίου τὸν τάφον κατέλαβον…»

11 Μαΐου 2019
«Τόλμη στο καθήκον»

Μάρτυρες της Αναστάσεως

4 Μαΐου 2019
Το μήνυμα των λόγων του αγγέλου «είπατε τοις Μαθηταίς αυτού και τω Πέτρω»

Το μήνυμα των λόγων του αγγέλου «είπατε τοις Μαθηταίς αυτού και τω Πέτρω»

21 Απριλίου 2018
«Ταῖς μυροφόροις Γυναιξί, παρὰ τὸ μνῆμα ἐπιστάς»

“Μη φοβείσθε”

20 Απριλίου 2018
Ο Ιησούς και οι γυναίκες

Η μειοψηφία

2 Μαΐου 2020
Next Post
Η εορτή των Αγ. Κωνσταντίνου και Ελένης στη Νέα Υόρκη

Μητρόπολη Αρκαλοχωρίου: Νέος Αρχιερατικός Επίτροπος και αλλαγή φρουράς στο Γηροκομείο

Το «τελευταίον ἐπ΄ αὐτῇ μυστήριον»…

Το «τελευταίον ἐπ΄ αὐτῇ μυστήριον»…

«Tα Εννιάμερα της Παναγίας», στην Ιερά Μονή Κρεμαστής, στο Λάνθι Ηλείας

«Tα Εννιάμερα της Παναγίας», στην Ιερά Μονή Κρεμαστής, στο Λάνθι Ηλείας

Βλέπω πάνω από τα κεφάλια σας τα κέρατα

Βλέπω πάνω από τα κεφάλια σας τα κέρατα

Η εορτή της αποδόσεως της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Κέρκυρα

Η εορτή της αποδόσεως της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Κέρκυρα

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist