• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Πέμπτη, 21 Αυγούστου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Γιατί οι Ρώσοι κρατούν το παλαιό ημερολόγιο;

22 Αυγούστου 2020
in Απόψεις - Γνώμες
Εκφράζουμε την βαθιά μας αγανάκτηση για την ωμή εισπήδηση από την Εκκλησία της Κων/πόλεως
Share on FacebookShare on Twitter

Νικολάου Μάννη, εκπαιδευτικού 

Όταν στα 1582 ο Πάπας Γρηγόριος ο ΙΓ΄ εισήγαγε το νέο ημερολόγιο (το λεγόμενο Γρηγοριανό) προσπάθησε με διάφορους τρόπους να το επιβάλλει και στους ορθοδόξους λαούς της Ανατολής. Η προπαγάνδα εντάθηκε κυρίως στην περιοχή της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας [1], στην οποία το Τάγμα των Ιησουϊτών είχε τεράστια δύναμη, και στην οποία ζούσαν πολυάριθμοι Ρώσοι. Οι Ιησουΐτες προσπαθούσαν να πείσουν τον ορθόδοξο πληθυσμό πως η Ανατολική Εκκλησία πλανήθηκε («και για αυτό – έλεγαν – επέτρεψε ο Θεός να σκλαβωθεί στους απίστους») και εορτάζει λάθος το Πάσχα, δηλαδή όχι σύμφωνα με την αστρονομική ισημερία που τάχα καθόρισε η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος [2]. Προσπαθούσαν λοιπόν να τους πείσουν να δεχθούν το νέο ημερολόγιο και πασχάλιο του Πάπα.

Αμύντορες των Ορθοδόξων αναδείχθηκαν τότε οι δύο μεγάλοι Πατριάρχες του Γένους, ο Κωνσταντινουπόλεως Ιερεμίας ο Τρανός και ο Αλεξανδρείας Άγιος Μελέτιος ο Πηγάς, οι οποίοι με εγκυκλίους και επιστολές τους ενίσχυσαν τους Ρώσους και τους προέτρεψαν να κρατήσουν με ζήλο τις παραδόσεις της Ορθοδοξίας.

Σε μία από αυτές, που κυκλοφόρησε μάλιστα ευρέως στην περιοχή τυπωμένη στην σλαβωνική γλώσσα, ο Πατριάρχης Ιερεμίας έγραφε: «Όντως εσείς, αληθείς κληρονόμοι της παράδοσης των χριστωνύμων τέκνων, όχι μόνο τον Πάπα και τους αστροθεάμονες μυθοπλάστες του να μην ακούτε, οι οποίοι έφεραν παράδοξες διδασκαλίες στα αυτιά σας, αλλά ούτε και άγγελο εξ ουρανού να μη δεχθείτε. Διότι η Γραφή μαρτυρεί ότι πολλάκις «αὐτὸς γὰρ ὁ σατανᾶς μετασχηματίζεται εἰς ἄγγελον φωτός»  και προσπαθεί με πολλές πανουργίες και πλάνες που φέρνει στα αυτιά των απλοϊκών να τους απομακρύνει από το πρόσωπο του Θεού και να τους παρασύρει στην απώλεια» [3].

Σε άλλη επιστολή, του Αγίου Μελετίου Πηγά αυτή τη φορά, διαβάζουμε: «Ο Πάπας της παλαιάς Ρώμης εξυψώνει τον εαυτό του πάνω από όλους και καταφρονεί τους πάντες, ακόμη δε κατηγορεί το (Πασχάλιο) Κανόνιο των Πατέρων, για να μη φανεί ότι χωρίς λόγο καινοτόμησε το ημερολόγιο, μη βλέποντας ότι το Κανόνιο των Πατέρων είναι σωστό, αφού επιτελείται το Πάσχα μετά την εαρινή ισημερία και όχι με τους Ιουδαίους, όπως απαιτεί ο Ζ΄ Κανόνας των ιερών Αποστόλων· και αφού καλώς έχει το Κανόνιο των Πατέρων, και μάλιστα πατερικού υπάρχοντος, ποικιλοτρόπως αμαρτάνουν εκείνοι που δίνουν προσοχή σε άλλα ημερολόγια» [4].

Διαφωτιστικό αγώνα κατά του νέου ημερολογίου, τον επόμενο αιώνα (ΙΖ΄), έκανε στις περιοχές της Ρωσίας και ο μάρτυρας Πατριάρχης Κύριλλος Λούκαρις· κυρίως όμως οι Έλληνες διδάσκαλοι του Γένους των Ρώσων αδελφοί Σωφρόνιος και Ιωαννίκιος Λειχούδης, οι οποίοι με δημοσίους διαλόγους τους με τους Ιησουΐτες υπερασπίστηκαν την ορθότητα του Ιουλιανού ημερολογίου [5].

Στις αρχές του ΙΗ΄ αιώνος ο αυτοκράτορας Μέγας Πέτρος εισήγαγε το Γρηγοριανό ημερολόγιο μόνο για τις εμπορικές και διπλωματικές σχέσεις με τα άλλα Κράτη, χωρίς να απαιτήσει από την Εκκλησία να το αλλάξει, διατηρώντας το παράλληλα σε χρήση και στα εσωτερικά κρατικά ζητήματα [6]. Εκατό χρόνια όμως μετά, όπως αναφέρει ο διδάσκαλος του Γένους μας Κωνσταντίνος Οικονόμος εξ Οικονόμων, «προεβλήθη παρά τινων Ἀκαδημαϊτῶν τῆς Πετρουπόλεως πρόβλημα περὶ παραδοχῆς τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ ἡμερολογίου (καλενδαρίου). Τὸ πρόβλημα παρὰ τῆς Κυβερνήσεως ἐστάλη εἰς τὴν Σύνοδον, ἡ Σύνοδος ἐψήφησεν ἵνα ἐπικριθῇ ὑπὸ τῆς κοινῆς τῶν ὀρθοδόξων μητρὸς τῆς Μεγ.  Ἐκκλησίας· ἐπεκρίθη καὶ συμφώνως ἀπεβλήθη» [7].

Στα τέλη του ΙΘ΄ αιώνος ο Βαρναβίτης [8] κληρικός Cesare Tondini De Quarenghi, ο οποίος το 1862 είχε ιδρύσει την «Ένωση Προσευχών για την επιστροφή των χωρισμένων αδελφών μας της Ελληνορωσικής Εκκλησίας στην Καθολική Ενότητα» [9] περιήλθε την Ανατολή (Ρωσία, Ρουμανία, Κωνσταντινούπολη) με σκοπό να πείσει τους ορθοδόξους να αποδεχθούν το Γρηγοριανό ημερολόγιο, ώστε να διευκολυνθεί ο σκοπός του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο παπικός αυτός κληρικός θεωρούσε την αποδοχή του Γρηγοριανού ημερολογίου από τους Ορθοδόξους ως αναγνώριση «της μίας πηγής της εκκλησιαστικής δικαιοδοσίας», δηλαδή του παπικού πρωτείου [10]!

Το 1903 συνήλθε στην Ρωσία Τοπική Σύνοδος, υπό την προεδρία του σοφού Μητροπολίτου Πετρουπόλεως Αντωνίου Βαντκόφσκι, και απέρριψε την ημερολογιακή μεταβολή «ὡς διασαλεύουσα τὴν ἀνέκαθεν καὶ πολλάκις καθαγιασθεῖσαν ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας τάξιν» [11].

Ενδεικτικές για το πως έβλεπαν οι Ρώσοι το ημερολογιακό ζήτημα είναι οι θέσεις του Μητροπολίτου Αντωνίου Βαντγκόφσκι: «Το Ιουλιανό ημερολόγιο με την εφαρμογή του στην πράξη της Εκκλησίας, συνιστά σε κάθε περίπτωση την σωτήρια άγκυρα που συγκρατεί τους Ορθοδόξους από την ολοκληρωτική απορρόφηση τους από τον ετερόδοξο κόσμο. Είναι ένα είδος σημαίας κάτω από την οποία τα παιδιά της Ορθοδοξίας συναθροίζονται μαζί. Η αυθαίρετη απόφαση ορισμένων τέκνων της Ορθοδοξίας να θέλουν να χωρίσουν από εμάς στην εκκλησιαστική πράξη και να συμβαδίσουν με τους ετερόδοξους, παρά τα φαινομενικά οφέλη, και μάλιστα χωρίς διάκριση ως προς το δόγμα, μπορεί να έχει στο μέλλον συνέπειες ανεπιθύμητες ή ακόμα και ολέθριες για την ευημερία της καθολικής Εκκλησίας και μπορεί να χρησιμεύσει ως όπλο στα χέρια των εχθρών Της...» [12].

Επομένως ήταν αναμενόμενο ο πιστός ρωσικός λαός όχι μόνο να μην αποδεχθεί το νέο ημερολόγιο που εισήγαγε την άνοιξη του 1923 η, για λίγο διάστημα επί Κομμουνισμού επίσημη κρατική εκκλησία, η λεγόμενη «Ζωντανή ή Ανακαινιστική Εκκλησία», αλλά ούτε και όταν το αποφάσισε η κανονική Εκκλησία, υπό τον Πατριάρχη Μόσχας Άγιο Τύχωνα. Ο τελευταίος, από κακή πληροφόρηση, νόμιζε ότι οι αποφάσεις του λεγόμενου «Πανορθοδόξου Συνεδρίου» [13] εφαρμόστηκαν σε όλες τις Τοπικές Εκκλησίες, αλλά μόλις είδε όχι μόνο ότι αυτό είναι ψευδές, αλλά και το ότι ο πιστός λαός ήταν έτοιμος για επανάσταση, επανέφερε αμέσως το παλαιό ημερολόγιο! Συνολικά η ζωή του νέου ημερολογίου στην Ρωσική Εκκλησία κράτησε μόλις εικοσιτέσσερις μέρες (από τις 15 Οκτωβρίου μέχρι τις 8 Νοεμβρίου 1924! [14]).

Την ίδια περίπου εποχή δημοσιεύτηκαν δύο βαρυσήμαντα κείμενα υπέρ του Ιουλιανού ημερολογίου που έκαναν μεγάλη εντύπωση. Το 1929 είδε το φως της δημοσιότητος  το κείμενο του Αγίου Ιννοκεντίου Φιγκουρόφσκι [15] με τίτλο «Μια ανοιχτή επιστολή προς όλα τα πιστά τέκνα της Εκκλησίας του Χριστού που κρατούν το Ορθόδοξο Ημερολόγιο και τις παραδόσεις της Αγίας Καθολικής Εκκλησίας». Στο κείμενο αυτό [16] στηλιτεύει τους διωγμούς που υφίσταντο οι εμμένοντες στην παράδοση του παλαιού ημερολογίου, αποδεικνύει αστήρικτους τους ισχυρισμούς περί επιστημονικής ακρίβειας του νέου ημερολογίου, επισημαίνει τις επιπτώσεις της εφαρμογής του στο Πασχάλιο και την εκκλησιαστική τάξη και πλέκει το εγκώμιο σε όσους τηρούν τις εκκλησιαστικές παραδόσεις.

Το 1934, μια άλλη αγία μορφή, ο περίφημος Ρώσος ασκητής των Καρουλίων, Θεοδόσιος Χαριτόνοφ [17] έγραψε το κείμενο «Φωνή εξ Αγίου Όρους» [18], ένα αντιρρητικό μανιφέστο υπέρ του παλαιού ημερολογίου, στο οποίο εξέθετε εν συντομία για ποιους λόγους πρέπει να διατηρηθεί το παλιό ημερολόγιο και για ποιους λόγους να απορριφθεί το νέο.

Τις παραπάνω θέσεις εξέφρασε συνοδικώς και η Σύνοδος των Ρώσων της Διασποράς, δηλαδή των Αρχιερέων εκείνων που εκδιώχθηκαν από την αλήστου μνήμης δικτατορία των Σοβιέτ. Αλλά και πολλοί σύγχρονοι Ρώσοι Άγιοι καταφέρθηκαν εναντίον του νέου ημερολογίου, όπως ο Άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς [19] και ο Άγιος Σεραφείμ Σομπόλιεφ [20], ο οποίος στο Πανορθόδοξο Συνέδριο της Μόσχας το 1948, κατέθεσε περισπούδαστο κείμενο για το θέμα αυτό [21].

Βασισμένοι λοιπόν πάνω στις θέσεις τόσων Αγίων Πατέρων είναι εύλογο οι Ρώσοι να κρατούν πεισματικά το παλαιό ημερολόγιο και να αρνούνται να «εκμοντερνιστούν».

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΕΛΟΥΣ
 
[1] Περιελάμβανε κυρίως τα εδάφη της σημερινής Ουκρανίας.
[2] Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος καθόρισε ως συμβατική ημερομηνία της εαρινής ισημερίας την 21η Μαρτίου του Ιουλιανού ημερολογίου, και με βάση αυτήν την εκκλησιαστική ισημερία καθορίζεται και το λεγόμενο «Αιώνιον Πασχάλιον».
[3] Βλ. Νικολάου Μάννη, Διπλούς πέλεκυς κατά του Γρηγοριανού ημερολογίου, Αθήνα, 2015.
[4] Στο ίδιο (εδώ σε νεοελληνική απόδοση).
[5] Βλ. το ελληνικό κείμενο στο Νικολάου Μάννη, Ελληνική ασπίς κατά του Γρηγοριανού ημερολογίου, Αθήνα, 2017.
[6] Tondini Quarenghi, Statutum canonicum sive ecclesiasticum Petri Magni, Paris, 1785.
[7] Κωνσταντίνου Οικονόμου εξ Οικονόμων, Τα σωζόμενα εκκλησιαστικά συγγράμματα, τόμος γ΄, Αθήνα, 1866, σελ. 556-557.
[8] Οι Βαρναβίτες ήταν ένα από τα πολυάριθμα τάγματα της Παπικής Εκκλησίας.
[9] http://www.barnabites.com/ecumenism
[10] Περιοδικό Bessarione, Rome, 1905, σελ. 178.
[11] Η περί των σχέσεων των αυτοκεφάλων ορθοδόξων εκκλησιών και περί άλλων γενικών ζητημάτων Πατριαρχική και Συνοδική Εγκύκλιος του 1902: Αι εις αυτήν απαντήσεις των αγίων αυτοκεφάλων ορθοδόξων εκκλησιών και η ανταπάντησις του Οικουμενικού Πατριαρχείου, Κωνσταντινούπολη, 1904, σελ. 35.
[12] Γκεοργκιέφσκι, Σχετικά με το εκκλησιαστικό ημερολόγιο (ρωσιστί), Μόσχα, 1948. σελ. 16-17. Μετάφραση ημέτερη.
[13] Το λεγόμενο «Πανορθόδοξο Συνέδριο» (που μόνο Πανορθόδοξο δεν ήταν, αφού απείχαν τα Πατριαρχεία Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Ιεροσολύμων και οι Τοπικές Εκκλησίες Ρωσίας, Βουλγαρίας κ.α..) πρότεινε ως ημερομηνία εφαρμογής νέου ημερολογίου και πασχαλίου την 1η Οκτωβρίου 1923, πρόταση που καμία Τοπική Εκκλησία τελικώς δεν εφάρμοσε.
[14] Αρχιμ. Ναζάριου Ομελιάνενκο, Γιατί η Εκκλησία μας χρησιμοποιεί το Ιουλιανό ημερολόγιο; (https://pravlife.org/ru/content/pochemu-nasha-cerkov-ispolzuet-yulianskiy-kalendar).
[15] Μητροπολίτης Πεκίνου της Ρωσικής Εκκλησίας, ο οποίος άσκησε τεράστιο ιεραποστολικό έργο στην Κίνα. Κοιμήθηκε το 1931.
[16] Μπορεί κανείς να το βρει στο διαδίκτυο (στην ρωσική γλώσσα, αλλά και την αγγλική του μετάφραση). Μεταφράστηκε και στα ελληνικά και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Ορθόδοξος Ένστασις και Μαρτυρία, αρ. 30-31, Ιαν.-Ιούν. 1993, σελ. 82-94.
[17] Από τους πλέον μορφωμένους Ρώσους θεολόγους της εποχής του, ο οποίος εγκατέλειψε ακαδημαϊκή καριέρα και έγινε ασκητής στα φρικτά Καρούλια του Αγίου Όρους. Ο γέροντας Σωφρόνιος του Έσσεξ είχε γράψει για αυτόν: «δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πώς τέτοιοι ασκητές σαν τον γέροντα Θεοδόσιο αναπαύονται στη χορεία των Αγίων» (https://iconandlight.wordpress.com/2017/10/02/19282/).
[18] Υπάρχει μόνο στην ρωσική γλώσσα, ενώ σύντομα θα ολοκληρωθεί η ελληνική του μετάφραση.
[19] Από τους μεγαλύτερους Αγίους της εποχής μας, θαυματουργός και με άφθαρτο λείψανο.
[20] Διαπρεπής Ρώσος Ιεράρχης, επίσης θαυματουργός.
[21] Δημοσιεύθηκε στην ελληνική γλώσσα στο περιοδικό Ορθόδοξος Ένστασις και Μαρτυρία, αρ. 24-25, Ιούλ.-Δεκ. 1991, σελ. 322-343. Υπάρχει και στο διαδίκτυο εδώ: http://www.hsir.org/Theology_el/3a4010SerafeimMpok.pdf

Πρόσφατα Άρθρα

Τα Ορθόδοξα Χριστιανικά Σωματεία περί των νέων ταυτοτήτων
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Όχι στον Προσωπικό Αριθμό – Ο Αντινόης Παντελεήμων κρούει τον κώδωνα του κινδύνου

21 Αυγούστου 2025

Ως προς τον Προσωπικό Αριθμό (ΠΑ), που πρόκειται εντός ολίγων ημερών να επιβάλει δικτατορικά η Ελληνική Κυβέρνηση, με απειλές και...

Read more
Το «ευχαριστώ» του Μητσοτάκη στον Αρχιεπίσκοπο και τους κληρικούς
Εκκλησία της Ελλάδος

«Βέβηλο το χέρι σας, Κύριε Πρωθυπουργέ» Σκληρή επιστολή Ἀρχιμανδρίτη για τη στάση του Μητσοτάκη

21 Αυγούστου 2025

Κύριε Πρωθυπουργέ, Μὲ τὴ χάρη τοῦ Θεοῦ καταγόμαστε ἀπὸ τὴν Αἰτωλοακαρνανία καὶ εἴμαστε ἀπόγονοι τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ. Ὁ...

Read more
Θυρανοίξια Παρεκκλησίου του Αγίου Δημητρίου στην περιοχή του Καστρακίου της Νάξου.
Εκκλησία της Ελλάδος

Θυρανοίξια Παρεκκλησίου του Αγίου Δημητρίου στην περιοχή του Καστρακίου της Νάξου.

21 Αυγούστου 2025

Την Τρίτη 19-8-2025 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Καλλίνικος, τέλεσε τα Θυρανοίξια του Ιερού Παρεκκλησίου Αγίου Δημητρίου, στην περιοχή του...

Read more
Ἡ Γερόντισσα Γαλακτία, κατά κόσμον Γαλάτεια Κανακάκη
Εκκλησία της Ελλάδος

Ναυπάκτου Ἱερόθεος: Ἡ Γερόντισσα Γαλακτία ἀπό ἰδιόχειρες ἐπιστολές πού μοῦ ἔστειλε

20 Αυγούστου 2025

Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου Γράφονται καί λέγονται πολλά γιά τήν Γερόντισσα Γαλακτία πού εἶναι τό μοναχικό της ὄνομα,...

Read more
ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΗ ΠΡΟΕΟΡΤΙΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑ  ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ  ΝΕΑΣ ΑΡΤΑΚΗΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΗ ΠΡΟΕΟΡΤΙΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ ΝΕΑΣ ΑΡΤΑΚΗΣ

20 Αυγούστου 2025

Τη Δευτέρα, 18 Αυγούστου 2025, οι ευσεβείς Αρτακινοί, με επικεφαλής τον Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας, Μητροπολίτη Χαλκίδος κ. Χρυσόστομο, προϋπάντησαν τον...

Read more
Εθιμοτυπική επίσκεψη του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας στη Βουλή
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Συνέρχεται η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας

20 Αυγούστου 2025

Η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας θα συνέλθει σε έκτακτη συνεδρία από την 21η έως και την 23η...

Read more
Τρισάγιο στο μνήμα  του μακαριστού Μητροπολίτου Κορίνθου τέλεσε ο Μητρ. Λήμνου
Εκκλησία της Ελλάδος

Τρισάγιο στο μνήμα του μακαριστού Μητροπολίτου Κορίνθου τέλεσε ο Μητρ. Λήμνου

20 Αυγούστου 2025

Την Δευτέρα, 18 Αυγούστου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου κ. Ιερόθεος, επισκέφθηκε, συνοδευόμενος από τον Πανοσ. Αρχιμ....

Read more
Κλήρος και λαός τίμησαν τον Όσιο Αρσένιο στην Πάρο
Εκκλησία της Ελλάδος

Κλήρος και λαός τίμησαν τον Όσιο Αρσένιο στην Πάρο

21 Αυγούστου 2025

Αρχιερατικό συλλείτουργο τελέσθηκε την Δευτέρα 18-8-2025 στον περικαλλή Ιερό Ναό του Οσίου Αρσενίου, παραπλεύρως της Πανηγυρίζουσας Ιεράς Μονής Χριστού Δάσους-Αγίου...

Read more
Στην Μονή Παναγίας Φανερωμένης Χιλιομοδίου ο Μητρ. Καλαβρύτων
Εκκλησία της Ελλάδος

Στην Μονή Παναγίας Φανερωμένης Χιλιομοδίου ο Μητρ. Καλαβρύτων

21 Αυγούστου 2025

Στην Ιερά Μονή Παναγίας Φανερωμένης Χιλιομοδίου λειτούργησε χθες Κυριακή, 17 Αυγούστου 2025, ο Τοποτηρητής της Ι. Μητροπόλεως μας Σεβ. Μητροπολίτης...

Read more
Ξεκίνησε η Ε’ Κατασκηνωτική περίοδος των Κατασκηνώσεων της Μητροπόλεως Κερκύρας
Εκκλησία της Ελλάδος

Ξεκίνησε η Ε’ Κατασκηνωτική περίοδος των Κατασκηνώσεων της Μητροπόλεως Κερκύρας

19 Αυγούστου 2025

Με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκταρίου, ξεκίνησε η Ε΄ περίοδος της φετινής καλοκαιρινής...

Read more
ΛΗΞΗ ΠΕΜΠΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΤΩΝ ΝΕΑΝΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΩΝ ΤΗΣ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΛΗΞΗ ΠΕΜΠΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΤΩΝ ΝΕΑΝΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΩΝ ΤΗΣ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

19 Αυγούστου 2025

Χάριτι Θεού, ολοκληρώθηκε το εφετινό έργο προσφοράς των Νεανικών Κατασκηνώσεων της Ιεράς Μητροπόλεως Χαλκίδος, με την λήξη της περιόδου αρρένων...

Read more
Με λαμπρότητα η μνήμη του αγίου και ενδόξου νεομάρτυρος Κωνσταντίνου του εξ Αγαρηνών, εν Καπούα
Εκκλησία της Ελλάδος

Με λαμπρότητα η μνήμη του αγίου και ενδόξου νεομάρτυρος Κωνσταντίνου του εξ Αγαρηνών, εν Καπούα

20 Αυγούστου 2025

    Την Δευτέρα 18 Αυγούστου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και τέλεσε...

Read more
ΦΙΛΟΛOΓΙΚΟΝ ΕΙΛΗΤΑΡΙΟΝ στην Βιβλιοθήκη ΑΓ ΑΓΑΠΗΤΟΣ από τον Σεβ. Αμερικής.
Εκκλησία της Ελλάδος

ΦΙΛΟΛOΓΙΚΟΝ ΕΙΛΗΤΑΡΙΟΝ στην Βιβλιοθήκη ΑΓ ΑΓΑΠΗΤΟΣ από τον Σεβ. Αμερικής.

19 Αυγούστου 2025

Με την ευκαιρία της επισκέψεως στην Χίο του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Αμερικής κ. Ελπιδοφόρου κατόπιν προσκλήσεως Χίων ομογενών ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
Χειροθετήθηκε ο κ. Χρυσόστομος Σταμούλης σε Αρχών της του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Πέθανε ο καθηγητής του ΑΠΘ Χρυσόστομος Σταμούλης

20 Αυγούστου 2025

Έφυγε ξαφνικά από τη ζωή σε ηλικία 61 ετών ο καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτέλειο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) Χρυσόστομος...

Read more
Κυριακή Ι’ Ματθαίου στην Κέρκυρα
Εκκλησία της Ελλάδος

Κυριακή Ι’ Ματθαίου στην Κέρκυρα

18 Αυγούστου 2025

Την Ι΄ Κυριακή Ματθαίου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας και Παξών κ. Νεκτάριος λειτούργησε στον Ιερό Ναό της Αγίας Βαρβάρας Σινιών...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Κοίμηση και όχι θάνατος
Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Κοίμηση και όχι θάνατος

14 Αυγούστου 2025

Αρχιμ. Φιλίππου Χαμαργιά, Πρωτοσυγκέλλου Ι. Μητροπόλεως Μεσσηνίας “Ἐν τῇ Γεννήσει σου, σύλληψις ἄσπορος, ἐν τῇ Κοιμήσει σου, νέκρωσις ἄφθορος…”1 Σ’...

Tό «παράδοξο θαῦμα» τῆς Κοιμήσεως τῆς Παναγίας

ΑΣ ΓΙΟΡΤΑΣΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ

14 Αυγούστου 2024
Tό «παράδοξο θαῦμα» τῆς Κοιμήσεως τῆς Παναγίας

Η Πανάχραντος μετέστη προς την ζωή

14 Αυγούστου 2023
Tό «παράδοξο θαῦμα» τῆς Κοιμήσεως τῆς Παναγίας

«Νενίκηνται τῆς φύσεως οἱ ὅροι, ἐν σοὶ Παρθένε ἄχραντε»

15 Αυγούστου 2021
Μετέστης προς την ζωήν, Μήτηρ υπάρχουσα της ζωής

Μετέστης προς την ζωήν, Μήτηρ υπάρχουσα της ζωής

15 Αυγούστου 2021
Παρακλητικοί κανόνες τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου

Η Παναγία του Καλοκαιριού

14 Αυγούστου 2021
«Οίκος καταπαύσεως Θεού»

«Η κατακλυσμού της αμαρτίας, σώσασα κόσμον»

15 Αυγούστου 2020
«Την Θεοτόκον… μεγαλύνωμεν»

Ας γιορτάσουμε όλοι μαζί τον θάνατο

15 Αυγούστου 2020
Από τον θάνατο στην «κοίμηση»

«Συ γαρ ει της όντως αληθινής Ζωής η μήτηρ»

14 Αυγούστου 2020
«Οίκος καταπαύσεως Θεού»

Μετέστης προς την ζωήν, μήτηρ υπάρχουσα της ζωής

12 Αυγούστου 2020
Συ Υπέρ τον Φαίνοντα Ήλιον

Η Κυρία Θεοτόκος και οι Παρακλητικοί Κανόνες προς τιμήν της

31 Ιουλίου 2020
Ιερά Αγρυπνία – Εγκώμια Παναγίας – Λιτανεία Επιταφίου  στον Ι.Ν. Αγίας Φωτεινής Υμηττού

Η Κοίμηση της Παναγίας

20 Αυγούστου 2019
«Eἰς ἀσθενείας και θλίψεις» † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος

Το Θεομητορικό μήνυμα του Μητροπολίτη Λαρίσης

15 Αυγούστου 2019
“Ω Υπεράγιε θησαυρέ παντός αγιασμού”

Η Μάνα μας. Κοντά μας, κι ας είναι η Βασίλισσα των ουρανών. Οικεία, κι ας δοξάζεται πολύ πιο πάνω από τους Αγγέλους.

15 Αυγούστου 2019
«Την Θεοτόκον… μεγαλύνωμεν»

Φώτης Κόντογλου. «Ἐπὶ σοὶ Χαίρει, Κεχαριτωμένη. Πᾶσα ἡ κτίσις»

15 Αυγούστου 2019
“Ω Υπεράγιε θησαυρέ παντός αγιασμού”

Μήνυμα Δημητριάδος Ιγνατίου επί τη Εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου

14 Αυγούστου 2019
Το δώρο μας προς την Παναγιά μας

Το δώρο μας προς την Παναγιά μας

15 Αυγούστου 2019
«Οίκος καταπαύσεως Θεού»

«Συ γαρ ει της όντως αληθινής Ζωής η μήτηρ

15 Αυγούστου 2019
Από τον θάνατο στην «κοίμηση»

Κοίμησις, Ταφή, Ανάστασις, Ανάληψις της Θεοτόκου

15 Αυγούστου 2019

Τό Δεύτερο Πάσχα τῶν Ὀρθοδόξων

13 Αυγούστου 2019

Ο Μητροπολίτης Σερρών για την Κοίμηση της Θεοτόκου

14 Αυγούστου 2019
Tό «παράδοξο θαῦμα» τῆς Κοιμήσεως τῆς Παναγίας

Εγκώμιο Α΄ στην πάνσεπτη Κοίμηση της Μητέρας του Θεού. Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού

12 Αυγούστου 2019
«Την Θεοτόκον… μεγαλύνωμεν»

«Λόγος εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου» – Μάνης Χρυσόστομος

14 Αυγούστου 2018
«Οίκος καταπαύσεως Θεού»

«Οίκος καταπαύσεως Θεού»

15 Αυγούστου 2018
«Την Θεοτόκον… μεγαλύνωμεν»

Ἁμαρτωλοί καί ταπεινοί ἄς προσπέσωμε ἐν μετανοίᾳ κρά­ζοντες ἐκ βάθους ψυχῆς: «Δέσποινα βοήθησον…»

14 Αυγούστου 2018
«Ὁ Θεός ἐπέβλεψε ἐπὶ τὴν ταπείνωσιν τῆς δούλης αὐτοῦ».

Λόγος στην Κοίμηση της Θεοτόκου – Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη

14 Αυγούστου 2018
“Ω Υπεράγιε θησαυρέ παντός αγιασμού”

Ελευθερουπόλεως Χρυσόστομος: «Λόγος εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου»

14 Αυγούστου 2018
Από τον θάνατο στην «κοίμηση»

«Τη ενδόξω Κοιμήσει Σου ουρανοί επαγάλλονται»

14 Αυγούστου 2018
«Εν Καιρῷ Πειρασμῶν» † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος

Χαίρε θρόνε πυρίμορφε Κυρίου, Χαίρε θεία και μανναδόχε στάμνε

14 Αυγούστου 2018
Από τον θάνατο στην «κοίμηση»

Από τον θάνατο στην «κοίμηση»

14 Αυγούστου 2017
Next Post
Αρχιερατικό συλλείτουργο στην Έδεσσα για την Αγία Βάσσα

Αρχιερατικό συλλείτουργο στην Έδεσσα για την Αγία Βάσσα

Για μια ακόμη φορά ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος στην Γερόντισσα Χαριτίνη

Για μια ακόμη φορά ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος στην Γερόντισσα Χαριτίνη

Xειροθεσία Άρχοντος Υμνωδού της Μ.τ.Χ.Ε από τον Μητροπολίτη Κωνσταντίας

Μητροπολίτης Κωνσταντίας: «Αν η ΟΥΝΕΣΚΟ είναι ανίκανη να προστατεύσει τον πολιτισμό τότε, πρέπει να δημιουργηθεί άλλος οργανισμός»

Nέα πρόκληση Ερντογάν: Μετά την Αγιά Σοφιά μετατρέπει σε τζαμί και τη Μονή της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη

Ν. Αναστασιάδης: «Η μετατροπή της Μονής της Χώρας σε τζαμί είναι μία ακόμη πράξη ασέβειας της Τουρκίας»

Μενδώνη: Ανοικτή πρόκληση προς όλο τον πολιτισμένο κόσμο η απόφαση για την Αγία Σοφία

Λ. Μενδώνη: Προσβολή στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά η μετατροπή της Μονής της Χώρας σε τέμενος

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist