Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου ανακοινώνεται ότι κατόπιν των προσφάτων δημοσιευμάτων, τα οποία είδαν το φως της δημοσιότητας εις τον ηλεκτρονικό εκκλησιαστικό Τύπο, αναφορικά με το προκύψαν θέμα της Ι.Αρχιεπισκοπής Αμερικής και ιδιαίτερα το δημοσίευμα της 29ης Νοεμβρίου με θέμα: «Το παρασκήνιο του ανακοινωθέντος του Οικουμενικού Πατριαρχείου», εις το οποίο ως μη όφειλε εμπλέκουν και το όνομα του Σεβ. Μητροπολίτου, Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλοχίου, ο Σεβ. Μητροπολίτης κ. Αμφιλόχιος εξέδωσε το κάτωθι ανακοινωθέν: «Εις την Αρχιερατική ζωή και πορεία ενός Επισκόπου υπάρχουν στιγμές, και είναι πολλές, όπου ο Επίσκοπος ευρίσκεται ενώπιον του διλλήματος: Να σιωπήσει διότι αυτό επιτάσσει το συμφέρον της Εκκλησίας ή να ομιλήσει ομολογών την αλήθεια εν αγάπη. Σ΄ αυτό το σταυροδρόμι χρειάζεται η διάκρισις του Επισκόπου, να τον πληροφορεί δηλ. η συνείδησις του ως προς το ποιο δρόμο θα πρέπει να ακολουθήσει. Ακολουθώντας λοιπόν και η ελαχιστότητα μου το μονοπάτι της ομολογίας της αληθείας εν αγάπη προβαίνω εις την παρούσα δήλωση, καθώς η συνείδησις μου με πληροφορεί ότι εις την συγκεκριμένη περίπτωση η σιωπή δηλώνει και συνενοχή. Κίνητρο της ενέργειας μου αυτής δεν είναι, σε καμία περίπτωση, η υπεράσπιση της δήθεν τιμής και αξιοπρέπειας ενός Επισκόπου, ο οποίος θεώρησε τον εαυτό του θιγμένο ή αδικημένο, καθώς γνωρίζω ότι η υπομονή στις συκοφαντίες αποτελεί μέτρο και κριτήριο της ταπεινώσεως μας. Αισθάνομαι όμως ότι ο χείμαρρος της ψευδολογίας, η διαστροφή της αλήθειας, η μεθοδευμένη και συστηματική παραπληροφόρηση, όταν αφορά θέματα μείζονος σημασίας που άπτονται του ήθους και του κύρους της Εκκλησίας, τότε ζημιώνεται, βλάπτεται και πληγώνεται το σώμα της Εκκλησίας και ουδείς εξ΄ ημών έχει το δικαίωμα αυτό. Εξ΄ άλλου αυτός ήταν και ο μοναδικός λόγος και κίνητρο που με οδήγησαν να παρέμβω, ως μέλος της Αγίας και Ιεράς Συνόδου, εις το θέμα της Ι. Αρχιεπισκοπής Αμερικής. Είναι γνωστό ότι εις τα προς συζήτηση θέματα του μηνός Νοεμβρίου της Αγίας και Ιεράς Συνόδου , εις την οποία φέρω το προνόμιο, την τιμή και ευλογία να μετέχω κατ΄ εντολή του Πατριάρχου μου, εις τα προς συζήτησι λοιπόν θέματα ήταν και αυτό της Ι. Αρχιεπισκοπής Αμερικής. Το θέμα συζητήθηκε το εσπέρας της 1ης ημέρας της Συνεδρίας ως επίσης και το πρωί της 2ης ημέρας της Συνεδρίας. Προκάλεσε δε αλγεινή εντύπωση και πολλά ερωτηματικά το γεγονός ότι κατά την διάρκεια και των δύο ημερών των συζητήσεων στον ηλεκτρονικό εκκλησιαστικό Τύπο διοχετευόταν «ανταποκρίσεις» των λεχθέντων εντός του Ιερού Σώματος, απόδειξις ότι εις εκ των μετεχόντων είναι ο «ανταποκριτής». Το θλιβερό όμως και τραγικό της υποθέσεως αυτής είναι το γεγονός ότι ο «ανταποκριτής», ο οποίος εκ των πραγμάτων δεν μπορεί παρά να είναι πρόσωπο εντός της Συνόδου, ο «πληροφοριοδότης» λοιπόν διοχέτευε εις τα μέσα ενημερώσεως διαστρεβλωμένη την αλήθεια, παραποιημένα τα γεγονότα, εξυπηρετώντας δικές του σκοπιμότητες και συμφέροντα. Γεγονός πρωτοφανές εις την νεώτερη ιστορία του Οικουμενικού Πατριαρχείου να διοχετεύονται εις τον τύπο αυτολεξεί Συνοδικές συζητήσεις και να παραποιείται η αλήθεια εις τον βωμό των σκοπιμοτήτων και των ιδιοτελών στόχων. Ανάμεσα λοιπόν εις τον οχετό της παραπληροφορήσεως και η «αποκλειστική» δήθεν αλήθεια και είδηση ότι η συμπεριφορά του Σεβ. Αρχιεπισκόπου Γέροντος Αμερικής κ.Δημητρίου: «προκάλεσε αλγεινή εντύπωση στα μέλη της Ιεράς Συνόδου, τα οποία είδαν ένα διαφορετικό πρόσωπο του Αρχιεπισκόπου Αμερικής». Αυτή η διαστρεβλωμένη και απαράδεκτη προσπάθεια εμπλοκής όλων των Ιεραρχών, μελών της Αγίας και Ιεράς Συνόδου, ήταν και το έναυσμα που αφύπνισε την συνείδηση μου. Ως μέλος λοιπόν την Αγίας και Ιεράς Συνόδου εξέφρασα την έντονη διαμαρτυρία μου, καταδικάζοντας την ανοίκεια αυτή συμπεριφορά και διερωτήθηκα: «ποιος και με ποιο δικαίωμα εξυπηρετώντας τα πάσης φύσεως σχέδια και σκοπιμότητες του, μπορεί να χρησιμοποίει μία ολόκληρη Σύνοδο, θυσιάζοντας την αλήθεια»; Επίσης στην τοποθέτηση μου δήλωσα ότι: «Εμπιστεύομαι απόλυτα την σύνεση και σοφία του Οικουμενικού μου Πατριάρχου, ο Οποίος και θα εξεύρει την τελεσφοροτέρα λύση επί του μείζονος αυτού ζητήματος», προτείνοντας εις το προς έκδοση Ανακοινωθέν να καταδικαστούν ως απαράδεκτες οι συμπεριφορές και οι τακτικισμοί αυτοί. Προφανώς και… ενοχλημένος ο «ανταποκριτής» από την εξέλιξη του θέματος, για άλλη μια φορά διοχέτευσε στον Τύπο διαστρεβλωμένα τα γεγονότα, έτσι όπως περιγράφονται στο κείμενο με τίτλο: «Το παρασκήνιο του ανακοινωθέντος του Οικουμενικού Πατριαρχείου». Προσπάθησε δηλ. να παρουσιάσει την ελαχιστότητα μου ως όργανο ενός δήθεν σχεδίου, εμπλέκοντας άσχετα πρόσωπα και θέματα. Προφανώς ζώντας ο ίδιος σε ένα συνεχές παρασκήνιο και διαπλοκή θεωρεί ότι και οι λοιποί λειτουργούν και συμπεριφέρονται με τον αυτό τρόπο. Απέκρυψε δε το γεγονός ότι επί της απόψεως και εισηγήσεως μου τοποθετήθηκαν, με λόγους θερμούς, δύο εκ των σοφότερων Ιεραρχών της Ιεράς Συνόδου, οι οποίοι κατέχουν και Γεροντικές Μητροπόλεις και μάλιστα ο εις εξ΄ αυτών εξέφρασε «τον απόλυτο σεβασμό του» εις το πρόσωπο του Σεβ. Αρχιεπισκόπου Γέροντος Αμερικής κ. Δημητρίου. Την αυτή άποψη και θέση έλαβαν και άλλοι δύο εκ των Ιεραρχών του Ιερού Σώματος, με τον Σεβ. Αρχιεπίσκοπο Γέροντα Αμερικής κ. Δημήτριο, ο οποίος ουδέν εγνώριζε περί των προθέσεων μου, να εκφράζει τις ευχαριστίες του. Ο δε Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης, αφού με έντονο και απόλυτο τρόπο καταδίκασε τις Συνοδικές διαρροές ως «απαράδεκτους και ανεπίτρεπτους», εισηγήθηκε να συντάξει ο Ίδιος το Ανακοινωθέν και να το κομίσει εις την Ι. Σύνοδο, όπερ και εγένετο. Συνολικώς δηλ. ο Οικουμενικός Πατριάρχης και, συμπεριλαμβανομένου και του Σεβ. Αρχιεπισκόπου Αμερικής, η μισή Ιεραρχία τοποθετήθηκαν θετικώς υπέρ της απόψεως και εισηγήσεως αυτής. Διερωτώμαι λοιπόν: Το δημοσίευμα περί δήθεν παρασκηνίου αυτή την αλήθεια παρουσιάζει; Είναι τυχαία η διαστρέβλωση των γεγονότων και η διαρροή ψευδών και συκοφαντικών ειδήσεων; Ποια συμφέροντα και σκοπιμότητες θέλει να εξυπηρετήσει ο… «ανταποκριτής» με την συμπεριφορά του αυτή; Ωφελείται ή ζημιώνεται και πλήττεται το κύρος της Εκκλησίας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου από τέτοιους τακτικισμούς και συμπεριφορές; Η οργανωμένη και ενορχηστρωμένη προσπάθεια φίμωσης της αλήθειας και κατασυκοφαντήσεως προσώπων που την υπερασπίζονται δεν είναι εκκλησιαστικός εκφοβισμός, κοινώς ονομαζόμενο bulling; Σαφώς και κατά το διήμερο των συζητήσεων περί του τόσο σοβαρού αυτού θέματος δεν τοποθετήθηκα, καθώς μη γνωρίζοντας το θέμα της Ι. Αρχιεπισκοπής Αμερικής θεώρησα σώφρων και σωστό να σιωπήσω. Όταν όμως διαπίστωσα ότι κάποιος σκοπίμως, ενορχηστρωμένα και δια ίδιον όφελος ζημιώνοντας και θυσιάζοντας την Εκκλησία ενέπλεξε και όλη την Ιεραρχία, διαστρεβλώνοντας την αλήθεια, τότε η συνείδησις μου με πληροφόρησε ότι είχα χρέος και ευθύνη ενώπιον της συνειδήσεως μου, της αληθείας, της ιστορίας και της Εκκλησίας να ομιλήσω. Πράγμα το οποίο και έπραξα, με πλήρη επίγνωση και ευθύνη των λόγων και της απόψεως μου, επώνυμα και ενυπόγραφα, γνωρίζοντας ότι η αλήθεια είναι εκείνη που θα μας ελευθερώσει. Αυτός όμως ο.. «ανταποκριτής» γιατί κρύβεται πίσω από την ανωνυμία; πίσω από τις «αποκλειστικές ειδήσεις» και τις «αποκαλύψεις»; Γιατί αφού, όπως μέσω των δημοσιευμάτων που διοχετεύει εις τον Τύπο, ισχυρίζεται ότι υπερασπίζεται την αλήθεια δεν έχει το θάρρος επώνυμα και ενυπόγραφα να υπερασπιστεί αυτή του την.. «αλήθεια»; Κατακλείοντας και αφού δηλώσω πως οτιδήποτε άλλο και αν δει το φως της δημοσιότητας ως δήθεν.. «αλήθεια», ως αντίδραση της Ανακοίνωσις μου αυτής δεν πρόκειται να επανέλθω και να ενδώσω εις τον πειρασμό της απάντησης καθώς σαφώς και στόχος δεν είναι η αντιπαράθεση, θα ήθελα λοιπόν με αγάπη και ανυπόκριτα να του δώσω μία ταπεινή αδελφική συμβουλή και να του πω: «αδελφέ μου ακόμα και αν δεν το πιστεύεις θα πρέπει να ξέρεις ότι υπάρχουν και οι πνευματικοί νόμοι, οι οποίοι είναι αδέκαστοι και αμείλικτοι. Και όταν δεν τους σεβόμαστε και δεν τους τηρούμε, τότε γίνονται κανόνια και μας εκδικούνται». Εν όψει δε των εορτών του Αγίου Δωδεκαημέρου σου εύχομαι από καρδιάς καλή μετάνοια και σε εσένα και σε όλους μας.
† O Μητροπολίτης Κισαμου και Σελίνου Αμφιλόχιος