• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Διεθνές Θεολογικό Συνέδριο: «Ο Άγιος Λάζαρος, ο τετραήμερος και φίλος του Χριστού»

28 Φεβρουαρίου 2019
in Εκκλησία της Ελλάδος, Εκκλησιαστική Επικαιρότητα
Διεθνές Θεολογικό Συνέδριο: «Ο Άγιος Λάζαρος, ο τετραήμερος και φίλος του Χριστού»
Share on FacebookShare on Twitter

Για φωτογραφικό υλικό πατήστε εδώ.

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το εσπέρας της 28ης Φεβρουαρίου ε.έ.,  το Θ´ Διεθνές  Θεολογικό – Αγιολογικό Συνέδριο προς τιμήν της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Κυράννης της Οσσαίας, που εφέτος είχε ως κεντρικό θέμα «Ο Άγιος Λάζαρος, ο τετραήμερος και φίλος του Χριστού».

Οι εργασίες του Συνεδρίου, λάβανε χώρα εις την κεντρική αίθουσα του Πολυδυνάμου Πνευματικού Κέντρου «Αγία Κυράννα», υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης και εντάχτηκε μέσα στο γενικότερο πλαίσιο λειτουργίας του εγκεκριμένου, από τους αρμόδιους Κρατικούς Φορείς, Προγράμματος Μεταπτυχιακών και Διδακτορικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, το οποίο λειτουργεί με τη συνεργασία της Διεθνούς Ακαδημίας Θεολογικών και Φιλοσοφικών Σπουδών «Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος», ενώ συμμετείχαν εκλεκτοί Καθηγητές από τις Θεολογικές Σχολές του Α.Π.Θ., του Ε.Κ.Π.Α. και του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

Μεταξύ των Συνέδρων παρέστησαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού κ.κ. Κύριλλος,   Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ.κ. Θεόκλητος, Τρίκκης και Σταγών κ.κ. Χρυσόστομος, Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ.κ. Στέφανος, ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Θερμών κ.κ. Δημήτριος, καθώς επίσης ο Βουλευτής των Αν. Ελλ. κ. Γεώργιος Λαζαρίδης, ο Δήμαρχος Λαγκαδά κ. Ιωάννης Καραγιάννης, εκπρόσωποι της Δημοτικής Αυτοδιοικήσεως καθώς επίσης και της Ακαδημαϊκής Κοινότητος.

Την εκδήλωση άνοιξε η Βυζαντινή Χορωδία της Μητροπόλεως Λαγκαδά «ο Απόστολος Παύλος» με επικεφαλής τον Άρχων Υμνωδό της Μ.τ.Χ.Ε. Μουσικολογιώτατο κ. Γεώργιο Φερεντίνο η οποία και  απέδωσε ύμνους από τις ακολουθίες της Αγίας Νεομάρτυρος Κυράννης και του Αγίου Λαζάρου.

Στο πρώτο μέρος του Θεολογικού Συνεδρίου, ανεγνώσθησαν τα χαιρετιστήρια μηνύματα της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, από τον Αιδεσιμ. Πρωτοπρεσβύτερο του Οικουμενικού Θρόνου και Γενικό Αρχιερατικό Επίτροπο της καθ´ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως π. Αναστάσιο Παρούτογλου, του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου, από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Γρεβενών κ.κ. Δαβίδ, ο οποίος και παρέστη στις εργασίες ως εκπρόσωπος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, του Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Κύκκου και Τυλληρίας κ.κ. Νικηφόρου, του Υφυπουργού Εξωτερικών της Ελλάδος κ. Μάρκου Μπόλαρη, του Πρυτάνεως της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας κ. Φίλιππου Πουγιούτα, ενώ χαιρετισμό απεύθυναν ο Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Θεόδωρος Γιάγκου, ο Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας κ. Χρήστος Οικονόμου, καθώς επίσης και ο επιχώριος Μητροπολίτης Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ.κ. Ιωάννης, εμπνευστής και διοργανωτής της Ημερίδος, ο οποίος παράλληλα και εκήρυξε και την έναρξη των επιστημονικών εργασιών του Θεολογικού Συνεδρίου.

Κατά την διάρκεια της Α΄ Συνεδρίας πρώτη εισηγήτρια ήταν η Καθηγήτρια της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κα Άννα Κόλτσιου – Νικήτα, η οποία και ανέπτυξε το θέμα: «Από την πρωτοχριστιανική θεώρηση του θανάτου στο Παύλειο κήρυγμα της Ανάστασης», επεσήμανε «τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται ο θάνατος και η μεταθανάτια τύχη του ανθρώπου στην προχριστιανική σκέψη, στο πλαίσιο του ερωτήματος γιατί οι Αθηναίοι δεν μπόρεσαν να κατανοήσουν το κήρυγμα της ανάστασης του Αποστόλου Παύλου».

»Η αρχαία λογοτεχνία, που είναι βαθύτατα θρησκευτική εστίασε στην παραμυθία του θανάτου, την παρηγοριά των ζώντων για την απώλεια του θανάτου, ενώ η φιλοσοφική σκέψη στην μελέτη του θανάτου.Η πλατωνική διδασκαλία περί αθανασίας της ψυχής διαπότισε την ελληνιστική φιλοσοφία των Επικουρίων και των Στωικών. Ξεχωρίζει η φιλοσοφική θεώρηση του σύγχρονου του Αποστόλου Παύλου, του Ρωμαίου Σενέκα, ο οποίος σε μία από τις τελευταίες επιστολές του γράφει πως «η ημέρα του θανάτου δεν είναι το τέλος όλων των πραγμάτων, αλλά τα γενέθλια της αιωνιότητας. Σε Αυτή την προϋπάρχουσα θεώρηση της μεταθανάτιας τύχης του ανθρώπου δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις  που θα επέτρεπαν την κατανόηση της ανάστασης του σώματος και της ψυχής, όπως της κήρυσσε ο Απ. Παύλος. Η ανάσταση του Χριστού με το μήνυμα της αιώνιας ζωής  έμελλε να φέρει το φως της ελπίδας  που απουσίαζε από τον πρωτοχριστιανικό κόσμο».

Δεύτερη εισηγήτρια ήταν κα. Κυριακούλα Παπαδημητρίου η οποία και ανέπτυξε το θέμα: «Το πρωτοχριστιανικό κήρυγμα των αποστόλων Πέτρου και Παύλου για την ανάσταση», σημειώνοντας  ότι το «γνήσιο υλικό του πρωτοχριστιανικού κηρύγματος για την ανάσταση βρίσκεται ενσωματωμένο μέσα στα κείμενα της Καινής Διαθήκης, σε ομολογίες, σε ύμνους και σε αυθεντικές φράσεις, που αναγνωρίζονται κυρίως στις πρώτες επιστολές του Αποστόλου Παύλου (προς Ρωμαίους, Α´ προς Κορινθίους, προς Γαλάτας, Α´ προς Θεσσαλονίκης). Στις πράξεις των Αποστόλων απαντούν επτά λόγοι των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, που περιέχουν το κήρυγμα για την ανάσταση του Χριστού, όπως το συνέταξε και το κατέγραψε ο συγγραφέας των Πράξεων Λουκάς, συμπυκνώνοντας την αρχέγονη αποστολική παράδοση. Από την μελέτη των παραπάνω μαρτυριών συνάγουμε ότι το πρωτοχριστιανικό κήρυγμα των Αποστόλων για την ανάσταση, ήταν ένα και ενιαίο, και περιλάμβανε τα εξής στοιχεία: α) Προς τους Ιουδαίους παρουσιαζόταν η ιστορική προσωπικότητα του Ιησού Χριστού και η εκπλήρωση των προφητειών για τον Μεσσία στο πρόσωπο του, β) Προς τους Εθνικούς τονιζόταν η δημιουργία του κόσμου και των ανθρώπων από ένα ζωντανό και αληθινό Θεό, και το ιστορικό πρόσωπο του Ιησού, ως απεσταλμένος αυτού του Θεού στον κόσμο. Ωστόσο, η επιτυχία αυτού του κηρύγματος καθοριζόταν πάντοτε, όπως και σήμερα από την αγαθή προαίρεση και την ειλικρινή αναζήτηση των ακροατών».

Στην έναρξη της Β΄ Συνεδρίας πρώτος ομιλητής ήταν ο Επίκουρος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Μόσχος Γκουτζούδης, ο οποίος και ανέπτυξε το θέμα: «Οι Βιβλικές και εξωβιβλικές μαρτυρίες για την Ανάσταση», εξετάζοντας ενδελεχώς «τις πληροφορίες της Καινής Διαθήκης για το πρόσωπο του Λαζάρου, συγκρίνοντας την Ιωάννεια διήγηση με τις άλλες διηγήσεις των αναστάσεων από τους Συνοπτικούς και εν συνεχεία το πώς παρουσιάζονται οι διηγήσεις των απόκρυφων κειμένων στις οποίες αναφέρεται ο Λάζαρος, ενώ παράλληλα αναφορά γίνεται επίσης στη Βηθανία και σε αρχαιολογικά δεδομένα τα οποία έχουν συνδεθεί με τον Λάζαρο αλλά και στην πρόσληψη της Ιωάννειας διήγησης από την Χριστιανική λατρεία και πρώιμη τέχνη».

Δεύτερος ομιλητής ήταν ο Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Ε.Κ.Π.Α. και Καθηγητής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, ο οποίος και ανέπτυξε το θέμα: «Εκ του θανάτου εις την ζωήν», σημειώνοντας ότι «Η φθορά και ο θάνατος υπήρξαν τα παρακολουθήματα της οντολογικής προπατορικής πτώσης, τα οποία έπληξαν, ως ολότητα ψυχής και σώματος, το «θεοείκελον» χρήμα, τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος, όχι «εκ φύσεως», αλλά «εκ προαιρέσεως», και ένεκα της «επισποράς» του διαβόλου, ανέγνωσε στρεβλά την έννοια «του δέντρου της γνώσεως» και «του δέντρου της ζωής και αποπειράθηκε να θεωθεί χωρίς τον Θεό και κατά του Θεού. Ο δημιουργός Θεός Λόγος αναδέχεται όλη την πορεία του πεπτωκότος ανθρώπου, παραμένοντας «ακράτητος» της φθοράς και του θανάτου, ώστε να επαναφέρει τον άνθρωπο στην αφθαρσία και την αθανασία. Γι’ αυτό, και «οι σύμμορφοι της εικόνος του Χριστού» κατορθώνουν τη μετάβαση «εκ του θανάτου εις την ζωήν».

Ακολούθησαν οι απογευματινές Συνεδρίες όπου πρώτος εισηγητής ήταν ο κ. Σωτήριος Δεσποτής, Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α., ο οποίος με την εισήγηση του: «Η ανάσταση του Λαζάρου στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιον»,  ανέφερε ότι «Η περικοπή της Ανάστασης του «φίλου του Κυρίου» Λαζάρου, όπως προδίδουν και η έκταση όσο και η αρχιτεκτονική του κειμένου του Ευαγγελίου του «αγαπημένου μαθητή», συνιστά το έβδομο και άρα κορυφαίο σημείο της δημόσιας δράσης Του. Περιγράφεται στο πλαίσιο μίας «εναλλακτικής Μεγάλης Εβδομάδος», η οποία προετοιμάζει τη «δόξα» του Κυρίου, που στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη περιλαμβάνει και την Ύψωση-Σταύρωση».

«Είναι εντυπωσιακό, όμως, ότι το εκπληκτικό σημείο, το οποίο α) πραγματοποιείται την τέταρτη ημέρα για να αποκλείσει κάθε πιθανότητα «νεκροφάνειας» «σύνδρομο του Λαζάρου», β) έχει πλήθος θεατών καθώς η Βηθανία απέχει μόλις 3,5 χλμ. από την Αγία Πόλη και γ) το συγκεκριμένο γεγονός παίζει καθοριστικό ρόλο στην Σταύρωση, δεν μαρτυρείται καθόλου από τους αρχαιότερους Ευαγγελιστές. Σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται για ακαριαία έγερση μόνον του «φίλου του Κυρίου» αλλά για την προοδευτική «ανάσταση» των δυο αδελφών του (Μάρθας και Μαρίας). Αυτή κορυφώνεται με τη χρίση του αληθινού Μεσσία πριν το εκούσιο πάθος όχι από έναν Προφήτη στην κεφαλή, αλλά από μία γυναίκα (την Μαρία) των ποδών χωρίς δάκρυα με μύρο, η οποία εν συνέχεια «εκμάσσει». Επίσης η ανάσταση του Λαζάρου χρονικά δεν συνδέεται με το γλυκού έαρ και την θυσία του πασχάλιου αμνού αλλά με τον Χειμώνα, έρεβος και την Ιουδαϊκή Γιορτή των Εγκαινίων  Φώτων (Χανουκά). Κι όμως ενεργοποιούνται όλες οι αισθήσεις (κραυγή, οσμή, αφή, θέα), που εναλλάσσονται με δυνατά συναισθήματα». Τελικά η Ανάσταση του Λαζάρου από το κραταιό λόγο του Λόγου αποδεικνύει ότι τη «θέση» του στον Άδη της απώλειας, δεν λαμβάνουν οι «Έλληνες» παγανιστές, αλλά εκείνοι που διακονούν τον Ναό και ανήκουν στο στενό κύκλο του Κυρίου. Οι αντιήρωες της αφήγησης είναι ο Καϊάφας που προφητεύει και ο Ιούδας που «φιλανθρωπεί».Γι’ αυτό και στην αρχαία ερμηνευτική παράδοση η ανάσταση του Λαζάρου δεν συνδέεται μόνο με την βάπτιση των κατηχουμένων, αλλά με τη μεταστροφή ήδη πιστών στον Κύριο που νεκρώνονται, και όζουν, επειδή λησμονούν την «πρώτη αγάπη» τους σε εκείνον που διηνεκή φιλεί».

Εν συνεχεία ο κ. Δημοσθένης Κακλαμάνος, Επίκουρος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., ανέπτυξε το θέμα: «Ο Άγιος Λάζαρος στη βυζαντινή αγιολογική παράδοση», παρουσιάζοντας εν συντομία «την σχετική προς τον άγιο Λάζαρο βυζαντινή αγιολογική παραγωγή, με έμφαση τα κείμενα εκείνα στα οποία σκιαγραφείται η ιστορική πορεία της διαμόρφωσης της αγιολογικής εικόνας του Λαζάρου στο Βυζάντιο. Εξετάσθηκαν παράλληλα οι επιμέρους αγιολογικές παραδόσεις αναφορικά με την παρουσία του Αγίου Λαζάρου στην Κύπρο και την περαιτέρω διάδοση της τιμής του, σε συνδυασμό με τις ιστορικές και αρχαιολογικές μαρτυρίες».

Η Δ΄ Συνεδρία η οποία είχε υμνολογικό και αγιογραφικό περιεχόμενο με πρώτο Εισηγητή τον Πρόεδρο του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ. κ. Παναγιώτη Σκαλτσή, ο οποίος και είχε ως θέμα: «Ο Άγιος Λάζαρος στην Λατρεία και στην Υμνολογία της Εκκλησίας», σημειώνοντας ότι «Κατά τον Συναξαριστή η εορτή της Αναστάσεως του Λαζάρου έχει αποστολικής ρίζες. Τούτο με την έννοια ότι είναι ένα γεγονός περιγραφόμενο από το Ευαγγελιστή Ιωάννη. Σε κάθε περίπτωση αυτή έχει ιεροσολυμήτικες ρίζες, αλλά μαρτυρείται από τον 4ο αιώνα και στην Κωνσταντινούπολη από το 10ο αιώνα. Υπάρχουν και άλλες εορτές των Αγίων όπως αυτή της 17ης Οκτωβρίου που είναι αφιερωμένη στην ανάμνηση της ανακομιδής των λειψάνων και στα εγκαίνια του Ναού που έκτισε ο Λέων ο Σοφός όταν μετέφερε από το Κιτίο της Κύπρου τα λείψανα του στην Πόλη. Όσον αφορά την υμνογραφία αυτή είναι πλούσια, εκδομένη και ανέκδοτη, σε κανόνες, κοντάκια και τροπάρια. Μεγάλοι ποιητές όπως ο Δαμασκηνός, Ανδρέας Κρήτης, Στουδίτες και άλλοι έχουν γράψει για την ανάσταση, αλλά και την ανακομιδή των λειψάνων του Αγίου. Σημείο αναφοράς όλων είναι το θαύμα, αλλά και το μήνυμα ότι ο Χριστός είναι ο νικητής του θανάτου και ο θριαμβευτής της ζωής».

Δεύτερος Εισηγητής ήταν ο κ. Τρύφων Τσομπάνης, Επίκουρος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., ο οποίος με την εισήγηση του «Ο Άγιος Λάζαρος στην εικονογραφία», παρουσίασε εικόνες από την επαρχία του Λαγκαδά και μία ακόμα πρωτότυπη εικόνα που ιστορεί την εύρεση της Εικόνος του Αγίου στο χωριό Ευαγγελισμός της Μητροπόλεως Λαγκαδά, και η οποία έχει ιδιαίτερο ιστορικό και λαογραφικό ενδιαφέρον, καθώς οι κάτοικοι του χωριού ήρθαν πρόσφυγες από την Νικομήδεια της Βηθυνίας, που ήταν αποικία των αρχαίων Μυγδονίων, δηλαδή των προπατόρων τους, επισημαίνοντας ότι «το θέμα της εικονογραφικής απόδοσης του Αγίου Λαζάρου, ήταν θέμα που απασχόλησε την ζωγραφική από την παλαιοχριστιανική ακόμη εποχή, ενώ διαμορφώθηκαν έτσι δύο τύποι ιστόρησης, μία της εγέρσεως και μία ως Επισκόπου».

Κατά την διάρκεια της Ε΄ Συνεδρίας πρώτος ομιλητής ήταν ο Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. και Καθηγητής του Πανεπιστημίου της Λευκωσίας κ. Ανέστης Κεσελόπουλος, όπου ανέπτυξε το θέμα: «Η τιμή των ιερών λειψάνων στην Ορθόδοξη Εκκλησία», παρουσιάζοντας «την διάχυτη στην πατερική σκέψη και τα πατερικά κείμενα θέση ότι η αφθαρσία των ιερών λειψάνων είναι μαρτυρία της παρουσίας της Χάριτος του Θεού, που μεταμορφώνει το φθαρτό σε άφθαρτο. Όταν η θεία Χάρη κατά την επίγεια ζωή του ανθρώπου σκηνώνει μέσα του, δεν τον εγκαταλείπει και μετά τον βιολογικό του θάνατο. Έτσι τα ιερά λείψανα γίνονται μαρτύρια της παρουσίας της χάριτος του Θεού αλλά και προεικόνιση του μετά την ανάσταση μεταμορφωμένοι σώματος του ανθρώπου».

Ακολούθως ο Ομότιμος Καθηγητής Νευρολογίας κ. Σταυρός Μπαλογιάννης, ανέπτυξε το θέμα «Οι ψυχολογικές επιδράσεις του θανάτου στον άνθρωπο», υπογραμμίζοντας ότι «ο θάνατος αποτελεί πάντοτε πρωτεύων υπαρξιακό πρόβλημα, περιβαλλόμενο μυστηρίου, αγωνίας, πόνου, θλίψεως, φόβου ανησυχίας και αναμονής. Όλες οι φιλοσοφικές θέσεις, δοξασίες και απόψεις συγκλίνουν εις την υπέρβαση του φόβου του θανάτου, είτε διά της υπογραμμίσεως της αλήθειας της μετά θανάτου, είτε της αιωνιότητας, είτε διά της προβολής υλιστικών απόψεων, οι οποίες υποστηρίζουν την μηδαμινότητα και την τελική φθορά και ανυπαρξία των πάντων. Δια της Αναστάσεως του Κυρίου καταγαύζει η χαρά εκ της βεβαιότητας της αιωνίου ζωής δια της καταρρίψεως του κράτους του θανάτου και της διαλύσεως του νέφους του φόβου, της ανασφάλειας, της αγωνιάς και της θλίψεως το οποίο περιβάλλει την έννοια του θανάτου. Ο θάνατος καθίσταται ζωή και λύτρωση από τα δεσμά της προσκαιρότητας και της βιωματικής μερίμνης και ψυχοσωματικής καταπονήσεως. Η χαρά, η ελπίδα και η ειρηνική προσδοκία περιβάλλουν την έννοια του θανάτου εις τον χώρο της Ορθοδόξου Πνευματικής ζωής, η οποία άρχεται από της επιγείου ζωής και καταξιούται εις τον χώρο της δόξης του Κυρίου».

Στην Στ΄ και τελευταία Συνεδρία του Θεολογικής Ημερίδος, πρώτος εισηγητής ήταν ο Δρ Δημήτριος Τσίποτας, Συντηρητής Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, ο οποίος παρουσίασε το θέμα: «Μελέτη τεκμηρίωσης κεραμικών τεχνέργων Ιερού  Ναού Αγίου Λαζάρου Ευαγγελισμού της Ι.Μ. Λαγκαδά», αναφερόμενος ειδικότερα «στην ανάδειξη των ερωτημάτων που ανακύπτουν από την πορεία του φυσικού ευρήματος του ανθρωπίνου λειψάνου του Αγίου Λαζάρου και τους τρόπους με τους οποίους αυτά επηρεάζουν το υπόλοιπο της έρευνας, τα τελικά αποτελέσματα και πιθανά συμπεράσματά της, μετά από την αρχική παραδοχή (και προσωπική αποδοχή του μελετητή) της ύπαρξής, επαφής κατά τη διάρκεια του βίου του με τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό και ανάστασης του Αγίου Λαζάρου ως φυσικό πρόσωπο, σύμφωνα με τις καινο-διαθηκικές μαρτυρίες και ελλείψει πρωτοχριστιανικών γραπτών πηγών, του υπόλοιπου – μετά την ευαγγελική νεκρανάστασή – προσωπικού βίου του Αγίου ως τον δεύτερο θάνατό του, με αφορμή μαρτυρίες και παραδόσεις σχετικά με κεραμικά τέχνεργα που βρίσκονται στον Ιερό Ναό Αγίου Λαζάρου Ευαγγελισμού της Ιεράς Μητροπόλεως Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης και τα στοιχεία που μπορεί να προκύψουν από τη μελέτη τους με αναλυτικές και αρχαιομετρικές τεχνικές».

Δεύτερος εισηγητής ήταν ο κ. Λουκάς Παναγιώτου, Γενικός Γραμματέας και Επιστημονικός Συνεργάτης του Τμήματος Θεολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, ο οποίος με το θέμα του «Ο Άγιος Λάζαρος, ο ναός του και οι περί αυτόν παραδόσεις στην Κύπρο», σημείωσε ότι «ο τετραήμερος και φίλος του Χριστού Λάζαρος, έχει συνδέσει το όνομα του τόσο με τη πόλη της Λάρνακας όσο και με την εκκλησιαστική ιστορία, τις παραδόσεις, τα ήθη και τα έθιμα της περιοχής, αλλά και ολόκληρης της Κύπρου». Ενώ εν συνεχεία παρουσίασε και μία ταινία μικρού μήκους με την οποία επιχειρείται μια γνωριμία με όλες αυτές τις πτυχές της παρουσίας του Αγίου Λαζάρου στη πόλη του Ζήνωνος, μέσα από τις μαρτυρίες του Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Κιτίου κ. Χρυσοστόμου, του πρώην διευθυντή του Τμήματος Αρχαιοτήτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, Βυζαντινολόγου κ. Αθανασίου Παπαγεωργίου και του προϊσταμένου του Ιερού Ναού Αγίου Λαζάρου στην Λάρνακα Πρωτοπρεσβυτερου π. Σταύρου Σπανού, ενώ στο τέλος, παρουσιάζεται το τραγούδι του Αγίου Λαζάρου με τα δρώμενα τα οποία περιγράφει η λαογραφία μας και το ερμηνεύει ο Παναγιώτης Βασίλειου μαζί με ομάδα παιδιών από το χωριό Αγία Άννα της επαρχίας Λάρνακας.

Μετά το πέρας της κάθε Συνεδρίας ακολουθούσε γόνιμος διάλογος και ευρεία συζήτηση επί των θεμάτων που αναπτύχθηκαν από τους εισηγητές καθώς και ερωτήσεις που απεύθυναν οι παρακολουθούντες προς αυτούς το Θ΄ Θεολογικό-Αγιολογικό Συνέδριο.

Στη ληκτική ομιλία του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ.κ. Ιωάννης, ευχαρίστησε την Α.Θ.Π. τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο και τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμο για την αποστολή των χαιρετιστήριων μηνυμάτων τους, καθώς επίσης και όσους ομίλησαν και ανέπτυξαν με τόσο μεστό και επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο τα θέματά τους, τα οποία και έδωσαν πολλές και καινούργιες πληροφορίες γύρω από το πρόσωπο του Αγίου Λαζάρου, ενώ σημείωσε ότι «η αγιότητα δεν ανήκει σε κάποια ουτοπία αλλά είναι εφικτή για όλους, θα πρέπει να εμπνεόμεθα από τα παραδείγματα των Αγίων και μέσα από την δύναμη της ζωής Εκκλησίας να οδηγούμεθα στα βιώματα εκείνα της αληθινής ζωής».

Πρόσφατα Άρθρα

Ο εορτασμός των ονομαστηρίων του Μητροπολίτη Μονεμβασίας και Σπάρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο εορτασμός των ονομαστηρίων του Μητροπολίτη Μονεμβασίας και Σπάρτης

20 Σεπτεμβρίου 2025

Το Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025 η Εκκλησία μας τιμά την μνήμη του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Ευσταθίου, της συζύγου του Θεοπίστης και...

Read more
Τίμιο Ξύλο και Άρραφος Χιτώνας του Κυρίου μας στην Ι. Μητρόπολη Πειραιώς
Εκκλησία της Ελλάδος

Τίμιο Ξύλο και Άρραφος Χιτώνας του Κυρίου μας στην Ι. Μητρόπολη Πειραιώς

20 Σεπτεμβρίου 2025

Με τις δέουσες εκκλησιαστικές τιμές ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, επικεφαλής κλήρου και λαού της τοπικής μας Εκκλησίας και...

Read more
Άρτης Καλλίνικος: “Όποιος στηρίζεται στον Ιησού δεν λυγίζει ποτέ”
Εκκλησία της Ελλάδος

Άρτης Καλλίνικος: “Όποιος στηρίζεται στον Ιησού δεν λυγίζει ποτέ”

20 Σεπτεμβρίου 2025

Το πρωί του Σαββάτου, 20 Σεπτεμβρίου 2025, ετελέσθη Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, στον Ενοριακό Ιερό Ναό Αγίου Μαξίμου του Γραικού, στην...

Read more
Η εορτή του Αγίου Ευσταθίου στην Ι.Μ. Φθιώτιδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Αγίου Ευσταθίου στην Ι.Μ. Φθιώτιδος

20 Σεπτεμβρίου 2025

Στα ορεινά της Ανατολικής Φθιώτιδας και στην καρδιά της Παρνασσίδος, στην ιστορική Αμφίκλεια, σε δύο πανηγυρίζοντες Ναούς ιερούργησε ο Σεβασμιώτατος...

Read more
Λαοθάλασσα πιστών υποδέχθηκε την Παναγία Βουλκανιώτισσα στην Μεσσήνη
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαοθάλασσα πιστών υποδέχθηκε την Παναγία Βουλκανιώτισσα στην Μεσσήνη

20 Σεπτεμβρίου 2025

Με ευλάβεια και την συμμετοχή εκατοντάδων πιστών υποδέχθηκε σήμερα η πόλη της Μεσσήνης, την Ιερά και Θαυματουργό Εικόνα της Παναγίας...

Read more
4η ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ ΤΗΣ Ι.Μ. ΕΔΕΣΣΗΣ ΜΕ ΟΜΙΛΗΤΗ ΤΟΝ ΠΑΝΙΕΡΩΤΑΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΛΕΜΕΣΟΥ κ. ΑΘΑΝΑΣΙΟ
Εκκλησία της Ελλάδος

4η ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ ΤΗΣ Ι.Μ. ΕΔΕΣΣΗΣ ΜΕ ΟΜΙΛΗΤΗ ΤΟΝ ΠΑΝΙΕΡΩΤΑΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΛΕΜΕΣΟΥ κ. ΑΘΑΝΑΣΙΟ

20 Σεπτεμβρίου 2025

Την Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε η 4η Ιερατική Σύναξη των κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας στον...

Read more
Στον 6ο χρόνο επιτυχίας το ΚΔΑΠ «Άγιος Εφραίμ» της Ι.Μ. Φθιώτιδος και της «Αποστολής» στην Λαμία
Εκκλησία της Ελλάδος

Στον 6ο χρόνο επιτυχίας το ΚΔΑΠ «Άγιος Εφραίμ» της Ι.Μ. Φθιώτιδος και της «Αποστολής» στην Λαμία

20 Σεπτεμβρίου 2025

Τον 6ο χρόνο απρόσκοπτης και επιτυχούς λειτουργίας του Κέντρου Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιού «Άγιος Εφραίμ» της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος και του...

Read more
Γιατί εκδηλώνονται οι κακίες στον άνθρωπο;
Κηρύγματα

Κυριακή μετά την Ύψωση. Ο Σταυρός στη ζωή μας.

20 Σεπτεμβρίου 2025

“Όστις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν, και αράτω τον σταυρόν αυτού, και ακολουθείτω μοι.“ Στην επί του Όρους ομιλία...

Read more
Τα άγια προσκυνήματα και η δαιμονοποίηση: μια «άσπονδη» συνύπαρξη
Κηρύγματα

Τα αληθινά κέρδη ή οι ζημιές φαίνονται μόνο με τα μέτρα της αιωνιότητας

20 Σεπτεμβρίου 2025

Ευαγγέλιο: Μαρκ. η΄ 34-θ΄ 1 «Όστις θέλει οπίσω μου ακολουθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθείτω μοι»...

Read more
Συνάντηση του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας με αντιπροσωπεία του Ελληνοαυστραλιανού Συνδέσμου
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Συνάντηση του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας με αντιπροσωπεία του Ελληνοαυστραλιανού Συνδέσμου

19 Σεπτεμβρίου 2025

Την Πέμπτη, 18 Σεπτεμβρίου, ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ.κ. Μακάριος υποδέχθηκε με εγκαρδιότητα στην Έδρα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής, στο Σύδνεϋ,...

Read more
Γέροντας Βασ. Γοντικάκης: Έλα και κάμε το θέλημά Σου σε μένα!
Ελλάδα Κόσμος

Αποχαιρετισμός στον Μακαριστό Αρχιμανδρίτη π. Βασίλειο Γοντικάκη, Προηγούμενο της Ιεράς Μονής Ιβήρων του Αγίου Όρους

20 Σεπτεμβρίου 2025

Οι Θεολόγοι και οι Φίλοι της Πανελλήνιας Ενώσεως Θεολόγων, με βαθύτατη θλίψη αποχαιρετούμε σήμερα τον σεβαστό και αγαπητό μας Ιερομόναχο...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Εκατομμύρια μερίδες φαγητό γεμάτες με γεύσεις αληθινής αγάπης»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Εκατομμύρια μερίδες φαγητό γεμάτες με γεύσεις αληθινής αγάπης»

19 Σεπτεμβρίου 2025

Με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών, τον οποίο πλαισίωσαν ο Διευθυντής του Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου της Ιεράς...

Read more
Τέλος εποχής…
Εκκλησία της Ελλάδος

Τέλος εποχής…

20 Σεπτεμβρίου 2025

Μετά από 65 χρόνια κατά τα οποία η κρεμαστή γέφυρα της κοιλάδας των Τεμπών στεκόταν αγέρωχη και εξυπηρετούσε τη διάβαση...

Read more
Νέες αυταρχικές ενέργειες του Φαναρίου
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ

20 Σεπτεμβρίου 2025

Από την Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, ανακοινώνεται -μετά μεγίστης χαράς- η επικείμενη σεπτή επίσκεψη του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, ο...

Read more
Αυστραλίας Μακάριος προς νέο Πρεσβύτερο: «Να γίνει η ιερωσύνη σου “Σαμαρειτική”»
Απόψεις - Γνώμες

Εκκλησία δεν είναι τα καμώματα των παπάδων…

20 Σεπτεμβρίου 2025

Toυ π. Ηλία Μάκου Το τελευταίο διάστημα στον χώρο της Εκκλησίας συμβαίνουν διάφορα πράγματα, τα οποία, αν και δεν γνωρίζουμε...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Γιατί εκδηλώνονται οι κακίες στον άνθρωπο;
Κηρύγματα

Κυριακή μετά την Ύψωση. Ο Σταυρός στη ζωή μας.

20 Σεπτεμβρίου 2025

“Όστις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν, και αράτω τον σταυρόν αυτού, και ακολουθείτω μοι.“ Στην επί του Όρους ομιλία...

Τα άγια προσκυνήματα και η δαιμονοποίηση: μια «άσπονδη» συνύπαρξη

Τα αληθινά κέρδη ή οι ζημιές φαίνονται μόνο με τα μέτρα της αιωνιότητας

20 Σεπτεμβρίου 2025
Ο ταπεινός ποτέ δεν πέφτει

Ἡ ὑψίστη ἀξία τοῦ ἀνθρώπου

19 Οκτωβρίου 2023
Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

Όχι επανάσταση, αλλά ανάσταση (Κυριακή μετά την Ύψωση)

17 Σεπτεμβρίου 2022
Αναζητώντας σήμερα τον «τύπο» και τον «τόπο» του Χριστού

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού – Θέλει αυταπάρνηση

17 Σεπτεμβρίου 2022
Αυλώνος Χριστόδουλος: «Η ΕΛΠΙΔΑ»

Η Σωτηρία προέρχεται από το Χριστό

19 Σεπτεμβρίου 2021
«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»

Το μήνυμα του Ευαγγελίου της Κυριακής μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

18 Σεπτεμβρίου 2021
Ο Τίμιος και Ζωοποιός Σταυρός ως πανοπλία

«Τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;»

19 Σεπτεμβρίου 2020
Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στον Ι.Ν. Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

Αυταπάρνηση και οικογένεια – Κυριακή μετά την Ύψωση

19 Σεπτεμβρίου 2020
Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στον Ι.Ν. Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

«Χριστώ συνεσταύρωμαι»

19 Σεπτεμβρίου 2020
“Μη τοίνυν επαισχυνθής τοσούτον αγαθόν”

Η Θεολογία του Σταυρού και του Εσταυρωμένου Κυρίου μας

15 Σεπτεμβρίου 2018
Η Εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στη Νέα Ιωνία

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

15 Σεπτεμβρίου 2018
Αναζητώντας σήμερα τον «τύπο» και τον «τόπο» του Χριστού

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού – Σταυρώθηκε για μένα (Αποστολικό Ανάγνωσμα)

14 Σεπτεμβρίου 2019
Η Ακολουθία των Αγίων Παθών στον Ι.Ν. Aγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

Το ζωηφόρο “σκάνδαλο” του Σταυρού

14 Σεπτεμβρίου 2019

Κυριακής μετά την Ύψωση Αποστολικό ανάγνωσμα

14 Σεπτεμβρίου 2019

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ Ευαγγέλιο : Μαρκ. 8,34-9,1 ΒΑΣΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ, Μαρκ, 8,34,9-1 Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ, Ευαγγ. Ανάγνωσμα: Μαρκ. 8,34 – 9, 1 (16-9-2012)

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού – Τί συμβολίζει ὁ Σταυρός (β΄)

16 Νοεμβρίου 2023

Σωτήρια υπέρβαση Toυ Χρηστάκι Ευσταθίου Θεολόγου

21 Αυγούστου 2014

Προς αναζήτηση νοήματος για τη ζωή-Κυριακή μετά την Ύψωσιν

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή μετά την ύψωση του Σταυρού

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή Μετά την Ύψωσιν Το Ευαγγέλιο της εορτής, η απόδοσή του στην νεοελληνική.

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ – 18 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2011

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή μετά την Ύψωση

21 Αυγούστου 2014

15 Σεπ 2012 Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού -«Ος γαρ αν θέλη την ψυχήν αυτού σώσαι, απολέσει αυτήν».

21 Αυγούστου 2014
Next Post
Έχουμε δικαστήριο

Έχουμε δικαστήριο

Η νεολαία επέλεξε την Εκκλησία για τσικνοπέμπτη

Η νεολαία επέλεξε την Εκκλησία για τσικνοπέμπτη

Ἡ Ἀ-λογία τῆς Ἀστρολογίας

Ἡ Ἀ-λογία τῆς Ἀστρολογίας

Ποιμαντική επίσκεψη του Μητροπολίτη Σύρου  απομακρυσμένη Φολέγανδρο

Ποιμαντική επίσκεψη του Μητροπολίτη Σύρου απομακρυσμένη Φολέγανδρο

Ο Μητροπολίτης Λαρίσης εγκαινίασε την έκθεση Agrothessaly

Ο Μητροπολίτης Λαρίσης εγκαινίασε την έκθεση Agrothessaly

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist