• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Σάββατο, 7 Ιουνίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Από τη θρησκειοποίηση του κόσμου και της θρησκείας, στην εκκλησιολογία του ανθρώπου και της κτίσεως

3 Φεβρουαρίου 2016
in Απόψεις - Γνώμες
Από τη θρησκειοποίηση του κόσμου και της θρησκείας, στην εκκλησιολογία του ανθρώπου και της κτίσεως
Share on FacebookShare on Twitter

Ως θρησκεία νοείται η πίστη στο θείο με ορισμένη μορφή και δηλώνει γενικά τη σχέση του ανθρώπου με το ιερό, που στην ιστορική πορεία του ανθρώπου και από πολιτισμό σε πολιτισμό κατανοήθηκε ποικιλοτρόπως. Η έννοια της θρησκείας είναι ένας καθαρά ανθρωπολογικός και συνάμα κοινωνιολογικός όρος. Στην πρώτη περίπτωση συνιστά “πρόβλημα” της ανθρώπινης ιδιοσυστασίας, αφού ο άνθρωπος, ως φύσει θρησκευτικό ον, ειδωλοποιεί επιθυμίες, πάθη και αρετές και κατόπιν υποτάσσεται σε αυτές. Στην δεύτερη περίπτωση η θρησκεία αποτελεί κοινωνικό προϊόν ή κοινωνικό παράγοντα.

Με τον όρο “θρησκειοποίηση” της κοινωνίας νοείται η εμμονή στην αποκλειστική προτεραιότητα του θρησκευτικού παράγοντα στον καθορισμό σύνολης της ζωής, δηλ. η επιβολή της θρησκείας επί της κοινωνίας με τρόπο αυταρχικό. Από την άλλη πλευρά εμφανίζεται μία αντιθετική άποψη και θέση αυτή της κοινωνικοποίησης της θρησκείας. Η κοινωνικοποίηση της θρησκείας, δηλώνει την συμμόρφωσή της με την κοινωνία, σημαίνει τον εκσυγχρονισμό και αυτό το γεγονός με τη σειρά του απαιτεί την ανανέωση της θρησκείας, την αλλαγή του ηθικού κώδικά της, την εξατομίκευση και την εκκοσμίκευση, π.χ. σύγχρονα ζητήματα όπως, αμβλώσεις, ευθανασία, γάμος ομοφυλοφίλων κ.α.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σημειωθεί η διάκριση ανάμεσα στους όρους Θρησκεία και Εκκλησία, οι οποίοι ασφαλώς και δεν ταυτίζονται. Η Θρησκεία είναι ανθρώπινο κατασκεύασμα, που πηγάζει από την ανάγκη του θρησκεύειν, ενώ η Εκκλησία είναι Θεία Αποκάλυψη, είναι η φανέρωση του Θεού στον άνθρωπο και όχι η δημιουργία του Θεού από τον άνθρωπο. Στην Θρησκεία ο Θεός είναι ζητούμενο ενώ στη Εκκλησία είναι αυτοαποκαλυπτόμενος. Και το ερώτημα που τίθεται στο σημείο αυτό είναι, εάν το Ευαγγέλιο είναι ή δεν είναι η Αλήθεια και αν η Εκκλησία είναι ή δεν είναι η ενσάρκωση της άκτιστης φανέρωσης που μυσταγωγικά κάνει ορατή την «αόρατη» παρουσία της.

Ο απ. Παύλος απευθυνόμενος στον Τιμόθεο στη δεύτερη προς αυτόν επιστολή προλέγει ότι έρχονται δυσκολότεροι καιροί, από αυτούς που ζούσαν ήδη, σημειώνοντας πως εκείνους του καιρούς οι άνθρωποι δεν θα αντέχουν τη σωστή διδασκαλία, αλλά σύμφωνα με τις επιθυμίες του ίδιου τους του εαυτού θα μαζέψουν ένα σωρό δασκάλους γύρω τους, για να ευχαριστιούνται τα αυτιά τους· και από μεν την αλήθεια θα γυρίσουν αλλού τα αυτιά τους, και θα παραστρατήσουν προς τα παραμύθια (Β΄ Τιμ. 4, 3-4) .

Δεν είναι, αναρωτιέμαι, ακριβώς αυτή η εικόνα της εποχής μας; Σύμφωνα με τις σωματικές επιθυμίες και με κάθε ιδέα που κατεβαίνει στο κεφάλι του καθενός, πάει και βρίσκει και ονομάζει δασκάλους του αυτούς που λένε ό,τι τον ευχαριστεί ή ο ίδιος ερμηνεύει τον ευαγγελικό λόγο κατά το δοκούν ή ακόμα χειρότερα αναζητά τρόπους να τον επικαιροποιήσει αλλοιώνοντας τον για δικαιολογήσει τις επιλογές του, και να επαναπαύσει τη συνείδηση του.

Από την άλλη πλευρά δυσβάσταχτη και δυσνόητη η Αλήθεια προκαλεί αναστάτωση και όχι ευχαρίστηση σε όσους αναζητούν τον Θεό. Ο ερμηνευτής της Αγίας Γραφής Οικουμένιος (10ος αι.) μάλιστα σημειώνει ότι δεν σφάλλουν επειδή δεν ξέρουν, αλλά με την θέληση τους, επιλέγοντας τους μύθους, οι οποίοι κατά τον λόγιο και θεολόγο Ζιγαβινό (π. 1050–1120), είναι λόγοι ψεύτικοι, που μιμούνται και υποκρύπτουν την Αλήθεια. Την Αλήθεια εκείνη, που ελέγχει  τον κόσμο για αμαρτία και για δικαιοσύνη και για κρίση (Ιω. 16, 8).

Επομένως ή είναι ο λόγος του Θεού που δίνει απάντηση στα υπαρξιακά ερωτήματα μας ή δεν είναι, οπότε μένουμε στο σκοτάδι και την αβεβαιότητα. Η δεχόμαστε την διδασκαλία και μαρτυρία της Εκκλησίας, η οποία είναι ο Χριστός παρατεινόμενος στους αιώνες, επομένως δεχόμαστε όλη την Αλήθεια, ή το αρνούμαστε και το απορρίπτουμε. Στην επί του Όρους ομιλία του ο Κύριος ανοίγει μπροστά στον άνθρωπο τους ορίζοντες της αιώνιας ζωής και του δίνει προσανατολισμούς αιώνιους.

Ο Χριστός δεν αναγκάζει κανένα να τον ακολουθήσει, αφήνει τον άνθρωπο ελεύθερο να κάνει τις επιλογές του, μέσα από την προτροπή Του Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτόν καί ἀράτω τόν σταυρόν αὐτοῦ καί ἀκολουθήτω μοι (Μκ. 8,34) Ο ιερός Χρυσόστομος, σημειώνει ότι ο Θεός έκανε τον άνθρωπο αυτεξούσιο και άφησε στην ελεύθερη θέλησή του ανθρώπου να προτιμήσει την αρετή ή να προχωρήσει στην κακία. Η αγάπη Του αφήνει τον άνθρωπο πάντοτε ελεύθερο να επιλέξει ο καθένας την πορεία που θα ακολουθήσει. Η επιλογή όμως να ακολουθήσει κανείς τον Χριστό συνεπάγεται και την άρση του σταυρού. Η λειτουργία της ελεύθερης βούλησης του ανθρώπου είναι εκείνη που καταξιώνει την πορεία της αυταπάρνησης στην οποία καλεί ο Θεός τον άνθρωπο για να πλησιάσει την αγάπη Του. Κατά τον Μέγα Αντώνιο, τον καθηγητή της ερήμου, ο άνθρωπος είναι καταχρηστικά λογικό ων, καθώς δεν είναι λογικοί όσοι έμαθαν απλώς τα της σοφίας, αλλ’ όσοι έχουν τη λογική ψυχή και μπορούν να διακρίνουν ποιό είναι το καλό και ποιό το κακό και αποφεύγουν τα πονηρά και βλαβερά στην ψυχή, τα δε αγαθά και ψυχωφελή, τα αποκτούν πρόθυμα και τα εφαρμόζουν με ευχαριστία προς τον Θεό.

Την πορεία της αυταπάρνησης υπέδειξε ο ίδιος ο Κύριος. Την πορεία αυτή της αυταπάρνησης θα χρειαστεί να ακολουθήσει στη ζωή του και ο άνθρωπος για να μπορέσει να βρεθεί και πάλι σε κοινωνία με τον Θεό, ο εγωισμός του τού την στέρησε, η αυταπάρνηση θα του τη δώσει πάλι. Θα χρειαστεί επομένως να θυσιάσει το “εγώ” του. Η προϋπόθεση όμως αυτή, της αυταπάρνησης επομένως της πλήρης εμπιστοσύνης στο Θεό,  πως στο χώρο της πίστεως το διαλέγουμε και παίρνουμε δεν έχει θέση. Η πρακτική της επιλογής μέρους της αλήθειας του Θεού από τη μία και η απόρριψη από την άλλη συνιστά βαριά πλάνη.

Δυστυχώς όμως υπάρχουν στις μέρες μας πολλοί χριστιανοί, μεταξύ αυτών δε και πολλοί κληρικοί και θεολόγοι, που υιοθετούν μία τέτοια στάση. Το με όσα συμφωνώ, τα ακολουθώ, αλλά με όσα διαφωνώ τα αγνοώ, μέσα στην Εκκλησία αποτελεί φρικτή αίρεση. Και αποτελεί αίρεση καθώς το αγνοώ καθίσταται ιδιαίτερα επικίνδυνο, γιατί δεν δηλώνει απλώς και μόνο το γεγονός της παραθεώρησης, αλλά το γεγονός ότι βάλλουν εναντίον της διδασκαλίας της Εκκλησίας, είτε γιατί επιθυμούν να δικαιολογήσουν τις προσωπικές τους επιλογές, είτε για να αρέσουν στον κόσμο. Μία τέτοια αντίληψη οδηγεί στην ανατροπή ολόκληρου του Ευαγγελίου και αφήνει τον άνθρωπο στο σκοτάδι, σε ένα περιβάλλον πλασμένο συμφεροντολογικά, που οδηγεί στην αυτοθέωση και αυτοδικαίωση, καθώς στη θέση του Θεού μπαίνει ο ίδιος ο άνθρωπος με ότι αυτό συνεπάγεται για τον ίδιο, αλλά και για τον άλλο.

Από τα ανωτέρω τίθεται το ερώτημα Θρησκειοποίηση της Κοινωνίας  ή Κοινωνικοποίηση της Θρησκείας; Θα πρέπει να πούμε πως ούτε η θρησκειοποίηση της Κοινωνίας, ούτε η Κοινωνικοποίηση της Θρησκείας, θα οδηγήσουν τον άνθρωπο στη σωτηρία, τη κοινωνία και θέαση του Θεού, καθώς η πρώτη οδηγεί τον άνθρωπο στην θρησκευτικό φονταμενταλισμό και η δεύτερη στην αποϊεροποίηση των πάντων.

Η απάντηση στο ανωτέρω ερώτημα βρίσκεται στην εκκλησιοποίηση της κοινωνίας κατ’ επέκταση του ίδιου του ανθρώπου, που είναι η θέωση, ο βαθύτερος σκοπός του ανθρώπου. Έργο της Εκκλησίας, ως σώμα Χριστού, στον κόσμο είναι η συνεχής εν Χριστώ μεταμόρφωση του κόσμου, η εκκλησιοποίηση του κόσμου. Ο απ. Παύλος περιγράφοντας την κατάσταση του κόσμου την εποχή του, που ταιριάζει όμως και στην περιγραφή του κόσμου σήμερα, απευθυνόμενος στους Χριστιανούς της Εφέσου αναφέρει χαρακτηριστικά, ήτε ποτέ σκότος, νυν δε φως εν Κυρίω (Εφ. 5,8). Αυτή την αλλαγή και μετάβαση από το σκοτάδι στο φως εργάζεται η Εκκλησία, ώστε να γίνει ο άνθρωπος «καινή κτίσις» (Γαλ. 6,15).Η αλήθεια της Εκκλησίας δεν είναι σχετική ή συμβατική αλλά απόλυτη και αναλλοίωτη. Είναι άλλο η Εκκλησία να προσαρμόσει την έκφραση της αλήθειας της κατάλληλα στο εκάστοτε περιβάλλον ώστε να γίνεται κατανοητή από τον άνθρωπο και άλλο να αλλοιώνει την έκφραση της αλήθειας για να ικανοποιεί τον άνθρωπο κάθε εποχής.

Δεν είναι η κοινωνία και μάλιστα αυτή η μεταπτωτική ασθενούσα κοινωνία που θα φέρει στην Εκκλησία στα μέτρα τα δικά της, αλλά αυτή θα αγωνισθεί, αν επιζητά την αλήθεια και την κοινωνία με τον Θεό, αυτή θα αγωνισθεί για προσαρμοσθεί στα μέτρα της Εκκλησίας, μέσα από τη τήρηση του Ευαγγελικού λόγου, όχι βέβαια υπό την απειλή της κολάσεως ή της ένδικης μισθαποδοσίας, αλλά από αγάπη κινούμενη ίνηση συνάντησης με Αυτόν.

Ο άνθρωπος κατά μεν την φύση του παραμένει θεόκτιστος, αλλά κατά την προαίρεσή του ζει ερήμην του ζώντος Θεού, καθώς προαιρετικά, θεληματικά και προσωπικά αρνείται τον Θεό, ακόμα και όταν δηλώνει πιστός αλλοιώνοντας τον ευαγγελικό Λόγο. Γίνεται αυτείδωλο μέχρι αυταποθεώσεως και αυτολατρείας με αποτέλεσμα να αυταποκλείεται από την αγαπητική εκκλησιαστική κοινωνία του Θεού. Ο σύγχρονος ιδιαίτερα άνθρωπος παρ’ όλη την πληθωρική του εξωστρέφεια και επικοινωνία, ζει ως άτομο και όχι ως πρόσωπο με αγάπη και ελευθερία. Μέσα από το ερήμην Θεού ζην προγεύεται την αιώνια απομονωτική ακοινωνησία. Όλα αυτά συνιστούν την ταυτότητα του κόσμου που απορρίπτει την εκκλησιοποίηση και δι’ αυτής την εγχρίστωση, την ενθέωση, συνεπώς την σωτηρία του. Αντιθέτως η κοινωνικοποίηση της θρησκείας και η θρησκειωποίηση της Εκκλησίας είναι ο συμβιβασμός και η υποταγή στην εθελούσια υπαρκτική αλλοτρίωση του κόσμου.

Η Εκκλησία αποτελεί τη δυνατότητα επισυναγωγής του σύμπαντος κόσμου. Ο εκκλησιασμός του κόσμου νοείται ως σύναξη όλων των όντων σε μία ενότητα, ώστε κανένα από αυτά να μην βρίσκεται σε αντίθεση ή σύγκρουση ή εχθρική στάση απέναντι σε κάποιον άλλο.  Ο Θεός έκτισε την Εκκλησία ως σύμβολο, τόπο και εικόνα Του. Ο άνθρωπος πλάσμα κατ’  εικόνα και καθ’  ομοίωση του Θεού, κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομοληγητή, ανήκει στην Εκκλησία, που είναι η ίδια κατ’  εικόνα και καθ’  ομοίωση του Θεού. Έτσι με την Εκκλησία ο άνθρωπος αναφέρεται προς τον Θεό και διατηρεί άρρηκτη σχέση μαζί Του. Η παρουσία της Εκκλησίας μέσα στην κοινωνία, μέσα στον κόσμο, σημαίνει την παρουσία του Θεού. Ο άνθρωπος μέσω της αληθινής και ουσιαστικής κοινωνίας του με τα άλλα μέλη του σώματος του Χριστού, της Εκκλησίας, καλείται να βιώσει τη σωτηρία, η οποία για την Εκκλησία είναι η απελευθέρωση της ζωής από τη φθορά και τον θάνατο.

Η Εκκλησία όμως συγκροτείται, οικοδομείται, αυξάνει και πληρούται με τον εγκεντρισμό του ανθρώπου στην εν Χριστώ, δια του Αγίου Πνεύματος, καινή ζωή της, η οποία οδηγεί στη σωτηρία και τη θέωση του. Στη ζωή του εκκλησιαστικού σώματος ο καθένας έχει τη δυνατότητα εν ελευθερία να συνδεθεί οντολογικά με τον Χριστό και τα άλλα μέλη του σώματος Του. Μέσα στα πλαίσια αυτά ο άνθρωπος καλείται να εκκλησιοποιηθεί, που εκφράζεται και πραγματώνεται μέσα από την ορθή επιλογή βίου, την ορθή εφαρμογή της ελεύθερης βούλησης με τη συνειδητή αποδοχή του συνόλου της Εκκλησίας ως έχει, χωρίς διαφοροποιήσεις από το σώμα της Εκκλησίας, γιατί αλλιώς έρχεται η αυτονόμηση, που φέρνει την αίρεση και την πτώση.

Γεώργιος Ν. Μανώλης, Θεολόγος / υπ. ΜΔΕ Ερμηνευτικής Θεολογίας

Πρόσφατα Άρθρα

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΟΣ ΣΤΗΝ ΓΕΝΕΤΕΙΡΑ ΤΟΥ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΟΣ ΣΤΗΝ ΓΕΝΕΤΕΙΡΑ ΤΟΥ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ

7 Ιουνίου 2025

Το Σάββατο των Ψυχών 7 Ιουνίου 2025 το πρωί, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος μετέβη στον Ι....

Read more
«Ανάσες μιας άηχης σιωπής»: Ο Γιώργος Βασιλείου παρουσίασε το βιβλίο του στην ΕΣΗΕΑ
Ελλάδα Κόσμος

«Ανάσες μιας άηχης σιωπής»: Ο Γιώργος Βασιλείου παρουσίασε το βιβλίο του στην ΕΣΗΕΑ

7 Ιουνίου 2025

Στην κατάμεστη έκθεση «Γεώργιος Καραντζάς» στην ΕΣΗΕΑ πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του βιβλίου «Ανάσες μίας γυναίκας σιωπής» του Γιώργου Βασιλείου, επί...

Read more
«Παρέστω μοι το Πνεύμα και διδότω λόγον»
Κηρύγματα

Η ξέχωρη επιδημία

7 Ιουνίου 2025

του Αρχιμ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου Δρ. Θ. Η εορτή της Πεντηκοστής είναι η γενέθλιος ημέρα της Εκκλησίας μας. Εδώ κι δύο χιλιάδες...

Read more
Αρχιεπίσκοπος: Περιμένω αλλαγή νοοτροπίας από τον Μητροπολίτη Πάφου – Καθοδηγείται από άλλους
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Σιωπηλὸ πραξικόπημα στὴν Ἐκκλησία τῆς Κύπρου!

7 Ιουνίου 2025

Περὶ τῆς ἔκπτωσης τοῦ Μητροπολίτου Τυχικοῦ καὶ τῆς ποινικοποίησης τῶν ἀντιαιρετικῶν λόγων ΕΣΤΙΑ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ Μεγάλο προβληματισμὸ καὶ ἀνησυχία μᾶς...

Read more
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ Προς Τόν Οἰκουμενικόν Πατριάρχην Κωνσταντινουπόλεως καί Νέας Ρώμης κ. κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΝ

7 Ιουνίου 2025

Ἀρχιμανδρίτης Παῦλος Ντανᾶς, Ἱεροκῆρυξ ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ Προς Τόν Οἰκουμενικόν Πατριάρχην Κωνσταντινουπόλεως καί Νέας Ρώμης κ. κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΝ (6/6/2025) Παναγιώτατε, τήν...

Read more
Ο Εσπερινός της Πεντηκοστής στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Καστοριάς
Κηρύγματα

Το μήνυμα της Πεντηκοστής

7 Ιουνίου 2025

Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Φωκίδος, Γέροντος Νεκτάριου Μουλατσιώτη Αγαπητοί μου αδελφοί, σήμερα η Αγία Εκκλησία μας τιμά, εορτάζει και προβάλλει...

Read more
«Παρέστω μοι το Πνεύμα και διδότω λόγον»
Κηρύγματα

«Παρέστω μοι το Πνεύμα και διδότω λόγον»

7 Ιουνίου 2025

Του μακαριστού Μητροπολίτου Καστορίας Σεραφείμ «Παρέστω μοι το Πνεύμα και διδότω λόγον»1 «Πεντηκοστήν εορτάζομεν και Πνεύματος επιδημίαν και προθεσμίαν επαγγελίας...

Read more
Κυριακή της Πεντηκοστής
Κηρύγματα

Τα δώρα του Αγίου Πνεύματος

7 Ιουνίου 2025

«Ἐάν τις διψᾶ ἐρχέσθω πρός μέ καί πινέτω». Μέ αὐτά τά λόγια ἀρχίζει ὁ Κύριος τήν ὁμιλία του πού κατά...

Read more
«Παρέστω μοι το Πνεύμα και διδότω λόγον»
Κηρύγματα

Οἱ Ἅγιοι Πατέρες διά τήν Κυριακήν της Πεντηκοστῆς

7 Ιουνίου 2025

Ὁ ἅγιος Φιλάρετος Μόσχας σὲ ὁμιλία του στὴν Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς λέει: «Μετὰ τὴν πτώση τοῦ ἀνθρώπου, καί, μὴ ὄντας...

Read more
Ο Φθιώτιδος Συμεών κοντά στους οπλίτες του ΚΕΥΠ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Φθιώτιδος Συμεών κοντά στους οπλίτες του ΚΕΥΠ

6 Ιουνίου 2025

Για μια ακόμη φορά βρέθηκε κοντά στους Νεοσυλλέκτους του Κέντρου Εκπαίδευσης Υλικού Πολέμου στην Λαμία ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ....

Read more
Λήξη Εσπερινών Κηρυγμάτων και Κύκλων Μελέτης Αγίας Γραφής στην Ι.Μ. Κίτρους
Εκκλησία της Ελλάδος

Λήξη Εσπερινών Κηρυγμάτων και Κύκλων Μελέτης Αγίας Γραφής στην Ι.Μ. Κίτρους

6 Ιουνίου 2025

Με ιδιαίτερη επιτυχία και πνευματική ευφροσύνη ολοκληρώθηκαν την Πέμπτη 5 Ιουνίου οι Πνευματικές Συνάξεις που περιλαμβάνουν Εσπερινά Κηρύγματα και τη...

Read more
65000 αντίτυπα της Καινής Διαθήκης διανεμήθηκαν από την Ι.Μ. Δημητριάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

65000 αντίτυπα της Καινής Διαθήκης διανεμήθηκαν από την Ι.Μ. Δημητριάδος

6 Ιουνίου 2025

Μία σπουδαία και πρωτότυπη δράση ανέλαβε και υλοποίησε η Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος, στο πλαίσιο της ποιμαντικής μέριμνας του Σεβ. Μητροπολίτου...

Read more
Ορκωμοσία Γ’ ΕΣΣΟ 2025 στο Στρατόπεδο της Καλαμάτας
Εκκλησία της Ελλάδος

Ορκωμοσία Γ’ ΕΣΣΟ 2025 στο Στρατόπεδο της Καλαμάτας

6 Ιουνίου 2025

Με την παρουσία πλήθους κόσμου, τελέσθηκε το πρωί της Παρασκευής 6 Ιουνίου 2025, στο Στρατόπεδο «ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ», της Καλαμάτας, η τελετή...

Read more
Ημερίδες για τον Ορθόδοξο Μοναχισμό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Εκκλησία της Ελλάδος

Ημερίδες για τον Ορθόδοξο Μοναχισμό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

6 Ιουνίου 2025

Κατόπιν της από 4ης Φεβρουαρίου 2025 αποφάσεως της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και ύστερα από εισήγηση-πρόταση της...

Read more
Η εορτή της Σταυροπροσκυνήσεως στην Ιερά Μητρόπολη Πάφου
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Οι λόγοι που οδήγησαν τον Μητροπολίτη Τυχικό να προσφύγει στο Φανάρι

5 Ιουνίου 2025

Στο μεταξύ, στους λόγους που οδήγησαν τον τέως Μητροπολίτη Πάφου, Τυχικό, να καταθέσει έφεση για την απόφαση της Ιεράς Συνόδου,...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

«Παρέστω μοι το Πνεύμα και διδότω λόγον»
Κηρύγματα

Η ξέχωρη επιδημία

7 Ιουνίου 2025

του Αρχιμ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου Δρ. Θ. Η εορτή της Πεντηκοστής είναι η γενέθλιος ημέρα της Εκκλησίας μας. Εδώ κι δύο χιλιάδες...

Ο Εσπερινός της Πεντηκοστής στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Καστοριάς

Το μήνυμα της Πεντηκοστής

7 Ιουνίου 2025
«Παρέστω μοι το Πνεύμα και διδότω λόγον»

«Παρέστω μοι το Πνεύμα και διδότω λόγον»

7 Ιουνίου 2025
Κυριακή της Πεντηκοστής

Τα δώρα του Αγίου Πνεύματος

7 Ιουνίου 2025
«Παρέστω μοι το Πνεύμα και διδότω λόγον»

Οἱ Ἅγιοι Πατέρες διά τήν Κυριακήν της Πεντηκοστῆς

7 Ιουνίου 2025
«Παρέστω μοι το Πνεύμα και διδότω λόγον»

Στις πηγές του Αγίου Πνεύματος

22 Ιουνίου 2024
ΒΙΑΙΗ ΠΝΟΗ

ΒΙΑΙΗ ΠΝΟΗ

22 Ιουνίου 2024
Κυριακή της Πεντηκοστής

Κυριακή της Πεντηκοστής

22 Ιουνίου 2024
Κυριακή της Πεντηκοστής

Το μήνυμα της Κυριακής της Πεντηκοστής

22 Ιουνίου 2024
Ο Εσπερινός της Πεντηκοστής στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Καστοριάς

«Μάθε ποιο πνεύμα κατοικεί μέσα σου»

22 Ιουνίου 2024
Δίψα και πνεύμα

Κυ­ρι­ακὴ τῆς Πεν­τη­κο­στῆς (Ἰ­ωάν. ζ΄ 37-52, η΄18)

22 Ιουνίου 2024
Δίψα και πνεύμα

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Κυριακῇ ὀγδόῃ ἀπὸ τοῦ Πάσχα, τὴν ἁγίαν Πεντηκοστὴν ἑορτάζομεν

3 Ιουνίου 2023
Κυριακή της Πεντηκοστής

Πεντηκοστή: Η Δωρεά του Αγίου Πνεύματος

11 Ιουνίου 2022
Δίψα και πνεύμα

Δίψα και πνεύμα

15 Ιουνίου 2019
Δίψα και πνεύμα

«Πάντα χορηγεί το Πνεύμα το Άγιον»

15 Ιουνίου 2019
Next Post
Ἡ ὀντολογία τοῦ προσώπου

Ἡ ὀντολογία τοῦ προσώπου

“Ουχ οράτε τούτο το παιδίον;”

"Ουχ οράτε τούτο το παιδίον;"

Διονύσιος Μητροπολίτης Τρίκκης και Σταγών  (1907 – 1970)

Διονύσιος Μητροπολίτης Τρίκκης και Σταγών (1907 - 1970)

Ἡ σκληρότητα τοῦ προφήτη Ἡλία & ἡ τιμωρία του

Ἡ σκληρότητα τοῦ προφήτη Ἡλία & ἡ τιμωρία του

Ἁγίου Σιλουανοῦ τοῦ Ἀθωνίτη -Ὁ θρῆνος τοῦ Ἀδάμ

Ἁγίου Σιλουανοῦ τοῦ Ἀθωνίτη -Ὁ θρῆνος τοῦ Ἀδάμ

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist