• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Μασονία και «Νέα Εποχή»

7 Μαΐου 2020
in Αιρέσεις
Η «ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ»: Τί εἶναι ἡ «Νέα Ἐποχή»; – Μέρος Β΄
Share on FacebookShare on Twitter

του Αρχιμ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου, Δρ. Θεολογίας

Σύμφωνα λοιπόν μέ τά λόγια του Μητροπολίτη Φλωρίνης Αὐγουστίνου Καντιώτη πού ἔλεγε πώς ἡ Μασονία καί ἡ Νέα Ἐποχή χαρακτηρίζονται ἀπό ἕναν Πανθεϊσμό. «Εἶναι ἕνα παπούτσι, πού χωράει σέ ὅλα τά πόδια», ὅπως χαρακτηριστικά ἔλεγε ὁ γηραιός Ἱεράρχης, καθότι αὐτή περιέχει στοιχεῖα ἀπό τή Νέα Ἐποχή, ἀπό τόν Βουδισμό, τόν Μωαμεθανισμό, τόν Χριστιανισμό, τόν Ἰνδουισμό, καί τόν Ἰουδαϊσμό. Ἡ Νέα Ἐποχή συνδέεται μέ τήν Μασονία γιατί χαρακτηρίζονται καί οἱ δύο ὡς ἀποκρυφιστικά κινήματα ἔχοντας ὡς στόχο τήν ἀπόκρυψη τῶν σχεδίων τους καί τή φανέρωση αὐτῶν μόνο σέ αὐτούς πού δηλώνουν μέ ὅρκο τήν ὑποταγή τους σέ αὐτές.
 
Εἶναι χαρακτηριστική ἡ μυστικότητα πού περιβάλλει τό Μασονισμό, καί παρόλη τήν προσπάθεια τῶν μελῶν του νά φαίνεται ἀλλά καί νά εἶναι ἀπαραβίαστη, ἀρκετά στοιχεῖα ἔχουν ἔρθει στήν ἐπιφάνεια[1]. Μία γενική διαπίστωση γύρω ἀπό τό θέμα τοῦ Τεκτονισμοῦ, πού ἀφορᾶ τήν ἰδεολογία του, εἶναι ὅτι πρόκειται οὐσιαστικά γιά ἕνα συγκριτικό συνονθύλευμα ἰδεῶν[2] ἀπό τή στιγμή πού εἶναι ἕνα θρησκευτικό-φιλοσοφικό ἵδρυμα μέ ὀργάνωση, κατά τά πρότυπα τῶν ἀρχαίων μυστικῶν ἐταιριῶν τῆς Ἑλλάδος καί τῆς Αἰγύπτου[3], τό ὁποῖο ὡς εἰκονικό σκοπό ἔχει νά ρυθμίσει μέ ἁρμονικό τρόπο τίς σχέσεις τῶν ἀνθρώπων καί τήν ἠθική καί πνευματική τελειοποίηση τῶν μελῶν του καί μέσω αὐτῶν, τοῦ συνόλου τῆς ἀνθρωπότητας.
 
Ἡ κίνηση αὐτή δέχεται στίς τάξεις της ἄτομα γιά μέλη, ἀνεξάρτητα ἀπό τό σέ ποιά θρησκεία ἀνήκουν αὐτά. Ἀδιαφορεῖ ἡ διοίκηση γιά τήν ἐθνικότητα, τήν κοινωνική καταγωγή καί τίς πολιτικές τοποθετήσεις τῶν ὑποψηφίων μελῶν τους. Τό μόνο πού ἐνδιαφέρει τήν ἡγεσία εἶναι τά ἄτομα αὐτά νά ἔχουν ἡλικία 23 ἐτῶν, καί νά μήν ἔχουν καταδικαστεῖ[4].
 
Παρακλάδια ἤ παιδιά τοῦ Μασονισμοῦ εἶναι οἱ Ρόταρυ[5] γιά τούς ἄνδρες καί οἱ Ζόντα γιά τίς γυναῖκες. Οἱ Λάϊονς καί αὐτοί ἀνήκουν στό Μασονισμό[6]. Τέλος ἡ προέλευση τῆς ὀργάνωσης τοῦ Μασονισμοῦ δέν εἶναι καί τόσο κακή, ὡστόσο ὅμως παρουσιάζει κάποιο ἐνδιαφέρον. Ἀλλά ἄς δοῦμε ἐν συντομία ὁρισμένα ἱστορικά της στοιχεῖα[7].
 
Ὅταν κατά τόν Μεσαίωνα χτίζονταν τά μεγάλα ἐπιβλητικά οἰκοδομήματα καί οἱ πελώριοι καθεδρικοί ναοί, πού κοσμοῦν ἀκόμη τήν δυτική Εὐρώπη, ὑπῆρχαν συνεργεῖα οἰκοδόμων ἤ ἀλλιῶς Τεκτόνων πού ἀναλάμβαναν τίς ἐργασίες αὐτές. Τήν ἀνοικοδόμηση ἀνελάμβαναν τά σωματεῖα τῶν τεκτόνων καί κτιστῶν οἱ ὁποῖοι εἶχαν ἄμεση συνεργασία μέ τήν Ρωμαιοκαθολική Ἐκκλησία. Ὅμως καθότι τά οἰκοδομήματα αὐτά ἦταν ἀσυνήθη καί ἀσφαλῶς εἶχαν καί πολλά μυστικά τεχνικά στοιχεῖα, τά συνεργεῖα τῶν τεκτόνων αὐτῶν τηροῦσαν μία μυστικότητα, ὥστε νά διαφυλάττουν τά μυστικά τους. Κατά τόν τρόπο αὐτό –ὥς θά ἀνέμενε κανείς– τά ὡς ἄνω συνεργεῖα ἀπέκτησαν μέ τόν καιρό ἕνα εἶδος δύναμης καί αὐτονομίας, ἡ ὁποία αὐξήθηκε, ὅταν οἱ Πάπες τούς παραχώρησαν κάποια δικαιώματα, μεταξύ τῶν ὁποίων καί τό νά μήν πληρώνουν φόρους καί ἄλλες ἐπιβαρύνσεις, ὥστε ἐλεύθεροι νά ἐξασκοῦν τίς τέχνες τους. Ἐκ τοῦ τελευταίου μάλιστα ἔλαβαν καί τήν ὀνομασία Ἐλεύθεροι Τέκτονες[8]. Μάλιστα αὐτοί ὄχι μόνο τούς ἀπάλλαξαν ἀπό διάφορες ὑποχρεώσεις (φόρους, ἀγγαρεῖες κ.λπ.) ἄλλα καί τούς ἀνέθεσαν τό μονοπώλιο οἰκοδόμων, ἐπισκοπικῶν μεγάρων καί μοναστηριῶν.
 
Τά τεκτονικά συνεργεῖα ἔχοντας ὅλες αὐτές τίς ἐκκλησιαστικές εὐεργεσίες ἀπέκτησαν μεγάλη οἰκονομική δύναμη καί ἐλευθερία. Οἱ τέκτονες γιά νά συνεννοοῦνται μεταξύ τους κατά τήν διάρκεια τῆς ἐργασίας τους, εἶχαν ὁρισμένα συνθήματα καί λέξεις. Ἡ κατοικία τους βρίσκονταν σέ παραπήγματα πού κατασκεύαζαν κοντά στήν ἐργασία. Ἀπό τό παράπηγμα εἶδος κατοικίας προῆλθε ὁ ὅρος «στοά». Οἱ τέκτονες τήν ἐποχή ἐκείνη ἀκολουθοῦσαν στό σύνολό τους τή χριστια-νική διδασκαλία[9].
 
Στήν ἐποχή τῆς Μεταρρυθμίσεως, λόγω τῆς ἐγκατάλει-ψης τῆς θρησκευτικῆς ἀρχιτεκτονικῆς ἀφ’ ἑνός καί ἀφ’ ἑτέρου λόγω ἐσωτερικῶν διαφωνιῶν τους, ἄρχισε ὁ Μασονισμός νά μπαίνει σέ μεταβατική περίοδο[10]. Γιά νά ἐξασφαλιστοῦν ἐπιδίω-ξαν νά βροῦν προστάτες πού διέθεταν σοβαρή ἐπιρροή μεταξύ τῶν συνανθρώπων τους. Αὐτούς τούς δέχθηκαν στά σωματεῖα τους ὡς ἐπίτιμα μέλη, «πρόσθετους ἀδελφούς»[11]. Οἱ ἄνθρωποι αὐτοί ξένοι πρός τό ἐπάγγελμα τοῦ οἰκοδόμου, ἀνῆκαν στήν ὑψηλή κοινωνία καί διακρίνονταν γιά τήν μόρφωσή τους. Αὐτοί ἀνέλαβαν τή διοίκηση τῶν τεκτονικῶν Στοῶν. Ἄρχισε νά παρατηρεῖται τό φαινόμενο νά εἰσδύουν στίς τάξεις τῶν Τεκτόνων ἄνθρωποι πού μέ τήν πάροδο τοῦ χρόνου προσέδωσαν στόν Τεκτονισμό μέ ὕπουλο καί ὑποχθόνιο τρόπο νέο χαρακτήρα μυστικιστικό, ὀργανώνοντας τον σέ μία κεντρική ἡγεσία μέ εἰδικούς κανόνες λειτουργίας. Αὐτό εἶχε ἀποτέλεσμα τή μεταμόρφωση τοῦ ἐπαγγελματικοῦ τεκτονισμοῦ σέ θεωρητικό καί τήν ἕνωση τῶν συντεχνιῶν σέ ἐταιρίες. Σέ αὐτές γίνονταν δεκτοί ἄνθρωποι ἀπό κάθε κοινωνική τάξη καί ἐπάγγελμα ἀκόμη καί ἀπό διάφορες θρησκεῖες. Οὐσιαστικά ὁ Μασονισμός κατέληξε νά μήν ἔχει σχεδόν καμία σχέση μέ τήν οἰκοδομική τέχνη παρά μόνον μέ κάποια σύμβολα, πού ἀκόμη διατηροῦνται ὅπως καί τά συνθήματα καί οἱ μυστικές λέξεις ἀλλά μέ συμβολική σημασία. Σημαντικό στοιχεῖο εἶναι ὅτι ἐπειδή οἱ Στοές τοῦ νέου τύπου μέ τήν πάροδο τοῦ χρόνου ἀπέκτησαν δύναμη, ἀναμίχθηκαν σ’ αὐτές πολιτικά πρόσωπα, στρατιωτικά, βασιλεῖς[12].
 
Οἱ μασονικές Ἐγκυκλοπαίδειες ἀναφέρουν ὅτι ὑπάρχουν ἀρκετές θεωρίες ὅσον ἀφορᾶ τήν προέλευση τοῦ Μασονισμοῦ[13]. Ἡ μασονία εἶναι ὡς ἕνα μεγάλο βαθμό σιωνιστική [14]. Αὐτό ἀποδεικνύεται ἀπό πολλά: α) Κατά τήν μασονική Ἐγκυκλοπαίδεια «Ἤθη καί Δόγμα», πού εἶναι ἡ Βίβλος τοῦ Τεκτονισμοῦ, οἱ δημιουργοί του, ἦταν Ἰουδαῖοι, β) Ἡ Καμπάλα, ἤ Ἑβραϊκή μαγεία, θεωρεῖται ἡ βασίλισσα τῆς μασονικῆς Στοᾶς, γ) Ἕνα πλῆθος λέξεων εἶναι Ἑβραϊκές, δ) Ὁ Μασόνος μάγος πρέπει τουλάχιστον νά γνωρίζει τό Ἑβραϊκό ἀλφάβητο, ε) Οἱ Ἰουδαῖοι μάγοι κατακλύζουν τίς μασονικές Στοές καί τίς καταντοῦν Ἰουδαϊκά «μαγαζιά».
 
Ὁ νέος Τεκτονισμός ἤ Μασονία κατέληξε σέ μία θρησκευτική ὀργάνωση πού ὑπηρετοῦσε τά σχέδια τοῦ Σιωνισμοῦ – καί πάνω σέ αὐτό παρέμεινε. Ὡστόσο ὅμως κατόρθωσε νά διατηρήσει ἀπό τόν πρῶτο Τεκτονισμό ἕνα κοινό χαρακτηριστικό πού εἶναι ἡ μυστικότητα. Οἱ τελετές μυήσεως πού ὑπάρχουν στά πλαίσια τῆς Μασονίας καί οἱ ἀποφάσεις πού παίρνονται σ’ αὐτήν καλύπτονται ἀπό ἄκρα μυστικότητα. Κέντρο καί οἶκος λατρείας τῆς Μασονίας εἶναι ἡ Στοά ἤ ἀλλιῶς Μεγάλη Στοά[15]. Προτοῦ ἀνοίξει ἡ «στοά» γιά τήν τελετουργία, τά μέλη της βεβαιώνονται ὅτι στό δωμάτιο, ὅπου θά γίνει ἡ συνάντηση εἶναι ἀσφαλές καί προφυλαγμένο ἀπό τά περίεργα βλέμματα, ὅσων δέν ἀνήκουν στή Στοά. Γιά τόν λόγο αὐτό, οἱ περισσότερες Στοές βρίσκονται τουλάχιστον σέ δεύτερους ὀρόφους, ὥστε νά ἀποφευχθεῖ ὁ κίνδυνος νά γνωστοποιηθοῦν τά ὅσα θά λάβουν χώρα κατά τίς τελετές καί τίς συγκεντρώσεις τους. Οἱ Μασόνοι ἰσχυρίζονται ὅτι στίς Στοές, καταπιάνονται μέ φιλοσοφικά θέματα, δηλαδή καμουφλάρουν τά ἔργα, πού ἐπιτελοῦν σέ αὐτές.
 
Πρώτη καί κύρια χώρα δοχής τῆς μασονικῆς ἀναπτύξεως ἦταν ἡ Ἀγγλία, πού ὡς ὀργάνωση ἱδρύθηκε τό 1717 σέ αὐτήν, γιά τήν ἐξυπηρέτηση πολιτικοοικονομικῶν συμφερόντων[16]. Ἡ Μασονία (ἀπό τήν ἀγγλική λέξη Mason=κτίστης), ἀπό τό ἔτος αὐτό καί μετά ἐγκατέλειψε τόν ἐπαγγελματικό της χαρακτήρα ἀκολουθώντας ἕνα θεωρητικό. Τό σημαντικό εἶναι ὅτι ἔχει τόπους λατρείας τίς λεγόμενες Στοές, θρησκευτικές τελετές (γάμο κ. ἄ.) καί τελετουργικά τυπικά[17]. Ἡ λατρεία τοῦ Μασονισμοῦ εἶναι ἀπομίμηση τῆς λατρείας ἀρχαίων μυστηρια-κῶν θρησκειῶν[18]. Ἐπίσης τήν περίοδο αὐτή ἔχουμε στή διδα-σκαλία τῶν Μασόνων τήν εἰσχώρηση ἀρκετῶν εἰδωλολατρικῶν καί Ἰουδαϊκῶν στοιχείων, ἐνῶ ἡ θρησκεία τους ἐξακολουθεῖ νά παραμένει χριστιανική. Θά μποροῦσε νά εἰπωθεῖ ὅτι εἶναι ἕνα εἶδος ὑπερθρησκείας[19], ποῦ ἔχει συμπερι-λάβει στοιχεῖα ἀπό πολλές θρησκεῖες.
 
Οἱ Τεκτονικές Στοές θεωροῦν κυρίως ὡς προστάτη τους τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Θεολόγο. Ἀκόμη τό ἔτος αὐτό 1717, ἔχουμε στό Λονδίνο τήν ἕνωση τῶν τεσσάρων Στοῶν μέ τήν ἐπωνυμία ἡ «Μεγάλη Στοά», καί πού θεωρεῖται ὡς ἡ μητέρα τῆς θεωρητικῆς Μασονίας, ὅπως προαναφέραμε. Ἀπό τό σημεῖο αὐτό καί μετά ἡ Μασονία χάνει τήν ἁπλότητα πού εἶχε ἀρχικά, καθώς καί τήν ἀποκλειστική σχέση της μέ τήν Ἐκκλησία καί γενικά μέ τή Χριστιανική πίστη, μέ ἀποτέλεσμα οἱ καλύβες τῶν οἰκοδόμων τῶν καθεδρικῶν ναῶν νά μεταβληθοῦν σέ κοινωνικές λέσχες. Κατά τόν μεσαίωνα οἱ συντεχνίες αὐτές προστατεύονταν ἐπίσημα ἀπό τούς Βασιλεῖς[20].
 
Μετά ἀπό ὅλα αὐτά δημιουργήθηκε ἕνα ἐλεύθερο πεδίο, ὅπου μποροῦσαν ἀνενόχλητα νά διαφυλαχθοῦν καί νά καλλιερ-γηθοῦν μασονικές ἰδέες καί τάσεις πού βρίσκονταν ὑπό διωγμό. Ὑποστηρίζεται ὅτι στίς συντεχνίες κατόρθωσαν νά παρεισ-φρήσουν ἀποκρυφιστικές ὀργανώσεις, ὅπως οἱ Ναΐτες καί οἱ Ροδόσταυροι. Οἱ συντεχνίες λοιπόν τῶν πρακτικῶν οἰκοδόμων ἔγιναν Στοές πνευματικῶν οἰκοδόμων, στοχεύοντας τήν μετα-βολή τῶν «ἀκατέργαστων λίθων σέ κατεργασμένους», μέ πνευματική ἔννοια. Ἡ προετοιμασία γι’ αὐτό τό πνευματικό οἰκοδόμημα συμπληρώθηκε τό ἔτος 1723 μέ τήν ἔκδοση τοῦ βασικοῦ Συντάγματος τῶν μασόνων, τῶν «Ἀρχαίων Καθηκό-ντων». Συγγραφέας του θεωρεῖται ὁ πρεσβυτεριανός κήρυκας στό Λονδίνο James Anderson[21].
 
Ἔκτοτε ὡς ὀργανωμένο σύστημα μέ ἡγεσία καί ἐσωτερικούς νόμους καί ξεκαθαρισμένους στόχους δρᾶ πιά ἔχοντας ἀποδεκτό κοινωνικό πρόσωπο[22]. Βέβαια, ὅπως συμβαί-νει καί μέ τόν Σιωνισμό καί τήν Θεοσοφία, ἡ Μασονία δέν φανερώνει τούς πραγματικούς της σκοπούς οὔτε καί τόν ἀληθινό της χαρακτήρα. Ἔχει τό προσωπεῖο κοινωφελοῦς καί εὐεργετικοῦ σωματείου, καί μάλιστα χριστιανικῆς ἀποκλίσεως. Ἐπιπλέον εἶναι ἕνα σωματεῖο ἐκλεκτικό δεχόμενο στίς τάξεις του ἀνθρώπους μόνον τῆς ἀνώτερης κοινωνίας. Στίς Στοές ὑποχρεώνουν τά μέλη τους νά ὁρκίζονται, ὅτι δέν θ’ ἀποκαλύ-πτουν τίς προτάσεις πού τούς κάνουν οἱ ἄλλοι Μασόνοι[23]. Μέ τήν πρακτική αὐτή οἱ Στοές καταντοῦν κέντρα πού γίνονται παράνομες συμφωνίες. Τό φοβερό εἶναι, ὅτι ἐμπλέκονται σέ αὐτές τίς Στοές πολιτικοί, κυβερνῆτες, στρατιωτικοί, ἀστυνομι-κοί, δικαστικοί καί γενικότερα ἄτομα, πού κρατοῦν νευραλγικές θέσεις στόν κρατικό, καί ὄχι μόνο, μηχανισμό[24].
 
Ἀρκετοί ἀπό τούς προέδρους τῶν Η.Π.Α. ὑπῆρξαν μασόνοι ὅπως π. χ. Οὐάσιγκτον, Τρούμαν, καθώς ἐπίσης καί διάσημοι ἄνθρωποι τοῦ πνεύματος, ὅπως ὁ Κάντιος, ὁ Σοπενχάουερ, ὁ Σίλερ, ὁ Φίχτε, ὁ Γκαῖτε, ὁ Βολταῖρος[25] καί ὁ Βάκωνας[26] πού ἀνῆκαν στήν ὀργάνωση τῆς Μασονίας. Μερικοί ἀπό ὅλους αὐτούς γινόντουσαν ἤ καί γίνονται Μασόνοι γιά νά πετύχουν κοινωνική ἄνοδο, ἐνῶ ἄλλοι ἀποσκοποῦσαν ἤ ἀποσκοποῦν στήν ἀπόκτηση κύρους, γοήτρου καί οἰκονομικῶν ὀφελῶν. Στή διάδοση τῶν ἰδεῶν τοῦ Μασονισμοῦ στόχευε τό γεγονός, ὅτι ἀρκετοί ἄνθρωποι τοῦ Πνεύματος εἰσχώρησαν στίς Στοές γιατί διέβλεπαν ὅτι τό συντεχνιακό σύστημα τῶν Στοῶν θά ἀποτελοῦσε τήν καλύτερη κάλυψη τῶν σκοπῶν τους[27]. Ἡ πλειοψηφία τῶν ἀνθρώπων πού ἔχουν προσχωρήσει στίς μασονικές Στοές ἀκόμη καί σήμερα ἀγνοοῦν στήν πραγματικό-τητα τό τί διδάσκει ἡ Μασονία, κάτι τό ὁποῖο γνωρίζουν πολύ καλά οἱ ἡγέτες τῆς Μασονίας[28].
 
Ἀλλά ἄς ἔλθουμε νά δοῦμε ποιός εἶναι ὁ σκοπός τῆς Μασονίας, ὅπως ἡ ἴδια τόν παρουσιάζει. Βασικός σκοπός τῆς μασονίας ἦταν ἡ μεταβολή «ἑνός ἀκατέργαστου λίθου σέ κατεργασμένο». Αὐτό διατυπώθηκε στίς «Βασικές Ἀρχές» τῶν Γερμανῶν μασόνων, ποῦ συντάχθηκαν στήν Φρανκφούρτη κατά τήν μεταπολεμική περίοδο: «Ἡ μασονία ἑνώνει ἄνδρες σέ ἀδελφικές μορφές, μέσω σεβαστῶν τελετουργικῶν πράξεων, ἐπιδιώκει πνευματική ἐμβάθυνση καί ἐξευγενισμό … Ἡ ἐλευθερία πίστης, συνείδησης καί σκέψης ἀποτελεῖ γιά τούς μασόνους ἀνώτατο ἀγαθό. Γι’ αὐτό προσλαμβάνουν χωρίς προκατάληψη ἄνδρες καλῆς φήμης ὡς ἀδελφούς, χωρίς νά παρατηροῦν τή θρησκευτική ὁμολογία, τή φυλή, τήν ἐθνικότητα, τίς πολιτικές πεποιθήσεις καί τήν κοινωνική τάξη τοῦ καθενός. Ὁ μασόνος ἀναγνωρίζει στήν οἰκοδομή τῶν κόσμων, σέ ὅλα τά ζῶντα ὄντα καί στήν ἠθική συνείδηση τῶν ἀνθρώπων ἕνα θεϊκό δημιουργικό πνεῦμα πλῆρες σοφίας, ἰσχύος καί ὡραιότητος καί τό τιμᾶ μέ τό σύμβολο τοῦ Παντοδύναμου Ἀρχιτέκτονος ὅλων τῶν κόσμων»[29].
 
Ἡ «καλύβη οἰκοδόμων» ὅπως ἀναφέραμε, ἦταν ὁ χῶρος παραμονῆς τῶν οἰκοδόμων τοῦ μεσαίωνα. Στίς ἡμέρες μας ἀντικαταστάθηκε ἀπό τό πνευματικό κέντρο τῆς Στοᾶς, δημιουργώντας τό «πνευματικό σπίτι» τῶν μασόνων, οἱ ὁποῖοι δέν ἔχουν πλέον ὡς ἀποστολή τήν οἰκοδομή καί τή συντήρηση ἑνός καθεδρικοῦ ναοῦ, ἀλλά τήν ἀνάπτυξη τοῦ «πνευματικοῦ οἰκοδομήματος». Τά ἐργαλεῖα τῶν οἰκοδόμων διατηρήθηκαν, ἀλλά ἄλλαξαν σημασία καί σκοπό: τό σφυρί, ὁ διαβήτης, ὁ γνώμονας, τό νῆμα τῆς στάθμης, πῆραν πνευματικό νόημα. Ὁ γνώμονας εἶναι τό σύμβολο τῆς ἀκεραιότητας καί τῆς τάξης, μή ἔχοντας πλέον καμιά σχέση μέ τό γνώμονα τῶν μαθηματικῶν. Ὁ διαβήτης συμβολίζει τό σύνδεσμο μεταξύ τῶν ἀνθρώπων, τό νῆμα τῆς στάθμης συμβολίζει τή βυθομέτρηση τοῦ ἀνθρώπου, τήν αὐτογνωσία.
 

Οἱ δύο στύλοι στήν εἴσοδο κάθε Στοᾶς συμβολίζουν ὅλα τά πράγματα μέ τά ὁποῖα πρέπει νά ζήσει ὁ ἄνθρωπος. Τά τρία κηροπήγια συμβολιζουν τήν ἰσχύ, τή δύναμη καί τό κάλλος. Τό φέρετρο πού χρησιμοποιεῖται στίς μυήσεις τῶν ὑποψήφιων μασόνων συμβολίζει τή θνητότητα τοῦ ἀνθρώπου καί ὁ «κατεργασμένος λίθος» τό κύριο ἔργο τῆς μασονίας, τή μεταβο-λή τοῦ ἀνθρώπου σέ «κατεργασμένο λίθο»[30].

*****

[1] ΤΡΕΜΠΕΛΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ, Μασσωνισμός, ἔκδ. Σωτήρ, Ἀθήνα 1970, σ. 7.
[2] ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, Σύγχρονες αἱρέσεις Β’ Τεκτονισμός ή Μασσωνία, χ.ε., Ἀθήνα 1997, σ.46.
[3] Θ.Η.Ε. , τόμ. 11ος , στ. 703.
[4] Κ. Δ. ΓΙΟΒΑΝΙΔΗ, ὄπ. π., σ. 45.
[5] ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΑΡΠΑΣΙΑΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΤΣΙΑΚΚΑΣ, «Ἐγκυκλοπαιδικό Λεξικό Αἱρέσεων», Ρόταρυ-Ροταριανός Ὅμιλος, Κύπρος 2002, σ. σ. 888-91. H ὀργάνωση αὐτή ξεκίνησε τήν 23η Φεβρουαρίου τοῦ 1905 στό Σικάγο ἀπό τόν Δικηγόρο Παῦλο Χάρρις, μέ τόν ἰσχυρισμό ὅτι ὑπῆρχε ἀνάγκη δημιουργίας μίας κίνησης γιά κοινή προσπάθεια γιά τήν ἐξύψωση τῆς ἠθικῆς καί κοινωνικῆς ζωῆς. «Rotary» στά ἀγγλικά σημαίνει, περιστρεφόμενον. Ἡ ὀργάνωση αὐτή δέν ἀποτελεῖ «θρησκεία», οὔτε «αἵρεση», ἀλλ’ ἕνα σύγχρονο ἰδεολογικό ρεῦμα, τοῦ ὁποίου ἡ φιλοσοφία θέτει ὡς κέντρο τῆς τόν ἄνθρωπο καί τήν ἱκανοποίηση τῶν ἐνδοκοσμικῶν του ἀναγκῶν. Γ. ΨΑΛΤΑΚΗ, Ἀπειλῆ γιά τήν Ὀρθοδοξία μᾶς (ἀντιαιρετικός ὁδηγός), ἔκδ. Σωτήρ, Ἀθήνα 1997, σ. 373 Σκοπός τοῦ ἦταν νά ἑνώσει διακεκριμένους ἀνθρώπους διαφόρων ἐπαγγελμάτων, ὅποτε νά ἔχει πρόσβαση σέ ὅλους τους τομεῖς τῆς δημόσιας ζωῆς, Τό Διεθνές Ρόταρυ εἶναι ὁ σύνδεσμος ὅλων τῶν Ροταριανῶν Ὁμίλων, πού λειτουργοῦν σέ ὁλόκληρο τό κόσμο. Ἡ κεντρική του διοίκηση συντονίζει τή δράση ὅλων τῶν Ροταριανῶν Ὁμίλων καί ὑποβοηθάει τήν δράση τους, σέ μία ὁμοιόμορφη βάση καί τήν ἐφαρμογή τοῦ ἰδεῶν τους. Τό Διεθνές Ρόταρυ διοικεῖται ἀπό Διοικητικό Συμβούλιο, πού ἀπαρτίζεται ἀπό 14 ροταριανά ἐκλεγμένα μέλη, κατά τήν ἐτήσια Παγκόσμια Συνέδρια τῆς Ὀργάνωσης.
[6] Ὄπ. π. σ. 530-37. Ἡ κίνηση αὐτή εἶναι μία διεθνιστική ὀργάνωση, πού ἱδρύθηκε τό 1917 ἀπό τόν Melvin Jones, ἡ ὁποία κίνηση ἐξαπλώθηκε πολύ γρήγορα σέ ὅλον τόν κόσμο. Ἡ ὀργάνωση ἀποτελεῖ ἕνα καθαρά διεθνιστικό ἀνθρωποκεντρικό σύστημα, πού ὡς ὕψιστο σκοπό ἔχει τή δόξα τῶν Λάϊονς. Εἶναι ἐντελῶς ἀντίθετη μέ τήν ὀρθόδοξη χριστιανική πίστη, ΠΑΝ. ΨΑΡΟΥΔΑΚΗ, Ἡ προσφυγή κατά τῆς Μασσωνίας καί ἄλλα ντοκουμέντα, ἔκδ. Χριστιανική Δημοκρατία, Ἀθήνα 1982, σ. 86. Ὁ σκοπός τῆς ἐξάπλωσης τῆς ὀργάνωσης τῶν Λάιονς, ὅπως καί κάθε παρόμοιου συλλόγου εἶναι μέσω τῆς φιλανθρωπίας ἡ διείσδυση τῆς Στοᾶς στό σῶμα τῆς κοινωνίας καί ἡ διοχέτευση τῶν ἰδεῶν τους, πού ἀντιστρατεύονται στή διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας.
[7] BOYER JEAN, Οἱ χειρότεροι ἐχθροί τῶν λαῶν, Β´ έκ. Ἀθῆναι 1983, σ. 114.
[8] Π. Ν. ΤΡΕΜΠΕΛΑ., Μασσωνισμὸς, Ἀθῆναι 1986, σ. 13.
[9] ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, Χριστιανισμός καί αἱρέσεις, Σύγχρονες τάσεις, ἔκδ. Ἱερά Ἑλλάς, Θεσσαλονίκη 2005, σ. 111.
[10] Ὄπ. π., σ. 16.
[11] Ὄπ. π., σ.112.
[12] ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ, Ἡ Ἐβραιομασσωνία ξεσκεπάζεται, ἔκ. Ὀρθόδοξος τύπος, Ἀθήνα 1987, σ.98.
[13] ΙΩΑΝ.ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ, Συνομωσία καί Ἀγάπη, χ.ε., Ἀθήνα 1979, σ.75.
[14] Κ. ΧΑΡΙΤΙΔΗ, Ἡ Μασονία ὡς ἕνα φιλοσοφικό ρεῦμα, χ,ε, Ἀθήνα 1976, σ.28.
[15] ΙΩΑΝ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ, ὄπ. π., σ. 23.
[16] Τ. Κ. ΚΙΛΙΦΗ., Ἡ ἐπικίνδυνη Μασωνία, Ἀθήνα 1997, σ. 24.
[17] Γ. ΨΑΛΤΑΚΗ, Ἀπειλῆ γιά τήν Ὀρθοδοξία μας (ἀντιαιρετικός ὁδηγός), ἔκδ. Σωτήρ, Ἀθήνα 1997, σ. 373.
[18] ΣΤΥΛΙΟΥ ΕΥΘΥΜΙΟΥ, Ἐπισκόπου Ἀχελώου, Μικρό Χριστιανικό Λεξικό, ἔκδ. Ἀποστολική Διακονία, Ἀθήνα 1995, σ.128.
[19] ΠΑΝ.ΤΡΕΜΠΕΛΑ, ὄπ. π., σ. 216.
[20] Ὄπ. π., σ.119
[21] J. ANDERSON., A DEFENCE OF MASONRy, 1738.
[22] VERNON M., Dictionary of Beliefs and Religions, Edinburgh 2009, <<Masonry>>, σ. 218.
[23] ΙΩΑΝ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ, Συνομωσία καί Ἀγάπη, χ.ε., Ἀθήνα 1979, σ.75.
[24] ΑΝ. ΑΝΤΙΝΟΥ, Ἄνθρωποι στά πολιτικά παρασκήνια, χ.ε., Ἀθήνα 1987, σ. 79.
[25] Τ. Κ. ΚΙΛΙΦΗ., Ἡ ἐπικίνδυνη Μασωνία, ὄπ. π., σ. 28.
[26] Ὄπ. π., σ. 25.
[27] ΣΤΕΦ. ΕΛΜΑΖΗ, Μυστικές ἐταιρίες, ἔκδ. Ἀρχέτυπο, Ἀθήνα , σ. 56.
[28] Τ. MARRS., Τά ἀπόκρυφα μυστικά τῆς Μασωνίας, ὄπ. π., σ. 5.
[29] F.W. HAACK, Geheimreligion der Wissenden, Mϋnchen 1988, σ. 6-7.
[30] ΑΝ. ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΥ., «Ὁ Ἀποκρυφισμός στό φῶς τῆς Ὀρθοδοξίας», Τεύχη 4ον– 10ον, Ἐκδόσεις Διάλογος, Ἀριθ. 15. Τῆς Ὑπηρεσίας Ἐνημερώσεως Διαλόγου καί Πολιτισμοῦ τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν, σέ συνεργασία μέ τήν Πανελλήνια Ἕνωση Γονέων γιά τήν Προστασία τῆς Οἰκογενείας καί τοῦ ἀτόμου.

Πρόσφατα Άρθρα

Συνάντηση του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας με αντιπροσωπεία του Ελληνοαυστραλιανού Συνδέσμου
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Συνάντηση του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας με αντιπροσωπεία του Ελληνοαυστραλιανού Συνδέσμου

19 Σεπτεμβρίου 2025

Την Πέμπτη, 18 Σεπτεμβρίου, ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ.κ. Μακάριος υποδέχθηκε με εγκαρδιότητα στην Έδρα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής, στο Σύδνεϋ,...

Read more
Γέροντας Βασ. Γοντικάκης: Έλα και κάμε το θέλημά Σου σε μένα!
Ελλάδα Κόσμος

Αποχαιρετισμός στον Μακαριστό Αρχιμανδρίτη π. Βασίλειο Γοντικάκη, Προηγούμενο της Ιεράς Μονής Ιβήρων του Αγίου Όρους

19 Σεπτεμβρίου 2025

Οι Θεολόγοι και οι Φίλοι της Πανελλήνιας Ενώσεως Θεολόγων, με βαθύτατη θλίψη αποχαιρετούμε σήμερα τον σεβαστό και αγαπητό μας Ιερομόναχο...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Εκατομμύρια μερίδες φαγητό γεμάτες με γεύσεις αληθινής αγάπης»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Εκατομμύρια μερίδες φαγητό γεμάτες με γεύσεις αληθινής αγάπης»

19 Σεπτεμβρίου 2025

Με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών, τον οποίο πλαισίωσαν ο Διευθυντής του Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου της Ιεράς...

Read more
Τέλος εποχής…
Εκκλησία της Ελλάδος

Τέλος εποχής…

19 Σεπτεμβρίου 2025

Μετά από 65 χρόνια κατά τα οποία η κρεμαστή γέφυρα της κοιλάδας των Τεμπών στεκόταν αγέρωχη και εξυπηρετούσε τη διάβαση...

Read more
Νέες αυταρχικές ενέργειες του Φαναρίου
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ

19 Σεπτεμβρίου 2025

Από την Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, ανακοινώνεται -μετά μεγίστης χαράς- η επικείμενη σεπτή επίσκεψη του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, ο...

Read more
Αυστραλίας Μακάριος προς νέο Πρεσβύτερο: «Να γίνει η ιερωσύνη σου “Σαμαρειτική”»
Απόψεις - Γνώμες

Εκκλησία δεν είναι τα καμώματα των παπάδων…

19 Σεπτεμβρίου 2025

Toυ π. Ηλία Μάκου Το τελευταίο διάστημα στον χώρο της Εκκλησίας συμβαίνουν διάφορα πράγματα, τα οποία, αν και δεν γνωρίζουμε...

Read more
Σύσκεψη για έμφυλη βία και κακοποίηση γυναικών με τη συμμετοχή του Μητρ. Δημητριάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Σύσκεψη για έμφυλη βία και κακοποίηση γυναικών με τη συμμετοχή του Μητρ. Δημητριάδος

19 Σεπτεμβρίου 2025

Σύσκεψη με θέμα την έμφυλη βία και την κακοποίηση των γυναικών πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2025 στο γραφείο της...

Read more
Θρονική εορτή της Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Θρονική εορτή της Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής

19 Σεπτεμβρίου 2025

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα εορτάστηκε στην Ιερά Μονή Αγίου Ηρακλειδίου η θρονική πανήγυρη της Ιεράς Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής, προς τιμήν...

Read more
Πανηγύρισε ο Ιερός Ναός Αγίας Σοφίας του συγκροτήματος Εκκλησιαστικών Ιδρυμάτων της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγύρισε ο Ιερός Ναός Αγίας Σοφίας του συγκροτήματος Εκκλησιαστικών Ιδρυμάτων της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους

18 Σεπτεμβρίου 2025

Την Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου στον Ιερό Ναό Αγίας Σοφίας, που βρίσκεται στο Συγκρότημα Εκκλησιαστικών Ιδρυμάτων της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους, Κατερίνης...

Read more
Νέο Ξεκίνημα για τις Δράσεις του Άτυπου Δικτύου Φορέων Υγείας της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Νέο Ξεκίνημα για τις Δράσεις του Άτυπου Δικτύου Φορέων Υγείας της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος

18 Σεπτεμβρίου 2025

Η Ετήσια Συγκέντρωση του Άτυπου Δικτύου Φορέων Υγείας πραγματοποιήθηκε χθες, 17/9, στην Αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος,...

Read more
Αγιασμός στον παιδικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Αγιασμός στον παιδικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας

18 Σεπτεμβρίου 2025

Ο καθιερωμένος Αγιασμός τελέστηκε το πρωί της Πέμπτης 18 Σεπτεμβρίου 2025 στον «Παπαδοπούλειο» Παιδικό Σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας, με...

Read more
ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΕΓΑΡΟ ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΕΤΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΕΓΑΡΟ ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΕΤΟΣ

18 Σεπτεμβρίου 2025

Χθες, 17η Σεπτεμβρίου 2025, ο Δικηγορικός Σύλλογος Κορίνθου, παρουσία του κ. Προέδρου Πρωτοδικών, του κ. Εισαγγελέως Πρωτοδικών, Δικαστικών και Εισαγγελικών...

Read more
Εκκλησία της Ελλάδος

Δήλωση Αρχιεπισκόπου για τον μακαριστό Γέροντα Βασίλειο Γοντικάκη

19 Σεπτεμβρίου 2025

Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, πληροφορηθείς την εκδημία του μακαριστού Γέροντος Βασιλείου Γοντικάκη, Προηγουμένου της Ιεράς...

Read more
Περί του ΙΘ’ Πανελληνίου                                        Λειτουργικού Συμποσίου                     Στελεχών Ιερών Μητροπόλεων
Εκκλησία της Ελλάδος

Περί του ΙΘ’ Πανελληνίου Λειτουργικού Συμποσίου Στελεχών Ιερών Μητροπόλεων

19 Σεπτεμβρίου 2025

Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος διοργανώνει το ΙΘ’ Πανελλήνιο Λειτουργικό Συμπόσιο Στελεχών Ιερών Μητροπόλεων, από 22ας έως 24ης...

Read more
ΔΙΣΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΔΙΣΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

19 Σεπτεμβρίου 2025

Την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2025, στον πανηγυρίζοντα Ι. Ναό Αγ. Σοφίας Ξηρόβρυσης Χαλκίδος, ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Σκοπέλου κ. Νικόδημος υποδέχθηκε...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Η Παγκόσμια ύψωση του τιμίου και ζωοποιού Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου)
Κηρύγματα

Η Παγκόσμια ύψωση του τιμίου και ζωοποιού Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου)

14 Σεπτεμβρίου 2025

Σήμερα η Εκκλησία εορτάζει την παγκόσμια ύψωση του τιμίου και ζωοποιού Σταυρού. Η γιορτή είναι αρχαιότατη και μια από τις...

Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Η μίμηση του Σταυρού είναι δύσκολη»

Σταυρός, «η ωραιότης της Εκκλησίας»

14 Σεπτεμβρίου 2025
Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας

Τον Σταυρόν Σου προσκυνούμεν Δέσποτα

12 Σεπτεμβρίου 2025
Το σημείο του Σταυρού: Δύναμη, Σημασία καὶ Θαύματά του

Το σημείο του Σταυρού: Δύναμη, Σημασία καὶ Θαύματά του

12 Σεπτεμβρίου 2025
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Πῶς βρέθηκε καὶ ὑψώθηκε ὁ Τίμιος Σταυρὸς

13 Σεπτεμβρίου 2024
Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας

Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας

13 Σεπτεμβρίου 2024
Χαῖρε Σταυρέ, οἰκουμένης φύλαξ•  χαῖρε, ἡ δόξα τῆς Ἐκκλησίας

Χαῖρε Σταυρέ, οἰκουμένης φύλαξ• χαῖρε, ἡ δόξα τῆς Ἐκκλησίας

13 Σεπτεμβρίου 2021
“Μη τοίνυν επαισχυνθής τοσούτον αγαθόν”

Το Πολίτευμα του Σταυρού

14 Σεπτεμβρίου 2021
Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

«Ὁ λόγος ὁ τοῦ Σταυροῦ . . . ἡμῖν δύναμις Θεοῦ ἐστι»

13 Σεπτεμβρίου 2021
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

῾Η παγκόσμιος ῞Υψωσις τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ

14 Σεπτεμβρίου 2020
Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας

Η Παγκόσμια Ύψωση

14 Σεπτεμβρίου 2020
Τα άγια προσκυνήματα και η δαιμονοποίηση: μια «άσπονδη» συνύπαρξη

«Το μέγα φυλακτήριον»

13 Σεπτεμβρίου 2019
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Λόγος εἰς τὸν Τίμιον καὶ Ζωοποιὸν Σταυρόν Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς

13 Σεπτεμβρίου 2019
Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στον Ι.Ν. Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

«Σταυρός Παράδεισον ηνέωξαι»

14 Σεπτεμβρίου 2020
Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

10 Σεπτεμβρίου 2019
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Τό καύχημα τοῦ Σταυροῦ

9 Σεπτεμβρίου 2019
«Σταυρός ὑψοῦται σήμερον…»

«Σταυρός ὑψοῦται σήμερον…»

14 Σεπτεμβρίου 2018
Λόγος περί της Παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού – Μάνης Χρυσόστομος

Λόγος περί της Παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού – Μάνης Χρυσόστομος

14 Σεπτεμβρίου 2018
Κέρδη ζημιές και ανταλλάγματα

Κέρδη ζημιές και ανταλλάγματα

12 Σεπτεμβρίου 2018
Το ξύλο της ζωής και ως Πρωτευαγγέλιο

Το ξύλο της ζωής και ως Πρωτευαγγέλιο

15 Σεπτεμβρίου 2017
Τα μηνύματα της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού

Τα μηνύματα της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού

14 Σεπτεμβρίου 2017
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Γιατί νηστεύουμε την ημέρα του Σταυρού;

13 Σεπτεμβρίου 2017
Αγάπη χωρίς τέλος

Αγάπη χωρίς τέλος

13 Σεπτεμβρίου 2017
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

12 Σεπτεμβρίου 2016
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Ομιλία στην εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, του π. Μελετίου Καλαμαρά

12 Σεπτεμβρίου 2016
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Ἡ προϊστορία καὶ ἡ ἱστορία τοῦ Τιμίου Σταυροῦ π. Ἀθανάσιος Γιουσμᾶς

16 Νοεμβρίου 2023
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Λόγος στήν Παγκόσμιο Ύψωση τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ Ἁγίου Ἀνδρέου Ἀρχιεπισκόπου Κρήτης

16 Νοεμβρίου 2023
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Η ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ

13 Σεπτεμβρίου 2016
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Η Παγκόσμια Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

13 Σεπτεμβρίου 2016
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Η ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ

13 Σεπτεμβρίου 2016
Next Post
Το διαζύγιο είναι η τρανή απόδειξη ότι παντρεύτηκα τον άλλον για λάθος λόγους…

Στέφανα γάμου: Τι κάνουμε σε περίπτωση διαζυγίου ή θανάτου

Ν. Ιωνίας Γαβριήλ: Η άγνοια μπορεί να χαλάσει τη συμφωνία

Ν. Ιωνίας Γαβριήλ: «περισσότερες Θ. Λειτουργίες πλέον για να μπορούν οι πιστοί να μοιράζονται»

Εξελέγη ο νέος Μητροπολίτης Φθιώτιδος

«Να σεβαστούμε εκατομμύρια Ορθοδόξων, που η τελευταία μας ελπίδα και παρηγοριά είναι το Σώμα και το Αίμα του Χριστού μας»

Ειρήνης επώνυμος…

Ειρήνης επώνυμος…

Συγκαλείται αύριο η Σύνοδος της Εκκλησίας Κρήτης για την λειτουργία των Ιερών Ναών

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist