• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Κυριακή, 26 Οκτωβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Δόγμα καί Θεία Λειτουργία

15 Απριλίου 2020
in Πνευματικές Διδαχές
Δόγμα καί Θεία Λειτουργία
Share on FacebookShare on Twitter

Μητροπολίτου Φαναρίου Ἀγαθαγγέλου
Γενικοῦ Διευθυντοῦ Ἀποστολικῆς Διακονίας
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος

Ἡ πληρότητα τῆς θεολογικῆς σκέψεως τῆς Ἐκκλησίας εὑρίσκεται στήν λατρεία[1]. Ἡ χριστιανική λατρεία, ὡς ζῶσα ἐμ-πειρία καί βίωση τῆς πίστεως ἀφ’ ἑνός ἐκφράζει τήν βιβλική καί πατερική διδασκαλία καί ἀφ’ ἑτέρου τήν δογματική διδασκα-λία τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ φράση τοῦ ἁγίου Εἰρηναίου «ἡμῶν δέ σύμφωνος ἡ γνώμη τῇ εὐχαριστίᾳ καί ἡ εὐχαριστία… βεβαιοῖ τήν γνώμην»[2] ἐπιβεβαιώνει ὅτι, ἡ Ὀρθόδοξη λατρεία εἶναι αὐτή καθ’ ἑαυτήν δογματική καί μαρτυρεῖ περί τῆς ταυτότητος τῆς ἐκκλησιαστικῆς λειτουργίας καί τῆς ἐκκλησιαστικῆς πίστεως. Τοῦτο ἀποτελεῖ τό πλέον χαρακτηριστικό καί ἔξοχο σημεῖο τῆς Παραδόσεως[3]. Αὐτό δέ θά τό διαπιστώσουμε περισσότερο, ὅταν ἐξετάσουμε καί ἱστορικά τήν ἀντίδραση τῆς λατρείας (οὐ-σιαστικά τῶν Πατέρων μέσα ἀπό τήν λατρεία) ἐναντίον τῶν αἱ-ρετικῶν[4].
 
Θά μᾶς ἐπιτραπῆ ἐδῶ νά ἀναφέρουμε ἕνα συγκεκριμένο παράδειγμα, τό ὁποῖο ἀφορᾶ στήν σύγχρονη λειτουργική πρά-ξη καί ἀντίληψη σέ σχέση μέ τήν δογματική διδασκαλία. Εἶναι πάρα πολύ σπουδαῖο τό θέμα αὐτό καί ἀξίζει τῆς προσοχῆς τοῦ ἀναγνώστου.
 
Ἡ ἀρχική εὐχαριστιακή Ἀναφορά, τό «Ἄξιον καί δίκαιον», πού διαβάζουμε στήν Θεία Λειτουργία, ἦταν προσευχή πρός τόν Θεό Πατέρα[5]. Ἡ εὐχαριστήριος εὐχή ἤ εὐχή τῆς Ἀναφορᾶς τῆς Θείας Λειτουργίας τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος, Ἐπισκόπου Ρώ-μης, ἀναφέρεται καί στήν μεταξύ τῶν προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος σχέση[6]. Στήν Θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασι-λείου εἶναι σαφές, ὅτι μόνο ὁ Θεός Πατήρ δέχεται τήν εὐχή τῆς Ἀναφορᾶς. Στήν Θεία Λειτουργία τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου, ὅπως ἐπισημαίνουν οἱ Λειτουργιολόγοι, μετά τόν Δ´ αἰώνα, ὑπῆρξε κάποια ἀλλαγή καί στήν Ἀναφορά προστέθηκε ἡ φρά-ση «Σύ καί ὁ Μονογενής Σου Υἱός καί τό Πνεῦμα Σου τό Ἅγιον». Ἀναφέρεται δηλαδή ὅλη ἡ Ἁγία Τριάδα.
 
Γι’ αὐτό καί θεωρεῖται μέγιστο λάθος αὐτό πού κάνουν πολλοί ἱερεῖς, νά στρέφωνται πρός τήν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ στό «Εὐχαριστήσωμεν τῷ Κυρίῳ». Εἶναι δογματικό λάθος. Ἴσως ἀναρωτηθῆ κανείς: «Τί σημασία ἔχει; Δέν εἶναι θέμα θεότητος, διότι στήν περίπτωση αὐτή ἡ διάκριση τῶν Προσώπων τῆς ἁγίας Τριάδος δέν πρέπει νά ἔχη καμμία σημασία». Ἡ διάκριση τῶν Προσώπων εἶναι πολύ σημαντική καί οὐσιαστική γιά τήν Ὀρ-θόδοξη πίστη καί θεολογία. Δέν εἶναι τυχαῖοι οἱ ἀγῶνες τῶν Καππαδοκῶν Πατέρων γιά νά διατηρήσουν αὐτή τήν διάκριση. Ὅπως δέν εἶναι καί τυχαῖο τό γεγονός, ὅτι οἱ αἱρετικοί, γνωρί-ζοντας, ὅτι αὐτή ἡ διδασκαλία ἀποτελεῖ χαρακτηριστικό καί ἔξοχο σημεῖο τῆς πίστεως, προσπάθησαν νά διαταράξουν ἀπό τήν ἀρχή αὐτήν τήν διάκριση ἀλλοιώνοντας τήν μορφή καί τό περιεχόμενο τῆς εὐχαριστηρίου ἤ τῆς εὐχῆς τῆς Ἀναφορᾶς καί τῶν λειτουργικῶν τύπων. Ὅ,τι κάνει λοιπόν ὁ Υἱός στήν Λει-τουργία δέν εἶναι τό ἴδιο μ’ αὐτό πού κάνει ὁ Πατήρ, οὔτε τό ἴδιο μ’ αὐτό πού κάνει τό Πνεῦμα. Τό κάθε Πρόσωπο κάνει διαφο-ρετικό ἔργο σέ ὅλο τό μυστήριο τῆς Θείας Οἰκονομίας καί τό ἔργο αὐτό μεταφέρεται στήν Θεία Εὐχαριστία. Ὁ Υἱός ἐκτελεῖ τήν εὐδοκία τοῦ Πατρός τῇ συνεργείᾳ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί ἀναφέρει πλέον στόν Πατέρα ὅλη τήν Οἰκονομία. Ἡ Εὐχα-ριστία εἶναι ἀκριβῶς αὐτή ἡ προσαγωγή, ἡ προσφορά καί ἀνα-φορά στόν Πατέρα. Γι’ αὐτό στήν Θεία Εὐχαριστία, καί μάλιστα τήν στιγμή τῆς Ἀναφορᾶς, δέν προσεύχεται ἡ Ἐκκλησία μόνη της. Προσεύχεται ὁ Χριστός. Γι’ αὐτό στήν Θεία Εὐχαριστία δέν ὑπάρχει διάλογος μεταξύ Χριστοῦ καί Ἐκκλησίας, ἀλλά μεταξύ Θεοῦ Πατρός καί Χριστοῦ-Ἐκκλησίας.
 
Κατά τόν ΙΒ’ αἰώνα ἔγινε μιά μεγάλη θεολογική διαμάχη, μιά προσπάθεια ἐπικρατήσεως “καινοτομίας δόγματος”, γιά τό ποιός προσφέρει καί ποιός ἀποδέχεται τήν Θεία Εὐχαριστία, καί στήν ὁποία κυρίαρχο ρόλο διεδραμάτισε ὁ Νικόλαος Μεθώ-νης[7]. Τό ἐρώτημα εἶναι πολύ σοβαρό, διότι κάθε ἀντίληψη, ὅτι ὁ Θεός Πατήρ μπορεῖ νά ἐνεργήση, κατά κάποιο τρόπο, χωρίς τήν παρουσία τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, θά σήμαινε διαίρεση μεταξύ τῶν Προσώπων τῆς Τριαδικῆς Θεότητος[8]. Εἶ-ναι βασικό Πατερικό ἀξίωμα, ὅτι τά τρία Πρόσωπα τῆς Ἁγίας Τριάδος δέν χωρίζουν ποτέ. Καί στήν Οἰκονομία καί στήν Ἐν-σάρκωση εἶναι μαζί, ἀλλά δέν σαρκοῦνται ὅλα. Ἐδῶ εἶναι ἡ μεγάλη λεπτομέρεια: ὁ Υἱός δέχεται τήν Θεία Εὐχαριστία, μαζί μέ τόν Θεό Πατέρα καί τό Ἅγιο Πνεῦμα, ἀλλά σέ διάκριση ἀπό τόν Θεό Πατέρα καί τό Ἅγιο Πνεῦμα. Αὐτό εἶναι τό μυστήριο τῆς κοινωνίας, ἡ ὁποία εἶναι προϋπόθεση τῆς ὑποστάσεως.
 
Δέν εἶναι λοιπόν ἄλλος ὁ προσφέρων καί ἄλλος ὁ προ- σφερόμενος «ἀλλ’ αὐτός καί εἷς κατά τήν ὑπόστασιν Χριστός, προσφέρων μέν λέγεται ὡς ἱερεύς καθεστώς κατά τήν τάξιν Μελχισεδέκ,… προσφερόμενος δέ ὡς οὐκ ἄλλό τι προσφέρων παρ’ ἑαυτόν, ἀλλ’ ἤ τό οἰκεῖον σῶμα τε καί αἷμα… καί πάλιν ὁ αὐ-τός διαδιδόμενος λέγεται, καί ταῦτα μέν κατά τό ἀνθρώπινον, εἰ καί πάντα θεότερον πως, προσδεχόμενος δέ ὡς κατά τήν θεότη-τα ἡνωμένος ἀεί τῷ Πατρί καί τῷ Πνεύματι καί τούτοις ἀχω-ρίστως συννοούμενος καί συνδοξαζόμενος τά τε ἄλλα καί τό προσδέχεσθαι τήν προσαγωγήν». «Ταῦτα δέ καί τά δῶρα τά προ-σφερόμενα, ἡ σάρξ καί τό αἷμα, ἅ πάλιν αὐτός ἐστιν ὁ προσφέ-ρων, καί δι’ αὐτῶν προσφερόμενος»[9].
 
Θά πρέπει στό σημεῖο αὐτό νά ἐνθυμηθοῦμε τό ἀκόλουθο γεγονός. Οἱ Ἀρειανοί καί μάλιστα οἱ Εὐνομιανοί, ἔθεσαν τό ζήτημα στούς Ὀρθοδόξους ἄν ὁ Υἱός εἶναι δηλωτικός τῆς οὐσίας ἤ τῆς ἐνέργειας τοῦ Θεοῦ: Ἐάν οἱ Ὀρθόδοξοι ἔλεγαν, ὅτι εἶναι δηλωτικός τῆς οὐσίας, τότε δέν θά μποροῦσαν νά Τόν διακρί-νουν ἀπό τόν Πατέρα. Ἐάν ἔλεγαν, ὅτι εἶναι ὄνομα ἐνεργείας, τότε κινδύνευαν νά δεχθοῦν, ὅτι πρόκειται γιά κτίσμα. Μπρο-στά στήν πίεση αὐτή ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, στόν Τρίτο Θεολογικό του Λόγο, τονίζει μέ ἔμφαση, ὅτι ὁ Υἱός δέν εἶναι οὔτε οὐσίας οὔτε ἐνεργείας ὄνομα, ἀλλά ὄνομα σχέσεως[10].
 
Ἐπαναλαμβάνουμε, ὅτι ἴσως κάποιος πεῖ: «Ὅλα εἶναι μπερδεμένα. Δέν εἶναι ἀνάγκη νά κάνουμε τίς διακρίσεις αὐτές. Σέ τί τέλος πάντων θά χρησιμεύσουν;». Τήν ἀπάντηση τήν δίδει ἡ Θεία Λειτουργία, ἡ ὁποία εἶναι πολύ προσεκτική στόν χειρι-σμό τῆς διακρίσεως τῶν Προσώπων[11]. Ἡ θεολογία τῆς πίστεως καί τῆς Εὐχαριστίας εἶναι πραγματική Θεολογία μόνον καί ἐφ’ ὅσον εἶναι Τριαδική Θεολογία. «Ἐν Τριάδι ἡ Θεολογία τελεία ἐστι»[12]. Ἐμεῖς ἔχουμε δημιουργήσει μιά εὐσέβεια λειτουργική ἐρήμην τῆς διακρίσεως τῶν Προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος. Αὐτό εἶναι τόσο ἐπικίνδυνο, ὥστε ὑπάρχει περίπτωση νά ὁδη-γήση σέ μιά ἀχρήστευση καί φθορά τῆς Τριαδικῆς Θεολογίας. Καί ἡ φθορά αὐτή, πού στήν οὐσία της εἶναι ἐγκατάλειψη τῆς «τελειωτάτης θεογνωσίας», ὁδηγεῖ στήν ἀνυπαρξία, τό ἀπατη-λό, τό ψευδές. Αὐτό τό ὁποῖο πρέπει πολύ σοβαρά νά μᾶς προ-βληματίση εἶναι, ὅτι ἡ Τριαδική Θεολογία γίνεται πλέον ἕνα δόγμα, τό ὁποῖο δέν ἔχει καμμιά σχέση μέ τόν τρόπο τόν ὁποῖο ζοῦμε. Δέν εἶναι τυχαῖο τό γεγονός, ὅτι σήμερα ζοῦμε, ὑπολαν-θανόντως, σ’ ἕνα κλῖμα, τό ὁποῖο καλλιεργεῖ ὄχι ὑπαρξιακά καί σωτηριολογικά, ἀλλά εὐσεβιστικά[13] καί ἠθικά[14] τήν ἔννοια τῆς λατρείας καί τοῦ δόγματος.
 
Θά πρέπει νά ἀναρωτηθοῦμε, ἐπίσης, μήπως, στήν πίστη μας, τήν πρώτη καί κεντρική θέση κατέχει ἡ λύτρωση τοῦ ἀν-θρώπου ἀπό τίς ἁμαρτίες του. Τό ζήτημα εἶναι σπουδαῖο, διότι ἡ πίστη δέν εἶναι δυνατόν νά ἀρχίζη μέ τήν ἁμαρτία. Ἡ ἀρχή δέν εἶναι ἡ λύτρωση τοῦ ἀνθρωπίνου γένους ἀπό τήν δουλεία τῆς ἁμαρτίας. Ἡ ἀρχή καί τό θεμέλιο τῶν πάντων εἶναι τό μυ-στήριο τῆς Τριαδικῆς ζωῆς[15].
 
[1] Ε. Θεοδώρου, Ἡ καταπολέμησις τῶν κακοδοξιῶν ὡς παράγων λειτουργικῶν ἐξελίξεων. Τοῦ ἰδίου, Μαθήματα Λειτουργικῆς, τεῦχος 1, Ἀθῆναι 1975, σελ. 328-381.
[2] P. G. 7,1028Α.
[3] George Florovsky, The Elements of Liturgy, P. Edwall, E. Hayman, Maxwell, Ways of Worship, London 1951, σελ. 53.
[4] Βλ. Ε. Θεοδώρου, Ἡ καταπολέμησις… J. A. Jungmann, Die Stellung Christi in liturgischen Gebet (2), Münster 1962, σελ. 154.
[5] «Ἄξιον καί δίκαιόν ἐστιν σέ τόν ἀγέννητον Πατέρα τοῦ μονογενοῦς Ἰησοῦ Χρι-στοῦ αἰνεῖν, ὑμνεῖν, δοξολογεῖν. Αἰνοῦμεν σέ, ἀγέννητε Θεέ…», (Εὐχολόγιον Σερα-πίωνος).
«1. Ἀληθῶς γάρ ἄξιόν ἐστιν καί δίκαιον, ὅσιόν τε καί πρέπον καί
ταῖς ἡμετέραις ψυχαῖς ἐπωφελές ὁ ὤν Δέσποτα Κύριε Θεέ
Πάτερ Παντοκράτορ σέ αἰνεῖν, σέ ὑμνεῖν, σοί εὐχαριστεῖν..».
[6] Βλ. Παντελεήμονος Ροδοπούλου, Μητροπολίτου Τυρολόης καί Σερεντίου, Με-λέται, ἐκδ. Πατριαρχικοῦ Ἱδρύματος Πατερικῶν Μελετῶν, Θεσσαλονίκη 1993, σελ. 446-447. F. E. Brightman, Liturgies Eastern and Western, τόμ. 1, Oxford 1896, σελ. 125.
[7] Νικολάου Μεθώνης, Τά λείποντα, Ἐκκλησιαστική Βιβλιοθήκη, Λειψία 1866, σελ. 52-53.
[8] Νικολάου Μεθώνης, Ἀντίρρησις πρός τά γραφέντα παρά Σωτηρίχου, Ἐκκλη-σιαστική Βιβλιοθήκη, Λειψία 1866, σελ. 321. Βλ. σχετικά Πρωτοπρεσβυτέρου Κων-σταντίνου Φούσκα, Ὁ Νικόλαος Μεθώνης καί ἡ διδασκαλία αὐτοῦ περί Θείας Εὐχαριστίας, Ἀθῆναι 1992.
[9] Νικολάου Μεθώνης, Ἀντίρρησις πρός τά γραφέντα παρά Σωτηρίχου, σελ. 302.
[10] Βλ. Β.Ε.Π.Ε.Σ., τόμος 59ος.
[11] Μεγάλου Ἀθανασίου, P.G. 26, 49Α.
[12] Διδύμου τοῦ Τυφλοῦ, Περί τῆς Ἁγίας Τριάδος Α΄, P.G. 39,389.
[13] Ψυχολογική ἐμπειρία τοῦ ἀτόμου.
[14] Ὁρισμένη συμπεριφορά τοῦ ἀτόμου.
[15] Ἡ Θεία Λειτουργία ἕνα μόνο εἶδος ἠθικῆς ὁρολογίας χρησιμοποιεῖ: «τόν ἁγια-σμόν τῶν ψυχῶν καί τῶν σωμάτων», ὥστε σέ κοινωνία μετά «τῆς Παναγίας καί πάντων τῶν ἁγίων» νά παραθέτουμε «ἑαυτούς καί ἀλλήλους καί πᾶσαν τήν ζωήν ἡμῶν Χριστῷ τῷ Θεῷ». Μόνον αὐτή ἡ εὐσέβεια ἐκφράζει τήν ἐν Χριστῷ ζωή. Βλ. Μητροπολίτου Περγάμου Ἰωάννου (Ζηζιούλα), Ἡ κτίση ὡς εὐχαριστία, σελ. 32.

Πρόσφατα Άρθρα

Μνημόσυνον π. Βασιλείου Γοντικάκη στην Κορνοφωλιά
Εκκλησία της Ελλάδος

Μνημόσυνον π. Βασιλείου Γοντικάκη στην Κορνοφωλιά

26 Οκτωβρίου 2025

Στο Μετόχι της Ιεράς Μονής των Ιβήρων, που βρίσκεται στη Κορνοφωλιά Σουφλίου, το Σάββατο, 25 του μηνός Οκτωβρίου ε.έ., ετελέσθη...

Read more
Η Πανήγυρις της Αγίας Ταβιθά στην Λοκρίδα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Πανήγυρις της Αγίας Ταβιθά στην Λοκρίδα

25 Οκτωβρίου 2025

Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό της Αγίας Ταβιθά της Ελεήμονος, στον Άγιο Κωνσταντίνο Λοκρίδος, τέλεσε σήμερα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
Πανηγυρικός Εσπερινός Αγίου Δημητρίου και υποδοχή της Παναγίας Δεμερλιώτισσας στον Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Καρδίτσης
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγυρικός Εσπερινός Αγίου Δημητρίου και υποδοχή της Παναγίας Δεμερλιώτισσας στον Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Καρδίτσης

25 Οκτωβρίου 2025

Μέσα σε κλίμα βαθιάς κατάνυξης, ευλάβειας και χαράς, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος, κλήρος και λαός υποδέχθηκαν το απόγευμα...

Read more
Ο Εσπερινός του Αγίου Δημητρίου στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό των Δελερίων
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Εσπερινός του Αγίου Δημητρίου στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό των Δελερίων

25 Οκτωβρίου 2025

Στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Δελερίων του Δήμου Τυρνάβου, μετέβη κατά τον εσπερινό της εορτής του Αγίου Ενδόξου Μεγαλομάρτυρος...

Read more
Πανηγυρικός Εσπερινός στον Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Δημητρίου Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγυρικός Εσπερινός στον Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Δημητρίου Άρτης

25 Οκτωβρίου 2025

Με τη δέουσα ιεροπρέπεια και θρησκευτική μεγαλοπρέπεια ετελέσθη το απόγευμα του Σαββάτου, 25 Οκτωβρίου 2025, ο Μέγας Εσπερινός, επί τη...

Read more
Τέλεση Ευχελαίου στην Ενορία Αγίου Δημητρίου Πέτα (Κυράτσα) Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Τέλεση Ευχελαίου στην Ενορία Αγίου Δημητρίου Πέτα (Κυράτσα) Άρτης

25 Οκτωβρίου 2025

Το Σάββατο 25 Οκτωβρίου 2025, το πρωΐ, στον Ενοριακό Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Πέτα (Κυράτσα) Άρτης, ετελέσθη με ιδιαίτερη κατάνυξη...

Read more
Χειροτονία Διακόνου στην Κομοτηνή
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Διακόνου στην Κομοτηνή

25 Οκτωβρίου 2025

Τό Σάββατο, 25ης Ὀκτωβρίου 2025 ἐ.ἒ., ὁ Σεβασμιώτατος ἱερούργησε στόν Ἱερό Καθεδρικό Ναό Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου Κομοτηνῆς καί τέλεσε τήν...

Read more
Πάνδημη η Λιτανεία του Πολιούχου Θεσσαλονίκης Αγίου Δημητρίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Πάνδημη η Λιτανεία του Πολιούχου Θεσσαλονίκης Αγίου Δημητρίου

25 Οκτωβρίου 2025

Το πρωί του Σαββάτου, 25 Οκτωβρίου 2025, στον Προσκυνηματικό Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου, τελέστηκε Αρχιερατικό Συλλείτουργο προεξάρχοντος του Σεβ....

Read more
Ο Μεγαλομάρτυς του Χριστού Δημήτριος
Πνευματικές Διδαχές

Ο Μεγαλομάρτυς του Χριστού Δημήτριος

25 Οκτωβρίου 2025

Μητροπολίτου Φαναρίου Αγαθαγγέλου Γενικού Διευθυντού της Αποστολικής Δικαονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος «Εμοί δε λίαν ετιμήθησαν οι φίλοι σου ο...

Read more
Ο Αγιασμός ενάρξεως μαθημάτων Σχολής Βυζαντινής Μουσικής Μητροπόλεως Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Αγιασμός ενάρξεως μαθημάτων Σχολής Βυζαντινής Μουσικής Μητροπόλεως Άρτης

25 Οκτωβρίου 2025

Την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025, το απόγευμα, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Άρτης κ. Καλλίνικος ετέλεσε τον Αγιασμό για την έναρξη των...

Read more
Απόρρητο: Λαμπρό Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο στον Αγ. Δημήτριο Νέας Ελβετίας
Πνευματικές Διδαχές

Άγιος Δημήτριος: Ο ηρωικός Μεγαλομάρτυς του Χριστού

25 Οκτωβρίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού Οι Μάρτυρες κατέχουν την πρωτοπορία στη χορεία των αγίων της Εκκλησίας μας, διότι έδωσαν...

Read more
O μεγαλομάρτυς Δημήτριος ο Μυροβλύτης (26 Οκτωβρίου)
Πνευματικές Διδαχές

Άγιος Δημήτριος: Ο στρατηλάτης της Θεσσαλονίκης

25 Οκτωβρίου 2025

  Του Χρήστου Λευκαδίτη O Άγιος Δημήτριος γεννήθηκε το 280-284 μ.Χ. στη Θεσσαλονίκη. Προερχόταν από αριστοκρατική οικογένεια, ιδιαίτερα γνωστή σε όλη...

Read more
Εθνικιστικός Μεσσιανισμός
Εκκλησία της Ελλάδος

Χορήγηση 8 νέων Υποτροφιών σε Φοιτητές από την Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας

24 Οκτωβρίου 2025

Από το Εκκλησιαστικό Ίδρυμα: «Ταμείον Αρωγής Απόρων Μεσσηνίων Φοιτητών της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας» ανακοινώνεται ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του ανωτέρω...

Read more
Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Η πόλη είναι το λιμάνι και το λιμάνι είναι η πόλη»
Εκκλησία της Ελλάδος

Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Η πόλη είναι το λιμάνι και το λιμάνι είναι η πόλη»

24 Οκτωβρίου 2025

Στη βιβλιοπαρουσίαση του λευκώματος της ερευνήτριας Μαρίας Σπανού με τίτλο «Ιστορώντας τη Ρότα του Λιμένα Βόλου: Η διαδρομή του Λιμενικού...

Read more
Αγία Ταβιθά: Η φιλάνθρωπος κόρη της Αρχαίας Εκκλησίας († 25 Οκτωβρίου)
Πνευματικές Διδαχές

Αγία Ταβιθά: Η φιλάνθρωπος κόρη της Αρχαίας Εκκλησίας († 25 Οκτωβρίου)

24 Οκτωβρίου 2025

 ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου - Καθηγητού Η αγάπη και η φιλανθρωπία είναι συνώνυμα με τον Χριστιανισμό. Η βάση του χριστιανικού...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ Απόστολος: Β΄ Τιμ. β΄ 1-10 Ευαγγέλιο: Λουκ. η΄ 26-39
Κηρύγματα

ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ Απόστολος: Β΄ Τιμ. β΄ 1-10 Ευαγγέλιο: Λουκ. η΄ 26-39

19 Οκτωβρίου 2024

«Εδεσμείτο αλύσεσι… και διαρρήσσων τα δεσμά ηλαύνετο υπό του δαίμονος εις τας ερήμους». Ο δαιμονιζόμενος, που ο Κύριος απελευθέρωσε στη...

Το μήνυμα του ερχομού του Ιησού εις την πόλη των Γαδαρηνών

Θεός Ισχυρός, Εξουσιαστής, Άρχων Ειρήνης, Πατήρ του μέλλοντος αιώνος

19 Οκτωβρίου 2024
Γέροντας Νεκτάριος Μουλατσιώτης: Αφού δεν ενδιαφέρει τους γονείς για τα θρησκευτικά γιατί κοπτόμεθα;

Το μήνυμα της εκδιώξεως του Χριστού από την πόλη των Γαδαρηνών.

21 Οκτωβρίου 2023
Το μήνυμα του ερχομού του Ιησού εις την πόλη των Γαδαρηνών

Ιματισμένοι – Κυριακή ΣΤ’ Λουκά

21 Οκτωβρίου 2023
Το μήνυμα του ερχομού του Ιησού εις την πόλη των Γαδαρηνών

Κυριακή Στ’ Λουκᾶ: «ἠρώτησαν αὐτόν… ἀπελθεῖν ἀπ᾿ αὐτῶν, ὅτι φόβῳ μεγάλῳ συνείχοντο»

22 Οκτωβρίου 2022
«Ὁ γάρ καρπός τοῦ Πνεύματος ἐν πάσῃ ἀγαθωσύνῃ καί δικαιοσύνῃ καί ἀληθείᾳ»

«Έχεις Πνεύμα Άγιο στην καρδιά σου;»

22 Οκτωβρίου 2022
«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»

Ιδιοτέλεια και συμφέρον

20 Οκτωβρίου 2018
Το μήνυμα του ερχομού του Ιησού εις την πόλη των Γαδαρηνών

Η θεραπεία του δαιμονισμένου των Γαδαρηνών

20 Οκτωβρίου 2018
Ο Διάβολος

Ο Διάβολος

20 Οκτωβρίου 2018
Το μήνυμα του ερχομού του Ιησού εις την πόλη των Γαδαρηνών

Το μήνυμα του ερχομού του Ιησού εις την πόλη των Γαδαρηνών

20 Οκτωβρίου 2018
ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ Απόστολος: Β΄ Τιμ. β΄ 1-10 Ευαγγέλιο: Λουκ. η΄ 26-39

«Εξελθόντι τω Ιησού…υπήντησεν αυτώ ανήρ τις, ος είχε δαιμόνια…»

21 Οκτωβρίου 2017
ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ Απόστολος: Β΄ Τιμ. β΄ 1-10 Ευαγγέλιο: Λουκ. η΄ 26-39

ΣΧΕΔΙΑΣΜΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΟΥ ΚΗΡΥΓΜΑΤΟΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΣΤ´ ΛΟΥΚΑ

22 Οκτωβρίου 2016
ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ Απόστολος: Β΄ Τιμ. β΄ 1-10 Ευαγγέλιο: Λουκ. η΄ 26-39

ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ

22 Οκτωβρίου 2016
Next Post
Δημητριάδος προς Πατριάρχη Αλεξανδρείας: Στο πρόσωπό Σας οραματιζόμαστε προφητικά το μέλλον

Ο Σεβ.Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος στην TRT

«Δύο πρόσωπα, δύο κόσμοι, δύο επιλογές»

«Δύο πρόσωπα, δύο κόσμοι, δύο επιλογές»

Ἡ ἱστορία τοῦ  Ἀκανθίνου Στεφάνου

Ἡ ἱστορία τοῦ Ἀκανθίνου Στεφάνου

Ναυπάκτου: «Το μυστήριο της Θεοεγκαταλείψεως» – «ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2019»

Η θεία Κοινωνία είναι για όσους είναι παρόντες και συμμετέχουν στην θεία Λειτουργία

Ο Χίου Μάρκος ιερουργός στον Ναό του Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

Προς δόξαν Θεού

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist