• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Παρασκευή, 12 Σεπτεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Η «χειροτονία» ή «χειροθεσία»των Διακονισσών

3 Φεβρουαρίου 2020
in Απόψεις - Γνώμες
Η «χειροτονία» ή «χειροθεσία»των Διακονισσών
Share on FacebookShare on Twitter

Ευαγγέλου Θεοδώρου, Αθήνα 1954, σελ. 93-98

Επίλογος, γενικά συμπεράσματα και γενικαί δεοντολογικαί σκέψεις

1. Η απροκατάληπτος εξέτασις του εν τοις πρόσθεν μνημονευθέντος πηγαίου υλικού οδηγεί εις τα εξής γενικά συμπεράσματα :

α) Αι διακόνισσαι εγκαθίσταντο εις το λειτούργημα αυτών δια λειτουργικής πράξεως, ήτις, ονομαζόμενη ως επί το πλείστον «χειροτονία» η «χειροθεσία» και έχουσα τα κύρια λειτουργικά γνωρίσματα της χειροτονίας του διακόνου, ήτο-σχεδόν κατά πάντα-όμοια προς αυτήν, διαφέρουσα ταύτης εν ελαχίστοις μόνον σημείοις (1).

β) Η «χειροτονία» των διακονισσών ήτο το μοναδικόν εν τη Εκκλησία είδος «χειροτονίας» γυναικών, δι’ ης εδημιουργείτο ο μοναδικός εν τη Εκκλησία βαθμός του γυναικείου κλήρου και η μοναδική τάξις αυτού, ήτοι ο βαθμός και η τάξις των διακονισσών. Η «χειροτονία» των διακονισσών, παρά τας λειτουργικάς αυτής ομοιότητας προς την χειροτονίαν του διακόνου, είχεν – εν συγκρίσει προς ταύτην – ιδιότυπόν πως ( suis generis ) χαρακτήρα, άτε μη σημαίνουσα προαγωγήν των χειροτονουμένων εκ τυχόν έτερων κατωτέρων βαθμών γυναικείου κλήρου (λ. χ. υποδιακόνων) μηδέ παρέχουσα αυταίς δικαιώματα δι’ άνοδον εις τους βαθμούς του πρεσβυτέρου ή του επισκόπου. Εκτός τούτου, η τάσις των διακονισσών, δημιουργηθείσα κυρίως εκ λόγων ιεραποστολικής συνέσεως και ανάγκης δια τους εν τω γυναικείω πρωτίστως κόσμω τομείς της διακονικής εργασίας, εξ επόψεως κανονικών δικαιωμάτων και διοικητικώς ήτο αναμφιβόλως κατωτέρα της τάξεως των διακόνων ανδρών. Αι διακόνισσαι, ουδόλως δυνάμεναι να διεκδικήσωσι καθαρώς ιερατικά δικαιώματα, συμμετείχον μόνον εις τινας πτυχάς του έργου του διακόνου, απαγορευομένης αυταίς της συμμετοχής εις την παρά τω Θυσιαστηρίω διακονίαν αυτού (2). Ωσαύτως η τάξις των διακονισσών ήτο πάντοτε υποτεταγμένη τοις ιεραρχικώς προηγουμένοις και υπερέχουσι διακόνοις, θεωρούμενη οιονεί ως εν παράρτημα και συμπλήρωμα της τάξεως των διακόνων, απαραίτητον δια την παρά ταις γυναιξί διακονίαν.

γ) Τούτων ούτως εχόντων, καθίσταται πλήρως κατανοητόν διατί εν ταις πηγαίς δεν υπάρχει απολύτως ενιαίος τρόπος κατατάξεως των διακονισσών εις την ι εραρχικήν κλίμακα των τάξεων του κλήρου , των παρουσιαζομένων διαφορών ε ξηγουμένων εκ της διαφόρου σκοπιάς, από της οποίας αι διάφοροι κατά τόπους και χρόνους πηγαί ποιούνται εκάστοτε λόγον περί των διακονισσών. Όταν αι πηγαί ο ρμώνται εκ του γεγονότος, ότι η χειροτονία» των διακονισσών ήτο σχεδόν κατά πάντα ομοία προς την των διακόνων ή ότι αι δύο τάξεις έ χουσι το αυτό όνομα («διάκονοι») ήότι οι τομείς της εργασ ίας αυτών ταυτίζονται εν μέρει, ιδία εις ο, τι άφορα εις την εκτός του θυσιαστηρίου διακονίαν, τότε αι πηγαί αύται μνημονεύουσι τας διακόνισσας παρά τους διακόνους ως συναποτελούσας οιονεί μετ ‘ αυτών την μίαν και την αυτήν διακονικήν τάξιν (3). Όταν όμως αι πηγαί ορμώνται εκ του γεγονότος, ότι αι διακόνισσαι δεν έχουσι ακέραια τα δικαιώματα των διακόνων και είναι, ως και αι τάξεις του ανδρικού κατωτέρου κλήρου, υπ’ αυτούς, τότε συναριθμούσι τας διακόνισσαι μετά των λοιπών κατωτέρων κληρικών (4). Τέλος, όταν εν ταις πηγαίς αποοφεύγωνται αι δύο αύται περιπτώσεις και λαμβάνεται απλώς υ π’ όψει, ότι αι διακόνισσαι ίστανται μεν υπό τους διακόνους, αλλ’ εξ επόψεως του τρόπου της καθιερώσεως εις το λειτούργημα αυτών υπ ερέχουσι των κατωτέρων κληρικών, ως χει ροτονούμεναι κατά τρόπον ανάλογον π ρος την χειροτονίαν του διακόνου (5) τότε, εν περιπτώσει ταύτη, αι διακόνισσαι εν τη ιεραρχική κλίμακι του καθ’ όλου κλήρου κατατάσσονται αορίστως μεταξύ διακόνων και υποδιακόνων (6). Επειδή λοιπόν εν ταις πηγαίς συνυπάρχουσι και οι τρεις ούτοι τρόποι μνείας της εν τω κλήρω θέσεως των διακονισσών και επειδή εξ άλλου ο τρίτος τρόπος επικρατεί και είναι συνηθέστερος, των δύο πρώτων όντων σπανιωτέρων, νομίζομεν ότι δύναται τις ασφαλώς να συναγάγη ως γενικόν συμπέρασμα, ότι συμφώνως προς την μαρτυρίαν των πηγών η τάξις των διακονισσών, έχουσα ιδιότυπόν πως χαρακτήρα, απετέλει το μεταξύ ανωτέρου και κατωτέρου κλήρου μεταίχμιον.

δ) Αν εν τη Δύσει η τάξις των διακονισσών εξηλείφθη κατά τον ια ΄ ήδη αιώνα, εν τη Ανατολή διακόνισσαι εχειροτονούντο, ως είπομεν, μέχρι σχεδόν του τέλους του βυζαντινού κράτους (7), αλλά κατά τους τελευταίους βυζαντινούς αιώνας, φαίνεται, ότι τούτο συνέβαινε σπανιώτερον, των διακονισσών αποξενουμένων της ενοριακής ζωής και περιοριζόμενων εν τοις γυναικείοις μοναστηρίοις. Η ακμή του θεσμού των διακονισσών συνδέεται στενώς μετά της ακμής της Εκκλησίας και της ανθήσεως του ιεραποστολικού και ποιμαντικού έργου αυτής.

ε) Η τάξις των διακονισσών της αρχαίας Εκκλησίας και των βυζαντινών χρόνων ες επόψεως οργανώσεως διαφέρει, της οργανώσεως των εν τοις καθ’ ημάς χρόνους α νθουσών εν Ευρώπη και Αμερική προτεσταντικών αδελφοτήτων ή «μητρικών οίκων διακονισσών» (” Diakonissenmutterh ä user “, Deaconnes Motherhouses “) (8) διότι ενώ οι οίκοι ούτοι, αν και συνεργάζωνται στενώτατα μετά της εκκλησιαστικής αυτών Διοικήσεως, δεν εξαρτώνται κανονικώς και ο ργανικώς εξ αυτής, α λλ’ έχουσιν αυτοτέλειαν και ανεξαρτησίαν, αντιθέτως αι διακόνισσαι της αρχαίας Εκκλησίας και των βυζαντινών χρόνων, εκλεγόμεναι και χειροτονούμεναι υπό των κατά τόπους επι σκόπων, εξηρτώντο εξ αυτών αμέσως και απολύτως (9). Μόνον αι διακόνισσαι της «Αγγλικανικής Εκκλησίας» προσεγγίζουσα τη παλαιοχριστιανική τάξει των διακονισσών, διότι καθιερούνται υπό των επισκόπων δι’ επιθέσεως των χειρών (« with the laying on of hands »), εξαρτώνται αμέσως εξ αυτών και συμμετέχουσι βοηθητικώς εις το καθ’ όλου ποιμαντικόν έργον των ενοριών (10).

2. Τα εν τη παρούση μελέτη λεχθέντα έπειτα αποδεικνύουσιν, ότι, η ιδέα περί της ανάγκης της εν τοις καθ’ ημάς χρόνοις αναβιώσεως, αναζωπυρήσεως και ανασυστάσεως του θεσμού των διακονισσών εν τη Ανατολική Ο ρθοδόξω Εκκλησία ουδόλως δύναται να προσκόψη εις κανονικάς δυσχέρειας, διότι ο θεσμός ούτος ου μόνον συνδέεται μετά της αρχαίας και της βυζαντινής Εκκλησίας αλλά και υφίσταται «δυνάμει» μέχρι σήμερον, άτε μη καταργηθείσης της «χειροτονίας» των διακονισσών υπό αυθεντικής τινός εκκλησιαστικής αποφάσεως και των υπολειμμάτων αυτής σωζόμενων μέχρι σήμερον εν τισιν ελληνικοίς γυναικείοις μοναστηρίοις, παρ’ οις μοναχαί τίνες ονομάζονται « υποδιακόνισσαι » ή « διακόνισσαι », καθιερωθείσαι ειδικώς υπό επισκόπων (11).

Της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας αναγνωριζούσης σήμερον την ανάγκην της αναδιοργανώσεως του καθ’ όλου ιεραποστολικού, ποιμαντικού και ενοριακού έργου αυτής, καθίσταται, προφανές, ότι η ανασύστασις και αναδιοργάνωσις της «δυνάμει» υφισταμένης τάξεως των διακονισσών θα συνετέλει τα μέγιστα εις την εν ταις τάξεσι του γυναικείου κόσμου άνθησιν και καρποφορίαν του έργου αυτού.

Η ιδέα αύτη υιοθετήθη τω 1906 υπό των προσυνοδικών επιτροπών της πανρωσικής συνόδου, αίτινες κατά τας συνεδρίας αυτών κατέληξαν εις το συμπέρασμα, ότι γενικώς είναι λίαν επιθυμητή η ανασύστασις τοΰ θεσμού των διακονισσών «εξ αγιωτάτων παρθένων ή χηρών ηλικίας 40 τουλάχιστον ετών, χειροτονουμένων εις διακόνισσας κατά την εν τη αρχαιότητι κρατήσασαν τάξιν ». Ωσαύτως κατά τας συνεδρίας ταύτας διεπιστώθη, ότι είχον ιδρυθή σχολαι διακονισσών εν τισι ρωσικοίς γυναικείοις μοναστηρίοις (12), άτινα, ως γνωστόν, είχον ανθηράν κοινωνικήν δράσιν, συντηρούντα πολλά γηροκομεία, νοσοκομεία, ορφανοτροφεία και εκκλησιαστικά λαϊκά σχολεία (13).

Κατά τα τελευταία έτη η Ιδέα της α ναβιώσεως του θεσμού των διακονισσών έχει καταστη ζωηρόν αίτημα και της Ελληνικής Εκκλησίας, παρ’ η έ χει σ υντελεσθή σημαντική προπαρασκευαστική εργασία δια την υπό της «Αποστολικής Διακονίας της “Εκκλησίας της Ελλάδος» ίδρυσιν και διοργάνωσιν εν τω μέλλοντι της «Σχολής των διακονισσών» (14).

Εν τω έργω της παρ’ ημίν ανασυστάσεως του θεσμού των διακονισσών θα ληφθη μεν υπ’ όψει προ πάντων το εν τη αρχαία και βυζαντινή Εκκλησία διαμορφωθέν ιδεώδες της γυναικείας διακονίας, αλλ’ ουδόλως θα παραθεωρηθώσι και τα εκλεκτά στοιχεία του ετεροδόξου λαμπρού και συστηματικώς διωργανωμένου γυναικείου διακονικού έργου, άτινα δύνανται να προσαρμοσθώσιν εις την ο ρθόδοξον α τμόσφαιραν και εις τας παρ’ ημίν συνθήκας. Το καταρτισθησόμενον πρόγραμμα της προσπάθειας προς άναβίωσιν της τάξεως των διακονισσών θα έπρεπε να συνδεθή μετά του έργου της αναγεννήσεως της γυναικείας μοναστικής ζωής και προ πάντων του ενοριακού βίου. Η προσπάθεια αυτή, δεν πρέπει να αγνόηση και την σύγχρονον πραγματικότητα. Το υπό της αρχαίας Εκκλησίας κληροδοτηδέν ημίν πνεύμα,- όπερ, ως δυναμικον και μη οδηγούν εις στατικάς και ανεξελίκτους μορφάς εκκλησιαστικού βίου, διεμόρφωσε κατά τους βυζαντινούς χρόνους την « τάξιν » της «χειροτονίας» των διακονισσών- δέον να εμπνέη και ημάς σήμερον εν τη περί ης ο λόγος προσπάθεια, αφ’ ενός συγκρατούν ημάς εντός των ορθοδόξων κανονικών πλαισίων και αφ’ έτερου επιτρέπον ημίν την προσαρμογήν της προσπάθειας ταύτης εις τας συγχρόνους ανάγκας του γυναικείου κόσμου.

Βεβαίως σήμερον. Οπότε αι πλείσται των Ορθοδόξων Εκκλησιών τελούσιν υπό δυσμενείς εξωτερικάς ή εσωτερικάς συνθήκας, μη επιτρέπουσας την σύγκλησιν μιας πανορθοδόςου συνόδου, είναι εισέτι πρόωρον να γίνη άμεσος πρακτική προσπάθεια προς αναδιοργάνωσιν της τάξεως των κεχειροτονη μένων διακονισσών. Τούτο όμως ουδόλως αποκλείει την σχετικήν θεωρητικήν συζήτησιν, προπαρασκευήν και προετοιμασίαν. Ωσαύτως η Ελληνική Εκκλησία δύναται δια της εν τω προσέχει μέλλοντι ι δρυθησομένης υπ’ αυτής «Σχολής Διακονισσών» αφ’ ε νός να εκπαίδευση μοναχάς τινας και να χρησιμοποίηση ταύτας εις διακονικήν έργασίαν και αφ’ ετέρου να εκπαίδευση λαϊκάς διακόνισσας δια τω εν ταις ενορίαις κατηχητικόν, φιλανθρωπικών και ιερα ποστολικόν έργον. Ό ταν δε, συν τω χρόνω προϊόντι, α ποδειχθή, οτι ο θεσμός των λαϊκών τούτων διακονισσών ή η εργασία των διακονικώς εργαζομένων μελών των γυναικείων μοναστηριών είναι απαραίτητος και έχει κατακτήσεις εν ταις καρδίαις και τη συνειδήσει του πληρώματος της Εκκλησίας, τότε θα είναι ευχερέστερων αι σύγχρονοι αύται διακόνισσαι », να διεκδικήσωσι και κανονικά δικαιώματα, ανάλογα προς τα υπό της αρχαίας και βυζαντινής Εκκλησίας παρεχόμενα εις τας διακόνισσας αυτής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

(1). Ιδέ σελ. 62-63.
(2). Πρβλ. τα εν σελ. 86–87 λεχθέντα. Αι « Ἀποστολικαί Διαταγαί » λέγουσι χαρακτηριστικώς: «Διακόνισσα οὐκ εὐλογεῖ ἀλλ ‘ οὐδέ τι, ὧν ποιοῦσιν οἱ πρεσβύτεροι ἤ οἱ διάκονοι, ἐπιτελεῖ, ἀλλ ‘ ἤ τοῦ φυλάττειν τάς θύρας καί ἐξυπηρετεῖσθαι τοῖς πρεσβυτέροις ἐν τῷ βαπτίζεσθαι τάς γυναίκας, διά τό εὐπρεπές » ( βιβλ. Η’, κεφ. κη ‘ εν MIGNE PG. τομ. 1, στ. 1124).
(3). Πρβλ. υποσημ. 4 εν σελ. 48· υποσημ. 6 και 7 εν σελ. 71 κ. λ.
(4). Πρβλ. υποσημ. 1 εν σελ. 78.
(5). Ιδέ σελ. 55 εξ.
(6). Πρβλ. π. χ. υ ποσημ . 1 και 2 εν σ. 71· υποσημ. 3 εν σελ. 72 κ. λ.
(7). Ιδέ σελ. 36.
(8). Ιδέ περί αυτών εκτενώς εν Ευαγγ. Θεοδώρου, Ἡρωϊδες… σελ. 93-213· του α υ τ ο υ, Ἡ ἀδελφότης διακονισσῶν Hebron εν περ. «Εκκλησία», ετ. 1953 σελ. 67-70.
(9). Αι « ευαγγελικαί αδελφότες των διακονισσών» δύνανται να θεωρηθώσι μάλλον ως αναβίωση των ρωμαιοκαθολικών ταγμάτων εν τοις κόλποις της «Ευαγγελικής Εκκλησίας» υπό μορφήν, ανταποκρινομένων εις τας συγχρόνους προτεσταντικάς ανάγκας. Ως ομολογεί αύτος ο Wirchen, ο Προτεσταντισμός δια της ιδρύσεως των αδελφοτήτων των διακονισσών, δια «νέας μορφής» συμφώνου προς τας αρχάς αυτού, « ήνωσεν εκ νέου το νήμα των εκκλησιαστικών ταγμάτων και οργανώσεων, όπερ είχε διακοπή επί της εποχής της Μεταρρυθμίσεως»! (Hundhausen, Protestantische Diakonissen, Kirchen Lexikon τομ. 3, σ. 1678, 1682-1683. J. Forget, Diaconneses, DThC, τομ. 4, σελ. 698. Πρβλ Wihl, Liese, τομ. 2. σελ. 235.
(10). Ιδέ Ευαγγ. Θεοδώρου, Ἡρωίδες.., σελ. 201-213. Ministry of women, 36-54. A. T. P. Williams, σελ. 13-32. Ε. Panton – D. Batho, σελ. 21-27. Και η εν Αμερική « Επισκοπελιανή Εκκλησία» έχει διακόνισσας, επιβλεπομένας υπό των επισκόπων. (« Diakonia », 1, εκδ. της International Federation of the Unions of Deaconess Associations”, Bern- Zurich 1952, σελ. 41-43) Πρβλ. G. Golder, μν. ε.
(11). Εις την εν Αιγίνη λ. χ. μονήν της Αγ. Τριάδος, ήτις ιδρύθη υπό του τοπικού εν Αιγίνη αγίου – Νεκταρίου (1846- 1920), μητροπολίτου Πενταπόλεως, υπάρχουσι σήμερον μοναχαί -< διακόνισσαι >, καθιερωθείσαι υπό του αειμνήστου Αρχιεπ. Αθηνών Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου, δυνάμεναι να φέρωσι το διακονικόν ωράριον, να θυμιώσι, να κοσμώσι το ιερό θυσιαστήριον και εν απουσία του εκκλησιαστικού λειτουργού να άναγιγνώσκωσιν εν ταις ακολουθίαις τας ευαγγελικάς – περικοπάς και να μεταδίδωσι τα προηγιασμένα τίμια δώρα εις τας ασθενείς μοναχάς. Αλλ’ αν αύται καθιερώθησαν δια της κατά την χειροθεσίαν των υποδιακόνων λεγομένης ευχή και ουχί κατά την ώραν της Θ. Λειτουργίας, εν τη εν Αιγίνη μονή της Κοιμήσεως είναι σήμερον ηγουμένη μια προβεβηκυία την ηλικίαν και λίαν σεβαστή διακόνισσα», ην αυτός ο άγιος Νεκτάριος τω 1911,-όταν ακόμη αυτή ήτο μοναχή εν τη μονή της Αγ. Τριάδος, κατά την ημέραν της Πεντηκοστής « εχειροτόνησεν » εν τω ι ερώ θυσιαστηρίω και κατά την ώραν της Θ. Λειτουργίας δι’ επιθέσεως των χειρών και δια των κατά την χειροτονίαν του διακόνου λεγομένων ευχών, εκφωνηθέντος : του «Η θεία χάρις … ». Η χειροτονηθείσα έφερεν – ουχί ποδήρες αλλά μέχρι των οσφύων σχεδόν αυτής εξικνούμενον – στιχάριον, ως και διακονικόν ωράριον και διακονικά επιμάνικα. Αυτή διεδέχθη εις την παρά τη μονή διακονικήν υπηρεσίαν ετέραν διακόνισσαν, ωσαύτως υπό του αγ. Νεκταρίου καθιερωθείσαν. Επειδή τότε τινές εσκανδαλίσθησαν εκ της χειροτονίας» ταύτης, ο αγ. Νεκτάριος έδωκεν εξηγήσεις προς τον τότε Αρχιεπίσκοπον Αθηνών Θεόκλητον, τονίσας, ότι η εργασία των υπ’ αυτού καθιερωθεισών είχε μάλλον υποδιακονικόν χαρακτήρα και ήτο αναγκαία εν τω μοναστηρίω κατά την απουσίαν ιδίως των εκκλησιαστικών λειτουργών. Ως είναι προφανές, η ενέργεια του αγ. Νεκταρίου, κρινομένη αυτή καθ’ εαυτήν, κατ’ ουσίαν ήτο σύμφωνος -προς την μακραίωνα πράξιν της Εκκλησίας. Περί, πάντων τούτων ελάβομεν πληροφορίας παρά της οσιωτάτης και σεβαστής ταύτης ηγουμένης, ως και υπό «διακονισσών» τίνων της εν Αιγίνη μονής της Αγ. Τριάδος, προς ας ε κφράζομεν τας θερμάς ημών ευχαριστίας.
(12). Ρωσ. Πρακτικά, τομ. 2, σελ. 28-29, τομ. 4, σελ. 83.
(13). Iwan Pereswetow, Geischichte der karitativen T ä tigkeit in der Orthodoxen Ostkirche εν τη υπό του H. Krimm ε κδοθείσαν συλλογήν μελετών υπό τον τίτλον Das diakonische Amt der Kirche, Suttgart 1953, σελ. 231-257.
(14). Ως είναι γνωστόν, δια του καθηγητού κ. Αμ. Αλιβιζάτου, Γεν. Γραμματέως της Συνοδικής Επιτροπής Αλληλοβοήθειας και Σχέσεων μετά των Ξένων Εκκλησιών προσεφέρθησαν κατά το παρελθόν υπό του Οικουμ. Συμβουλίου των Εκκλησιών προς την Αποστολικήν Διακονίαν σημαντικά χρηματικά ποσά «προς αποπεράτωσιν των δύο ο­ρόφων του εν τω περιβόλω του Ι. Προσκυνήματος της Αγ. Βαρβάρας (Δαφνιού) α νεγειρομένου κτιρίου του Οίκου Φοιτήτριας, απολύτως αναγκαιούντων δια την έναρξιν της λειτουργίας της Σχολής Διακονισσών» ( Περ. Εκκλησία, ετ. 1951, σελ. 293 και ετ. 1954, σελ. 213). Ως προπαρασκευαστική δια την « Σχολήν Διακονισσών» ήτο η κατά τα ακαδη­μαϊκά ετη 1951-1952 και 1952-1953 γενομένη εν τω εν Αθήναις Ι. Ν. Χρυσοσπηλαιωτίσσης σειρά μαθημάτων γυναικείας διακονίας, ην διωργάνωσεν η «Αποστολική Διακονία» δια τας φοιτήτριας της Θεολογ. Σχολής και δι’ άλλας νεανίδας, εχούσας ιεραποστολικά ιδεώδη ( Περ. «Εκκλησία», ετ. 1952, σελ. 190 και 363]. Ωσαύτως είναι γνωστή τόσον η προς ί δρυσιν τάγματος διακονισσών προσπάθεια της εν Αμερική Ελληνικής “Εκκλησίας (περ. «Εκκλησία», ετ. 1953, σελ 78) και της Α. Β. Τ. της Πριγκιπίσσης της Ελλάδος Αλί­κης, όσον και η γνησία διακονική εργασία γυναικείων τινών αδελφοτήτων και ενώσεων της πατρίδος ημών.

Πρόσφατα Άρθρα

Η δράση του π. Αὐγουστίνου Καντιώτη τα χρόνια της Κατοχής (1942-46) στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Αφιερώματα

Τὸ λιοντάρι τοῦ βορρᾶ! Φλωρίνης Αὐγουστῖνος Καντιώτης

12 Σεπτεμβρίου 2025

(20/04/1907 – 28/08/2010) Μία συνοπτικὴ ἐξιστόρησις τοῦ βίου του Τοῦ κ. Παναγιώτου Τσαγκάρη, Θεολόγου Ὁ Μητροπολίτης Φλωρίνης Αὐγουστῖνος Καντιώτης, κατὰ...

Read more
Ιερατική Σύναξη στην Ι. Επισκοπή Αδελαΐδος υπό τον Αρχιεπίσκοπο Αυστραλίας Μακάριο
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Ιερατική Σύναξη στην Ι. Επισκοπή Αδελαΐδος υπό τον Αρχιεπίσκοπο Αυστραλίας Μακάριο

12 Σεπτεμβρίου 2025

Ιερατική Σύναξη πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, 12 Σεπτεμβρίου, στους χώρους του Ιερού Αρχιεπισκοπικού Ναού της του Θεού Σοφίας Αδελαΐδος, υπό την...

Read more
Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας
Κηρύγματα

Τον Σταυρόν Σου προσκυνούμεν Δέσποτα

12 Σεπτεμβρίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου - Καθηγητού Η Παγκόσμια Ύψωση του Τιμίου Σταυρού αποτελεί έναν σπουδαίο εορτολογικό σταθμό του εκκλησιαστικού έτους....

Read more
Να πάψει να αποτελεί η Εκκλησία την εύκολη λύση για την αλλαγή της ατζέντας  όταν οι πολιτικοί περιέρχονται σε δύσκολη θέση
Αφιερώματα

«Ἐμοὶ δὲ λίαν ἐτιμήθησαν οἱ φίλοι σου, ὁ Θεός, λίαν ἐκραταιώθησαν αἱ ἀρχαὶ αὐτῶν·»

12 Σεπτεμβρίου 2025

Αν η σιωπή είναι η γλώσσα του Θεού, αυτή θα έπρεπε να ερμηνεύει κάθε μεγάλη ανθρώπινη στιγμή, τη χαρά της...

Read more
Αγιασμοί και ευχές Μητρ. Λαρίσης για την έναρξη της σχολικής χρονιάς
Εκκλησία της Ελλάδος

Αγιασμοί και ευχές Μητρ. Λαρίσης για την έναρξη της σχολικής χρονιάς

12 Σεπτεμβρίου 2025

Το πρώτο κουδούνι του νέου σχολικού έτους βρήκε σε απόλυτη ετοιμότητα τα σχολεία της Λάρισας, των Τεμπών, του Κιλελέρ και...

Read more
Το σημείο του Σταυρού: Δύναμη, Σημασία καὶ Θαύματά του
Κηρύγματα

Το σημείο του Σταυρού: Δύναμη, Σημασία καὶ Θαύματά του

12 Σεπτεμβρίου 2025

«Σταυρός, ὁ φύλαξ πάσης της οἰκουμένης. Σταυρός, ἡ ὡραιότης τῆς Ἐκκλησίας. Σταυρός, βασιλέων τὸ κραταίωμα. Σταυρός, πιστῶν τὸ στήριγμα. Σταυρός,...

Read more
Ο Επίσκοπος Κεγχρεών στα Εκπαιδευτήρια «ΑΓΩΓΗ» και «ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ»
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Επίσκοπος Κεγχρεών στα Εκπαιδευτήρια «ΑΓΩΓΗ» και «ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ»

11 Σεπτεμβρίου 2025

Σήμερα Πέμπτη, 11η Σεπτεμβρίου 2025, ημέρα της έναρξης των μαθημάτων για την Σχολική χρονιά 2025-2026 οι Ιερείς της Ι. Μητροπόλεως...

Read more
Οι συσκευές δεν αγαπούν – η αληθινή αγάπη βρίσκεται στους ανθρώπους
Εκκλησία της Ελλάδος

Οι συσκευές δεν αγαπούν – η αληθινή αγάπη βρίσκεται στους ανθρώπους

11 Σεπτεμβρίου 2025

Με τις χαρούμενες φωνές των παιδιών, που γέμισαν τις αυλές των σχολείων μετά τη θερινή ανάπαυλα, ξεκίνησε σήμερα το νέο...

Read more
Αγιασμοί με μήνυμα κατά της βίας στην Ι.Μ. Φθιώτιδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Αγιασμοί με μήνυμα κατά της βίας στην Ι.Μ. Φθιώτιδος

11 Σεπτεμβρίου 2025

Σε πολλές σχολικές μονάδες τέλεσε και εφέτος  τον Αγιασμό για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος...

Read more
Εναρκτήριοι Αγιασμοί για το νέο σχολικό έτος στην Άρτα
Εκκλησία της Ελλάδος

Εναρκτήριοι Αγιασμοί για το νέο σχολικό έτος στην Άρτα

11 Σεπτεμβρίου 2025

Την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2025, το πρωί, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Άρτης κ. Καλλίνικος ετέλεσε τον καθιερωμένο Αγιασμό για την έναρξη...

Read more
Ο Αγιασμός για τη νέα σχολική χρονιά στη Μητρόπολή Αλεξανδρουπόλεως
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Αγιασμός για τη νέα σχολική χρονιά στη Μητρόπολή Αλεξανδρουπόλεως

12 Σεπτεμβρίου 2025

Άρχισε η νέα σχολική χρονιά από την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2025 σε όλη τη χώρα με τον καθιερωμένο Αγιασμό. Στην...

Read more
Ἁγιασμοὶ γιὰ τὴν νέα σχολικὴ χρονιά, στὴν Ναύπακτο
Εκκλησία της Ελλάδος

Ἁγιασμοὶ γιὰ τὴν νέα σχολικὴ χρονιά, στὴν Ναύπακτο

12 Σεπτεμβρίου 2025

Τήν Πέμπτη, 11 Σεπτεμβρίου 2025, τελέσθηκαν οἱ Ἁγιασμοί τῆς ἔναρξης τῆς νέας σχολικῆς χρονιᾶς 2025-26. Στά Γυμνάσια καί τά Λύκεια...

Read more
Πανήγυρις Αγ. Χρυσοστόμου Σμύρνης στην Ι.Μ. Μεταμορφωσεως Καμ. Βούρλων
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανήγυρις Αγ. Χρυσοστόμου Σμύρνης στην Ι.Μ. Μεταμορφωσεως Καμ. Βούρλων

11 Σεπτεμβρίου 2025

Την μνήμη του Αγίου Εθνοϊερομάρτυρος Χρυσοστόμου Μητροπολίτου Σμύρνης και των συν αυτώ αναιρεθέντων κληρικών και λαϊκών κατά την Μικρασιατική Καταστροφή...

Read more
Με Αγιασμό και ευχές άνοιξαν τα Σχολεία στη Σπάρτη
Εκκλησία της Ελλάδος

Με Αγιασμό και ευχές άνοιξαν τα Σχολεία στη Σπάρτη

11 Σεπτεμβρίου 2025

Με προσδοκίες για μία εποικοδομητική χρονιά, άνοιξαν την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2025 τις πόρτες τους τα σχολεία της Πατρίδας μας,...

Read more
Ανάγκη για την μετάλλαξη της γνώσης σε μόρφωση, αξίες και πνεύμα
Εκκλησία της Ελλάδος

Ανάγκη για την μετάλλαξη της γνώσης σε μόρφωση, αξίες και πνεύμα

11 Σεπτεμβρίου 2025

Αρχομένης της νέας σχολικής περιόδου 2025-2026 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνός σε επίκαιρο Μήνυμά του προς...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας
Κηρύγματα

Τον Σταυρόν Σου προσκυνούμεν Δέσποτα

12 Σεπτεμβρίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου - Καθηγητού Η Παγκόσμια Ύψωση του Τιμίου Σταυρού αποτελεί έναν σπουδαίο εορτολογικό σταθμό του εκκλησιαστικού έτους....

Το σημείο του Σταυρού: Δύναμη, Σημασία καὶ Θαύματά του

Το σημείο του Σταυρού: Δύναμη, Σημασία καὶ Θαύματά του

12 Σεπτεμβρίου 2025
Η Παγκόσμια ύψωση του τιμίου και ζωοποιού Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου)

Η Παγκόσμια ύψωση του τιμίου και ζωοποιού Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου)

13 Σεπτεμβρίου 2024
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Πῶς βρέθηκε καὶ ὑψώθηκε ὁ Τίμιος Σταυρὸς

13 Σεπτεμβρίου 2024
Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας

Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας

13 Σεπτεμβρίου 2024
Χαῖρε Σταυρέ, οἰκουμένης φύλαξ•  χαῖρε, ἡ δόξα τῆς Ἐκκλησίας

Χαῖρε Σταυρέ, οἰκουμένης φύλαξ• χαῖρε, ἡ δόξα τῆς Ἐκκλησίας

13 Σεπτεμβρίου 2021
“Μη τοίνυν επαισχυνθής τοσούτον αγαθόν”

Το Πολίτευμα του Σταυρού

14 Σεπτεμβρίου 2021
Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

«Ὁ λόγος ὁ τοῦ Σταυροῦ . . . ἡμῖν δύναμις Θεοῦ ἐστι»

13 Σεπτεμβρίου 2021
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

῾Η παγκόσμιος ῞Υψωσις τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ

14 Σεπτεμβρίου 2020
Η σημασία του τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας

Η Παγκόσμια Ύψωση

14 Σεπτεμβρίου 2020
Τα άγια προσκυνήματα και η δαιμονοποίηση: μια «άσπονδη» συνύπαρξη

«Το μέγα φυλακτήριον»

13 Σεπτεμβρίου 2019
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Λόγος εἰς τὸν Τίμιον καὶ Ζωοποιὸν Σταυρόν Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς

13 Σεπτεμβρίου 2019
Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στον Ι.Ν. Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

«Σταυρός Παράδεισον ηνέωξαι»

14 Σεπτεμβρίου 2020
Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

10 Σεπτεμβρίου 2019
Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Η μίμηση του Σταυρού είναι δύσκολη»

Σταυρός, «η ωραιότης της Εκκλησίας»

9 Σεπτεμβρίου 2019
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Τό καύχημα τοῦ Σταυροῦ

9 Σεπτεμβρίου 2019
«Σταυρός ὑψοῦται σήμερον…»

«Σταυρός ὑψοῦται σήμερον…»

14 Σεπτεμβρίου 2018
Λόγος περί της Παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού – Μάνης Χρυσόστομος

Λόγος περί της Παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού – Μάνης Χρυσόστομος

14 Σεπτεμβρίου 2018
Κέρδη ζημιές και ανταλλάγματα

Κέρδη ζημιές και ανταλλάγματα

12 Σεπτεμβρίου 2018
Το ξύλο της ζωής και ως Πρωτευαγγέλιο

Το ξύλο της ζωής και ως Πρωτευαγγέλιο

15 Σεπτεμβρίου 2017
Τα μηνύματα της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού

Τα μηνύματα της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού

14 Σεπτεμβρίου 2017
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Γιατί νηστεύουμε την ημέρα του Σταυρού;

13 Σεπτεμβρίου 2017
Αγάπη χωρίς τέλος

Αγάπη χωρίς τέλος

13 Σεπτεμβρίου 2017
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

12 Σεπτεμβρίου 2016
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Ομιλία στην εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, του π. Μελετίου Καλαμαρά

12 Σεπτεμβρίου 2016
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Ἡ προϊστορία καὶ ἡ ἱστορία τοῦ Τιμίου Σταυροῦ π. Ἀθανάσιος Γιουσμᾶς

16 Νοεμβρίου 2023
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Λόγος στήν Παγκόσμιο Ύψωση τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ Ἁγίου Ἀνδρέου Ἀρχιεπισκόπου Κρήτης

16 Νοεμβρίου 2023
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Η ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ

13 Σεπτεμβρίου 2016
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Η Παγκόσμια Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

13 Σεπτεμβρίου 2016
Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού

Η ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ

13 Σεπτεμβρίου 2016
Next Post
Η εορτή του Αγίου Τρύφωνος στο Ελευθεραί Ελευθερών

Η εορτή του Αγίου Τρύφωνος στο Ελευθεραί Ελευθερών

Τον πολιούχο της Άγιο Τρύφωνα πανηγύρισε η ενορία της Νέας Λαμψάκου

Τον πολιούχο της Άγιο Τρύφωνα πανηγύρισε η ενορία της Νέας Λαμψάκου

Εξιτήριο Αρχιεπισκόπου Κύπρου

Εξιτήριο Αρχιεπισκόπου Κύπρου

Ο π. Γεώργιος Κρητικός υπήρξε άνθρωπος βαθειάς ταπείνωσης

Ο π. Γεώργιος Κρητικός υπήρξε άνθρωπος βαθειάς ταπείνωσης

Δισαρχιερατικός Εσπερινός της Υπαπαντής του Κυρίου στην Βέροια

Δισαρχιερατικός Εσπερινός της Υπαπαντής του Κυρίου στην Βέροια

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist