• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Τρίτη, 18 Νοεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Οἱ σχέσεις τῶν ὀνειρικῶν εἰκόνων μὲ τὶς σκέψεις

29 Απριλίου 2020
in Απόψεις - Γνώμες
Οἱ σχέσεις τῶν ὀνειρικῶν εἰκόνων μὲ τὶς σκέψεις
Share on FacebookShare on Twitter

του Αρχιμ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου, Δρ. Θεολογίας

Στὴ συγκεκριμένη ἑνότητα διερευνῶνται οἱ σχέσεις τῶν ὀνειρικῶν εἰκόνων μὲ τὶς σκέψεις τῆς ἐγρήγορσης. Ὁ Φρόυντ ξεκινᾶ τὴν ἀναφορά του μὲ μιὰ διαπίστωση ὅτι ἐνῶ ἡ ἐπιστημονικὴ ἔρευνα δέχεται τὸ ὄνειρο ὡς προϊόν τῆς νοητικῆς μας δραστηριότητας, μόλις τελειώσει μᾶς φαίνεται σὰν κάτι ἐμβόλιμο ποὺ διαπερνᾶ τὸ Εἶναι μας. Οἱ φράσεις «Τὸ εἶδα στὸ ὄνειρό μου» ἢ «Ὀνειρεύτηκα» μαρτυροῦν τὸν δισταγμό μας νὰ διεκδικήσουμε τὴν κυριότητά του. Τὸ στοιχεῖο αὐτὸ ὁ Φρόυντ τὸ ὀνομάζει «ψυχικὴ ἀλλοτριότητα». Ἡ ἀπάντηση βρίσκεται σύμφωνα μὲ τὸν ἴδιο στὴν ἀναζήτηση τῶν ψυχολογικῶν χαρακτηριστικῶν τῶν ὀνείρων. Ἡ ἀναζήτησή του στοχεύει στὸν ἐντοπισμὸ τῆς οὐσιώδους διαφορᾶς μεταξὺ ὀνείρου καὶ ἐγρήγορσης.

Τὰ συμπεράσματα τοῦ G. Th. Fehner ποὺ ἀναφέρουμε καὶ ποὺ ὁ ἴδιος  πιστεύει, δείχνουν πὼς «οὔτε τὸ ἁπλὸ πέρασμα ἀπὸ τὴν ζωὴ τοῦ πνεύματος κάτω ἀπὸ τὸ κατώφλι τῆς συνείδησης», οὔτε ἡ ἀπόρριψη τῶν ἐπιδράσεων τοῦ ἐξωτερικοῦ κόσμου μποροῦν νὰ δώσουν ἐπαρκῆ ἐξήγηση ποὺ νὰ ἀφορᾶ στὴν ἰδιομορφία τοῦ ὀνείρου συνολικὰ καὶ νὰ ὁρίσουν τὰ στοιχεῖα ποὺ κάπως τὸ ξεχωρίζουν ἀπὸ τὴν ἐγρήγορση. Ὁ G. Th. Fehner διακρίνει «μετάθεση τῆς ψυχικῆς δραστηριότητας» κατὰ τὸν ὕπνο, ὁπότε ὑλικὸ καὶ μορφὴ τοῦ ὀνείρου διαφέρουν ριζικὰ ἀπὸ τὶς παραστάσεις ποὺ ἔχουμε στὴ διάρκεια τῆς ἐγρήγορσης.

Ὁ Φρόυντ ἐπισημαίνει πὼς ἡ θέση Fehner δὲν εἶναι ἀπόλυτα κατανοητὴ περὶ μετάθεσης τῆς ψυχικῆς δραστηριότητας. Ἀποκλείει τὸ αἴτημα μιᾶς ἀνατομικῆς ἐξήγησης ποὺ νὰ ἀναφέρεται στὴν διάταξη τοῦ φλοιοῦ τοῦ ἐγκεφάλου, θεωρεῖ ὅμως χρήσιμη τὴν ἐφαρμογὴ τῆς σκέψης τοῦ Fehner ἀφοῦ χρησιμοποιηθεῖ στὸν «ψυχικὸ μηχανισμὸ», βέβαια μὲ τὴν προϋπόθεση ὅτι νοεῖται ὡς ἕνα σύνολο ἐπάλληλων στρωμάτων. Ὅπως ἀκόμη μᾶς γνωστοποιεῖ ὁ Φρόυντ μιὰ ὁμάδα συγγραφέων ὑποστηρίζει ὅτι οἱ ἰδιομορφίες τοῦ ὀνείρου μπορεῖ νὰ συγκροτήσουν τὴν ἀρχὴ γιὰ ἐπιπλέον ἐξηγήσεις. Ἡ ὁμάδα αὐτὴ παρατήρησε ὀρθὰ πὼς μιὰ ἀπὸ τὶς οὐσιαστικὲς ἰδιομορφίες μᾶς προσφέρει τὴ δυνατότητα νὰ τὴ θέσουμε μεταξύ τῶν ὑπναγωγικῶν φαινομένων. Τὴν πρόταση αὐτῆς τῆς διαδικασίας μᾶς τὴν ἀναλύει ὁ Σλαϊερμάχερ σύμφωνα μὲ τὸν ὁποῖο «ἡ δραστηριότητα τῆς ἐγρήγορσης ἀποτελεῖται ἀπὸ ἔννοιες καὶ ὄχι ἀπὸ εἰκόνες». Ἀντιθέτως ἡ ὀνειρικὴ δραστηριότητα συστήνεται ὁλοκληρωτικὰ ἀπὸ εἰκόνες. Γίνεται λοιπὸν ἀντιληπτὸ ὅτι καθὼς ἡ βουλητικὴ δραστηριότητα φθίνει προαναγγέλλοντας τὸν ὕπνο, τὴν ἴδια στιγμὴ γινόμαστε δέκτες ἀκούσιων παραστάσεων ποὺ εἶναι ἀποκλειστικὰ πλασματικές. Τουτέστιν «ἡ ἀναστολὴ τῆς βουλητικῆς παραστασιακῆς δραστηριότητας καὶ ἡ ἐμφάνιση εἰκόνων ποὺ συνδέονται σταθερὰ μὲ αὐτὴν τὴν ἀφαίρεση εἶναι δύο οὐσιώδη χαρακτηριστικά του ὀνείρου».

Ὅπως προαναφέραμε σὲ προηγούμενο κεφάλαιο ἡ σκέψη τοῦ ὀνείρου ἀποδίδεται μὲ ὀπτικὲς εἰκόνες κατὰ κόρον, χωρὶς νὰ ἀποκλείονται καὶ οἱ ἐντυπώσεις ἀπὸ ἄλλες αἰσθήσεις πάντα βέβαια σὲ μικρότερο βαθμό. Καίτοι ὅμως πολλὰ πράγματα γίνονται ἀντιληπτὰ ἢ παριστάνονται μὲ σπαράγματα «λεκτικῶν εἰκόνων» ὅμοια ὅπως καὶ στὴν ἐγρήγορση, παρόλα αὐτὰ μόνο τά στοιχεῖα ποὺ ἀντιδροῦν σὰν εἰκόνες νοοῦνται ὡς ἀντιλήψεις καὶ ὄχι ὡς ἀναμνήσεις, καὶ ἀποτελοῦν χαρακτηριστικά τοῦ ὀνείρου. Ἔχουμε λοιπὸν στὸ ὄνειρο τὴν ἀντίθεση μὲ τὴν ἐγρήγορση δηλαδὴ τὴ μετατροπὴ τῆς παράστασης σὲ ψευδαίσθηση. Ἔτσι τὶς περισσότερες φορὲς πιστεύουμε ὅτι ζοῦμε τὰ γεγονότα τοῦ ὀνείρου καὶ ὄχι ὅτι τὰ σκεφτόμαστε. Ὅσο ἐπικρατεῖ ἡ ὀνειρικὴ ζωὴ πιστεύουμε πλήρως στὶς ψευδαισθήσεις μας καὶ μόνο ὅταν ξυπνήσουμε κρίνουμε τὸ ἀντίθετο. Τὸ σημεῖο αὐτὸ ἀποτελεῖ καὶ τὴν σαφῆ διάκριση μεταξὺ ὀνείρου καὶ ὀνειροπόλησης.

Οἱ παραπάνω χαρακτῆρες ἀποδόθηκαν συμπυκνωμένοι ἀπὸ τὸν Μπούρνταχ μὲ τὶς ἀκόλουθες διατυπώσεις, α) «τὸ γεγονὸς πὼς ἡ ὑποκειμενικὴ δραστηριότητα τοῦ πνεύματός μας, μᾶς φαίνεται ἀντικειμενικὴ γιατί ἡ ἀντίληψή μας δέχεται τὰ δημιουργήματα τῆς φαντασίας σὰν αἰσθητὰ ἐρεθίσματα…» β) «τὸ γεγονὸς πὼς ὁ ὕπνος ἀφαιρεῖ τὴν αὐτοκυριαρχία γι’ αὐτὸ ἀπαιτεῖται μιὰ ὁρισμένη παθητικότητα γιὰ νὰ κοιμηθοῦμε…  εἶναι ἀπαραίτητη  μιὰ ὁρισμένη ἐγκατάλειψη τῆς αὐτοκυριαρχίας μας γιὰ νὰ ἐμφανιστοῦν οἱ εἰκόνες τοῦ ὕπνου». Ἀπέναντι στὶς ψευδαισθήσεις σύμφωνα μὲ τὸν Στρύμπελ στὸν ὁποῖο ἀπευθύνεται ὁ Φρόυντ ἡ ψυχὴ ἀντιδρᾶ μὲ τρόπο ποὺ συμφωνεῖ μὲ τὶς λειτουργίες τοῦ ψυχικοῦ ὀργάνου, ὅπως αὐτὲς ἀναφέρονται στὸ κεφάλαιο γιὰ τοὺς ἐξωτερικοὺς αἰσθητηριακοὺς ἐρεθισμοὺς στὴ σέλ. 34 ὅπου «τα στοιχεῖα τοῦ ὀνείρου δὲν εἶναι ἁπλῶς παραστάσεις ἀλλὰ ἀληθινὰ καὶ πραγματικὰ γεγονότα τῆς ζωῆς τῆς ψυχῆς καὶ ὅπως τὰ γνωρίζουμε μὲ τὴν παρέμβαση τῶν αἰσθήσεων. Κατὰ τὴν ἐγρήγορση ἡ ψυχὴ δημιουργεῖ τὶς παραστάσεις της καὶ σκέφτεται μὲ τὴ μεσολάβηση τῆς γλώσσης καὶ τῶν λεκτικῶν εἰκόνων κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ ὀνείρου, μὲ πραγματικὲς εἰκόνες τῶν αἰσθήσεων. Ἀκόμα, τὸ ὄνειρο γνωρίζει μιὰ χωρικὴ συνείδηση καὶ ὅπως ἡ ἐγρήγορση τοποθετεῖ τὰ αἰσθήματα καὶ τὶς εἰκόνες του σὲ ἕναν ἐξωτερικὸ χῶρο».  Ἡ ἀντίδραση τῆς ψυχῆς στὸ ὄνειρο εἶναι ὅμοια μὲ αὐτὴν ποὺ ἔχει καὶ στὴν κατάσταση τῆς ἐγρήγορσης. Ἡ ἀδυναμία της ὅμως νὰ διακρίνει τὴν προέλευση τῶν αἰσθημάτων ἂν πρόκειται γιὰ ἐξωτερικὰ ἡ ἐσωτερικά, ὀφείλεται στὴν ἀπουσία κριτηρίου ποὺ θὰ τῆς ἐπέτρεπε νὰ ἀξιολογήσει ἀντικειμενικὰ τὶς εἰκόνες. Αὐτὸ τὸ γεγονὸς ὁδηγεῖ στὴν παραπλάνηση τῆς ψυχῆς.

Ἕνα δεύτερο σημεῖο εἶναι ὅτι ἡ ψυχὴ δὲν ἀντιλαμβάνεται τὴ διαφορὰ μεταξύ τῶν εἰκόνων ποὺ ἐναλλάσσονται κατὰ τὴ βούληση μὲ αὐτὲς στὶς ὁποῖες ἡ βούληση δὲν ἔχει καμία ἐπιρροή. Ἐν ὀλίγοις ἡ ψυχὴ πιστεύει στὶς εἰκόνες καὶ στὸν ὑποκειμενικὸ κόσμο τοῦ ὀνείρου, γιατί εἶναι ἀποσπασμένη ἀπὸ τὸν ἐξωτερικὸ κόσμο μὲ ἀποτέλεσμα νὰ τὸν παραβλέπει. Κυρίαρχη ἀντίληψη λοιπὸν καθίσταται αὐτὴ ποὺ θεωρεῖ ὡς οὐσιαστικότερο χαρακτηριστικό της ὀνειρικῆς ζωῆς τὴν λήθη τοῦ ἐξωτερικοῦ κόσμου. Σύμφωνα μὲ τὸν Μπούρνταχ στὴ λήθη τὸ οὐσιῶδες εἶναι ἡ ἀπουσία ἐνδιαφέροντος γιὰ τοὺς ἐρεθισμοὺς καὶ ὄχι ἡ παύση τῶν ἐρεθισμῶν. Αὐτὸ θὰ ὁδηγοῦσε σὲ διακοπῆ τῆς σύνδεσης τῆς ψυχῆς μὲ τὸν ἐξωτερικὸ κόσμο καὶ συνεπῶς νέκρωση τῶν αἰσθητικῶν ὀργάνων, καταργώντας ἔτσι τὴ δυνατότητα νὰ ἀφυπνιστοῦμε μετὰ τὸ ξύπνημα. Ἡ παρουσία τῶν αἰσθήσεων κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ ὕπνου εἶναι ἀναμφίβολη.

Συνεπῶς ἡ θεωρία τῆς λήθης μὲ ἢ χωρὶς τὶς παραπάνω διαπιστώσεις δὲν εἶναι ἱκανὴ νὰ φανερώσει ὅλες τὶς ὀνειρικὲς παραδοξότητες ὥστε νὰ μποροῦμε νὰ ἐξηγοῦμε ἕνα ὄνειρο ἀποδίδοντας τὶς ψευδαισθήσεις του σὲ παραστάσεις ποὺ μὲ τὴ σειρὰ τους ὁδηγοῦν σὲ σκέψεις. Τελικὰ γίνεται παραδεκτὸ ὅτι στοιχεῖα τῆς ζωῆς ἀπὸ παραστάσεις  τῆς ἐγρήγορσης δέχονται μεταμορφώσεις. Στὸ σημεῖο αὐτὸ εμφανίζεται ἀπὸ τὸν Φρόυντ τὸ σχετικὸ ἀπόσπασμα τοῦ Στρύμπελ σύμφωνα μὲ τὴν ἄποψη τοῦ ὁποίου, κεφαλαιώδης παράγοντας τῆς παραδοξότητας εἶναι ἡ ἀφαίρεση τῆς ψυχικῆς ἀξίας τῶν εἰκόνων της σὲ ἑτοιμότητα τοῦ ἀτόμου πράγμα ποὺ σημαίνει καὶ περιορισμένη δραστηριότητα τοῦ πνεύματος. Στὴ συνέχεια παρατίθενται ἀπόψεις ποὺ ἀναφέρονται στὰ χαρακτηριστικά τῶν ὀνειρικῶν εἰκόνων τὰ ὁποῖα συνίστανται στὴν ἀσυναρτησία, στὴ δόση παραλογισμοῦ καὶ ἀναχρονισμοῦ, καὶ σὲ συμπτώματα νοητικῆς καὶ ψυχικῆς ἀναρχίας. Τὸ ὄνειρο ἐλεύθερο ἀπὸ τὴν ἐποπτεία τῆς λογικῆς λειτουργεῖ μὲ τοὺς δικούς του ἀκαθόριστους νόμους καθιστώντας τὶς περισσότερες φορὲς τὸ περιεχόμενό του ὡς παράλογο. Εἶναι ἀδύνατο νὰ δομηθοῦν λογικὰ συμπεράσματα τιθέμενα στὴν ἀρχὴ τῆς αἰτιότητας. Ὡστόσο ὅσοι συγγραφεῖς συμμερίζονται τὶς προαναφερθεῖσες ἀπόψεις συμφωνοῦν στὴν παρουσία ἰχνῶν διανοητικῆς δραστηριότητας ὑπὸ τὴν μορφὴ διανοητικῶν καταλοίπων. Μέσα σὲ αὐτὸ τὸ πλαίσιο ἐντάσσεται ἡ δραστηριότητα τῆς συνείδησης ἡ ὁποία καὶ καθιστᾶ δυνατὴ τὴ γνώση τοῦ ὀνείρου.

Ἀπὸ τὸ σύνολο τῶν ἀπόψεων ποὺ σχετίζονται μὲ τὰ παραπάνω τὶς ὁποῖες ἐκθέτει ὁ Φρόιντ, κρατᾶμε αὐτὴ τοῦ Σπίττα ποὺ ἀναφέρει ὅτι «τὸ ὄνειρο κρατεῖ μόνο τὴν συνείδηση γενικὰ καὶ ὄχι τὴν αὐτοσυνειδησία». Ἐνδεχομένως θὰ μπορούσαμε νὰ παρομοιάσουμε τὴν φάση αὐτὴ μὲ τὴν κατάσταση τοῦ κενοῦ ἐαυτοῦ ὅπου το ὑποκείμενο δὲν ἔχει συνείδηση τῆς ἀτομικότητάς του. Σὲ ὅτι ἀφορᾶ τοὺς νόμους μὲ τοὺς ὁποίους συμπεριφέρεται τὸ ὄνειρο κατὰ τὸν Στρύμπελ ἡ συμπεριφορὰ τοῦ ὀνείρου ρυθμίζεται «εἴτε σύμφωνα μὲ τοὺς νόμους τῶν παραστάσεων, εἴτε σύμφωνα μὲ τοὺς νόμους τῶν ὀργανικῶν ἐρεθισμῶν ποὺ συνοδεύονται ἀπὸ παραστάσεις, δηλαδὴ χωρὶς νὰ μποροῦν νὰ ἐπιδράσουν ἐπάνω του ὁ στοχασμὸς καὶ λογική, τὸ αἰσθητικὸ γοῦστο καὶ ἡ ἠθικὴ κρίση».

Οἱ ὡς ἄνω θέσεις ἐκλαμβάνουν τὸ σχηματισμὸ τοῦ ὀνείρου ὡς ἕνα «σύνολο αἰσθητηριακῶν ἐρεθισμῶν ποὺ προκαλεῖ στὴν ψυχὴ ἕνα ὁρισμένο ἀριθμὸ εἰκόνων ποὺ παρουσιάζονται μὲ τὴ μορφὴ ψευδαισθήσεων». Ἡ σύνδεση τῶν ψευδαισθήσεων αὐτῶν γίνεται σύμφωνα μὲ τοὺς συνειρμικοὺς νόμους τῶν ἰδεῶν, ποὺ στὴ συνέχεια προκαλοῦν σειρὰ ἀπὸ νέες εἰκόνες, τοποθετημένες θὰ λέγαμε μὲ ὑποτυπώδη τάξη. Ὡστόσο παρὰ τὴ διατύπωση αὐτὴ δὲν προσδιορίζονται οἱ ἀφορμὲς ποὺ προκαλοῦν τὴν ἀφύπνιση τῶν εἰκόνων οἱ ὁποῖες ὀφείλονται σὲ ἐξωτερικὰ ἐρεθίσματα.

Οἱ συνειρμοὶ ποὺ ἑνώνουν τὶς εἰκόνες εἶναι διάφοροι ἐκείνων ποὺ ἐνεργοῦν κατὰ τὴν ἐγρήγορση. Οἱ δυσδιάκριτες συνδέσεις τῶν παραστάσεων βαθαίνουν ἀκόμα περισσότερο τὴ σκιὰ τῶν ἀσύνδετων συνειρμῶν. Ὁ Μωρὺ τὸν ὁποῖο ἐπικαλεῖται ὁ Φρόυντ καταλήγει σὲ μία ἀναλογία ἀνάμεσα στὸ ὄνειρο καὶ σὲ κάποιες διανοητικὲς διαταραχές, ἀναφέροντας τὰ σχετικὰ παραδείγματα ποὺ  παρέδωσε ὁ Μωρύ. Ὁ φαινομενικὸς παραλογισμὸς τοῦ ὀνείρου δὲν εἶναι ἀρκετὸς γιὰ νὰ ἀποτρέψει τὴν ἀναζήτηση ἑνὸς κρυφοῦ νοήματος στὸ ὄνειρο ἢ τὴν παραδοχὴ τῆς διανοητικῆς ἀπόδοσης τοῦ ὀνείρου, ἀπὸ τὴν ὁποία ἀπουσιάζει μόνο ἡ ἀντίληψη ἐνῶ ἀναλλοίωτες παραμένουν φαντασία, διάνοια, βούληση καὶ ἠθικότητα, βρίσκοντας ἐφαρμογὴ στὰ κινούμενα φανταστικὰ ἀντικείμενα. Τοιουτοτρόπως ἡ ἀνάλυση στὸ ὑφάδι τοῦ ὀνείρου ἀναζητᾶ τὴν ἀπόδειξη καὶ τὴ διασφάλιση μιᾶς λογικῆς ἐξήγησης ἀπέναντι στὴ φαινομενικὴ ἀσυναρτησία τοῦ ὀνείρου ποὺ θὰ τὴν κάνει κατανοητή, θὰ τὴ θέσει στὴν ἀρχὴ τῆς αἰτιότητας, καλύπτοντας ὅλες τὶς περιπτώσεις. Ἐπιπλέον θὰ συμφιλιώνει τὶς ἀντιθέσεις μεταξὺ λογικοῦ καὶ ἄλογου ὀνείρου, καὶ μεταξὺ αὐτῶν ὅπου ἡ ὁμάδα ἀποδίδει ψυχικὴ ἀξία στὸ ὄνειρο, καὶ ποὺ ἡ ἄλλη ὑποτιμᾶ τὴν ψυχικὴ δραστηριότητα.

Στὸ τέλος τοῦ κεφαλαίου τονίζεται ἡ ἐντυπωσιακὴ παρουσία τῆς μνήμης μεταξύ τῶν δραστηριοτήτων ποὺ ἐμφανίζονται στὰ ὄνειρα. Ἐπισημαίνεται βέβαια ἡ θέση παλαιότερων συγγραφέων ποὺ ἀπέδιδαν ἀνώτερες ἰδιότητες στὸ ὄνειρο μὲ κυρίαρχη τὴν ἰδιότητα νὰ κινεῖται ἐλεύθερα στὸ χῶρο καὶ στὸ χρόνο, καὶ ἡ ἄποψη τῶν νεότερων ποὺ τὴν θέτει ὡς ψευδαισθητικὸ πλεονέκτημα. Ἀνοιχτὸ πρὸς διερεύνηση παραμένει τὸ θέμα τῆς «φαινομενικῆς διάρκειας τῶν ὀνείρων», ὅπως ἐπίσης παραμένουν οἱ ἐπιφυλάξεις γιὰ ἀποδοχὴ ἢ ἄρνηση τῆς Μαντικῆς ἱκανότητας τοῦ ὀνείρου. Ὁ Φρόυντ ἀντλεῖ τὴ βεβαιότητα ἀπὸ σχετικὲς ἐκθέσεις καὶ τὴ συλλογὴ τοῦ Σαμπανὲζ «πῶς τὸ ὄνειρο ἐξακολουθεῖ τὶς διανοητικὲς ἐργασίες τῆς ἡμέρας καὶ μπορεῖ νὰ τὶς ὁδηγήσει σὲ ἀποτελέσματα ὅπου δὲν εἶχαν φθάσει στὴ διάρκεια τῆς ἡμέρας». Παρότι ὅμως δέχεται τὸ γεγονὸς αὐτὸ ἀναγνωρίζει ὅτι ἡ ἑρμηνεία του συναντᾶ ἐμπόδια ποὺ ἅπτονται σὲ «ἀντιρρήσεις ἀρχῆς».

Πρόσφατα Άρθρα

Ο Μητρ. Παροναξίας Καλλίνικος στο Φιλώτι της Νάξου
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Μητρ. Παροναξίας Καλλίνικος στο Φιλώτι της Νάξου

18 Νοεμβρίου 2025

Την Κυριακή 16-11-2025 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Καλλίνικος, μετέβη στον Ιερό Ενοριακό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Φιλωτίου Νάξου, όπου...

Read more
229 κενά και μόνο 17 καλύφθηκαν: Η κυβέρνηση αφήνει τα Θρησκευτικά στο… έλεος
Συνοπτικός

229 κενά και μόνο 17 καλύφθηκαν: Η κυβέρνηση αφήνει τα Θρησκευτικά στο… έλεος

17 Νοεμβρίου 2025

Στο Υπουργείο Παιδείας φαίνεται πως βρήκαν νέα στρατηγική αν δεν τους αρέσει ένα μάθημα, απλώς το αφήνουν χωρίς εκπαιδευτικούς. Έτσι,...

Read more
ΠΕΘ: Με 229 κενά Θεολόγων, το υπουργείο προσέλαβε 17 Θεολόγους
Ελλάδα Κόσμος

ΠΕΘ: Με 229 κενά Θεολόγων, το υπουργείο προσέλαβε 17 Θεολόγους

17 Νοεμβρίου 2025

Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων διαμαρτύρεται έντονα και καταγγέλλει την προκλητική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας,  ως προς τη σκανδαλώδη αδικία που...

Read more
ΑΡΧΙΣΑΝ ΟΙ ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΑΡΧΙΣΑΝ ΟΙ ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

17 Νοεμβρίου 2025

Την Κυριακή, 16 Νοεμβρίου 2025, πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες συναντήσεις, για το νέο έτος 2025-2026 της Σχολής Γονέων της Ιεράς Μητροπόλεως...

Read more
Ιερό Ευχέλαιο στο Γενικό Νοσοκομείο Άρτας
Εκκλησία της Ελλάδος

Ιερό Ευχέλαιο στο Γενικό Νοσοκομείο Άρτας

17 Νοεμβρίου 2025

Το πρωί της Δευτέρας 17 Νοεμβρίου 2025, στο Γενικό Νοσοκομείο Άρτας, ετελέσθη το Ιερό Ευχέλαιο από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Άρτης...

Read more
Μητροπολίτης Φλωρίνης Ειρηναίος για γάμο ομοφύλων: «Kαταστρεπτικός για τις ανθρώπινες κοινωνίες»
Πνευματικές Διδαχές

Ο δρόμος των 40 ημερών για τη Φάτνη

17 Νοεμβρίου 2025

Η Αγία μας Εκκλησία χαρίζει στον άνθρωπο μια πνευματική πορεία αναβάσεως. Ένα δρόμο αγάπης, ταπεινώσεως και φωτισμού που δεν είναι...

Read more
Σύναξη της Παναγίας Οδηγήτριας στο Ν. Φάληρο
Εκκλησία της Ελλάδος

Σύναξη της Παναγίας Οδηγήτριας στο Ν. Φάληρο

17 Νοεμβρίου 2025

Με την τέλεση Αρχιερατικής Θείας Λειτουργίας και Ιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ.Σεραφείμ, ξεκίνησαν χθες Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025, στον...

Read more
Στον Ι. Ν. Αγίων Πάντων Καλλιθέας ιερούργησε ο Μητρ. Λαρίσης  για τα 100 χρόνια από της ιδρύσεως της Ενορίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Στον Ι. Ν. Αγίων Πάντων Καλλιθέας ιερούργησε ο Μητρ. Λαρίσης για τα 100 χρόνια από της ιδρύσεως της Ενορίας

17 Νοεμβρίου 2025

Με την κανονική άδεια και ευλογία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου του Β´, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
Κιλκισίου Βαρθολομαίος: «Το “Ακολούθει μοι” στον Ματθαίο, αποτελεί προσκλητήριο για όλους!
Εκκλησία της Ελλάδος

Κιλκισίου Βαρθολομαίος: «Το “Ακολούθει μοι” στον Ματθαίο, αποτελεί προσκλητήριο για όλους!

17 Νοεμβρίου 2025

Στον Ιερό Ναό Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού του Οικισμού Παντελήμονας του Δήμου Κιλκίς ιερούργησε σήμερα, Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025, ο...

Read more
Τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο μακαριστής μοναχής Ρόδης
Εκκλησία της Ελλάδος

Τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο μακαριστής μοναχής Ρόδης

17 Νοεμβρίου 2025

Το Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025 στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Αγίου Ιωάννου Θεολόγου (Μαζαράκι) Βαγίων, τελέστηκε Θεία Λειτουργία και το...

Read more
Ὁ ἄνθρωπος πρέπει νὰ προετοιμάζεται γιὰ τὰ Χριστούγεννα καὶ πνευματικῶς, νὰ ἐξομολογεῖται καὶ νὰ βρίσκεται ἐν μετανοία…
Πνευματικές Διδαχές

Ὁ ἄνθρωπος πρέπει νὰ προετοιμάζεται γιὰ τὰ Χριστούγεννα καὶ πνευματικῶς, νὰ ἐξομολογεῖται καὶ νὰ βρίσκεται ἐν μετανοία…

17 Νοεμβρίου 2025

«Δὲν ξέρω ἐσεῖς πῶς ἑτοιμάζεστε γιὰ τὰ Χριστούγεννα. Ἂν ἑτοιμάζεστε μόνο ὑλικῶς, μὲ ὅλο τὸ φορτίο τῶν ἁμαρτιῶν σας δηλ....

Read more
«ΜΗ ΞΕΧΑΣΕΙΣ Ν’ ΑΓΑΠΗΣΕΙΣ» ΟΜΙΛΙΑ ΣΕ ΝΕΑΝΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΗ
Εκκλησία της Ελλάδος

«ΜΗ ΞΕΧΑΣΕΙΣ Ν’ ΑΓΑΠΗΣΕΙΣ» ΟΜΙΛΙΑ ΣΕ ΝΕΑΝΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΗ

17 Νοεμβρίου 2025

Το Σάββατο 15 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε στην Κατερίνη Νεανική Σύναξη με ομιλητή τον λόγιο Αρχιμανδρίτη π. Ιάκωβο Κανάκη, Κληρικό της Ιεράς...

Read more
Η εορτή του Ευαγγελιστού Ματθαίου στην Κέρκυρα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Ευαγγελιστού Ματθαίου στην Κέρκυρα

17 Νοεμβρίου 2025

Στην εορτή του Ευαγγελιστού Ματθαίου, ο Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων λειτούργησε και ομίλησε στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου...

Read more
113η Ἐπέτειος Ἑνώσεως τῆς Σάμου  μετὰ τῆς Μητρὸς Ἑλλάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

113η Ἐπέτειος Ἑνώσεως τῆς Σάμου μετὰ τῆς Μητρὸς Ἑλλάδος

17 Νοεμβρίου 2025

Μέ ἐκκλησιαστικὴ λαμπρότητα καὶ αἰσθήματα ἐθνικῆς ὑπερηφανείας, ὁ λαὸς τῆς Σάμου τὴν Κυριακὴ 16 Νοεμβρίου 2025 ἐόρτασε τὴν ἐπέτειο τῶν...

Read more
Η Πνευματική Πορεία της Νηστείας των Χριστουγέννων
Πνευματικές Διδαχές

Η Πνευματική Πορεία της Νηστείας των Χριστουγέννων

17 Νοεμβρίου 2025

Η νηστεία των Χριστουγέννων ανοίγει μπροστά μας ως πύλη μυσταγωγική, καλώντας την ψυχή σε βαθύτερη κοινωνία με το θείο μυστήριο...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Αυλώνος Χριστόδουλος: «Η ΕΛΠΙΔΑ»
Κηρύγματα

Η Χριστιανική ισότητα

16 Νοεμβρίου 2025

«Οὐ γάρ ἐστι διαστολή Ἰουδαίου τε καί Ἕλληνος» (Ρωμ. 10, 12) Μητροπολίτου Αὐλῶνος ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ Πολλοί εἶναι ἐκεῖνοι, πού θέλησαν νά...

Ο αδιάφορος Ιουδαίος ιερεύς και λευίτης

Πως θα γνωρίσουμε το θέλημα του Θεού

15 Νοεμβρίου 2025
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Κυριακή H΄ Λουκά – Ο «πλησίον» (+Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου)

15 Νοεμβρίου 2025
Ή αλλάζουμε ή θα παραμείνουμε μια άσπλαχνη κοινωνία

Ή αλλάζουμε ή θα παραμείνουμε μια άσπλαχνη κοινωνία

15 Νοεμβρίου 2025
Η Εκκλησία της Ελλάδος τιμά τον ιδρυτή της

Υπάρχει αυτοσωτηρία;

11 Νοεμβρίου 2023
Το μήνυμα του καλού Σαμαρείτη

Καθολικότητα και αυτοθυσία

12 Νοεμβρίου 2022
Ο αδιάφορος Ιουδαίος ιερεύς και λευίτης

Σαμαρείτες – Κυριακή Η΄ Λουκά

14 Νοεμβρίου 2020
Το μήνυμα του καλού Σαμαρείτη

Το μήνυμα του καλού Σαμαρείτη

14 Νοεμβρίου 2020
Ή αλλάζουμε ή θα παραμείνουμε μια άσπλαχνη κοινωνία

Η Εκκλησία είναι το Πανδοχείο που μας προφυλάσσει από τις ενέδρες των ληστών της ψυχής

10 Νοεμβρίου 2019
Ο αδιάφορος Ιουδαίος ιερεύς και λευίτης

Ο αδιάφορος Ιουδαίος ιερεύς και λευίτης

10 Νοεμβρίου 2018
Ή αλλάζουμε ή θα παραμείνουμε μια άσπλαχνη κοινωνία

Η αυτοθυσία της αγάπης για τον πλησίον μας

10 Νοεμβρίου 2018
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Το Κήρυγμα της Κυριακής Η΄ Λουκά Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Ζιμπάμπουε Σεραφείμ

14 Φεβρουαρίου 2016
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Κυριακὴ Η΄ Λουκᾶ. Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου

16 Νοεμβρίου 2023
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Κυριακή Η΄ Λουκά

14 Φεβρουαρίου 2016
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Κυριακή Η΄ Λουκά

14 Φεβρουαρίου 2016
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Ομιλία εις την παραβολήν του καλού Σαμαρείτου (Γερμανός Β’ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως)

14 Φεβρουαρίου 2016
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Κυριακή Η΄ Λουκά

14 Φεβρουαρίου 2016
Κυριακή ΙΖ΄Ματθαίου – Περί προσευχής

Η έννοια του πλησίον

14 Φεβρουαρίου 2016
Next Post
Συνάντηση του Οικ. Πατριάρχου με τον Πρόεδρο της Τουρκικής Δημοκρατίας

Στο δείπνο Ερντογάν - Τσίπρα και ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος

Ποιοι είναι οι «υιοί του Θεού» και οι «θυγατέρες των ανθρώπων»

Ποιοι είναι οι «υιοί του Θεού» και οι «θυγατέρες των ανθρώπων»

Σε κλίμα συγκίνησης η εξόδιος ακολουθία του Ιωάννη Παρασκευαΐδη

Σε κλίμα συγκίνησης η εξόδιος ακολουθία του Ιωάννη Παρασκευαΐδη

Ο Μητροπολίτης Λαρίσης στην τελετή παράδοσης – παραλαβής στη Διοίκηση της 1ης Στρατιάς

Ο Μητροπολίτης Λαρίσης στην τελετή παράδοσης – παραλαβής στη Διοίκηση της 1ης Στρατιάς

Η εορτή της Αγίας Αγάθης στον Πλατανότοπο Παγγαίου

Η εορτή της Αγίας Αγάθης στον Πλατανότοπο Παγγαίου

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist