• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Δευτέρα, 22 Σεπτεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

«Εγκρατής γενού γλώσσης»

16 Μαρτίου 2018
in Πνευματικές Διδαχές
«Εγκρατής γενού γλώσσης»
Share on FacebookShare on Twitter

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ.κ. Σεραφείμ

«Εγκρατής γενού γλώσσης»1.

Είναι επίκαιρος ο λόγος του καθηγητού της ερήμου Μεγάλου Αντωνίου. Επίκαιρος, αφού η εποχή μας διακρίνεται για την πολυλογία. Ο έναρθρος λόγος, η λαλιά, η ομιλία, είναι μια ιδιαίτερη ευλογία προς τον άνθρωπο. Του δίνει τη δυνατότητα να εκφρασθεί διά της προσευχής προς το Θεό, με λόγια προς τους ανθρώπους, φανερώνοντας τον εσωτερικό κόσμο των συναισθημάτων του. Άλλωστε, ό,τι έχει η καρδιά έχουν και τα χείλη. Η ικανότητα αυτή του ανθρώπου είναι θαυμαστή και ωφέλιμη, με την προϋπόθεση όμως ότι η γλώσσα θα χρησιμοποιείται σωστά.

Η δύναμή της είναι τεράστια. Μικρή είναι η γλώσσα, θα υπενθυμίσει ο νους της θεολογίας Άγιος Γρηγόριος, αλλά τίποτα δεν έχει τη δύναμή της. Μακάρι να νεκρωνόταν αμέσως για τους κακούς. Η γλώσσα είναι κακό για όλους τους ανοήτους2.

Τυχγάνει όμως εξαιρετική για τους μύστες της ουράνιας θυσίας. Είναι από τα εξοχότερα εργαλεία του καλού. «Είμαι το όργανο του Θεού και με αρμονικά τραγούδια ψάλλω τον ύμνο μου στον Θεό, που τον τρέμει το σύμπαν». Τραγουδά του κόσμου την αρμονία, τα πάθη του Χριστού, την σύνθεση του ανθρώπου3. Αν όμως η γλώσσα δεν χαλιναγωγείται τότε σημειώνονται δυσάρεστα αποτελέσματα και ποικίλα αμαρτήματα.

Και πρώτον. Ιδού πως περιγράφει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τις συνέπειες της κακής χρήσεως της γλώσσας:

Α) Γίνεται άλογο του βασιλέως ἤ όχημα των δαιμόνων.

«Από τα λόγια σου θα δικαιωθείς και από τα λόγια σου θα καταδικασθείς»4. Περισσότερο λοιπόν από την κόρη του ματιού φύλαγε τη γλώσσα σου. Άλογο βασιλικό είναι η γλώσσα. Αν λοιπόν της βάλεις χαλινάρι και τη διδάξεις να βαδίζει με χάρη και ρυθμό, θα αναπαυθεί και θα καθίσει επάνω της ο βασιλιάς˙ αν όμως την αφήσεις χωρίς χαλινάρι να γυρίζει εδώ κι εκεί και να ατακτεί, γίνεται όχημα του διαβόλου και των δαιμόνων5.

Β) Η γλώσσα είναι ξίφος.

«Στην εξουσία της γλώσσας είναι η ζωή και ο θάνατος»6. Η γλώσσα βρίσκεται στη μέση αυτών των δύο χρήσεων, της καταδίκης και της δικαίωσης ˙ συ είσαι κύριος να διαλέξεις. Είναι ξίφος που βρίσκεται ανάμεσα στο καλό και στο κακό ˙ ακόνισέ την λοιπόν, ώστε να γίνει κατήγορος των δικών σου αμαρτημάτων ˙ μην την σπρώξεις εναντίον του αδελφού σου και τον πληγώσεις. Γι’ αυτό ο Θεός περιέβαλε τη γλώσσα με διπλό τείχος, με το διάφραγμα των δοντιών και με το περίφραγμα των χειλέων, για να μην προφέρει εύκολα και απερίσκεπτα τα άπρεπα λόγια. Χαλιναγώγησέ τη μέσα σου7.

Η γλώσσα, επίσης, μπορεί να μας οδηγήσει και σε μεγάλες πτώσεις, όπως το ψέμα, η προσβολή, η ειρωνεία, οι ανακρίβειες και τόσα άλλα που δεν οικοδομούν, αλλά βλάπτουν το συνάνθρωπο και τον ίδιο μας τον εαυτό.

Η κακή χρήση της γλώσσης μάς οδηγεί στην καταλαλιά, στην κατάκριση, στις συκοφαντίες, που μπορούν να οδηγήσουν τον άνθρωπο στην καταστροφή, στη διασάλευση της οικογενειακής του ευτυχίας, στην εξουθένωση, ακόμη και στον θάνατο. Γι’ αυτό και ο σοφός λαός μας τονίζει : «η γλώσσα κόκκαλα δεν έχει και κόκκαλα τσακίζει».

Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος είναι χαρακτηριστικός στο σημείο αυτό: «Κανένα όργανο δεν είναι τόσο αποτελεσματικό για να μας εξαπατήσει ο διάβολος και να μας καταστρέψει, όσο η γλώσσα και το απύλωτο στόμα. Σ’ αυτήν οφείλονται οι πολλές πτώσεις, απ’ αυτήν προέρχονται τα φοβερά εγκλήματα. Αυτήν την ευκολία των ολισθημάτων της γλώσσας θέλοντας κάποιος να δηλώσει, έλεγε˙ «πολλοί σκοτώθηκαν με μαχαίρι, όχι όμως τόσοι πολλοί όσοι έπεσαν από συκοφαντική γλώσσα»8. Και πάλιν ο ίδιος δείχνοντας πόσο φοβερή είναι η πτώση, είπε˙ «είναι προτιμότερη η πτώση από γλίστρημα στο έδαφος παρά η πτώση από γλίστρημα της γλώσσας»9.

Επιπλέον, η απρόσεκτη γλώσσα μπορεί, κατά τον θεοφόρο πατέρα, να καταστρέψει όχι μόνο ολόκληρο το σπίτι, αλλά και τους ίδιους που μιλούν απρόσεκτα : «Πολλές φορές απερίσκεπτα κάποιος πήρε ανάμεσα σε φίλους το θάρρος και είπε κάποιο λόγο που δεν έπρεπε να βγει από το στόμα του και προκάλεσε τόσο μεγάλο κίνδυνο, ώστε να αναστατωθεί ολόκληρο το σπίτι»10. Έτσι «καταστράφηκαν, επειδή δεν φύλαξαν τα στόματά τους»11. Άλλωστε «αρχή της καταστροφής της ψυχής είναι το να έχει κανείς αφύλακτο το στόμα του»12.

Δεύτερον. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και ο θαυμαστός Ιεράρχης της Καισαρείας Μέγας Βασίλειος. Στην ερμηνεία που κάνει στους Ψαλμούς του Δαυίδ βρίσκει την ευκαιρία να μιλήσει για τα κακά κατορθώματα της γλώσσας και να επιστήσει την προσοχή και την βελτίωση του ποιμνίου του.

Αναφέρει χαρακτηριστικά ο σοφός ο Ιεράρχης : «Πρώτη εντολή είναι το : ΄΄Πάψε τη γλώσσα σου από πικρές κακολογίες και κλείσε τα χείλη σου, για να μη λαλούν κατασκευάσματα δόλια και συκοφαντικά΄΄. Γιατί σχεδόν η πιο πρόχειρη και πολυμήχανη αμαρτία είναι εκείνη που ενεργείται με τη γλώσσα. Οργίστηκες; Η γλώσσα προτρέχει από το θυμό. Κατέχεσαι από επιθυμίες; Τη γλώσσα έχεις προ πάντων, σαν ένα είδος μαστρωπού και προαγωγού, που συνεργεί μαζί σου στην αμαρτία και υποκρίνεται απέναντι του πλησίον. Αλλά η γλώσσα είναι ακόμη και όπλο στα χέρια σου, που σε παρασύρει στην αδικία, αφού δεν εκφράζει όσα έχει στην καρδιά, αλλά όσα τη βοηθούν στην απάτη. Και τι χρειάζεται να εκθέσω όλα τα αμαρτήματα που γίνονται με τη γλώσσα; Είναι γεμάτη η ζωή μας από τα αμαρτήματα της γλώσσας. Αισχρολογία, βωμολοχία, μωρολογία, άπρεπα και ανάρμοστα, κατακρίσεις, λόγια περιττά και άχρηστα, επιορκίες, ψευδομαρτυρίες, όλα αυτά τα κακά και άλλα ακόμη περισσότερα είναι δημιουργήματα της γλώσσας. Όσοι δε, ανοίγουν το στόμα τους ενάντια στη δόξα του Θεού και διαλαλούν με υπερηφάνεια τις αδικίες που διέπραξαν, ασεβούν με κάποιο άλλο όργανο και όχι με τη γλώσσα; Επειδή λοιπόν ΄΄από τα λόγια σου θα δικαιωθείς, και από τα πονηρά λόγια σου θα καταδικαστείς΄΄, ΄΄πάψε τη γλώσσα σου από πικρές κακολογίες΄΄, και να μην συγκεντρώσεις μάταιους θησαυρούς με τη ψευδή γλώσσα σου. Κλείσε ακόμη τα χείλη σου, για να μη λαλούν κατασκευάσματα δόλια και συκοφαντικά», που σημαίνει : ολόκληρο το όργανο που σου δόθηκε, για να υπηρετείς το λόγο (το στόμα δηλαδή), κάμε το να σιωπά και να απέχει από κάθε πονηρή ενέργεια»13.

Τρίτον. Ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής στην προς Θαλάσσιον επιστολή του αναφέρεται στα γνωρίσματα τόσο της γλώσσας όσο και του λάρυγγα. «Η γλώσσα, λέει, είναι σύμβολο της γνωστικής ενέργειας της ψυχής, ενώ ο λάρυγγας τεκμήριο της αγάπης προς το ίδιο μας το σώμα. Γι’ αυτό όποιος συνδεθεί με αυτά τα δύο όχι άψογα, δεν μπορεί να θυμηθεί την ειρηνική σύνδεση της αρετής και της γνώσεως, επειδή συγχέοντάς τα ευχαριστείται με προθυμία με τα σωματικά πάθη»14.

Βλέπουμε, λοιπόν, από την εμπειρία των Aγίων μας και από τον πλούτο, τον οποίο μας παρέδωκαν μέσα στα σοφά τους συγγράμματα, πως κανένα άλλο μέλος του σώματος δεν εκτρέπεται τόσο εύκολα και δεν σημειώνει τόσες παραβάσεις του νόμου του Θεού και δεν δημιουργεί τόσα προβλήματα στους συνανθρώπους, όσα η γλώσσα.

Αλλά και στη σύγχρονη εποχή μας, ο Όσιος Παΐσιος συμβούλευε : «Πρόσεχε τη γλώσσα, γιατί αυτή η γλώσσα είτε θα σε πάει στον παράδεισο, είτε θα σε οδηγήσει στην απώλεια».

Ο μακαριστός Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης κυρός Αντώνιος, ο άγιος αυτός Επίσκοπος της Εκκλησίας μας, επαναλάμβανε συχνά πυκνά : «Τα λίγα λόγια ζάχαρη και τα καθόλου μέλι».

Και η προτροπή του Γέροντος Αγαθονίκου πρώην Μητροπολίτου Κίτρους και Κατερίνης, που ακολουθούσε τα χνάρια του επιστηθίου και κορυφαίου φίλου του Αρχιμ. Επιφανίου Θεοδωροπούλου, ἦταν συνεχής : «ει τις εν λόγω ου πταίει, ούτος τέλειος ανήρ, δυνατός χαλιναγωγήσαι και όλον το σώμα»15.

Γι’ αυτό και χρειάζεται χαλινός και έλεγχος των χειλέων μας.

Χρειάζεται να χρησιμοποιούμε την προτροπή του Ιερού Ψαλμωδού «Θου, Κύριε, φυλακήν τω στόματί μου και θύραν περιοχής περί τα χείλη μου»16.

Χρειάζεται να θυμόμαστε το λόγο του Μεγάλου Βασιλείου, που έγινε τροπάριο της Εκκλησίας μας : πως αληθινή νηστεία σημαίνει «εγκράτεια γλώσσης, θυμού αποχή, επιθυμιών χωρισμός, καταλαλιάς ψεύδους και επιορκίας»17.

Δεν θα πρέπει να λησμονούμε πάλι το λόγο του Ιερού Ψαλμωδού κάθε φορά που χρησιμοποιούμε αυτό το όργανο, που μας δόθηκε από το Θεό σαν μια ιδιαίτερη ευλογία να Τον δοξολογούμε, να στηρίζουμε τους ανθρώπους και να προσφέρουμε την πνευματική ελεημοσύνη με το λόγο μας που είναι ανώτερη από την υλική : «είπα, φυλάξω τας οδούς μου, του μη αμαρτάνειν με εν γλώσση μου»18.

Ας παρακαλούμε, λοιπόν, το Θεό, με τις πολλές πρεσβείες των Αγίων της Εκκλησίας μας, να μας χαρίσει εγκράτεια στη γλώσσα, δύναμη ώστε να την συγκρατούμε, σύνεση και φόβο Θεού, προκειμένου ο λόγος μας να είναι μύρο που θα αρωματίζει τη ζωή μας και την κοινωνία μας που τόσο το έχει ανάγκη.


1 Μέγα Γεροντικόν, τόμος Α, σελ. 38
2 Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, Έπη εις εαυτόν, Ποίημα ΛΔ΄, ΕΠΕ 10,297
3 Αυτόθι
4 Ματθ. 12,37
5 Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Υπόμνημα εις το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον, Ομιλία ΝΑ΄, κεφ. 5, ΕΠΕ 11, 390-392
6 Παροιμ. 18,21
7 Του ιδίου, Κατήχησις Θ΄, κεφ. 13, ΕΠΕ 30,539
8 Σοφ. Σειράχ 28,18.
9 Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Κατήχησις Θ΄, κεφ. 12, ΕΠΕ 30,537
10 Του ιδίου, Εις Ανδριάντας, Ομιλία ΙΕ΄, κεφ. 2, ΕΠΕ 32, 451
11 Του ιδίου, Υπόμνημα εις τους Ψαλμούς του Δαβίδ, Εις Ψαλμ. ΡΜ΄, κεφ. 4, ΕΠΕ 7, 298 300
12 Του ιδίου, Σύνοψις Παλαιάς Διαθήκης, Παροιμίαι Σολομώντος, ΕΠΕ 1, 563
13 Μεγάλου Βασιλείου, Ομιλίαι εις Ψαλμούς, Ομιλία Ζ΄, Εις τον ΛΓ΄ Ψαλμόν, κεφ. 9, ΕΠΕ 5, 234 – 236
14 Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού, Προς Θαλάσσιον, Περί αποριών, Ερώτησις ΝΕ΄, κεφ. 8, ΕΠΕ 14Γ,93
15 Ιακ. 3,2
16 Ψαλμ. 140,3.
17 Απόστιχα Εσπερινού Δευτέρας Α΄ Εβδομάδος Νηστειών
18 Ψαλμ. 38,2.

Πρόσφατα Άρθρα

Οι Αμερικανοί στοχοποιούν τις Μόνες του Αγίου Όρους που στηρίζουν τη ΝΙΚΗ – Αποφασισμένοι να δώσουν τέλος στα περίεργα… παιχνίδια των μοναχών
Ελλάδα Κόσμος

Σεισμός 4,8 Ρίχτερ στο Άγιο Όρος: «Περιμένουμε μικρούς μετασεισμούς, το φαινόμενο είναι αρκετά περίεργο, προβληματιζόμαστε»

22 Σεπτεμβρίου 2025

Διευκρινίσεις για το ρήγμα στο Άγιο Όρος που δίνει το τελευταίο διάστημα αρκετές δονήσεις, έδωσε ο Ευθύμιος Λέκκας, το πρωί της Δευτέρας...

Read more
Η ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΕΘΝΟΜΑΡΤΥΡΩΝ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ ΣΤΟ Ι. ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΡΩΣΣΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΒΟΙΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΕΘΝΟΜΑΡΤΥΡΩΝ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ ΣΤΟ Ι. ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΡΩΣΣΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΒΟΙΑ

22 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024, στο Ιερό Προσκύνημα του Οσίου Ιωάννου του Ρώσσου, στο Προκόπι Ευβοίας τιμήθηκε η μνήμη των...

Read more
Η Σύναξη των Μικρασιατών Εθνοϊερομαρτύρων στα Καμένα Βούρλα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Σύναξη των Μικρασιατών Εθνοϊερομαρτύρων στα Καμένα Βούρλα

22 Σεπτεμβρίου 2025

Ολοκληρώθηκαν σήμερα στην Λουτρόπολη των Καμένων Βούρλων και στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Παντελεήμονος με Αρχιερατική Θεία Λειτουργία υπό...

Read more
Χειροτονία Πρεσβυτέρου στην Νέα Ηρακλείτσα
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Πρεσβυτέρου στην Νέα Ηρακλείτσα

22 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2025, μετά την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Χρυσόστομος χοροστάτησε...

Read more
Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΤΑ ΡΙΖΑ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΤΑ ΡΙΖΑ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

22 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού, 21η Σεπτεμβρίου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ, επεσκέφθη την Ενορία...

Read more
Κυριακή μετά την ‘Υψωση στο Διδυμότειχο
Εκκλησία της Ελλάδος

Κυριακή μετά την ‘Υψωση στο Διδυμότειχο

22 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή μετά την Ύψωση, 21η του μηνός Σεπτεμβρίου ε.έ., στον Ιερό Ενοριακό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Διδυμοτείχου, (κτίσμα του...

Read more
Χειροτονία Διακόνου από τον Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Διακόνου από τον Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως

22 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2025 στον Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης τελέστηκε Αρχιερατική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ.Βαρνάβα. Την ίδια ημέρα...

Read more
Ο Θεός δοκιμάζει και ανταμείβει
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Θεός δοκιμάζει και ανταμείβει

21 Σεπτεμβρίου 2025

Στον Ιερό Ναό Αγίων Θεοστέπτων Βασιλέων και Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης Συκουρίου, χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και τέλεσε την...

Read more
Χειροτονία Διακόνου στο Ελαιοχώρι Παγγαίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Διακόνου στο Ελαιοχώρι Παγγαίου

22 Σεπτεμβρίου 2025

Το Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025, εορτή του Αγίου Ευσταθίου, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Χρυσόστομος χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου...

Read more
Πρέπει να μάθουμε να ανεχόμαστε τους άλλους γιατί μόνο έτσι θα τους αγαπήσουμε πραγματικά
Εκκλησία της Ελλάδος

Πρέπει να μάθουμε να ανεχόμαστε τους άλλους γιατί μόνο έτσι θα τους αγαπήσουμε πραγματικά

21 Σεπτεμβρίου 2025

Από πέρσι καθιερώθηκε να εορτάζεται η επίσημη πανήγυρις της ενορίας της Καβησσού την Κυριακή μετά την Ύψωση του Τίμιου Σταυρού....

Read more
«Διαδραματίσαμε ενωτικό ρόλο στο ζήτημα της Μονής του Σινά»
Εκκλησία της Ελλάδος

«Διαδραματίσαμε ενωτικό ρόλο στο ζήτημα της Μονής του Σινά»

22 Σεπτεμβρίου 2025

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Θεσσαλία της Κυριακής» 21/9/2025 και στον δημοσιογράφο Φώτη Σπανό παραχώρησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος. Στην...

Read more
Μητροπολίτης Άρτης: “Στο μονοπάτι του Σταυρού, γεννιέται η αληθινή ζωή”
Εκκλησία της Ελλάδος

Μητροπολίτης Άρτης: “Στο μονοπάτι του Σταυρού, γεννιέται η αληθινή ζωή”

22 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή μετά την Ύψωση, 21 Σεπτεμβρίου 2025, το πρωΐ, ετελέσθη Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον Ενοριακό Ιερό Ναό του Αγίου...

Read more
Κυριακή μετά τήν Ὕψωση τοῦ Σταυροῦ στήν Ναύπακτο
Εκκλησία της Ελλάδος

Κυριακή μετά τήν Ὕψωση τοῦ Σταυροῦ στήν Ναύπακτο

22 Σεπτεμβρίου 2025

Στίς 21 Σεπτεμβρίου 2025, «Κυριακή μετά τήν Ὕψωση τοῦ Σταυροῦ», ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε...

Read more
Ο εορτασμός των ονομαστηρίων του Μητροπολίτη Μονεμβασίας και Σπάρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο εορτασμός των ονομαστηρίων του Μητροπολίτη Μονεμβασίας και Σπάρτης

21 Σεπτεμβρίου 2025

Το Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025 η Εκκλησία μας τιμά την μνήμη του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Ευσταθίου, της συζύγου του Θεοπίστης και...

Read more
Τίμιο Ξύλο και Άρραφος Χιτώνας του Κυρίου μας στην Ι. Μητρόπολη Πειραιώς
Εκκλησία της Ελλάδος

Τίμιο Ξύλο και Άρραφος Χιτώνας του Κυρίου μας στην Ι. Μητρόπολη Πειραιώς

21 Σεπτεμβρίου 2025

Με τις δέουσες εκκλησιαστικές τιμές ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, επικεφαλής κλήρου και λαού της τοπικής μας Εκκλησίας και...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Γιατί εκδηλώνονται οι κακίες στον άνθρωπο;
Κηρύγματα

Κυριακή μετά την Ύψωση. Ο Σταυρός στη ζωή μας.

20 Σεπτεμβρίου 2025

“Όστις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν, και αράτω τον σταυρόν αυτού, και ακολουθείτω μοι.“ Στην επί του Όρους ομιλία...

Τα άγια προσκυνήματα και η δαιμονοποίηση: μια «άσπονδη» συνύπαρξη

Τα αληθινά κέρδη ή οι ζημιές φαίνονται μόνο με τα μέτρα της αιωνιότητας

20 Σεπτεμβρίου 2025
Ο ταπεινός ποτέ δεν πέφτει

Ἡ ὑψίστη ἀξία τοῦ ἀνθρώπου

19 Οκτωβρίου 2023
Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

Όχι επανάσταση, αλλά ανάσταση (Κυριακή μετά την Ύψωση)

17 Σεπτεμβρίου 2022
Αναζητώντας σήμερα τον «τύπο» και τον «τόπο» του Χριστού

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού – Θέλει αυταπάρνηση

17 Σεπτεμβρίου 2022
Αυλώνος Χριστόδουλος: «Η ΕΛΠΙΔΑ»

Η Σωτηρία προέρχεται από το Χριστό

19 Σεπτεμβρίου 2021
«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»

Το μήνυμα του Ευαγγελίου της Κυριακής μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

18 Σεπτεμβρίου 2021
Ο Τίμιος και Ζωοποιός Σταυρός ως πανοπλία

«Τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;»

19 Σεπτεμβρίου 2020
Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στον Ι.Ν. Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

Αυταπάρνηση και οικογένεια – Κυριακή μετά την Ύψωση

19 Σεπτεμβρίου 2020
Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στον Ι.Ν. Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

«Χριστώ συνεσταύρωμαι»

19 Σεπτεμβρίου 2020
“Μη τοίνυν επαισχυνθής τοσούτον αγαθόν”

Η Θεολογία του Σταυρού και του Εσταυρωμένου Κυρίου μας

15 Σεπτεμβρίου 2018
Η Εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στη Νέα Ιωνία

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

15 Σεπτεμβρίου 2018
Αναζητώντας σήμερα τον «τύπο» και τον «τόπο» του Χριστού

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού – Σταυρώθηκε για μένα (Αποστολικό Ανάγνωσμα)

14 Σεπτεμβρίου 2019
Η Ακολουθία των Αγίων Παθών στον Ι.Ν. Aγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

Το ζωηφόρο “σκάνδαλο” του Σταυρού

14 Σεπτεμβρίου 2019

Κυριακής μετά την Ύψωση Αποστολικό ανάγνωσμα

14 Σεπτεμβρίου 2019

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ Ευαγγέλιο : Μαρκ. 8,34-9,1 ΒΑΣΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ, Μαρκ, 8,34,9-1 Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ, Ευαγγ. Ανάγνωσμα: Μαρκ. 8,34 – 9, 1 (16-9-2012)

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού – Τί συμβολίζει ὁ Σταυρός (β΄)

16 Νοεμβρίου 2023

Σωτήρια υπέρβαση Toυ Χρηστάκι Ευσταθίου Θεολόγου

21 Αυγούστου 2014

Προς αναζήτηση νοήματος για τη ζωή-Κυριακή μετά την Ύψωσιν

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή μετά την ύψωση του Σταυρού

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή Μετά την Ύψωσιν Το Ευαγγέλιο της εορτής, η απόδοσή του στην νεοελληνική.

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ – 18 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2011

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή μετά την Ύψωση

21 Αυγούστου 2014

15 Σεπ 2012 Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού -«Ος γαρ αν θέλη την ψυχήν αυτού σώσαι, απολέσει αυτήν».

21 Αυγούστου 2014
Next Post
Τρισάγιο για τον μακαριστό Πατριάρχη Ιεροσολύμων Βενέδικτο στο Φανάρι

Τρισάγιο για τον μακαριστό Πατριάρχη Ιεροσολύμων Βενέδικτο στο Φανάρι

Ολοκληρώθηκε ο κύκλος επιμορφωτικών Σεμιναρίων στην Ι.Μ. Θεσσαλιώτιδος

Ολοκληρώθηκε ο κύκλος επιμορφωτικών Σεμιναρίων στην Ι.Μ. Θεσσαλιώτιδος

Ο Ν. Ιωνίας Γαβριήλ στην Τανζανία

Ο Ν. Ιωνίας Γαβριήλ στην Τανζανία

2ο Σεμινάριο Εκκλησιαστικής Μουσικής στο Αγρίνιο

2ο Σεμινάριο Εκκλησιαστικής Μουσικής στο Αγρίνιο

Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός για την παιδεία

Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός για την παιδεία

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist