Στις 13 Μάρτη η Ελληνική Βουλή καλείται να αποφασίσει για την αλλαγή του άρθρου 3 του συντάγματος για ουδετερόθρησκο κράτος ή όχι. Η μέρα αυτή είναι ορόσημο για την Εκκλησία αλλά και τον ελληνικό λαό ο οποίος ξαφνικά βλέπει να ξηλώνεται μια σχέση αιώνων.
Το διάστημα που μεσολαβεί έως την τελική ψηφοφορία, ιεράρχες και απλοί κληρικοί θα επιχειρήσουν να ανατρέψουν το κλίμα και υπάρχουν βάσιμες ελπίδες ότι τελικά δεν θα υπερψηφιστούν οι αλλαγές που αφορούν την Εκκλησία.
Για το θέμα της αλλαγής του άρθρου 3 ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος δήλωσε: «Σε αυτή την αλλαγή κανείς δεν συμφωνεί. Το σύνταγμα προβλέπει και περιλαμβάνει την ανεξιθρησκία. Απόδειξη αποτελεί ότι πρόσφατα όλες οι Χριστιανικές και άλλες Ομολογίες στην Ελλάδα αναγνωρίστηκαν, έφυγαν από το καθεστώς απλώς μιας ιδιωτικής παρουσίας και μπήκαν σε ένα καθεστώς που αναγνωρίζει τη θρησκευτικότητά τους. Τίποτα δεν εμποδίζει τον καθένα να νιώθει ελεύθερος σε αυτό τον τόπο, να ασκεί τα θρησκευτικά του καθήκοντα, να έχει την πίστη που θέλει και βεβαίως ταυτόχρονα να έχουμε μια παράγραφο στο σύνταγμα ότι υπάρχει μια Ομολογία πλειοψηφούσα, η Ορθόδοξη. Δυστυχώς αυτό που προσπαθούν να κάνουν, θα οδηγήσει όλους τους Χριστιανούς σε ένα περιθώριο, με τα γνωστά αποτελέσματα που θα έλθουν μετά από τυχόν δικαστικές αποφάσεις».
Ο κ. Ιγνάτιος, ο οποίος ήταν και είναι και κατά της αποβολής των ιερέων από το δημόσιο, αναφέρθηκε και στον κίνδυνο εκκοσμίκευσης «σε μια Ελλάδα που οι κρίσιμες στιγμές που διερχόμαστε, δημιουργούν προϋποθέσεις για να επικρατήσουν άλλες τάσεις, εντελώς αντιβιβλικές από μια άλλη πλευρά, ενός μαύρου σύννεφου που έρχεται να διαχωρίσει τους ανθρώπους και είναι απορίας άξιον πώς δεν το αντιλαμβάνονται κάποιοι».
Την έντονη αντίδρασή του εξέφρασε και ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Νικόλαος, ο οποίος κάλεσε τον αρχιεπίσκοπο να «βροντήξει το μπαστούνι του» κατά των θέσεων της κυβέρνησης, σημειώνοντας πως δεν είναι δυνατόν η Εκκλησία ή ο λαός να δεχτούν το επιχείρημα ότι η χώρα ξαφνικά δεν έχει θρησκεία ή ότι η πολιτεία είναι «άθρησκη».
Σε δηλώσεις του άφησε αιχμές κατά του ΣΥΡΙΖΑ, λέγοντας πως μία μειοψηφία επιχειρεί να επιβάλει την άποψή της στην πλειοψηφία. Προσέθεσε πως το ίδιο συνέβη και με την ψήφιση της συμφωνίας των Πρεσπών, συμπληρώνοντας ότι εάν αύριο γίνουν εκλογές «δεν ξέρουμε τι θα πιάσει» η σημερινή κυβέρνηση στις κάλπες, ενώ χαρακτήρισε «κατάντημα της δημοκρατίας» τη διαδικασία αναθεώρησης στη Βουλή.
Για το θέμα ο διευθυντής του Γραφείου Τύπου της αρχιεπισκοπής κ. Χάρης Κονιδάρης τόνισε: «Η Πάγια θέση του Αρχιεπισκόπου και της Εκκλησίας είναι ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος και καμία ανάγκη αλλαγής του άρθρου 3 του Συντάγματος ή πρόσθεσης οποιασδήποτε ρήτρας περί ουδετερόθρησκου Κράτους. Η Ιερά Σύνοδος είχε αποστείλει σχετική επιστολή και στους Ελληνες Βουλευτές. Δεν υπάρχει κανένας λόγος και καμία ανάγκη Εθνική ή κοινωνική».
Από την πλευρά του ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιος υποστηρίζει:
«Τώρα πια καταστρέφονται τα θεμέλια της πίστεώς μας! Η Βουλή εψήφισε την αλλαγή του άρθρου 3 του Συντάγματος! Ολοταχώς πλέον πορευόμεθα προς ένα ουδετερόθρησκο κράτος.
Με την απόφαση αυτή της Βουλής η Ορθόδοξος Εκκλησία της Ελλάδος απορρίπτεται, δολοφονείται, πετάγεται στα σκουπίδια του Ελληνικού Κράτους!
Τώρα πλέον εμείς περιμένουμε στο ακουστικό μας! Θα ακούσουμε άραγε να κτυπούν πένθιμα οι καμπάνες των Ναών;
Θα δούμε πορείες διαμαρτυρίας Κληρικών και Λαϊκών;
Θα διαβάσουμε στις εφημερίδες διαβήματα διαμαρτυρίας των Ιεραρχών της Εκκλησίας μας;».
Σκληρή στάση έναντι των επιχειρουμένων αλλαγών κρατάει ο Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος. Ο εκρόσωπος Τύπου του ΙΣΚΕ π. Γεώργιος Κωνσταντίνου μιλώντας για τη συνέλευση αναφέρει:
«Είναι ένα κάλεσμα για να δώσουμε μια απάντηση ενάντια στην εμμονή αυτής της Κυβέρνησης και του υπουργείου παιδείας ειδικότερα, να θέλει σώνει και καλά να ανακατέψει το θέμα της μισθοδοσίας στο λεγόμενο προσχέδιο της συμφωνίας μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας.
Βέβαια εμείς δεν έχουμε το θέμα της μισθοδοσίας πρώτο, είμαστε αντίθετοι με την κατάργηση ή την περιστολή του άρθρου 3 του Συντάγματος, δεν θέλουμε ένα ουδετερόθρησκο Κράτος, Χριστιανοί Ορθόδοξοι έφτιαξαν αυτό το Κράτος για να είναι σήμερα ελεύθερο, έχουμε πίστη στο Θεό και αυτό πρέπει να χαρακτηρίζει και την πατρίδα μας, χωρίς βέβαια αυτό να επιβάλλεται και στους υπόλοιπους ανθρώπους…
Ολοι μαζί απέναντι στην αδικία, απέναντι σε κάτι που δεν μπορεί να το χωρέσει ο ανθρώπινος νους, τους παπάδες σας να θεωρούνται κατώτεροι από την τελευταία ΜΚΟ, από τον τελευταίο εργάτη της ΜΚΟ, να απαξιώνονται, να θεωρείται ότι δεν πρέπει να παίρνουν μισθό, αλλά ένα επίδομα, μια αποζημίωση και αυτό αν μπορεί να το δώσει η Εκκλησία, γιατί μην γελιόμαστε, αν μπορεί να δοθεί ένα – δύο χρόνια αυτή η λεγόμενη επιδότηση – αποζημίωση, και μετά το Κράτος θα πει μας την κόψανε εξωτερικά, δεν μπορούμε πλέον να τη δώσουμε. Αυτό δεν είναι αγάπη και σχέση με την Εκκλησία, είναι εμπάθεια και ιδεοληψία».
Από την ψηφοφορία στις 13 Μαρτίου θα εξαρτηθούν πάρα πολλά για τις σχέσεις Εκκλησίας – Πολιτείας αλλά και για τις σχέσεις αρχιεπισκόπου – Ιεραρχίας, καθώς πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι εκτιμούν ότι ήταν σε γνώση του κ. Ιερώνυμου οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης για αλλαγές στο άρθρο 3.
Σε περίπτωση που ψηφιστούν οι αλλαγές στο άρθρο 3, η «μάχη» θα μεταφερθεί στους ναούς την 25η Μαρτίου.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ 3
- Eπικρατούσα θρησκεία στην Eλλάδα είναι η θρησκεία της Aνατολικής Oρθόδοξης Eκκλησίας του Xριστού. H Oρθόδοξη Eκκλησία της Eλλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Kύριο ημών Iησού Xριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Mεγάλη Eκκλησία της Kωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Eκκλησία του Xριστού τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις. Eίναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Iερά Σύνοδο των εν ενεργεία Aρχιερέων και από τη Διαρκή Iερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Kαταστατικός Xάρτης της Eκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Tόμου της κθ’ (29) Iουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.
- Tο εκκλησιαστικό καθεστώς που υπάρχει σε ορισμένες περιοχές του Kράτους δεν αντίκειται στις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου.
- Tο κείμενο της Aγίας Γραφής τηρείται αναλλοίωτο. H επίσημη μετάφρασή του σε άλλο γλωσσικό τύπο απαγορεύεται χωρίς την έγκριση της Aυτοκέφαλης Eκκλησίας της Eλλάδας και της Mεγάλης του Xριστού Eκκλησίας στην Kωνσταντινούπολη.
Οι προτεινόμενες αλλαγές
Η προτεινόμενη από τον ΣΥΡΙΖΑ τροποποίηση του άρθρου 3 προβλέπει την εξής διατύπωση:
1. Η Ελληνική Πολιτεία είναι θρησκευτικά ουδέτερη. Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία, η οποία βρίσκεται αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως και με κάθε άλλη Ορθόδοξη Εκκλησία και τηρεί απαρασάλευτα τους Κανόνες των Αποστόλων και των Οικουμενικών Συνόδων και την εκκλησιαστική παράδοση. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας είναι αυτοκέφαλη και διοικείται σύμφωνα με όσα ορίζουν ο Καταστατικός Χάρτης της, ο Πατριαρχικός Τόμος του 1850 και η Συνοδική Πράξη του 1928. Το εκκλησιαστικό καθεστώς της Κρήτης και των Δωδεκανήσων δεν αντίκειται στις παραπάνω διατάξεις.
Το άρθρο, πάντα κατά την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, συμπληρώνεται από την εξής ερμηνευτική δήλωση:
«Ο όρος επικρατούσα θρησκεία δεν αποτελεί αναγνώριση επίσημης κρατικής θρησκείας και δεν επιφέρει καμία δυσμενή συνέπεια σε βάρος άλλων θρησκευμάτων και γενικότερα στην απόλαυση του δικαιώματος της θρησκευτικής ελευθερίας».
Kιβωτός της Ορθοδοξίας