• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Σάββατο, 23 Αυγούστου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Τo λυτρωτικό μήνυμα των Θεοφανείων

5 Ιανουαρίου 2024
in Θεοφάνεια, Κηρύγματα, Πνευματικές Διδαχές
Ἡ γύμνια μας – Εις τα Άγια Θεοφάνεια
Share on FacebookShare on Twitter

Με την εορτή των Θεοφανείων ή των Επιφανείων ή των Φώτων ολοκληρώνεται ο κύκλος του «Δωδεκάρτου», όπως ονομάζεται η περίοδος των εόρτιων ημερών από τα Χριστούγεννα μέχρι και τα Θεοφάνεια.

Την εορταστική αυτή περίοδο ο κάθε πιστός που συμμετέχει στο εόρτιο κύκλο της Εκκλησίας, δεν αισθάνεται ότι είναι μία μονότονη ροή του χρόνου, αλλά νοιώθει βαθειά ανακούφιση μέσα από το λυτρωτικό μήνυμα και περιεχόμενο αυτών των ήμερων. Είναι το μήνυμα της εν Χριστώ αναγέννησης και ανακαίνισης του ανθρώπου, δια του Θεανθρώπου Λυτρωτή και Σωτήρα του κόσμου Ιησού Χριστού, το οποίο ουδεμία άλλη κοσμική δύναμη μπορεί να προσφέρει.

Η βάπτιση του Χριστού, που εορτάζουμε τα Θεοφάνεια αναδεικνύουν τον Ενανθρωπίσαντα Ιησού Χριστό, ως Μεσσία και Λυτρωτή, καθώς μας το επιβεβαιώνει η φωνή του Πατέρα που ακούγεται τη στιγμή της Βάπτισής Του, δηλώνοντας την παρουσία Του, ως του μόνου αληθινού Βασιλέως του κόσμου. Η Βάπτιση του Χριστού εισάγει στον κόσμο νέο ήθος και ύφος, που πηγάζουν από τη θυσιαστική αγάπη υπέρ του ανθρώπου. Τα ύδατα του Ιορδάνη ποταμού και κατ’ επέκταση ολόκληρη η φύση και ο κόσμος αγιάσθηκαν και καθαγιάσθηκαν, από τον Χριστό και μεταβλήθηκαν από κοινά ύδατα σε «αγιασμού δώρον, αμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων αλεξιτήριον, δαίμοσιν ολέθριον, ταις εναντίαις δυνάμεσιν απρόσιτον».

Αν ήθελε κανείς να προσεγγίσει βαθύτερα το αγιοπνευματικό περιεχόμενο και νόημα της εορτής των Φώτων, δεν μπορεί να μην αντιληφθεί, ότι όντως συνέβη και όντως φανερώνεται σε όσους έκτοτε λούζονται στα νάματα του Ιορδάνου, για να καθαρίσουν, για να καθαγιάσουν και να ξεπλύνουν τις αμαρτίες και τα πάθη τους, που δημιουργούνται στη ροή του χρόνου και της καθημερινότητας, οι οποίοι θα πρέπει να δεχθούν το Μέγα Μυστήριο της Σωτηρίας, οντολογικά και βιωματικά και όχι επιφανειακά και επιδερμικά, γιατί μόνο έτσι, θα μπορέσουν να αντιληφθούν το μέγεθος των γεγονότων όλων των ήμερων του δωδεκαόρτου, καθώς επίσης και ότι είναι τόσο οικεία και πλησίον μας και επί πλέον ότι μας προσφέρουν κάθε φορά που τα εορτάζουμε μηνύματα ωφέλιμα, σύγχρονα και επίκαιρα, καθώς και μηνύματα απελευθέρωσης και αναζωογόνησης, που μετατρέπουν τον άνθρωπο σε ακέραιη και αυθεντική προσωπικότητα. Αυτά τα μηνύματα διαφυλάσσονται περισσότερο από δύο χιλιάδες χρόνια στην Εκκλησία του Θεανθρώπου Χριστού, ως παρακαταθήκη της λυτρώσεως και της καταφάσεως της αυθεντικής ύπαρξης της ανθρώπινης προσωπικότητας. Η αρχέγονη αυτή παρακαταθήκη διαφυλάσσεται και διασώζεται από την Εκκλησία, η οποία μας ορίζει και μας προσδιορίζει το οντολογικό και αυθεντικό νόημα του «ζειν και υπάρχειν του ανθρώπου εν τω κόσμω», διότι η βάπτιση του Χριστού έγινε η αφετηρία της οικονομίας της σωτηρίας, που ανέλαβε ως Θεός και άνθρωπος, να εκπληρώσει εκ μέρους μας, έγινε η δική μας αφετηρία, γιατί συνδέεται άμεσα με το μυστήριο της βάπτισής μας, με την οποία ανακαινιζόμαστε και εισερχόμαστε στην νέα εν Χριστώ ζωή.

Τα κείμενα των Ιερών Ευαγγελιστών μας δίδουν εύληπτα τα αποδεικτικά στοιχεία για την αμεσότητα της σχέσης της Βαπτίσεως του Χριστού και της δικής μας, ως της νέας εν Χριστώ ζωής.

Στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο διαβάζουμε:
Ιω. 1,29:          Τῇ ἐπαύριον βλέπει ὁ Ἰωάννης τὸν Ἰησοῦν ἐρχόμενον πρὸς αὐτὸν καὶ λέγει· ἴδε ὁ ἀμνὸς τοῦ Θεοῦ ὁ αἴρων τὴν ἁμαρτίαν τοῦ κόσμου.
Ιω. 1,29:          Την επομένην ημέραν βλέπει ο Ιωάννης τον Ιησούν να έρχεται εις αυτόν και λέγει· “ίδε ο αμνός του Θεού, που επροφήτευσεν ο Ησαΐας, ο Μεσσίας και Λυτρωτής, ο οποίος θα θυσιασθή δια να πάρη επάνω του και εξαλείψη την αμαρτίαν και την ενοχήν του κόσμου.
Ιω. 1,30:          οὗτός ἐστι περὶ οὗ ἐγὼ εἶπον· ὀπίσω μου ἔρχεται ἀνὴρ ὃς ἔμπροσθέν μου γέγονεν, ὅτι πρῶτός μου ἦν.
Ιω. 1,30:          Αυτός είναι, δια τον οποίον σας είπα· ύστερα από εμέ έρχεται άνθρωπος, ο οποίος σαν αιώνιος Θεός υπάρχει πολύ πρωτύτερα από εμέ, ασύγκριτα λαμπρότερος και ενδοξότερος.
Ιω. 1,31:          κἀγὼ οὐκ ᾔδειν αὐτόν, ἀλλ᾿ ἵνα φανερωθῇ τῷ Ἰσραήλ, διὰ τοῦτο ἦλθον ἐγὼ ἐν τῷ ὕδατι βαπτίζων.
Ιω. 1,31:          Και εγώ δεν τον εγνώριζα προηγουμένως, αλλά δια να φανερωθή αυτός στους Ισραηλίτας, δια τούτο ήλθα εγώ και βαπτίζω εις τα ύδατα του Ιορδάνου”.
Ιω. 1,32:          καὶ ἐμαρτύρησεν Ἰωάννης λέγων ὅτι τεθέαμαι τὸ Πνεῦμα καταβαῖνον ὡς περιστερὰν ἐξ οὐρανοῦ, καὶ ἔμεινεν ἐπ᾿ αὐτόν.
Ιω. 1,32:          Και εβεβαίωσεν ο Ιωάννης λέγων ότι “είδα το Άγιον Πνεύμα να κατεβαίνει ωσάν περιστερά από τον ουρανών και έμειναν εις αυτόν μονίμως.
Ιω. 1,33:          κἀγὼ οὐκ ᾔδειν αὐτόν, ἀλλ᾿ ὁ πέμψας με βαπτίζειν ἐν ὕδατι, ἐκεῖνός μοι εἶπεν· ἐφ᾿ ὃν ἂν ἴδῃς τὸ Πνεῦμα καταβαῖνον καὶ μένον ἐπ᾿ αὐτόν, οὗτός ἐστιν ὁ βαπτίζων ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ.
Ιω. 1,33:          Και εγώ, όπως και σεις, δεν τον εγνώριζα, αλλά εκείνος που με έστειλε να βαπτίζω με νερό, εκείνος μου είπε· Εις όποιον ίδης να κατεβαίνη το Πνεύμα το Αγιον και να μένη εις αυτόν, αυτός είναι, που βαπτίζει με Πνεύμα Αγιον.
Ιω. 1,34:          κἀγὼ ἑώρακα καὶ μεμαρτύρηκα ὅτι οὗτός ἐστιν ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ.
Ιω. 1,34:          Και εγώ πράγματι είδα, όπως μου είπεν ο Θεός, και έχω δώσει μαρτυρίαν και ομολογίαν ότι αυτός είναι ο Υιός του Θεού που έγινεν άνθρωπος”.

Οι ερμηνευτές τα παραπάνω λόγια του Κυρίου λένε ότι είναι τα ιδρυτικά λόγια του μυστηρίου του βαπτίσματος, δια του οποίου εμείς οι άνθρωποι γινόμαστε χριστιανοί. Η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος στη βάπτιση του Χριστού φανέρωσε το μυστήριο του βαπτίσματος, το οποίο επιτελεί ο Χριστός με το άγιο Πνεύμα. Είναι το βάπτισμα το οποίο παρέδωσε ο Χριστός στους μαθητές του, ως ουσιαστικό στοιχείο της αποστολικής διακονίας τους στον κόσμο.

Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος γράφει:
Ματθ. 28,17:  καὶ ἰδόντες αὐτὸν προσεκύνησαν αὐτῷ, οἱ δὲ ἐδίστασαν.
Ματθ. 28,17:  Και ιδόντες αυτόν τον επροσκύνησαν, μερικοί δε είχαν κάποιαν αμφιβολίαν να πιστεύσουν ότι αυτός πράγματι ήτο ο Ιησούς.
Ματθ. 28,18:  καὶ προσελθὼν ὁ Ἰησοῦς ἐλάλησεν αὐτοῖς λέγων· ἐδόθη μοι πᾶσα ἐξουσία ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ γῆς.
Ματθ. 28,18:  Και αφού επλησίασεν όλους ο Ιησούς, ωμίλησε προς αυτούς και είπε· “μου εδόθη και ως προς άνθρωπον, κάθε εξουσία στον ουρανόν και εις την γην.
Ματθ. 28,19:  πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη, βαπτίζοντες αὐτοὺς εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος,
Ματθ. 28,19:  Λοιπόν, πηγαίνετε τώρα και διδάξατε εις όλα τα έθνη την αλήθειαν. Και αυτούς που θα πιστεύσουν και θα γίνουν μαθηταί σας, βαπτίσατέ τους στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
Ματθ. 28,20:  διδάσκοντες αὐτοὺς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν· καὶ ἰδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. Ἀμήν.
Ματθ. 28,20:  Διδάσκοντες αυτούς να τηρούν όλας τας εντολάς, που εγώ σας έχω δώσει. Και ιδού, εγώ θα είμαι μαζή σας όλας τας ημέρας, μέχρις ότου λάβη τέλος ο αιών αυτός. Αμήν. (Θα είναι μαζή μας πάντοτε διότι αυτός είναι ο Εμμανουηλ, του οποίου το όνομα σημαίνει: Ο Θεός μαζή μας).

Επίσης ο Ευαγγελιστής Μάρκος σημειώνει:
Μαρκ. 16,15:  καὶ εἶπεν αὐτοῖς. πορευθέντες εἰς τὸν κόσμον ἅπαντα κηρύξατε τὸ εὐαγγέλιον πάσῃ τῇ κτίσει.
Μαρκ. 16,15:  Και τους είπεν· “πηγαίνετε εις όλον τον κόσμον και κηρύξατε το ευαγγέλιον, το χαρμόσυνον μήνυμα της σωτηρίας, εις όλην την ανθρωπότητα.
Μαρκ. 16,16:  ὁ πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται, ὁ δὲ ἀπιστήσας κατακριθήσεται.
Μαρκ. 16,16:  Εκείνος που θα πιστεύση και βαπτισθή, θα σωθή, εκείνος που θα απιστήση στο κήρυγμά σας θα καταδικαστή.

Τα ανωτέρω χωρία του Ευαγγελίου, μας δηλώνουν με σαφήνεια, ότι το μυστήριο του βαπτίσματος, που ίδρυσε ο Χριστός μεταμορφώνοντας ή συμπληρώνοντας το βάπτισμα του Ιωάννη του Βαπτιστή είναι η αφετηρία της επανασύνδεσής μας με τον δημιουργό μας, που είναι και ο αρχηγός και τελειωτής της σωτηρίας μας.

Για να αντιληφθούμε το βαθύτερο νόημα αυτής της σωτηρίας, που μας παρέχουν οι Ευαγγελικές αφηγήσεις, για τη Βάπτιση του Κυρίου στον Ιορδάνη, πρέπει να προσέξουμε τα κάτωθι, που εύστοχα σημειώνει ο διακεκριμένος Θεολόγος και καθηγητής Πανεπιστημίου Πρωτ. Γεώργιος Διον. Δράγας, ο οποίος μεταξύ άλλων επισημαίνει: «Το βάπτισμα του Προδρόμου ήταν «βάπτισμα μετανοίας,» που υποδήλωνε την επιστροφή του ανθρώπου στον Θεό και την υπακοή του στο θείο θέλημα. Ήταν αναγκαίο εν όψει της ελεύσεως του Μεσσία και της βασιλείας του Θεού την οποία θα έφερνε Εκείνος στον κόσμο. Ήταν ένα είδος προπαρασκευής και προετοιμασίας, που απέβλεπε στην μεσολάβηση του Θεού, μέσω του Μεσσία, δηλαδή στην δικαίωση των ανθρώπων και στη δωρεά του Αγίου Πνεύματος. Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στα λόγια του Χριστού προς τον Βαπτιστή Ιωάννη, «Έτσι είναι πρέπον», για να εκπληρωθεί σε μας πλήρης δικαίωση» (Ματθ. 3:15). Έτσι όταν ο Χριστός προσήλθε στο βάπτισμα του Ιωάννη, ως άνθρωπος αποδέχτηκε το θείο θέλημα εκ μέρους ολόκληρης της ανθρωπότητας. Και τότε η μαρτυρία του ουράνιου Πατέρα που τον αναγνώρισε, ως τον Υιό Του τον αγαπητό και η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος σωματικά «εν είδη περιστεράς» σήμανε την αποδοχή του Χριστού από τον Πατέρα, ως τον Μεσσία, που θα φέρει τη Βασιλεία του Θεού στους ανθρώπους. Τη Βασιλεία αυτή την αντιπροσώπευε κυρίως και πρωτίστως ή κοινωνία του Αγίου Πνεύματος, όπως είχε προφητέψει ο Ησαΐας: «Ο Ιακώβ είναι ο υιός μου, εγώ θα τον αναλάβω. Ο Ισραήλ είναι ο εκλεκτός μου, τον οποίο αποδέχτηκε η ψυχή μου, και στον οποίον έδωσα το Πνεύμα μου, για να κάνει κρίση ανάμεσα στα έθνη» (42:1).

Τόσο η αποδοχή του Χριστού, ως Μεσσία, όσον και η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος επάνω Του, αναφέρονται στην ανθρωπότητά Του, την οποία ανέλαβε για χάρη μας και την κατέστησε ως βάση της σωτηρίας μας. Όπως το διαλαλεί η εκκλησιαστική υμνωδία.

«Έχοντας φορέσει την μορφή του δούλου, προσήλθες να βαπτισθείς Χριστέ από δούλο στα ύδατα του Ιορδάνη, για να λυτρώσεις από την δουλεία της αρχαίας αμαρτίας και να αγιάσεις και να φωτίσεις εμάς τους ανθρώπους» (Εσπερινός παραμονής Θεοφανίων). «Λύτρωση έρχεται ο Χριστός να δώσει με τη βάπτιση σε όλους τους πιστούς. Γιατί με αυτήν καθαρίζει τον Αδάμ, υψώνει τον πεσμένο, ντροπιάζει τον τύραννο που προκάλεσε την πτώση, ανοίγει τους ουρανούς, κατεβάζει το Θείο Πνεύμα και χαρίζει την αφθαρσία και την μέθεξη» (Ωδή 8η).

«Σήμερα στα ρείθρα του Ιορδάνη ήρθε ο Κύριος, και λέει στον Ιωάννη: Μη δειλιάσεις να με βαπτίσεις, γιατί ήρθα να σώσω τον Αδάμ τον πρωτόπλαστο» (Οίκος).

«Ως άνθρωπος ήρθες Χριστέ Βασιλεύ στον ποταμό, και δουλικό βάπτισμα σπεύδεις να λάβεις από τα χέρια του Προδρόμου, για τις δικές μας αμαρτίες, φιλάνθρωπε!» (Σοφρωνίου Ιεροσολύμων).

Τα όσα έγιναν στον Ιορδάνη αναφέρονται στην θεότητα του Χριστού και ιδιαίτερα στην αιώνια υιϊκή υπόστασή Του, η οποία αποκαλύπτει το μυστήριο του Τριαδικού Θεού. Ο Χριστός είναι ο αιώνιος Υιός του Πατρός, που έγινε και Υιός ανθρώπου για να ξαναφέρει τον άνθρωπο στην βασιλεία του Τριαδικού Θεού. Γι αυτόν τον λόγο και το μυστήριο του Βαπτίσματος, που μας χαρίζει την αναγέννηση και μας εισάγει στην εν Χριστώ ζωή γίνεται εις το όνομα της Αγίας Τριάδος, του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Τα Θεοφάνεια, συνεπώς, αναφέρονται όχι μόνο στην επιστροφή του ανθρώπου στον αληθινό Θεό, τον Δημιουργό και Σωτήρα του, μέσω του Χριστού, αλλά και στην αποκάλυψη του μυστηρίου του Θεού, δηλαδή στην αλήθεια ότι ο Θεός είναι Ένας και Τριαδικός και ως τοιούτος πρέπει να προσκυνείται.

Όπως το διαλαλεί και η εκκλησιαστική υμνωδία: «Όταν βαπτίστηκες στον Ιορδάνη, Κύριε, τότε φανερώθηκε η προσκύνηση της Αγίας Τριάδας. Γιατί τότε η φωνή του Γεννήτορα έδωσε την σαφή μαρτυρία ονομάζοντάς σε Υιό Του αγαπητό. Αλλά και το Πνεύμα με μορφή Περιστεράς βεβαίωσε του λόγου το ασφαλές. Σε δοξάζουμε στα Επιφάνειά Σου, Χριστέ, ως Θεό που φωτίζεις τον κόσμο» (Απολυτίκιο Θεοφανείων). «Φανερώθηκες σήμερα στην οικουμένη, και το φως Σου Κύριε σημειώθηκε επάνω σε μας, που σε υμνούμε με επίγνωση. Ήρθες και φανερώθηκες, το Φως το απρόσιτο» (Κοντάκιο). Ο διαφωτισμός του μυστηρίου του Τριαδικού Θεού είναι και η αιτία που ονομάζονται τα Θεοφάνεια και Τα Φώτα. Πρόκειται για τα φώτα του Πατρός του Υιού και ου Αγίου Πνεύματος, που αν και τρία είναι όμως και ένα Φως απρόσιτο». (Πρωτ. Γεώργιος Διον. Δράγας).

Οι άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας καθιέρωσαν να τελείται η ακολουθία του αγιασμού των υδάτων, που τελείται προεόρτια την παραμονή των Θεοφανείων και ανήμερα στην εορτή, ως ανάμνηση του βαπτίσματος του Χριστού στον Ιορδάνη από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή, καθώς και του αγιασμού των υδάτων που έγινε τότε από τον Χριστό. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος ομιλεί για τον Μεγάλο αυτό Αγιασμό στην εορτή των Θεοφανείων, που φυλασσόταν από τους πιστούς και χρησιμοποιείτο για αγνισμό, ενίσχυση και θεραπεία. Τη μεγάλη σημασία του την αντιλαμβανόμαστε από τα λόγια της ευχής που αναπέμπει ο ιερέας κατά την επίκληση του Αγίου Πνεύματος και τον καθαγιασμό του ύδατος: «…και ποίησον αυτό πηγή αφθαρσίας, δώρο αγιασμού, συγχωρητικό (λυτήριο) αμαρτημάτων, φάρμακο (αλεξιτήριο) νοσημάτων, εξολοθρευτικό δαιμόνων, απρόσιτο στις ενάντιες δυνάμεις, γεμάτο με αγγελική δύναμη…» Να σημειώσουμε ότι δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ των δύο καθαγιασμών (της παραμονής και της εορτής). Εκείνο που έχει σημασία προκειμένου να χρησιμοποιήσει κανείς τον Μεγάλο Αγιασμό είναι η μετάνοια και η νηστεία την παραμονή της εορτής. Όταν με «καρδίαν συντετριμμένη και τεταπεινωμένην», με πίστη αληθινή λαμβάνουμε και χρησιμοποιούμε τον Αγιασμό, τότε πραγματικά γίνεται ιαματικό μέσο ψυχών και σωμάτων και πάσης «αντικειμένης δυνάμεως» ανατρεπτικό.

Κλείνοντας να σημειώσουμε, ότι η εορτή των Θεοφανείων είναι πρόσκληση ανανέωσης και επιστροφής στον Κύριο της δόξης, ο οποίος, αν και ήταν Θεός, ταπείνωσε τον εαυτόν του και έγινε άνθρωπος, άνθρωπος αληθινός, αναμάρτητος, συγχωρητικός και ελεήμων, η οδός, η αλήθεια και η ζωή. Να γιατί ο άνθρωπος Ιησούς Χριστός, προκόπτοντας μέχρις ότου η ανθρώπινη φύση Του φτάσει στην τελείωσή της, αναλαμβάνει πλήρως όσα ο Θεός Του εμπιστεύθηκε. Με την κατάδυσή Του στα νεκρά νερά του Ιορδάνη, έμοιαζε με το καθαρό λινάρι, που το βυθίζουν μέσα στη χρωστική ουσία. Εκείνος που ήταν πιο λευκός κι από το χιόνι, αναδύεται τελικά από το νερό, όπως αναφέρει και ο προφήτης Ησαΐας, με ιμάτιο κατακόκκινο από το αίμα, με ένδυμα θανάτου, το ένδυμα που κλήθηκε να φορέσει. Να λοιπόν ποια μηνύματα στέλνει η Βάπτιση του Κυρίου στον Ιορδάνη ποταμό, υπό Ιωάννου του Προδρόμου και Βαπτιστού. Οφείλουμε να κατανοήσουμε ποια μεγαλόπρεπη ενέργεια περικλείει, ποια πράξη αγάπης θέτει ενώπιόν μας. Εύλογα τίθεται διαρκώς το επίμονο ερώτημα: Ποια θα είναι η απάντησή μας; Η πλέον ενδεδειγμένη και σωστική απάντηση είναι να τον ακολουθούμε στην οδό της χάριτος, της αγάπης, της φιλανθρωπίας και της δικαιοσύνης Του, εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν!

Του Πρωτ. Γεωργίου Σούλου

Πρόσφατα Άρθρα

Ανακοινωθέν αποφάσεων ΔΙΣ μηνός Νο­εμ­βρίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνέρχεται την Δευτέρα η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος

22 Αυγούστου 2025

Συνέρχεται την Δευτέρα 25 και την Τρίτη 26 Αυγούστου 2025 η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, της 168ης...

Read more
Προσκυνηματική Εκδρομή του Γραφείου Νεότητας της Ι.Μ. Κίτρους στην Αλβανία και στην Βόρεια Ήπειρο
Εκκλησία της Ελλάδος

Προσκυνηματική Εκδρομή του Γραφείου Νεότητας της Ι.Μ. Κίτρους στην Αλβανία και στην Βόρεια Ήπειρο

22 Αυγούστου 2025

Το Γραφείο Νεότητας της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος διοργάνωσε από 17 έως 21 Αυγούστου Εκπαιδευτική και Προσκυνηματική Εκδρομή...

Read more
Λαμπρός εορτασμός  του Αγίου Νεομάρτυρος Μανουήλ του Κρητός στη Μύκονο
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Καταρτίστηκαν τὰ Τριπρόσωπα γιὰ Καμπέρα καὶ Βοηθὸ Ἐπίσκοπο

22 Αυγούστου 2025

Συνεχίστηκαν σήμερα, Παρασκευή 22 Αὐγούστου 2025, οἱ ἐργασίες τῆς Ἱερᾶς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Αὐστραλίας, ἡ ὁποία ἤδη συνεδριάζει, ἐκτάκτως,...

Read more
Συνάντηση  Μητρ. Δημητριάδος με τους Δ/ντές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνάντηση Μητρ. Δημητριάδος με τους Δ/ντές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας

22 Αυγούστου 2025

Με τους Δ/ντές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας κ.κ. Γεώργιο Πολύζο και Σωκράτη Σαβελίδη, συναντήθηκε σήμερα στο γραφείο του στο...

Read more
Εκκλησία της Ελλάδος

9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Ιερέων Νεότητος και Στελεχών Νεότητος των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος

22 Αυγούστου 2025

Κατόπιν της από 12ης Ιουνίου 2025 Συνοδικής Αποφάσεως, η Συνοδική Επιτροπή επί της Χριστιανικής Αγωγής και της Νεότητος διοργανώνει το...

Read more
Ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας καλωσόρισε τον νέο Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Σύδνεϋ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας καλωσόρισε τον νέο Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Σύδνεϋ

21 Αυγούστου 2025

Τον νέο Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Σύδνεϋ, κ. Γεώργιο Σκέμπερη, καλωσόρισε εγκαρδίως ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ.κ. Μακάριος. Ο...

Read more
ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΣΣΗΣ ΜΕ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΓΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΣΣΗΣ ΜΕ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΓΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ

21 Αυγούστου 2025

Με ιεροπρέπεια και κατάνυξη εορτάσθηκε η μνήμη της αγίας μάρτυρος Βάσσης της Εδεσσαίας στον πανηγυρίζοντα φερώνυμο ιερό ναό της Έδεσσας....

Read more
Αρχιερατική Λειτουργία στον Άγιο Δημήτριο Πετα (Κυράτσα) Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Αρχιερατική Λειτουργία στον Άγιο Δημήτριο Πετα (Κυράτσα) Άρτης

22 Αυγούστου 2025

Την Πέμπτη 21 Αυγούστου 2025, ετελέσθη το 40θήμερο μνημόσυνο του μακαριστού Ιερέως Ελευθερίου Μπόβολου, στον Ενοριακό Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου,...

Read more
Στους τόπους του Αγίου Κοσμά ο Δημητριάδος Ιγνάτιος με προσκυνητές
Εκκλησία της Ελλάδος

Στους τόπους του Αγίου Κοσμά ο Δημητριάδος Ιγνάτιος με προσκυνητές

22 Αυγούστου 2025

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η πενθήμερη προσκυνηματική εκδρομή της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού στους τόπους όπου έδρασε, δίδαξε και...

Read more
Τα Ορθόδοξα Χριστιανικά Σωματεία περί των νέων ταυτοτήτων
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Όχι στον Προσωπικό Αριθμό – Ο Αντινόης Παντελεήμων κρούει τον κώδωνα του κινδύνου

22 Αυγούστου 2025

Ως προς τον Προσωπικό Αριθμό (ΠΑ), που πρόκειται εντός ολίγων ημερών να επιβάλει δικτατορικά η Ελληνική Κυβέρνηση, με απειλές και...

Read more
Το «ευχαριστώ» του Μητσοτάκη στον Αρχιεπίσκοπο και τους κληρικούς
Ελλάδα Κόσμος

«Βέβηλο το χέρι σας, Κύριε Πρωθυπουργέ» Σκληρή επιστολή Ἀρχιμανδρίτη για τη στάση του Μητσοτάκη

22 Αυγούστου 2025

Κύριε Πρωθυπουργέ, Μὲ τὴ χάρη τοῦ Θεοῦ καταγόμαστε ἀπὸ τὴν Αἰτωλοακαρνανία καὶ εἴμαστε ἀπόγονοι τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ. Ὁ...

Read more
Θυρανοίξια Παρεκκλησίου του Αγίου Δημητρίου στην περιοχή του Καστρακίου της Νάξου.
Εκκλησία της Ελλάδος

Θυρανοίξια Παρεκκλησίου του Αγίου Δημητρίου στην περιοχή του Καστρακίου της Νάξου.

21 Αυγούστου 2025

Την Τρίτη 19-8-2025 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Καλλίνικος, τέλεσε τα Θυρανοίξια του Ιερού Παρεκκλησίου Αγίου Δημητρίου, στην περιοχή του...

Read more
Ἡ Γερόντισσα Γαλακτία, κατά κόσμον Γαλάτεια Κανακάκη
Εκκλησία της Ελλάδος

Ναυπάκτου Ἱερόθεος: Ἡ Γερόντισσα Γαλακτία ἀπό ἰδιόχειρες ἐπιστολές πού μοῦ ἔστειλε

21 Αυγούστου 2025

Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου Γράφονται καί λέγονται πολλά γιά τήν Γερόντισσα Γαλακτία πού εἶναι τό μοναχικό της ὄνομα,...

Read more
ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΗ ΠΡΟΕΟΡΤΙΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑ  ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ  ΝΕΑΣ ΑΡΤΑΚΗΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΗ ΠΡΟΕΟΡΤΙΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ ΝΕΑΣ ΑΡΤΑΚΗΣ

21 Αυγούστου 2025

Τη Δευτέρα, 18 Αυγούστου 2025, οι ευσεβείς Αρτακινοί, με επικεφαλής τον Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας, Μητροπολίτη Χαλκίδος κ. Χρυσόστομο, προϋπάντησαν τον...

Read more
Εθιμοτυπική επίσκεψη του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας στη Βουλή
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Συνέρχεται η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας

20 Αυγούστου 2025

Η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας θα συνέλθει σε έκτακτη συνεδρία από την 21η έως και την 23η...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Κοίμηση και όχι θάνατος
Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Κοίμηση και όχι θάνατος

14 Αυγούστου 2025

Αρχιμ. Φιλίππου Χαμαργιά, Πρωτοσυγκέλλου Ι. Μητροπόλεως Μεσσηνίας “Ἐν τῇ Γεννήσει σου, σύλληψις ἄσπορος, ἐν τῇ Κοιμήσει σου, νέκρωσις ἄφθορος…”1 Σ’...

Tό «παράδοξο θαῦμα» τῆς Κοιμήσεως τῆς Παναγίας

ΑΣ ΓΙΟΡΤΑΣΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ

14 Αυγούστου 2024
Tό «παράδοξο θαῦμα» τῆς Κοιμήσεως τῆς Παναγίας

Η Πανάχραντος μετέστη προς την ζωή

14 Αυγούστου 2023
Tό «παράδοξο θαῦμα» τῆς Κοιμήσεως τῆς Παναγίας

«Νενίκηνται τῆς φύσεως οἱ ὅροι, ἐν σοὶ Παρθένε ἄχραντε»

15 Αυγούστου 2021
Μετέστης προς την ζωήν, Μήτηρ υπάρχουσα της ζωής

Μετέστης προς την ζωήν, Μήτηρ υπάρχουσα της ζωής

15 Αυγούστου 2021
Παρακλητικοί κανόνες τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου

Η Παναγία του Καλοκαιριού

14 Αυγούστου 2021
«Οίκος καταπαύσεως Θεού»

«Η κατακλυσμού της αμαρτίας, σώσασα κόσμον»

15 Αυγούστου 2020
«Την Θεοτόκον… μεγαλύνωμεν»

Ας γιορτάσουμε όλοι μαζί τον θάνατο

15 Αυγούστου 2020
Από τον θάνατο στην «κοίμηση»

«Συ γαρ ει της όντως αληθινής Ζωής η μήτηρ»

14 Αυγούστου 2020
«Οίκος καταπαύσεως Θεού»

Μετέστης προς την ζωήν, μήτηρ υπάρχουσα της ζωής

12 Αυγούστου 2020
Συ Υπέρ τον Φαίνοντα Ήλιον

Η Κυρία Θεοτόκος και οι Παρακλητικοί Κανόνες προς τιμήν της

31 Ιουλίου 2020
Ιερά Αγρυπνία – Εγκώμια Παναγίας – Λιτανεία Επιταφίου  στον Ι.Ν. Αγίας Φωτεινής Υμηττού

Η Κοίμηση της Παναγίας

20 Αυγούστου 2019
«Eἰς ἀσθενείας και θλίψεις» † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος

Το Θεομητορικό μήνυμα του Μητροπολίτη Λαρίσης

15 Αυγούστου 2019
“Ω Υπεράγιε θησαυρέ παντός αγιασμού”

Η Μάνα μας. Κοντά μας, κι ας είναι η Βασίλισσα των ουρανών. Οικεία, κι ας δοξάζεται πολύ πιο πάνω από τους Αγγέλους.

15 Αυγούστου 2019
«Την Θεοτόκον… μεγαλύνωμεν»

Φώτης Κόντογλου. «Ἐπὶ σοὶ Χαίρει, Κεχαριτωμένη. Πᾶσα ἡ κτίσις»

15 Αυγούστου 2019
“Ω Υπεράγιε θησαυρέ παντός αγιασμού”

Μήνυμα Δημητριάδος Ιγνατίου επί τη Εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου

14 Αυγούστου 2019
Το δώρο μας προς την Παναγιά μας

Το δώρο μας προς την Παναγιά μας

15 Αυγούστου 2019
«Οίκος καταπαύσεως Θεού»

«Συ γαρ ει της όντως αληθινής Ζωής η μήτηρ

15 Αυγούστου 2019
Από τον θάνατο στην «κοίμηση»

Κοίμησις, Ταφή, Ανάστασις, Ανάληψις της Θεοτόκου

15 Αυγούστου 2019

Τό Δεύτερο Πάσχα τῶν Ὀρθοδόξων

13 Αυγούστου 2019

Ο Μητροπολίτης Σερρών για την Κοίμηση της Θεοτόκου

14 Αυγούστου 2019
Tό «παράδοξο θαῦμα» τῆς Κοιμήσεως τῆς Παναγίας

Εγκώμιο Α΄ στην πάνσεπτη Κοίμηση της Μητέρας του Θεού. Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού

12 Αυγούστου 2019
«Την Θεοτόκον… μεγαλύνωμεν»

«Λόγος εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου» – Μάνης Χρυσόστομος

14 Αυγούστου 2018
«Οίκος καταπαύσεως Θεού»

«Οίκος καταπαύσεως Θεού»

15 Αυγούστου 2018
«Την Θεοτόκον… μεγαλύνωμεν»

Ἁμαρτωλοί καί ταπεινοί ἄς προσπέσωμε ἐν μετανοίᾳ κρά­ζοντες ἐκ βάθους ψυχῆς: «Δέσποινα βοήθησον…»

14 Αυγούστου 2018
«Ὁ Θεός ἐπέβλεψε ἐπὶ τὴν ταπείνωσιν τῆς δούλης αὐτοῦ».

Λόγος στην Κοίμηση της Θεοτόκου – Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη

14 Αυγούστου 2018
“Ω Υπεράγιε θησαυρέ παντός αγιασμού”

Ελευθερουπόλεως Χρυσόστομος: «Λόγος εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου»

14 Αυγούστου 2018
Από τον θάνατο στην «κοίμηση»

«Τη ενδόξω Κοιμήσει Σου ουρανοί επαγάλλονται»

14 Αυγούστου 2018
«Εν Καιρῷ Πειρασμῶν» † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος

Χαίρε θρόνε πυρίμορφε Κυρίου, Χαίρε θεία και μανναδόχε στάμνε

14 Αυγούστου 2018
Από τον θάνατο στην «κοίμηση»

Από τον θάνατο στην «κοίμηση»

14 Αυγούστου 2017
Next Post
Ἡ γύμνια μας – Εις τα Άγια Θεοφάνεια

Το παράδοξο θαύμα των Θεοφανείων

Παραμονή των Θεοφανείων στην Μητρόπολη Χαλκίδος

Παραμονή των Θεοφανείων στην Μητρόπολη Χαλκίδος

Ο Κοσμήτωρ της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ στο μοναστήρι του Τρικόρφου

Ο Κοσμήτωρ της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ στο μοναστήρι του Τρικόρφου

Παραμονή Θεοφανείων στην Ι.Μ. Παναγίας «Άξιον Εστί» Northcote

Παραμονή Θεοφανείων στην Ι.Μ. Παναγίας «Άξιον Εστί» Northcote

Η Ακολουθία της ρίψεως του Σταύρου στα ύδατα του ποταμού Πηνειού στο κατεστραμμένο Ιερό Προσκύνημα Αγίας Παρασκευής Τεμπών

Η Ακολουθία της ρίψεως του Σταύρου στα ύδατα του ποταμού Πηνειού στο κατεστραμμένο Ιερό Προσκύνημα Αγίας Παρασκευής Τεμπών

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist