• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Τρίτη, 2 Δεκεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Συναξάρι 24ης Μαῒου – Κυριακή ΣΤ΄ ἀπό τοῦ Πάσχα, τοῦ Τυφλοῦ

24 Μαΐου 2020
in Πνευματικές Διδαχές
Συναξάρι 24ης Μαῒου – Κυριακή ΣΤ΄ ἀπό τοῦ Πάσχα, τοῦ Τυφλοῦ

Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ, ΕΛ ΓΚΡΕΚΟ, 1567

Share on FacebookShare on Twitter

Μητροπολίτου Φαναρίου Ἀγαθαγγέλου
Γενικοῦ Διευθυντοῦ Ἀποστολικῆς Διακονίας

τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος

† Τῇ ἡμέρᾳ αὐτῇ, Κυριακῇ ἕκτῃ ἀπὸ τοῦ Πάσχα, τὸ εἰς τὸν ἐκ γενετῆς Τυφλὸν ἑορτάζομεν, τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν, Ἰησοῦ Χριστοῦ, θαῦμα.

Πυκνή σέ νοήματα εἶναι ἡ εὐαγγελική περικοπή τοῦ Τυφλοῦ, νοήματα ποῦ κινοῦνται ἀπό τήν ἱστορική πραγματικότητα μέχρι τήν θεολογία καί τόν συμβολισμό. Τὸ Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς τοῦ Τυφλοῦ ἀποτελεῖ μία ἀδιάψευστη ἀπόδειξη ὅτι ὁ Χριστὸς δὲν ἦταν μόνο τέλειος ἄνθρωπος ἀλλὰ ἦταν καί τέλειος Θεός.

Ἡ εὐαγγελική ὑπόθεση στρέφεται γύρω ἀπό ἕναν ἄνθρωπο πού ἐεννήθηκε τυφλός καί τήν θεραπεία του ἀπό τόν Ἰησοῦ Χριστό καί εἶναι ἕνα ἀπό τά ἕξι θαύματα πού περιγράφει ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης1.

Ὁ Χριστός, περνώντας μέσα ἀπὸ τὴν Ἱερουσαλήμ, συναντᾶ ἕναν ἐκ γενετῆς τυφλό. Ὁ Κύριος ἔκανε πυλό, ἀφοῦ ἔφτυσε στὸ χῶ-μα, τοῦ ἄλειψε τὰ μάτια καὶ τὸν ἔστειλε στὴν κολυμβήθρα τοῦ Σι-λωάμ. Ὁ τρόπος αὐτὸς θεραπείας, μᾶς ὑπενθυμίζει τὸν τρόπο ποὺ ὁ Θεὸς ἐδημιούργησε τὸν ἄνθρωπο, πλάθοντάς τον. Ὁ Θεὸς στὴν Πα-λαιὰ Διαθήκη, πλάθει τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ χῶμα. Τώρα ὁ Χριστός πλάθει τὰ μάτια τοῦ ἐκ γενετῆς τυφλοῦ πάλι ἀπὸ χῶμα. Ὁ Ἴδιος Θεός! Δοκιμάζει τὴν πίστη τοῦ τυφλοῦ καὶ τὸν στέλνει στὴν κολυμ-βήθρα τοῦ Σιλωάμ. Σέβεται τὴν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου, καὶ ζητάει τὴν δική του ἑκούσια καὶ ἐλεύθερη συμμετοχή του στὸ θαῦμα. Ὁ τυφλὸς ὅμως μὲ πίστη ὑπακούει στὴν ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ, πηγαίνει καὶ πλένεται καὶ ἐπιστρέφει βλέποντας.

Μέσα ἀπό αὐτή τήν ὑπόθεση μεταφέρεται στόν ἀναγνώστη τοῦ κειμένου ἡ διδασκαλία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ὅτι ἡ ὁποια-δήποτε ἀσθένεια ἤ ὁποιοδήποτε ἄλλο κακό συμβαίνει στόν ἄνθρω-πο εἶναι τό ἀποτέλεσμα μιᾶς ἁμαρτίας πού εἶχε διαπραχθεῖ ἀπό τόν ἀσθενῆ ἤ ἀπό ἄλλο συγγενικό πρόσωπο. Ἐξ αἰτίας αὐτῆς τῆς Πα-λαιοδιαθηκικής διδασκαλίας διεξάγεται ἡ συζήτηση τοῦ Χριστοῦ μέ τούς Μαθητές Του γιά τό ποιός ἔχει ἁμαρτήσει οὕτως ὥστε νά γεννηθεῖ ἐκεῖνος ὁ ἄνθρωπος τυφλός. Τό ἴδιο ἐξυπονοοῦν καί οἱ Φαρισαῖοι, ὅταν λέγουν στόν θεραπευμένο τυφλό ὅτι ἐγεννήθηκε μέσα στήν ἁμαρτία. Μεταφέρεται ἔτσι τό κοινωνικό καί θρησκευ-τικό πλαίσιο τοῦ Ἰουδαϊσμοῦ καί ἡ βαθειά πεποίθηση τῶν Φαρι-σαίων ὅτι εἶναι οἱ διάδοχοι τοῦ Μωϋσέως, γιατί ἔχουν τόν Νόμο τοῦ Σινᾶ, καθώς καί ἡ στενή προσήλωσή τους στίς καθημερινές νο-μικές διατάξεις, ὅπως ἡ τήρηση τῆς ἀργίας τοῦ Σαββάτου. Αὐτή ἡ ἀπαίτηση ἀντανακλᾶ τήν ἀρνητική σχέση τοῦ Χριστοῦ μέ τούς Ἰου-δαίους, ὅπως αὐτή ἐμφανίζεται ἔντονα στόν Ευαγγελιστή Ἰωάννη μέ τήν ἀπόρριψη τοῦ Χριστοῦ.

Ἐκτός ἀπό τήν συγκρουσιακή σχέση τῶν Ἰουδαίων μέ τόν Χριστό, παρατηρεῖται, ἐπίσης, ἐφ’ ἑνός μέν ἡ θετική στάση τῶν Ἀποστόλων ἔναντι στόν Διδάσκαλό τους, ἀφ’ ἑτέρου δέ ἡ ἄλλοτε θετική καί ἄλλοτε ἀμφιβαλλόμενη στάση τοῦ πλήθους πού παρακο-λουθοῦσε τήν διδασκαλία καί τά θαύματα τοῦ Χριστοῦ. Βεβαίως, τονίζεται ἡ ἔκπληξη γιά τήν θεραπεία τοῦ ἐκ γενετῆς τυφλοῦ καί ἡ προσπάθεια τῆς ἑρμηνείας τοῦ γεγονότος μέ διαφορετικό τρόπο: πρῶτον, οἱ γνωστοί, οἱ γείτονες καί ἄλλοι ἄγνωστοι ἀδυνατοῦν νά πιστέψουν σέ ἕνα τέτοιο θαυμαστό γεγονός, γιατί εἶναι πρωτάκου-στο. Δεύτερον, οἱ γονεῖς τοῦ θεραπευθέντος ἀποφεύγουν νά εἰσέλ-θουν στήν οὐσία ἀπό φόβο, ἐπειδή οἱ Φαρισαῖοι ἀπείλησαν ὅτι ὅποιος ὁμολογήσει ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστός εἶναι Υἱός τοῦ Θεοῦ θά ἐκ-διωχθεῖ ἀπό τήν συναγωγή. Ἔτσι, ἁπλῶς βεβαιώνουν ὅτι εἶναι ὁ υἱός τους πού ἐγεννήθηκε τυφλός. Τρίτον, στήν δίκη τοῦ θεραπευ-θέντος τυφλοῦ οἱ Φαρισαῖοι κατεδίκασαν τόσο τόν Χριστό ὡς ἁμαρτωλό, γιατί δέν σέβεται καί παραβαίνει τήν ἀργία τοῦ Σαββά-του μέ τό νά κάνει τέτοιες θαυματουργικές ἐνέργειες κατά τήν ἡμέ-ρα τοῦ Σαββάτου, ὅσο καί τόν θεραπευθέντα, γιατί ἐγεννήθηκε με-σα στήν ἁμαρτία σέ ἀντίθεση μέ τήν βεβαίωση τοῦ Χριστοῦ ὅτι ἡ τύφλωσή του δέν εἶχε ὡς αἰτία τήν ἁμαρτία. Τέταρτον, ὁ ἴδιος ὁ θε-ραπευμένος τυφλός ἑρμηνεύει τό γεγονός λέγοντας ὅτι ὁ Χριστός δέν μπορεῖ παρά μόνο νά εἶναι ἐκ τοῦ Θεοῦ γιά νά ἔχει τήν δύναμη νά ἐνεργεῖ τέτοια θαυμαστά γεγονότα.

Ἡ ἐκ μέρους τοῦ Χριστοῦ διενέργεια τοῦ θαύματος καί ἡ δι-δασκαλία του θέτουν ἄλλες παραμέτρους καί ἀνατρέπουν τά πλαί-σια τῆς θρησκευτικότητας τοῦ Ἰουδαϊσμού. Ὁ Κύριος ἀποσυνδέει τήν ἀσθένεια ἀπό τήν ἁμαρτία καί δέν καθιστᾶ τόν ἄνθρωπο ἔνοχο γιά τά πάντα ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ. Ἡ τύφλωση τοῦ ἀνθρώπου ἐκείνου δέν ὀφειλόταν σέ κάποιο ἁμάρτημα δικό του ἤ κληρονομικό. Ἀπο-σκοποῦσε στό νά ὁδηγήσει στήν φανέρωση τῆς δόξας τοῦ Θεοῦ πού κατανικᾶ τήν ἁμαρτία, τήν ἀσθένεια καί τόν θάνατο. Ἡ δόξα τοῦ Θεοῦ φανερώνεται στό Πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ Ὁποῖος, συνεχίζοντας τό δημιουργικό ἔργο τοῦ Πατέρα, δημιουργεῖ μέ τήν πράξη τῆς θεραπείας τῶν ὀφθαλμῶν τοῦ τυφλοῦ χρησιμοποιώντας πυλό καί νερό καί μέ τήν παροχή τοῦ φωτός σέ αὐτόν. Εἶναι δύο δημιουργικές πράξεις, ἀντίστοιχες μέ ἐκεῖνες τῆς πρώτης δημιουρ-γίας, ἀφ’ ἑνός μέν τῆς κατασκευῆς τοῦ ἀνθρώπου ἀπό πηλό, ἀφ’ ἑτέρου δέ τῆς δημιουργίας τοῦ φωτός. Γιά τόν λόγο αὐτό, τόν Χρι-στό δέν Τόν δεσμεύουν οἱ ἀνθρώπινες διατάξεις τοῦ Νόμου, γιατί εἶναι «κύριος καί τοῦ Σαββάτου». Στό τέλος, ὅταν ὁ Χριστός συ-ναντᾶ τόν θεραπευμένο τυφλό, τοῦ ἀποκαλύπτει ὅτι εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ.

Ὅσον ἀφορᾶ στόν τυφλό ὑπάρχουν ἐξ ἴσου σημαντικά ζητή-ματα: (α) ὅπως βεβαιώνει ὁ Χριστός, ἔχει ἐπιλεγεῖ ἀπό τόν Θεό γιά νά γίνει ὄργανο τῆς ἀποκαλύψεως τῆς δημιουργικῆς καί θαυμα-τουργικῆς δυνάμεως τοῦ Θεοῦ. Γιά τόν λόγο αὐτό ὁ Χριστός πηγαί-νει αὐτοβούλως καί συναντᾶ τόν τυφλό καί τόν θεραπεύει. (β) Ὁ τυφλός, ἐπιπρόσθετα, συμβολικά ἐκπροσωπεῖ τήν ἀνθρωπότητα στό σύνολό της, μία ἀνθρωπότητα πού ὁδηγήθηκε στήν πνευματική τύφλωση. Ἡ παρουσία τοῦ Χριστοῦ καί ἡ ἀποστολή του στόν κό-σμο εἶναι ἡ προσφορά τοῦ φωτός τῆς γνώσεως τῆς ἀλήθειας καί ἡ ἐφαρμογή τῆς ἀγάπης ὡς κριτηρίου τῶν σχέσεων μεταξύ Θεοῦ καί ἀνθρώπων καί τῶν ἀνθρώπων μεταξύ τους. Ἡ ἀποδοχή τοῦ Χρι-στοῦ ὡς Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ προσφέρει τόν θεῖο φωτισμό, ἐνῶ ἡ ἀπόρ-ριψή Του ὁδηγεῖ σέ πνευματική συσκότιση. (γ) Ἡ ὅλη διαδικασία τῆς παρουσιάσεως δύο φορές τοῦ τυφλοῦ θεραπευμένου ἐνώπιον τῶν θρησκευτικῶν ἀρχόντων τοῦ Ἰσραήλ εἶναι ἀπό τά πρῶτα εἴδη «μαρτυρίων» Χριστιανῶν πού ὁμολογοῦν τόν Χριστό ὅτι εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ. Οἱ διάφοροι μάρτυρες, μεταξύ τῶν ὁποίων καί οἱ γονεῖς τοῦ θεραπευθέντος τυφλοῦ, δέν πείθουν τούς κριτές Γραμμα-τεῖς, οἱ ὁποῖοι ἐκδιώκουν τόν θεραπευμένο τυφλό καί οἱ ἴδιοι πα-ραμένουν στήν πνευματική τους τύφλωση. (δ) Ὁ ἴδιος ὁ τυφλός προβαίνει σέ ὁμολογία πίστεως καί δέν λαμβάνει ὑπ’ ὄψη τίς ἐπι-πτώσεις τῆς πράξεώς του, ὅπως ἔκαναν οἱ γονεῖς του. (ε) Αὐτή του ἡ πράξη τῆς ὁμολογίας πίστεως τόν ὁδηγεῖ σέ συνάντηση μέ τόν Κύ-ριο μας Ἰησοῦ Χριστό, συνάντηση σωτηρίας τοῦ τυφλοῦ καί συ-νάντηση λατρείας τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ ἐκ μέρους τοῦ τυφλοῦ. Ὁ θεραπευθείς τυφλός κατά τήν διάρκεια τῆς δίκης του ἐνώπιον τῶν Φαρισαίων α) δέχεται ὅτι ὁ Χριστός εἶναι προφήτης, γιά νά μπορεῖ νά ἐπιτελεῖ παρόμοια θαύματα, β) ὁμολόγησε ὅτι ὁ Χριστός δέν εἶναι ἁμαρτωλός, ὅπως ἰσχυρίζονταν οἱ Φαρισαῖοι, γ) ἐδέχθηκε νά εἶναι μαθητής τοῦ Χριστοῦ, δ) ὁμολόγησε ὅτι ὁ Χρι-στός εἶναι ἀπεσταλμένος ἀπό τόν Θεό.

Ἡ τελευταία ἑνότητα τῆς περικοπῆς περιγράφει τήν δεύτερη συνάντηση τοῦ Χριστοῦ μέ τόν θεραπευθέντα τυφλό. Ὅπως στήν πρώτη περίπτωση, ἔτσι καί αὐτή τήν φορά εἶναι μέ πρωτοβουλία τοῦ Χριστοῦ πού πραγματοποιεῖται ἡ συνάντηση. Ὁ Χριστός πλη-ροφορήθηκε τά τῆς ἀνακρίσεως τοῦ θεραπευθέντος ἀπό τούς Φαρι-σαίους, τήν ἀντίδρασή τους, καθώς καί τό γεγονός ὅτι τόν ἐξεδίω-ξαν. Ἡ ἐρώτηση τήν ὁποία τοῦ ὑποβάλλει αὐτή τήν φορά εἶναι τό κατά πόσο πιστεύει «εἰς τόν Υἱόν τοῦ Θεοῦ». Ἐκεῖνος ἐρωτᾶ, ποιός εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ γιά νά πιστέψει, καί ὁ Χριστός τοῦ δίδει τήν σημαντική ἀπάντηση: «Καί ἑώρακας αὐτόν καί ὁ λαλών μετά σοῦ ἐκεῖνος ἐστίν». Ὁ πρώην τυφλός καί βλέπει καί ἀκούει. Ἔτσι, ἐνώ-πιον τοῦ Ἰδίου τοῦ Χριστοῦ μέσα στόν ναό, ὁμολόγησε τήν πίστη του ὅτι εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ. Αὐτή τήν συγκεκριμένη στιγμή Αὐ-τόν πού βλέπει καί ἀκούει τόν λόγο Του εἶναι ὁ Ἴδιος ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ. Τό θαῦμα τῆς θεραπείας τοῦ ἐκ γενετῆς τυφλοῦ, μέσα ἀπό αὐτή τήν προοπτική, ἀποτελεῖ μία θεοφάνεια. Ὁ Ἰησοῦς ἀπο-καλύπτεται στόν θεραπευμένο ὅτι εἶναι ὁ Χριστός, ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ. Ἡ θεραπεία του δέν εἶναι μόνο θεραπεία τῶν σωματικῶν του ὀφθαλμῶν, ἀλλά καί πνευματική. Ἡ πνευματική ὅραση ἐκφράζεται μέσῳ τῆς πίστεως. Γιά τόν λόγο αὐτό ὁ Χριστός ἐρώτησε τόν θε-ραπευθέντα τυφλό ἐάν πιστεύει στόν Υἱό τοῦ Θεοῦ. Αὐτό ἰσχύει γιά τόν κάθε ἄνθρωπο, γιατί ἡ πίστη στον Ἰησοῦ Χριστό ἐλευθερώνει ἀπό τήν πνευματική τύφλωση. Πράγματι, ὁ Χριστός εἶπε μετά ἀπό τήν συνάντησή Του μέ τόν θεραπευθέντα: «εἰς κρῖμα ἐγώ εἰς τόν κόσμον τοῦτον ἦλθον, ἵνα οἱ μή βλέποντες βλέπωσι καί οἱ βλέπον-τες τυφλοί γένωνται».2 Ἡ θεραπεία τοῦ ἐκ γενετῆς τυφλοῦ, ὅπως σημειώνει ὁ ἅγιος Εἰρηναῖος, εἶναι πράξη δημιουργίας, γιατί ἀνα-δημιούργησε τούς ὀφθαλμούς τοῦ τυφλοῦ.

† † Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τῶν ἁγίων μαρτύρων Μελετίου τοῦ στρατηλάτου, Σεραπίωνος ἐπισκόπου, Ἰωάννου καί Στεφάνου, Καλλινίκου, Φήστου, Φαύστου, Αἰδεσίου, Μαρκέλλου, Θεοδώρου, Μελετίωνος, Σεργίου, Μαρκελλίνου, Φήλικος, Φωτεινοῦ, Θεοδω-ρίσκου, Μερκουρίου καί Διδύμου, Χριστίνου καί Κυριάκου, Καρ-τερίου, Σωσάννης, Μαρκιανῆς, Παλλαδίας, Γρηγορίας, καί τοῦ πλήθους τῶν σύν αὐτοῖς μυσίων χιλίων σύν γυναιξί καί τέκνοις.

Οἱ Ἅγιοι αὐτοί Μάρτυρες κατάγονταν ἀπό τή Γαλατία καί ἔζησαν κατά τούς χρόνους τοῦ αὐτοκράτορος Ἀντωνίνου (138-160 μ.Χ.). Διαβληθέντες στόν ἡγεμόνα τῶν Ταβιανῶν Μάξιμο, ἐδιώκο-νταν ἀπό τούς ἐθνικούς. Ὅταν συνελήφθησαν ὁδηγήθηκαν ἐνώπιον τοῦ ἡγεμόνος, ὁ ὁποῖος τούς διέταξε νά θυσιάσουν στά εἴδωλα. Οἱ Ἅγιοι ἀρνήθηκαν καί τότε ἄρχισαν τά βασανιστήρια. Τούς κατα-σκέξισαν τά πλευρά, τούς ἐκτύπησαν μέ σιδερόσφαιρες τούς ἀστρά-γαλους καί ἐκάρφωσαν τά πόδια τους σέ ξύλα. Στή συνέχεια τούς ἔχυσαν στά αὐτιά καυτό λάδι, ἀλλά οἱ Μάρτυρες μέ τή Χάρη ροῦ Θεοῦ ἔμειναν ἀβλαβεῖς, οἱ δέ δήμιοι ἀπό τή ζέστη διελύθησαν σάν τό κερί καί ἀμέσως ἐκάησαν ὅλοι οἱ ὑπηρέτες τοῦ ἡγεμόνος.

Μόλις ἄρχισε νά ξημερώνει Ἄγγελοι Κυρίου ἐπῆραν τούς Ἁ-γίους Μάρτυρες καί τούς μετέφεραν στό ναό τοῦ Δία, ὅπου οἱ Ἅγι-οι κετέρριψαν τό χάλκινο εἴδωλο αὐτοῦ. Μόλις τό ἄγαλμα κατέ-πεσε, ἐξῆλθαν ἀπό αὐτό δαίμονες πού ἐκραύγαζαν, ὅτι ἔφθασε ἡ ὥρα τῆς ἐκπληρώσεως τῆς προφητείας γιά τήν καταστροφή τοῦ Δία ἀπό τόν στρατηλάτη Μελέτιο. Τό θαῦμα αὐτό ἔγινε ἀφορμή νά βαπτισθεῖ Χριστιανός ὁ εὐγενής Σεραπίων, πού ἔγινε Ἐπίσκοπος. Οἱ Ἅγιοι Μελέτιος, Ἰωάννης καί Στέφανος óδηγήθηκαν καί πάλι μπροστά στόν ἡγεμόνα, ὁ ὁποῖος προσεκάλεσε τούς κόμητες, τούς τριβούνους καί τούς πρίγκηπες Φῆστο, Φαῦστο, Μάρκελλο, Θεόδω-ρο, Μελετίωνα, Σέργιο, Μαρκελλίνο, Φήλικα, Φωτεινό, Θεοδωρί-σκο, Μερκούριο καί Δίδυμο. Τότε ὁ ἡγεμόνας λέγει πρός αὐτούς: «Γιατί καταστρέψατε τό ναό τοῦ μεγάλου θεοῦ Δία;». Αὐτοί δέ ἀπάντησαν: «Ἐμεῖς δέν εἴμασταν ἐκεῖ, ἀλλά αὐτός πού κατεφρό-νησες, ὁ Μελέτιος, μέ τίς οὐράνιες δυνάμεις συνέτριψε αὐτόν». Καί ἀμέσως ἄρχισαν νά ἐλέγχουν τόν ἡγεμόνα γιά τήν ἄνοια καί τήν ἀσέβεια αὐτοῦ. Τότε ὁ ἡγεμόνας ἔδωσε ἐντολή νά τούς κτυπήσουν μέ λωρίδες ἀπό μολύβι καί νά τούς βάλλουν σέ πυρακτωμένο καμί-νι. Οἱ Ἅγιοι εἰσῆλθαν στή φωτιά κρατώντας ὁ ἕνας τό χέρι τοῦ ἄλλου καί ἔνοιωθαν σάν νά δροσίζονταν στόν παράδεισο. Οἱ εἰδω-λάτρες ἄρχισαν νά ρίχνουν νερό, γιά νά σβήσει ἡ φωτιά καί νά πνί-ξουν τούς Ἁγίους ἀπό τίς ἀναθυμιάσεις. Ἀλλά οὔτε πάλι κατάφε-ραν τίποτε. Τότε τούς ὁδήγησαν στό ναό τοῦ Ἀσκληπιοῦ. Μόλις οἱ Ἅγιοι εἰσῆλθαν στόν εἰδωλολατρικό ναό καί προσευχήθηκαν, μέ τή δύναμη τοῦ Θεοῦὁ ναός ἐσείσθηκε καί τό ἄγαλμα τοῦ εἰδώλου συνετρίβη. Τότε ἐνέδυσαν τόν Ἅγιο Μελέτιο μέ θώρακα καί περι-κεφαλαία πού ἔκαιγαν, ἀλλά τό σίδερο ἔγινε κρύο. Τό μαρτύριο συνεχίσθηκε. Ὁ ἡγεμόνας διέταξε τότε νά φέρουν μπροστάτου δύο παιδιά, πού ὀνομάζονταν Χριστίνος καί Κυριάκος. Τά ἐρώτησε λέγοντας: «Πεῖτε μας, παιδιά, ποιός Θεός εἶναι μεγαλύτερος, ὁ Δίας ἤ ὁ Χριστός;». Καί ἐκεῖνα ἀπεκρίθησαν: «Ἰησοῦς ὁ Χριστός εἶναι ὁ Ἀληθινός Θεός, Αὐτός πού ἐδημιούργησε μέ τόν Πατέρα καί τό Ἅγιο Πνεῦμα τά πάντα». Τότε τά ἐκτύπησαν καί ἀκολούθως ἀπέ-κοψαν τίς τίμιες κεφαλές αὐτῶν καί τοῦ διδασκάλου τους «ἐν τῷ ὄρει Μηνόει».

Ὁ Ἅγιος Σεραπίων ἐτελειώθη διά ξίφους καί ἐνταφιάσθηκε στό ὄρος τῶν Καδακορέων.

Πάλι ὁ παράνομος ἡγεμόνας ἔδωσε στόν Ἅγιο Μελέτιο νά πιεῖ δηλητήριο πού ἦταν κατασκευασμένο ἀπό τό μάγο Καλλίνικο. Μόλις ὁ μάγος Καλλίνικος εἶδε τό τό παράδοξο θαῦμα, ἐπίστεψε στό Χριστό καί ἔλεγξε τά εἴδωλα ὡς δαιμόνια. Καί ἀμέσως παρεκά-λεσε τόν Ἅγιο Μελέτιο νά τοῦ δώσει τή σφραγίδα τοῦ Κυρίου καί νά γίνει Χριστιανός. Ἔτσι ἐμαρτύρησε καί ὁ Καλλίνικος, ὁ ὁποῖος ἐνταφιάσθηκε μέ τόν Ἐπίσκοπο Σεραπίωνα. Στή συνέχεια ὁ ἡγεμό-νας ἔφερε στό βῆμα τίς γυναῖκες τῶν Ἁγίων Φήστου, Φαύστου, Μαρκελλίνου καί Αἰδεσίου, τή Σωσάννα, τή Μαρκιανή, τήν Παλλα-δία καί τή Γρηγορία, οἱ ὁποῖες, ἀφοῦ ὁμολόγησαν τόν Χριστό, ἐμαρτύρησαν.

Ὁ ἡγεμόνας, τυφλωμένος ἀπό τήν ἀσέβεια, δέν μποροῦσε νά δεῖ τήν ἀλήθεια. Ἀμέσως ἔδωσε ἐντολή νά κρεμάσουν τόν Ἅγιο Με-λέτιο σέ ἕνα πεῦκο καί νά τοῦ καρφώνουν τό σῶμα μέ πυρακτω-μένα καρφιά. Τό ἔργο αὐτό ἀνέλαβε ὁ Καρτέριος ὁ χαλκέας μέ τούς δώδεκα μαθητές αὐτοῦ. Μόλις ἄρχισαν νά καρφώνουν τό σῶμα τοῦ Ἁγίου Μελετίου, τά πυρακτωμένια καρφιά συντρίβονταν καί ἔπε-φταν κατά πρόσωπο ἐκείνων πού τά ἐκάρφωναν καί τούς ἐτύφλω-ναν. Ἔτσι ὁ Καρτέριος καί οἱ μαθητές του ἐπίστεψαν στόν Χριστό καί ἀπετμήθησαν τίς τίμιες κεφαλές αὐτῶν στό ὄρος τῶν Καδακο-ρέων.

Καί ἐνῶ ὁ Ἅγιος Μελέτιος ἦταν κρεμασμένος στό δένδρο, φωνή ἀκούσθηκε ἀπό τόν οὐρανό πού ἔλεγε: «Ἔλα, ἀθλητά μου, Μελέτιε, ἀνάβαινε στά ταμεῖα τοῦ Παράδεισου καί στό χορό τῶν ἐκλεκτῶν μου Ἀγγέλων καί στή συνδρομή ὅλων τῶν Δικαίων μου. Νά, ὅλοι οἱ Ἅγιοι στέκονται καί σέ προσδοκοῦν, γιά νά σοῦ δώσουν τά βραβεῖα, διότι ἐσύ ἐποίησες τό θέλημά μου ἐπί τῆς γῆς».

Τότε κατέβηκαν Ἄγγελοι ἀπό τόν οὐρανό καί παρέλαβαν τήν ψυχή τοῦ Ἁγίου Μελετίου καί τήν ἀνέφεραν στόν οὐρανό, σάν περιστερά λευκή ἀστράπτουσα. Ἄγγελος Κυρίου κατῆλθε καί ἐπῆρε τό λείψανο τοῦ Ἁγίου Μελετίου καί τό ἔφερε στό ὄρος, ὅπου ἐτε-λειώθηκε καί τό στράτευμα αὐτοῦ3.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ ἐν ἁγίοις πατρός ἡμῶν Ἐλπιδίου, ἐπισκόπου Ἀβέρσας.

Ὁ Ἅγιος Ἐλπίδιος ἔζησε κατά τόν 5ο αἰώνα μ.Χ. καί ἦταν Ἐπίσκοπος τῆς πόλεως Ἀβέρσας, μεταξύ Νεαπόλεως καί Καπούης τῆς Ἰταλίας. Ἐκοιμήθηκε μέ εἰρήνη.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ ὁσίου πατρός ἡμῶν Βικεντίου τῶν Λερίνων.

Ὁ Ὅσιος Βικέντιος καταγόταν ἀπό εὐγενῆ οἰκογένεια τῆς Γαλλίας καί ἀπό τήν παιδική τοῦ ἡλικία ἀγάπησε τόν Θεό καί τό μοναχικό βίο. Ἐνῶ ἦταν στρατιωτικός παραιτήθηκε ἀπό τό ἀξίωμά του καί ἔγινε μοναχός στή νῆσο τῶν Λερίνων. Ἐκοιμήθηκε μέ εἰρή-νη, τό ἔτος 445 μ.Χ.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ ὁσίου πατρός ἡμῶν Συμεών, τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ ὄρει.

Ὁ Ὅσιος Συμεών ἐγεννήθηκε στήν Ἀντιόχεια, ἀπό τήν ὁποία καταγόταν καί ἡ μητέρα του Μάρθα, ἐνῶ ὁ πατέρας του Ἰωάννης καταγόταν ἀπό τήν Ἔδεσσα, καί ἔζησε κατά τούς χρόνους τοῦ αὐτοκράτορος Ἰουστινιανοῦ (527-565 μ.Χ.). Σέ ἡλικία ἕξι ἐτῶν, ἀφοῦ ἔμεινε ὀρφανός ἀπό τόν πατέρα του, ὁ ὁποῖος ἐφονεύθηκε μέσα στήν οἰκία του πού κατέρρευσε ἀπό σεισμό, μέ θεία ὑπόδειξη ὁδηγήθηκε στή Σελεύκεια καί παραδόθηκε στήν πνευματική προ-στασία καί καθοδήγηση τοῦ περήφημου γιά τίς ἀρετές του ἀσκητοῦ Ἰωάννου, ὁ ὁποῖος ἀσκήτευε κοντά στό ὄρος τοῦ χωριοῦ Πίλασα. Ἀπό ἀυτόν ὁ Ὅσιος Συμεών ἐδιδάχθηκε τά ὑψηλά διδάγματα τῆς Χριστιανικῆς πολιτείας. Μιμούμενος τό διδάσκαλό του ἀνήγειρε στῦλο καί ἀφοῦ ἀνῆλθε ἐπ’ αὐτοῦ, παρέμεινε προσευχόμενος ἐπί δώδεκα ἔτη. Ἀφοῦ διέπρεψε στήν ἀρετή καί ὁσιότητα καί διακρί-θηκε γιά τή θερμότητα τῆς πίστεως καί τή διαφλέγουσα αὐτόν ἀγάπη πρός τόν Θεό, ἀξιώθηκε παρ’ Αὐτοῦ διά τῆς χάριτος τῆς προ-οράσεως καί τῆς θεραπείας κάθε ἀσθένειας.

Ἔτσι προήγγειλε τήν κοίμηση τοῦ διδασκάλου του, τήν κοί-μηση τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἐφραίμ (545 μ.Χ.), τούς σεισμούς τῆς Ἀντιόχειας καί Κωνσταντινουπόλεως (557 μ.Χ.) καί ἄλλα γεγονότα.

Ἀφοῦ κατῆλθε ἀπό τόν στῦλο, μετέβη στό λεγόμενο Θαυμα-στό ὄρος, ὅπου, ἀφοῦ ἵδρυσε μοναστήρι γιά τούς μαθητές του, ἀνή-γειρε γιά τόν ἑαυτό του στῦλο, ἐπί τοῦ ὁποίου ἀναβάς παρέμεινε προσευχόμενος ἐπί σαράντα ἔτη.

Ἡ φήμη τῆς ἁγιωσύνης του εἶχε διαδοθεῖ σέ ὅλη τή χώρα, πλῆ-θος δέ συνέρρεε πρός αὐτόν αἰτούμενο τήν ἴαση καί τήν εὐλογία του. Ὁ δέ Ἐπίσκοπος Σελευκείας, ἀφοῦ προσῆλθε καί ἀνέβηκε στόν στῦλο, τόν ἐχειροτόνησε πρεσβύτερο.

Ἔτσι θεοσεβῶς, μέ κάθε σκληραγωγία, ἀφοῦ ἔζησε ὁ Ὅσιος Συμεών, ἐκοιμήθηκε, τό ἔτος 590 μ.Χ., μέ εἰρήνη σέ ἡλικία ὀγδόντα πέντε ἐτῶν.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ ὁσίου πατρός ἡμῶν Κυριακοῦ, ἐξ Εὐρύχου τῆς Κύπρου.

Δέν εἶναι γνωστό πότε ἔζησε ὁ Ὅσιος Κυριακός, ὁ ἀσκητής τῆς Εὐρύχου. Ἐκεῖνο πού γνωρίζουμε ἀπό τήν Ἀκολουθία του εἶναι, ὅτι ἀπό βρέφους «ἐγένου τοῦ Κυρίου ἐραστής». Ἀγάπησε τόν Θεό καί Τόν ἀκολούθησε. Ἄφησε τόν κόσμο καί ἔγινε πολιστής τῆς ἐρήμου καί ἐραστής τῆς ἡσυχίας.

Στό ἀσκητήριό του τόν ἐπισκέπτονταν πλήθη πιστῶν, γιά νά τόν δοῦν, νά τόν συμβουλευθοῦν καί νά λάβουν τήν εὐχή του. Καί ὁ Ὅσιος τούς ἐδεχόταν ὅλους μέ ἀγάπη καί ὑπομονή. Τούς ἐδίδασκε καί τούς παρηγοροῦσε. Τούε συμβούλευε νά ἀφήσουν τά μίση καί τίς κακίες μεταξύ τους καί νά μετανοήσουν.

ΤΑ ΙΕΡΑ ΛΕΙΨΑΝΑ ΚΑΙ Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ

Ὁ Τροαδικός Θεός τόν ἐπροίκισε μέ τό χάρισμα τῆς θαυματουργίας. «Φέρων τόν σταυρόν ἐπ ὤμων σου… καί πάθη θανατώσας τά τοῦ σώματος συντόνοις ἀγρυπνίαις καί δεήσεσι χάριν ἀπεί-ληφας, Ὅσιε, τοῦ θεραπεύειν νοσήματα», γράφει ὁ ὑμνογράφος. Καθημερινά στό κελλί του, μαζί μέ τή διδασκαλία πού προσέφερε, ἐθεράπευε ἀσθενεῖς καί πάσχοντες.

Ἔτσι ἀφοῦ ἔζησε ὁ Ὅσιος Κυριακός, ὡς ἄγγελος στήν ψυχή καί Θαυματουργός, ἐκοιμήθηκε μέ εἰρήνη.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ ὁσιομάρτυρος Νικήτα τοῦ Στυλίτου, τοῦ ἐκ Περεγιασλάβλ τῆς Ρωσίας.

Ὁ Ἅγιος Ὁσιομάρτυς Νικήτας ἔζησε τόν 12ο αἰώνα μ.Χ. στήν πόλη Περεγιασλάβλ τῆς Ρωσίας. Ἐργαζόταν ὡς φοροεισπράκτορας τοῦ πρίγκηπος Ντολγκορούκιγ καί εἰσέπραττε ἀπό τούς φορολο-γούμενους τεράστια ποσά, πού ἦσαν ὑποχεωμένοι νά δίδουν γιά τήν οἰκοδόμηση τῆς πόλεως καί ἑνός ναοῦ. Ἐπέρασν ἔτσι πολλά χρόνια. Ἀλλά ὁ φιλεύσπλαγχνος Θεός, πού θέλει ὅλοι νά ὁδηγηθοῦν σέ μετάνοια καί νά σωθοῦν, δέν ἐγκατέλειψε τόν Νικήτα καί προ- ετοίμασε τήν ὁδό τῆς ἐπιστροφῆς του. Ὅταν μία ἡμέρα ὁ Νικήτας ἐπῆγε στήν ἐκκλησία ἄκουσε τά λόγια τοῦ Προφήτου Ἡσαῒου: «Λούσασθε καί καθαροί γίνεσθε, ἀφέλετε τάς πονηρίας ἀπό τῶν ψυχῶν ὑμῶν ἀπέναντι τῶν ὀφθαλμῶν μου, παύσασθε ἀπό τῶν πονηριῶν ὑμῶν, μάθετε καλόν ποιεῖν, ἐκζητήσατε κρίσιν, ρύσασθε ἀδικούμενον, κρίνατε ὀρφανῷ καί δικαιώσατε χήραν»4. Ἡ κεκοι-μημένη συνείδησή του ἐξύπνησε καί ὁδηγήθηκε σέ μεταμέλεια. Ἔτρεξε ἀμέσως στή μονή τοῦ Περεγιασλάβλ-Ζαλέσκϊυ, πού ἦταν ἀφιερωμένη στόν Ἅγιο Νικήτα, ἔπεσε στούς πόδες τοῦ πνευματικοῦ καί ἐξομολογήθηκε τά ἁμαρτήματά του.

Ὁ γέροντας πνευματικός, γιά νά διαπιστώσει τήν εἰλικρίνεια τοῦ ἐξομολογουμένου, τοῦ ἔδωσε τήν πρώτη ἐντολή: νά σταθεῖ ἐπί τρεῖς ἡμέρες στίς πῦλες τῆς μονῆς καί νά ὁμολογεῖ δημοσίως τά ἁμαρτήματά του. Μέ βαθειά ταπείνωση ὁ Νικήτας ἔκαμε ὑπακοή.

Ἔτσι μετά ἀπό λίγο καιρό ἐκάρη μοναχός καί ἄρχισε τήν σκληρή πνευματική ζωή καί τήν ἄσκηση. Ἔσκαψε ἕνα κοίλωμα καί ἐκεῖ ἐτοποθέτησε ἕνα βράχο ἐπάνω στόν ὁποῖο ἐκάθισε φορώντας βαρειές ἁλυσίδες, ὡς νέος Στυλίτης.

Ὅμως μιά νύκτα τοῦ ἔτους 1196, πού ὁ Ἅγιος προσευχόταν καί οἱ ἁλυσίδες του ἔλαμπαν σάν ἀσῆμι, ληστές τόν ἐφόνευσαν καί ἔκλεψαν τίς σιδερένιες ἁλυσίδες πού ἐνόμιζαν ὅτι ἦσαν πολύτιμες. Ὅταν ἀπομακρύνθηκαν καί κατάλαβαν ὅτι οἱ ἁλυσίδες ἦταν κατα-σκευασμένες ἀπό σίδερο, τίς ἐπέταξαν στόν ποταμό Βόλγα.

Ὁ Θεός ὅμως ἠθέλησε νά τιμήσει καί αὐτά τά ὁρατά σημεῖα τοῦ μαρτυρίου καί τῆς ἀσκήσεως τοῦ Ὁσιομάρτυρος Νικήτα. Μία νύκτα, ὁ εὐλαβής ἡλικωμένος μοναχός Συμεών, πού ἀσκήτευε στήν μονή τῶν Ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου τοῦ Γιαροσλάβλ, εἶδε ἐπάνω ἀπό τόν ποταμό τρεῖς φωτεινές ἀκτῖνες. Ἀμέσως οἱ Πατέρες τῆς μονῆς ἔτρεξαν, γιά νά δοῦν τί συμβαίνει. Μέ δέος εἶδαν τίς ἁλυ-σίδες τοῦ Ὁσίου Νικήτα νά ἐπιπλέουν. Μέ εὐλάβεια τίς ἐπῆραν καί τίς μετέφεραν στόν τάφο τοῦ Ὁσίου.

Ὅταν, μεταξύ τῶν ἐτῶν 1420-1425, ἄνοιξαν τόν τάφο τοῦ Ὁσίου, εὑρῆκαν τό ἱερό λείψανό του ἄφθαρτο.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ ἐν ἁγίοις πατρός ἡμῶν Γρηγορίου, ἀρχιεπισκόπου Νόβγκοροντ τῆς Ρωσίας.

Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος, κατά κόσμον Γαβριήλ, ἦταν ἀδελφός τοῦ Ἀρχιεπισκόπου τοῦ Νόβγκοροντ Ἰωάννου (1165-1185), τόν ὁποῖο ἐβοήθησε στήν ἀνοικοδόμηση τῆς μονῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεο- τόκου στή νῆσο Μιγιασίνο. Ἐκεῖ ὁ Γαβροήλ ἐκάρη μοναχός, λαβών τό ὄνομα Γρηγόριος. Τό ἔτος 1187 ἐξελέγη Ἀρχιεπίσκοπος τοῦ Νόβ-γκοροντ καί ἐκοιμήθηκε μέ εἰρήνη, τό ἔτος 1193.

Ἡ Ἐκκλησία τιμᾶ, ἐπίσης, τή μνήμη του στίς 10 Φεβρουαρίου, κατά τήν ἑορτή τῆς ἱερᾶς συνάξεως πάντων τῶν ἐν Νόβγκοροντ τῆς Ρωσίας Ἁγίων Ἱεραρχῶν.

† Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τῶν ἐγκαινίων τοῦ ναοῦ τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου, ἐν Κάρραις τῆς Συρίας5.

Ταῖς αὐτῶν ἁγίαις πρεσβείαις, ὁ Θεός, ἐλέησον ἡμᾶς. Ἀμήν.

1 Κεφ. 9, 1-38.
2 Ἰω. 9, 39.
3 Studi e Testi, 65, Fasc. 8o, Mαρτύριον ἐν συντόμῳ τῶν ἁγίων καί ἐνδόξων τοῦ Χριστοῦ μαρτύρων Μελετίου τοῦ στρατηλάτου, Ἰωάννου καί Στεφάνου κομήτων…, σελ. 327-332
4 Ἡσ. 1, 16-17.
5 Πόλη τῆς Συρίας ὀνομαζόμενη Χαρράν, πού κεῖται κατά τά βόρεια κράσπεδα τῆς Συριακῆς ἐρήμου. Σέ αὐτήν κατά τήν Ἁγία Γραφή ἐγκαταστάθηκε ὁ Ἀβραάμ προεσρχόμενος ἀπό τήν πόλη Οὔρ τῆς Μεσοποταμίας μετά τῆς οἰκογενείας καί τῶν ὑπαρχόντων του. Ἀπό ἐκεῖ δέ, ἀφοῦ ἐνταφίασε τόν πατέρα του Θαρέ, ἐπορεύθηκε πρός τή Χαναάν.

Πρόσφατα Άρθρα

Επιμνημόσυνη δέηση στον Καραβά για τους στρατιώτες  που έχασαν τη ζωή τους το 1972
Εκκλησία της Ελλάδος

Επιμνημόσυνη δέηση στον Καραβά για τους στρατιώτες που έχασαν τη ζωή τους το 1972

1 Δεκεμβρίου 2025

Το πρωί της Δευτέρας 1η Δεκεμβρίου 2025, μετά την πανήγυρη του Αγίου Θεοκλήτου στο Καστόρι, οι επίσημοι μετέβησαν στον Καραβά, όπου,...

Read more
Δημητριάδος Ιγνάτιος: «H μαρτυρία της πίστεως δεν δίδεται με εμμονές, αλλά με διάλογο»
Εκκλησία της Ελλάδος

Δημητριάδος Ιγνάτιος: «H μαρτυρία της πίστεως δεν δίδεται με εμμονές, αλλά με διάλογο»

1 Δεκεμβρίου 2025

Τους διορισμούς των μελών των Εκκλησιαστικών Συμβουλίων και των Διαχειριστικών Επιτροπών των Ιερών Ναών Βόλου και περιχώρων, για την τριετία...

Read more
Η Άρτα πανηγύρισε τον Όσιο Πορφύριο Καυσοκαλυβίτη
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Άρτα πανηγύρισε τον Όσιο Πορφύριο Καυσοκαλυβίτη

1 Δεκεμβρίου 2025

Το απόγευμα της Δευτέρας 1 Δεκεμβρίου 2025, μέσα σε πνευματική κατάνυξη, ετελέσθη ο Μέγας Εσπερινός στο πανηγυρίζον Παρεκκλήσιο του Οσίου...

Read more
Το Καστόρι τίμησε με λαμπρότητα τον Πολιούχο του Άγιο Θεόκλητο
Εκκλησία της Ελλάδος

Το Καστόρι τίμησε με λαμπρότητα τον Πολιούχο του Άγιο Θεόκλητο

1 Δεκεμβρίου 2025

Τη μνήμη του Αγίου Θεοκλήτου Επισκόπου Λακεδαιμονίας τίμησε την Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου 2025 η Εκκλησία μας και το Καστόρι εόρτασε...

Read more
Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΟΡΙΝΘΟΥ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΟΡΙΝΘΟΥ

1 Δεκεμβρίου 2025

Τον Άγιο Ιερομάρτυρα Διονύσιο, Επίσκοπο Κορίνθου, τίμησε ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Παύλος με Αρχιερατική Θ. Λειτουργία το Σάββατο, 29...

Read more
Σερρών Θεολόγος: «Ο αναγκεμένος αδελφός μας είναι η εικόνα του ιδίου του Θεού, το μέτρο της ευθύνης μας, η προϋπόθεση της σωτηρίας μας»
Εκκλησία της Ελλάδος

Σερρών Θεολόγος: «Ο αναγκεμένος αδελφός μας είναι η εικόνα του ιδίου του Θεού, το μέτρο της ευθύνης μας, η προϋπόθεση της σωτηρίας μας»

1 Δεκεμβρίου 2025

Στον ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Σερρών, χοροστάτησε την Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2025, στις 6:00 το απόγευμα, ο Σεβ. Μητροπολίτης...

Read more
Περί Αληθείας ουδείς λόγος
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Περί Αληθείας ουδείς λόγος

1 Δεκεμβρίου 2025

Στις 29 και 30 Δεκεμβρίου, ε.έ., πραγματοποιήθηκε ο εορτασμός των 1,700 χρόνων από την σύγκληση της Α’ Οικουμενικής Συνόδου με προεξάρχοντα...

Read more
Επίσκεψη του Μητροπολίτου Δημητριάδος στο Στρατόπεδο «Γεωργούλα»
Εκκλησία της Ελλάδος

Επίσκεψη του Μητροπολίτου Δημητριάδος στο Στρατόπεδο «Γεωργούλα»

1 Δεκεμβρίου 2025

Ποιμαντική επίσκεψη στην 32α Ταξιαρχία Πεζοναυτών (στρατόπεδο Γεωργούλα στη Ν. Ιωνία) πραγματοποίησε σήμερα ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, κατόπιν σχετικής προσκλήσεως της...

Read more
Ο Μητροπολίτης Ν. Ιωνίας  στο Άγιον Όρος για την εορτή  του Αγίου Κοσμά του Πρώτου
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Μητροπολίτης Ν. Ιωνίας στο Άγιον Όρος για την εορτή του Αγίου Κοσμά του Πρώτου

1 Δεκεμβρίου 2025

Κατόπιν ευγενούς προσκλήσεως της Ιεράς Κοινότητος του Αγίου Όρους, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας κ. Γαβριήλ μετέβη το Σάββατο 29...

Read more
Ο ΠΑΝΗΓΥΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΣΤΟΝ ΜΑΛΑΚΩΝΤΑ ΕΥΒΟΙΑΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΠΑΝΗΓΥΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΣΤΟΝ ΜΑΛΑΚΩΝΤΑ ΕΥΒΟΙΑΣ

1 Δεκεμβρίου 2025

Με κατάνυξη και συμμετοχή πολλών ενοριτών και προσκυνητών πανηγύρισε το Ι. Παρεκκλήσιο του αγ. αποστόλου Ανδρέου, της Ενορίας Μαλακώντα, προεξάρχοντος...

Read more
Η Ακολουθία της Τριθέκτης για την Εορτή των Χριστουγέννων στην Ιερά Μητρόπολη Κίτρους
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Ακολουθία της Τριθέκτης για την Εορτή των Χριστουγέννων στην Ιερά Μητρόπολη Κίτρους

1 Δεκεμβρίου 2025

Με κατάνυξη και ιεροπρέπεια τελέστηκε το απόγευμα της Κυριακής 30 Νοεμβρίου, στον Ιερό Ναό Παντανάσσης Κατερίνης, η Ακολουθία της Τριθέκτης,...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Η διακονία και μαρτυρία της Εκκλησίας στην διαχείριση κρίσεων»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Η διακονία και μαρτυρία της Εκκλησίας στην διαχείριση κρίσεων»

30 Νοεμβρίου 2025

Την ετήσιο μνήμη του Προστάτου του Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου και των Ενοριακών Φιλοπτώχων Ταμείων της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος, Αγίου Φιλαρέτου...

Read more
Κουρά μοναχού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά στη Βέροια
Εκκλησία της Ελλάδος

Κουρά μοναχού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά στη Βέροια

30 Νοεμβρίου 2025

Την Κυριακή 30 Νοεμβρίου το εσπέρας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό και κήρυξε...

Read more
Υποδοχή της Ιεράς Εικόνος της Αγίας Παρασκευής στην Καλαμάτα
Εκκλησία της Ελλάδος

Υποδοχή της Ιεράς Εικόνος της Αγίας Παρασκευής στην Καλαμάτα

30 Νοεμβρίου 2025

Με την υποδοχή της Ιεράς Εικόνος της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Παρασκευής,  ξεκίνησαν οι λατρευτικές εκδηλώσεις για την εορτή της Αγίας Μεγαλομάρτυρος...

Read more
Η εορτή του Αγίου Αποστόλου Ανδρέου στο Καρποχώρι
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Αγίου Αποστόλου Ανδρέου στο Καρποχώρι

30 Νοεμβρίου 2025

  Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος, το πρωί της Κυριακής 30 Νοεμβρίου 2025, χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)
Αποστόλου Ανδρέα Πρωτόκλητου

Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

29 Νοεμβρίου 2025

Mακαριστού Μητροπολίτου Πατρών κυρού Νικοδήμου ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ "Ευρήκαμεν τον Μεσσίαν" (Ιω. ά, 42) Κατά το διάστημα...

Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

29 Νοεμβρίου 2025
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Άγιος Ανδρέας: Ο Πρωτοκλητος Μαθητής του Χριστού

29 Νοεμβρίου 2025
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Η τιμή των γονέων – Κυριακή ΙΓ΄ Λουκά

29 Νοεμβρίου 2025
Ὁ ἅγιος ἀπόστολος Ἀνδρέας

Ὁ ἅγιος ἀπόστολος Ἀνδρέας

29 Νοεμβρίου 2024
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Ένα «ΜΗΝΥΜΑ» του Αγίου Ανδρέα για την Ελληνική οικογένεια

29 Νοεμβρίου 2024
Τό «ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ» τοῦ ἀποστόλου Παύλου – «Ἄκου ἕνα βιβλίο»

Αποστολικά Μηνύματα: «Το μεγάλο Δώρο του Κυρίου μας»

24 Νοεμβρίου 2024
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Εἰ θέλεις εἰσελθεῖν εἰς τὴν ζωήν, τήρησον τὰς ἐντολάς

24 Νοεμβρίου 2024
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Μνήμη αποστόλου Ανδρέου (30-11-2014)

29 Νοεμβρίου 2022
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Κυριακή ΙΓ΄ Λουκά «Αξίως περιπατήσαι της κλήσεως…»

27 Νοεμβρίου 2021

Τα λάθη του άρχοντος Ιουδαίου

24 Νοεμβρίου 2018
Η κατάκτηση της αιώνιας ζωής

Η κατάκτηση της αιώνιας ζωής

24 Νοεμβρίου 2018
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

30 Νοεμβρίου 2016
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Άγιος Ανδρέας: μία χαρακτηριστική περίπτωση!

30 Νοεμβρίου 2016
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Ο Θεός ἡμᾶς τούς ἀποστόλους ἐσχάτους ἀπέδειξεν, ὡς ἐπιθανατίους (Α´ Κορ. 4, 9)

26 Νοεμβρίου 2019
Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

Ην δέ ᾽Ανδρέας… (᾽Ιωάν. 1, 41)

26 Νοεμβρίου 2019
Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

30 Νοεμβρίου – Ανδρέου του Πρωτοκλήτου (Ιω. α΄ 35-52) (Α΄ Κορ. δ΄ 9-16)

26 Νοεμβρίου 2019
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Αγίου Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου (Ιωαν. Α΄ 35-52)

26 Νοεμβρίου 2019

ΑΝΔΡΕΟΥ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΥ

28 Νοεμβρίου 2014

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ

28 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΝΔΡΕΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ – 30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014 Ιερά Μητόπολις Σερβίων και Κοζάνης

28 Νοεμβρίου 2014

Κήρυγμα Κυριακῆς 30.11.2014 Ἀποστόλου Ἀνδρέου Α΄ Κορ. δ΄ 9-16

16 Νοεμβρίου 2023

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ Ο ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ (30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ)

18 Νοεμβρίου 2014
Next Post
Φθιώτιδος: «Ας αναρωτηθούμε τίμια ποια στάση θα κρατούσε σήμερα ο Γέροντας Φώτιος»

Φθιώτιδος: «Ας αναρωτηθούμε τίμια ποια στάση θα κρατούσε σήμερα ο Γέροντας Φώτιος»

Ρούχα για επαναπατριζόμενους αλλοδαπούς από την Αγία Μαρίνα

Ρούχα για επαναπατριζόμενους αλλοδαπούς από την Αγία Μαρίνα

Η  Αυστραλία τίμησε τα θύματα της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού

Η Αυστραλία τίμησε τα θύματα της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού

Κυριακή του Τυφλού στο Πλατύ Μεσσηνίας

Κυριακή του Τυφλού στο Πλατύ Μεσσηνίας

Η Άρτα τίμησε τα θύματα της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού

Η Άρτα τίμησε τα θύματα της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist