• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Σάββατο, 12 Ιουλίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ὁ «Ὑπεράνθρωπος» καί ὁ «κατά θεόν ἄνθρωπος».

28 Μαρτίου 2020
in Απόψεις - Γνώμες
Ὁ «Ὑπεράνθρωπος» καί ὁ «κατά θεόν ἄνθρωπος».
Share on FacebookShare on Twitter

τοῦ ἀρχιμ. Ἰακώβου Κανάκη 

Μελετώντας τά κείμενα τοῦ προφήτη Ἠσαΐα ἀναπήδησε στό νοῦ μας μιά ἀντίθεση μεταξύ τῆς ἔννοιας τοῦ «Ὑπερανθρώπου» καί τοῦ ἀνθρώπου ὅπως τόν προσδιορίζει ἡ Ἁγία Γραφή, τόν ὁποῖο ἄς ὀνομάσουμε «κατά Θεόν ἄνθρωπο». Ἔτσι, θέλησα μερικές σκέψεις νά τίς μοιραστοῦμε πρός ἀμοιβαῖο προβληματισμό. Στό Ἠσ.11,5 ἀναφέρεται: «Καί ἔσται δικαιοσύνη ἐζωσμένος τήν ὀσφύν αὐτοῦ καί ἀληθείᾳ εἱλημένος τάς πλευρᾶς». Ἡ ἑρμηνευτική ἀπόδοση τοῦ κειμένου, κατά τόν Παναγιώτη Τρεμπέλα, ἔχει ὡς ἑξῆς: «Καί θά εἶναι ζωσμένος τήν ὀσφύν του μέ τήν δικαιοσύνην καί μέ τήν εἰλικρίνειαν καί πιστότητα θά εἶναι περιτυλιγμένος εἰς τάς πλευρᾶς του».[1] Στόν στίχο αὐτό περιγράφονται μέ σαφήνεια τά χαρακτηριστικά τοῦ «ἀνθρώπου τοῦ Θεοῦ» καί προσδιορίζεται τό χάσμα μεταξύ αὐτοῦ καί τοῦ ἐγωκεντρικοῦ ἀνθρώπου τοῦ Νίτσε.[2] Εἶναι ξεκάθαρο ὅτι ὁ ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ βρίσκεται ἀπό τήν μιά σέ συναίσθηση τῆς δικής του προσωπικῆς ἀδυναμίας καί ἀπό τήν ἄλλη τῆς θέλησης γιά τήν πνευματική του θωράκιση ἀπό τόν Θεό. Ἀναγνωρίζει τήν ἀδυναμία του ἐνώπιόν Του, ἀλλά καί τήν ἀδυναμία του νά ἀντιμετωπίσει μόνος του τά γεγονότα τῆς ζωῆς του. Δέν ἔχει στό κέντρο τόν ἐαυτό του κατά τήν ἰδέα τοῦ ἀνθρωπισμοῦ ἀλλά τόν Θεό. Ὁ Νίτσε «ἔβλεπε μιά εὐκαιρία νά δημιουργηθεῖ ἕνα σύστημα ἀξιῶν βασισμένο στήν ἐπίγεια ζωή καί ὄχι στήν μεταθανάτια».[3] Στήν Πίστη μας ὅμως ζοῦμε μέν στό τώρα, ἀγωνιζόμαστε γι᾽αὐτό, ἀλλά κτίζουμε, ἐλπίζουμε καί προσδωκούμε τά μέλλοντα. Αὐτό δέν σημαῖνει σέ καμμία περίπτωση παραίτηση ἀπό τήν ζωή ἀφοῦ ἄλλωστε σέ ἐμᾶς, παρόν, παρελθόν καί μέλλον, ὅλα, συνυπάρχουν μέ τόν Ἕναν Δημιουργό. Δορυφορούμαστε ὅλοι γύρω ἀπό αὐτόν.

Ὁ κατά Θεόν ἄνθρωπος σκέπτεται ταπεινά, ὄχι μέ τήν ἔννοια πού τήν προσδιορίζουν κάποιοι δηλαδή ὡς ἀφέλεια ἤ ὡς ἀδυναμία. Ἀκριβῶς τό ἀντίθετο× ἡ ταπεινότητά του εἶναι χάρισμα, στάση ζωῆς καί τοῦ προσφέρει πραγματική ἰσχύ. Κάποιοι, πού διακηρρύσουν ὅτι δέν πιστεύουν πουθενά, διατείνονται ὅτι ζοῦν ταπεινά ἐννοώντας τόν λιτό τους βίο. Ὅμως, στήν Πίστη μας δέν μιλᾶμε γιά μιά ἀπρόσωπη ἰδεολογική ταπείνωση καί λιτότητα ἀλλά γιά μιά στάση ζωῆς ἐμπνευσμένη καί δυναμούμενη ἀπό τόν Ὄντως ταπεινό Θεό. Στήν χριστιανική πίστη ἄνθρωπος καί Θεός βρίσκονται σέ σχέση ἀγάπης Πατρός καί υἱοῦ, φίλου καί ἀδελφοῦ.

Ἄς δοῦμε ὅμως μέ πιά «ὄπλα» εἶναι ζωσμένος ὁ πιστός ἄνθρωπος, ὅπως τά καταγράφει τό βιβλικό κείμενο. Μιλᾶ γιά δικαιοσύνη καί γιά ἀλήθεια. Σπουδαῖες αὐτές οἱ δύο ἔννοιες, πού ὅμως συχνᾶ βρίσκονται ἑρμηνευμένες κατά τό δοκοῦν τοῦ καθενός. Οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, προσεγγίζοντας ἑρμηνευτικά τίς ἔννοιες αὐτές, ἐξηγοῦν ὅτι εἶναι παρμένες ἀπό τήν εἰκόνα τῶν πολεμιστῶν καί τῶν ἡγεμόνων στούς ὁποίους ἡ ζώνη χρησίμευε ὡς κόσμημα καί μέσον ἐτοιμασίας πρός ἐκτέλεση τῆς ἀποστολῆς τους.[4] Ἡ λέξη ἀλήθεια τοῦ κειμένου ἐξηγεῖται ὡς εἰλικρίνεια καί πίστη, ἐνῶ ἡ ἴδια μαζί μέ τήν δικαιοσύνη ἀφορᾶ στό σύνολο τῶν ἀρετῶν.[5] Ἐδῶ ὅμως προβάλλει τό βασικό θέμα τῆς περικοπῆς. Μπορεῖ ἕνας κοινός ἄνθρωπος νά ἐκπληρώσει πλήρως τόν στίχο Ἠσ.11,5 τοῦ προφήτη μας; Μάλλον ὄχι, ἀφοῦ τά στοιχεῖα πού ἀναφέρονται  περιγράφουν τόν Μεσσία ὡς κάποιον πού καί Θεός εἶναι καί ἄνθρωπος. Πράγματι, ἡ ἀλήθεια, ἡ εἰλικρίνεια, ἡ πιστότητα στούς λόγους, στίς βεβαιώσεις, στίς ὑποσχέσεις, πάσα δικαιοσύνη καί ἀρετή διακρίνει τόν ἀναμενόμενο Μεσσία, τόν βασιλιά τῆς βασιλείας. Ἀλλά καί ἐμεῖς δέν εἴμαστε ἀμέτοχοι στό Πρόσωπό ἐκείνου καί στό ἔργο Του. Εἴμαστε πολίτες καί συμπολίτες τῆς ἴδιας βασιλείας καί καλούμαστε νά συμβασιλεύσουμε μαζί Του. Ποιά τά χαρακτηριστικά αὐτῆς τῆς βασιλείας;  Ἀναφέρονται στόν ἐπόμενο στίχο Ἠσ.11,6: «Καί θά βοσκήσῃ ὁ λύκος μαζῆ μέ τό ἀρνίον καί ἡ λεοπάρδαλις θά συναναπαύεται καί θά συγκατοικῇ μετά τοῦ ἐριφίου, καί μοσχάριον καί ταῦρος καί λέων θά βόσκουν μαζῆ, καί μικρόν παιδίον θά ὁδηγῇ αὐτά. Καί βῶδι καί ἀρκοῦδα θά βόσκουν ἤσυχα μαζῆ καί τά μικρά των θά εἶναι ἀντάμα καί ὁ λέων θά παύσῃ νά εἶναι σαρκοφάγος καί σἄν τό βῶδι θά τρώγῃ ἄχυρα».[6]

Μέ  τά προαναφερόμενα χαρακτηριστικά ὅπου διαγράφεται ἡ μορφή τοῦ  «ἀνθρώπου τοῦ Θεοῦ» βλέπουμε τίς ἀντιθέσεις μέ τόν «ὑπεράνθρωπο» ὅπως τόν περιέγραψαν οἱ διανοητές. Οἱ δύο αὐτοί ἄνθρωποι ἔχουν θέσει διαφορετικό κέντρο βάρος στήν ζωή τους. Ἔχουν ἄλλο στόχο καί ἄλλο σκοπό. Ἔχουν ὅμως καί ἕνα κοινό× θά ἰσχύσουν καί γιά τούς δύο οἱ πνευματικοί νόμοι πού ἔχουν ὡς βάση τους τόν λόγο τοῦ Χριστοῦ: «Ὁ ταπεινῶν ἐαυτόν ὑψωθήσεται καί ὁ ὑψῶν ἐαυτόν ταπεινωθήσεται».[7]

Ἡ σύγχρονη κοινωνία ἐπιθυμεῖ νά γκρεμίσει ὁτιδήποτε εἶχε ὑπάρξει στό παρελθόν. Ὅλα τά ἀνάγει σέ ἕνα ἀνούσιο παρελθόν. Θέλει νά χτίσει μόνο γκρεμίζοντας, ἄλλα τί μπορεῖ νά σταθεῖ ἔτσι; Ὁ ἄνθρωπος θέλει νά ἀποτινάξει τόν ζυγό τοῦ Θεοῦ, πού τοῦ στέρησε τήν ἐλευθερία ὁδηγούμενος ὅμως στό πουθενά, ἐγκλωβισμένος στόν ἀπώλυτο αὐτοεγωισμό καί στήν αὐτολύτρωσή του. Δέν εἶναι δύσκολο νά ἀντιληφθεῖ κάποιος ὅτι αὐτό τό μοντέλο τοῦ ἀνθρώπου, τοῦ «ὑπερανθρώπου», ἔχει ἀποτύχει ὁδηγώντας μάλιστα σέ δύο παγκόσμιους πολέμους μέ ἀνυπολόγιστες συνέπειες γιά τόν ἄνθρωπο καί τόν κόσμο ὁλόκληρο. Ὁ «ὑπεράνθρωπος» εἶναι τελικά ἕνας ἐπικίνδυνος ἄνθρωπος, πού μπορεῖ νά ὁδηγήσει στή ἀπόλυτη καταστροφή τό ἀνθρώπινο γένος. Ἄν ὡστόσο δέν βλάψει μέ τήν συμπεριφορά του τό σύνολο τῶν ἀνθρώπων θά ζήσει μέ μιά ἄρρωστη «ταλαίπωρη» ψυχή, πού θά τόν ὁδηγήσει στήν κατάθλιψη ἤ καί στήν τρέλα.[8] Ταυτόχρονα ὁ «ὑπεράνθρωπος» εἶναι ἕνας δειλός ἄνθρωπος γιατί ζεῖ καί πιστεύει μόνο σέ ὅτι βλέπει. Ὁ Χριστός ὅμως μακαρίζει τούς «μή ἰδότες καί πιστεύσαντες».[9]

Τέλος, τό μοντέλο τοῦ «ὑπερανθρώπου», χωρίς νά τό ἐπιθυμεῖ, κατευθύνει τόν ἄνθρωπο στόν προορισμό του, δηλαδή στόν Θεό του. Αὐτό δείχνει ἡ ἱστορία. Οἱ βίοι ὅσων ὑποστηρίζουν  τήν ἰδέα ἑνός ἐγωκεντρικοῦ προσώπου καί κόσμου δέν μποροῦν νά ἀποτελοῦν πρότυπα γιά τούς νέους. Τό ἴδιο τό ἐγώ καταστρέφει τόν ἄνθρωπο, τόν καταθλίβει, τόν ὁδηγεῖ σέ ἄδοξο τέλος καί ὑπάρχουν δίπλα μας πολλά γεγονότα πού τό φανερώνουν. Ἀντίθετα, τά τέλη τοῦ «κατά Θεόν ἀνθρώπου» εἶναι πανηγύρι τρανό πού δέν σταματᾶ οὔτε καί στόν θάνατο. Τά σώματα καί οἱ ψυχές τῶν πιστῶν μυροβλύζουν, ἀγάλλονται καί μᾶς προσκαλοῦν σέ μίμηση. Ἡ ἐπιλογή ὅμως τοῦ καθενός εἶναι ἐντελῶς μοναδική, ξεχωριστή καί σεβαστή ἔστω καί ἄν εἶναι διαφορετική ἀπό τήν δική μας.



[1] Τρεμπέλα Παν., Ὑπόμνημα εἰς τόν Προφήτην Ἠσαΐαν, Ἀθῆναι 1990, σ.158.

[2] Βλ. Φρίντριχ Νίτσε, el.wikipedia.org

[3]  Yalom Irvin, Ὅταν ἔκλαψε ὁ Νίτσε, ( ἐπιμ. Σταῦρος Πετσόπουλος, Ἐκδόσεις ΑΓΡΑ),  Ἀθήνα 2001, σ.10.

[4] Βλ. Ἱερ. 13,11.

[5] Θεοδωρήτου Κύρου,  Εἰς τόν Ἠσαΐαν προφήτην ἑρμηνεία κατ᾽ἐκλογήν,  PG 81, 312-321.

[6] Τρεμπέλα Παν., Ὑπόμνημα εἰς τόν Προφήτην Ἠσαΐαν, Ἀθῆναι 1990, σ.159.

[7] Λκ.18,14.

[8]  Βλ. τό ἔργο Nietzsche τοῦ Percy Allan,  (μεταφρ. Δημητρούκα Ἀγάθη) Ἐκδόσεις Πατάκη, Ἀθήνα 1994.

 

[9] Ἰω.20,20.

Πρόσφατα Άρθρα

Λαοθάλασσα πιστών στον Άγιο Παΐσιο στην Μακρακώμη
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαοθάλασσα πιστών στον Άγιο Παΐσιο στην Μακρακώμη

12 Ιουλίου 2025

Κορυφώνεται η «Εβδομάδα Προσευχής» στην Ιερά Μητρόπολη Φθιώτιδος με αφορμή την ετήσιο μνήμη του Οσίου Πατρός Ημών Παϊσίου του Αγιορείτου...

Read more
Εσπερινός Παναγίας Τριχερούσας και Χειροθεσία Αναγνώστου στη Φοινικούντα Μεσσηνίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Εσπερινός Παναγίας Τριχερούσας και Χειροθεσία Αναγνώστου στη Φοινικούντα Μεσσηνίας

12 Ιουλίου 2025

Το απόγευμα της Παρασκευής 11 Ιουλίου 2025, τελέστηκε με λαμπρότητα και ιεροπρέπεια ο πανηγυρικός Εσπερινός προς τιμήν της Παναγίας της...

Read more
Στη σημερινή εποχή της αθεΐας, οφείλουμε να διαφυλάξουμε την πίστη μας ως κόρη οφθαλμού
Εκκλησία της Ελλάδος

Στη σημερινή εποχή της αθεΐας, οφείλουμε να διαφυλάξουμε την πίστη μας ως κόρη οφθαλμού

12 Ιουλίου 2025

Την Παρασκευή, 11 Ιουλίου 2025, ημέρα ανάμνησης του θαύματος της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Ευφημίας, δια του οποίου επικύρωσε τον Όρο της...

Read more
Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η απόφαση για την επιστροφή της Ιεράς Μονής Παναγίας της Πέτρας Ολύμπου στην Ι.Μ. Κίτρους

11 Ιουλίου 2025

Δημοσιεύτηκε τη Δευτέρα 7 Ιουλίου στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ), η απόφαση σύμφωνα με την οποία επιστρέφεται στην Εκκλησία...

Read more
Στο μοναστήρι του Τρικόρφου ο Γεώργιος Τσιάκκας και η «μητέρα» του Αγίου Παϊσίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Στο μοναστήρι του Τρικόρφου ο Γεώργιος Τσιάκκας και η «μητέρα» του Αγίου Παϊσίου

11 Ιουλίου 2025

O Σεναριογράφος της τηλεοπτικής σειράς «Ο Άγιος Παΐσιος από τα Φάρασα στον Ουρανό» Γεώργιος Τσιάκκας και η εκλεκτή ηθοποιός και σύζυγός...

Read more
“Τάδε λέγει Παΐσιος ο θεηγόρος”
Πνευματικές Διδαχές

Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης {12 Ιουλίου}

11 Ιουλίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ  Θεολόγου – Καθηγητού Η αδιάκοπη ανάδειξη αγίων στο δισχιλιόχρονο διάβα της ιστορίας είναι το μόνιμο θαύμα στην...

Read more
Η εορτή του Οσίου Παϊσίου στον  Μητροπολιτικό Ναό της Μεγάλης Παναγιάς Μυκόνου
Πνευματικές Διδαχές

Ο Άγιος του πονεμένου λαού

11 Ιουλίου 2025

Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης (25 Ιουλίου 1924 – 12 Ιουλίου 1994) Πνευματικός θησαυρός της εποχής μας , με ακτινοβολία σε...

Read more
Επίσκεψη ρωμαιοκαθολικών φοιτητών-στελεχών  του Βατικανού στην Ιερά Σύνοδο
Εκκλησία της Ελλάδος

Επίσκεψη ρωμαιοκαθολικών φοιτητών-στελεχών του Βατικανού στην Ιερά Σύνοδο

11 Ιουλίου 2025

Χθες, Πέμπτη 10 Ιουλίου 2025, 21 ρωμαιοκαθολικοί φοιτητές-στελέχη του Βατικανού από 14 χώρες επισκέφθηκαν τα Γραφεία της Ιεράς Συνόδου της...

Read more
ΟΜΙΛΟΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΟΜΙΛΟΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

11 Ιουλίου 2025

Την Παρασκευή 11 Ιουλίου 2025, το πρωί, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, υποδέχθηκε στο Ιερό Προσκύνημα του...

Read more
Αγιασμός στην Κατασκήνωση της Χριστιανικής Εστίας Λαμίας στο Ελευθεροχώρι
Εκκλησία της Ελλάδος

Αγιασμός στην Κατασκήνωση της Χριστιανικής Εστίας Λαμίας στο Ελευθεροχώρι

11 Ιουλίου 2025

Ένα ακόμη χριστιανικό καταφύγιο στο όμορφο και ορεινό Ελευθεροχώρι στις παρυφές του Καλλίδρομου, το οποίο αριθμεί μια από τις πολλές...

Read more
Με λαμπρότητα η διπλή εορτή της Ελαφονήσου
Εκκλησία της Ελλάδος

Με λαμπρότητα η διπλή εορτή της Ελαφονήσου

11 Ιουλίου 2025

Την Τετάρτη 9 Ιουλίου 2025 εορτάστηκαν στην Ελαφόνησο δύο επέτειοι: της ένωσης του νησιού με την Ελλάδα, στις 6 Ιουλίου...

Read more
Ο Μητρ. Παροναξίας στον Πανηγυρίζοντα Ναό Αγίου Προκοπίου Βουρβουριάς Νάξου
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Μητρ. Παροναξίας στον Πανηγυρίζοντα Ναό Αγίου Προκοπίου Βουρβουριάς Νάξου

11 Ιουλίου 2025

Το πρωί της Τρίτης 8-7-2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Καλλίνικος, μετέβη στον Πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Μεγαλομάρτυρος Προκοπίου Βουρβουριάς...

Read more
Η εορτή της Αγίας Ισαποστόλου Όλγας, στο φερώνυμο Παρεκκλήσιο της Ευαγγελίστριας Πειραιώς
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή της Αγίας Ισαποστόλου Όλγας, στο φερώνυμο Παρεκκλήσιο της Ευαγγελίστριας Πειραιώς

11 Ιουλίου 2025

Ας μιμηθούμε την Αγία Όλγα με το προσωπικό μας παράδειγμα, που μπορεί να γίνει το πνευματικό εφαλτήριο για την μεταστροφή...

Read more
Αγιασμός στις Κατασκηνώσεις «Παναγία Φανερωμένη» στις Λιβανάτες
Εκκλησία της Ελλάδος

Αγιασμός στις Κατασκηνώσεις «Παναγία Φανερωμένη» στις Λιβανάτες

10 Ιουλίου 2025

Τον Αγιασμό για την έναρξη της θερινής Κατασκηνωτικής Περιόδου στις Εκκλησιαστικές Κατασκηνώσεις της Πανελληνίου Ενώσεως Ορθοδόξων Χριστιανών «Παναγία Φανερωμένη» στις...

Read more
Ἐκδημία Ἱερέως π. Χρήστου Τσεβᾶ
Εκκλησία της Ελλάδος

Εκδημία του κατά σάρκα αδελφού του Μητροπολίτου Σερβίων και Κοζάνης

10 Ιουλίου 2025

Η Ιερά Μητρόπολη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας μετά βαθυτάτης λύπης ανακοινώνει την εις Κύριον εκδημίαν του κατά σάρκα αδελφού του Σεβασμιωτάτου...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»
Κηρύγματα

Οι προβατόσχημοι λύκοι

31 Μαΐου 2025

Ἀποστολικὸ Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς 9 Ἰουνίου 2019, τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου (Κυρ. ζ΄ Πράξεων: Πράξ. κ΄ 16-18, 28-36)...

«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

Οι Άγιοι 318 Θεοφόροι Πατέρες της Α΄ εν Νικαία Οικουμενικής Συνόδου

31 Μαΐου 2025
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

Το μήνυμα της Κυριακής των 318 Θεοφόρων Πατέρων

31 Μαΐου 2025
Με την έναρξη της νέας χρονιάς, ας έχουμε υπόψη μας 4 απλά πράγματα

Ἡ Ἀρχιερατικὴ Προσευχὴ

31 Μαΐου 2025
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

«Προσέχετε τους αιρετικούς»

31 Μαΐου 2025
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

Κυριακή των Αγίων Πατέρων

27 Μαΐου 2023
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

Κυριακή των 318 Θεοφόρων Πατέρων

4 Ιουνίου 2022
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

«Ἐφανέρωσά σου τὸ ὄνομα τοῖς ἀνθρώποις» (Ἰωάν. 17,6)

30 Μαΐου 2020
«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

«Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός…»

8 Ιουνίου 2019
Next Post
Θαυμαστά γεγονότα από τη ζωή του γέροντα Κλεόπα Ιλίε

Θαυμαστά γεγονότα από τη ζωή του γέροντα Κλεόπα Ιλίε

Άγιος Αλέξανδρος του Σβίρ

Άγιος Αλέξανδρος του Σβίρ

Αν θες να γίνεις πραγματικά πλούσιος…

Αν θες να γίνεις πραγματικά πλούσιος...

Ὁμιλία, σὺν Θεῷ, εἰς τὸ Εὐαγγέλιον τῆς Α´ Κυριακῆς τοῦ Λουκᾶ

Η μαθητεία στον Χριστό «αφέντες άπαντα ηκολούθησαν αυτώ»

Άγιος Μόδεστος, ο προστάτης των ζώων

Άγιος Μόδεστος, ο προστάτης των ζώων

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist