Στο πλαίσιο των ΚΕ΄ Παυλείων, την Κυριακή 9 Ιουνίου το απόγευμα στο Πανελλήνιο Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά στο Βέρμιο πραγματοποιήθηκε το ΣΤ’ Συνέδριο Βυζαντινών Τεχνών, με θέμα «Παράδοση και Τέχνη».
Στην αρχή χαιρετισμό απηύθυνε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, ο οποίος στο τέλος απένειμε και τα αναμνηστικά των ΚΕ΄ Παυλείων στους ομιλητές και στις χορωδίες.
Πρώτη ομιλήτρια ήταν η κ. Μαρία Ζουμπούλη, αναπληρώτρια καθηγήτρια Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, η οποία ανέπτυξε το θέμα «Η έννοια της παράδοσης, μια σημασιολογική προσέγγιση».
Δεύτερος ομιλητής ήταν ο κ. Νίκος Ορδουλίδης, εργαστηριακό διδακτικό προσωπικό Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα «Παράδοση και καινοτομία στην ψαλτική: Σακελλαρίδης και Ψάχος».
Τρίτος ομιλητής ήταν ο κ. Γιώργος Κοκκώνης, αναπληρωτής καθηγητής Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα «Η ψαλτική και το δημοτικό τραγούδι».
Χρέη προέδρου ανέλαβε ο Άρχων Μαΐστωρ της ΜΧΕ και Διευθυντής του Ωδείου της Ιεράς Μητροπόλεως κ. Γεώργιος Ορδουλίδης.
Η εκδήλωση έκλεισε με μουσικό πρόγραμμα από τρεις χορωδίες.
Συμμετείχαν οι χορωδίες των Συλλόγων Ιεροψαλτών των Ιερών Μητροπόλεων α) Φλωρίνης, Πρεσπών & Εορδαίας υπό την διεύθυνση του κ. Βασίλειου Δόντσιου, β) Ν. Πιερίας «Όσιος Διονύσιος ο εν Ολύμπω» υπό την διεύθυνση του κ. Δημητρίου Καραμούζα και γ) Βεροίας, Ναούσης & Καμπανίας υπό την διεύθυνση του κ. Ιορδάνη Ζερδαλή.
Την εκδήλωση παρουσίασε ο Γραμματέας της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας Αρχιμ. Αρσένιος Χαλδαιόπουλος.
Ο χαιρετισμός του Σεβασμιωτάτου στο Συνέδριο Βυζαντινών Τεχνών :
Συνεχίζοντας τήν ὡραία παράδοση τῶν Συνεδρίων Βυζαντινῶν Τεχνῶν πού καθιερώσαμε πρίν ἀπό μερικά χρόνια ὡς μία ἀπό τίς πολλές ἐκδηλώσεις τῆς Σχολῆς Βυζαντινῆς καί παραδοσιακῆς Μουσικῆς τοῦ Ὠδείου τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως, πού ἐντάσσονται στό πλαίσιο τῶν Παυλείων, συμπεριλάβαμε στό φετινό ἑόρτιο πρόγραμμα, καθώς τιμοῦμε τά 25 χρόνια ἀπό τήν καθιέρωση τῶν Παυλείων στήν Ἱερά μας Μητρόπολη, καί τό Στ´ Συνέδριο Βυζαντινῶν Τεχνῶν ὑπό τό γενικό τίτλο «Παράδοση καί τέχνη».
Τό Συνέδριό μας πραγματοποιεῖται φέτος στό Πανελλήνιο Ἱερό Προσκύνημα τῆς Παναγίας Σουμελᾶ, στό ὁποῖο σᾶς καλωσορίζω ὅλους μέ πολλή χαρά καί τιμή.
Ἡ βυζαντινή μουσική, ὅπως εἶναι γνωστό σέ ὅλους, εἶναι μία κατ᾽ ἐξοχήν παραδοσιακή τέχνη. Ὄχι μόνο γιατί εἶναι μία τέχνη μέ μακρό παρελθόν καί ἱστορία αἰώνων, ἀλλά καί γιατί εἶναι μία τέχνη πού παρότι παραδίδεται καί σέ γραπτή μορφή, σέ μουσικά χειρόγραφα καί θεωρητικές πραγματεῖες, στήν πραγματικότητα μᾶς παραδόθηκε ἀπό τόν δάσκαλο στόν μαθητή, ἀπό τόν ἕνα στόν ἄλλον, σέ μία ἀτελείωτη ἁλυσίδα ἀνθρώπων, πού αἰῶνες τώρα δέν ἔπαυσαν νά ὑμνοῦν τόν Θεό καί τούς ἁγίους «ἀκαταπαύστοις στόμασι, ἀσιγήτοις δοξολογίαις».
Μέ τόν ἴδιο τρόπο συνεχίζει νά παραδίδεται, ἄλλωστε, καί στίς ἡμέρες μας, παρά τήν ἐξέλιξη τῶν τεχνικῶν καί τεχνολογικῶν μέσων.
Ἡ βυζαντινή μουσική ὅμως ἔχει καί ἕνα ἄλλο χαρακτηριστικό, τό ὁποῖο προσιδιάζει ἀπολύτως στό θέμα τῶν φετινῶν ΚΕ´ Παυλείων, τό ὁποῖο εἶναι «Ἡ διακονία τῆς Ἐκκλησίας». Καί αὐτό διότι ἡ βυζαντινή μουσική διακονεῖ μέ πολλούς τρόπους στό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας καί μεταδίδει τό μήνυμά της ὄχι μόνο «τοῖς ἐγγύς» ἀλλά καί «τοῖς μακράν».
Τό Στ´ Συνέδριο Βυζαντινῆς Μουσικῆς πού θά παρακολουθήσουμε σήμερα ἔχει ὡς θέμα: «Μουσική παράδοση: ἀπό τά βυζαντινά στά νεώτερα χρόνια», καί ἔχουμε τή χαρά νά μᾶς μιλήσουν σχετικά, ὁ κάθε ἕνας ἀπό τή δική του ὀπτική γωνία, ἡ κυρία Μαρία Ζουμπούλη, ἀναπληρώτρια καθηγήτρια καί πρόεδρος τοῦ Τμήματος Λαϊκῆς καί Παραδοσιακῆς Μουσικῆς τοῦ ΤΕΙ Ἠπείρου, ὁ κύριος Γεώργιος Κοκκώνης, ἐπίσης ἀναπληρωτής καθηγητής στό ἴδιο Τμῆμα, καί ὁ κύριος Νίκος Ὀρδουλίδης, διδάκτωρ Μουσικολογίας, ὑπότροφος στό ἴδιο Τμῆμα καί συνεργάτης τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως.
Τούς εὐχαριστῶ ὅλους ἀπό καρδίας γιά τήν ἀνταπόκρισή τους στήν πρόσκλησή μας. Εὐχαριστῶ ἰδιαιτέρως ὅσους ἐργάσθηκαν γιά τήν ἄρτια διοργάνωση τοῦ Συνεδρίου ἀλλά καί ὅλους ὅσους παρίστανται σήμερα ἐδῶ, καί εὔχομαι ἐπιτυχία στίς ἐργασίες καί αὐτοῦ τοῦ Συνεδρίου μας.
Ο χαιρετισμός του Σεβασμιωτάτου στη Συναυλία Βυζαντινής Μουσικής :
Ἡ Ἱερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης καί Καμπανίας ἑορτάζει φέτος τό ἀργυρό Ἰωβηλαῖο τῶν Παυλείων, τή συμπλήρωση δηλαδή 25 ἐτῶν ἀπό τήν καθιέρωσή τους, τό 1995.
Στό πλαίσιο τῶν ἐκδηλώσεων αὐτῶν διοργάνωσε καί τό Στ´ Συνέδριο Βυζαντινῶν τεχνῶν, τό δεύτερο μέρος τοῦ ὁποίου, πού ἀφοροῦσε τή Βυζαντινή μουσική, πραγματοποιήθηκε νωρίτερα ἐδῶ, στό Πανελλήνιο Ἱερό Προσκύνημα «Παναγία Σουμελᾶ».
Καί ἐπειδή ἀσφαλῶς δέν ὑπάρχει καλύτερο κλείσιμο γιά ἕνα Συνέδριο Βυζαντινῆς Μουσικῆς ἀπό μία Συναυλία Βυζαντινῆς Μουσικῆς, ἔχουμε τή χαρά νά ὑποδεχόμαστε ὑπό τή σκέπη τῆς Παναγίας Σουμελᾶ τρεῖς χορωδίες, τίς ὁποῖες θά ἀπολαύσουμε σέ λίγο σέ μία ἐπιλογή ὕμνων ἀπό τήν πλούσια παράδοση τῆς Βυζαντινῆς μας Μουσικῆς.
Καλωσορίζουμε, λοιπόν, μέ πολλή χαρά καί τιμή τή Χορωδία τοῦ Συλλόγου ἱεροψαλτῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Φλωρίνης, Πρεσπῶν καί Ἑορδαίας «Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός», τή Χορωδία τοῦ Συλλόγου ἱεροψαλτῶν Πιερίας «Ὅσιος Διονύσιος ὁ ἐν Ὀλύμπῳ», ἀλλά καί τή Χορωδία τοῦ Συλλόγου ἱεροψαλτῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας «Κωνσταντίνος Πρίγγος».
Εὐχαριστῶ θερμότατα καί ἀπό καρδίας τούς χοράρχες καί ὅλα τά μέλη τῶν χορωδιῶν, ἰδιαιτέρως τῶν δύο χορωδιῶν πού ἦλθαν ἀπό τήν Φλώρινα καί τήν Πιερία γιά νά συμμετάσχουν στήν ἀποψινή συναυλία, ἀνταποκρινόμενοι στήν πρόσκλησή μας.
Ἡ ἀποψινή συναυλία δέν εἶναι μία ἁπλή συναυλία, γιατί ἡ βυζαντινή μουσική δέν εἶναι σάν τίς ἄλλες μουσικές. Εἶναι μία διακονία, ὅπως εἶπα καί προηγουμένως, χαιρετίζοντας τό Συνέδριο. Μία διακονία τῆς Ἐκκλησίας, μία διακονία τῶν ἀνθρώπων. Διότι τό βυζαντινό μέλος συνοδεύεται καί συγχρόνως συνοδεύει τούς ὑπέροχους ὕμνους τῶν θεόπνευστων βυζαντινῶν ὑμνογράφων, καί ἔτσι θεολογεῖ, ἀνυψώνει τήν ψυχή στόν οὐρανό καί παρακινεῖ τόν νοῦ μας νά στραφεῖ πρός τόν Θεό.
Καί μέ αὐτή τήν ἔννοια τῆς διακονίας ἐντάσσεται ἀπόλυτα καί στό γενικό θέμα τῶν φετινῶν ΚΕ´ Παυλείων πού εἶναι «Ἡ διακονία τῆς Ἐκκλησίας».
Εὐχαριστώντας γιά ἀκόμη μία φορά ἀπό καρδίας τούς συντελεστές τῆς Συναυλίας ἀλλά καί τό Πανελλήνιο Ἱερό Προσκύνημα πού μᾶς φιλοξενεῖ, τῆς «Παναγία Σουμελᾶ», εὔχομαι καλή ἀκρόαση.