• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Τρίτη, 1 Ιουλίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

«Νυν και αεί» ή «Μία φορά κι έναν καιρό»

21 Δεκεμβρίου 2019
in Πνευματικές Διδαχές
«… Ἀκολουθήσωμεν λοιπόν ἔνθα ὁδεύει ὁ ἀστήρ, μετά τῶν μάγων ἀνατολῆς τῶν βασιλέων…»
Share on FacebookShare on Twitter

Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, Χριστούγεννα – Συλλογικός τόμος, ο Εορτασμός των Χριστουγέννων, Εκδόσεις Ακρίτας, 2006, σελ. 15-21

Πρέπει να ήμουνα στα μισά του Δημοτικού και να κοντοζύγωναν τα Χριστούγεννα ό,ας μου μας έφερε ένα καινούργιο βιβλί,ς, αντί για ήταν , θα’ πρεπε να λέει είναι ; Δίλημμα περί τα ψιμμύθια, για το ντεκόρ, δηλαδή, της πυξίδας; Ή μήπως δίλημμα περί τα ουσιώδη, ήτοι δυσκολία να διακρίνουμε με τη βελόνα της πυξίδας;

Το δίλημμα μου αν ο κόσμος της πίστης, στον οποίο με μυσταγωγούσε ο σκιαθίτης Αλέξανδρος, έχει ιστορικά απολεσθεί ή, αντιθέτως, είναι ζητούμενο μπορετό στο σήμερά μας, έχω την εντύπωση πως δεν μου το είχαν εμβρυουλκήσει καθαυτοί οι παρατατικοί και οι αόριστοι του ίδιου του συγγραφέα, αλλά το εισαγωγικό σημείωμα του επιμελητή της συγκεκριμένης έκδοσης, στο διήγημα «Τα συχαρίκια »: Έθιμα, παραδόσεις, προλήψεις, γύρω απ’ το γάμο, μά παν’ απ’ όλα η ξένοιαστη Μυρσούδα με την παιδική της αφέλεια, δίνουν ένα νοσταλγικό τόνο στο διήγημα αυτό. Αλλοίμονο! Χαθήκανε πια οι Μυρσούδες μέσα στην ανείπωτη πονήρια και μικρομεγαλίστικα καμώματα μιας εποχής σκεπασμένης απ’ την ομίχλη μιας ψυχικής διαφθοράς. (2)

Μα κι ο ίδιος ο συγγραφέας μου φανέρωνε πως ίδια θρηνωδούσαν δκαι σύγχρονοι του, ο παπα – Μπεφάνης και η θεία Αρετώ, στο διήγημα «Η Γλυκοφιλούσα», ανήμερα του αγίου Στεφάνου, Τρίτη ημέρα των Χριστουγέννων. «Εσείς, οι πλιότεροι », έλεγε σ’ ένα νεαρό βοσκό ο ιερέας, «είσθε αλιβάνιστοι. Δεν ζυγώνετε σ’ εκκλησιά!… Κανείς σας δεν ήρθε να εξομολογηθεί αυτές τις ημέρες. Αχ! Οι γονείς σας δεν δεν ήτανε τέτοιοι… Αχ! Οι παλιοί, οι παλιοί!- Οι παλιοί, οι πρωτινοί, ήταν άνθρωποι, είπεν επιβεβαιωτικά η θειά το Αρετώ ». (3)

Αυτά τα δύο σημεία αγκιστρώθηκαν στο νου μου τότε. Μιλώ εξομολογητικά και ειλικρινά δεν αποτελούν λάφυρο μεταγενέστερης ανάγνωσης. Έκτοτε, πάντως, δεν έχω σιγουρευτεί τί ήταν περισσότερο αυτό που κινούσαν μέσα μου: ένα είδος νοσταλγίας (εξάπαντος, για μια εποχή που ουδαμώς είχα προλάβει), μια τωρινή πρόσκληση σε νήψη ή μήπως λίγος θυμός («για τόσο, πια, άχρηστους μας έχουν;»).

Τα χρόνια πέρασαν, και η φοιτητική ασυλία με βρήκε να συγκινούμαι από τη θεολογική παραγωγή για τη ρωμιοσύνη που απεμπολήσαμε και για την έκπτωση μας από την εποχή τη σωστή (την εποχή του βιώματος, των κοινοτήτων, των κυκλοτερών χορών) στο σημερινό χάλι. Αυτή η νοσταλγία, μάλιστα, αρωμάτιζε έντονα και την ατμόσφαιρα του κατηχητικού που είχα αναλάβει, και με έσπρωχνε σε μια σπουδή και σ’ ένα ψάξιμο, ωστόσο, κάποιες στιγμές το πτύον μου, καθώς παραμέριζε ακάθεκτο τις επιχωματώσεις, χτύπησε απρόσμενα σε βράχο. Ψιλοξεβόλεμα, ιδού ένας από τους βράχους που είχε αναδυθεί, θυμάμαι, πάλι χριστουγεννιάτικα; Το σημείο όπου ο Παπαδιαμάντης ολόπικρα θυμάται πως, παιδί, δεν τον καταδέχονταν στα παιχνίδια τους οι συνομίληκοί του. «Με εμισούν », γράφει χαρακτηριστικά, «διότι ήμην παπαδοπαίδι ». Αιφνιδιάστηκα ! Είναι δυνατό; Είναι δυνταό, αυτή η αλλοτρίωση, που συνέβαινε στις δικές μου μέρες, να συνέβαινε και τότε, στις ευλογημένες ημέρες της Μυρσούδας ; Όσο κι αν το μελέτημα που διάβαζα πάσχιζε φιλότιμα να υποβαθμίσει τη σημασία του χωρίου, (4) εμένα με κέρδιζε η υποψία πως για τον Βορρά δεν πρέπει να κοιτάξουμε κατά που είναι στραμμένη η μύτη μας, αλλά κατά κει που δείχνει η βελόνα της πυξίδας.

Χριστούγεννα σημαίνει πανηγύρι!

Δεν γίνεται να δεχτώ τα γεννητούρια του Αγαπημένου δίχως γιορτή και γλέντι. Είναι τα δικά του γεννητούρια αυτό που γεννά σε μένα τη δυνατότητα να αναγεννηθώ, να συμμετάσχω σε μια ζωή που δεν έχει μεν γέννα, δεν έχει όμως και θάνατο. Κάτι που δεν μπορούσα να το φτιάξω από μόνος μου, κάτι ολότελα Καινούργιο ξεμύτισε στο κατώφλι μου, και γι’ αυτό τούτο το ξεμύτισμα είναι γεννήτρα χαράς και τραπεζοκόμος ξεφαντώματος.

Ένα βήμα παραπέρα όμως: ‘Αραγε, η αποδοχή αυτής της αλήθειας σημαίνει πως έχουμε στο τσεπάκι μας τη συμμετρία του νοήματος αφενός και της σάρκας του αφετέρου; Έχουμε, δηλαδή, εξασφαλίσει μια τελεσίδικη αντιστοιχία μεταξύ της Ενανθρώπισης του Χριστού αφενός και του τρόπου εορτασμού της αφετέρου; Ή μήπως-σε πείσμα κάθε φρεναπάτης ότι τάχα υπάρχουν τελεσιδικίες στην ανθρώπινη πορεία- καραδοκούν ανισορροπίες; Μία ανισορροπία μπορεί να είναι η τάση να αποδεχτείς ιδεολογικά την Εναθρώπιση δίχως να στήσεις πανηγύρι, δίχως, δηλαδή, να κάνεις την ύπαρξη και τον πολιτισμό σου υλικά για το γιορτινό τραπέζι. Μια άλλη ανισορροπία όμως μπορεί να είναι η αποφασιστικότητα να κρατήσεις μεν σαν τζοβαϊρικό πολύτιμο το πανηγύρι που στήθηκε χθές, δίχως όμως να σε νοιάζει η Ενανθρώπιση.

Αν ξεπεζέψουμε από το καλάμι των αυτονοήτων μας, θα δούμε ότι η απουσία της τελεσιδικίας είναι αδιάκοπα το στοίχημα της αυθεντικότητας του ανθρώπου. Μόλις τέσσερις αιώνες απείχε η γέννα του Χριστού ο Χρυσόστομος (κι όχι δεκαοχτώ όπως η Μυρσούδα, ή εικοσιέναν, όπως εμείς!), κι όμως διαμαρτυρόταν: «Νυν… εις τοσούτον ανοίας και καταφρονήσεως πολλοί των πιστών εληλάκασιν, ως… απλώς και ως έτυχεν εν ταις εορταίς τη τραπέζη ταύτη προσέρχονται ». (5)

Με το που θα καταλάβω, λοιπόν, πως ο εορτασμός δεν μπορεί να είναι ατράπεζος, δεν τελείωσα με τα προβλήματά˙ απλώς άρχισα. Ένα επόμενο πρόβλημα είναι πως θα κατορθώσω να στρώσω το τραπέζι με τον τσελεμεντέ, το τραπεζομάντιλο και τα σκεύη της καθημερινότητάς μου για να φέρω τσελεμεντέ, τραπεζομάντιλο και σκεύη από το παρελθόν, δηλαδή από την καθημερινότητα αλλονών˙ εκτός κι αν προτίθεμαι να καταργήσω τη λέξη «σήμερον » από τους ύμνους των Χριστουγέννων! Αν όμως, παρ ‘ όλ ‘ αυτά, διαπιστώσω ότι, ενώ η καθημερινότητα των παλιών προσφερόταν να γίνει τραπέζι και οι ίδιοι να γίνουν ομοτράπεζοι, η δική μου καθημερινότητα μοιάζει με προσφορά ατομικών μερίδων σε στοιχημένους επιβάτες αεροπλάνου, τι θα κάνω;

Έχω την εντύπωση πως, αναζητώντας την απάντηση σε μια διελκυνστίνδα παρελθόντος-παρόντος, κινδυνεύουμε να κάνουμε κύκλους, όπως ο σκύλος που δεν παίρνει είδηση πως αυτό που κυνηγά είναι η ουρά του. Η απάντηση, θαρρώ, μπορεί να ψηλαφηθεί σε άλλη κατεύθυνση: στη σχέση αμφοτέρων (παρελθόντος και παρόντος) με το μέλλον. Το ίδιο το ιστορικό γεγονός των Χριστουγέννων είναι γεγονός του παρελθόντος (αφού υπήρξε αληθινή και κυριολεκτική σάρκωση του Θεού σε πραγματικό ανθρώπινο χρόνο και χώρο), παράλληλα όμως δεν είναι εγκιβωτισμένο εκεί. Είναι απαρχή κι όχι τέρμα: είναι το αποφασιστικό και αδιαμφισβήτητο ξεκίνημα μιας διαδικασίας που απολήγει, πληρούται, ολοκληρώνεται στη Ανάσταση, και μάλιστα στην έσχατη, τη μελλούμενη Ανάσταση σύμπασας της κτίσης. Κάθε ιστορική στιγμή, λοιπόν, αυθεντίζεται ή ψευτίζει, όχι ανάλογα με μια δική της, οιονεί εγγενή, ιερότητα, αλλά ανάλογα με το αν γίνεται σκαλοπάτι προς το τελικό φτάσιμο. Σ’ αυτή την προοπτική, το σκαλοπάτι δεν είναι το νόημα, αποκτά όμως νόημα και γίνεται πολύτιμο, ως πραγμάτωση βηματισμού προς το ποθούμενο ραντεβού. Κι από την άλλη, παρόλο που είναι αναντικατάστατο, ρόλος του είναι να ξεπεραστεί.

Γι’ αυτό, το να δεχτώ να κάνω την καθημερινότητά μου γιορτινό τραπέζι είναι δημιουργία και όχι αυτοματισμός. Η καθημερινότητα, ο τρόπος, δηλαδή, συγκροτήματος του κοινού βίου, δεν είναι κάτι σαν τα κινηματογραφικά σκηνικά, τα φτιαγμένα από μονοκόμματα φελιζόλ. Είναι μάλλον κάτι σαν πηλός. Πλάθεται, μεταβάλλεται, ομορφαίνει ή ασχημίζει, πάντως δύναται να αλλάξει. Ο άνθρωπος καλείται να δράσει δημιουργικά, να πλάσει και να σπάσει. Κι αυτό σημαίνει πως, αν τυχόν νιώθουμε ότι ο κόσμος μας ασχημαίνει, λύση δεν είναι ο πνευματισμός για να επικοινωνήσουμε προσώρας με το πνεύμα μιας πεθαμένης ωραιότητας, αλλά η ιστορική δράση που θα θέσει με υλικούς όρους το αίτημα της ομορφιάς σήμερα. «Νυν και αεί˙ » όχι απλώς «μια φορά κι έναν καιρό».

Ας μου συγχωρεθεί να διατυπώσω μια πρόταση, δανειζόμενος ένα «μοντέλο» απ’ τον εορτασμό της Πρωτοχρονιάς. Αναρωτιέμαι αν υπάρχει πιο σύγχρονη πρόταση ζωής και πανηγυρισμού από τη Βασιλόπιτα. Το πρώτο κομμάτι (το κομμάτι του Χριστού) φανερώνει μια κοσμοαντίληψη που δίνει προτεραιότητα στο ερώτημα περί της Αληθείας, στην ψηλάφηση του οντολογικού κέντρου των συμπάντων. Το δεύτερο κομμάτι (της Παναγίας) δείχνει πως ο άνθρωπος δεν είναι απλώς καταναλωτής, αλλά συνεργός, δωρητής σάρκας στον άσαρκο Υιό. Ήδη με τα δύο πρώτα κομμάτια εικονίσαμε τη φάτνη της Βηθλέεμ. Προχωράμε όμως και στο τρίτο, με το οποίο κάνουμε πληρέστερη την εικόνα της Σάρκωσης. Είναι το κομμάτι του φτωχού και του ξένου, αυτουνού, δηλαδή, με τον οποίο ο ίδιος ο Χριστός ταύτισε τον Εαυτό Του. Η αλληλεγγύη είναι ουσιώδης παράμετρος της χαράς εκείνης που σημαίνει κοινωνία νοήματος κι όχι εκθαμβωτικό αυτισμό˙ είναι ουσιώδης παράμετρος της χαράς εκείνης που στήνει πανηγύρι, αλλά δεν είναι για τα πανηγύρια.

Το αλεύρι, ωστόσο, για τη Βασιλόπιτα είναι (οφείλει να είναι) αυτό που δίνουν τα σημερινά χωράφια. Κι αν τον φιλότιμο άνθρωπο που θα ετοιμάσει τη Βασιλόπιτα τον νοιάζει να μην τρυπώσουν βρωμιές σ’ αυτό που θα ζυμώσει, κατά τον ίδιο τρόπο να μας νοιάσει κάθε βρωμιάπου σήμερα βεβηλώνει το αλεύρι˙ είτε αθέμιτες γενετικές μεταλλάξεις του σιταριού, είτε κερδολάγνα αποστέρηση του μεροκάματου των καλλιεργητών. Κι αυτό που θα κρυφτεί στα σπλάχνα της Βασιλόπιτας είναι το νόμισμα της καθημερινότητας. Ευρώ˙ όχι φλουρί.

Του Ιησού γεννηθέντος εν Βηθλέεμ της Ιουδαίας, γεννήθηκε καινή χαρά και καινή ευχή: Χριστός Γεννάται˙ καλή Ανάσταση!


1)  Παπαδιαμάντης, Τα Χριστουγεννιάτικα Διηγήματα (απόδοση στη δημοτική Διονυσίου Μπατιστάτου ), εκδ. ‘Αγκυρα, Αθήναι 1968.

2)  Τα Χριστουγεννιάτικα Διηγήματα , όπ., σ. 158.

3)  Τα Χριστουγεννιάτικα Διηγήματα, όπ., σ. 136. Βλ. Το πρωτότυπο: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, ‘Απαντα (κριτική έκδοση Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος ), εκδ. Δόμος, τ. 3, Αθήνα 1989, σσ. 83-84.

4) Μ. Γ. Μερακλή, «Θέματα της διηγηματογραφίας του Παπαδιαμάντη»: Μνημόσυνο του ‘Αλεξ. Παπαδιαμάντη , Τετράδια Ευθύνης 15 (Αθήνα 1981), σ. 108.

5) Ιωάννης Χρυσόστομος, Περί ακαταλήπτου, προς ανομοίους λόγους έκτος , PG, 48, 755

Πρόσφατα Άρθρα

ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΣΤΟ ΛΙΘΑΡΙ ΝΕΑΣ ΣΑΜΨΟΥΝΤΑΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΣΤΟ ΛΙΘΑΡΙ ΝΕΑΣ ΣΑΜΨΟΥΝΤΑΣ

30 Ιουνίου 2025

Μέ τήν δέουσα λαμπρότητα τελέσθηκε ὁ πανηγυρικός Ἑσπερινός τοῦ ἁγίου ἐνδόξου Ἀποστόλου Παύλου στήν περιοχή «Λιθάρι» Νέας Σαμψοῦντας, τό ἑσπέρας...

Read more
Πανηγύρισε ο Ιστορικός Ναό των Αγίων Αποστόλων Καλαμάτας
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγύρισε ο Ιστορικός Ναό των Αγίων Αποστόλων Καλαμάτας

30 Ιουνίου 2025

Με την παρουσία πλήθους πιστών από την πόλη της Καλαμάτας τελέσθηκαν κατά το τριήμερο 28-29-30 Ιουνίου ε.ε. οι πανηγυρικές λατρευτικές...

Read more
Ευχαριστήρια Θεία Λειτουργία για την 17η Επέτειο Χειροτονίας του Μητρ. Θηβών
Εκκλησία της Ελλάδος

Ευχαριστήρια Θεία Λειτουργία για την 17η Επέτειο Χειροτονίας του Μητρ. Θηβών

30 Ιουνίου 2025

Την 28η Ιουνίου συμπληρώθηκαν 17 χρόνια από την εις Επίσκοπον χειροτονία του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ. Γεωργίου (Σάββατο 28 Ιουνίου...

Read more
Εκοιμήθη ο Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Γούλας
Εκκλησία της Ελλάδος

Εκοιμήθη ο Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Γούλας

30 Ιουνίου 2025

Με βαθιά οδύνη, η Τοπική Εκκλησία της Δημητριάδος αναγγέλλει την εις Κύριον εκδημία του Πρωτ. Βασιλείου Γούλα, επί δεκαετίες εφημερίου...

Read more
Πανηγύρισε η ενορία Αγίων Δώδεκα Αποστόλων πόλεως Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγύρισε η ενορία Αγίων Δώδεκα Αποστόλων πόλεως Άρτης

30 Ιουνίου 2025

Το πρωί της Δευτέρας 30 Ιουνίου 2025, ημέρα κατά την οποία η Εκκλησία τιμά τη Σύναξη των Αγίων Δώδεκα Αποστόλων,...

Read more
Το μήνυμα της εορτής των Αγίων Αποστόλων
Κηρύγματα

Το μήνυμα της εορτής των Αγίων Αποστόλων

30 Ιουνίου 2025

του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Φωκίδος Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη Αγαπητοί μου αδελφοί, Η αγία μας Εκκλησία τιμά το μήνα Ιούνιο τους...

Read more
Η ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

30 Ιουνίου 2025

Με λαμπρότητα τίμησε η τοπική Εκκλησία της Θεσσαλονίκης τον ιδρυτή της, ένδοξο Απόστολο των Εθνών Παύλο, στον ομώνυμο μεγαλοπρεπή Ιερό...

Read more
Πανηγύρισε η ενορία Δώδεκα Αποστόλων Αμφιθέας Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγύρισε η ενορία Δώδεκα Αποστόλων Αμφιθέας Άρτης

30 Ιουνίου 2025

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και εκκλησιαστική κατάνυξη τελέσθηκε την Κυριακή 29 Ιουνίου 2025, το απόγευμα, ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός στον Ενοριακό...

Read more
Καλύτερα στην υγεία του ο Μητροπολίτης Αργυροκάστρου Δημήτριος
Αφιερώματα

Είχε ευωδιαστή ζωή ο αλησμόνητος Μητροπολίτης Αργυροκάστρου Δημήτριος

30 Ιουνίου 2025

Του π. Ηλία Μάκου Στην αγκαλιά του Θεού  βρίσκεται πλέον ο Μητροπολίτης Αργυροκάστρου Δημήτριος, ο οποίος κοιμήθηκε σε ηλικία 85...

Read more
ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΚΟΡΥΦΑΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΚΟΡΥΦΑΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ

30 Ιουνίου 2025

Με λαμπρότητα και πάνδημη συμμετοχή τελέσθηκε η εκκλησιαστική πανήγυρις των πολιούχων των Γιαννιτσών, Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, στον ομώνυμο...

Read more
Κηρύγματα

Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο της Συνάξεως των Δώδεκα Αποστόλων

30 Ιουνίου 2025

Σύναξις των 12 ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ – Το Ευαγγέλιο Κατά Ματθαίον (θ΄ 36, ι΄ 1-8) Τῷ καιρῷ εκείνω, ιδὼν ὁ Ἰησοῦς τοὺς...

Read more
Κηρύγματα

Απόστολοι και αποστολή

30 Ιουνίου 2025

ΧΘΕΣ, ἀγαπητοί μου, ἦταν ἡ ἑορτὴ τῶν 2 κορυφαίων ἀποστόλων, Πέτρου καὶ Παύλου. Σήμερα ἡ ἑορτὴ συνεχίζεται· εἶνε ἡ ἑορτὴ...

Read more
Εσπερινός των Αγίων Δώδεκα Αποστόλων στον Πύργο Ιθώμης
Εκκλησία της Ελλάδος

Εσπερινός των Αγίων Δώδεκα Αποστόλων στον Πύργο Ιθώμης

30 Ιουνίου 2025

Την Κυριακή 29 Ιουνίου 2025 και ώρα 8:00 μ.μ., επί τη Συνάξει των Αγίων Δώδεκα Αποστόλων, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας...

Read more
Πατρῶν Χρυσόστομος: « Ὃσιος Γερβάσιος τῶν Πατρῶν: Τῆς ὑπομονῆς τό πρότυπον»
Εκκλησία της Ελλάδος

Πατρῶν Χρυσόστομος: « Ὃσιος Γερβάσιος τῶν Πατρῶν: Τῆς ὑπομονῆς τό πρότυπον»

30 Ιουνίου 2025

Μὲ τὴν συμμετοχὴ πλήθους εὐσεβῶν Χριστιανῶν ἀπὸ τὴν πόλη τῶν Πατρῶν καὶ τὴν εὑρύτερη περιοχή, ἐτελέσθη τήν Κυριακή 29.6.2025 στὸ...

Read more
Κηρύγματα

Ο δρόμος των Αποστόλων

30 Ιουνίου 2025

Η Εκκλησία μας αυτή τη Κυριακή τιμά τη μνήμη των Αγίων Αποστόλων για να μας προβάλει ορατά παραδείγματα αγιότητας που...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Τα τρία φάρμακα
Αγίων Αναργύρων

Τα τρία φάρμακα

31 Οκτωβρίου 2024

Του μακαριστού Μητροπολίτου Καστορίας  Σεραφείμ Πλησιάζουμε, σύμφωνα με την παράδοση της Αγίας μας Εκκλησίας, καθημερινά τους Αγίους μας, τιμούμε την...

«Από τον Ιπποκράτη στον Μέγα Βασίλειο»

«Από τον Ιπποκράτη στον Μέγα Βασίλειο»

31 Οκτωβρίου 2024
Η εορτή των Αγίων Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού στην Ι.Μ. Κορίνθου

Oι άγιοι των φτωχών Άγιοι Ανάργυροι

30 Ιουνίου 2022
Αγία Γραφή και Ασθένειες

«Μή πάντες ἀπόστο­λοι; μή πά­ντες προφῆ­ται; … μή πάντες χαρί­σματα ἔχουσιν ἰαμά­των;»

1 Ιουλίου 2019
«Ἀτελεύτητος ὑπάρχει τῶν Ἁγί­ων ἡ χάρις ἥν παρά Θεοῦ ἐκομί­σαν­το»

«Ἀτελεύτητος ὑπάρχει τῶν Ἁγί­ων ἡ χάρις ἥν παρά Θεοῦ ἐκομί­σαν­το»

1 Ιουλίου 2019

«Καί ἄν ἔχω πίστιν ὥστε ὄρη μεθιστάνειν, ἀγάπην δέ μή ἔχω, οὐδέν εἰμί».

1 Νοεμβρίου 2018
«Ἀτελεύτητος ὑπάρχει τῶν Ἁγί­ων ἡ χάρις, ἥν παρά Χρι­στοῦ ἐκο­μίσαντο»

«Ἀτελεύτητος ὑπάρχει τῶν Ἁγί­ων ἡ χάρις, ἥν παρά Χρι­στοῦ ἐκο­μίσαντο»

1 Νοεμβρίου 2018
Next Post
Φθιώτιδος Συμεών: «Η Αγρυπνία και η Hσυχία στη Διακονία της του Χριστού Γεννήσεως»

Φθιώτιδος Συμεών: «Η Αγρυπνία και η Hσυχία στη Διακονία της του Χριστού Γεννήσεως»

Το εννεαήμερο Μνημόσυνο του αοιδίμου Ιερέως π. Γερασίμου Κονιδάρη

Το εννεαήμερο Μνημόσυνο του αοιδίμου Ιερέως π. Γερασίμου Κονιδάρη

Άρτης: H Γέννηση του Χριστού να σημάνει την δική μας αναγέννηση

Άρτης: H Γέννηση του Χριστού να σημάνει την δική μας αναγέννηση

Χριστουγεννιάτικη ἑορτή τῶν κατηχητικῶν συνάξεων τῶν Ἐνοριακῶν Ναῶν τῆς  I.M. Μαρωνείας

Χριστουγεννιάτικη ἑορτή τῶν κατηχητικῶν συνάξεων τῶν Ἐνοριακῶν Ναῶν τῆς I.M. Μαρωνείας

Χριστούγεννα: το άστρο της Βηθλεέμ, οι μάγοι και το σπήλαιο

Χριστούγεννα: το άστρο της Βηθλεέμ, οι μάγοι και το σπήλαιο

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist